Tuesday, April 27, 2010

Sukan Taylor College

sambil mengunyah Super Ring ini, aku memikirkan sesuatu yg telah berlalu...
dan sedang berlaku,
juga masa depanku....
aku tk tahu...
ilham dtg meluru....
nnt ku update blogku..
yg dah lama tk bertunggu...
krna jari jemari ku yg kaku...
tiada rasa di kalbu,
yang terbuku,
untukku kongsikan denganmu...
nantilah dulu,
sehingga datang sesuatu,
yg lebih baik dari yg dulu...
bukan yang merapu...
macam selalu....
huhu....

Intro entry ni di Facebook....

hmmm...konon ada ilham datang meluru.... manader...???  tipu je....ahakss.
Oklah...nak citer minggu acik yg padat dgn aktiviti2 bermanfaat yg menyihatkan tubuh badan...
Mula membusankan kann..asik citer yg sama... badminton....futsal...berenang....bolingg...

Futsal???   ianya bukan sesuatu yang selalu acik ceritakan.  Jadi, bioler acik ceritakan serba sedkit tentang acara futsal yang acik amik bahagian ini...

hari Ahad lepas, acik menjoinkan diri....hmm...camne nk betulkan ayat nih... Ahad lepas, acik telah turut serta dalam satu acara sukan antara Bahagian acik, iaitu, Bahagian Tajaan KPM (yg akan acik tinggalkan tk lama lagi...!) yg merupakan antara penaja pelajar2 cemerlang yg akan keluar negara, dengan pelajar2 itu...yakni pelajar2 yang ditaja oleh KPM, JPA, TM, dan Petronas, kalau tk silap..semua penaja2 itu pun turut sama mengambil bahagian. Acara yang dipertandingkan adalah, Futsal, Bola jaring, dan Bola keranjang..(bukan mata keranjang okeh..)
suka-suka je kann..

Acik terdorong untuk turut serta apabila dipelawa untuk main futsal.  Dah lama tk main futsal...last sekali masa perlawanan futsal antara rumah2....dalam sukan anjuran inter dept acik dulu ..tahun 2009 tu yg pnah acik citer kat sini. Masa tu rumah merah acik berjaya jadik juara...dpt adiah hamper gitu..hehe

Jadi, kali ini acik berpeluang lagi...ye...kami , smua pemain2 ini pun turun gelanggang tanpa berlatih sekalipun...
dan kami telah berjaya menjadi naib juara!!!  Vangger acik..walopun acik tk nyumbang sebijik gol pn..Tapi acik berjaya menghalang beberapa kali tendangan yang nak menceroboh gol kami...sumbangan gak kan ehh..hehhe


Pulang membawa medal perak lagik.




 Ni gelagat ayah yg nak anaknya aktif sukan...ajo la dri bayi lagik...hehhe

 siapa bilang parampuan tk bleh main bolasepak...../ futsal....? ni lah bukti ke handalan kaum hawa. Tgkla gaya pemain impot kami, Jai,  yg tk bley blah nih....hehhe..

 ...yg ni lagi tk bley blah...penangan kaki kanan yg power...wahhh..prasan..


Dan ini...gigih ...dua org yang menyumbangkan gol pd pasukan kami...



Penjaga Gol yg banyak mempertahankan kubu kami..mabelles Kamsina....tahniah untuk kita semua....lenkali kita gempur lagi...
errr...jemputla acik jadik pemain impot yekkk...*dgn tk malunya....itula..saper suh tukar bahagian lain...huhu..
Yang lebih memvanggerkan...pasukan bola jaring kami yang jadik Johan....proud of u all gurls..esp thanks to 3 imported player...


Mereka membawa pulang medal ini...

Selain dari kami ini, Pasukan Futsal lelaki juga membawa pulang medal perak, kerana menduduki tempat kedua juga ...

