Tuesday, May 31, 2011

Linggi 4

 Adat orang Linggi

Dikatakan asal mereka bukan dari Pagar Ruyung..atau mana-mana kepulauan Sumatera yang mengamalkan adat pepateh...kerana mereka bukan pengamal pepatih...

Mereka bukan bangsa yang mengamalkan pepatah....Biar mati anak, jangan mati adat itu.  Bahkan, mereka lebih longgar dalam pengamalan adat mereka sendiri..

Ada juga yang mengatakan bahawa orang-orang Linggi adalah pengamal adat Temenggong.  Ini juga tidak benar 100% !. Mereka bukan pengamal adat Temenggong...walaupun orang-orang dari kepulauan Riau dikatakan pengamal adat Temenggong..ye..mereka dari kepulauan Riau...tapi bukan pengamal Temenggong.

Habis tu? Apa adat yang diamalkan oleh orang Linggi? Apakah mereka itu orang-orang yang tidak beradat??  Sebut betul2 ye....tidak beradat....bukan tidak beradab...hehhe

Tidakk...tidakkk...neiihi...Orang-orang Linggi ada adat mereka sendiri.

Dikatakan ketika Daeng Kemboja menjemput Tok Awaluddin balik itu, ia ada membuat perjanjian dengan Penghulu Rembau ,
'Jika Orang Kaya mahu Awaluddin ini tinggal bersama-sama orang kaya di Rembau, maka benarkan ia memakai aturan dan adatnya sendiri, tidak boleh ia memakai adat Tok Patih (Perpatih)!!'

Itu cerita dari orang-orang tua Linggi.  Yang sekarang dah tak ada lagi kat donia ni.
Makanya, komferem la bahawa orang Linggi, bukan pengamal Adat perpatih mahupun Temenggung.

Sebaliknya, mereka ada adat sendiri...yang di assamilasikan mengikut cita rasa orang-orang Linggi sendiri, bergantung kepada 'Muafakat dan Kebulatan' dari adat-adat lain yang tidaj bertentangan dengan syariat Islam.
Kiranya adat baru itu bermula apabila Tok Awaluddin melanggar perintah ayahandanya untuk melanggar Sulawesi dahulu...yess...Beliau tidak suka pada pertumpahan darah.  Beliau tidak suka kepada keganasan dan paksaan....dan beliau juga tidak suka kan pangkat dan gelaran.


Adat baru yang mereka itu amalkan, adalah mengikut adat kitab (Al Quran) dan Sunnah. Kemudian orang-orang Linggi itu telah menetapkan 100 peraturan untuk diajar dan diamalkan oleh penduduknya.
Imam Ambak kata, 100 peraturan itu adalah;
20 sifat wajib bagi Allah
20 sifat mustahil bagi Allah
1 sifat yang jaiz bagi Allah
1 sifat lawan bagi sifat jaiz Allah itu
4 sifat yang wajib pada Rasul
4 sifat yang mustahil pada Rasul
1 sifat yang jaiz pada Rasul
1 sifat lawan bagi sifat jaiz Rasul itu.
6 rukun iman
10 syarat rukun iman
4 tandanya
10 yang membinasakannya
5 Rukun Islam
4 syarat rukun Islam
4 tandanya
4 yang membinasakannya
1 Rukun Ihsan


Sebenarnya, acik yakin, tak ramai orang Linggi sekarang ini yang tahu tentang peraturan 100 ini.
Sebab itu acik katakan, bahawa acik amat berbangga dengan kampung kelahiran acik ni.  Semua yang terkandung dalam Peraturan 100 itu ada dalam kitab Tauhid yang kita pelajari di sekolah mahupun di pusat-pusat pengajian tinggi. Semuanya adalah merupakan ilmu fardhu ain sebagai amalan dan panduan umat muslimin dan muslimat. Sangat mudah.

Dahlah...letih tau baca kitab yang kelabu nih...

Kesimpulannya, adat orang Linggi di sebut sebagai 'Muafakat Bil Kitab Wassunnati Qabulatan Minel Ustaz ilamanati'.  Adat Linggi adat Bermaharajalela yang berlandaskan hukum syarak.

Banyak lagi kalu nak diceritakan dan dkongsikan kat sini.  Tentang bagaimana Rembau menyerang Linggi...dll. Acik sudah sgt letih otak malam ni.

Sekian.

Monday, May 30, 2011

Baju itu

Baju korporat opisku...yang sama cam baju Pos Laju atau Felda???  Oren itu menawan....aduyaiii...
Ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk memakai baju ini setiap hari Rabu...




Sunday, May 29, 2011

Tragedi Kera yang malang

Acik masih rehatkan diri dari membukak kitab tentang Linggi.  Nanti ye. Sebenarnya amat penting tu untuk tinggalan anak cucu nanti.
Acik ada citer terbaru ni.

Semalam acik balik kampung. Melawat emak dan taman syurgawinya .  Sementelahan Hazirah, anak bungsu acik dah lama tk balik kampung.  Maka pepagi Sabtu tu acik menyusuri lebuhraya PLUS balik ke kampung.  Jalan nampak agak sibuk dan sesekali terpaksa bergerak perlahan.  Permulaan cuti sekolah menyebabkan orang ramai berpusu-pusu balik ke kampung laman masing-masing.  Satu lagi, banyak majlis perkahwinan diadakan di hujung minggu ini dan akan datang. Mana lah jalan tidak sesak.

Cuaca amat panas. Alhamdulillah, sampai je, emak acik sedang bersiap nak ke rumah kenduri kawin.  Acik rehat-rehat.  Menolak untuk mengikut sama.  Letih arrr.. (alasan orang bandar tanak gi kenduri kawin..hehe)..emak acik pesan suh makan...(dah siap masak tu..) Okeh.!! tpi acik dengan anak acik tak terus gi makan.  Sebab ada hidangan lain di hadapan rumah.  Cerita kat TV3 agak melekakan...tentang Twitches..2 beradik kembar yang jadik ahli seher menyelamatkan ayahnya yang terperangkap.  Cerita karut bercampur komedi itu agak menarik.  Sampai emak acik balik pun, kami berdua tak bergerak mengadap itu tv...kena leter la..haha

Lepas makan tengahari, acik intai keluar rumah...panas...ingat nak mesin rumput.  Tapi emak acik kata, tak payah la..rumput tk panjang sgt lagi.  Jadi, acik capai kamera, buat rutin acik setiap kali balik kampung, nak amek gambar pepohon, beburung atau rerama yang ada di persekitaran rumah ini.

Sebelum tu, acik serahkan anak pokok Kunyit Hitam yang acik cerita sebelum ini pada beliau.  Tapi kata emak acik...."ini bukan pokok Kunyit itam....ini pokok temulawakkk!!!" errrr...hantam sajalah...nanti acik curahkan cat itam kat pokok tu, maka akan jadilah ia, pokok kunyit itam...

Kemudian, emak acik tunjuk sesuatu kat acik...

Kau tengok pokok anggur mak ni....aritu mak dah kata, aku nak tebang je pokok ni..sebab tk kuar2 buahnya...tetiber dia bebuah....!!"
Alhamdulillah...  ada lah sikit buah dia.  Memula dulu ada mak acik beritau kat pokok tu, "bebuah lah kau...2-3 bijik pun jadilah...!"   Pastu, bebetul kuar buah dia 2-3 bijik..hambik kau!...
Tapi bila mak acik dah majuk, ugut nak tebang, dengan kehendak Tuhan, kluar la pulak buah dia...hehe...cam orang gak pokok ni ye...kena ugut baru nak berusaha dan berjaya. No good...no good..

