Tuesday, December 18, 2012

Berlari dan terus berlari

Aku hanya insan kerdil di lautan ikhlas yang sangat dalam.  Yang terjangkau olehku, hanya sebutir percikan ombak di permukaannya.  Namun aku juga hamba Allah yang berhak untuk melalui jalan menujuNya. Ketika aku keliru, tunjukkanlah.  Ketika aku lemah, perkukuhkanlah.  Ketika alpa, ingatkanlah.
Ust. Pahrol Mohd Juoi. ~ Di mana Dia Di hatiku?

Lama sudah tidak ku update entry di laman ini. Ia semakin sunyi kerana aku rasa aku semakin jauh dari kesempurnaan. Aku diuji dan terasa amat diuji. Lalu aku berlari dan terus berlari.  Namun larianku hanya ibarat di padang balapan semata.  Aku kembali semula di tempat aku mula berlari.  Ku ulang lagi, dan lagi, berlari.
Seolah2 aku mengejar semula tempat asal aku mula berlari itu. Sama seperti yang aku pernah dan selalu katakan dulu.  Aku ingin lari dari sesuatu itu, tapi aku juga mengejarnya.  Inilah kehidupan.  Kehidupanku...kalian?  Aku tak tahu.!!

Sekian.  Marilah kita terus membaca.  Err...ada banyak lagi buku2 yang ku beli yang belumpun ku sentuh apalagi untuk ku baca.  Ayoh...perbanyakkan ilmu, pertingkatkan amal.

Saturday, November 24, 2012

10 Muharam

Hari ni hari asyura.  Selalu ku terlupa akan manfaat dan segala perkara yang sunat dilakukan pada hari ni.  Maka ku tampalkan di sini utk ingatan ku seterusnya utk panduan sesiapa yang mencari dan mahu membanyakkan bekal ke akherat.

SYukran pada ukhti Noor Jannah DInie yg tampal ni kat FB beliau. Kita pepanjangkan ilmu utk amalan ini.

14 perkara yang sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram / 24 November 2012) <3 img="img" src="https://s-static.ak.facebook.com/images/blank.gif">


1. Melapangkan masa/belanja anak isteri.
2. Memuliakan fakir miskin.
3. Menahan marah.
4. Menunjukkan orang sesat.
5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim.
6. Bersedekah.
7. Memelihara kehormatan diri.
8. Mandi Sunat. Lafaz niat: “Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala.”
9. Bercelak.
10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X.
11. Sembahyang sunat empat rakaat.
Lafaz niat:
“Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala.” Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
12. Membaca “has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer”.
13. Menjamu orang berbuka puasa.
14. Puasa. Niat – “Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala.”
PERBANYAKKANLAH SELAWAT KE ATAS SAIDINA NABI MUHAMMAD SALALLHU ALAIHI WASALLAM.
Kerana - dengan berkah Baginda Sallahu 'Alaihi Wasallam - lah kita mendapat khabar gembira dan keberuntungan ini.
Daripada Saidina Abdullah Ibn Abbas Radhia Allahu anhu beliau berkata: “Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam bersabda, “Sekiranya aku masih hidup sampai tahun depan, maka aku akan berpuasa pada (hari) kesembilan”(Riwayat. Muslim).


Peristiwa yang berlaku pada 10 Muharam:

1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama 6 bulan
4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud
5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa
6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara
7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah
8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya
9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam
10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun
11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah
12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar
13. Hari pertama Allah menciptakan alam
14. Hari Pertama Alllah menurunkan rahmat
15. Hari pertama Allah menurnkan hujan
16. Allah menjadikan ‘Arasy
17. Allah menjadikan Luh Mahfuz
18. Allah menjadikan alam
19. Allah menjadikan Malaikat Jibril
20. Nabi Isa diangkat ke langit

Wednesday, October 31, 2012

Berita Gembira Sahabatku

Pernah diceritakan kisah seorang sahabat accik yang berkahwin dengan bekas kekasihnya.  Malam tadi accik disampaikan berita gembira tentang beliau.  Baru sebulan lebih berkahwin, udah mengandung !  Tahniah buat pasangan itu.  Moga Allah merahmati kalian sekeluarga.

Alhamdulillah syukur nikmat...  memang sesuatu yang tidak disangkakan.  Segalanya ketentuan Allah. Takdir Ilahi.

kredit untuk google di mana gambar ini ditemui.

Dalam usia hampir menjangkau setengah abad.. Allah Maha Pemurah, mahu mengurniakan cahaya mata buatnya.   Anak terakhirnya, berusia 19 tahun.  Maknanya telah lebih 19 tahun tidak hamil, kini.. Tora datang lagi !!!!!  Alhamdulillah...hehe

Baru2 ni ada juga terbaca atau kat tv agaknya, accik pun tk ingat, tentang seorang nenek yang berusia lebih 60 tahun, bersalin baby, kembar lagi...  ajaib kan...kuasa Tuhan, tiada yang mustahilnya.

Moga sahabat accik tu akan selamat dan sihat sehingga lah berjaya melahirkan anak yang akan dibesarkan oleh ayah ibunya dengan sihat dan menjadi anak yang soleh/solehah, sepertimana anak2 lain yang telah berjaya di didik dengan jayanya. Aamin, Ya Robbal A'lamin.

Terima kasih pada anak saudara sahabat itu yang telah menyampaikan berita gembira ini.  Tak sangka, Allah masih mahu accik mendapat beritanya yang jauh di negara orang, walaupun ia sendiri tidak menghubungi accik dan kawan2 lain lagi. Allah Maha Pengasih lagi Penyayang.  Org yang tidak pnah dikenali pun, blh terus menyambungkan persahabatan kami dalam keadaan tanpa di duga dan disangka.  Walaupun tanpa bayangnya. Terima kasih NurAleeya Natasha.

Sunday, October 28, 2012

Aidil Adha datang lagi

Hari raya korban datang lagi...  Diucapkan selamat Hari Raya pada smua.

Tahun ni dapat daging sampai tk muat nak simpan dalam peti ais.  Biasanya tak macam ni.  Tpi sebab tahun ni kakak Accik buat korban, maka dpt la lebih terlebih2 pulak.

Macamana accik nk elakkan dari tak makan daging tu????  Huhu..

Kolestrol....tekanan darahh...smua nak kena jaga setiap kali raya datang.  Tak kira la raya apa.   Melainkan raya cina ngan raya India dan raya Kristian.

Abih camno???  Tak makan nnt, membazir pulakkan!!! Yakin je lah.  Penyakit itu datang dengan izin Allah.  Rezeki jgn di tolak.. *errr...abaikan sambungan dia...  Bala' jgn dicari....

Mari kita cuba cover dengan makan asam2 (boi) ...epal ijo, bawang putih, celery, dll yg sewaktu dengannya.  InsyaAllah...
Tahun ni tk pegi beraya memana.... hanya ke sini arah tujuan kami...



Program menziarah kubur demi kubur...gambar di atas di kuburan arwah Abah accik..
Sebelum tu kami ke lokasi di bawah, menziarahi kubur arwah nenek, sebelah emak dan sebelah abah accik.  Waktu kat situ, emak accik bawak gi lawat kawasan perkuburan lama ni.. Kira tempat bersejarah lah ni..orang2 awal yang terlibat dengan pembukaan kampung accik....yakni, Kampung Linggi. Atau mungkin alim ulama' yang pernah hidup di zaman dulu2 sebelum kelahiran emak accik lagi nih.




Sekian.  Malas nk cerita.  Paler fenin makan dagin banyak nih..huhu

Wednesday, October 24, 2012

Tambah Koleksi Buku

Hari ini pesanan buku MPH online acik dah sampai.. bertambah 4 buah buku tulisan ustaz Pahrol M.Juoi lagi.  Dah hampir memiliki ke semua buku tulisan beliau. Sikit lagi ...baru lengkap koleksi ni.



antara koleksi favourite


BUku yang baru habis di baca.  Tpi mahu diulangbaca lagi.

Buku yang sedang/baru nak mula di baca.

Terima kasih kepada MPH online dan Buku Online kerana membekalkan buku ni pada accik.

Membaca menambah pengetahuan dan memandu amalan.!!

Thursday, October 18, 2012

Coklat itu sedap..adventure bermula

Hari coklat se dunia...

