Friday, September 27, 2013

11 tahun telah berlalu

Tarikh 21 September 2013, aku leka berpoyer-poyer, memancing di Ganu kiter hari tu, rupa-rupanya tarikh tepat 11 tahun arwah suamiku pulang ke rahmatullah.  Aku terlupa..lepas balik tu baru aku teringat...huhu..

Patutlah balik tu aku tergerak melalui jalan yang menempatkan kubur di mana ia dikebumikan.



















Waktu lalu kawasan perkuburan yang dah lebih sepluh tahun tak ku tempoh tu, sempat aku ambil gambar kawasan itu sambil mmandu.  Aku sorang-sorangkan ...dan tk bersih, jadi tak dapatla nak singgah.  Masa tu memang tak ingat tarikh keramat tu. Nanti lainkali saya gi ziarah awak ye bang ye.....insyaAllah.

Moga Allah merahmati rohnya dan moga ia dijauhkan dari siksaan kubur dan neraka di akherat kelak.  Al fatihah.

Memoryku di sini.

Friday, September 20, 2013

Di Pulau Kerengga



Accik sedang menghabiskan masa di tempat yang indah ini.  Bersantai di tepi pantai... dan memancing ... dari semalam, hingga ahad ini.  Sangat damai di sini.  Serasa ingin datang lagi. Pulau Kerengga, Terengganu.

SUBHANALLAH  ALHAMDULILLAH  ALLAHUAKHBAR

Thursday, September 5, 2013

Snack istimewa Mieng Kham

gambar ihsan dari http://www.realthairecipes.com/recipes/leaf-wrapped-snack/

Pernah makan Mieng Kham..?  'Snack' dari Thailand. Accik baru first time tgk.  Kawan-kawan pejabat bawa untuk di rasa.  Memandangkan accik puasa, tak dapatla merasa.  Tapi jangan risau, resepi ada di hujung jari.  Jom kita buat dan rasa sama-sama.  Copy resepi dari blog anizyn..tq

Resepi Miang Kam
Bahan A:
* Daun kaduk
* Bawang merah
* Halia Muda
* Cili Padi
* Limau nipis
* Udang kering
* Kacang tanah goreng
* Kelapa goreng

Bahan untuk sos:
* 3 batang serai (dihiris)
* 4 ulas bawang merah (dihiris)
* 2 ulas bawang putih (dihiris)
* 3 sudu udang kering
* 2 inci halia
* 5 biji cili padi
* 1 1/2 ketul gula Melaka
* 1 sudu air asam Jawa

Cara membuat:
Kisarkan semua bahan untuk membuat sos, kecuali gula Melaka dan air asam Jawa.
Masak semua bahan sehingga mendidih.
Masukkan gula Melaka dan air asam Jawa ke dalam kuah. Kacau sehingga dia pekat dan likat.
Sejukkan seketika.
Isikan semua bahan A dalam daun kaduk dan masukkan sos, kemudian digulung.

Sedia untuk dimakan.

Friday, August 30, 2013

Makanan Hari Raya

 
Jamuan hari raya macam-macam ada...
 
 
Hari ni 23 Syawal bersamaan 30 Ogos 2013. Masih ada yang buat rumah/opis terbuka, makan sana sini lagi. Macam-macam ada..untuk dipejabat accik ni, dari tahun lepas lagi, macam-macam nama diberikan pada makanan-makanan yang di sediakan..Lemang intan baiduri lah, Rendang Ayam Den Lopeh lah, Ketupat Daun Kering, Cup Cake Rama-rama Pulang Petang, Satey Pukul Sepuluh, dan maciamm-maciammm lagi... huhu..
 
Tapi accik tak berapa nak makan... ala kadar je. Memang tahun ni raya accik sangat mengawal pemakanan, sebab lepas raya accik kena gi check tekanan darah yang tak tentu arah sekarang ni.  Nak elak mendapat gelaran pemakan ubat darah tinggi yang tegar...
 
Moga Allah kurniakan kita kesihatan untuk jalani penghidupan ini dengan sebaiknya, menjalankan perintah dan menjauhkan larangan Allah seperti sepatutnya.  aaamiin.