Pastu acik round2 lagi..tenampak pulak ni..   

Apo makno eh ni mak ooii??
Dia senyum... maka diceriterakan kisah bagaimana botol air sirap tu boleh tergantung kat pokok betik tersebut...
Pada suatu hari, sorang cikgu di sekolah kat kampung acik tu telah mengkantoikan dan menangkap seekor anak kera yang tersesat masuk ke kawasan rumah beliau.  Cikgu yang namanya Cikgu Din itu pun buat dajal kat anak kera tersebut, dengan menyapukan cat roner merah pada badan (bahagian mana tu tak tau lah acik....kono tanyo cikgu Din tu seniri...!)  ... dan anak kera tersebut dilepaskannya semula.

Tapi, alangkah sedihnya, sebab ibu kera, saudara mara dan rakan FB, twitter dll anak kera tersebut tidak mahu menerima kehadiran nya lagi.... akhirnya anak kera tersebut mati kelaparan gamaknya, sbb ibunya tk mahu menyusukan anaknya lagi.

Sebabnya??...ada roner merah kat badan anak kera tersebut !!! agaknya la.  Maka hebohlah ceritera tersebut sekeliling kampung.  Emak acik mendapat idea (atau agak eh ado la orang kampung lelain yang buek gak eh...)  meletakkan warna merah pada pokok2 buah kesayangan mereka yang diancam oleh kera-kera yang tak berperikekeraan.... itu la ceritanya...bulih terai...tpi tader jaminan la..hahha..kita berusaha dan merancang...Tuhan yang menentukan.  Gitu lah kisah anak kera yang malang itu..

Kera, lotong, cikah,...semua tu memang ancaman pada orang kampung acik...selalu masuk sampai dalam rumah, bukak peti es pun pandai tekau...
Yg lagi tk best tu, mereka mengerjakan bunga2 derian dan rambutan yang baru nak menjadi.. maka orang2 kampung acik dan acik sekali, terpaksa la beli rambutan dan derian klu teringin nak makan...huhuhu...

Setelah petang acik bersiap untuk balik.  Tpi rindu dan ketagih gak nak mesin rumput.  Acik tengok minyak petrol lak dah abis...sanggup gi kedai kejap, beli minyak dalam RM5...pastu hempas pulas nak setatkan mesin yang da lama tk digunakan...merembeh peluh betino acik.

Acik ingat stakat nak mesin bahagian depan rumah je..letak minyak sikit je..sekali tu tak abih2 lak minyak.
Maka acik mesin gakla kawasan biasa... (mak acik ni gi racun rumput tu wat pe....kan dah tak ada rumput yg nak acik mesin !! huhu...)..akhirnya berjaya jugak acik habiskan minyak dlm mesin tesebut...dgn mesin berulang2 kali di tempat yg sama.!!
Lepas simpan semua peralatan dalam setor, acik terus laung anak acik, ajak balik Putrajaya. (dengan busuk peluh gitu...haha) .. sekali tu, masa dalam kereta, anak sulung acik yg balik kampung kemudian dengan kawan dia tipon acik...


"Ummi...nenek tanya kunci setor dia...mana????"

Errrkk.....


 Sekian .

Wednesday, May 25, 2011

Bulan Di jendela

Mari kita berpuisi.
(Dinukilkan pada 18 Mei 2011 bersamaan 15 Jamadilakhir 1432)


Bulan di jendela

Ku terpegun
Bila tabir jendela ku intai
cahaya sirna menyimbah di wajah..
terang tiada silaunya
Lembut ditemani tompok-tompok awan 
perlahan mengelilingi atmosfera...melengkari sang bumi..
Mana bulan 
ada bintang
Mana bulan
Ada pungguk
tidak keduanya mengejar sang bulan..
Kerna bulan tidak sehangat mentari
Bulan mahu bersendiri
Bulan masih mencari
Cahaya dingin akan menyinari
tempat yang sunyi.

KC/bpkpm, Putrajaya.


Tuesday, May 24, 2011

Pergilah berjuang

Semalam, hari terakhir pegawai eksekutip acik ni kat opis acik ....kerana kenaikan pangkat menjadi pegawai kanan... tahniah jua.

Jangan lupakan jawatan tidak rasmi yang acik pegang dulu tu.. SUSKK (Setiausaha Sulit Kiri Kanan) ..haha
Hari ini hari pertamanya di tempat baru. Tabahkan hatimu...



Huru hara (rujuk kat sini ) gak hari ni ...tah kenapa...
Mana tidaknya, harini reshuffle kat ofis..

Selain dari Puan Liza, Imah pun last day jugak ..penggantinya juga masuk, Sufian pun, ditukarkan ke unit lain.  Suzi pulak sibuk memeriksa result interview kerja tetapnya hari tu....dan berjaya menjadi pempuan calon simpanan. Tahniah juga buat Suzi, Fairus dan Syuhada...smua bejaya jadi pempuan calon simpanan. Hafiz pun akan keluar hujung bulan ni. Nampaknya hilang lagi staf kat unit ni.  Masuk pula orang baru lepas ni.

Selamat menyambung bakti kepada nusa dan bangsa, walau di mana anda dihantarkan. Hatta ke Eskimo sekalipun...err.. tu ayat kalu taim kena interview kerani ato cikgu khasnya kan...eh..doktor pun kan..hehe

yeahhh... world peace !!

Kepada puan Liza yang baru juga menjadi blogger ni (hasil hasutan acik la ni..!!) semoga perpisahan kita ini tidak akan memadam semangat untuk terus memblog...teruskan perjuangan di dunia blog..hehe..ader pulakk.  Inilah ucapan paling sadis untuk setiap perpisahan...wahhhh..!!

kutip semua barang...jangan ada yang tetinggal.

Biar aku terus memblog, dari aku menjadi goblok...yaaaahh....!!

Selingan

Berenti kejap cerita Tawarikh Linggi ni...  nak tarik napas jap...borat bona ilmu yg nak den lotak kek sini..hehe...

Meh la kita mancing kojap ha....kok la bulih naik perahu *sensorang ye...  camni ha....mancing kat tongah tasik Putrajaya tu...fuhhhh...mesti orang kat jalan raya lalu lalang tu jeles kat acik...hihi..


Versi verangan tak sudah...

Sunday, May 22, 2011

Linggi ku 3

Setelah Tok Awaluddin membuat keputusan begitu, beliau bersama rombongannya pun mendarat masuk ke Rembau dan tinggal di sana beberapa lama. Berkemungkinan sewaktu itu, mereka tidakpun mengikut adat perpatih yang di amalkan oleh penduduk Rembau.

Hingga satu ketika, saudara Tok Awaluddin dari Riau, iaitu Daeng Kemboja, datang memujuk mereka pulang semula ke Riau.  Namun Tok Awaluddin tetap berkeras tidak akan pulang ke Riau (majuklah tu...) .. Oleh yang demikian, Tok Janggut itu (Daeng Kemboja), tak kuasa lah lagi memujuk orang merajuk itu.  Tetapi menasihatkan mereka membuka penempatan sendiri....toksah lah menumpang tempat orang .... gitu lah...memang dah termaktub dalam sumpah Tok Awaluddin tu dalam mesyuarat sebelum mendarat, untuk mencari penempatan yang sederhana sebagai tempat bermastautin. Dan untuk tidak akan mengikut Adat Pepatih. Tapi lebih kurang 23 tahun jugak mereka menetap di Rembau, sebelum berpindah ke Linggi.../ membuka Linggi. Lama jugak tu kan..klu pendatang haram tu, dah blh dpt status penduduk tetap lah...