Semalam gi kilang coklat Beryl's lagi...dah baper tawon tk pegi memborong coklat kat situ.  Rindu nak menggelumangkan diri dgn coklat... :)

Tapi beli sikit je.  Takut tak dpt kawal makan coklat nanti...selagi ada...selagi tu takkan brenti nak makan.


Ini je ok.  Acik gila coklat tiramisu...beside, coklat bittersweet Camior, dan almond...dannn...semua suka laaa.. tapi yang ada kismis tk berapa nak suka.

Sekian, update arini.  Nak bersiap, untuk ke satu adventure.  Senarai barang nk bawak;
-Ma'surat untk amalan / surah Yasin...(tak apa...dah ada dlm keter)
-kemah
-pisau lipat
-air
-lilin/mancis  (aper la..org skrt tk pakai mancis...pakai lighter sudeh...)
-duit secukupnya, dokumen pengenalan diri, pasport..err.
-kamera/videocam (walopun dah wosak)
-henpon jgn lupa top up...klu perlu subscribe internet untuk beberapa hari ni.
-peralatan yang sepatutnya untuk adventure ni.
-baju dan pakaian luardalam secukup pakai
-buku bacaan
-laptop ...eh..nak bawak jugak ke.
-charger phone..charger laptop
-deodorant, takut badan bebau nanti..
-bedak nyonya
-ubat kolestrol...jangan lupa makan tetiap malam.
-torchlight.
-ubat sapu/gamat
- kotak/plastik untuk isi hasil tangkapan..
-kain buruk/tuala

hehehe..ye...accik nk gi mancing ni...  Kuantan...here I come.....

Tuesday, October 16, 2012

Di mana kan ku cari



aku masih mencari, Cinta Ilahi...
Yang goyah di hati

Yang tidak dirasai
Yang belum ku miliki

kerana dunia memenuhi
tidak langsung mempeduli

ikut sahaja rasa hati
yang hilang dikesali
yang tiada dikejari

sedang cinta Ilahi, 
sentiasa di sisi
tidak langsung diperhati
dan dinikmati
kerana hati yang telah mati
iman tipis sekali
takwa entah ke mana pergi
semakin jauh berlari
semakin sepi
dan sunyi

bila masa akan pergi
bila izrail dtg mengunjungi

yang hilang tidak lagi dinanti
yang jauh tiada lagi masa nak dicari
tpi tetap dalam mimpi
dan kekal di hati
kerana ia anugerah Ilahi Robbi
moga yg dicari ditemui
di Sana nanti.


Sunday, October 14, 2012

Richie ren and Teddy Bear


Once upon a time...  I was addicted in watching this Chinese TV series. Legend of Condor heroes.  Love the hero & heroin .  Richie Ren (Yang Guo) & Jacklyn Wu (Xiaolongnü)



Rainy weekend with the teddy bear ... rain eh?


If u missing somebody/ies....pray for them. 



Saturday, October 13, 2012

Teman di kala Sepi mencengkam

Teman di kala sepi.

Andai kau rasa sunyi, rasa sepi....jangan kau cari yang lain dari Allah untuk menjadi pendamping diri, untuk kau sayangi, untuk menghibur hati. Itu pesan temanku dulu, Ketenangan abadi, buat mereka yang membasahkan lidah dengan kalamullah.

Ku baca tulisan penulis kegemaranku...  Kenali Tuhan yang mengujimu... di blog Genta Rasa itu... berulang-ulang kali.  Namun aku masih perlu terus mengulangi dan memahaminya.

MASA UNTUK BERDOA (BERDOALAH 2)


12 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA 


  • Semasa Lailatul-Qadar. 
  • Ketika hujan turun. 
  • Ketika memulakan dan setelah selesai solat. 
  • Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan. 
  • Di tengah malam. 
  • Di antara azan dan iqamah. 
  • Ketika sujud dalam solat. 
  • Ketika iktidal akhir dalam solat. 
  • Ketika khatam (tamat) membaca 30 Juz al-Quran. 
  • Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur)
  • Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.
  • Di antara waktu zuhur dan asar. 


Berikut beberapa dalil daripada Al-Qur’an dan Al-Hadith berkaitan doa:

Hadis Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w bersabda:
Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan (Imam Muslim) 

Hadis Muaz r.a katanya:
Aku diutuskan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda: 
Engkau akan mendapati golongan Ahli Kitab, oleh itu dakwahlah mereka supaya mengucap Dua Kalimah Syahadat. Jika mereka menerima Dua Kalimah Syahadat tersebut, ajarkanlah mereka bahawa Allah mewajibkan kepada mereka mendirikan sembahyang lima waktu sehari semalam. Sekiranya mereka tetap mentaati perintah tersebut, ajarkanlah pula kepada mereka bahawa Allah mewajibkan kepada mereka agar mengeluarkan zakat. 
Jika mereka tetap mentaatinya, beritahulah mereka supaya berhati-hati terhadap harta mereka yang sangat disayangi dan takutlah doa orang yang teraniaya kerana doa mereka adalah mustajab (Imam Muslim) 

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada 
mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (2:186)

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan. (7:180) 

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina. (40:60) 

Sumber dari email yang diforwardkan entah dari siapa, dan entah dah berapa lama. Moga Allah rahmati semua yang memberi dan memanjangkan ilmu ini. Ilmu yang baik, kita panjang2kan. Moga kita dapat beramal.

Friday, October 12, 2012

BERDOALAH 1

DOA YANG MAKBUL

  • Orang yang terdesak.
  • Orang yang teraniaya/dizalimi.
  • Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.
  • Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim.

TANDA-TANDA DOA YANG MAKBUL:

  • Terasa sesuatu yang menakutkan.
  • Menangis tatkala berdoa.
  • Terasa menggeletar.


CARA-CARA BERDOA:

  • Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yangbersungguh-sungguh semasa ia berdoa".
  • Menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.
  • Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.
  • Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.
  • Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah  s.a.w & para sahabat.
  • Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).

Wednesday, October 10, 2012

Tak mahulah...

Sangat letih dengan dunia dan hal2 dunia ini.
Banyak nya kerja.  Tensen. Otak tak blh nak mikir nak update blogpun. 

Tengok bunga Tulip ni, sejuk sikit ati...
 
Minggu lepas, accik terima jemputan kenduri kawin sorang kawan.  Beliau sambut menantu yg pertama atau mungkin yang kedua. Buat di dewan di Putrajaya ni. Bukan dewan komuniti di kuarters...bukan..

Accik sorang yang dijemput.  Tidak di mention kan anak-anak atau keluarga.
Accik tanya, blh tak ajak kawan...beliau jawab, dah cukup kuota. Err....ok.

Bila sampai harinya, accik tk pi. Accik pun dah bgitau dia.  Tak dapat la nk pegi.  Sebab accik sorang.  Nanti perempuan tua ni macam kera sumbang. Tidak ada kawan.  Takkan nak harap dia yang pastinya sibuk melayan sedara mara dan tetamu lain yang datang.

Hmm...gitu lah, tiap kali nk ke majlis kenduri kawin, accik pasti teragak2 untuk pegi...sebab accik sorang diri.  Maka nya...jangan la berkecil hati klu accik tk penuhi jemputan2 kalian.

Tak dinafikan, wajib penuhi jemputan walimatul urus atau lelainnya.  Tpi bnyk hal lain yg juga blh mengharuskan untuk tidak menghadirinya.  Moga dimaafkan, dan Allah ampunkan dosaku jika ianya merupakan satu dosa.

Monday, October 8, 2012

Sepuluh Tahun Berlalu Sudah

Rupa-rupanya dah 10 tahun 17 hari arwah meninggalkan acik.
Bermakna dah lebih satu dekad acik hidup bersendirian tanpa insan tersayang itu. 
Ye...hidup dan terus hidup.  Survive seperti mana orang-orang lain yang belum lagi kehilangan orang tersayang itu. Syukur...syukur.  TakdirNya memberikan banyak hikmah kepada kehidupan acik.
Acik terus gembira dan berduka menikmati sisa kehidupan yang ada ni, dengan menanti bila pula tiba giliran acik untuk ke sana.
Ingat anak2ku...ni model kubur umi nnti tau..jangan berlebih2 dalam membina hiasan kuburku.
Gambar 2 anak perempuan accik tika menziarah kubur Nek Nyang mereka.  Entah esok lusa, giliran mereka ziarah kubur acik pulak (Sila pakai sopan sikit ye !!).  Moga matiku dalam Husnul khotimah.


