Wednesday, November 30, 2011

Edisi pesanan

Anak2 sekelian..

Kalau berjanji dengan orang, jangan dimungkiri.  Takut sok, org pulak mungkiri janji mereka dengan kita.

Kalau berkawan, biar seribu atau beribu2...berkasih, dengan Allah yang satu...

Jangan kerana menjaga satu hati, kita sakiti hati yang lain...kesimpulannya, jaga lah hati sendiri. Hatimu dengan Allah....

Jangan biarkan sifat amarah menguasai dikau, kerana kelak akan memakan diri....kawalll...kawalll...jgn marahh...
senyummmmm...senyummmm...tak perlu kata apa2...tak perlu kata apa2...


Monday, November 28, 2011

Bicara di Kuburan

Entry seblm ni ada saya sebut, menziarahi kuburnya Datuk dan nenek.. dah lama sebenarnya tidak menziarahi kuburan mereka ini.  Setiap kali raya, asik ziarah kuburnya nenek sebelah emak sahaja.  Itupun sebab emak yang ajak.  Kubur arwah abah, dah lama gak tk pegi.  Kubur somi sendiri pun tk pegi gak dah banyak tawon....errr....  sebab saya berpandangan, tak perlu pegi kat kubur kalu nak berdoa.  Doa je lah dari jauh, sedekah dari kejauhan, akan sampai jua kepada roh mereka itu insyaAllah..


Jadi, semalam, tika sampai ke masjid kampung, saya terpandangkan kubur kedua datuk dan nenek, yang terletak di tepi pagar kawasan kuburan itu sahaja....di tepi jalan menuju ke masjid.  Masjid masih berkunci.  Saya ambil kesempatan itu menapak ke arah kuburan tersebut dan berdiri di luar pagar berhampiran makam mereka berdua.

Setelah mensedekahkan al fatihah, saya bisikkan di situ;
Atok...nenek... ini cucumu...dari anakmu, Hassan @ Jamil yang lebih dahulu meninggalkan kalian dahulu..dalam kemalangan jalanraya yang meragut nyawanya itu.

Ini cucumu, yang tidak habis mengenali kesemua anak-anakmu, dik kerana perceraian kedua ibu dan bapaku sejak usiaku 3-4 tahun gitu. Dan kami terpisah memandangkan aku tinggal bersama ibuku. Kini cucu ini sedang usahakan untuk mengenali mereka dan anak-anak mereka yakni sepupu sepapat ku.

Ramai jua lah anak-anak atok dan nenek itu yang telah mengikut jejak langkah kalian, dipanggil Allah swt pulang ke asalnya...ke alam barzakh.  Tak sempat ku kenali rapatpun mereka dan mereka jua tidak mengenaliku.  Al fatihah buat mereka yang telah pergi buat selamanya.

Yang msih hidup, ada yang uzur, ada yang tk brapa nak sihat, dan ada yang sihat.  Ku doakan kesejahteraan buat mereka semua, walaupun ada yg tk kenalpn kat anak buah nya ni, tk pnah jumpa kot...dan ada yg salu terlupa pun yg aku ini anak buah mereka.  Tak kisahlah.  Doaku tetap mengiringi mereka.  Moga segala kebaikan milik mereka di dunia dan di akherat...aamin.

Itu je lah atok, nenek, yang cucu nak sampaikan...moga Atok dan nenek dalam keadaan tenang dan dijauhkan dari siksaan kubur...dan tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman.

Sunday, November 27, 2011

Selamat menyambut Maal Hijrah / Awal Muharam 1433

Alhamdulillah, tahun baharu umat Islam dapat kita sambut sesama.

Saya pulang ke kampung, tujuan sebenarnya nak service kereta.  Hmm...kopak jugak dekat RM200...kira murah lah tu, tukar linen tayar kereta blkg, tukar minyak itam, pomen tu ganti kan saluran2 dlm keter tu yg udah reput.  Klu kat belah KL ni, upah pkerja pun RM15 kan.  Kalu kat Kampung, RM5 je....jimat la sikit.

Sambil2 tunggu kereta di repair, saya gi jumpa kawan di Sklh kat Rantau, NS ni,  SKDAZ...jumpa geng kat sini.  Kat dewan orang ramai, kan main meriah bunyik nya, MB dtg... (alaa...rumah kg MB NS mmg kek Rantau tu...)  Diorg buat sambutan meraikan kemenangan pasukan bolasepak NS yg monang pialo Mesia aritu..Tahniah gakla dari acik ni ha..

Tapi saya tk pegi pun join kat dewan tu...cuma ngintai dari beranda sekolah tesebut.  Kawan ni dah lama tk jumpo, si Nik Salina yg kojo kat sekolah ni.  Burak sakan la dgn dia.. Pastu dia blanja lak makan kek simpang linsum...wah..sodap gak makan nasik kat warung tuh.  Gulai kampung kau...!!

