Wednesday, December 29, 2010

Ada yang kita tak nampak

Banyak perkara di dunia ni yang kita dapat lihat. Dekat, mahupun jauh. Yang jauh sudah tidak menjadi hal untuk kita melihatnya.  Apa lagilah yang dekat. Tapi, ada yang dekat sangat dengan kita, kita tk dapat lihat.

 Contohnya, apa yang ada di belakang telinga kita...kita tk dapat lihat, melainkan kita potong cuping telinga tu.  Eh..tak ada la.  Melampau pulakkan.
Gambar dari gugel.

Boleh je, zaman sains dan teknologi ni, kita suruhlah anak atau isteri ambil gambar belakang telinga kita, pastu dapat la kita tengok.
Banyak perkara yang mustahil di dunia ni kini dah tak jadi mustahil. Cuma yang perlu, gunakan otak.  Tapi ramai je manusia tak tahu nak guna otak mereka macamana. Hanya keimanan seseorang itu yang boleh menentukan samada otak digunakan untuk kebaikan atau untuk kejahatan.

Cermin2 lah diri masing-masing, samada kita telah berbuat baik pada yang lain, ataupun kita telah menzalimi mereka. 
Contoh tidak dapat melihat yang dekat itu membawa erti, hendaklah kita sentiasa bersangka baik, kerana setiap apa yang kita sangka, belum tahu betulnya, kerana banyak perkara yang kita tdk dapat lihat, selain dari yang zahir di mata kita. 
Adakalanya, tidak mengetahui itu lebih baik dari tahu...


Tuesday, December 28, 2010

Apa khabar mereka di sana


Siapa yang tahu, apa nasib kita selepas kita mati kelak?  Sebagai orang Islam, kita percayakan pembalasan Tuhan atas setiap sesuatu yang kita lakukan sewaktu hidup di dunia. Baik dibalas syurga, mungkar, dibalas siksa Allah. 

Malam ni tadi acik menonton buat kesekian kalinya lagi, filem Allahyarham P Ramlee.  Amat kasihan beliau di sana.  Beliau memang seorang seniman yang kreatif yg berbakat yang punya banyak kebolehan terutama di bidang seni. Tetapi apabila lakunan yang menunjukkan aksi2 yang menyalahi hukum agama, larangan Tuhan yang dilakukan dalam babak2 tertentu terus dipertontonkan,  anda rasa, apa yang berlaku di sana? Acik pasti, rohnya menangis ....teriak...menyuruh kita hentikan tayangan tersebut...minta kita hormati beliau... 

errr..apakah salah stetment acik ni? Acik pun antara yang bersubahat kerana menontonnya...Moga Allah ampuni arwah dan ampuni kita semua.


Saturday, December 25, 2010

apa nak buat

Hari ni duk rumah aje.  Rumahku syurgaku.  Tak ada idea dan tak ada mood nk pegi mana-mana.
Acik nk kemas stor yang macam nk runtuh penuh dengan macam-macam tok nenek.

Sambil-sambil tu, acik nak buat experimen, pasang bunyi panggil burung Walet... nk tengok, datang tk burung-burung tu kat rumah ala rumah burung acik ni...err..err...

Nanti klu ramai yang datang, bulih buat sarang kat balkoni acik yg ciput sekangkang orang utan ni, pastu bulih la acik kutip hasil dari sarang burung tu kan... sekurang2nya untuk kegunaan sendiri.  Salah satu faedah sarang burung walet ni, adalah awet muda. Pendekata, banyak lain lagi faedah2nya... ni acik dpt dari pencarian acik di laman web yang ado...
Gambar dipinjam dari http://cozyeslife.blogspot.com/2010/05/apa-hebatnya-sarang-burung-walet.html
Mekasih dong..