Antara sebab mereka lama juga di Rembau, adalah mungkin kerana Tok Awal telah diminta menjadi Guru agama untuk Datuk Rembau dan keluarganya.  Sebab itulah Datuk Rembau itu tidak mengizinkan Tok Awal dan kelompok Bugisnya itu meninggalkan Rembau.

Setelah Linggi dibuka (ada riwayat mengatakan yang membuka Linggi adalah Tok Awaluddin) pada tahun 1783, dan secara rasminya semua orang Bugis di Rembau telah berhijrah ke Linggi sekitar tahun 1798. Riwayat lain pula mengatakan bahawa Lebai Dolman, anak Tok Srilah yang membuka Linggi. Satu kisah yang menarik juga,  mengatakan orang-orang Bugis dari Rembau itu menaiki perahu kulit belayar dari Luak Rembau, menuju ke Siliau.  Sampai di Siliau, tiada siapa yang setuju untuk dijadikan penempatan.

Kemudian terus belayar menghilir ke kuala Sg Pengkalan Kundang, dari situ, masuk menumpang belayar 7 pasang suami isteri. ni bulih panggil Boatpool lah ni...Kira macam besar jugak la ye perahu kulit tu....ato...ntah-ntah, diorg ni konvoi kot...naik perahu memasing????

Yang mula-mula jumpa tempat nak dibuat penempatan adalah Tok Sulong Mahmud dn isterinya..kat Kg Pengkalan Kundang tu lah... kata orang tetua Linggi, Pengkalan Kundang tu, Linggi lah...huhu...acik keliru... Perahu terus belayar ke hulu, lalu mereka bertemu lah pulak dengan Tok Suboh dan isteri yang berasal dari Sumatera, yang memang dah lama tinggal di situ. Maka turunlah pulak Tok Jenu dan Tok Ibrahim somi isteri, join sama itu Tok Suboh .

Yang lain teruskan belayar lagi,menghulu, hingga sampai ke satu lokasi di tebing sungai itu , Tok Kanda Ali dan isterinya pulak berkenan, lalu mereka turun dan menetap di situ, dinamakan tempat itu Kg Hilir....manakala Lebai Dolman pulak, next check point....turun besama isterinya, lalu membuka pulak kg Tengah..

Baki penumpang perahu itu meneruskan kayuh perahu kulit mereka menghulu lagi, hingga sampai la pulak ke destinasi Tok Haji Mohamad Kassim untuk turun dan membina penempatannya di situ, dinamakannya Kg. Hulu. Seterusnya, Tok Khatib Musa dan isteri pulak turun setelah berkenan dengan satu tapak lokasi untuk dijadikan penempatan mereka yang mereka namakan Kampung Telok Rumbia. Puas Acik tanyakan kat orang2 tua di mana letaknya ini kampung, tpi sorang pun tk tau... aparaaa...yang tau mesti yang dah pergi ke alam barzakh...yg hidup tak tau langsung hal dolu2...
Peta Linggi sekarang.... mikir...camner naik perahu, gi Siliau lak dulu dari Rembau (Perjalanan ditunjukkan dgn Line merah..) ...pehtu pusing balik ke arah Linggi, dan pusing balik ke arah utara menurunkan pesenjer satu, satu..tak takut boyer ke? huhu..

Acik suspek, Kg ni dedekat dengan Kg Tampin....yang mana, penumpang terakhir perahu kulit itu bertemu tempat yang layak untuk mereka membina penempatan...haruslah yang akhir ni yang mengayuh perahu tersebut kan... Tok Noh suami isteri..membuka pula Kg. Tampin/Tampin Linggi.. ada satu tempat lagi nama Tampin dalam negeri Sembilan ni...iaitu Tampin yang dokek Rombau tu...hehe..

Dah panjang cerita ni....nnt bepinau mata membaca.  Ok..kita break dulu.  Sambung di episod lain.  Harap2 episod akhir lah..letih memogang buku borek ni nk merujuk ha...

Acik nak kaitkan dengan persoalan, naper orang Linggi tak ikut adat pepatih. Dan nak ceritakan adat orang Linggi yang sebenar-benarnya. Melalut lak citer pasal pembukaaan Linggi. Wallahualam.

Sekian.


Thursday, May 19, 2011

Linggi ku 2

 Ini adalah gambar buku di mana acik mendapat info tentang asal usul Linggi dan sejarahnya. Ada dua tiga buku tentang sejarah pembukaan Linggi dan adat istiadat Linggi ni pernah diterbitkan. Buku yang acik baca ni adalah tesis sepupu acik, yang namanya tertera tu.  Berat buku ni lebih 3 kg...payah nya nak tanggung buku ni dgn dua tangan sekalipun. Sebab tu acik tangguh2 membacanya.


Sini, acik taipkan mengikut gaya bahasa acik sendiri.  Poning ngan bahasa org dulu ...

Terus pada kisahnya...

Bagaimana Sejarah Pembukaan Linggi.

Sekitar tahun 1700 gitu..ada seorang keturunan bangsawan atau di raja dari Riau.  Pada yang tak tau kat mana tempat ni., sila google ye..

Ada yang menyebut nama si ayahnda, Sultan Alauddin...anak-anaknya, Tok Awaluddin dan Tok Srilah.
Sekali tu, Sultan telah memerintahkan Tok Awaluddin menyerang Sulawesi, salah sebuah negara nusantara yang telah mengambil sesuatu hak baginda Raja Riau itu yang menyebabkan baginda murka. .

Adapun, Tok Awaluddin ini seorang yang mulia jiwanya, bijaksana pemikirannya. Namun perintah  ayah tetap ditaati. Tapi beliau tidak sanggup mahu menumpahkan darah..lalu bermesyuaratlah bersama kakaknya, Tok Srilah dan suami Tok Srilah, yang bernama Tok Kunut yang turut sama dalam batalion perang mereka itu.  Pakatan mereka, adalah untuk mengadakan pertandingan mentafsir, sepotong ayat yang berkaitan dengan cara pemerintahan yang baik..          

*Tang nama orang dedulu mang kelaka...korang jgn gelak bebesa..nanti kena daulat.

Maka, pendek cerita, pemimpin Sulawesi stuju dengan cadangan Tok Awaluddin . Bertanding lah mereka agaknya macam dalam cerita Nujum Pak Belalang tu.. Kiranya program Reality kat TV2 kita ni, mang dah lama diamalkan. Hasil undi, ternyata pihak Riau yang menang, tafsiran terbaik.
Hadiahnya, pemulangan harta hakmilik Raja Riau..tanpa setitik darahpun tumpah.

Kembali pada paduka Ayahandanya, , yang pda mulanya berbangga kerana tugas untuk anaknya telah terlaksana...tetapi apabila mengetahui cara anakandanya merampas kembali haknya itu, marahnya tidak tertahan. 
Terasa seolah tercalar maruah dirinya sebagai seorang Raja yang gagah perkasa, menawan Sulawesi cuma dengan pertandingan tafsir...!!????

Baginda lalu memerintahkan Tok Awaluddin pergi semula menyerang Sulawesi.  Sedih anak raja berjiwa penyayang itu, lalu tetaplah ia menuruti perintah paduka ayahandanya. Suka dinyatakan, bahawa rakyat Riau telah memeluk agama Islam ketika itu,

Akan tetapi, Tok Awaluddin tidak pergi menyerang Sulawesi pun..dengan berpakat bersama Tok Srilah dan Lebai Kunut, mereka belayar ke arah semenjung tanah melayu kita ni, lalu berlabuh berhampiran dengan daerah Rembau...lalu bermesyuarat lagi..eh..kat Rembau ada laut ehh??