Monday, August 26, 2013

Misi mengecat



Burung belatok kepala merah, panggil datuk, nenek marah....  
Ingat lagi kan pada lagu masa kanak-kanak dulu. 

Sambil mengecat pagar kemarin, terpandangkan burung belatok ni di pepohon manggis di luar pagar. Terpengaruh dengan gambar-gambar burung di blog Zul Ya , terus capai video cam yang dah jarang-jarang digunakan dik sebab masalah teknikal...letak atas tembok yang sedang dicat dan bersedia menanti peluang ambil gambar yang agak-agak menarik.  Ini je lah hasilnya.  Habis camera kena cat...hehe.



Gotong royong bersama anak-anak kemarin, berjaya selesaikan misi yang sepatutnya sebelum hari raya.  Apo nak dikato.. Alhamdulillah. Baru coating.  minggu depan balik kampung lagi, sambung misi.  insyaAllah.



Wednesday, August 14, 2013

Satu hari di hari raya

 
 
 
Sudah lama tak update pasal anak-anak kat sini.  Mereka dah semakin dewasa dan belajar tentang kehidupan satu persatu.  Mereka telah melepasi alam kanak-kanak yang menyeronokkan.  Mereka telah lalui zaman persekolahan dari satu peringkat ke satu peringkat hingga ke peringkat yang boleh dikatakan tinggi.  Kini ke semua mereka telah tamat pengajian.  Yang terakhir, anak yang bungsu pun baru sahaja menamatkan pengajian.   Tunggu praktikal & majlis graduasi sahaja lagi.
 


Keluarga kecilku.
Tahun ni bergambar ber5..dgn nenek, tahun depan mungkin ber6 atau ber7? aamin..
(anda pasti umur anda akan ada lagi tahun hadapan?)
 
 
Dah boleh tarik nafas lega. Alhamdulillah. Banyak fasa-fasa yang telah dilepasi.  Masih ada fasa lain yang menanti di hadapan. Lepas ni, mereka sedang/akan lalui alam pekerjaan dan alam rumahtangga, alam mendidik anak, secara umumnya alam penghidupan dunia yang pastinya menjanjikan ujian tanpa henti. Bukan seperti zaman persekolahan, ujian mengikut semester. 
 
Sementara ummi nya .....  sedang Menanti Alam Barzakh....  Moga Allah berikan penghujung penghidupanku dengan husnul khotimah..  aamin.
 

Tuesday, August 13, 2013

Jenayah semakin subur

Janda nyaris maut ditembak
Pengusaha kedai makan ditemui mati
Mati berpelukan di dasar kolam
Kerani sekolah mati kena bom
Guru mati kena tembak
Guru mati ditembak di Kulim - Kes tembak guru kedua dalam dua minggu

Ini antara tajuk muka depan akhbar-akhbar sejak akhir-akhir ini.
apa sudah jadi kepada rakyat Malaysia era modern ini?
Semakin berani melakukan jenayah secara terbuka. Bunuh pulak tu bukan cikai2 punya bunuh.  Bukan macam orang dulu-dulu, pakai tuju-tuju, seher, atau bagi racun.

Tapi macam yang dalam tv atau filem-filem box office. Tembak ditempat terbuka, bako, semelih, cencang.  Bom kebabommm..!!!

Mungkin bukan orang Malaysia yang melakukannya.  Adakah pendatang-pendatang asing yang menjadi pembunuh-pembunuh upahan tersebut?  Hmmmm...atau pengaruh dari cerita-cerita TV dan filem-filem luar? Mudah nak ikut kan? Bunuh orang pun macam potong ayam je. Macam lapah lembu je.

Dulu pun jadi jugak kejadian bunuh-bunuh ni.  Tapi tidaklah sekerap sekarang.  Hari-hari ada orang mati kena bunuh masuk dalam akhbar, masuk dalam tv.  Teringat dulu, yang paling ngeri, kejadian pembunuhan ngeri oleh Mona Fendi & the gang.

Dannnn...  kategori ngeri lagi, kes Altantuya.... dah start orang Msia main bom nih... 