Manfaat sarang burung layang-layang ( Walet )

# Kajian perubatan Cina di Beijing mendapati sarang burung walet menjadikannya agen pemutihan kulit dan juga baik untuk kesihatan mata. Bagi penghidap asma, ia juga menjadi agen terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuatkan paru-paru. Hasil daripada eksperimen dan penelitian menunjukkan bahawa sarang burung bermanfaat sebagai:
Acik -  yeaaayy....nak gak kulit putih...
# Zat kolagen yang terkandung dalam setiap sarang burung walet dapat melancarkan pembuluh darah, meningkatkan nafsu makan serta memperbaiki saluran pencernaan.
Acik -  errr..tang selera makan ni rejek...
# Sarang burung walet dapat mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Ini juga adalah nutrisi yang bagus untuk paru-paru dan menguatkan saluran pernafasan.
Acik -  ni baguss..
# Pengambilan sarang burung walet ketika kehamilan dapat mengurangi rasa sakit pada punggung, memperkuat paru-paru bayi yang dikandung. Juga dapat mempercepat proses penyembuhan setelah melahirkan.
Acik - no komen..acik tk ngandung dah...hehe
# Untuk wanita, pemakanan secara teratur dapat meningkatkan daya metabolisme, memperbaiki kulit serta melambatkan proses penuaan.
Acik -  yesss..yesss...
# Untuk orang tua, pemakanan secara teratur dapat menguatkan urat dan tulang serta meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.
Acik -  tak payah minam susu Anlene lagi..
# Untuk kanak-kanak, sarang burung berkenaan dapat membesarkan daya serap nutrisi yang ada pada setiap makanan dan memperkuatkan paru-paru.

# Dipilih sebagai makanan yang amat baik kepada para perokok selain dapat mengurangkan kesan yang ditimbulkan daripada nikotin dan mencegah serangan barah.
 Acik -  ni bagus utk siperokok2 tegar itu...  dan tang mencegah barah ni, elok ntuk semua.

Mekasih lah atas info yg diambil dari blog ni....
http://anizyn.blogspot.com/2010/01/khasiat-sarang-burung-layang-layang.html
Dia ni pun amek dari mana gak eh...  syukran, tima kasih, thank you, toche, nandre, arigato lah pada yg senaraikan info ni..
err..bingit lak tingo acik nonga munyik nih...huhu..
nnt ado gak risiko eh kan...  misti banyak berterabur bahan buangan burung2 ni..kotor la umah acik pulak..pehtu, misti pencemaran bunyik gak...hmmm...kono pikir2kan...tpi kemudian lah tu....klu banyak lak dtg sok, acik bronti lah...heheh..

Sunday, December 19, 2010

dah ada anak nanti tau lah mcmana rasanya

Hari pertama  - pukul 8 malam
Hari kedua  - pukul 10 malam
Hari ketiga - pukul 11 malam
Hari keempat - pukul 12 malam..eh....tgh malam.
Hari ke lima - pukul....entah....den dah tdo...
Hari ke seploh minggu ke dua .....  pukul 5.30 pagi??????? 

Ni kerja ke atau apa?

Statement di atas adalah time balik kerja anak acik yg dah habis belajar tu.  Memula acik bersyukur sebab dia dah dapat kerja.  Start kerja minggu lepas. Tapi lepas tu, acik pikir nak suruh dia letak jawatan je.  Tengok la waktu balik dia...!! Gaji statik...walaupun sekali ganda dari gaji kerja kerani kontrak yang dia pernah kerja aritu...setakat sekali ganda...ada aku kesah??
Kalau kerja balik sampai subuh...Lepas tu, tak telefon kata balik lambat ke...ada kat mana ke...
Acik telefon dia, tk dapat pulak tu.

Malamnya ada acik telefon, tanya..ada kat mana??  dia bagitau, ada dengan kawan-kawan opis, minum..
Fine...taim tu dah pukul 10 lebih...acik ingat lelepas tu, dia balik la...so, acik tidur dulu.
Sedar-sedar, pukul 5 pagi, acik pegi intai kat depan, tempat dia selalu tegolek tidur sbb tk sempat masuk bilik...  tapi kali ni dia tak ada...kosong..gelap je kat depan tu.  Acik intai bilik dia..adik dia sorang je.
Acik intai bilik Shahmah...pun tak ada orang... Shahmah pun tk balik??? Pdhal kata nak balik malam.!!