Nampaknya Tok Awaluddin tekad untuk terus tidak akan pulang semula ke Riau..!
Dalam sebuah manuskrip yang penulis tesis ini temukan di rumah atuk acik yg juga atuk si penulis...ada mengatakan Tok Awaluddin yg amat membenci adat ayahanda bondanya bersetuju membuat keputusan untuk:

1. Memantangkan/Merahsiakan asal usul keturunan diraja mereka.
2. Pantangkan bersemenda dengan kerabat raja itu.
3. Pantangkan bersemenda dengan jariah.
4. Pantangkan memakai adat perpatih
5. Ikut adat Kitab AlQuran dan Sunnah

Cukup la sampai sini dulu ye..ngantuk dah acik...kok ada tesalah eja...betulkanlah sendiri . ngkorang klu baca pepanjangpun mesti temuntah.

Bersambung di siri akan datang.- apa dia adat Kitab AlQuran dan Sunnah?

Lebih lengkap tentang Linggi di laman web ini..  http://www.nagarinantuo.com/bugis-linggi/  - updated 15/4/2013




Linggi ku..

Linggi, nama kampungku..walaupun kini tenggelam dalam arus kemajuan persekitarannya, kampungku ini tetap serupa dan sama..Dulu, ...duluuuuuuuuuuu..kampung ini amat istimewa dan tersohor seantero nusantara.

Kampung acik ni satu kampung yang unik. Tapi kekadang ada perasaan terasing dan dipinggirkan dalam Negeri nan Sembilan ini. Semata-mata tidak mengamalkan Adat Pepatih, terkadang ada suara-suara yang tersasul tidak memasukkan kampung acik ni dalam kawasan Negeri Sembilan tanpa mereka sedari.
Amatlah kecit ati ayam acik bilamana ini berlaku.

Pernah seorang, ketika mereka sedang berbual...berkata, "ni tak do cakap linggi do..cakap ghang kito...."
Mungkin mereka tidak sedar, ketika mengeluarkan perkataan ini.  Tak apa lah...nak buat camana...orang Linggi tk diakui sebagai orang Negeri Sembilan rupa-rupanya...kata hati yang sentap ini. * betul, ada jin orang Bugis Linggi dalam diriku ini...jin kuek majuk!

Peristiwa ini menyebabkan acik bersemangat untuk membuka buku sejarah politik dan perkembangan sosial kampung acik ini... tapi mata yang dah kelabu ini, sangat payah untuk membaca lama-lama...kejap dah tutup kitab.  Kitab bukan sebarang kitab.  Kitab sejarah perkembangan sistem politik Linggi...yang ku pinjam dari kakak ku..

Sangat bangga akan aku dengan nenek moyangku yang telah membuka Mukim Linggi ini dulu...*wah ..bahsa seakan bahsa org dedulu...

Nantilah...lainkali kalau aku rajin, aku ceritakan.  Mak vangger dengan Linggi taw...walopun orang Linggi tidak pandai berbahasa 'Negeri Sembilan'  Miskipun orang Linggi itu tidak ada masuk suku...perut memerut semua itu yang tidak ujud dalam Linggi original dulu.

Kalau bukan adat Pepatih, apa adat dan pegangan penduduk di kampung ku? Nantikan di episod akan datang !!

LINGGI 2   |    LINGGI 3   |   LINGGI 4

Wednesday, May 18, 2011

Cerita tentang bunga 1

Ape nak cerita tah..aritu masa blogspot problem, beriye kata banyak cerita nak story...nk update blog.   Tapi bila dah ok, cam kosong pulak otak ni ha.  Padahal cuti dua hari duk mengadap PC sokmo...tk gi memana pung.  Idea dah terbantut gaknya..hehe

Sekarang acik ada hobby baru taw kenkawan... hobby dengan pokok2....tengokla kat bawah ni... dan tengoklah kat pesbuk itu, penuh dengan gambar2 bunga.

Acik nak kongsi kegembiraan acik minggu lepas, dapat parcel dari Johor, yang isinya, adalah......


tau tak pokok apa ni?  haaa...ni lah dia pokok Kunyit Hitam. Ni bukan pokok bunga...tapi jenis herba  Yang sekian lama acik mencari..untuk berikan pada emak acik...melengkapkan koleksi taman herbanya.  Anak mithali kann..mesti lah nak menggumbirakan emak sedaya yang mampu.
Aritu tejumpa pokok ni kat satu pameran pertanian.  Tapi harganya...mak datokkkk...menghampiri RM100. Jadi, lupekanje..!

Tambahan

Ni info lanjut pasal Kunyit Hitam yang acik ambil dari laman web ini;

Nama Tempatan: Kunyit Hitam

Nama Saintifik: Curcuma Caesia
Nama Lain: Kali haldi (india), black turmeric, black zedoary
Famili: zingiberaceae
Lokasi dijumpai: 
Tumbuhan rempah
Asal: ??

Keterangan:

Kunyit hitam ialah sejenis kunyit yang begitu jarang dijumpai dan mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Sesetengah kepercayaan menganggap kunyit ini mempunyai nilai mistik. Di India kunyit ini ditanam secara kormesial kerana nilai perubatannya


Kegunaan:
Ia digunakan terutamanya untuk merawat ketumbuhan pada sendi( tumor joint). Ia juga digunakan untuk merawat penyakit kusta dan dikatakan dapat memanjangkan usia seseorang? Ertinya, memelihara diri dari sebarang penyakit lah tu....insyaAllah. 
(Kredit untuk laman web ini kerana memberikan info ini) ... memanjangkan usia?  wahhh..kalau engkorang rajin membaca lanjut di laman web tersebut, mesti terperanjat dengan faedah2 lain pokok Kunyit Hitam ini... Malas la acik nak cerita...nanti ada pulak yang merompak pokok kunyit hitam acik ni...hahha... (gurau ari wesak.)


Dan acikpun lalui hari demi hari seperti biasa ... sebagaimana hamba Allah yang lain di mukabumi ini, melayan Facebook..err... maka kehendak Allah, acik pun ketemulah dengan seorang teman yang acik jumpa dari senarai kenkawan sekolah rendah acik.. nama FB dia cam cerita derama yang fofular satu, dua dan tiga waktu dahulu dan sekarang iaitu, Nur Kasih...baikkan dia. Nnt acik nak ikut pegi kampung dia lah..sbb ada sungai dan laut yang cantik...bulih mancing..hehhe..(tak malu...jumpa pun tk penah!!)

Pendek kan cerita...kang melalut-lalut pulak, sahabat ni ada pokok ni kat rumah dia dan dengan amat baik hatinya menawarkan diri untuk mengeposkan kunyitnya utk acik tanam.

Dan, seperti tertera kat atas...itulah dia, pokok Kunyit Hitam yang diidam2kan oleh emak acik.

Mekasih sahabatku yang baru je ku kenali dan tk pernah kutemui.

Sejak berkawan dengan dia ni, macam-macam pokok dah dipekenalkan kat acik...siap nama saintifik, nama botani...nama kampung, nama bandar pokok ni , semua dikungsikannya dengan acik.

Info tentang pokok-pokok tu pun diberikan pada acik..contohnya tentang bunga pokok...pokok akan mengeluarkan bunganya apabila ia stress !!...Baru pers taim acik dengar perkara ini walaupun dulu dari darjah 6 hingga tingkatan 3, acik duk dalam kelas pertanian.