Yang kalah, cuma pasukan basket  ball ituh...  tak apa....kita tk penah pun masuk basket ball sebelum ni..
Bidan terjun jer aritu ekk...hehhe..
Tahniah kepada semua yg ambil bahagian.

Sekian...

Maju Sukan Untuk Negara.


Penghargaan untuk gambar2 yang hampir smua disumbangkan oleh Chai yok...dgn DSLR barunya...
Dan trima kasih sebab mempelawa acik ambil bahagian sebagai peserta veteran kehormat.....heheh..
ni mungkin futsal terakhir acik dengan kalian...

Minggu depan tournament badminton Inter dept dan Putrajaya dan boling tertutup ....yg terakhir ...klu lepas ni ngkorang tk impot acik yg dah tak ada di kalangan ngkorang lagi dah....sedey lak stetment nih..huhu..lom tau di tempat baru, acik yg dah tuha ni akan di ajak main sama....uwaaaaaaaaaaaaaahhh....




Wednesday, April 21, 2010

Ulangtahun

Semalam, ulangtahun kelahiran nur zayani, anak sulung acik yg ke 23..... bermakna... ulangtahun perlantikan acik dalam menjawat jawatan ibu yang ke 23 tahun jugak. Dah 23 tahun aku jadik umi/ibu.....apa yg dah aku buat.... aku bukan ibu yang baik... dik krana aku tk dpt didik anakku dgn sebaik2 didikan. Namun aku tetap mahukan kebaikan untuk mereka di dunia dan di akherat.

Nak pegi ke tidak?

Nk terima ke tidak...nk pegi ke tidak.....

Hentahla... dulu acik gak yg ngengada mintak...bila dah dapat, udah seba salah...

Nak tinggalkan kawan-kawan yang dikasihi....walaupun ada yang membenci. Hari ini, sorang teman telefon ucap tahniah. Memula acik marah2....ingatkan dia ucap tahniah sebab udah dapat surat yang kami akan keluar dari Putrajaya ni, berpindah ke Cyberjaya bulan Mei ini. Lalu mereka yang akan ambil alih pejabat kami nih. Rupa-rupanya tahniah itu adalah kerana acik dapat tukar ke Bahagian teman tadi tuh.... lalu acik tkkan jadi lah berpindah ke Cyberjaya nanti. Acik tak tau nak kata apa waktu mula-mula menyedari berita itu. Yang bermain dipemikiran acik... Kawan-kawanku..... Blog BTKPM ku.... Badmintonku.... Bowlingku.... KRESTAku... Rumah Merahku.... Lebih kurang 2 tahun (eh...betul ke 2 tahun dah?) dulu ...acik memang ada memohon tukar ke bahagian lain. Nak tukar angin, di samping adalah sebab-sebab lain. Tapi tu duuuuluu... Memula tu acik dimaklumkan bahawa permohonan acik di KIV kan...sbb acik baru lagi berkhidmat di bahagian sekrang nih. Maka acik udah frust jugakla.. malas nak pikir dah. Sebab diorg kata, borang permohonan itu akan laku hanya untuk tempoh 1 tahun. Selepas acik memohon itu, sudah ada ura-ura arahan memindahkan bahagian kami ke Cyberjaya. Maka ramai jugak rakan-rakan lain yang tidak mahu ke CYberjaya membuat permohonan pertukaran. Akhirnya permohonan pertukaran tidak mahu dilayan lagi kerana terlalu ramai yang memohon. Perpindahan ke Cyberjaya pun kejap jadi...kejap tk jadi. Masing-masingpun sudah tawar hati dan pasrah je kalu dipindahkan ke sana. Sementelahan pun, di uar2kan bahawa Park n Ride akan dikuatkuasakan di Putrajaya. Lagilah tawar hati juga nk berpejabat di Putrajaya ni lagi. Buat apa ada kereta, tapi kena naik bas. Menyusahkan nanti. .. antaranya, pada yang ada anak kecil... pada masa musim hujan...pada yang kesihatan yang tidak menentu... akan merasa kesukaran menggunakan kemudahan Park n Ride itu. Tup tup.... dan tiba-tibanya, acik dikejutkan dengan kelulusan pertukaran ini...!!! Apakah...??? Maka acik terpaksalah pasrah, baik atau buruk, segalanya ketentuan Ilahi...pasti ada hikmahnya.. Kawan2 akan terus jadi kawan, meskipun berjauhan. Aktiviti akan tetap berterusan, berenang...badminton....bowling...jogging.... adeiiihh...sakit kepala ku..