Acik telefon shahmah...hmm..dia jawab, kan abang kata klu tk balik malam, balik sok pagi!!  balas dia.
Ok..alasan diterima. Mungkin sebab dah tua, acik tk ingat apa yg dia cakap masa keluar siang tadi.
Dia balik ke rumah sewanya di Shah Alam..dan keluar berjumpa kawan-kawan di sana.

Tapi kakak dia ni....???
Sangat la kecut jantung seorang ibu tua ini.. Nak suruh jangan bimbang???

Dia kerja di syarikat kontraktor yang semua pekerjanya adalah lelaki..!

Tak bimbang ke????
serupalah macam kalu dia atau anak2 lain keluar dengan kawan-kawan, tk balik-balik sedangkan jam dah pukul 8 malam...hati mula bimbang...jantung pun tk normal jadiknya.

no no no...mother dont like this...

Apa lagi la bila dah pukul 5 pagi ..tk gak bebalik..!! Acik tk senang duduk, kereta si Shahmah guna pulak tu.  Takkan nak naik motosikal yg dia tinggalkan tu nak ncari kakak dia..walopun dulu aku kaki rempit gak
Tak pe...acik keluar ke tempat parking kereta subuh-subuh gelap yg tk brapa gelap tu (ada lampu kan..)  Mana tau, kekalau dia tetidur dalam kereta. Pernah 2 hari lepas, kawan acik bagitau acik, nampak dia tidur dalam kereta.  Letih sangat lah tu.

Tika sedang mencari-cari tu, mata acik disuluh dik lampu sebuah kereta yg datang dari arah jalan masuk ke apartment ni...silau... bila kenderaan tu dah dekat, baru acik nampak, dia lah tu.!!! Dalam ati bersyukur amat, sebab dia masih hidup, segar bugar  lagi.

Dia boleh tanya kita pulak..
Umi nak gi mana??? 

eh eh eh ehhh......kita yg patut tanya dia..... pegi mana?? Dari mana....!!!

Dari opis la...kerja banyak..bulan ni je sebab baru start kije ni.....Nak siapkan..bulan depan ok la kot...
amboii...kerja sampai tk ingat nak balik rumah...dah lah tk geti-geti nak telefon kata balik ke...tk balik ke...tebalik ke... (mula lah aku membebel!!)
Dah!!!!...berenti je keje kat situ....buat surat letak jawatan sekarang jugak !! menyusahkan atiperut orang je hari2....dah ilang sabar dah ni.

Dia tak tau ke kita bayangkan sesuatu yg buruk cam yg selalu tengok kat tv, baca kat surat khabar tu...kekalau keluar dengan orang lelaki, pehtu diorg bagi minum serbuk apekebenda...kasi pensan pompuan, pehtu bawak lari...buat apa suka kat pompuan tu.....

Takpun jadi apa-apa kemalangan, dik sebab mengantuk dan letih sangat....  

tak risau?????? tak bimbanggg lagiii??? Nak think positive gak???  Nak open minded?? Takkan nak tunggu kena baru nak beringat. Dah terhantuk baru nak terngadah !

Maafla.  Acik banyak guna tanda seruan dalam entry kali ni...nak berseru seru kali ni.
Acik bukan nak kata anak acik tu keluar berpoyer2...bukan..bukan... dia kalau balik lambat, buat kerja.  Kalau dia tipu, mang kena tipu lah acik...  Memang beruntung la pihak-pihak yang dapat dia sebagai pekerja.  Sebab dia sangat tinggi tahap komitmen pd kerja yg diserahkan pada dia. Selagi tk siap, selagi tk puas hati, dia tkkan brenti membuatnya..
Tapi kenkadang sikap macam ni melampau-lampau pulak...dah la tk update dengan kita yg risau kat rumah ni.

Tipu?  Jangan berani nak tipu acik.  Nanti mati beragan..penahkan, acik kena tipu, ingatkan sorang hamba Allah tu kerja cari rezeki sangat teruk, sampai tak balik-balik...subuh baru balik...akhirnya, acik tau, rupa2nya dia bukan gi kerja..tpi...dot dot dot...cuba lupakan..tpi smua tu tetap permanent dalam ingatan. Pengajaran, jgn pecayakan sangat manusia ni...(mmg acik terpedaya jugak....sgt kecewa...)


