Sunday, May 31, 2009

BEBETUL TK PAHAMMM...

Banyak lagi senornya nak citer sepanjang di tempat pertandingan kayak MASUM tuh...tpi mood tk der nih.... masih tk baper nak sihat... layan gambau jer la....
tingin la nk bawak boat ni..banggg..pinjam bot bang...
Tengok Yanie and the geng terai mender ni....rasa nk gi gak menerai...tpi....err...makcik malu la abang botakk...
apa pepandang.... ??
Kurusnya engko dik.... Makcik ni dulu centu ni gak body Makcik...wakakaka..
santikkk kannn tempat ni... Pullman resort..tah pekenamanya tempat sebelah taman rekreasi Air nih.
Yanie dgn sparing mate dia... otw nak gi ke garisan permula..
Kesian ngko dik...datang jejauh...Sabah ekkk.. letih la tu... tapi tk per...UNIMAS banyak dpt menang gak kan.... Saya berjanji..akan membawa pulang kemenangan ke Sabah bah....!!! :)
Mangsa kapal karam diselamatkan oleh pasukan penyelamat....errr....hehhe...kayak yang terbalik... haaa...jgn ingat senang nak bawa kayakkk...
Penyokong dari kontijen UITM.... semangat dik..
Cam mendayung di waktu senja pulak kan....senornya waktu tengahri bute nih... dsebabkan matahari tegak atas kepala...gambo nyer jadik itemmm.
Yanie and friend.
Ni pun santtttiiikkkk... biler nk buat gathering kat sinun...??
Akhir kata: Kita kener berusaha dan berusaha untuk berjaya, walopun kita nampak dah bahawa kejayaan tu bukan milik kita... yang penting...kita berani mencober....heheh...chai yok UPM...

*tajuk tk de kaitan...

Friday, May 29, 2009

Rabu yang kelabu

Dari aritu....ari Selasa, acik domam..... err..senornya dah lebih 2 minggu...acik rasa badan dedar je..nk kata demam tk demam...kapla sakit.... tekak berkahak... akhirnya, ari selaso tu baru rasa demam bebetul. Acik mintak ekskues balik awal dari bos.. mahapla bos..acik rso cam tebayang2 yo bantal...esp lopeh tetiber mata naek bongkak.. knkwan kato acik elegik...lepas makan ubat utk selemo...yg si Yeen beri... konon eeh, ubat tu tk serasi.. acik balik umah, teruih tido..sampai malam...pehtu sambung sampai pagi... Acik amik Emergency leave... sbb rsa nak rehat lagi. Tahun ni, baru skali ni acik amek coti tahunan... klu sakit, mang acik jarang cuti MC...tpi amek coti rehat... Sebab ehh..klu amik MC, acik kono duk ontok2 kat dlm rumah...sbb yo sakit eehh... klu kuar rumah yo...tu tando eehh...MC boli lah tuh.. Jadi acik amek EL...klu nk kuar sopping pun..tk do mato2 yg nak nangkap.. Klinik? oh tidak.. tapi pagi rabu tu.. Yanie koba, yg dia akan bertanding kayak tghari ni... err...acik kan demam... tpi dik sobab rsa amat bertanggungjawab, acik offer diri ngantar Yanie gi kat tompek betanding tu... (senornya nk tgk la petandingan tuh...) ..normal lah kan..sorang ibu nak bagi semangat kat anaknya yg betanding...walopun diri sendiri tk sihat... (ibu mithali kah aku?) acik bukanlah sorang pemotivasi yg baek untuk anak2....kasi down lagi ada...hahaha.. sori anakku.. Sedang acik leka selekanyer di tepi tasik yang indah dan panas tuh.... snap gambar sana...snap gambar sini.. rakam gamba sana...rakam gamba sini.. (plan utk masuk blog la tu...) ... - - tetiber rasa lapar lak pewot.. HUUUHHH....baru tingat....!!!! sebelum kuar rumah tu, acik tenggek piuk, masak bubur nasik..sbb tingin makan bubur nasik..... dah lebih 2 jam gamaknya... ADEIIIIHHH..... tk belengah lagi...acik tinggalkan je tempat tu..kamera tu... dan belari2 anak ke kereta, dan apa lagi.... drift.... balik ke rumah.. tempat berkayak tu dekat dengan Pullman Resort... berhampiran PICC... selalunya dalam 15 minit dari rumah.. tpi sbb acik men drift... tk sampai seploh minit da sampai...!..acik bebetul tawakal..klu ada polis tahan, acik akan kata, rumah saya mungkin tebakar tok.... ni soal nyawa tokkk.... mmg... acik bayangkan entah2 bomba dah dipanggil.... rumah jiran sebelah menyebelah, bawah atas, dah hangus jugak....uwaaaaaaaaaaahhh.. sesampai di kawasan kuarters ni...acik langut2 ke atas...nengok ke aras rumah acik....ada nampak api ato asap ke idak..... ... ternyata, tak nampakkk !!! cecepat parking keter...naik lif....dan putar anak kunci pintu... menolak dan menerjah masuk ke rumah yg memang dah berbau hangit...... there goesss....my bubur and my periuk.....!!! Lalu acik tutup api dapur itu. Alhamdulillahhhh...acik tarik nafas lege ! Baru tringat yang acik demam...lemah lutut rsanya... Badan dah berpeluh2.... maka acik mandi meringankan sedikit tekanan tadi... Insap lagi acik...dulu kan acik penah cerita pasal dapur hampir hangus terbakar... ni nyaris berlaku lagi...tpi klu jadi lah... sian rumah jiran yang jadi mangsa kealpaan acik kannn.. Nauzubillahiminzalikk... lepas mandi, acik besiap ke taman rekreasi air itu lagi...untuk menyaksikan Yanie betanding gak..wlopun baru lepas melalui saat getir tadi tu.... kli ni bawa kereta dengan lebih sopan dan penuh kesusilaan.. acik letihla...nak tdo sat....lenkali acik sambung lah..... nk dload gambar pun tk larat rasanya nih..ngantokk...