Syukur Alhamdulillah.  Allah telah bagi kekuatan dan ketabahan.  Al fatihah buat Allahyarham suamiku yang telah pergi di subuh hari, tika dalam lenanya...pada 14 Rejab 1423 bersamaan 21 September 2002.

Hari ini dah 3670  hari beliau meninggalkan segala di dunia ini.  Dia yang Allah pinjamkan pada kami, ahli keluarga dan kawan-kawannya.  Dan dia yang meninggalkan dunia yang menjadi transitnya untuk ke sana.  Moga ada amalannya yang akan dapat menjauhkan dari segala siksa Allah atas dosa2nya...Moga Allah ampunkan...ampunkan suamiku ya Allah, ampunkan, ampunkan ya Rob.

Moga Rohnya damai di sana dan diampunkan segala dosanya, dijauhkan dari siksa kubur dan bakaran api neraka di akherat kelak. Berkat ketaatan beliau pada Allah dan RasulNya,  ibu dan bapa, berkat segala amal kebaikannya yang suka membantu tak kira siapa, moga akan menyebab ia tergolong penghuni Jannatul Firdaus.

Ampunkan dosaku ya Allah...moga aku dapat bertemu orang-orang yang aku sayang di jannahMu kelak ya Allah.

Berikan aku ketenangan hidup di dunia dan akherat. .  Aamin.

Uban dah berterabur.
Gigi dah semakin gugur. 
Kulit dah semakin kendur.
Mata dah semakin kabur.
Ingatan dah makin tak teratur.

Mati itu sangat hampir...sangat dekat dengan kita...dan semakin dekat. Persediaan?

Sunday, October 7, 2012

Apa yang disukai?

Salin dan share je.. ilmu utk kita sama-sama fikirkan dan amalkan.  Takmo orang kata, cerita pasal ilmu memacam, tapi diri sendiri tak amal.  

Ini cerita pasal kisah rasulullah berbual dengan para sahabat ni, dah banyak dikongsi di merata laman web, blog ke.....facebook ke.. So, hari ni giliran acik ni pulak nak tampalkan di blog acik yang sempoi ni. Terima kasih kepada Noor Jannah Dini yang tulis kisah ni di wall FB nya, mnyebabkan tepikir nk kongsi sama juga...benda yang baik, elok la dihebah2kan. Moga kita semua mendapat rahmat, taufik dan hidayah Allah untuk mengamalkan setiap ilmu yang kita baca. Lebih baik baca/menulis perkara yang ada manfaat nya, dari perkara yang sia-sia.  Ye tak? Kekadang terlagha juga... astaghfirullahala'zimm


Alkisah....

Suatu hari, ketika duduk bersama para Sahabatnya, Baginda Sayyidina Nabi Muhammad SAW bersabda ~

“Di atas dunia ini aku suka akan 3 perkara:”


1- Wangi-wangian/bau-bauan yang harum.
2- Isteri/perempuan yang solehah.
3- Ketenangan semasa solat.

Lalu Saidina Abu Bakar ra. menyampuk..’Wahai Rasul Allah, aku juga mempunyai 3 kesukaan dalam dunia ini!”

1- Melihat wajah Rasullullah.
2- Mendermakan hartaku seperti permintaan Rasullullah.
3- Suka anakku Aisyah menjadi isterimu ya Rasullullah.

Kemudian Saidina Umar ra. pula berkata..”Kamu benar wahai Abu Bakar, aku juga mempunyai 3 kesukaan atas muka bumi ini..”

1- Mencegah kemungkaran.
2- Menyuruh kepada kebaikan.
3- Berpakaian sederhana.

Selepas itu Saidina Othman ra pula berkata..”Kamu benar Umar, aku turut mempunyai 3 kesukaan..”

1- Memberi makan orang yang lapar.
2-Memberi pakaian kepada mereka yang tiada pakaian.
3- Membaca Al-Quran.

Kini tiba pula giliran Saidina Ali ra..”Benar ya Othman, aku juga mempunyai 3 kesukaan!”

1- Melayan tetamu.
2- Berpuasa di musin panas.
3- Berperang pada jalan Allah.

Sedang asyik mereka bercerita turunlah Malaikat Jibri menyapa Rasulullah dan berkata:

“Wahai Rasulullah, mendengarkan perbicaraan kamu, Allah telah memerintahkan aku untuk berjumpa denganmu dan menyuruhmu menanyakan apakah kesukaanku sekiranya aku menjadi penghuni dunia!”

Lalu Rasullullah bertanya,”Apakah 3 kesukaanmu wahai Jibril jika engkau menjadi penghuni bumi ini?” Malaikat Jibril menjawab:

1- Aku suka menunjukkan jalan yang benar kepada mereka yang sesat.
2- Aku suka mendampingi orang yang beriman.
3- Membantu ahli keluarga dan kaum kerabat yang didalam kesusahan.

Akhirnya Allah sendiri berfirman, “Aku mempunyai 3 kesukaan kepada hamba-Ku!”

1- Orang yang bersungguh-sungguh membuat ibadah kepada-Ku.
2- Orang yang sentiasa menangis kepada-Ku.
3- Orang yang apabila diuji, mereka bersabar.


Tu dia...tempelanku...utk tatapan sendiri dan sesapa je. Banyak sungguh moral of the story...bukan sebarang story.  Panduan hidup dari Allah, malaikat, Rasullah dan para sahabatnya untuk kita.

Panduan dari pelbagai sudut. Kegemaran kesukaan yang baik untuk kita amalkan sepanjang hidup kita yang tk lama di dunia ini.  Kegemaran atau hobby yang mulia untuk dibawa ke akherat.

Satu lagi, moralnya, Rasulullah dan sahabat, juga duk lepak2 berbual sesama mereka.  Bualan mereka adalah sesuatu yang menjadi ibadah.  Perkongsian ilmu, perbincangan yang baik.  Bukan macam kita, banyak menceritakan pencarian dunia semata...bergossip...banyak ketawakan orang..menceritakan aib orang..


*aku ler teww.... 
Ampunkan dosaku ya Allah.  


Aku rindukan sahabatku yg sering mengajakku membuat kebaikan dan meninggalkan kemungkaran....Moga Allah pelihara sahabat itu dan keluarganya walau di mana ia berada. Akanku bina kekuatan sendri dgn izin Allah, berpandukan peringatan2 yang kau tinggalkan buatku wahai sahabat. Beri aku sedikit masa ya Allah..krn aku msih lemah..taufik dan hidayahMu kuharapkan terus.


Saturday, October 6, 2012

I made it at last but Not Least

Setelah mencuba dari 2007...pekse...pekse...pekse...
Malam tadi, sorang kawan mesej, gtaw, keputsan pekse dah kuar. Accik baca sambil lewa je mesej tu..sbb dah di pembaringan..Malas nk ilangkan mood 'sweet dream' accik sebentar lagi tu...sbb yakin accik akan saksikan sesuatu yang mengecewakan kat skrin komputer tu...
Tapiii..
Alhamdulillah... lulus rupanya, bila accik bangun pukul 4 pagi, bukak komputer smula dan cuba menyelusuri laman web JPA tu, mencari ruangan penyemakan keputusan.
Accik pun heran camne boleh lulus.  Sebab rasanya tk blh nk jawab..pehtu tk sempat jawab abis pun. Dari tahun 2007 tu asik jawapan 'KANDAS' je yang accik terima.

Ini smua mesti kerja Allah. Berkat doa sorang ibu, doa anak2, doa dari semua sahabat2 baik accik...


Taknak pesoalkan semua tu....janji LULUSSSS !!! Letih taw...dah tua2 kena amek pekse. Lepas ni mak tanak pekse dah.  Hak lulus ni tk menjanjikan apa2 kelebihan pangkat dan gaji pun.. CUMA....janji tk amek lagi pekse ni...heheh

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulilllah.

Friday, October 5, 2012

Jangan Aku Dihukum

Apabila ada yang berbuat salah, tersilap, terkhilaf, nasihat...jgan lah kita menghukum mereka .  Menghukum itu kerja Allah.  Kita sebagai hamba, perlulah memaafkan dan menasihati mereka itu.
Jika nasihat tidak mahu digunapakai, serahkan pada Allah.


Itupun kalu mereka itu benar2 salah.  Kekadang berlaku, mangsa yang tidak bersalah telah dijatuhkan hukuman.  Dalam sistem kehakiman dunia kerap berlaku begitu kan...! Berapa banyak sangatlah ilmu yang manusia tahu....hal-hal tersembunyi, tersirat, banyak yang kita tidak ketahui.  Habis banyakpun, yang kita tahu, hal-hal yang tersurat semata.