Friday, April 16, 2010

Kejohanan persahabatan

Baru nak cerita kisah weekend haritu.

Seperti yang dimaklumi, hari sabtu, acik gi exam . Dan hari ahad, acik gi ambil bahagian Sukan Empat Penjuru di Bahagian acik.

Acara telah bermula dari hari sabtu lagi. tapi memandangkan acik exam hari sabtu yang senak perut tuh, maka acik tk dapat la hadirkan diri untuk menjadi Pom Pom Gurl sepanjang pesta sukan tersebut.

Namun hari Ahad, sebelum dewan dibuka lagi, acik udah sampai. Semangat tuh...!

Macam biasa, acik cuma masuk acara badminton je. Berpeluh2 acik praktis dan warm up. Tetiba diorg kata nama acik tk masuk dalam undi pemilihan wakil bahagian tuh...

Adeiiiyh... hmmm.. tak apa... janji semangat ada. Janji acik udah bepeluh. Itu tujuan utama acik sukakan sukan ini.

Maka acik duk la jadik Ketuk-Ketuk Gurl aje.... (Ketuk botol buat bising menyorak dan menyokong pasukan)...

Agaknya dik kesian kat mak cik ni, maka ketua pasukan suh acik main mix dengan dia.

Tgk lelama, acik ni mcm nak main biola pulak!!

Sonok la acik smula.. sbb dpt gak menyumbang tenaga. Dan lagi sonok, acik dapat menyumbang markah pd pasukan acik, sebab berjaya memenangi perlawanan itu.

Sampai ke petang, baru selesai. Petang barulah juga datang jemputan VIP haritu utk menyampaikan hadiah untuk pemenang acara2 yang dipertandingkan itu. Timbalan Ketua Setiausaha .... sementara tunggu kami selesai main, lelama beliau terguda untuk mengetuk juga bulu ayam itu.

Maka tugas kami adalah menunggu sehingga beliau tamat main....dah la rubber set lak tuh... aduyaii....jam udah dekat pukul 5...tpi upacara penyampaian hadiah masih belum bermula.

Akhirnya, berjaya menyelesaikan acara hari itu dengan jayanya.

Ni adiah yg bahagian kami dapat.

Sekian. Moral of The Story: Bersukanlah untuk kesihatan diri..... tpi jangan sampai patah riuk lak tulang temulang tu... nak pakai lama tuh... :)

