Friday, May 29, 2009

Rabu yang kelabu

Dari aritu....ari Selasa, acik domam..... err..senornya dah lebih 2 minggu...acik rasa badan dedar je..nk kata demam tk demam...kapla sakit.... tekak berkahak... akhirnya, ari selaso tu baru rasa demam bebetul. Acik mintak ekskues balik awal dari bos.. mahapla bos..acik rso cam tebayang2 yo bantal...esp lopeh tetiber mata naek bongkak.. knkwan kato acik elegik...lepas makan ubat utk selemo...yg si Yeen beri... konon eeh, ubat tu tk serasi.. acik balik umah, teruih tido..sampai malam...pehtu sambung sampai pagi... Acik amik Emergency leave... sbb rsa nak rehat lagi. Tahun ni, baru skali ni acik amek coti tahunan... klu sakit, mang acik jarang cuti MC...tpi amek coti rehat... Sebab ehh..klu amik MC, acik kono duk ontok2 kat dlm rumah...sbb yo sakit eehh... klu kuar rumah yo...tu tando eehh...MC boli lah tuh.. Jadi acik amek EL...klu nk kuar sopping pun..tk do mato2 yg nak nangkap.. Klinik? oh tidak.. tapi pagi rabu tu.. Yanie koba, yg dia akan bertanding kayak tghari ni... err...acik kan demam... tpi dik sobab rsa amat bertanggungjawab, acik offer diri ngantar Yanie gi kat tompek betanding tu... (senornya nk tgk la petandingan tuh...) ..normal lah kan..sorang ibu nak bagi semangat kat anaknya yg betanding...walopun diri sendiri tk sihat... (ibu mithali kah aku?) acik bukanlah sorang pemotivasi yg baek untuk anak2....kasi down lagi ada...hahaha.. sori anakku.. Sedang acik leka selekanyer di tepi tasik yang indah dan panas tuh.... snap gambar sana...snap gambar sini.. rakam gamba sana...rakam gamba sini.. (plan utk masuk blog la tu...) ... - - tetiber rasa lapar lak pewot.. HUUUHHH....baru tingat....!!!! sebelum kuar rumah tu, acik tenggek piuk, masak bubur nasik..sbb tingin makan bubur nasik..... dah lebih 2 jam gamaknya... ADEIIIIHHH..... tk belengah lagi...acik tinggalkan je tempat tu..kamera tu... dan belari2 anak ke kereta, dan apa lagi.... drift.... balik ke rumah.. tempat berkayak tu dekat dengan Pullman Resort... berhampiran PICC... selalunya dalam 15 minit dari rumah.. tpi sbb acik men drift... tk sampai seploh minit da sampai...!..acik bebetul tawakal..klu ada polis tahan, acik akan kata, rumah saya mungkin tebakar tok.... ni soal nyawa tokkk.... mmg... acik bayangkan entah2 bomba dah dipanggil.... rumah jiran sebelah menyebelah, bawah atas, dah hangus jugak....uwaaaaaaaaaaahhh.. sesampai di kawasan kuarters ni...acik langut2 ke atas...nengok ke aras rumah acik....ada nampak api ato asap ke idak..... ... ternyata, tak nampakkk !!! cecepat parking keter...naik lif....dan putar anak kunci pintu... menolak dan menerjah masuk ke rumah yg memang dah berbau hangit...... there goesss....my bubur and my periuk.....!!! Lalu acik tutup api dapur itu. Alhamdulillahhhh...acik tarik nafas lege ! Baru tringat yang acik demam...lemah lutut rsanya... Badan dah berpeluh2.... maka acik mandi meringankan sedikit tekanan tadi... Insap lagi acik...dulu kan acik penah cerita pasal dapur hampir hangus terbakar... ni nyaris berlaku lagi...tpi klu jadi lah... sian rumah jiran yang jadi mangsa kealpaan acik kannn.. Nauzubillahiminzalikk... lepas mandi, acik besiap ke taman rekreasi air itu lagi...untuk menyaksikan Yanie betanding gak..wlopun baru lepas melalui saat getir tadi tu.... kli ni bawa kereta dengan lebih sopan dan penuh kesusilaan.. acik letihla...nak tdo sat....lenkali acik sambung lah..... nk dload gambar pun tk larat rasanya nih..ngantokk...