Kredit utk laman web ini.
 
Ye..kita bukan Allah yang Maha Mengetahui, Maha Adil, Maha penyayang, Maha pengampun, Maha Bijaksana, Maha pengatur segala.
Setiap kejadian yang menimpa kita, tak banyak yang kita tahu, rahsia disebaliknya.  Hanya Allah.  Allah yang Maha Mengetahui


Dialah Yang Awal dan Yang Akhir Yang zahir dan Yang Bathin; dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.
[Al Hadiid:3]


Peringatan untuk diri sendiri.

Tuesday, October 2, 2012

Suami yang paling baik

Rasulullah s.a.w bersabda; Orang yang paling baik antara kamu adalah orang yang paling baik terhadap keluarganya. Dan aku adalah orang yang paling baik antara kamu terhadap keluargaku.

Sungguh.  Sanggupkah suami-suami zaman ini melakukan sepertimana yang Rasulullah lakukan, apabila pulang larut malam dari kerja dakwah dan kerja memimpin masyarakat, di kala isterinya sedang lena tidur, baginda tidak akan mengetuk pintu atau membuat bising memanggil minta dibukakan pintu, sebaliknya, lebih rela membentang kain rida'nya untuk dijadikan alas tidur di muka pintu sahaja !!!

Anda mampu? 

Bab akhir Cinta kerana Allah- Ust Pahrol Mohamad Juoi.
Di manakanku simpan cinta itu- kekal di hatiku.

Saturday, September 29, 2012

Tengok lagi

Baru lepas nonton cerita hindustan.  Tentang kasih sayang antara dua sahabat.

Buat accik sedih.  Terkenangkan sahabat yang nun di sana.

Itu lah...saper suh tengok citer hindustan mengarut tu.? Kan dan meleleh air hidung...air liur semua...

Ok...relaks accik.  Mungkin sebab baru2 lagi.  Lelama nanti akan ok lah tu.  Akan lupa lah kat kawan tu.

Biarkanla dia jalani hidup dia dengan gumbira. Jgn tekenang2 sgt.  Nanti dia pun asik tesedak2...sian dia.

Boleh ke gitu?

Pecaya tak pada hubungan hati antara orang2 yang rapat..?  Instinct dua sahabat biasanya ada.

Hmmm...jadi, aku perlu tenang dan gembira.  Jgn sedih2...nnt kawan tu pun turut sedih sama pulak kan....


Baek lah....

Mari baca antara hadis Nabi tentang perhubungan sahabat ni..

Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)


Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.



Larian kesihatan dan Knight Rider

Esok selepas subuh nak kena sarung uniform ni dan berjalan bercanda dengan teman seperjuangan Blogger dan Fbian, Sya Nysya....

Dah agak lama tk berjalan, apa lagi lah nak berlari....dah lebih 3 bulan agaknya....

Lepas tu konon2 nya nak balik kampung.  Drive keter baru.....tapi hampa... keter baru idak jugak siap2nya.  Untuk maklumaan, Knight Rider Accik, masih dapat di selamatkan.  Idak la dpt diucapkan selamat tinggal lagi.  Masih mampu berkhidmat lagi selepas ianya dibaik pulihkan sebulan dua lagi.  Hmm...makan masa jugak tu. Jangan bimbang knight rider ku, walopun kau telah ku cari pengganti, namun kau tetap ku sayang... NBM yang tetap menjadi pojaan hatiku..

Friday, September 28, 2012

Esok bakal menjelma.

Betul juga kata Ust. Pahrol dalam buku Cinta Kerana Allah...

Kita hanya meletihkan diri sendiri jika cuba hidup dalam 3 masa - semalam, hari ini dan esok !

Mengapa kita asyik mengenang peristiwa lepas, seolah-olah kita masih berada di zaman lalu...kita ingin pula masa diulang,  mahu baiki apa yang telah tersilap kita lakukan, mahu buat keputusan yang tidak salah sehingga menyebabkan kita dalam kesedihan, kesusahan, kedukaan, atau menyebabkan orang lain menderita. ..sedangkan kata Imam Al Ghazali, yang semakin jauh dari kita, adalah masa lalu. Masa lalu tidak akan berulang kembali.  Tidak mungkin kita dapat kembali ke masa lalu, meskipun kita dihidangkan dengan filem-filem Back to Past....rekaan-rekaan yang menyesatkan kita, kononnya boleh dibuat 'time machine' untuk kembali ke zaman lalu...karut semua itu, kerana pada hakikatnya, masa yang lalu, tidak akan kembali lagi

Kenapa pula kita risau memikirkan masa akan datang yang belum tahu datangnya.  Kita susah hati.  Kita berusaha untuk kesenangan masa depan kononnya.  Akibatnya, kehidupan hari ini kita terjejas. Asyik kita pikirkan, mana kita nak pergi selepas pencen nanti, apa kita nak buat sekiranya anak-anak semua sudah berumahtangga, mampukah kita hidup sendirian andai pasangan kita kelak diambil Allah..cukupkah perbelanjaan kita nanti.  Sihatkah kita nanti, gembirakah kita nanti.  Kalaulah benar ada Time Machine itu...blh lah kita buat persediaan, agar nasib kita akan jadi baik sahaja di masa akan datang.....aaahh..bullshit...karut belaka. 

Kehidupan kita yang sebenarnya adalah kehidupan hari ini. Masa lalu adalah hadiah buat kita.  Ambil yang baik, kita jadikan pengajaran dan panduan kehidupan hari ini. Esok bagi kita akan menjadi hari ini. Kita lalui dan kita nikmati sebagaimana yang Allah kehendaki.  Berpandukan Al Quran dan Sunnah. Berbekalkan pengalaman dan kematangan setelah melalui hari semalam dan seblumnya.   Gmbira dan bersyukurlah.  Jangan letihkan diri anda dgn memikirkan keperluan hari esok.  Esok yang ada adalah esok di sana....esok yang kekal abadi yang perlu kita ambil kira. 

Pergi lah ke mana sahaja



gambar dari google image search...thank u.

Sahabat baik accik baru melangsungkan perkahwinannya. Agak terkejut kerana ianya tiba-tiba sahaja.  Accik memang sedih.... sedih, kerana tiada lagi akan mendapat sms tazkirah darinya.
Sedih kerana tiada teman bincang siri Tanyalah Ustaz lagi..
Sedih kerana tidak ada lagi peringatan menjauhi neraka, mendekati syurga darinya..
Sedih kerana tidak dapat lagi menyakat dan bergurau dengannya,
Sedih, kerana tiada lagi pertikaian tajuk sensasi perbualan kami..
Sedih kerana, mungkin tidak akan dapat lagi berita tentangnya..
Apa lagi mendapat MMS gambar bunga2an tanamannya...

gambar dari google search...thank u
30 tahun kami tk jumpa.  Baru-baru ni, 3 bln lepas, kami Allah temukan semula.
Rancak semula persahabatan kami, Walaupun seorang di utara seorang di selatan..err..tetengah Msia.  Namun sms dan telefon menghubung kami. Kami bertazkirah, bincang tajuk program Tanyalah ustaz, buku2 agama, kami ingat mengingati, kami berjanji untuk bersama menuju jalan ke syurga, kami sakat menyakat, kami berbual hingga ke subuh pagi di hujung minggu, kami bertukar2 gambar keindahan alam sekeliling kami....

Bukan tiada sahabat lain, ada....ramai....dan disayangi juga....tapi tk sama....setiap mereka itu tidak sama ....ada lebih dan ada kurang.... masing2 ada sentimental value nye....errrkkk...


(gambar pinjam dari mana tah...cari kat google..accik edit sikit....thank u ya..)
Namun jodohnya sampai....bertemu semula bekas kekasih lama yang menantinya selama 20 tahun.  Setia....huh...kalau dalam novel ni, memang saspek la ....sbb kesetiaan kekasih ni menanti...membujang menanti dan sanggup ambil jadi isteri walaupun sahabat itu sudah bergelar ibu tunggal, dan dalam usia menghampiri setengah abad.  Pasangan yang sepadan bak pinang dibelah dua, meskipun dalam usia begitu.  Cahaya keimanan terpancar pada wajah kedua mereka yang berpisah kerana Allah dan bertemu jua kerana Allah. Mereka orang-orang yang mencintai Allah, Allah temukan cinta mereka utk tambah mengukuhkan kecintaan pada Ilahi itu. Al fatihah buat arwah ibumu, yang pergi buat selamanya ketika kenduri meraikan perkahwinanmu itu.  Tahniah dan takziah ucapan buatmu...memang berat dugaan buatmu....semoga kau tabah sahabatku..