Wednesday, May 27, 2009

Pemberian itu

Acik ingat tk larat nak update n3 .. namun selepas pekena Hot Chocolate drink , acik rasa agak sihat... dan bangun mengeluarkan koleksi gambar yang diambil kemarin... sebagai apresiasi buat beberapa org guru..... yang baru pulang dari US setelah berkursus selama hampir 5-6 bulan...ntah..dah lupa baper lama... Ceria sungguh wajah2 mereka biler dapat menjejakkan kaki semula di bumi Malaysia ini. Yeahh... hujan emas di negeri orang...hujan batu di negeri sendiri.. Idak ler nak citer lelebih ... sbb kapla acik tk baper nak ok malam ni... cumer acik nak ucapkan setinggi2 penghargaan buat mereka yg memberi cenderahati ini....err... kakitangan awam tk blh terima hadiah eekk?? Payah la kami nak mnolak... lagipun, tiada kepentingan yang mempengaruhi keputusan kami untuk mereka...sbb mereka telahpun tamat bercuti belajar.. nak istihar atau lapor pada ketua jabatan untuk meluluskan penerimaan hadiah ini? ala....tk payah la.. lalu sumbangan ini acik dan bos acik istiharkan pada smua, so, sesaper nak pakai...silakan...datang ke premis kami...heheh.. kira milik bersama. Sebenarnya acik tk baper gemar nak terima hadiah2 ni.. rasa mcm membebankan mereka..memikirkan nak bagi kami... untuk apa? berterima kasih? Kami hanya menjalankan tanggungjawab semata..dah menjadi kerja kami... ikhlas...dan tk pnah ada antara kami yang meminta dibawakan cenderahati dari sana... tapi, sbb dah nak bagi...kami amek la...nk jaga hati... dan kami amat rasa berbesar hati atas ingatan kalian pada kami di kementerian ini... nilai ingatan itu tidak dapat kami anggarkan... hanya 2 patah ucapan yang kami mampu lahirkn... Terima kasih. .. Ni pemberian dari cikgu Au Yong Weng Hang... dan Cikgu Wan shazarrudin.. wangiiiiii nyer.... I laikkk... . jgn pula harapkan lepas ni kami mesti luluskan permohonan cuti belajar ngkorang..heheh.... kami di latih untuk tidak merasa terhutang budi...okeh... Slice of heaven dan Juiced berry dari Victorian secret .... pemberian cikgu Au Yeong.
Ni pemberian dari cikgu Wan... body lotion Pure Seduction... uwaaaahh..teguda habih...

acik bukan suka atau ndak pakai minyak wangi ni..habih tk pun pakai barangan johnson yang free acik dapat ...tu pun jarang sangat pakainya... anyway, memang sodap bau dehh...acik suker..

entry ini telah ditaip pd malam tadi...lalu dischedulekan untuk hari ini.. hari ini acik nk berehat.. zzzzZZZZzzz.. untuk caj betri badan yg dah makin weak nih..

Tuesday, May 26, 2009

syahruttoam...