Kalau taim diorang kecik-kecik dulu, senang kawal...sebelum pukul 6 ptg....semua mesti dah ada kat rumah. Tapi bila dah besar-besar ni, macamana nak kawal??
Kekadang orang lain nasihatkan...jangan la bimbang. Jgn mikir benda tk baik jadi kat anak..doakan mereka.

hmmmm...

Ngkorang ada anak sok sok...ngkorang tau la camner acik raso...!!!

Sekian.

Wednesday, December 15, 2010

Hujung minggu yg penat


Hujung minggu acik kali ni memang amat padat. Malam Sabtu lagi acik udah bergerak ke pantai timur. Terengganu !! Ke satu majlis perkahwinan seseorang yang acik tak kenal pun.  Errr....camne leh jadik camtu ?  Sebenarnya anak angkat acik si Raimi kat rumah tu yg tetiber masukkan nama acik dengan Hazirah dalam senarai ahli rombongan cik kiah tuh.  
Yang kawin ni salah seorang staf UPM. Raimi salah seorang staf di UPM jugak.  Memandangkan bas yang disediakan tu 'amat' lah kosong, maka ketua rombongan suruh bawak sesaper je ahli kuarge atau kenkawan yang nak pegi.  Free beb....takkan nak tolak.
Tujuan acik sebenarnya nak kluar barang seketika dari Putrajaya ni.  Nk hirup udara kat tempat lain pulak. Nak jenjalan.  Anggota rombongan lain pun sama...tujuan utama, nak serang tempat beli belah kat pantai timur tu...  Rantau Panjang... ye...walopun majlis perkahwinannnya di Terengganu (sempadan)..tapi yang kami kunjung, adalah Rantau Panjang...tak kisah la..

Raimi (gambar)   ...Bertolak dari malam, subuh baru sampai daerah Kelantan. Ikut jalan Grik.. subuh-subuh tu acik yang duduk sorang 2 seat...  *satu seat letak beg...heheh...punya la selesa. ...dikejutkan cik Leha, yang acik seret sekali ikut rombongan cik kiah nih... Bangun....bangun...tengok gajah !!! 
Adeiihh...anak2 gajah merayau2 kat belukar tetepi jalan tu...memang tk penah acik saksikan.  Rasa cam ada kat Siam lak...tak pun cam kat dalam taman negara ..
Sang mentari yang baru nak memancar