Jodohnya menjadi penyebab kami terpaksa berpisah semula....kenapa?  Sebab dia akan (baca ; dah dibawa) dibawa pergi jauh.....jauhhhh...di Saudi Arabia...berhampiran Tanah Haram...alangkah betuahnya dia....
Semua orang kata orang yg dapat duk dedekat Makkah tu, adalah sgt bertuah.. senang nk gi buat umrah atau haji kan...betul ke? betul pun..tpi smua tu atas izin Allah jua.  Allah yang jemput...

Hasrat untuk bertemu kali terakhir, tidak tercapai.  Tidak diizinkan suaminya.  Accik pun tk paham...tapi mungkin ada hikmahnya.  Isteri dia, hak dia untuk memberi izin.  Accik terpaksa akur.

Bingkisan yang telah tersedia untuk accik berikan padanya dipertemuan akhir kononnya, kini hanya di simpan.  Tak tau bagaimana nak sampaikan.  Accik dah berjanji...akan berikan...tpi skrg bagaimana?   Tak tau, dia entah di mana....
hanya secebis doa accik tadahkan buat sahabat....moga kan bahagia dan akan bertemu syurga yang diidamkan....moga mendapat cinta Ilahi, moga dalam limpah rahmat Allah sentiasa. Tenang dan gembira dalam menjalani pengabdian diri terhadap ilahi....katamu...kutunggu kau di pintu syurga...... accik tau...dia mahu accik membuat sebanyak mungkin amal ibadah dan mengumpul bekal, untuk ke akherat sana..itulah maksudnya kunantimu di pintu syurga... terima kasih sahabatku.  Segala pesanmu tersemat di hati.

Mari kita berdoa untuk sama2 dapat menerjah masuk ke pintu syurga itu... Moga segala dosa Allah ampuni, segala amal, Allah terima, moga dengan RahmatNya, dapat mengakhiri hidup ini dalam husnul khotimah...aamiiinnn ya Robbal a'lamin...
Tuhanku, aku tidak layak untuk syugaMu, tapi, aku tidak pula sanggup untuk menanggung siksa nerakaMu....

Sekian.  Luahan utk diri sendiri. Jangan nak temuntah pulak...!




Thursday, September 27, 2012

Kisah kehidupan yang sementara

Selagi kita hidup, selagi itulah akan diuji.  Jangan kesalkan setiap ujian yang mendatang.  Kerana ianya tanda kasih Allah pada kita. Setiap kali diuji dengan kesusahan, kita mencari Allah. Apakala kita telah lepas dari ujian, kita mula menjauh dari Allah.

Allah tidak meminta apa dari nikmat yang diberikanNya.  Seperti mana kita mengharapkan balasan dari setiap kebaikan yang kita lakukan.  Allah tidak perlukan apapun dari kita.  Hanya kita yang amat memerlukan Allah.

Allah yang memberi kehidupan ini pada kita.  Kehidupan dunia yang sementara, untuk menentukan tempat kita di sana.  Kerana di sana, Allah telah sediakan 2 tempat sahaja untuk kita pilih.   Syurga  atau   Neraka.

Untuk ke syurga, ada jalan-jalannya yang perlu kita tempuh.  Biasanya, jalan ke syurga itu bengkang bengkuk dan banyak onak dan duri sepanjang perjalanan ini. Jalannya penuh duka, penuh derita penuh sengsara. Kita kena sabar dan tabah dengan kesakitan, kepayahan dan dugaannya.  Kita lalui dengan keyakinan, bahawa di penghujungnya akan ada kenikmatan. Kita perlu berani dan berserah sepenuhnya kepada Allah dan meletakkan kecintaan kepada Allah demi untuk mendapat kasih sayangNya.

Kasih sayang Allah itulah yang akan membawa kita ke syurga. Bukan kasih sayang makhlukNya yang akan kita temui di sepanjang perjalanan penuh duri kita itu. Namun, kasih sayang makhluk yang Allah anugerahkan kepada kita, yang memimpin kita lebih hampir kepadaNya itu perlu dicari dan dipelihara.

Kasihilah...cintailah, selagi ianya di atas landasan keimanan dan ketakwaan, selagi ianya  bukan beralaskan nafsu hasutan syaitan.  Kasih sayang seperti ini, boleh membawa kita ke syurga Allah. Kasih yang suci murni yang benar-benar kerana Allah ini mampu menunjukkan kita jalan ke syurga. Bolehlah kita terima kata-kata, ' kan ku nantimu di pintu syurga.'  Tapi, kasih sayang bagaimana yang benar-benar suci kerana Allah ini? Payah hendak kita temui.  Yang paling mudah, kasih sayang antara suami dan isteri.  Didiklah diri masing-masing, agar menemui kasih sayang kerana Allah ini dalam rumahtangga masing-masing.

Untuk ke neraka, jalannya amat mudah.  Penuh nikmat, penuh keindahan dan keseronokan.  Tiada kepayahan, tiada penderitaan.  Jalannya lurus sahaja, dan di sepanjang jalan itu, ditaburi dengan segala macam kenikmatan, harum-haruman dan keceriaan.  Tapi dipenghujungnya, neraka Allah yang maha dahsyat menanti. Neraka yang maha panas, tersedia bermacam jenis gaya penyiksaan yang tidak terbayang oleh kita dalam kehidupan sementara kita ini. Ye lah, dalam perjalanan yang penuh kenikmatan itu, kita tidak memikirkan apa yang ada di hujungnya.  Kita lalai, kita leka dengan keindahan dan keseronokan yang kita nikmati.  Serasa seolah kita akan selamanya dalam keseronokan dan kemewahan itu.  Hingga kita lupa, perjalanan ini akan ada penghujungnya.. penghujung yang tiada lagi kenikmatan, tiada lagi haruman, tiada lagi irama merdu yang menghiburkan.

Moral of the story, jangan ikut jalan yang membawa kehancuran pada diri sendiri, walaupun seronok dan indah...namun ianya hanya di dunia.
Ikutlah jalan yang telah Rasulullah tunjukkan pada kita.  Jalan hidup berpandukan Al Quran dan sunnah.  Berpegang pada agama Allah...jalankan perintahNya, tinggalkan laranganNya.  Nah...itulah jalan yang benar. Selagi kita mahukan kebenaran, selagi itulah, akan banyak halangannya.  Halangan itulah merupakan hadiah Allah buat kita, selagi kita mentaatiNya, bersabar atas ujianNya. Menyerahkan segalanya kepada Allah.  Mencintai Allah dan RasulNya. Berusaha mentaati. Berusaha menjadi hambaNya yang soleh / solehah.

Monday, September 24, 2012

Mencari Ketenangan Jiwa

 
Credit to Google Search.
 
Surah Ash-Sharh
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk)? (1)
Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam); (2)
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? (3)
Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)? (4)
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5)
(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (6)
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), (7)
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).  (8)
 
***********************************
 
Amalkan ayat dari surah Insyirah atau Ash-Sharh ini.  InsyaAllah, akan dapat menenangkan jiwa yang gusar.  Isinya amat mendalam, sungguh mendalam. Antaranya diulang dua kali di dalamnya, bahawa setiap  kesusahan ada disertai kemudahan.  Setiap bencana/musibah/kedukaan, ada hikmahnya.  Ada nikmatnya.  Mungkin dapat kita lihat serta merta.  Mungkin akan datang masanya.  Sebagai orang yang beriman dengan Allah dan rasulNya, kita wajib mensyukuri kehidupan ini samada di waktu senang mahupun waktu susah. 
 
Dan MINTALAH PADA ALLAH APA SAHAJA YANG KITA MAHUKAN. Jangan kita minta selain dariNya.  Allah mahu mendengar setiap permohonan hambaNya.  Akan ditunaikan. Dalam masa dekat atau akan datang.  Allah mencintai hambaNya.  Allah yang paling hampir dengan kita.  Buatlah apa sahaja, keranaNya.  Kerana Allah.  Nescaya Allah ambil kira sebagai ibadah dan mendapat ganjaranNya di sana kelak.
 