15 comments:

Tijah said...

hikhik. misti lopeh tu terus baik domam kan? sbb dah belolah sakan...

lupekanje said...

tk tijah....tak kobah den dibuek nyo pastu....citor acik tk abih lagi tuh...baru sekorek ari robu nyer citer tuh...

iina said...

cik den pun ponah jadik gitu.. maso mtuh den panehkan kuah laksa kek dapur.. peh tuh terus p solat.. lepas solat trus p balik opis.. tak ingat langsung pasal kuah laksa tuh.. tetau dah 2 jam.. adeihh... nasib baik teringat idak xtau ler apa nak jadik.. den paham nar masa tuh bawak keto pun dah xingat dunia wakakkakah.. sojak tuh tak ponah de buek cenggitu.. agak2 nak panehkan lauk.. ahh tggu terus kek situ jgn tinggal2.. krg jgnkan hangit terbakar pulak

lupekanje said...

telupo lah iina....nk buek camno kan...eloklah elak2kan memasak...klu agak2 nak kuar rumah..

tapi klu dah pelupo...jadi gak lagik...ni dah kali ke patploh nih...
acik takot betui tau masa tuh!!

zino said...

jangan buek selalu cam ni kono begingat lobeh ni.. sapaleh kalau apo2 tejadi.. boleh elok domam kalau cam tu..

kakpah said...

acik!!! osah botul kau ni pombahayo orang e. Seb baik toingat in time. Kok tak..hehe..
Ekau boli lah slow cooker tu cik. Boli yang kocik yo cukup tuk sorang duo makan. Tak risau lai kok tolupo. Kalau masak bubur ni memang slalu macam tu.

lupekanje said...

zino,
bulih elok domam ko? ato tambah tinggi tknn drh lagi?? huhu..


kpah..
yo lah...nnt ader jeki, acik boli satu lah...
dah tua2 ni kono salu makan bubur...sbb gigi dah makin gugur..
Tuhan sentiasa bsamaku kakk...klu tk..mang dah lamo acik reput kak.

zino said...

acik..
malam tadi kol duo pagi den ado ke presit ompek boleh tu.. lopeh anta angah balik den terus yo tak tunggu bilo dah sampai ghumah dio talipon keto tak boleh setat.. sebulan di tingga e poe kelantan.. mau deh nak idup..

kono lah den datang balik tolong tolak.. dio nak tidur kek ghumah den..

lupekanje said...

laaa....dak angah tu....apo tk diposan eh acik tolong panehkan injin keto dio...boleh yoo...
ni sampai sebulan betri tk caj...

skrg sapo yg susah..?? abahhhhh eh gak...hehehhe..

kul 2 pagi tu acik raso, acik ado kat Paris...hehheh..

Shifu67 said...

apasal ko tak ikut sekali betanding dgn anak ko tu... baik la ko join sekali... lagi senang

lupekanje said...

shifu..
ndak juga...tpi nnt dia malu...sbb acik mesti lebih baek dari dia...ahakkss...

sabiqahAnuar said...

cian kak chah, sokmo deme...tp tu nampak gaya da nak okay da tu..chaiyokk kak chah!

lupekanje said...

eiqa..
deme smula nih..ingatkan dah baik...adeiiihh..
sesekali ja ieqa..tk saluu...Tuhan nk bagi pahala nih...uhukk..uhukk..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

bilo eden baco yo komen kawan2 acik kek atas nu ha, raso eden duduk dokek nogori yo pulak..ha ha ha..

jangan ekau cik buek lupo2 laie...terbakar umah, mano laie acik nak duduk?..

lupekanje said...

cikgooden..
doakanla agar acik tak ditimpa musibah bencana gitu..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-