Friday, January 30, 2009

Kolam air Panas Podeh

Hari Ahad lepas, acik sepatutnya menghadiri majlis walimatul urus salah seorang teman sepejabat. Tapi acik batalkan memandangkan kakak acik ni ngajak nemankan dia gi Waterworld Pedas.

Dia yang diserang Chikungunya dari tahun lepas, masih belum pulih sepenuhnya. Efek dari sakit tersebut memang dikatakan akan lambat sembuhnya. Kakinya selalu bengkak esp kalu kena berdiri lama2... err..chikungunya ke tu? Jadi, dia nak teraila gi rendam kaki kat air panas kat situ.. acik eskot je...tk hingin la mandi ..

Kakak tu pun tk bawak pakaian mandi, ingat nk beli je kat situ...mang aiii..bapak la mahalnya reger sepasang suar seteng tu je...dedekat 50... so, dia acik nasihatkan tk yah la berangan lebih, cukup stakat rendam kaki tu je.. tgkla aksi2 diorg kat tempat tuh..














Acik nengok air dia tk baper bersih, tpi orang duk lebur2 gak kat dalam tuh..




























Ni kakak acik, duk merati org lain kat kolam air panas tu...
ada yg dah memerah muka dik kepanasan. Boleh tahan gakla panasnya.




























Dalam kekhusyukan kakak acik tu merendam kaki dia...tetiber mata dia terpaku pada sorang tu... kaki dia... besau... cam kaki gajah... uwaaaaaaaaahh..org tu sakit untut.. dia cecepat bagi signal kat acik...

Dik, angah dah cukup dah....jom kita pi minum, suh Shahmah dtg amek kita... Aik....kan belumpun sejam.. acik jawab, masih tk pasan dgn signal dia.

Orang tu duk sebelah acik je...tpi idakle acik mandang ke kaki dia.. orang itu seorang wanita yg sedang tersnyum memandang acik...acikpun yg memangnya pemurah senyum, membalas senyumannya...tetiber air yg dimain2kannya itu terpecik pada acik...acik baek..tk marah... dia kata sori...acik kata, its ok..

Acik ikut je arahan kakak acik tdi. Maka kami berjalan ke arah cafe yg entah apa2 ..tk baper menyelerakan itu... order air ngan french fries je.. dan duduk di meja berhampiran.. Masa tu baru kakak acik bgitau pasal kaki orang tdi. Oooo....orang itu berpenyakit, lantas kakak acik itu tidak lalu mahu terus berada di situ...

Tapi dia tidak ada bukti yang kukuh menunjukkan wanita itu masuk sama dalam kolam air panas tersebut. Acik hanya nampak dia duduk di tepi kolam sambil membasahkan dirinya. Bagi acik, dia juga manusia yg tahu, manusia lain mesti jijik dengan penyakitnya.

Sudah tentu dia tahu menjaga agar penyakitnya tidak melibatkan orang lain. Entahlah.. hari ini hari dia sakit. gimana kalu esok lusa kena pulak kat kita...hingga orangpun takut mahu mendekati kita??? bukan mintak sakitla..tpi, kita perlu ingat, bahawa Allah boleh uji kita dengan apa pun ujian, bebiler masa kan..

Sambil mengunyah french fries, mata duk memerati orang2 yg datang kat situ... tanpa acik sedari, angin yang kuat menerbangkan french fries dlm kampit kecik itu...sempat selamatkan beberapa helai ajer...sib la air milo panas acik tu tak diterbangkan gak. Angin tersangatlah kuat rasa tiupannya. Tak lama pastu, Shahmah the driver sampai, dia dari Seremban...collect baju dia di rumah kawannya.

Si Mira n si Ika cousins dia mengekor sama....since tk mau join mak2 diorg kerana dpt rasa situasi yang akan membosankan di situ. Kakak acik memula kata nak dtg lagi terapi kaki dia ...tpi kejap lagi ayat dia da berubah...tk mo lah datang lagi...aper lagi setelah membuat kajian tentang sakit untut itu.. cehh...apa2 jer lah... Sekian.