Dannn... kes pembunuhan jutawan kosmetik, Allahyarhamah Sosilawati.. kena bunuh dan bakar tinggal abuk je.  Abuk pun payah nak carik. Ini orang Malaysia sendiri punya kerja. Orang Malaysia dah semakin hilang hati perut. Perikemanusiaan dah semakin pupus.
Buang bayi perkara biasa.
Lagi yang kerap berlaku dulu, rogol dan bunuh. ...memang banyak kes.  Banyak yang tak keluar surat khabar.

Murahnya nyawa manusia sekarang. Murah dan mudah cara ia diambil. 



Mungkin banyak lagi kejadian bunuh tapi tk masuk surat khabar.  Tak masuk tv.  Kann???

Pembunuhan, kekejaman, telah berlaku dari zaman Nabi Adam lagi.  Kan.. tpi sekarang makin teruk la pulak.  Orang sibuk berhari raya, penjenayah2 tu sibuk buat kerja malaikat Izrael..mencabut nyawa. Isk3x...sudah2 lah.

Mari kita didik rakyat, didik anak2 kita dengan didikan sempurna.  Berlandaskan Al Quran dan sunnah.  Jauhkan anak-anak dari aktiviti tidak sihat. Dari kawan-kawan yang cenderung melakukan perkara sia-sia. Pemimpin memainkan peranan utama juga.  Jangan jadi pemimpin ala2 dalam cerita Hindustan.... Mentri sahab yang penuh korupsi dan sanggup buat apa untuk kuasa dan harta. Nanti rakyat ikut sama....huhu... 
Jauhi dan peliharalah aku dan ahli keluargaku dari kekejaman dunia dan akherat ya Allah...

Pesanan untuk pembaca yang membaca rapuan accik ni..   jaga diri baik2...moga anda tidak menjadi mangsa seterusnya....  aamiinn...

Jauhi hutang, jauhi permusuhan, jauhi penyeludup, jauhi pencuri, jauhi judi, jauhi perebutan harta, jauhi ..jauhiii...jauhii chawla...err...

Sekian.

Selamat Hari Raya 1434H

Ramadhan dah berlalu. Syawal kini menjelma...sebulan puasa, raya pun kena sebulan kata orang melayu.
Hmmm... main mercun pun sebulan. Ber open house sebulan.  Tapi solat terawehnya tak sampai 2 minggu.

Helooo... raya eid fitr ni cuma sehari je sebenarnya.  Takbir raya sehari je. Yang kena dilamakan, amalan berpuasa tu.. berpuasa perut, puasa mata, puasa mulut, puasa telinga, teruskan mbaca Al Quran. menjaga hati, menjaga makanan, bersedekah dll amalan mulia sepanjang Ramadhan.


Perjalanan kita masih jauh.

Kita ni sepatutnya, sebulan training berlapar dahaga, membersihkan hati dari sifat mazmumah, makanya, akan menjadikan kita insan yang bertakwa kepada Allah.  Merendah diri, makin mendekatkan diri dengan Allah. Mencintai Allah dan RasulNya.  Renung2kan lah.  Apakah membuahkan hasil puasa Ramadhan kita kali ini?  atau masih sama seperti tahun2 lepas.

Peringatan untuk diri sendiri ..

Maaf Zahir Batin untuk semua.  Moga Allah terus beri kita taufiq & hidayahNya. 
 
 

Thursday, July 4, 2013

Kucing menyusu dengan manusia


Pernah dengar tak?  Accik penah dengar .... 1st time dari adik accik... kucing ni pun sama...

mgkin tk puas menyusu sebab dipisahkan dari ibunya waktu masih kecil...
Setiap kali nk tidur. dia mesti gi kat acik atau anak acik...hisap tangan atau kaki mana yang dapat...seolah2 menyusu.sehingga lena..mula2 dulu accik rasa sangat pelik fenomena ini.  Sekarang dah boleh terima hakikat.  Moga Tatah akan dapat hentikan tabiatnya ni satu hari nanti.