Wednesday, April 14, 2010

Cerita Panas yg tak panaspun

Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin dengan bekas YB gak... Biasalah kawin cerai ni semua.... tapi acik udah lama senornya kenal gitu2 dgn bekas YB nih. Suami dia...atau bekas suami dia ni dulu belajar sama ngan acik...pangkat adik2 la.. acik kan da tua baru sambung blaja... Msa belajar tu lah kami kenal dia klu ada majlis2 atau jamuan pelajar. Dah lama tk jumpa kawan acik tu. Sebab tu agak gempar bila kuar sokaba arini pasal orang yang kami kenal sebagai isteri dia tuh. Tah haper la kabo dia ye... hmmm..tak per la... Hal rumahtangga diorang... biasalah...klu udah kaya dan popular...payah nk elak rumahtangga berantakan. *boley komen centu?? Hanya insan popular terpilih sahaja yg boleh kekal bahagia rumahtangga diorg. Tu pun entah baper banyak ujian yang tepaksa dilalui. Mana ada idup yang tidak diuji. Popular atau tidak popular....di uji jugakkan... Ada satu kenangan yg menyebabkan acik tk boleh lupakan pasangan ni... pasangan kawan acik dengan bekas YB nih sebenarnya......... memalukan...tpi nk citer jugak...ahakkkss.... Satu hari.... *sila siapkan snack super ring...sebab citer bru nk mula.. Sepupu acik ajak acik pegi main boling. Kalau tk silap, ini kali kedua acik main boling...kali pertama, kat podeksen...atas The Store tu...dgn knkawan dari sekolah jiran tempat acik keje dulu. Ni kli kdua...dekat Parkson Somban masa tu. Kami pun masuk la telangak-langak mencari tempat nak duduk, nak carik lane yang disewa... Tup tup....nampakla sorang yang sgt familiar...eh..bukan sorang... 2 org la... En F....kawan acik tu. Acik yg tk reti nak sombong nih, gi la mendekat dan menegur mereka. Diorg tu pun main boling gak... terrer ooo... acik main cam orang kampung je...mang org kampungpun..huhu.

Acik main kat sebelah lane diorg je...

Banyak kali gakla acik dapat buat strike yang tk disangka2....

Sampai ketika sewaktu acik nk buat balingan golekan penuh bergaya dengan bola yg beratnya 12lbs itu.....

Tiba-tiba..... acik tergolek jatuh terduduk dengan penuh gayanya...dihempap bola 12lbs tersebut...!! Camner boleh jatuh ehhhh??? ...acik terpijak atas lane yang lincin itu !!!! Kira salah step la... Yg lebih bermakna peristiwa ini.... kejatuhan acik itu telah disaksikan oleh mata mereka yang acik ceritakan ini..... alangkah besarnya kemalu -maluan acik di saat itu. Tapi yang baiknya kat tempat2 camni.... manusia sekeliling akan bebuat tak nampak. Tapi dalam ati mereka...acik tau...mesti diorg serba salah nak gelak guling2...atau nk kesian kat acik yg udah tersepuk jatuh begitu...!! Akibatnya, 2 tahun acik tak berani nak main boling. Sakit di tangan masih belum hilang hingga kini. Sebab tu kalu acik main jugak, tangan acik tk dapat bergaya cantik cam orang lain... Janji itu bola bergolek jugak... bila ketagih nk main gak...acik hantam jugakla. Itu lah peristiwa yang tidak dapat acik lupakan hingga sekarang...puas dah cuba...tpi tk blh. Apalagi bila kuar berita panas sejuk pagi ni..... maka nostalgia itu mengimbau kembali... dan acik akan tersenyum tersipu-sipu kemaluan lagi seperti hari2 yg berlalu itu....

Penutup kata untuk entry hari ini... semoga En. F kawan acik tu berbahgia walau apa jua keadaan hidup dia sekarang nih.

Dan moga bahagia juga pasangan bekas MB dan bekas YB tuh hingga ke akhir hayat.

Satu lagi moral of the story.... kalu main bowling tu..hati2...jgn dapat nasib macam acik...itu lane adalah sangat lincin!!