Terima atau tidak.. ku baca dalam kitab tua ini....perkataan, Syarhitto'am..(betulkan kalu salah)... yang membawa erti, sangat gemar kepada makanan....dan melebihkan kenyang dari pada adat..(biasa) kerana membanyakkan makanan....amatlah dicela oleh syarak. Ini adalah perkara pertama sekali disebut ketika membicarakan tajuk Maksiat Bathin... ada sepuluh maksiat bathin yang disebut di kitab kecil ini... Hidayatussalikin.. .. Dah lama tidak ku selak kitab yang telah semakin menguning ini.. tulisan jawi dan berbahasa melayu lama...kertaspun dah mereput...tpi ilmunya tk pernah reput.. jadi, betulkan jika aku tersilap menulis di sini. Firman Allah Taala yang bermaksud; Hai Anak Adam, ambil oleh kamu perhiasan dari tiap2 masjid dan makan olehmu akan makanan dan minum oleh kamu akan minuman dan jangan kamu berlebih2 pada makan dan minum itu kerana Allah Taala itu tidak kasih pada orang yang berlebih pada makan dan minum itu. Juu'in... wa athsyan... lapar dan dahaga ..... yaaa..aku tetiber rsa lapar dan dahagaaa... aku mahu airrr....Hot Chocolate..uuuuhhh...aku mahu buah pisanggg....errr... yang aku beli semalam...dah tinggal sikit...siang tdi aku tk makan tengahari... malam aku makan pisang...apakah Allah mengasihi aku dalam keadaan begini????? ...mudah-mudahannn aku dirahmatiNya.. Kenapa aku tk makan nasik siang tdi???...sebab ku rsakan telah cukup 2 keping roti canai yang ku makan sebagai sarapan, merangkap makan tengahari aku hari ini...ye...kan aku dah kata... klu roti canai, aku tk cukup klu makan sekepin je..perlunya 2 keping... buruk makan kan... sesungguhnya Tuhan amat membenci sikap ku ini.. Tapi ya Allah...malam aku tk makan....aku hanya makan pisang 5 biji... blh kaber kan?? Sebenarnya...ini kali akhir aku beli roti canai tu... klu tetap org itu lah yang mencanainya... kat cafe tu dah braper kali bertukar pembuat roti canainya... kali ni..seorang yang berbadan agak besar...bergaya macam chef... kemas pakaiannya.. tapiiii...... oohh tidakkkk !!! Kalian masih ingatkan cerita senario the movie itu??? macam tu lah yang aku lihat di hadapan mata ku.... uwaaaaaaaaaaaahhh.. aku rasa nk jadi macam Wardina.... yang menyambut lelehan peluh kat pipi si Wahid, dari jatuh ke atas roti canai itu... dengan gaya ala-ala slow motion gitu.... tapi komfem tak sempat...sbb tempat dia mencanai tu terhalang besi galang yang menghalang pergerakanku... Lagi satu...peluh dia bukan macam peluh si Wahid....... tapi macam peluhnya si saper tu.. yg sorang lagi tu...tk tau nama dia.. yg macam mamak tu.... yg peluhnya merembeh2 masa dia mencanai tu... haaaa.... chef roti canai kat cafe arini camtu lahhh... sebijikkk... !! aku perati je dia mengangkat roti canai yang dah masak tu..lalu menepuk2 dgn penuh tenaga... dgn keadaan muka yang menyimbah peluh.. lalu mencampakkan roti tersebut ke pinggan ku... kemudian dia menghilangkan diri... dan sekejap kemudian keluar smula dgn muka yang lebih kering... huhu....pegi lap peluh tuuuuh... Aku kira...sebab roti canai bertitis peluh itu lah maka aku masih mampu berjaga hingga sekarang..jam menunjukkan tepat pukul 1.10 pagi...mataku masih segar...hahaha... sok klu ngkorang nak makan roti canai... tgk dulu sipembuat tuh...muahahahaa... aku mang lalu je makan..sbb nak kaber bisness dia... aper kess...?? apakah aku ada share dgn bisnes dia tu? apakah dia abang tiri aku..ato bopren aku??? ooohhh tidakk sama sekali!!!..dia hanya sedara se Islam ku.. okeh!! sedara... bukan sedarah sedaging... dan dia bukan mamak... tpi melayu kiter... yg seagama... kira aku menghargai hasil tangannya yang seksi itu... (aku suka tgk tgn lelaki yang perkasa!! haha..) - jika anda sorang jejaka...cuber lihat tangan anda...apakah urat2 saraf timbul...? menandakan anda seorang yang kuat bekerja...mengangkat barang2 berat...heheh...ye lah tu.. ku kira tanganku yang kerap menjinjing mesin rumput ini lebih tampak perkasa lagi dari tangannya Dato' Seri Hishamuddin... hahaha... ampun tokk... acik memain je.. Errr....acik citer apa tdi aa... melalut dah.. dari pembentangan tentang ilmu Tasawwuf...ke cerita roti canai...dan tangan seksi pulakss.. dah tepesong ajaran sesat acik nih..hehe..maaf la..ok..tutup kitab! sekian untuk hari ini.