Saturday, May 11, 2013

minta izin guna



Accik ada download gambar ni aritu...tpi dah lupa amek dari mana.... blh tak tuanpunya gambar ni ngaku kat sini...hehe...gambar ni cantik..suka  sgt tgk.  Igt nak buat background kad raya ke..atau utk background apa2 la..yg bukan utk tujuan keuntungan apa2 pun. Saja suka2..OK...tolong ingatkan accik. Dari mana gambar ni dan bberapa yg lain. lagi...yg rasa2nya dari source yg sama...nk mintak izin sebelum digunakan sesuka hati..hehe  .. Minta maaf ye sbb copy dan paste pulak kat sini tanpa izin.

Wednesday, May 8, 2013

Explorace di Bukit Tujuh

 
Alkisah, (ini cerita lama Ok)  pada 8hb Mac 2013, bersamaan hari jumaat, accik bersama rakan sepejabat, Salwani telah keluar awal dari pejabat untuk 'balik' ke Kota Bharu (err...balik?  Sejak bila aku jadi org K. Bharu?), Kelantan..tanpa kebenaran bos. Bukan tk minta, tpi sebab bos gi mesyuarat..tk sempat jumpa. Just isi borang dan bgitau bos kecik je lah...nanti kami ganti la balik masa kluar kami tu, janji kami.
 
Agaknya sebab tu lah maka perjalanan yang mulanya lancar tu, terganggu dengan satu kejadian yang melewatkan jadual perjalanan kami. 
 
Ye, accik yang drive.  Semangat berkobar untuk menemui adik kat sana dengan harapan dpt ikut dia lagi dalam memahirkan diri menguruskan jenazah, sanggupku berulang setiap bulan ke sana.  Hmm..memang dengan harapan adalah jenazah yang dapat accik tolong uruskan nanti waktu kat sana. (takut tak?  aku pencari mayat di Kota Bharu !!)
 
Namun, sedikit ujian Allah timpakan dalam niat suci accik tu... dipertengahan jalan, setelah melepasi Bentong, Raub, Benta dan Kuala Lipis, menuju ke arah Merapoh, sebuah lori dikhabarkan terbalik di kawasan Bukit Tujuh.  Kenderaan yang melalui jalan utama itu diminta pusing ikut alternatif lain, iaitu dengan melalui lorong kecil merentasi kampung yang tk tahu namanya.  Accik pun ikut je lah pemandu2 F1 yang lain.  Hari dah semakin petang. matahari dah semakin rendah.
 
 
Baru nak menikmati flora dan fauna di kawasan perkampungan tu, kenderaan di hadapan berhenti...begitu juga yang dihadapan2 lagi....rupa2nya, perjalanan kami tidak dapat diteruskan kerana berlaku pertembungan dari kenderaan yang datang dari hadapan.  Jalan kecil, tak mampu utk melepaskan kenderaan yang berselisih.  Hutan belukar semakin menjeling2 kami. 
 
Co Pilot accik suruh accik matikan enjin sahaja.  Takut minyak habis.  Kelihatan pemandu dari kenderaan lain di hadapan ada yang keluar dari kenderaan.  Ada yang siap duduk lagi kat pangkin bawah pokok milik orang kampung di situ. Melepaskan lelah.  Lama jugak menunggu kenderaan2 hadapan dapat bergerak.

 
Ada dalam sejam jugak kami tersangkut di situ.  Di belakang pun ada banyak kenderaan lain yang terperangkap sama. 
 
Alhamdulillah, akhirnya dapat meneruskan perjalanan dengan pelbagai rintangan.  Bebetul rasa macam explorace.  Ada pulak lalu satu rumah yang baru lepas atau baru bina kanopi untuk kenduri kawin agaknya. Kami terpaksa lalu bawah kanopi tersebut.  Masalahnya, ada kenderaan yang tinggi dan tk melepasi had ketinggian kanopi/khemah tersebut.  Terpaksalah penduduk kampung bekerjasama dengan pemandu kenderaan yang prihatin, mengangkat tiang khemah, melepaskan kenderaan tersbut lalu. 
 
