Thursday, May 14, 2009

Sampaikanlah..

Tidak semua yang kita mahu akan kita dapat.
Bila berlaku perkara yang kita tidak mahu, cuba kita renung dan muhasabah diri....
Kembalikan segalanya pada Tuhan yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

Sihat hari ini, tidak bermakna sihat jua esoknya.

Kaya hari ini, tk semestinya kaya jua keesokan harinya

Susah hari ini, tk semestinya susah juga esoknya.

Ceria hari ini, tk tentu lagi akan ceria esoknya.

Petang kemaren, joging dengan lyn dan cik ida...kesihatan kener jaga ye kenkawan.

kan dah lama tk joging.. Alhamdulillah...sempat kami tamatkan 2 round di taman itu...

Sebelah malamnya acik pegi masjid Putra, dah lama tk ikuti kuliah Ustaz najib untuk mengisi msa acik agar tidak sesia begitu sahaja...

Jadinya, malam tadi ..memang banyak sungguh ilmu yang diberikan oleh ustaz..

antaranya kata ustaz,

Peringkat orang yang menuntut ilmu ni ada 3...

pertama - Jengkal pertama... - Takabur - baru tau sedikit perkara, dah tk sabar nk menegur orang lain..dgn cara yang tidak hikmah....padahal penjelasan pada sesuatu ilmu itu terlalu luas lagi...perlu dipelajari seterusnya.

Jengkal ke2 - Tawadhu'

Jengkal ke3 - Merasakan betapa sedikitnya ilmu yang kita tahu.

Tapi, bagaimana pula dengan ayat, sampaikan dariku walaupun satu ayat?...

22 comments:

Mr Lee said...

Very pleased to come here.Your blog gives us a good feeling.Nice to meet you.Look forward to communicating with you.We want to invite you to our blog at any time you want.
Have a wonderful day!

http://www.china-cutter.blogspot.com/

lyn said...

kalau lah dapat istiqamah joging mesti kembali langsing. he he. macam tu gak lah dlm mencari ilmu ALLAH

Cik Pah said...

rajin acik beriadah yer.. mesti takde sakit sakit slalu kan

lupekanje said...

Mr Lee..
Thx for ur visit to my humble blog site.



lyn,
istiqomah tu yg payah....tpi, kita cober laaa..

CikPahh...
Rajin tk rajin..acik kener gak buat... nanti acik tua seblm tua..
setakat ni Alhamdulillah...acik Tuhan bagi kesihatan yg baik...esok lusa...blm tau...terlalu berisiko untuk mendpt penyakit itu...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

rajin nyer jogging...

Tijah said...

tapi terbongkang atas katil sambil pasang ekon full blast jugak yg best. caner tu cik???

lupekanje said...

cikgooden..
syyyyyhh...senornya, acik cuci mato yo kt taman tu...wakakaka..

Tijah..
tebongkang la kau...acik tk do nk tebongkang centu..lomah tenago tau....baik acik tebongkang kat taman bungo yg indah permai itu...hehehhe
psstt...jah...jom jog kat somban lekgaden.

Mak Su said...

dah sampailah ni :)

lupekanje said...

Maksu..
da sampai? sampai mana? ooohh..sampai kan ayat itu ke...heheh..

Ungku Nor said...

ni yang buek sey makin sayang kek acik nih..hehehe

lupekanje said...

ungkunor,
sayang? aper kato, antar an puding karamel kat acik..lamo tk buek puding karamel..heheh

Rozita said...

salam ziarah..
very nice blog

sya said...

Achik maaf le tak dpt join dah.. sek balik lambat je sya ni

kakpiah said...

jengkal pertama tu yg paling banyak kat muka bumi nih kan acik??

mekaseh acik..
dpt gak saya ilmu biler baca blog acik nih..
kalo baca blog saya asek meraban jer..
uhuks!
insappp....

kakpiah said...

aaa. satu laie.. kutak pon kutak la acik.. nnti lagi pat hari nk sampai besday saya.. saya sms alamat umah saya ek?
saya tunggu kehadiran kutak2 cekelat acik tu..
ngahaha!!!

kakpah said...

cik, tadi tongahari kpah poi alamanda. Kakpah porati yo koliling kok kok ado acik datang lunch ke situ hehe..

rajin acik joging yo. Kakpah ni tengok koadaan. Tibo rajin, manjang yo rajin. Tibo maleh, bobulan maleh e.

zino said...

dah lama sangat tak jogging.. liat betul nak mulakan balik hehe

lupekanje said...

salam rozita,
tima kasih dtg menjengok.

sya,
acik dua ari ni joging..rsa bagus juga..mlm acik letih...dan tdo..
klu tak tu...naek rabun mata sik ngadap pc je...
ooohh mataku...
smkin kelabu..
sekelabu hatiku..
errr...errr..

piahh..
klu taim acik ok..maka akan oklah isiknya blog ni..
klu taim acik naek gilo...ngkorang toksah la gilo samo yo..wakakakaa..

piah lagi..
boley piah sayanggg...demi adinda tecenta ni...siler berikan alamat penuh anda beserta butir2 peribadi lengkap agar blh acik antokan kotaks coklat itu sebelum tarikh tutup pada 24 Mei 2009.

lupekanje said...

kpah..
acik jarang sgt makan kt luar...tmasuk alamanda tu..sebab acik suka masak sendiri...walopun acik masak tk sodap...tpi kebersihannya dijamin oleh lever braders...janji konyanngg..!!

tapi kan..klu ader knkwn ajak mkn kt luar..acik jarangla mnolak..masalahnya tk salu owang nk ajak makcik tuo ni makan sesamer..sbb salu bising kat meja makan...bikin malu kt org keliling...wakakaka.

kpah mesti bayangkan acik lalu lalang kat situ kan...ceehh..tk do kojo den dohh..bukan aper..smlam pehimpunan blnan...dah kener warning...jgn lepaks kat alamanda!!..huhu.

lenkali klu mai alamanda...roger2 saya ok...no. tipon blh amek kat direktori...

lupekanje said...

kpah lagi,
eh..luper lak pesanan penaja..
klu sesenang...mai la joging kat shangrila tuh..hehhe

zino,
kito umur dah banyak nih, kono gajin2 jago kesihatan...tkpo, klu tk gi joging...gi lah maen bedminton ko..alahh...maen ngan hazwan pun ok gak per..janji bepeluh..heheh

joegrimjow said...

yg tuu plang baikk

lupekanje said...

joe?? plang baik??..
ok...cepat balik mesia....jgn lupa bawak cenderahati utk acik...heheh..
(baca:dgn tidak malunyer...!!)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-