Jiwa kacau...elok amalkan ayat ini.  Bacalah 7 kali selepas setiap solat fardhu.
Jadikan Al Quran teman baik kita. InsyaAllah jiwa akan tenang.
 
 

Tuesday, September 18, 2012

Pengganti dia


Yesss...yesss...  Thank you pada Tan Sri yang telah menghadiahkan kereta ni pd accik...

Hehehe...  Banyakkk la Tan Sri yg nak bagi kau hadiah Accik oooooii..

Dahhh... jangan sedih...   nnt kita kutip gotah Sokorap,...jual, lelamo mesti dapek boli keto ni...



hahaha... jadik la kannn....

*Gambar kereta di ambil pada 17 Sept 2012 di Pameran Kereta Anjuran The Star Publication di Bukit Jalil.
Anak2 bawak ummi dio gi jenjalan, release tensi yg nampak cam tk stabil yo sehari duo ni...  Sabo yo accik yo...Jangan sodih2.  Dunio smuo ni.  Sonang yo nk carik balik.

Moral of the Story :
Allah turunkan hujan, untuk hadiahkan pelangi buat kita.
Dia yang Maha Mengetahui segala suatu rahsia, yang tersurat dan tersirat. Dia Maha pengatur kehidupan hambaNya.... dan berikan yang terbaekkk.. yang hanya mereka yang beriman sahaja yang menyadarinya dan mensyukuri nikmatNya itu.

Sunday, September 16, 2012

lupekanje

bersama, seketika cuma
satu dua tiga
lalu telah tiada
kenapa
kerana terleka
dia bukan milik kita
lalu bersahaja
tidak ada makna
tiada kata-kata
tiba2 je menjelma














tiba-tiba juga 
ia menghilangkan dirinya
ternyata pinjaman semata
selamat tinggal semua
pergilah ia meninggalkan dosa
untuk membuat pahala

Thursday, September 13, 2012

Selamat Tinggal Temanku

Pilu bila teman seperjuangan jadi begini:






Si Girl Next door ni sibuk kata tk langgar tiang...ato tiang tk langgar dia.  Tapi cer citer mana datang tanda bulat cantik cam masuk dalam acuan eh tu...
Ye..kemalangan yang telah meragut nyawa kereta cari makan ku ini telah jadi cam tin biskut setelah berlaku kemalangan di satu tempat di Putrajaya.  Bukan..bukan acik yg drive...tpi anak dara acik.  Diorg Ok...sihat...cuma sikit cedera kat penumpang, si Hazirah yg degil tk reti nk pakai talipinggang keselamatan tu. Alhamdulillah..
 Marah??  taaakkk..tak marah....syukur... sbb tak ada nyawa yg hilang...dan cedera teruk...

Friday, August 24, 2012

Potonglah kuku

Hari ini, hari Jumaat, pesan temanku, disunatkan potonglah kuku, Allah akan bersihkan dosa kita.
Bacalah surah Yasin dan surah Kahfi, banyak kelebihannya.



Baca di sini untuk lebih lanjut tentang potong kuku ikut sunnah...

Baiklah... done !

Kalian bagaimana?  Sudah amalkan sunnah ini?

Tahanlah dipukul ombak


Sampan yang kecil ini, adakah mampu menahan pukulan ombak yang kuat?  Kekadang terkaram jua. Kalau hujan, kita katakan, sediakan payung sebelum hujan.

Tapi kalau sampan.... sediakanlah pelampung, atau jaket keselamatan sebagai persediaan untuk segala kemungkinan yang akan berlaku sebagai langkah keselamatan.  Jadi, insyaAllah, kita akan dapat survive, dan bangkit semula, membetulkan kedudukan sampan, dan sambung pelayaran kita.  Jangan berhenti dan terapung di tengah lautan, kelak di telan ikan jerung. Perjuangan perlu diteruskan, untuk hadapi ombak demi ombak yang memukul, sehinggalah kita berjaya tiba di destinasi, di pelabuhan tujuan kita dengan selamat, meskipun dengan hanya menaiki sampan yang kecil.

Thursday, August 23, 2012

Sujudlah kepada Allah


Gambar diambil dari http://deadstar20.wordpress.com/2010/08/


Dari Ubadah ibn Samit r.a sesungguhnya dia mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Tidaklah seorang hamba yang selalu bersujud kepada Allah, kecuali setiap sujud Allah mencatit satu kebaikan baginya dan menghapuskan satu dosa dan mengangkat satu darjat. Maka perbanyakkanlah sujud (kepada Allah dengan mengerjakan sembahyang). (HR Ibn Majah)

Ayoh kita banyakkan bersujud ke hadrat Ilahi.  Banyakkan solat sunat, banyakkan bangun malam.

Hadis yang di smskan oleh sahabatku hari ini untuk diamalkan. thx kawan.

Wednesday, August 22, 2012

Ini sahabatku



Ini sahabat karibku....dan akan ku cuba jadikan terus sahabat paling karibku sampai nafas terakhirku.  Sekarang dah berusia hampir 30 tahun. 

Tulisan jawi di dlm kotak tu, tulisan tangan insan yang menghadiahkan AlQuran comel ini.... Moga ianya menjadi sumber ketenangan... terima kasih adikku... dulu masa sekolah2, terutama di asrama, kan ada ramai adik/kakak angkat nih...ini antara hadiah terbaik adik angkatku, Anizalin.

Yang memberi dorongan menjadikan Al Quran sebagai sahabat karib, seorang sahabat baik ku.. Hanisah Hamid nama dia.  Terima kasih sahabatku, atas dorongan dan nasihatmu. Memang rasa amat teruja untuk merealitikan nasihat sahabat ini bila mendengar ceritanya tentang beliau dan anak-anaknya yang sentiasa berdamping rapat dengan Al Quran, kitabullah ini.  Anak-anaknya yang smuanya hafiz dan hafizah Quran.  Seronokkan dengar camni.  Kalaulah anak-anak kita dapat mencintai Quran, mencintai Allah dan Rasul, sejuk pewot kita yang mengandungkan mereka 9 bln tu.

Tak apalah... moga anak2 kita akan ke arah itu juga satu hari nanti.  Sementara tu, mari kita cuba sendiri, atau sekurang-kurangnya, menjadikan AlQuran itu sahabat pembimbing kita.

Thursday, August 2, 2012

Berakhir dan Bermula

Alhamdulillah, seorang anak dah menamatkan pengajiannya dan semalam adalah hari pertamanya sebagai seorang pekerja.  Bukan lagi pelajar.

Selamat terjun ke alam kerjaya...semoga Allah murahkan rezeki buat anak kedua acik,  MA Shahmah b. Ramli.
Pesanan Ummi....  bekerja lah rajin-rajin kerana Allah.  Dunia pelajar dan dunia pekerja adalah 2 dunia yang berbeza dan ujiannya juga berlainan.  Yg sama hanya pesanannya.... iaitu...  Jangan lupakan Allah, di mana juga kamu berada.  Kewajipan atas Allah mesti dijalankan, solat khasnya mestilah di dirikan apabila sampai waktunya.  Dengan mengingati Allah, Allah juga akan mengasihi kita.  dengan mengingati Allah, rezeki yang kita terima akan lebih keberkatannya, dengan mengingati Allah, dunia yang kita cari, akan diikuti oleh akherat.

Jika Allah dilupakan, dunia entah ke mana, Akherat pun tk dapat apa. Orang yang mencari akherat dalam hidupnya, dunia akan mengejarnya.  Orang yang mengejar dunia semata, akherat akan semakin jauh ditinggalkannya....sedangkan akherat itu tempat yang kekal abadi yg telah Allah sediakan buat kita.

Jika ada rezeki dan keizinan Allah, yg berakhir itu boleh dimulakan semula...  sebenarnya kehidupan sebagai seorang pelajar tidak pernahpun berakhir.  Kerana dalam kehidupan, kita sentiasa belajar...untuk mematangkan kehidupan. Belajar tentang masyarakat. Belajar tentang cara penyelesaian masalah seharian dan lain-lain.

Berdamping dengan penjual minyak wangi, akan dapat keharumannya.
Berdamping dengan pencacai, akan dapat bau busuknya.

Berdamping dengan orang berilmu, akan dapat tempias ilmunya.
Berdamping dengan orang yang beramal dengan ilmunya, akan menumpang sama pahala kutipannya.