Bunga warna kuning adalah bunga taik ayam...ada yg belum kenal ke bunga ni?
Antara pokok bunga yang kami perbualkan di facebook adalah; Bunga Taik Ayam...kenapa ekk...orang melayu panggil nama dia Bunga Taik Ayam.  Padahal, rupanya cantik, baunya tak lah busuk pun...tanampun senang..
Nama botani atau nama saintifik bagi bunga ini adalah Lantana camara. Nak tanam senang je...campak je benihnya ...Mesti ada guna bunga ni...nanti acik servey ye..
Memula acik jumpa, fakta mengatakan bahawa pokok bunga tahi ayam ini boleh digunakan untuk menghalau nyamuk.  (Sila tanam keliling pagar rumah..insyaAllah nyamuk tak suka nak masuk membiak di kawasan rumah anda...!)
Pastu acik jumpa fakta mengatakan bahawa bunga ini juga dibuat ubat kecantikan.  Jenis marigold...tpi bukan jenis yang selalu kita lihat di negara kita ni...

Yang ketiga, acik jumpa fakta ni..:

Lantana camara
Famili : Verbenaceae
·         pokok renek (1 meter)
·         tepi jalan & kawasan terbiar
·         bau kuat
·         bunga - merah, kuning, oren
·         buah - beri kecil
·         warna hijau ke biru gelap
·         sengal tulang
·         deman kanak-kanak
            ·         daun dan buah
·         muntah-muntah
·         cirit-birit
·         pernafasan perlahan
·         anak mata (pupil) terbuka luas
                        ·         kematian

tak berapa nak paham...jumpa di sini. 
Apakah maksudnya ia boleh dibuat ubat sengal tulang dan deman(demam?) kanak2...dan ianya juga beracun..yang boleh menyebabkan sakit seperti tersebut...hatta kematian???? 
ok..saper tau kesahihan info ini...cer citer..cer citer..


Muntah lah ngkorang pasni acik sik citer pasal bunga je...heheh..

Saturday, May 14, 2011

Baiki Kereta Anda

Maaf kerana entry yang sebelum ini telah ghaib semasa kerja2 penyelenggaraan yang dijalankan oleh pihak Blogspot.  Bagaimanapun, penjelasan mereka di sini  telah menyejukkan gak ati acik...kalu tidak...Ini yang mak nak marah nih !!!  Mekasih lah pd blogspot pun, yg bgi kami menjadi penulis perasan sendiri tanpa mengenakan sebarang bayaran...yeahh...thank you Blogspot..
Sib bek la acik bijaksana sikitkan..(stetment prasan tk bleh blah..) ...sebab ada simpan back up entry ni.. (entry ni je...)

Hari khamis minggu lepas acik ambil cuti, gi memanja-manjakan kereta sport acik ni.  Tukar dia punya drive shaft.  Sebelum ni pemanduan agak kurang lancar.  Terasa gegaran yang mengganggu sungguh konsentrasi acik sebagai seorang pemandu ala F1.

Duit acik ketepikan untuk masuk tabung aji senornya, tapi terpaksa acik korbankan untuk kereta kesayangan acik ni.  Alhamdulillah.  Acik tau, duit boleh dicarik.  Nyawa mana nak carik?  takpun nanti kerosakan lebih besar lagi..duitpun lebih besar lagi jumlahnya.

Inilah benda yang acik tukau, dengan kos setengah ribu hengget..!  adeiihh.... Alhamdulillah acik hanya guna keter Proton.  Kalau kereta Honda ke...Naza ke...Toyota ke...lagi la berterabur gigi acik mencari duit.

Panas sangat terik ketika itu, maka mekanik acik payungkan  keter acik, dirinya
Dah bengkok ok..mmg dah kena tukar pun. 


Sambil-sambil tu, acik snap lagi gambar persekitaran yang klasik.  tak berubah, dah bepuluh tahun kat pekan tempat kelahiran MB NS ni.
Lepas siap segala, acik rasa tak patut la acik tak balik jenguk emak acik di kampung.  Dah dekat sangat pun.  Naper ye, acik sanggup travel jejauh dari Putrajaya, balik ke NS untuk repair kereta?  
Sebab acik tanak keter acik ni banyak tangan sangat yang menggodek2nya.  Nanti lain tangan, lain lak yang di pomen dan komennya.  Biar la abang apek ni je...dia yg pasang baru, sok2 kalu rosak, dia gak yg tukar balik...dia dah kenal hati budi keter acik ni.
Sambung balik citer balik kampung.  Ingat nak rehat-rehat sementara tunggu petang sikit, memandang sejak tua akhir-akhir ni acik mengantuk kalau memandu tengahari.  Sekali tu, emak acik ajak pulak acik pegi Klinik... dia sakit gatal-gatal yang dah lama...huhu...  Jadi, anak yang solehah ni patuhlah berkhidmat pada bonda tercinta. Alhamdulillah, acik berjaya pengaruh emak acik gi klinik dekat je dulu.  Kalu tak baik gak lagi, baru acik bawak ke klinik pakar kat Seremban tu.   Demi keselamatan pemandu yang dah weng weng kepalanya dan juga penumpang tesayang tu...bukan sengaja nak menabur janji manis pada emak acik tu..hehe  .. Balik dari klinik, masih ada masa untuk acik melabuhkan tirai peraduan .... lelap seketika sebelum bergerak pulang ke Putrajaya semula.  Misi acik masih belum selesai.  Mekanik tu pesan suruh acik buat balancing lak.  Kat kedai dia tader mesin balancing tu.  Gitu juga dengan kedai woksyop berhampiran. 

Maka acik buat keputusan untuk buat je kat Seri Serdang.  Alhamdulillah...selesai, untuk 2 tayar, dengan harga RM12...acik rasa cam mahal je...atau memang biasa gitu?  Bukan RM4 ke untuk satu tayar...huhu..apa2 je lah.  Janji acik nak balik cecepat, nak berehat.  Cuaca sangat panas itu hari.  Matahari sangat terasa hampir dengan bumi.  Macamana lah agaknya keadaan di Padang Mahsyar nanti ye, kalau panas gini di bumi kita dah bagai nak pensan.

Sekian.

Wednesday, May 11, 2011

Kata Imam Al Ghazali

Dulu acik ada bukak akaun dengan Geocities...free websites..kat situ lah acik belajar menaip, duplicate dari majalah yang acik baca mahupun menulis rapuan acik sendiri..  Kini itu Geocities sudah tutup kodai.  Tak mahu lagi bagi kitorang ni free website tu...

Namun diorg tu masih ada hatiperut lagi.  Acik tejumpa semula laman web acik tu dgn webhosting yang lain...dipindahkannya dari geocities ke 'reocities' pulak. Acik korek2 semula taipan2 acik kat kuburan geocities tu...tapi acik dah tak blh mengawal atau mengedit laman web itu lagi.  Kalau engkorang rajin nak baca terus, blh gi sini.

Acik dulu guna nickname 'cencorot' dekat dalam satu ruangan Forum Kedai Kopi.  Sebab tu nama laman web tu acik letakkan nama 'Cencorot Page' .  Jgn tokojut lak. Hmm...dah lebih sepuluh tawon dah laman web tu acik lahirkan...klu tak silap dah lebih kurang 14 tahun.

Laman web tu acik daftarkan atas nama Anizalin.  Sebenarnya, dia sorang kawan acik masa acik di asrama dulu.  Kami lost contact. Acik cuba cari dia...dan hampir putus asa. Ada sedikit harapan agar ada lah sedara mara dia yg bukak laman web tu dan akan bagitau acik di mana dia...well...tak ramai yang guna nama tu.