Thursday, January 29, 2009

Jalan-jalan Cari Ikan

Hari : Sabtu
Waktu : 6.30 ptg. Lepas delegasi sya balik, acik jump in keter kakak acik, (acik kan pemandu pelancung... :) ) untuk ke Perkampungan Nelayan kat Pasir Panjang, Port Dickson.

















Kami menuju ke Kg Teluk, Pasir Panjang. Sampai di jeti, ada beberapa orang duk cokoh kat situ. kami pun join la..


















Signboard yg menarik perhatian kami.

















lalu kat jeti yg penuh dgn jala2 nelayan tuh
















Shahmah dgn muka buhsan..nyesal ikut..
.















penunggu2 kat sini pun sama bosan...nunggu nelayan balik dari laut.




















Bot2 yg tesadai samada baru balik dari laut atau menunggu masa untuk digunakan perkhidmatannya.



Kucing2 yg lepaks kat atas jaring/jejala itu. Kalau di blog zamz, cerita kucing2 yang gemok, tpi kat sini, kucing2nya tidak semontel mana..susah agaknya hidup nelayan2 kat sini.

























Seekor belangkas yg dah terkorban dik keganasan manusia.

















Pokcik tu kata 7.30 baru balik bot2 ikan tuh..so kami gi sini ...berdekatan dgn jeti tuh

















Gambar di ambil dari Medan Ikan bakar . Menunggu pesanan makanan sambil menikmati pemandangan yang indah..


















Jalan di atas jeti nih...bawah medan ikan bakar tuh. depa ni duk bergambaq ataih titi/jeti nih..
















Big smile from Shahmah. Ikhlas ke sengeh tuh.
















Gambar dari Medan Ikan Bakar...



Otak2 yg acik dah telan..Lala goreng berlada....sodappppppppppp.. Menyaksikan sunset
Burung pun tunggu sunset
Dah la tu...balik semayang...

Nelayan itu dah nak mendarat. apakala di tanya...hmm...sambey geleng2 kepala... untuk makan sendiri je


Gitu la kisahnya...kami nunggu dari 6.30 ptg....hingga 7.30..still tarak ikan.. susah agaknya kehidupan nelayan kat sini...atau musim ikan tak banyak nih. Last2, esoknya, kami gi pasau je..beli ikan2 fresh ... telaksana hajat org putraheight nak makan sesedap.. sekian


Wednesday, January 28, 2009

Cuti-Cuti Malaysia

Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ke Langkawi.. kiranya yang bebetul balik cuti, Shahmah la... Zirah memang la sedang bercuti.

Kali ni Shahmah pulang bawak berita gembira lagi.. acik vangga la untuk dia... moga dia kan terus berjaya dan kan terus berusaha berjaya dalam hidup di dunia dan di akherat terutamanya. Doa ni bukan untuk dia je..bahkan untuk semua anak2 acik..(kang ader lak yg kata pilih kasih...huhu..)

Ni anugerah yang berjaya dia dapat... (abaikan 'siswi' tu...sbb adiah dia betuka dengan pemenang fomfuan ..suppose to be 'siswa') Cuma dua je hadiah ktegori ni..satu utk pelajar lelaki, satu untuk pelajar perempuan.

Sebagai adiah untuk kemenangan ni, acik bawak dia bejalan balik kampung..tpi dia yang drive..heheh.. sabo je la ummi dia ni.. Acik nak tulis citer bebaik je kali ni. Tak nak citer yang membengangkan paler hotak..

Acik balik kampung pagi Sabtu. Jalan idakla sibuk sangat lagi. Terus je turun kat Tol Pedas Linggi. Semenjak dua menjak ni suka ikut tol situ...sebelum ni acik suka masuk kat tol PD Seremban. Bukan apa kluar pagi tu, si Zirah kena attend peperiksaan berkomputer untuk pembelajaran mendapatkan lesen memandunya.

