Tuesday, May 12, 2009

Keputusan akhir

Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Gitu lah yang berlaku kemarin. Setelah berdilemma gimana dan bila sepanjang ujung minggu...memikirkan bagaimana nk selesaikan masalah pengurusan diri dan anak. Acik dah tekad, bahawa acik yang akan hantar sendiri zirah walopun Shahmah dah balik dan dia tidak ada masalah untuk mengantar adiknya. Tapi apa kesudahananya?? Di kampung, acik baru maklumkan emak acik tentang temuduga acik pada hari yang sama itu. Hati seorang ibu... errr..(ati acik pun hati seorang ibu jugak aper..) dia tk mahu acik terkocoh2 nanti. Dia mahu acik hadiri temuduga tersebut... lalu dia tidak tidur malam memikirkan, bagaimana penyelesaian masalah ini. Subuh itu dia mengetuk pintu bilik, lalu berkata.. 'Macam ni je lah... esok, kau balik ke putrajaya, zirah biar mak dengan shahmah je hantar.. mak dah tipon Encik (mak sedara acik..) kau, nnt kita pinjam kereta dia....!' acik dalam pisat2 merungut.... adeiiihhh... amender la mak aku ni plan sorang2.... dia tk tau ke betapa beratnya hati aku ni nk lepaskan Shahmah bawak keter hantar adik dia tu nnt... dia tk paham ke yg aku sanggup korbankan temuduga aku tu demi keselamatan anak2 aku... dalam keadaan begini...aku berpegang kpd... duit dan pangkat boleh dicari.... tpi anak??? aku dah tk boleh branak lain dah klu hilang anak yg ada.. aku tk nak menyesal sebab tk hantar sendiri anak aku tuh. Namun masih ada waras acik lagi... acik tau, acik perlu akur pada perancangan mak acik.. sebab kalu acik bantah...nanti dia akan sedih.. (errr..ada tak hari anak sedonia..??.. klu ada, acik mang suka nak selebret..) Acik pasrah lagi.. untuk taat pada kehendak ibu yang seorang itu. ..mana tau...ketaatan itu akan membuahkan banyak hikmah tersirat. Acik doa semoga Tuhan mudahkan urusan... Lalu... gitu lh yang berlaku semalam itu. Kami ke Pancor Jaya, ambil kereta mak sedara tu....acik ke arah Putrajya... Shahmah bawa nenek dan adiknya serta seorang penunjuk jalan ke Koler Pilah... Vroooooooooooooooommmm....

hmmm...kener bawak keter owang dgn penuh sopan ye... sbb keter itu tidak pernah di bawa melebihi kelajuan 100kmj... Acik selamat sampai rumah di Putajaya...pehtu gi opis... aper kes..nk gi intebiu tk bawak sijil yg bekepuk tuh... sijil tinggal kat opis...tu yg tepaksa gi opis gak.. Tapak tangan dah mula dingin..dan berpeluh... gabra..nebes tatau nk habaq. Camnilah yg cecikgu aritu rasa masa nak intebiu HLP tu kann..hehe..padan muka aku. Acik ni ader sikit pangai, tk suka pakai kasut yg betutup tu.. apa lgi yg bertumit..tinggi mahupun rendah... tpi kawan2 paksa pakai...diorg kata nnt potong markah klu acik nk teruskan jugak pakai sandal tu..huhu.. Lalu diorg pinjamkan kasut... tpi susah nk carik saiz kaki acik yg secomel comelnya ni... lalu cik Ida dgn morah hatinya berikan pinjam kasutnya yg comel tpi masih jua gedabak di kaki acik yg lebih comel... (wehh..bukan kasut dia rupanya...cehh..) sumbat ketas tisu la kakkk... diorg sesedap rasa bagi cadangan.. tpi acik ikutkan gak. Lalu berlaku lah episod sendu acik...tepaksa jalan pelan2...takut kasut tecicir.. sungguh tesiksa rsanya ... bukan dekat gak blok E8 tu acik nk seret kasut nih... Sampai kat pejabat tempat nk intebiu tu, acik duduk dgn sopannya... bekenalan dgn 2 org lagi saingan acik.. yg lelain lewat datangnya. Ader pulak ujian betulis...kener bawak pensel??? uwaaa...acik tatau..

takper..pinjam pensel kat staf kat situ... (tpi lupa nak pulangkan...sowi kawan..acik ingat..tpi biler carik..tah mana peginya.. mesti tetinggal kat meja tu..) Acik owang pertama di panggil.... best...!! dengan penuh teratur, acik melangkah masuk ke bilik tersebut.. takut kasut tecicir... depa bukan nampakpun kaki acik...alahaiii..klu aku pakai sandalpun tk kisahhh...caiiiittt.. soklan demi soklan, dan acik dapat jawab dengan lancarnya... Alhamdulillah..walopun lain yg ditanya..lain yg acik jawab....wakakakka.... (sbb acik kan peramah...!!!) Kemudian panel penemuduga angguk kepala..menandakan dah tk ada soklan dah untuk acik... kat luar ada 5 owang lagi tunggu giliran.. acik jalan pelan2...kontrol...sambil tengok2 gambar lukisan kat tepi dinding... (kontrol kasut...) ..Yang diorg tu tk sesabar gaknya nk tarik acik nk suh acik cerita apa yang belaku kat dalam bilik tadi tu... hahaha... (sib tk tarikkann..!!) Perjalanan balik ke blok E12 ni satu siksa lagi... mcm tdi gaklah.. acik jalan..brenti, baca notis kat memana.. sampaikan kat tanda 'KELUAR' tu pun acik mengeja baca... sbb kontrol kasut... yg asik nak cicir je.. naik lif...turun lif... masuk cafe (jln shortcut..) ..naik lif lagi..turun lif..lalu....sammmpaiiii... lalu tanpa berlengah, ku tamat kan siksaan kasut itu..... adeiiiiihhh... insap sungguh.. lenkali jgn lupa bawak kasut sendiri..!! Lepas tu balik ke seremban semula...pulangkan kereta dan hantar emak acik balik ke kampung semula.. Lepas magrib baru bergerak balik ke Putrajaya semula ..letih.. tk larat nk hapdet blog.