Harapan acik tetap ada...maka lahirlah  http://www.geocities.com/anizalin/  ini.  Pastinya dia sangat istimewa hingga acik tk lupakan dia.  Allah maha penyayang dan mengasihani... akhirnya setelah lebih doploh tahun tk jumpa... acik berjaya juga jejaki beliau di Facebook.  Alhamdulillah..  itu kisah selingan acik.. :)

Ada dua Free webhosting yang acik langgan dulu.. satu lagi di Tripod.  Masih ada sehingga sekarang di sini. Di dua tempat ni lah acik mengasah bakat dan belajar tentang internet ni. Sama jugak usianya, dalam 14 tahun sudah.

Ini acik copy paste dari laman web tersebut.

Imam Al Ghazali telah memberi beberapa panduan untuk mengelakkan sikap takabur atau sombong.  

  • Apabila kita berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia dari kita.  Kerana kanak-kanak itu belum diberati dosa, sedangkan kita sudah berlarut-larut hampir setiap langkah berbuat dosa. 
  • Apabila kita berhadapan dengan orang tua, anggaplah orang tua itu lebih mulia, kerana ia lebih lama beribadah daripada kita. 
  • Ketika kita berjumpa dengan orang alim,  anggaplah beliau lebih mulia dari kita kerana banyak ilmu-ilmu yang tidak kita ketahui tetapi beliau mengetahuinya.  
  • Kalau kita melihat orang yang jahil, anggaplah dia lebih mulia dari kita , kerana dia berbuat sesuatu kesalahan atau dosa kerana kejahilannya sedang kita berbuat dosa dalam keadaan kita mengetahuinya.
  • Kalau kita berjumpa dengan orang jahat, jangan lah anggap kita mulia atau lebih baik daripadanya, tetapi katakanlah bahawa orang jahat itu mungkin di masa tuanya ia bertaubat, memohon ampun dari perbuatannya.  Sedangkan kita sendiri belum tahu lagi bagaimana kita akhirnya.  
  • Apabila berjumpa dengan orang kafir, katakanlah dalam hati, bahawa sikafir itu belum tentu kafir selamanya, mungkin di suatu hari datang keinsafan padanya, dia memeluk Islam dan semua dosanya di dalam kekafiran dulu diampuni Tuhan, sedangkan kita ini sejak lahir sudah ISlam, tetapi dosa terus dikerjakan juga dan balasan pahala belum tentu lagi. 

Inilah yang acik jadikan panduan dalam mengharungi kehidupan acik seharian.  Namun terkadang, kerap juga.....acik terlupa...kerana acik adalah manusia.
Sekian.

Tuesday, May 10, 2011

Update cerita lama

Update hari ini, tapi cerita lama.

Pada 28 April, unit acik telah mengada Jamuan untuk meraikan dan merangkumi majlis perpisahan. 

Kami meraikan:
Siti yang akhirnya bergelar isteri orang..

Puan Izatol, yang masuk memegang jawatan Akauntan Kanan kami.
  
Staf baru, Salwani dan Shazwani.... nama hampir sama ok..
Dan Rosman..

Di samping meraikan mereka yang dapat APC tahun ini..

Kak Sham

Yana

dan Puan Azlina, bos kami ni.. Tahniah semua..

 Dannnn... juga meraikan Ulangtahun Kelahiran CC kami ni Pn Noor Asyikin....  tahniah juga.


 Dalam bersuka, ada yang berduka..(iyer ke ni...)

Jamuan ini juga merupakan majlis perpisahan untuk mereka ini :
Encik Mohd Yusuf  yang mendapat kerja baru
Puan Ila yang akan bertugas di daerah kelahiran

dan Juwina Umira yang juga mendapat kerja baru..perginya seorang artis KPM.. :).

Puan Liza ni pulak naik pangkat dan bakal meninggalkan unit ini juga.  *Mesti ada makan2 lagi lepas ni... hehe.

Semoga kalian semua akan lebih berjaya dan gembira bekerja di tempat baru. ..aamin. 

En.Yusuf terima anugerah...
Anugerah kehormat buat Cik Juwina Umira
Cenderahati buat Puan Ila
CC potong kek untuk di agih2kan pada semua .
 Itu lah dia ceritanya...cerita dalam gambar. Makan-makan?  Tak mo citer la...sebab acik tk sempat nk makan.  Waktu jamuan diadakan ni, acik dapat berita pulangnya pak sedara sepupu @ bekas cikgu acik dan ayah pada sorang kawan sekolah rendah acik @ jiran kat kampung acik. So, acik tk tunggu lama, orang start makan, acik start injin keter, balik kampung.  Al fatihah buat Cik gu Abu Bakar @ Bond. atau acik panggil dia Ucu Bond.  Moga rohnya dirahmati Allah.  Masyarakat hilang seorang yang gigih menabur bakti bila sahaja diperlukan.

Sebenarnya ada blog kenkawan lain yang dah keluarkan gambar makan2 kali ni...dekat sini
Nanti sama je pulak cerita nya..hehe

Sekian. ..

Sunday, May 8, 2011

Apakah amal kita hari ini?

Sabahul Khair..Selamat pagi...Good Morning semua.

Hari ini tiba-tiba baru ada rasa nak update blog.  Sebab terfikirkan beberapa perkara untuk ku ingatkan diri ini dan kaum keluargaku seandainya aku telah tiada di muka bumi ini nanti.  Maksudku, selain dari mati, mana tau nanti, aku ini terpilih pulak untuk menjadi angsawati angkasawati untuk terbang ke bulan, bintang dan cakerawala...manatau kan... errr...ok..ok..aku tk kan merapu..sbb aku tau..setiap tenaga ku dan tenaga letrik yang ku gunakan untuk menaip ni akan dihisab di akherat kelak. *...baru teringat ke...??*

Tika bangun dari tidur, apa yang aku buat? Apa yang aku dengar dulu?  Uuuuhh.. lagu Kalau berpacaran dendangan Suhaimi Mior Hassan & Anna Rafali .....dan lagu rentak techno yg aku compose sendiri dgn handphone buwok ku...yg memang membingitkan telinga kalu aku tk bangun hentikan. Kemudian biasanya kalau nak pegi kerja aku pastikan pasang nasyid doa pagi alunan Munif Hijaz itu. Kononnya aku nak mendengar sesuatu yang baik sebelum mencemar telinga kurniaan Ilahi ini dengan bunyi-bunyian yang lain.

Apakah?  Pdhal yang menerjah ke telinga aku ni adalah lagu Kalu berpacaran tu...hmmmm ..belum cukup baik lagi wahai diri...ya..lagu itu memang baik, sebab ada unsur nasihat di dalamnya. Bagaimanapun, ada yang lain yang lebih baik.  Eh...bukankah kita sentiasa mahukan yang terbaik dalam hidup kita? Nak beli barang-barang yang terbaik, nak result periksa yang terbaik, nak dpt pasangan hidup yang terbaik. ...nak yang terbaik dari ladang gitu.. Oklah...lepas ni aku tukarkan nada dering Jam Alarm henpon ku kepada nasyid doa-doa, atau sajak tajuk 'Sakaratulmaut' tu... mesti aku akan tekejut bangun dengan penuh keinsafan...  saper penah dengar sajak tu..?? . Mula-mula je dah keluar suara ustaz Dinie Juri  ...   Sakaraaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaat !
Sakaraaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaat !
Sakaratul maut.. maut.. maut.. maut.. maut..!!!!
...menggerunkan..menginsafkan jua nanti kan...mesti melompat gak aku bangun kan.  Baiklah.  Akan segera aku tukarkan suara itu.