 So, 8.30 pagi le kena sampai. Sementara tu, acik bawakla emak acik gi Pasar, beli lauk aper yg patut... memandangkan pasni tokei2 pasar akan bercuti. Selalu kita dengarkan, Orang Cina berhari raya... orang melayu tak makan..

Aper lak tuh... dah..kedai tutup, klu yg niaga tu smua cina, makanya, idak ada la tempat membeli gamaknya. Tapi skrg tidak la camtu sangat. Klu jadik camtu, orang2 melayu ni tepaksa la belik stok ikan sayur bagai...untuk sehari dua. Orang cina ni kalu cuti, idakla lama cam orang melayu...kekadang raya pose, seminggu tutup kedai.

Orang Cina tutup kedai sehari je..atau mungkin 2 hari.. pehtu dah bukak meniaga smula. Petang, acik bejaya goda dan pujuk sya singgah umah emak acik...dah dia ondewey balik kampung gak..ala..pesalahnya singgah jap..hehe.. kan kata nk bunga sundal malam.. kat sini ada bunga sundal malam je tau..fomfuan sundal tadak ! Riuh rendah petang tu.. sesampai je sya, tak lama pastu, kakak acik n family lak sampai.






























Ni arif n Amiza sempat gak acik ajak maen badminton kampung style.. gelanggang satu lagi kat depan dipenuhi dik Zirah n cousin dia... bepeluh2 si Arif..

Mak dia pulak sesi lawatan ke Taman herba emak acik... ha, ngko, tu la pasal acik suh datang gak...kan dapt amek anak pokok lada itam bagai, selain dari sundal malam tuh.. mak acik lak masa tu mood tgh baek... Nnt sambung, N3 kedua..kisah cuti kali ni...

Friday, January 23, 2009

Orang Berbudi, Kita Berbahasa

Kemarin dulu ada taklimat seperti gambar di atas.. acik jadik kurusetia...
Ni boss acik dengan salah sorang guru yang juga seorang blogger..
Antara guru2 dari Sabah yang bercuti belajar dan belajar di semenanjung ini.
Blogger tegar?? Bossku... selamat balik kampung untuk semua.
Saya bukan mahu menyanyikan lagu Siti Norhaliza mahupun lagu Saloma..! Tetapi saya mahu katakan di sini bahawa masalah yang cikgu bentangkan tadi akan kami bincang kan dahulu dengan pihak JPN Sabah untuk memberikan jawapan...
err...masalah aper ye tdi...
Sebelum itu saya akan sampai sebuah lagu khas ditujukan pada hadirin sekelian..
Kurasakan pudar dalam hatiku
Rasa cinta yang ada untuk dirimu
Ku lelah dengan semua yang ada
Ingin ku lepas semua......
lalalla...
sekian..

Thursday, January 22, 2009

Kelas ittew 2

Kelas Feqah 1 Masih shortage masa...ntah aper yg acik buat..sampai tk ada masa...agaknya Tuhan tarik nikmat masa sbb salu tk hargai masa..sebab tu sentiasa rasa tk cukup masa...banyak buat mender2 lagha..sesia.

Malam tdi gi kelas Feqah Ilmu Quran kat Masjid Putra. Badan rasa sungguh letih..hanya beberapa minit duduk di rumah selepas balik dari kerja...sbb balik lewat...pehtu target nak solat maghrib kat semejid ini.

Nak share ilmu malam tdi...tpi..eerrr..dalam keletihan itu...acik tk baper nak dgr ustaz tu cerita /ajar apa...

Tajuknya Sejarah Tafsir Quran. Antara yang ustaz Ikmal dari Kolej Islam tu kata, orang dulu-dulu, tulis kitab, menggunakan catatan murid2 mereka.

Huraian acik: CIkgu2 sekarang kalu kumpul catatan murid tentang apa yang diajarnya, nescaya akan meletup2lah jualan kitab itu...yang pnuh dengan ilustrasi2 katun, bunga2, cakaran2 abstrak.... demi untuk menghilangkan mengantuk dan menyegarkan mata...