Sunday, April 11, 2010

Peperiksaan kali ke...entah

Pagi ni acik bangun awal. Sebab nak menghadiri peperiksaan SPA yg tah baper kali acik ambil, tpi tk pnah yg lulus lagi. Sebelum tu, bangun awal subuh gak sebab nk buat sarapan, ada 2 org tamu si Shahmah menumpang bermalam di rumah.... kenkawan pompuan dia... ye..pompuan... Yanie bantah bila dengar Shahmah nk bawak kawan pompuan balik rumah. Tapi acik kata aper salahnya, diorg tu tumpang tidur je. Risau gak nk meninggalkan 2 orang anak dara tu dgn anak bujang acik... tpi mikirkan, takkan la si Shahmah nak kaco 2 org kawan dia tuh..atopun, takkanlah 2 budak pompuan tu nak buat tk senonoh kt shahmah... sementelahan pula, diorg pun nk keluar awal pagi, ke Kuala Lumpur utk urusan pengajian tahun akhir mereka. Sambung citer tdi. Lepas siap sarapan, acik mikirkan nk pegi awal ke pusat peperiksaan di Maeps. Cam biasa, acik tk biasa dgn tempat tu, walopun dekat. Katanya, hanya 10minit pnjln. So, msih ada masa untuk bersantai2 dlm dewan nanti kononnya. Agak2 1/2 jm lagi diminta masuk dewan, acik baru bergerak dari rumah. Tapi hampeh tul.... sampai di depan hospital Serdang, jalan sudah jem... Daun Bidara pun cerita keaadan yang sama berlaku pada beliau...cuma acik rasa acik bertuah sikit dari dia..mungkin sebab acik dari Putrajaya. Maka tidaklah semalang DB itu. Hujan pun sama menyukarkan perjalanan itu. Acik asik jeling jam.... kena masuk pukul 8.30. Pekse mula pukul 9. Jam dah tunjukkan ke pukul 8.45.......9.00 !! masih tak sampai ke destinasi. Pergerakan kenderaan yang amat perlahan, menyesakkan dada yg dah berdebar-debar. Mikirkan, sempatkah aku...bolehkah aku masuk dewan sebab dah lewat nih... Acik yakin, bahawa kereta yang banyak2 sepanjang jalan hosptal tu, adalah kereta calon2 peperiksaan cam acik gak. Ramai sungguh. Expo pertanian yg memang ada di MAEPs tu setiap hari sabtu menambahkan lagi sebab jalan yg sesak. Lama-lama, acik berjaya juga sampai di tempat parkir. Dewan jauh di atas bukit...menapak lagi...dengan payung, dengan fail berisi keperluan peperiksaan. Mencari dewan lagi satu penyumbang kelewatan. Dah jumpa dewan, nk carik seksyen mana pulak...acik tm pikir panjang, terus duduk di satu meja yg kosong...di seksyen 1 ...dengan pasaan leganya sebab melihat orang di sekeliling belum mula lagipun menjawab soklan. Kertas soklan pun belum diedarkan. Meja yang acik duduk tu tanpa beralas...cuma kelihatan papan buruk yg jadik permukaan meja itu. (Kira masih bertuah, dibandingkan dengan cerita Daun Bidara yg tepaksa menanda kertas OMR di atas peha...sebab tiada meja di dewan peperiksaannya.) Dengan penuh yakin juga, acik isi borang OMR yang ada atas meja tersebut. Bila tiba di bahgn pusat peperiksaan, acik rujuk surat panggilan, iskkk...aku kena kat seksyen 3....bukan seksyen 1.... Lalu acik bangun dengan muka selamba, tak bgitau pengawas peperiksaan pun, acik angkut sekali borang OMR tu, mencari seksyen 3. Alhamdulillah, jumpa lalu duduk di meja kosong di situ...nampaknya calon terlalu ramai, pengawas dan urusetia tidak terjaga sesemua kami di dewan ni. Jadi...suka hati lah nk buat apa. ..hehe.