Monday, May 25, 2009

Drift to Kuala Pilah

Seperti yang dirancangkan, hari Ahad, petang, acik dan anak2 yang ada ni, pegi ke Kuala Pilah. Hantar Hazirah pulang ke Kolej Matrik nya. Ditemani oleh kakaknya, yang baru pulang dari Gunung Ledang... Kiranya, ni pers taim la acik pegi ke kolej matrikulasi NS nih. Aritu kan asik dilemma je....last-last mak acik tk bagi acik pegi. Lalu si Shahmah yang mendrift ke Kuala Pilah. Ni ler roper sepanjang perjalanan kemarin. Acik suruh zirah snap gambo...ntah haper2 gambo yang di dpt...tpi ok lah....klu harap acik, maun terejun gaung...!! Jalan agak sibuk... agaknya, memasing ngantar anak yang balik bercuti, sama ada yang nak pulang ke kolej matrik ataupun ke Uitm, dan mungkin ke Kolej matrik Gambang, Pahang, yang juga melalui jalan ini. (tringat dulu masa hantar Yani ke Gambang.... jauuuuhhh giler gasernyer..) Bila sampai pekan Kuala Pilah, dah lega, apa lagi biler nampak signboard ke kolej matrik tu.. zirah??? dia kata; Adik mana ingat jalan dia...kita tgk je la signboard....!! Selamber jer dia.. Kakak dia??? ZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzzzzzz ...!!! mimpi jumpa puteri gunung ledang gaknya...takpun jumpa Tun Mamat... Driver yang berjasa kepada mereka....! Terima kasihlah pada diriku sendiri...huhu... Acik cakap ngan zirah.. Gambar umi jangan lupa ambik... ye lah....ye lahhh.... tengok tu...gambar sipi jer... iskk...tk puas hati betul!!.... hehehe.. Ni tembok konkrit yang dibina untuk mengelakkan tanah runtuh... nampak kukuh .... tapi... kukuh laaa...(tk baek takut2kn org yg lalu2 kat situ tau... nnt acik nak lalu lagi..) Pendek cerita... tamat la perjalanan ari ahad tuh... Prestasi pemandu amat di ragukan oleh penumpang acik.. (yani..) Dendiam je lah....klu kamu bawak, lagi teruk.....heheh.. dia menjerit biler acik brek emergency masa jalan bengkang bengkok tuh... aisay Yanie.... releks la... brek keter umi masih bagus...hehhe.. Alhamdulillah, Tuhan menjaga keselamatan kami sepanjang perjalanan itu. Sebelum tu.... nak tau acik beli aper??? Ha...ni dia idaman hatiku.... - - - - Joruk Potai Koler Pilah!!! di samping buah naga dan pisang tuh... tak tau nk beli apa dah... (bukan tk tau... tk cukup duit nk beli apa..haha...) Kalu pegi hari gaji blh borong bnyk2 buah ni... acik suker..!!! ni pegi hari sebelum gaji....zirahpun dpt ciput je habuan belanja dia kali ni.. sabau yer...sok ummi bank in... Gambar ni ada lain sikit... sebiji buah naga dah hilang... masuk pewot acik... hehhee... Sekian.

Sunday, May 24, 2009

Di manakah ini..

Di manakah ini... dengan angin yang bertiup gemalai.... Nyior yang melambai..... Pastinya damai... sekiranya dapat ku bersantai..... apakah di tepian pantai? Di mana jejaka ramai yang mengintai... si gadis yang berlarian di pasiran putih, halus, yang permai... ehmmmm..kalu la dapat berbaring dengan kerusi malas...duduk kat bawah pokok ni....masa panas2 gini... errr...ader kemungkinan dpt minum air kelapa muda ...ato.... harus dihempap buah kelapa yang gugur itu.. Tetapi..... - - - - ku sangka panas hingga ke petang..... errr ...errr.... ehh...salah peribahasa... - - huh..ini lah dia... saper yg nak besantai kat atas bangunan nih???? tongah pokannnn...tongah panehhh.... ....mana ada pantai..... camner ekkkk... blh tanam kelapa kat atas bangunan ni... acikpun tk pasti sama ada bangunan ni terbengkalai ataupun sedang dalam pembinaan.... tpi stakat nak minum air kelapa muda tu.. rsanya tk ada masalah kan... hehe.. ehh... ye ke pokok kelapa..atau pokok pinang je.... wakakaka.... lokasi gambar: Di zoom dari bus stop stesen komuter Serdang... bangunan di Seri Kembangan atau berhampiran dengan Mines Resort.... sewaktu ambil hazirah hari Jumaat lepas.