Fuhhh...lega lagi... Alhamdulillah.. Jalan memang mencabar, belukar, lekak lekuk, berlubang, mendaki bukit, menurun lurah... akhirnya kami sampai ke penghujung jalan kampung itu dan tembus ke jalan besar.. tersangatlah leganya.
 
Satu pengalaman yang susah nak dapat dan tak ada orang yang nak cari.  Kalau lah masa tu accik sorang, memang la menyeramkan jugak.  Hasilnya, kami sampai ke Kota Baru pukul 9 malam lebih.  Lari 1  jam dari sasaran kami. Keluar ofis dari pukul 1 lebih kurang. Terima kasih Allah, kerana menjaga keselamatan kami. Tu lah...lenkali keluar mintak izin boss dulu... :)

Sekian.

Monday, April 22, 2013

Fasa Penyerahan Pertama

Fasa pertama sebelum menyerahkan anak kepada orang lain....

20 April 2013, anak sulung accik ini telah melangsungkan pertunangan dengan pemuda pilihannya. Tarikh yang bersamaan dengan hari lahirnya mengikut tahun Masihi. Syabas bete.... semoga Allah temukan jodohmu dengannya jika itu yang terbaik dan telah ditakdirkan untuk kamu.
Kawen cocopek !!

Jaga lah mulut

Kerana mulut, badan bisa binasa...waduhhh....
Kekadang kita tidak menyedari bila mulut kita telah menghiris, mengecik ngecutkan hati insan lain. Dari itu, pelihara dan kawal lah lidah dan anggota lain kita dalam mengeluarkan kata-kata.  Jangan berkata-kata mengikut sedap rasa, tk mikir rasa orang lain..
*Peringatan untuk diri sendiri.
ambi dari:    laman web ni.

Thursday, April 18, 2013

Jangan ada benci



 
Lagu khas untuk semua parti-parti politik dan juga parti tupperware tidak terkecuali...
Selamat berkempen untuk PRU 13.

JANGAN ADA BENCI (CASEY)

( 1 )
Andainya ada di antara kita nanti
Berubah hala serta memungkiri janji
Jangan ada benci
Suka dan duka dilalui
Jadikan kenangan di sudut hati
( 2 )
Andainya cita-cita tidak kesampaian
Ikatan murni terputus di pertengahan
Jangan dikesalkan
Jangan lantaran kegagalan
Kita berdendam saling bermusuhan
( 3 )
Ungkit-mengungkiti
Sakit-menyakiti
Memusnahkan diri
( 4 )
Kita harus tabah dan bersedia
Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
Kadangkala yang berlaku
Di luar kemahuan kau dan aku
( ulang 2 & 3 )
( ulang 3, 4 & 1 )
Di sudut hati



:)  :)   :)   Keharmonian dan keamanan dan kedamaian negara kita pelihara bersama.  Jangan musnahkan nikmat ini hanya kerana merebut kuasa. 

Kami pencinta damai.

Wednesday, April 17, 2013

Kopi 3 + 1


Kopi 3+1..  memang sedap. Tapi, katanya, tak elok di amalkan.
Apapun, kita manusia ni, memang selalu buat apa yang dikatakan tk elok tu. Orang kata jangan isap rokok, tapi itu gak yang dicarik, suruh jauhi dosa, itu gaklah yang dilalui hari2, kata jangan makan mee segera selalu, itu gak yang sedap dan yg di teringinkan. 
Serupa lah macam minum air botol/tin/kotak.  Dah kata dah, kandungan gula tersangat banyak...tpi... itu gak yang di carik.
Accik ni....ketagih kopi 3+1 ni.  Satu hari mesti pekena sepeket pepagi...hmmmmm... eksperimen diri ke??  Nak tengok penyakit apa yang akan dapat nanti???? Silakan lah wahai accik....kok apo2 hal sok sok...tanggung sendiri.  Jgn nyusahkan orang lain...!!

Sekian.

Thursday, April 11, 2013

Dua perkara yang dirugikan

Tanyalah Ustaz pagi ni...
Ustaz kata...
Manusia ni selalu merugikan 2 perkara, Masa dan Kesihatan.


