Tuesday, May 26, 2009

syahruttoam...

Terima atau tidak.. ku baca dalam kitab tua ini....perkataan, Syarhitto'am..(betulkan kalu salah)... yang membawa erti, sangat gemar kepada makanan....dan melebihkan kenyang dari pada adat..(biasa) kerana membanyakkan makanan....amatlah dicela oleh syarak. Ini adalah perkara pertama sekali disebut ketika membicarakan tajuk Maksiat Bathin... ada sepuluh maksiat bathin yang disebut di kitab kecil ini... Hidayatussalikin.. .. Dah lama tidak ku selak kitab yang telah semakin menguning ini.. tulisan jawi dan berbahasa melayu lama...kertaspun dah mereput...tpi ilmunya tk pernah reput.. jadi, betulkan jika aku tersilap menulis di sini. Firman Allah Taala yang bermaksud; Hai Anak Adam, ambil oleh kamu perhiasan dari tiap2 masjid dan makan olehmu akan makanan dan minum oleh kamu akan minuman dan jangan kamu berlebih2 pada makan dan minum itu kerana Allah Taala itu tidak kasih pada orang yang berlebih pada makan dan minum itu. Juu'in... wa athsyan... lapar dan dahaga ..... yaaa..aku tetiber rsa lapar dan dahagaaa... aku mahu airrr....Hot Chocolate..uuuuhhh...aku mahu buah pisanggg....errr... yang aku beli semalam...dah tinggal sikit...siang tdi aku tk makan tengahari... malam aku makan pisang...apakah Allah mengasihi aku dalam keadaan begini????? ...mudah-mudahannn aku dirahmatiNya.. Kenapa aku tk makan nasik siang tdi???...sebab ku rsakan telah cukup 2 keping roti canai yang ku makan sebagai sarapan, merangkap makan tengahari aku hari ini...ye...kan aku dah kata... klu roti canai, aku tk cukup klu makan sekepin je..perlunya 2 keping... buruk makan kan... sesungguhnya Tuhan amat membenci sikap ku ini.. Tapi ya Allah...malam aku tk makan....aku hanya makan pisang 5 biji... blh kaber kan?? Sebenarnya...ini kali akhir aku beli roti canai tu... klu tetap org itu lah yang mencanainya... kat cafe tu dah braper kali bertukar pembuat roti canainya... kali ni..seorang yang berbadan agak besar...bergaya macam chef... kemas pakaiannya.. tapiiii...... oohh tidakkkk !!! Kalian masih ingatkan cerita senario the movie itu??? macam tu lah yang aku lihat di hadapan mata ku.... uwaaaaaaaaaaaahhh.. aku rasa nk jadi macam Wardina.... yang menyambut lelehan peluh kat pipi si Wahid, dari jatuh ke atas roti canai itu... dengan gaya ala-ala slow motion gitu.... tapi komfem tak sempat...sbb tempat dia mencanai tu terhalang besi galang yang menghalang pergerakanku... Lagi satu...peluh dia bukan macam peluh si Wahid....... tapi macam peluhnya si saper tu.. yg sorang lagi tu...tk tau nama dia.. yg macam mamak tu.... yg peluhnya merembeh2 masa dia mencanai tu... haaaa.... chef roti canai kat cafe arini camtu lahhh... sebijikkk... !! aku perati je dia mengangkat roti canai yang dah masak tu..lalu menepuk2 dgn penuh tenaga... dgn keadaan muka yang menyimbah peluh.. lalu mencampakkan roti tersebut ke pinggan ku... kemudian dia menghilangkan diri... dan sekejap kemudian keluar smula dgn muka yang lebih kering... huhu....pegi lap peluh tuuuuh... Aku kira...sebab roti canai bertitis peluh itu lah maka aku masih mampu berjaga hingga sekarang..jam menunjukkan tepat pukul 1.10 pagi...mataku masih segar...hahaha... sok klu ngkorang nak makan roti canai... tgk dulu sipembuat tuh...muahahahaa... aku mang lalu je makan..sbb nak kaber bisness dia... aper kess...?? apakah aku ada share dgn bisnes dia tu? apakah dia abang tiri aku..ato bopren aku??? ooohhh tidakk sama sekali!!!..dia hanya sedara se Islam ku.. okeh!! sedara... bukan sedarah sedaging... dan dia bukan mamak... tpi melayu kiter... yg seagama... kira aku menghargai hasil tangannya yang seksi itu... (aku suka tgk tgn lelaki yang perkasa!! haha..) - jika anda sorang jejaka...cuber lihat tangan anda...apakah urat2 saraf timbul...? menandakan anda seorang yang kuat bekerja...mengangkat barang2 berat...heheh...ye lah tu.. ku kira tanganku yang kerap menjinjing mesin rumput ini lebih tampak perkasa lagi dari tangannya Dato' Seri Hishamuddin... hahaha... ampun tokk... acik memain je.. Errr....acik citer apa tdi aa... melalut dah.. dari pembentangan tentang ilmu Tasawwuf...ke cerita roti canai...dan tangan seksi pulakss.. dah tepesong ajaran sesat acik nih..hehe..maaf la..ok..tutup kitab! sekian untuk hari ini.