Sekarang sudah bangun... masuk bilik air, gosok gigi, buat apa yang patut, dan biasakan ambil wudhu, walaupun dalam keadaan datang bulan.

Solat subuh..lepas tu..tidur balik ???   Jangan la begitu wahai anak cucuku sekelian.  Walaupun tidak ada hadith sahih tentang larangan tidur selepas solat subuh itu, namun ianya bukan sunnah rasul.  Rasulullah s.a.w dan para sahabat serta solifulsolih dan para ulama' amat memanafaatkan waktu selepas subuh ini untuk berbuat amal.

Dicedok dari Halaqah online ni :
Menurut para salaf, tidur yang terlarang adalah tidur ketika selesai solat subuh hingga matahari terbit. Kerena pada waktu tersebut adalah waktu untuk menuai ghonimah (pahala yang berlimpah). Mengisi waktu tersebut adalah keutamaan yang sangat besar, menurut orang-orang soleh. Sehingga apabila mereka melakukan perjalanan semalam suntuk, mereka tidak mahu tidur di waktu tersebut hingga terbit matahari. Mereka melakukan demikian kerana waktu pagi adalah waktu terbukanya pintu rezeki dan datangnya barokah (banyak kebaikan).” (Madarijus Salikin, 1/459, Maktabah Syamilah)

Ramai para sahabat ku yang memberikan nasihat, ingatan dan panduan hidup buatku, antaranya mahu aku mengamalkan bacaan surah Al Waqiah setiap pagi.  Aku baca....bila aku teringat..huhu...aku harap, kalian pun sama.. istiqamah.jadikan amalan..jangan seperti aku..yang selalu terlupa dan lalai.  Jadilah yang terbaik ..jangan yang tak baik itu yang dijadikan perbandingan untuk meninggalkan yang  baik...no no no...nenek tk suka macam tu...selalu kalau menegur anak, mereka jawab...alahai...orang lain pun sama...lagi teruk lagi pun..
Sentap nenek taw..!!

Lagi satu, seorang kawan sekelas ku pesan... kau amalkan doa ni setiap pagi.. Selawat Tafrijiyah ..baca 11x katanya kalau tak silap.  Terima kasih pada mereka yang prihatin mahu aku sentiasa mendekatkan diri dengan Tuhanku.  Doa ini banyak manfaatnya. Untuk mohon Allah murahkan rezeki dan untuk makbulkan doa.

Buatlah solat sunat sebanyak mungkin.  Tapi jangan pulak lupa menggantikan solat-solat  fardhu yang mungkin kita tertinggal sesebelum ni.  Qadho' solat  fardhu itu wajib, solat sunat itu hanya sunat.  Buat dapat pahala, tak buat tak dapat apa2.  Yang wajib tu pulak, tak buat berdosa, kalu buat dapat pahala.

Kemudian, berbisik (atau nak menjerit pun takpe) dalam hati... apakah kebaikan yang akan aku lakukan hari ini..? Itu yang sepatutnya kita fikirkan pagi-pagi begini...apa lagilah di hujung minggu bagi yang hari-hari biasanya sibuk mengejar rezeki.

Mohonkan pada Allah, agar melindung dan menjauhkan kita dari melakukan kejahatan atau dosa sama ada secara sengaja atau tidak sengaja dan dari melakukan perkara yang sia-sia. Jauhkan kita dari lalai denganNya.

Hari ini kita bangun dan kira semua anggota badan kita....semua ada lagi  kan?  Cer pegang kepala kita..ada otak dalamnya.  Gunakan otak tu untuk memikir sesuatu yang menjadi ibadah buat bekalan kita ke akherat.
gambar pinjam cari kat google.

Cer pegang telinga capang kita.. hmmm...masih boleh mendengar dengan baik.  Dengarkan lah perkara yang menambah bekal kita ke akherat...bukan mengurangkan atau memusnahkan amalan kita dari subuh tadi....macam dengar orang memfitnah, contoh laaahh...

Cer bulatkan bijik mata tu... masih terang penglihatan.  Jangan lah nak gunakan mata bundar mu yang ada kolestrol   tu untuk melihat aksi-aksi yang boleh menggelapkan hatimu. Yang memadam pahala amalmu.
Yang pegi jogging pepagi ni jangan la nak sekodeng pompuan2 cantik kat taman tu...salah guna mata tu..Harap maklum! .. dari mata turun ke hati...hati yg busuk, boleh memudaratkan kita di akherat kelak.

Cer raba hidung...masih ada 2 lubang kan...??  Bukan 3.... syukur Alhamdulillah, menjadikan manusia ini sebaik-baik kejadian.  Hidung masih bulih membau...walaupun mungkin ada antara kita yang tesumbat dik selesema....tak apa cucu ku....itu hanya bersifat sementara,  Allah menguji dan mahu memberi pahalaNya dengan sedikit penyakit itu.  Bau lah keharuman masakanmu yg dihidang untuk keluargamu. Bau lah keharuman tubuh isterimu...bukan isteri orang lain..bukan perempuan lain..bukan pompuan simpanan okeh !!.. Yang penting, bau lah badan sendiri...kalu rasa cam masam semacam je...pegi lah bawak2 mandi...!!

Pastu taburkan bedak haruman yang suci bersih buatannya agar badan rasa segar dan wangi..aroma terapi untuk bersemangat meneruskan hidup kita...errr..cer kalu tader hidung.??? makan tak sedap, bau badan tak sedap pun tk sedar, tak ada perasaan kalau persekitaran busuk ke...wangi ke...nak cium laki anak pun tak tau nak tenyeh kat mana...kann...ehhh...termerapu pulak den ni ha...sorry...masuk line balik ok!

Cer raba mulut...ehh..mulut sendiri taw...jangan gi raba mulut orang lain plak ! Kang kena gigit pulak..!! Pepagi ni main reraba pulak kita ye...  Ok..mulut ada lagi...dalam keadaan baik...dalam mulut ada lidah...baik punya.. Alhamdulillah..cer jelir sikit?   Hah...sebijik cam hantu kak limah....hehhe..

Tak de la..motipnya cuma...Allah masih kurniakan lidah dan mulut yang sempurna pada kita.  Walaupun mungkin giginya udah semakin kurang...atau dah belobang-lobang...(Itulah...makan laju sngat...tak ikut sunnah nabi...!..)  makin lama penggunaan sesuatu peralatan itu, maka keadaannya akan menjadi bertambah kurang baik ...fizikal mahupun dalamannya. Itu dah menjadi sunnah alam...yg baru akan menjadi lama...yang baik akan menjadi rosak, yang cantik akan menjadi buruk...apalagi lah kalau tidak dijaga dari awal kejadian lagi..

Hari ini, gunakanlah lidah itu untuk mengeluarkan kata-kata yang baik....jangan pepagi lagi dah mencarut...dan maki hamun laki, tengking anak, tuduh itu ini kat orang, mengumpat kat mesyuarat tingkap ke..

Ketahui lah bahawa lidah yang kontot ini lah yang akan menjadi saksi kita di akherat kelak, untuk masukkan kita ke syurga mahupun neraka Jahanam.. Nauzubillahiminzalik..

Lidah bersubahat rapat dengan hati  juga .  Jangan tak tau.  Contohnya, kalau lidah keluarkan kata mengajak orang berbuat baik, sambil dia kenyet mata pada hati yg berkata...buat cam kita la...kita baikkan..!!  .... maka lidah yang hipokrit ini lah yang akan berjasa menyeret kita merasai siksa api neraka.... Nauzubillahiminzalik ..hati-hati dengan hati dan lidah itu.  Itu musuh yang paling hampir dengan kita...yg paling susah nak kita kawal..semoga Allah selamatkan kita dari siksaNya.