Awal kami sampai kat Rantau Panjang.  Orang niaga pun lom bukak kedai.  Tpi kedai makan dah ada dah.  Jadi, kami pegi makan dulu.  Pekena nasi Dage..
Mandi??? Memang sah tk mandi sesemua kami.  Pedulik apa.  Ada yang nak tanya ke?? hehhe
Gerai yang baru dibuka
Lepas makan, kami memantau la...sehingga kul 11 pagi.  Baru lah bergerak ke rumah perantin di Besut, Terengganu.  Ada rumah rehat disediakan.  Oklah, walopun tuan rumah kata tak de air, hingga acik tk brani nak mandi...sebab utamakan air yang ada untuk yang pepenting...apa lagi..mandi P.Ramlee la. Musafir...mang gini lah adatnya.
Lepas dah sesiap bersalin pakaian, kami gi jamu selera kat rumah pengantin ... lepak2 hingga pengantin berarak, besanding.  Agak lewat.  Ke...memang adat orang Ganu, pengantin datang dalam pukul 3...??
Elok jugakla...sebab kami pun lambat sampai dan besiap. Sempatla rakam ketibaan, perarakan dan persandingan pengantin. 
Terima kasih atas layanan baik keluarga pengantin walopun tk kenal kami..hehe
Lepas selesai, kami balik...singgah cuma di satu kedai kopok lekor je.  Pastu pusing balik ikut jalan Grik pulang ke Kuala Lumpur.
Kawan lama yang tetiba jumpa dalam bas....seronokla..
Tak do gajah dah.  Kok ada pun, acik tk sedar..pensan dalam bas.  Acik sedar beberapa kali bas berhenti di beberapa setesen minyak dan R&R.  Tapi tak larat nak turun merayau atau gi tandas ke. 
Akhirnya kami sampai jugak.  Dekat pukul 5 pagi  hari Ahad !!  Alhamdulillah.
Hari Ahad tu pulak.acik ada terima beberapa jemputan kawin gak.  Tapi tk dapat nak pegi.  Sebab mak acik dah tipon suh balik kampung, ada kerja yang dia mintak tulun...maaflah kenkawan yang naik pelamin tu...sebab acik tk dpt nak penuhi undangan tersebut.
Dalam pukul 11, si Shahmah sampai dari Shah Alam, barulah kami bergerak ke arah kampung.  Shahmah yg jadik driver.  Memandangkan ummi dia letih berjalan  tk hilang lagi. Tengahri sampai di kampung.  Selesaikan urusan, pastu rehat kejap.  Rehat?  huhu...manader nak rehat.  Acik kan tk leh tgk rumput kemuncup panjang.  Cuaca pun elok paneh ehh... lalu acik capai mesin rumput, lalu gi tarah rumput kat laman rumah emak acik tu.  Sementara driver pun tidur.  Bia la dia.  Shahmah sekrang kije part time jadik promoter Unifi TM. Merayau dari rumah ke rumah, daerah ke daerah untuk memasarkan talian internet tersebut. (Klu gi umah ngkorang, tk langgan pun tk per....kasik la dia air barang segelas penghilang dahaga...)..sian anak aku...kumpul duit nak beli motorsikal. Minggu ni dia kat Damansara.  Esok lusa ntah kat mana-mana tah.
Result semester satu untuk pringkat degree dia dah kuar.  Dan dia dapat lagi anugerah dekan..Alhamdulillah...moga kecemerlangan berterusan.  Hazirah tk dapat improve nampaknya semester satu  dia ni.  Harap2 semester akan datang, dia akan berusaha lebih gigih lagi.  Untuk diri sendiri.  Bukan orang lain. Jangan leka dgn internet...dengan game....dengan kawan-kawan.  InsyaAllah, pelajaran akan mantop..
sambung cerita hujung minggu..bila driver da cukup rehat, maka kami teruskan perjalanan pulang ke Putrajaya. Senang hati....tanggungjawab dah terlaksana.



Pengantin: Nina & Azhar


Zirah & CIk Leha

Minggu depan *kalu idup lagi... ke mana pula kita...



 






Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal hijrah 1432

Dah melangkah ke tahun 1432 dah kita hari ini.  Mari kita pastikan bahawa tahun ini akan menjadi tahun yang lebih baik dari tahun yang lepas. Bagaimana tu ye?


Usia semakin meningkat. Dah makin tua.  Makin tua, makin sensitif.  Makin mudah tesentap. Kekadang, hal kecik2 pun boleh jadi sentap.  Boleh jadi sedih. Melarat2 la pula memikir.  Dari sekecil-kecil perkara, mikir ke sebesar-besar perkara.  Jawapan acik kepada perkara sedemikian cuma lah..  "Ngkorang tunggu la ngkorang dah tua nanti...rasa lah camne acik ni rasa....!!"  heheh

Ingat, makin tua, makin matang?  Makin sabar dengan dugaan yang ada di sekeliling?  Entahla...iduppun dah tak lama lagi.  Kalu boley, tk mau la ada sedih-sedih...tak mau lah ada kekecik ati...tpi tu lah  yang jadi...semakin kita meningkat usia.


Sedangkan yang muda-muda pun mudah terasa.  Nak kena jaga ati gak...apa lagi la yg tetua cam acik ni.  Saper nk jaga ati kita???   Kita sendiri la mau jaga. 

Semoga nikmat yang Tuhan berikan, hingga mampu mara ke tahun 1432 ini, ku pergunakan dengan sebaik-baiknya, menjadi hambaMu yang bertakwa...yang hampir denganMu...yang mengasihiMu lebih dari segala yang ada di dunia ini....takut dengan neraka Mu, cintakan syurgaMu....mentaati suruhanMu, menjauhi laranganMu...gembira dan bersyukur dengan ujian-ujianMu, gembira dan bersyukur dengan segala nikmat anugerahMu dan ketentuanMu.

Aamin.


Salam Maal Hijrah buat semua pengunjung setia lupekanje...

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-