Acik perati lagi sekeliling....semua muda2...acik rsa cam acik je yg paling berumur... rupa2nya Daun Bidara pun rsa serupa cam acik. Cuma kita tk kenal, klu tk blh jumpa ekk.. dpt la tgk muka2 yg dah tk sepatutnya menyebok nk amek pekse dgn org2 muda lain tu... abihtu...acik dah cuba dari acik muda lagik, amek pekse ni, tpi tk gak lulus2.... bengang tul. Kekadang rasa fed up sungguh. Namun acik tk benarkan diri ini berputus asa dari mencuba...walopun acik tk dpt jawab, esp soklan penyelesaian masalah tu..yg ada unsur2 matematik yg paling acik tk gemo tuh. Alhmdulillah, acik sempat menduduki peperiksaan ini dengan sempurna. Meja pun yg ada alas... Jawab soklan dengan lebih matang....ehh..dulu tk matang ekk... ye lerr... dulu, acik salu menung mencari jawapan kat satu2 soklan yang susah...hinggakan acik tk sempat menjawab hingga ke akhir soalan. Bila kertas jawaban udah dikutip, acik semak soklan belakang, rupa2nya soklan yg sesenang yg blh jawab tanpa perlu perah otak pikir pepanjang... ha...! kan dah menyesal... Tika menjawab soklan esei, bahasa melayu, esei acik bertulisan tangan kekecil.... lenguh gak tgn ni menulis. Maklumla...sekrg jarang menulis tangan. Semuanya kat komputer. Bila menjawab soklan esei B. Inggeris, tulisan tetiber jadik besar2..... nk penuhkan cepat mukasurat tu. Biar nampak banyak isi karangan tu..hehe. Masa rehat amat singkat. 1/2 jam je. tak sampai pun 1/2jm.... (ni semua sebab kan menunggu acik dll yg lewat dtg tdi la...). Acik nak ke kereta ambil kain telekung nk solat pun udah 15 minit menapak. (saper suh tk bawak sekali) .... pastu menapak nak naik semula ke dewan/surau....dah makan masa dekat 15 minit ...mka selesai lah waktu rehat tu. Ketika menjawab soklan yang 200 + 220 tu, sekali lgi acik nk katakan, acik semakin matang. Tahun lelepas, salu acik jawab tk habis...sebab tk sempat. Pnah sekali tu, bila tgk masa da nk abis...acik main tanda je kat borang omr tu. letak je jwpn apa... objektifkan...dari A-E atau A-D. Malangnya, ada bahagian yg acik hitamkan jawapan C, atau D atau E. Padahal di kertas soklan, hanya ada jawapan A dan B sahaja...boley??? hahha...tpi tu dulu... kali ni acik sempat jawab abis ...bahkan, dapat keluar awal setengah jam lagi tuh... punya la laju menjawab ...(kli ni jawab bebetul...)

Balik rumah, tesangatla menggigil kelaparan. Rehat tdi tu kan tk sempat makan! Oklah....acik udah mengantuk cerita ini story. Tdi udah letih sorak2 untuk pasukan NS.... Tahniah pasukan NS yang menang piala FA.

Wednesday, April 7, 2010

kejadian hari ini

Kapler penin hari ni.... pepagi rumah terasa bergoyang.... acik dah agak..ni misti ada gempabumi kat Indonesia nih...

Akuarium ikan acik bergoncang lagi airnya, macam kejadian yg pernah berlaku pada tahun2 sebelum ini.... komfem....rumah bergoncang.... gempa nih.

Acik seba salah...nk gi mandi ke...atau nak lari turun bawah.

Acik bukak pintu depan, tengok tak ada pun org lain yg nak lari turun selamatkan diri...

errr...aku sorang je ke yg rasa apartment ni bergoyang???? orang lain tidur lagik ke? atau masing2 tengah solat..atau tengah dlm bilik air?..

Lelama, aku buat tk tau je..jalani hidup seperti biasa...mandi, solat, bersiap utk pergi kerja.

Friday, April 2, 2010

kau pergi jua

Al fatihah buat Allahyarham Mior Ahmad Fuad Mior Badri (Din Beramboi) yg telah disahkan meninggal dunia tghmalam tadi. Moga Allah melimpahkan rahmatNya pada Allahyarham, dilipatgandakan pahala amalan baik beliau, diampunkan segala dosa dan dijauhkan dari siksaan kubur dan api neraka.... lalu menikmati keindahan syurga... Moral: Layakkah hamba dhoif yg banyak berbuat dosa seperti aku ini membayangkan syurga buat diriku di sana kelak?

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-