Mendekati kejahatan, jangan sekali.
Mendekati kebaikan, adalah sebaiknya.

Sekian, antara pesanan ummi.


Sunday, July 29, 2012

Berwudhu' dengan sebaiknya

Dari Uthman ibn Affan r.a berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda;
Mana-mana hamba yang berwudhu' dengan sempurna yakni membasuh semua anggota wudhu' tiga kali dengan baik, Allah Taala akan ampunkan baginya dosa-dosa yang terdahulu dan yang akan datang.

Hadith riwayat Bazzar dalam Majma'uz zawaid.

Friday, July 27, 2012

Dari Abu Said Al Khudri r.a. dan Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahwa baginda Rasulullah s.a.w bersabda; tiada seorang muslim yang ditimpa musibah, keletihan, sakit, terganggu fikirannya, sedih, bimbang, kecemasan sehingga tercucuk dengan duri sekalipun melainkan diampuni akan dosa-dosanya.
(HR Bukhari)

Dari itu, barangsiapa yang ditimpa musibah, bersyukurlah, kerana pengampunan Allah di situ buat kalian.

*Peringatan buat diri sendiri.

Friday, July 6, 2012

Amal makruf


Sentiasa lah mencari dan merebt peluang membuat kebaikan walaupun dengan hanya menolong membuangkan sampah..tk larat juga? ok..mendoakan orang yang sakit itu agar cepat sembuh juga adalah satu kebaikan berpahala yg tak perlu menggerakkan anggota, hanya getusan di hati cuma.  
Nampak.... sangat mudah untuk membuat pahala. Semudah membuat dosa ... dengan melihat kekurangan orang, terlintas kutukan di hati, tanpa menggerakkankan anggota, kecuali mata. Pilih lah, anda mahukan pahala atau dosa?

Sesungguhnya mati itu semakin hampir dengan kita...
Dan Masa lalu itu semakin jauh meninggalkan kita.

Penuhi sisa2 kehidupan yg masih ada ini dengan sebanyak2 kebaikan..jauhi kemungkaran.

Peringatan untuk diri yang selalu lupa.

Wednesday, June 20, 2012

Sejarah tercatat

Ini ler ropernya surat MC teman..setelah 6 tahun, klu gi klinik, idak le dapat MC..
Dulu kalu tak larat sgt nk gi kije, teman amek je coti rehat.  Gitu ler keadaannya dalam tempoh 6 tahun itu.  Bukan senang jadi kakitangan kajaan, nk dpt MC sesuka hati.  Heran juga bila org lain senang je cuti sakit..tpi acik payah je.  Mungkin tiap kali gi klinik, tk reti buat muka orang sakit kot.
Hmm..apa pun, tima kasih lah kat En. Azhar yg prihatin kat acik ni hah. Kaki teseliuh, pehtu kaki kiri lak tu.. drive keter manual, maka dapat ler MC sehari... Alhamdulillah.. La ni dah sihat..tpi kena rehat.
Orang tua la katakan. Kalu sakit bab urat sendi dan tulang ni, memang makan masa la nk sembuh.


Yelah...ngkorang tua nnt tau la camne..


Friday, June 15, 2012

Larian lagi (2012)

Ini larian pertamaku untuk tahun ini. Ekiden Run 2012 di Putrajaya.  Berkemungkinan yang terakhir... macam tak ada mood dah.  Saya siap membeli Performance Drink Shaklee atas nasihat blogger Ibu, Hebatkan..  memandangkan usia semakin meningkat dan kecepatan merasa nikmat keletihan dan kecungapan. 


Mula-mula tak mau masuk, tapi atas pujukrayu kawan-kawan yang perlukan bantuan, mencukupkan ahli kumpulan, maka masuk jugaklah.  Dengan latihan ala kadar setakat kemampuan badan.

Selepas subuh di hari kejadian, saya dah berada di tempat yang ditentukan, memang tk sangka mulanya awal juga.  Bas siap menanti membawa ke Checkpoint2 larian ini.  Ye.. Ekiden Run larian berkumpulan, macam pass batton jugak. Sekumpulan 5 orang. Saya pelari yang ke lima.  Terakhir.
Tekedek2lah makcik berlari...bila penat, makcik berjalan je la.. janji berjaya sampai ke garisan penamat dan berjaya dapat sijil dan medal gitu.. hehe.

Tengokla gambar yang En. Rizal rakamkan di atas.  Muka yang merah padam tu, Acik lupekanje ler tu.  Baru tamatkan larian, terus ambil hadiah dan bergambar.  Hongeh raso eh... apapun, moral of the story, kita perlu amalkan hidup sihat.  Niatlah memasuki event seperti ini, untuk kesihatan, bukan semata-mata mengumpulkan medal dan sijil.

*Lama tk update...dah makin slow...dan slow..dan slow...sama macam larian acik tu..tpi belum juga mahu berenti.  Sebab memikirkan usia ini juga pasti akan sampai ke penghujungnya pada bila-bila masa, tak tahu bila.  Apakah yang lebih baik ku coretkan di sini, kerana sekiranya saya ini tiada lagi di dunia ini, pastinya coretan-coretanku akan jadik tinggalan.  Saya perlu pastikan yg ditinggalkan ini adalah sesuatu yang baik, yang tidak akan menjadi keaiban dan kutukan pembaca setelah saya tiada.  Sebaliknya akan mnjadi sesuatu amal jariah untuk dikongsi dan di amalkan pembaca yang akan sekurang-kurangnya membantu saya di akherat kelak.  Itu lah sbnya....ya...sebab saya semakin takut mati.  Dik kerana amal yang kurang. Huhu..

Friday, May 25, 2012

Pentingnya Restu ibubapa

Di tengah malam jemahat yang mulia, acik tertukar channel forum Tanyalah Ustaz yang bertajuk Seks di awal usia...tk perasan pula nama Ustaznya.

Acik ikut forum ni dan tertarik dengan kebenaran kata ustaz nya. Katanya, jika anak perempuan itu memasaknya tidak mahu, auratnya tidak ditutup, tidak penyabar..tidak hormat orang tua,. bagaimana mahu berkahwin? Ibubapa merasakan si anak belum layak untuk berkahwin berdasarkn pemerhatian mereka.  Anak itu, belum bersedia untuk berkahwin, selagi mereka bersikap sebegitu, kerana apabila berkahwin, anak itu perlu menjaga anak orang lain, samada lelaki atau perempuan..dengan menjadi suami atau isteri...menerima dan menjaga hati ibu dan bapa mertua juga, dan kemudiannya akan melahirkan anak, mendidik anak itu...bersediakah mereka? apabila penghormatan dan ketaatan mereka pada ibubapa sendiripun tidak ditunaikan.

Soalan lain tentang pasangan yang mahu berkahwin, tetapi tidak dipersetujui oleh ibu atau bapa...
Kata ustaz tersebut, pertama sekali, ibubapa telah banyak mengenal dunia atau lebih dahulu makan garam.  Sebab itu, mereka akan memerhati secara keseluruhan dan mudah nampak sesuatu yang tidak sesuai untuk anak mereka. 

Contohnya, jika anak perempuan, merasakan teman lelakinya adalah seorang yang baik, beragama, beri hadiah kitab agama, bertanggungjawab, penyayang dan rajin...bukankah anak perempuan itu berkemungkinan akan menjadilah nasib Tipah tertipu..(ayat ni acik yg tambah...) seorang ibubapa yang menyayangi anaknya, akan memerhati perkara ini secara matang.  Bukan seperti pemerhatian si anak, kerana ibubapa ini lebih berpengalaman. 

Mereka lebih dapat menilai dan tahu lelaki yang berlakun atau yang benar-benar baik  atau benar-benar gentleman. Kata ustaz itu lagi, adalah perkara biasa, seorang lelaki itu menunjukkan atau melakunkan sikap yang baik untuk menawan hati perempuan.  Seorang gadis itu memang amat mudah ditawani dengan hanya menunjukkan sedikit kebaikan, hingga adakalanya akan sanggup melupakn kebaikan ibubapa yg tidak ternilai, demi mengejar kasih si lelaki pelakun itu. Belang silelaki akan terserlah, apabila telah berkahwin.

Yang kedua, keberkatan, dari mentaati ibubapa.  Oleh itu, ikutlah nasihat ibu atau bapa.

Maka seruku pada anak2 perempuanku,sama2lah berdoalah pada Allah, agar diberikan jodoh yang baik buat kalian.  Jangan lah terlalu mudah mempercayai seorang yang bernama lelaki, sebaliknya, dapatkan restu dari ibubapa.