Betul tu ustaz. 
Dari hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang."
Ada masa, ada kesihatan, tapi tidak beramal ibadah. Menangguhkan melakukan ibadah. Sibuk dengan urusan dunia katanya.  Sedangkan akherat itu kekal abadi tempat kita dihidupkn semula selepas mati nanti.  Dan mati itu datangnya tiba-tiba. Tidak pasti di mana dan tidak menunggu sama ada kita bersedia atau tidak. Sama ada bekal kita telah cukup atau sebaliknya. Tidak menanti usia tua atau tidak menunggu sehingga kita mendapat sakit.

Sekian, peringatan untuk aku yang selalu terlupa dan sengaja melupakan ilmu.  Moga Allah sentiasa beri kita petunjuk dlm mengamalkan Islam dan matikan aku dan kita semua dalam husnul khotimah...aamiin.

Monday, April 1, 2013

Keyboard Shortcut

Mari kita main2 dengan Keyboard shortcut ni.... kalau mahir, mouse rosak tidak akan jadi hal pada kita.... kerja pun blh lagi pantas.


The General Shortcuts

We’ll kickoff the list with some really general shortcuts that you often used.
  • CTRL+C (Copy)
  • CTRL+X (Cut)
  • CTRL+V (Paste)
  • CTRL+Z (Undo)
  • Delete (Delete)
  • Shift+Delete (Delete the selected item permanently without placing the item in the Recycle Bin)
  • CTRL while dragging an item (Copy the selected item)
  • CTRL+Shift while dragging an item (Create a shortcut to the selected item)
  • F2 key (Rename the selected item)
  • CTRL+RIGHT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next word)
  • CTRL+LEFT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous word)
  • CTRL+DOWN ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next paragraph)
  • CTRL+UP ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous paragraph)
  • CTRL+Shift with any of the arrow keys (Highlight a block of text)
  • Shift with any of the arrow keys (Select more than one item in a window or on the desktop, or select text in a document)
  • CTRL+A (Select all)
  • F3 key (Search for a file or a folder)
  • Alt+Enter (View the properties for the selected item)
  • Alt+F4 (Close the active item, or quit the active program)
  • Alt+Enter (Display the properties of the selected object)
  • Alt+Spacebar (Open the shortcut menu for the active window)
  • CTRL+F4 (Close the active document in programs that enable you to have multiple documents open simultaneously)
  • Alt+Tab (Switch between the open items)
  • Alt+ESC (Cycle through items in the order that they had been opened)
  • F6 key (Cycle through the screen elements in a window or on the desktop)
  • F4 key (Display the Address bar list in My Computer or Windows Explorer)
  • Shift+F10 (Display the shortcut menu for the selected item)
  • Alt+Spacebar (Display the System menu for the active window)
  • CTRL+ESC (Display the Start menu)
  • Alt+Underlined letter in a menu name (Display the corresponding menu)
  • Underlined letter in a command name on an open menu (Perform the corresponding command)
  • F10 key (Activate the menu bar in the active program)
  • RIGHT ARROW (Open the next menu to the right, or open a submenu)
  • LEFT ARROW (Open the next menu to the left, or close a submenu)
  • F5 key (Update the active window)
  • Backspace (View the folder one level up in My Computer or Windows Explorer)
  • ESC (Cancel the current task)
  • Shift when you insert a CD-ROM into the CD-ROM drive (Prevent the CD-ROM from automatically playing)

Thursday, March 21, 2013

Purple Walk vs Green Walk..


Hujung minggu lepas acik dah siap daftar untuk turut serta dalam Purple walk di Putrajaya bersama PM. Tiba-tiba si Shahmah ajak balik kampung, nak tengok tanah yang nak di jual.. sejak bila dia jadik broker tanah kan..!  Nak amik gambar katanya. Hmm...mesti nak ikut jugak, sebab acik tak pernah lagi jejak kaki kat situ. Tapi, nak masuk ke situ perlukan kenderaan pacuan 4 roda. Cari punya cari, untuk disewa, atau dipinjam, tak dapat.