Definisi Tafsir : segi bahasa - Penjelasan segi istilah - seperti terminalogi...sesuatu ilmu yang boleh dipelajari.. Ilmu yang mengkaji kehendak Tuhan dalam Al Quran.

Tetapi kata ustaz, ada kehendak Allah yang kita tidak faham...seperti ayat Yaasinn.. Tho Ha...dan yg sewaktu dengannya itu. Banyak lagilah penyampaian ilmu oleh ustaz Ikmal...acik tulis...tapi pehtu acik tk pasti apa yg acik tulis tuh..heheh.

Yang akhir yang acik ingat sangat hingga acik jadik segar semula adalah..kata2 ustaz itu.. Ada seseorang berkata;
Ada 3 muka yang menunjukkan petanda pelajar sudah bosan:
1. Apabila mereka melihat pada muka jam
2. Kemudian mata mereka memandang muka ustaz
3. Mata terus mengarah ke muka pintu. dan apabila ustaz menyebut; Wallahualam..

Melompat2 keriangan setan yang bergayut2 di mata2 kami ini...

Sekian. .

JOGGING TAHUN INI

Sebelum tu nk bagitau gak..dengan vangganya...tanpa rasa riak2 air di kali, Acik telah memulakan semula aktiviti jogging yg telah terhenti hampir 6 bulan bersamaan setengah tahun yg lalu.

Bersama azam yang acik dan sya buat, acik kurangkan sikit..takut tk telarat ..sekurang2nya satu minggu 2 kali..


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
So, dah bermula dari minggu lepas...di mulai dgn berjalan pelan2....dan hingga ke hari ini, acik rasa dah ringan sikit badan untuk berlari2 anak sekejap2..pehtu jalan 15 langkah..lari 5 langkah.. kira ada peningkatan jugakla tu kan..hehe..
 
Maka bersaksikan pekerja2 bangla ensem di taman surgaloka Putra Perdana Putrajaya di hadapan Hotel Shangrila, acik terus berusaha untuk kesihatan badan yang terempap2 berjalan...yg mana acik amat mengharapkan kedatangan Sya yang juga amat bersemangat dan semangat dan memberi semangat ittew untuk menemankan acik...
 
Berbagai halangan gakla untuk istiqamah dalam aktiviti ini. Tak apa..acik berazam untuk bulan ini...akan teruskan. Saper nak join, mari la dtg setiap petang selepas waktu pejabat..target acik hari Isnin, selasa dan khamis...kalu tk dpt..maybe hari Jumaat atau di cover pada hari sabtu atau ahad.














Ini jalan2 yg sering ku lalui besama seseorang.
Sekian.

Wednesday, January 21, 2009

kelas pengajian pertama 2009

KELAS ITTEW
Hari Ahad, acik menghadirkan diri dalam kelas Pengajian umum di Masjid Putrajaya.. hmm.. acik sonok senornya, tpi dalam sronok, acik risau..sbb apakala kita mendengar, memahami dalam proses pembelajaran itu, kita mestilah mengamalkan dan menyampaikan.. 'sampaikan walaupun satu ayat..'..acik banyak yg langgar lagi bab nih.

Tajuk yang dibawa oleh ustaz Najib (ralat...dulu acik kata ustas ni dari UIA...senor nya dari Uni sains Islam Malaysia) pada pagi tu adalah tentang aurat wanita muslimah.

Cara penyampaiannya lembut dan berhemah..membuatkan acik rasa nak amalkan masa tu jugak..











Banyak yang dibincangkan... antara lain adalah aurat dengan ipar duai bagai... acik mikirkan acik dan ramai antara kita yang tak pandang berat dalam hal ini.

 Dgn ipar semua tu kita tk jaga aurat kita..sebab anggap mereka itu saudara kita... jadi, tk apa klu tk jaga aurat...senornya tk boleh..kita perlu jaga aurat dengan mereka sepertimana kita menjaga aurat kita dengan yang kita anggap bukan sedara...dengan ayat lain, ipar itu adalah bukan mahram dan halal untuk bernikah (andai kita berpisah samada mati atau hidup dengan suami/isteri kita...)