Saturday, May 23, 2009

TSUMARANAI

Bulan Mei ni... bulan rezeki dan bulan perabih jugak nampaknya... Akhirnya menjadi lah bulan gerhana.....
ni bukan bulan gerhana
Punahlah cita-cita nak mencandat sutunn...shopping ke Padang Besar, Shopping ke Kota Bharu... Aper tidaknya... ketiga-tiga orang anak dan kereta juga membuat banyak tuntutan tanggungjawab ke arah mereka. 1. Kereta - servis bulan ni...dan...jap lagi nak pegi tukar timing belt .... khuatir gak, sebab timing belt dah lama... dah sampai masa ditukar. 2. Hazirah, masuk Kolej Matrikulasi.... Alhamdulillah..yuran tak banyak mana....tapi guna duit jugakkan.... tupun, banyak yang nenek dia bantu jugak...dannn duit gaji masa dia kijer dulu.. untuk permulaan....sebelum elaun matrik dia dimasukkan.. Semalam dia balik bercuti... dia habaq, Ummi..duit adik tinggal 50sen nih... duit banyak abih beli makanan...adik lapar tau, duk kat sana....!! uwaaaaaaaaaaaaaaa.. kener gi amek dia kat stesen komuter serdang. Acik cakap ngan dia, tak payah lagi mintak duit kat nenek... nnt umi bagi apa yang ada... Ahad ni mesti nak kener hantar dia balik Koler Pilah lak... 3. Shahmah, yang dah mula buat praktikal di Johor Bharu.. Berdagang di negeri orang, memula, mesti banyak nak guna duit. Semalam sms, bagitau... Ummi...duit abang dah tinggal 4 hengget...!!!! uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..lagii... lalu lepas amek zirah di komuter, acik gi Anjung Parcel E, Bank Islam...bank in kan duit untuk Shahmah. pehtu sms dia, Ummi dah masuk duit...tapi RM50 jer, tu jer blh, sbb sok nak repair keter...sok senin umi bagi lagi....(senin baru gaji...!! ) Ye lahh...sementara nak dapat elaun dia kijer tu...tak banyak manapun. Katanya dalam 2-300 jer sebulan..jadilah... dari tk dpt langsung.. pektikel sampai 6 bulan lak tu... Nak tunggu duit PTPTN, pun lambat lagi... 2-3 bulan lagi.. 4. Zayani, Prektikel gak... kat Mardi.. tak de elaun.... jadi, sepanjang dia pektikel ni... belanja dia kener la acik bagi gak..... 2-3 bulan gak tuh... PTPTN mang la tk masuk sepanjang pektikel...sbb masih dlm tempoh cuti semester. Dia tak apa la sikit...sbb duk kat umah ni jer berulang ke tempat kerja naik motorsikal.... tapi aritu gereeemm dgn dia ni... kunci rumah dihilangkannya!! (err...mcmla ummi dia tk pnah hilangkan kunci rumah..kan..) Iyer... sekali je aritu..dlm bln ni jugak...acik tercicirkan kunci rumah masa turun kereta. Masa tu shahmah hantar gi kijer...sib baek ada insan yg baek hati, serahkan kunci tu kat security E12 tuh..kalut gak, shahmah tk leh masuk rumah...sib la acik tepikir nak gi tanya security...huhu. Semalam jugak, lepas acik berenang2 tuh..... hantar dia (sampai Mardi Serdang je...) ... nak pegi ikut ekspedisi Mardi, panjat Gunung Ledang la puloookkkk..... adeiiiihhh.. moga selamat pegi, selamat la balik .... Moga aku dimurahkan lagi rezeki.... aamin untuk doaku sendiri..... errrkk....saman aku tk bayo lagi eekk... adeiiihh lagi.. pehtu...hujung minggu dopan, sepupu lak walimatul urus.... adeiihhhhh lagikk... nak pegi..tk nak pegi...nak pegi...tk nak pegi.... dilemma pulokkk.... Sekian.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-