Tawakal sahajalah.. acik drive sorang ke kampung, dan Shahmah pandu keretanya sendiri besama kawannya. Sampai2 je, acik mesin rumput dulu memandangkan kemuncup pun dah mencacak2 kat rumah tu.

Bila dia sampai, dia tanya, Umi nak ikut tak gi ladang tu? Acik terus letak mesin rumput, dan ikut mereka sesama ke arah Port Dickson di mana lokasi tanah tersebut berada.

Masuk ke kawasan tersebut, ternyata 4wd acik ni tk lepas nak masuk, tepaksa park kat tepi pokok gotah tu, dan jalan kaki bertiga ke kawasan yang tk pernah acik jejak itu. Hmmmm...akhirnya aku berjalan jugak, walaupun tak bersama PM...ada jugak dalam 2 km pegi balik berjalan masuk ke kawasan tanah pertanian itu...

Bagus beriadah gini.... 





Ok....saper nak beli tanah ni?   3 ekar ....tanah pertanian... kawasan berhampiran dengan  Pengkalan Kempas dan sebelum Sg Raya / Pasir Panjang Port Dickson.  Acik letak harga RM50K seekar... kesemuanya RM150K   :)  ... 

Friday, March 1, 2013

The Lake House

 
Sebabkan terlalu banyak simpan cerita, sampai lupa nk update kat sini. Tajuk tu, hanya tajuk, tak ada kaitan dengan movie lakunan Sandra Bullock dengan Keanu Reeves hero hensem tu ye... Gambar-gambar ini menunjukkan aktiviti acik tahun lepas. Bulan sepuluh kot...dah lupa. Kesinambungan entry Coklat itu sedap tahun lepas. 
 


 Orang Pahang mesti tau kat mana ni...  ya..Esplanade/Benteng di Kuantan Pahang..tempat memancing ikan dan orang..hehehe

Masa kami gi ni, ada pertandingan mancing kat situ. Jadi, tak boleh lah nak mencampakkan mata kail pancing keramat acik ni ha..berpeleseran je la dengan kawan acik si Laila dan anak2nya.



 Memancing dengan kawan sepengajian kat depan umah dia.
 

 
Ni depan umah kawan acik, Laila .  Cantikkan...mnjadi idamanku utk tinggal di rumah tepi tasik begini... heavennnn...
 
Kat tepi tasik tu, ada jugak pokok periuk kera ni.... bebaik..kang di gegetnya... :)
Berposing tepi muara sungai Pahang ini....
 
Ok..jangan tanya accik dapat ikan ke tidak.....langsung tk dapat, walaupun memancing di tasik/lombong yang sebesar2nya ni..! Janji puas hati dapat memandu sorang diri dari Putrajaya ke Kuantan untuk pertama kalinya !!  :)
 
Sekian.

Wednesday, February 6, 2013

Bila Sampai Masa

Baru membaca blog tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi..di Genta Rasa.. sentiasa menarik hati, mata dan minda untuk membacanya..

Hmmm... apakah pasangan anda memberikan hidup atau membina kehidupan kepada anda?
Yok baca.. demi membina rumahtangga bahagia...

Ye.. sentiasa ingat, wahai sekalian pasangan yang bergelar suami dan isteri...
Untuk menerima, kita perlu memberi.
Jangan hanya mahu menerima, tanpa turut sama memberi.

Pesanan buat anak-anakku yang semakin dewasa usia mereka.. bersamalah berusaha membina bahagia dalam rumahtangga bila sampai masanya kelak.



Sangat sedih bila ada isteri yang mengatakan suami tidak memberi apa-apa padanya....
Dan sedih juga bila suami memang tidak memberikan apa yang isteri perlukan dalam hidup dan dalam kehidupan.

Monday, January 21, 2013

Burung kelicap

Susah jugak nak tangkap gambar burung dgn menggunakan kamera cokia ni...
akhirnya berjaya tangkap gambar burung kelicap yang jinak tak takut manusia ni.

Ni bukan burung yang kena ikat ye.. yg bunyik aaakkk...aaakk...aakkk tu... hehe
nak jugak sebut isu terkini tu...
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-