Agak2 acik boleh dpt tk kijer tu?? Wallahualam.. serah pada Ilahi. Andai di situ ada rezkiku..maka dapatlah...andaii itu rezki si Kunavathy tu...maka itu ada rezki dia... ato mungkin rezki si Rohana...ato orang lelain yang turut sama dlam intebiu tu...acik redho.

Eh...luper lak cerita pasal rombongan ke Kuala Pilah tu..

ni ler agaknya asrama si zirah... yg menjadi kenangan pahit Shahmah..sebab tepaksa seret barang jauh untuk dihantar ke asrama... memang rasa nak dicampaknya teddy bear si zirah yg menambah banyakkan barang...kehkehkeh..

Tepaksa jua lah Shahmah menunjukkan bukti kasih sayang buruhtepakserela dia kat adik dia... ye lah.. saper lagi nak tolong darah daging sendirikan Shahmah kan...

Asrama dia nuuuunn tenggek atas bukit...kenderaan tk dibenarkan masuk. Bagaimanapun sebuah van dikatakan disediakan untuk angkut barang2 pelajar ke asrama...dari bawah tu, angkat la sendiri naik ke tingkat berapa ditempatkan.. zirah kat tingkat 1...kira ok lah tu Shahmah. ... yang dengan jentelmennya tk bagi nenek dia angkat barang..suh tunggu kat keter... pehtu pi gaduh ngan pak cik security...mintak/rayu nak bawak keter hingga dibenarkan jugak separuh jalan...(tiket : nenek saya da tua..tak larat nk jalan jejauh tawww!!)

Menurut laporan nenek dia... perjalanan smooth...dan Shahmah telah memandu pergi balik dengan penuh berhemah dan sopan santun, dengan diiringi hiburan dari radio sinar fm.... (bukan senang dia nak bukak channel ni klu dia drive...)..

Tak per la..janji amanah telah dilaksanakan... adik dah selamat sampai dan memulakan perjuangan di Kolej itu....

dalam perjalanan, Shahmah meluahkan sesuatu ..isi hati dia... nanti lah..lenkali acik citer..

12 comments:

sya said...

Alhamdullilah sumenya selesai ngan baiknya. Sya doakan achik berjaya utk interview tu berkat pakai kasut longgar2 tu. he he he

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

akhir nya selesai semua...semua menang!..ha ha ha

Mak Su said...

insyallah...tapi makan hati ek melayan kasut.

kuIna LadyInRed said...

sy doakan acik berjaya yer...

tgh bayangkn acik control ayu jenjalan ngan kasut tu... ngeh3x...

Ungku Nor said...

memang payah orang comel cam kita ni kalo pakai kasut pinjam..kan cik?

saya doakan acik berjaya dalam interbiu tu..amin.

lupekanje said...

salam sya..
aamin...mudah-mudahan..bru bgitau tuanpunya kasut tu..sib baek dia golak yo...klu tk diizinkan...nayo acik..hehhe

cikgooden,
iyer...win-win situation..hehhe..

lupekanje said...

Maksu,
tq..
bukan je makan ati..makan jari skali...sakit ujung jari..heheh

kuina..
tima kasih kuina. bayangkanla...mmg ayu sungguh ketika itu...wakakaka..


ungkunor..
itu ler..acik tingat kat ungkunor..sbb saiz kaki kita sama...kankankan..
kiter jer blh tuka2 kasut kann..errr..ato kaki ungkunor lagi comei?????

kak ina kl said...

salam..semuga kamu berjaya dan semuga anak kamu dpt menghabiskan matrik dia..

lupekanje said...

salam kak ina...
mudah2an yer...tima kasih...
bukan senang utk senang kan.

en_me said...

lega kanns dah selesai ghitewww..

iina said...

Acik

den doakan semoga acik dapek kojo tuh dgn comorlang terbilang yo.. acik teringat pmkp.. pusat matrikulasi kolo pilah tuh tompek den belajar marin.. tapi masa tuh masih under ukm gik.. skrg dah bawah kementerian pelajaran dah.. tompek dio samo.. bangunan yo dah baru ;).. pokan koboi dulu tuh hehehe skrg tak koboi doh

lupekanje said...

en_me..

leger dan legaaa...

iina,
InsyaAllah, kok ado jeki...kok tk do..cubo laiee lenkali, smpai ujung hayat pun acik cubo..dah tetuo ni pyh nk besaing dgn org memudo.huhu..
Pokan koboi masih bnyk ekkk kat NS ni..tpi Kpilah..dah bnyk brubah ehh.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-