Rindu pulak kat Adam Irfan ni..


Cukuplah, memerhati dan merabai anggota badan sendiri di bahagian kepala sahaja dulu.  Nak raba yang lain, buat lah sendiri.  Acik nak gi buat sarapan jap aarr..lapar lak tetiba.


Moral of the story, bersyukurlah kita sentiasa dengan setiap anugerah Allah.  Buktikan kesyukuran kita dengan melakukan sebanyak mungkin kebaikan dan meninggalkan jauh-jauh, kejahatan dan kemungkaran.

Sekian.

Tuesday, May 3, 2011

Ucapkanlah..

Untuk di kongsi sebagai amalan seharian kita. (Di panjangkan dari Kak Sharifah Talhah.diedit sikit ye kak....syukran)

SELECTED SUPPLICATIONS (DU'A) FOR EVERY MUSLIM ADULT AND CHILD ACCORDING TO THE QU'RAN AND THE SUNNAH.

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
"Qul Inna salati wanusuki wamahyahya wamamati lilahhi Rabbil Alamin"
"Say: Verily, my prayer, my sacrifice, my living and my dying are for Allah, the Lord of the "Alamin (mankind jinn and all the exists)" (6:162).

1) WHEN START TO DO SOMETHING....ALWAYS REMEMBER TO SAY
  

   "BISMILLAHIR RAHMANI RAHIM  --  In the name of Allah Most Beneficent Most Merciful

2)WHEN MEETING ANOTHER MUSLIM ... ALWAYS REMEMBER TO SAY..---
   "AS-SALAMU 'ALALAYKUM "  -- May Allah's Peace be upon you.

3)WHEN PLANNING ANYTHING FOR THE FUTURE WHICH IS NOT SURE ... ALWAYS REMEMBER TO SAY
إن شاء الله   
   "IN SHA'ALLAH" --- If Allah wills
4)THE GREATEST WORDS TO SAY EVERYDAY AND EVERYBODY  SHOULD SAY THESE EVERYDAY --

  "LA 'ILAHA 'ILLALLAHU MUHAMMADUR RASULULLAH" - None has the right to be worshipped except Allah and Muhammad is the Messenger of Allah.

5)WHEN YOU HEAR THE NAME OF PROPHET MUHAMMAD IS MENTIONED,ALWAYS REMEMBER TO SAY-

   "SALLALLAHU 'ALAYHI WA SALLAM" --- May the Peace and Bleassing of Allah be upon Him.
6) WHEN YOU GO OUT FROM YOU HOME -- ALWAYS REMEMBER TO SAY ---


    " BISMILLAHI TAWAKKALTU 'ALAL-LAHI WA LA HAWLA WA LA QUWWATA 'ILLA BILLAH" --- In the Name of Allah, I trust in Allah and there is not strength nor power except with Allah.

7) WHEN WE ENTER OUR HOME - ALWAYS REMEMBER TO SAY--

  " BISMILLAHI WALAJNA WA BISMILLAHI KHARAJNA WA ALA RABBINA TAWAKKALNA" --
In the Name of Allah we enter, and in the Name of Allah we leave, and we trust in Our Lord.
8) WHEN SOMEONE DOES SOMETHING GOOD FOR YOU --- ALWAYS REMEMBER TO SAY

    " JAZAKALLAHU KHAYRA"  --- May Allah give you a better reward.
9) WHEN YOU SEE/HEAR SOMETHING GOOD THAT PLEASES YOU ( DO NOT USE THIS WORDS WHEN YOU SEE SOMETHING BAD OR HEAR BAD NEWS, THIS IS ONLY FOR GOOD THINGS THAT PLEASES YOU --- ALWAYS REMEMBER TO SAY THIS..


" MA SHA' ALLAH, LA QUWWATA ILLA BILLAH" ---This is what Allah has willed, ther no power except with Allah.

10) WHEN YOU SNEEZE - ALWAYS REMEMBER TO SAY ---


     " ALLHAMDU LILLAH" - All Praise be to Allah.

11) WHEN REPLY TO SOMEONE SNEEZE --- ALWAYS REMEMBER TO SAY ---

 
    " YARHAMUKALLAH" -- May Allah bestow His Mercy on you.

12) ON REPLY TO THAT THE " YARHAMUKALLAH" - ALWAYS REMEMBER TO SAY ---
     " YAHDEEKUMULLAHU WA YUSLIHU BALAKUM" --May Allah guide yu and set right all your affairs.
13) WHEN YOU ENTER THE TOILET - ALWAYS REMEMBER TO SAY --


      " ALLAHUMMA 'INNI 'A'UDHU BIKA MINAL KHUBUTHI WALKHABA'ITH" --O Allah, I seek protection in you from unclean spirits, male and female.

14) WHEN COMING OUT FROM THE TOILET..- ALWAYS REMEMBER TO SAY--
       " GHUFRANAKA---I ask your forgiveness..


15)WHEN YOU ENTER THE MOSQUE ( ESPECIALLY MEKAH /MEDINAH) --- ALWAYS REMEMBER TO SAY

(ni versi lain...tpi lebih kurang je doa ni...)


     " BISMILLAHI WAS-SALLATU, WAS- SALAMU  ALA- RASULLILLAH, ALLAHUMMAFTAH LI ABWABA RAHMATIK" ---

In the Name of Allah and Peace and Blessing be upon the Messenger of Allah, O Allah! Open for me the gates of your Mercy.

16)WHEN YOU LEAVE THE MOSQUE ( ESPECIALLY MEKAH /MEDINAH) --- ALWAYS REMEMBER TO SAY

     " BISMILLAHI WAS-SALLATU, WAS- SALAMU  ALA- RASULLILLAH, ALLAHUMMA 'INNI  'AS'ALUKA MIN FADLIK" ---In the Name of Allah and Peace and Blessing be upon the Messenger of Allah, O Allah! I ask for your favor from you.

17) WHEN ANY AFFLICTION HAPPENS TO YOU - ALWAYS REMEMBER TO SAY ---


      " INNA LILLAHI WA INNA 'ILAYHI RAJIUN"  -  Truly, to Allah we belong and truly to Him we shall return"
18) WHEN VISITING A SICK PERSON , ALWAYS REMEMBER TO SAY ---


      "LA BA'SA TAHURUN, IN SHA' ALLAH" --  Don't worry it is for Purification if Allah wills ( purification is referring to the purification of sins)

19) WHEN YOU FACE AN ENEMY OR SOMEBODY FIGHT WITH YOU AND DO BAD TO YOU -- ALWAYS REMEMBER TO SAY--


      " HASBUNALLAHU WA NI'MAL- WAKIL" --Allah is sufficient for us and He is the best disposer  of affairs.
20) WHEN YOU GO VISITING A MUSLIM GRAVEYARD (KUBUR) --ALWAYS REMEMBER TO SAY ---
      " AS-SALAMU ALA AHLID -DIYARI MINAL-MU'MINEENA WAL-MUSLIMEENA WA'INNA 'INSHA' ALLAHU BIKUM LALAHIQUN"----  Peace be upon the people of this abode, from among the believers and those who have submitted and if Allah wills, we will also join you.

IF THERE IS ANY MISTAKE , PLEASE FORGIVE ME, AND HOPE IT BRING BENEFITS TO US ALL, INSHAALLAH....

Basahi lah lidahmu dengan zikirullah...adalah lebih baik dari berkata yang sia-sia.

Sekian.
Ringkasnya gini la...
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-