Kata ustaz, ramai antara kita yang tidak memahami istilah Mahram...siapa yg kita panggil mahram itu.. Mahram adalah mereka yang haram nikah dengan kita. Mak kita, ayah kita, adik badik kandung kita...adik badik satu ayah dgn kita..adik badik sesusuan kita...anak2 ibu kita...(ye ler..dah sama tempat menyusu..) adik badik mak kita...adik badik ayah kita...(pak sedara dan mak sedara) dll. atok dan nenek kita. iaitu ayah kpd mak dan bapa kita..
dan mak kepada emak dan bapak kita. sepupu...bukan mahram dan blh kawin dgn kita..maka aurat kita perlu dijaga dgn mereka. suami / isteri kepada mak/pak sedara kita..bukan mahram dan blh kawin dgn kita..maka aurat kita perlu dijaga dgn mereka. adik badik tiri - lain mak kandung lain bapak kandung...adalah bukan mahram juga..retinya..sebelum kawin lagi, mak kita dah ada anak..kita la.. dan ayah tiri kita tu pun dah ada anak dgn isteri lain dia.. maka, kita dengan anak ayah tiri itu..adalah bukan mahram..(ada huraian lagi rasanya..) melainkan anak ayah tiri itu menyusu dengan mak kita secukup syarat..(takkan yg dah bebesar nk nyusu kat mak kita kan...huhu..)...

Orang Gaji pun aurat dengan tuannya...jadi, org gaji perlu menjaga aurat bersama tuan rumah yg tk sama jantina. Kata ustaz lagi, semua larangan Allah itu ada sebabnya untuk kebaikan umat manusia juga.

Klu kita menjaganya, maka akan dpt lah elakkan atau kurangkan perkara yang tidak sepatutnya berlaku.. contoh yang dia sebut, misalnya sorang ni kawin dengan si kakak...pehtu adik pompuan duk sama2, aurat tk terjaga...pakai sluar pendek dan seksi2 kat dalam rumah...

si adik ingat tk apa..sbb dah jadik abang ipar...si kakak pun centu...tkkisah... tapi rupa2nya, si abang ipar ni tertarik pulak kat adik.. sbb adik lagi jambu dari si kakak nampak gayanya... maka si abang ceraikan si kakak untuk mendapatkan si adik...kan dahh...itu antara contoh yg blh berlaku sekiranya larangan Allah itu di langgar.

 Kerana Allah itu Maha Mengetahui. Itu sikit je dri bnyk2 ilmu yg acik dpt aritu... acik kongsi dgn sesapa yg nk bekongsi la..bukan nak ngajar. Heheh...kang ada lak yg marah kat acik...kalau ada tesalah penyampaian, harap dpt teguran dari yg arif...okeh..

--------------------------------------------------------------------------------------------

PAMERAN JOM MASUK U!

Lepas kelas, dalam pukul 12, acik begegas balik umah, besiap utk agenda hari minggu seterusnya...














ke PWTC... Sya ajak acik.  Bagus jugak kalu pergi, memandangkan kami bedua adalah mak Dara yang punya anak dara yang sedang menunggu keputusan SPM...maka acik tumpang keter sya, dan sya jadik supir acik...heheh..dah acik offer nk jadik supir, sya tk endak pulak.. memandangkan acik buta jalan klu kat area KL nih..acik mengalahla dgn menumpang keter sya.














sesampai kat situ, kami bawak haluan sendiri..sebab ramai sgt orang..(mestilah org...tkkan kucin...) si zirah ni buat muka blurrr... tk tau naper nak pegi sini... Bukan ada aper pun..takat nk kutip pamplet2 unibesiti tu je..wat per...huh..
Kutip je la pastik tu...beg ketas yg lelawa da abis...















ni Sya sedang interview petugas kat booth KPT nih.. Anis pun muka blur jugak, nk tanya aper mak???? hehhe..