Lepas selesai semua tu, saya pulang ke kampung.  Emak kata nk pegi masjid...nk gi baca doa akhir tahun dgn awal tahun.  Nak ikut jugak la.. Puan Lin pun ada sms ajak gi Masjid Putrajaya.  Sorry geng....memandangkan saya tika itu berada di kamfung... akhirnya dapat jugak mengimarahkan Masjid di kampung ku itu...

Di samping menziarahi kubur arwah atuk dan nenekku di sini. Mengambil kesempatan mensedekahkan Al Fatihah buat nenda berdua.

Kubur Arwah Tok Ambak bin Majid dan Nenek Long Siti Nor bt Salleh
Al Fatihah buat kedua mereka


Masjid Kg Linggi. (cantikkan....roner pink gitu)

Dua buah meriam bersejarah yang menjadi lambang kebanggaan di masjid ini.
Alhamdulillah...ter update juga blog ini.

Sekian.


Friday, November 11, 2011

Taman Syurga Dunia - Keukenhof, Amsterdam








Mula-mula tengok gambar ni saya rasa (eh...sopan sungguh...azam 11.11.11 nih..nak guna bahasa sopan gitu..) macam ini mesti gambar rekaan. Maklumlah, tak penah kluar dari  Gua tempurung di Malaysia ni.

Tau taman bunga kat depan Shangri-la Putrajaya ni je lah..takpun Lake Garden Kuala Lumpur...
Suasana yang indah, damai, sejuk mata memandang, sangat tenang...terasa macam nak bentang tikar dan duduk sambil makan nasik lemak kat tepi sungai ni...sambil minum teh herba panas.  Di sulami dengan keropok ikan terengganu yang rangup dan Super Ring ..  MasyaAllah...heaven..!

Bila saya paparkan gambar ni di Facebook, tak lama, dapat info tentang nama tempat ni.  Terima kasih cikgu Balkees..  Keukenhof , Amsterdam, Holland....  Yes...Holland... Land of....err... macam-macam.
Land Of Gardeners
Land Of Flowers
Land Of Cheese
Land Of Windmills
Land Of Bicycles
Land Of Water
Land Of Tulips
Ada lagi?  Land Of Clogs....  kasut kayu...

Sedikit info tentang taman syurgawi di dunia ni..

Keukenhof adalah taman bunga terbesar di dunia, di mana dapat dilihat sekitar 7 juta bunga yang ditanam oleh tangan. Semua mereka memperluas total area 8 hektar. Hal ini terletak dekat kota Lisse, antara Amsterdam dan Den Haag, di Belanda dan setiap tahun menarik hampir 900 000 pelancong dari seluruh dunia.(http://id.thecircumference.org/keukenhof-netherlands)

Maklumat lebih detail sila baca sendiri di laman web rasmi taman bunga ini.

Masukkan dalam senarai teratas antara  tempat yang ingin saya lawati.... kena kumpul duit jual sokabar lama ni.... errr...err..

Kalau dapat pergi tempat macam ni, jangan lupa bertasbih..bertahmid dan bertahlil banyak2...  maha suci Allah.... Subhanallah.. atas keizinan dan kekuasaanNya menumbuhkan tumbuhan yang menghias mukabumi dengan indahnya ini... Alhamdulillah..

Thursday, November 3, 2011

Hari Bersama Keluarga

Hari Sabtu lepas adalah hari yang full program.  Pagi-pagi lagi aku kluar mencari rezeki untuk program Tournament Bowling Persahabatan Puspanita di boling centre MetroPoint Kajang dengan anak sulungku, dan 2 rakan lagi yang jadik passenger lori aku nih. Pertandingan boling yang agak senget (baca sengit) ... dan kumpulan aku yg berusaha untuk memenangi tempat terakhir, akhirnya berjaya...heheh..

Gambar Ihsan dari cik Kuwa-kuwa. Tq.


Sebaik tamat bermain, tak tunggu penyampaian hadiah, aku dgn passenger bergegas keluar dari  tempat itu untuk event lain pulak.  Singgah seketika di Kedai Kek  Secret Recipe tempah kek instant untuk bonda tersayang yang menyambut ulangtahun kelahirannya hari itu, 29 Oktober ..ulangtahun kelahirannya yang ke 71.  Moga Allah lanjutkan usianya dengan memberi kesihatan yang baik..dan segala yang baik serta dijauhkan segala yang menyukarkan kehidupan dunia dan akherat.

Kami balik ke Putrajaya seketika untuk ambil anak yang kedua pulak di rumah, di samping hantar penumpang balik.  Kemudian baharulah bergerak ke selatan, Seremban, ke tempat pertemuan yang dijanjikan dengan kakak ku di Senawang...  di Satey Kajang Samuri.
Sepupu sengal aku, si Cila dengan mak dia join sekali. 



