Friday, May 15, 2009

Kata anakku itu...

Menciiiii tauuu...!!!! Jangan sebut lagi nama ayah...bencii..benci....bennciiiiiiiiiiiiiiiii... ehh..pesal kamu ni... ye lahh... orang lain, ayah dia datang....naek keter bebesar.. tengok anak kat asrama..kat kolej... bawak jenjalan...bawak gi makan2.... amek dan hantar anak ... bagi duit belanja.... Bagi nasihat... ucap tahniah... Tapi.... mana ayah abangg (dia bahasakan diri dia abang...sampai la ni..) ??? ala..kamu dah senang lenang nanti, datang la ayah kamu tu... huh!!! Jangan harap nak terima dia..... tak hengennnn abangg!!! tak baek tau... dia tetap ayah kamu... (dalam ati kata...mang patut centu pun...pekejadahnyer ngaku dia ayah kamu nanti...!!! idup ke kamu..mati ke kamu...ader dia kisah??????) Dah lah...toksah cakap pasal dia...nyampahhh!!! Dulu masa kakak dia tahun pertama di IPTA itu pun meluahkan ayat-ayat yang seakan sama... Sedih sebab ayah dia langsung tk ambil kisah dan ambil tahu pasal dia dan adik2.... lihat pula org lain...ayah memasing datang...melihat apa keperluan anak-anak mereka. Sekarang, adik dia pulak... Aku...hanya cuber memujuk mereka...agar bersyukur dan bersabar...kerana telah ditakdirkan begitulah nasib mereka...bukankah mereka masih ada aku....dan nenek yang mengambil berat hal mereka... aku pujuk mereka redho... aku pujuk mereka agar tidak menyimpan dendam kesumat, kerana air ditetak, tidak akan putus... tanpa ayah itu..siapa pula lah mereka... segala yang berlaku, adalah dalam perancangan Allah... yang penting... kita terus hidup dan mensyukuri nikmat Ilahi. Sekian. Moral of the story: Andai anda seorang ayah.. berikanlah kasih sayang dan tanggungjawab anda kepada anak2... Jgn sampai anak2 anda berkata demikian kasar kepada anda kelak...

5 comments:

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Gulp!...(tersekat ayaq liog kat halkum!)


Aku juga seorang ayah...

kakpah said...

hmm.. camno tu. memang ado ayah yang tak pandai jadi ayah. Buek koboncian anak bini. Tapi tak semuo ayah macam tu kan.. Hanyo yang tak ado porasaa yo macam tu.
Kok tak takkan lah ado ayah yang sangup monghompehkan bayi e yang molalak sampai mati.

isk..isk..

Tapi omak pun ado gak cam tu kan?

Kosian anak-anak.

lupekanje said...

cikgooden,
cikgu adalah ayah yg baek dn btanggungjwb..acik tau tu...
selamat hari guru.....


kpah..
itu lah dio...yg penting..omak atau ayah...jadi btanggungjawb...sesamo..

kak...selamat hari guru

kakpiah said...

sodih lak den baco entri nih acik..

tp dr apa yg saya perhatikan di sekeliling saya..

jika ditakdirkan jodoh kita bersama pasangan tak panjang..
si ibu kena lebih bertanggungjawab pada anak2.. berikan perhatian dan kasih syg selg terdaya..

jgn dua2 lepas tangan..
nanti hidup anak2 yg terumbang ambing..

dan acik dah membuktikan..
yg acik pon buleh mendidik anak2 dgn baik skalik..

saya pon belom tentu jadik sehebat acik..
go acik go!!
chaiyokk chaiyokk!!
*tetiba mood pompom gurl merasok!! ngahaha!*

lupekanje said...

piah,
bukan senangpun...asalkan kita anggap mudah..maka ianya akan mudah..Allah akan mudahkan urusan kita dengan pelbagai cara...
ngapp ngappp....(sambey makan cekodok ikan bilis nih...)

tpi kan Piah...acik blm blh dikatakan telah mendidik anak2 dgn baek sekali....banyak dogaannya.

okeh..klu nk jadik pompomgurl, gi padang nuuu....hehhe..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-