Untuk anak lelakiku pula, binalah keimanan dan ketakwaan dalam diri, dan jangan jadikan diri kamu sama seperti lelaki2 yang bijak berlakun untuk menawan hati wanita itu, setelah mendapat wanita idaman, bersikap tidak bertanggungjawab dan tidak mampu mendidik anak isteri kalian.
ustaz menyeru ibubapa agar memilihkan jodoh untuk anak-anak mereka.
Hmmmm...acik tidak mampu mencarikan jodoh untuk anak2...kalian carilah sendiri, tapi biarlah yang dapat restu dan persetujuan. Itu je...perasaan takut dipersalahkan sekiranya nnt tidak bahagia.

Bukan senang menjadi seorang isteri yang taat dan bukan mudah memikul tanggungjawab sebagai seorang suami. Dan, lagi bukan mudah mahu mendidik anak untuk mentaati dan menghormati kita. 

Buat lagi

Semalam acik cuba buat lagi roti.  Roti asas lagi.  Tpi kali ini saiznya yang terkecil. Sebab yg pertama kali tu, besar 3 paun, tk abis makan...2 hari je, roti tu dah berkulat, tader orang makan.  Biasa lah, roti yang pure, tk letak bahan pengawet kan, mesti la cepat rosaknya.  Lagi la dah disentuh dengan tangan waktu memotong tu.
Jadinya, semalam, menerai lagi.  Sonang kojo eh kan...letak2 bahan, tutup ..pehtu gi tidur. 
Tpi saya tk senang hati.  Entah kenapa. Sejam selepas itu saya pergi intai ke dalam mesin tersebut, bunyi seperti sedang diproses, tapi tepungnya tidak bergerak.   Baru lah saya teringat, dua bilah pisau pengadun mesin tersebut tidak saya masuk seperti sepatutnya... aduuuuiiiiiihh..!!  maka saya hentikan proses, lalu cuba masukkan bilah besi keluli tersebut di tempatnya di celah2 tepung, dan mentega dll bahan itu..

Ulang proses semula.  Alamat tk sempat la nak bawak bekal roti gi kije esoknya... (proses bermula tengah malam...huhu) setiap pembakaran roti asas, memakan masa paling kurang, 3.30jam.

Intai lagi di ruangan transparen ke dalam mesin tersebut....dah lama berada di posisi 'rise'  ....tk gerak2 lagi.  Kenapa pulak ni...rasanya memula kemarin, idak le lama camni...  saya tk sedap ati lagi.  start, stop, start, stop mesin tesebut...  lelama saya setkan ke fungsi 'bake' terus sebab kelihatannya sudah sempurna di uli. Pastu acik sambung tdur.  Memang tk sempat masak sebelum gi kije.  Akan masak pukul 7.30pagi lebih kurang.  Saya gi kije, sebelum pukul 7 pagi... hmmmm...pesan je lah kat anak utk tutup suis itu nanti.
Balik kerja tadi, terus tengok itu roti...rupanya bilah pisau tersebut tertanggal dari tempatnya.  Mesti sebab masukkan tk betul,,dah tepung berselumat dulu kat situ.. Alhamdulillah...bulih la dimakan.  Lenkali kena check bebetul..jgn jadi camni lagi..



jadilah kan.. makan 2 keping udah kenyang.  Alhamdulillah...halalan thoibah..hehhe

Sunday, May 20, 2012

Buat roti sendiri

Not bad kan....percubaan pertama dgn mesin roti ni..



Sekian lama tunggu mesin ni, akhirnya dpt juga beli separuh harga melalui Cosway.  Tk rugi rasanya untuk menambah aset rumah dengan ini mesin. Ye lah, walopun kena tunggu 3 jam baru siap sebuku, dibanding dengan gi beli kat kedai, sekejap je dah dpt roti yg lembut dan gebu... puas hati lagi buat sendiri. err....mesin sendiri yg buat.
Kita kawal bahannya, kita tahu apa yg kita letak, kita kawal juga kebersihannya.  Terjamin bersih tanpa was-was.  Betul tak kak Pah..?  Kak Pah yg lagi rajin bako roti seniri ni.
Memula nak test mesin ni, risau gak..sebab saya tak ada penimbang.  Nak timbang tepung je kot.. main belasah je buat.  Kalu ikutkan, kena betul sukatan, baru leh jadik roti yg mantop.. Alhamdulillah.  Walopun cam ada sikit kempes di atas nya, namun texture dalaman, blh lah dipanggil roti..hehhehe.. syukur ya Allah atas rezeki ini.
Sok nk gi beli penimbang la pulak.  Kat Cosway Bangi ni misti ada kan..?  :)  sajer nk gi shopping kat situ lagi.

Hadis Rasulullah s.a.w mengatakan.. 'Hati yang bersih itu ditempa dari makanan yang bersih dan halal'

Sekian.

Tuesday, May 8, 2012

Peperiksaan itu..

Beli lagi buku baru.   Tiap-tiap kali nak periksa, kena beli buku baru... kerajaan ni asik buat pindaan pekeliling, pindaan akta tukar itu ini, ikut arahan orang atasan.

Buku last yang saya ada, tahun 2007... Saya gunakan untuk peperiksaan tahun 2007, 2008, 2009, 2010 ... tak jugak lulus-lulus lagik ... duk print2 je pindaan yg dibuat.  Malas nak beli baru.  2011, rehat, malas nk ambil pekse ni...  
Nyesal gak, sebab kenkawan lain yang ambil tahun lepas tu, ramai yang lulus..huhu..
Jadi tahun ni, kembali ke gelanggang peperiksaan ini semula. Dan rasanya wajib je beli buku baru ni. 


Dulu regernya RM20.00 .... sekarang udah hampir RM50 ... !  Gubuk buruk ni akan tambah berat... bila agaknya nak lulus..

Serupa macam kehidupan ni, tak akan berhenti dari terpaksa harungi pelbagai ujian....selagi hidup...  Agi idup, agi ngelaban...

Selagi ada nyawa di badan, selagi itu, kita akan terus di uji...terus terpaksa menduduki peperiksaan tanpa disedari.  Cuma, ujian kehidupan, tk perlu beli buku baru setiap kali menimpa kita...ia cuma perlukan tingkatan iman, tingkatan, kesabaran.  Rujukan buku hanya satu...  kitab suci Al Quran, yg tk pernah berubah dan tak akan berubah.. dibantu oleh sunnah Rasulullah.  Pesanan, dan ajaran Rasulullah yang menjadi panduan setiap yang mengaku beragama Islam.  InsyaAllah..selagi kita berada di landasan Al Quran & Sunnah itu, kita akan lulus, selamat di 'sana' .

Sunday, May 6, 2012

Terkenang temuduga haritu..

Bulan lepas dpt panggilan interview dari Majlis Perbandaran PD.. Yang Dipertua yang sendiri panel nya.

Tapi camne eh...taim tu la smua nya blh telupe..

Patut blh jawab, tpi tk leh nak jawab. 

Pegi ngaku reti cakap Jepun, tpi bila dia tanya, Silakan masuk dalam basa Jepun nak cakap apa?  Boleh telupa taim tu....err....err..err..

Sekurang-kurangnya jawabla 'wakarimasen' ...kann... 

YDP tu agaknya tgk citer The Last Samurai....  hehehe..
(mood terbayang Tom Cruise yg ensem dalam citer The Last Samurai kat WarnerTV mlm tdi).

aaah....lupekanje jawatan itu.

Kosongnya satu, yg di shortlistedkan 102 orang...ader ke harapannya? dahler interview panggey reramai sekali masuk..!!

Serebe salah jua masa gi interview tu.  Buatnya dapat kije tu, satu, tepaksa tinggalkan Putrajaya tercinta ini.   Dua, kerja itu sangat memerlukan banyak pengorbanan...berkorban dan terkorban.  Kerja yg tidak tentu masa...  perlu sentiasa bersedia, dan serba boleh, dan rajin beramah mesra dgn semua golongan masyarakat.  Jadi, sangatlah lega juga, bila tk dapat jawab soklan2 yg panel kemukakan.  Boleh?

Allah telah menyusun kehidupan hambaNya dengan sebaik mungkin... bersyukur lah.  Gaji kicik, hati gumbira,  Gaji busat, hati sengsara.....watpe kannn...
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-