13 comments:

kakpah said...

bagus sessi pengajaran ko cik. Insaf aku ni. Tak makan roti canai lagi dah sebab acik sudah memperincikan setiap sudut pembikinan roti canai. Tu tak masuk lagi tu bab tangan yang memegang telur yang tidak dibasuh terlebih dahulu. Tangan berminyak-minyak pegang telur yang diselaputi taik ayam. Pas tu kelepek kelepek atas roti canai. pergh.. kalau makan dua koping memang gerenti ko bojago sampai pukul tigo pagi. Buleh buek entry panjang-panjang.

Pagi ni sarapan apo cik. Roti canai lagi ko.

lupekanje said...

nasik lomak tempe goreng kakkk...hehehe...
boli kat Anjung haa...tk poponuh acik boli sarapan kat anjung...arini gi anjung, sbb nk gi bank in duit tuk shahmah skali..huhu..sian anakku di perantauan, laparr..

hanimndroid said...

huh. lega. sbb? sy beli SATU BUNGKUS je nasik lemak! mengikut ajaran spt yg acik khutbah kan pagi ini! hehehe.
(yela kan, nasik lemak bgkuas daun pisang kecik tau acik...)
-tp pas baca entry, alhmdlh, terusssss konyang!

hanimndroid said...

lah acik, tmn perling dokek yo tu... leh a dating ngan anak acik! muahahaa, lain lak kojo e kan!

lupekanje said...

hanim..baguih...ompompuan kener jaga pemakanan...heheh

hanim lagi..

klu dah dokek...tulun la tgk2kan dia..sian anak bujang acik tu..dia kata dia kelaparannnn... huhuu... siaann dia...banjer beso kt sana.
majuk lagi tu...dia kabo, "bio ler abang lapar!!" adeiiihh...nk suh tukar la tempat pektikel..tpi camno???

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

kalau baca kitab kena ada tok guru..kalau tak jadi cenggini la...merabannnn je..

ha ha ha...

sya said...

Achik .. peluh dia ada kafein tu, tu sbb achik tak leh nak tido.

Makan pisang aje? kalau sya makan pisang aje memalam mau kol 2 pagi bangun mengigau cari nasi

sya said...

Achik .. peluh dia ada kafein tu, tu sbb achik tak leh nak tido.

Makan pisang aje? kalau sya makan pisang aje memalam mau kol 2 pagi bangun mengigau cari nasi

HappyIrfa said...

EEEEEEEEEE YERK..
sanggup lak acik makan w.pun dah tgk apa yg terjadi semasa pembikinan roti canai itu yer.
hero kenit saya sgt suka itu pisang.sesikat pun buleh abis dia sorang je

kuIna LadyInRed said...

acik...sy nak lupakan roti canai 2 3 hari...

lupekanje said...

cikgooden,
dulu ada guru...kali ni ngulangkaji je..tpi tu lah...klu otak dah mereng.. hehehe


sya...
acik tk merayau...tpi anak dara sorang kat umah ni yg mrayau..
memula dia warning acik...
umi...make sure no food around this house...coz I'm on diet..so, acik diam je..tk masak..
tpi tidak beberapa jam selepas itu...acik dgr dia masak meggi!!! dan goreng nugget....(bagi sepiring kat acik...kenkonon berbakti pd ibu pertiwi... wakaka...)...
*acik demam...tdi balik umah awal..tk larat...mata tetiber bengkak...huhu..kener la coti brenang..!

lupekanje said...

irfa,
peluh bukan najis kan irfa..pesalahnya makan...garam galian.hehehe..(maaf sekiranya tahap keloyaan ngkorang melonjaks)

acik pun suker pisang..cium cikit hero kenit tuh..muahhs




kuina,

jom kiter tebar roti canai sendiri kuina....acik buat kuah kari...kuina uli topung..amacam..??

zino said...

biasanya zino sarapan dua keping roti bakar dengan nescafe.. itu je kat haslam sana tu kalau nak joint jom lah make sure boleh sampai sana jam 7.30 pagi hehe

lepas tu baru pegi opis

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-