Ketika sampai, yang lain dah kenyang..temasuk anak bungsu aku yang dah sampai dulu dari Shah Alam.  Aduiii...lambat gak rombongan aku nih. Acara potong kek dijalankan, riuh rendah dalam restoren tu.  Order satey bekali-kali..Buat macam rumah sendiri je.  Yang penting dapat gembirakan emakku. Setelah tumpang solat Asar di rumah sepupu di Pancor Jaya...terus balik kampung hantar emak.  Maghrib di kampung.  Si Nur Zayani nak balik cepat pulak... swimming kunun. Maka malam tu jugak kami pulang ke Putrajaya.

Sampai rumah, menonton perlawanan bola sepak NS lawan Terengganu kat tv je......riuh rendah jugak dgn anak-anak...
Tahniah pasukan bolasepak NS yang akhirnya berjaya dengan Gol 2-1..bebaloi la jerit2 tu ..hehe.

Hari Ahad, hari berehat. Tak pi memana.  Muhasabah diri (ye lah tu..).  Mnyesali kemerosotan dan keterukan aku dalam boling...dalam buat apa je sekarang ni.  Mungkin dah tiba msanya aku duk diam je. Insapkan diri.

 Sekian...cerita pristiwa minggu lepas.




Wednesday, November 2, 2011

Ada apa dengan Cinta?

Tertarik dengan satu entry di Blog ini... antara isinya;

Akan tiba saatnnya dimana kamu harus berhenti mencintai seseorang, BUKAN kerana orang itu berhenti mencintai kita. MELAINKAN kerana kita menyadari bahwa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita lepaskan..

Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan..Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan… Tapi ingatlah..melepaskan BUKAN akhir dari dunia..melainkan awal dari suatu kehidupan…
Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis, mereka yang tersakiti, mereka yang telah mencari..dan mereka yang telah mencuba..Kerana MEREKALAH yang bisa menghargai betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka..

Kadang kala, orang yang kamu cintai adalah orang yang PALING menyakiti hati tapi kadang kala teman yang membawamu ke dalam pelukannya dan menangis bersamamu adalah cinta yang tidak kamu sedari…

Kenapa pulak tiba-tiba bicara tentang cinta? Aku sedang becinta ke?  ..hehe..tak ada maknanya dalam usia senja gini aku nk bercinta. 




Cuma memerhati insan-insan bercinta di sekeliling kehidupan ini.  Ada yang bertemu bahagia, ada yang bertemu derita.  Ada yang selamba je.  Hmmm...pepandailah ngkorang.  tapi, ingatlah, jangan sesiakan kehidupan ini hanya dengan mengejar cinta manusia itu.  Elok jugak baca isi penuh entry blog tadi...mungkin boleh memberi sedikit kebahagiaan dalam hidup yang leka dengan cinta. 

Carilah cinta hakiki..cinta Ilahi.

Tuesday, November 1, 2011

Sibuk blog baru

Sepanjang Oktober acik agak bz.  Tak sempat nak update ini blog.  Dah tau tk sempat nk update yang ada ni, ujudkan pula blog baru lain kat sini. Di penghujung rancangan, macam kampung-kampung tinggal, akan terbiar dan bersawanglah rumah-rumahku ini..harap-harap tk macam tu lah kan.

gambar pinjam dari blog ni.  Terima kasih.
Tapi bila komitmen untuk blog lain dah ada sindri carik pasal .. maka adalah yang akan jadi mangsa terbiar.  Ibarat seorang ibu yang ada anak ramai, akan ada anak2 yang merasa diabaikan.   Tapi hati seorang ibu, sebenarnya tak bermaksud begitu...anak tetap anak.  Sama juga macam seorang lelaki yang ada 4 isteri...ada isteri yang akan diberi tumpuan lebih, dan akan ada isteri yang terpaksa berkorban dan terkorban. Namun isteri tetap isteri dan tetap di hati si suami (yg adil)  Errrkk...boley jadikkan perumpamaan begitu?   Blogger pun sama.  Blogku tetap blogku. Tetap akan dijalankan tanggungjawab walopun tk sekerap dulu.  Acik kan cuba bersikap adil..hehhe.. macam la blog kau ni dapat sambutan sgt...pdhal orang yang sama je dtg..!!

Tak kisah la...walaupun pengunjungnya tk ramai, namun acik tetap nk kongsi ilmu dan apa2 pengalaman yang blh dimanfaatkan bersama.  Agar ianya dapat menjadi amal jariah acik klu mati nanti.  Acik bukan kejarkan keramaian pengunjung.  Ngkorang nak intai-intai je pun tak kesah, klu tak menegurpun takde hal.  Acik tetap gembira. Update bila suka.  Tak update bila kemalasan melanda.

Cuma harapkan yang sedikit ini, akan mendapat, mengamal dan menyebarkan kebaikan yang ada..jika ada..dan mohonkan maghfirah/keampunan buat acik kalau acik dah tiada di muka bumi ini lagi kelak.  Tenang acik kat dalam kubur nnt...thanks in advance kawan-kawan.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-