Acik kener marah dengan zirah..ummi ni...sik amek gambar je...dah la tu.. acik jawab..(menjawab tuh...amvoii..!!) sukati la..ummi kan blogger tegar besama kameranya.. tebalikkan..anak pulak marah emak..adeeiihhs...apa la nasib ngko zirah, dpt emak cam nih...

Agak2 sejam kat situ.. kami pun balik...brenti makan kat mana yer sya...acik dah tk hingat tempat tu... dalam keadaan anis dgn zirah yg kelaparan, kami tk sampai ati lak nk balik gitu ajer.. (senornya mak budak tu lagi lapar...heheh..) ...

Selesai agenda ari ahad cerita ikut version acik la.. Malamnya acik tk kemana. Untuk ari Isnin acik ngan sya dah atur agenda lain. ...jadi malam isnin ni duk la ontok2...tdo ke...ngemas ke.. Acik sgt sibuk di hari2 yg mendtg ni... mcm biasa..bile malam, acik ngantuk.. biler la masa nk hapdet blog... Sekian.

Monday, January 19, 2009

Cucu Tok Janggut

Heheh...sajer tajuk je.. Sesungguhnya sabtu ni acik begitu menyibukkan diri dgn aktiviti yang bukan biasa. Tengahari acik balik kampung...ambil Yanie di Kolej 11, pastu terus menuju ke kampung halaman yang dicintai dan dirindui..

Hasrat hati nk singgah kat kedai katak, nak beli guppy lagi..tk sempat, dlm keadaan cuaca yang panas berdenting..rasa nak cepat sampai kampung je. Tiba di kampung, acik basuh keter yang berabuk tuh. Lepas tu tulun antar mak acik gi kedai, beli beras dan keperluan dapur dia. Balik dari kedai, solat zohor, pehtu nolong dia gi amek dapur buruk kat umah arwah nenek acik.

Dah berkarat dah dapur tu. Test2, okey lagi...mak acik suh acik amek, gantikan dapur acik yang apinya sungguh tidak memuaskan hati emak acik tu.. Tiada bantahan...sebab tk blh bantah...bawak jer la dapur yang dah separuh berkarat tpi nyalaan api nyer jauh lebih besar dari dapur acik yang tidak berkarat itu.

Selepas mengutip barangan antik itu, acik gesa tuan puteri 2 orang itttew untuk bersiap balik. Kenapa balik sekejap ajer?? Sebab si Yanie kata, dia perlu segera pulang ke kolej, sebab ada event...tah haper..tatau la.. tpi yang lambat besiap, dia jugak...sebab ngadap citer industan Salman Khan yang merapu meraban tu... ader ke blh jumpa tuhan ..pehtu amitabh blacan lak jadik tuhan..ader ke..!!.kita yg tgk, sesilap rosak akidah tuh..

Yanie teringin nak bawak keter. Maka acik bagi lah dia bawak ..tpi sampai sekolah tu je..cukup... nanti tempat lain pulak yang sampai.. Minah ni lesen dah lebih 2 tahun...tapi blm di komfidenkan utk kasik pegang stereng keter acik...salah saper la tu.. dia tk macam Shahmah yang bawak keter dgn komfiden.... bukan salah ibu mengandun..setelah sampai di sekolah, acik amek alih pemanduan berhemah itu.

Di highway, tk bolh memandu laju2...sebab angin kuat...melayang2 rasanya keter acik.. so, acik bawak sopan je...dgn bebelan demi bebelan kat Yanie...suh dia pakai talipinggang keledar. Sampai Putrajaya dalam pukul 3 ptg...ehh... btolak pun dah lebih pukul 3...alahai..telupa. Kamis sampai dalam pukul 5.00 ptg. Pukul 5.30ptg,

Mak acik pulak tipon...suruh hantarkan ubat kakak acik di Putraheight... yang sakit dari aritu..dah 2 bln kot... mcm chikungunya...tpi hentahlah... yang masih tk sembuh, kaki dia..berulang2 sakitnya. PEnyakit acik pun masih tk sembuh...sakit sesat barat.

Tetiap kali gi Putraheight, mesti nak sesat...setelah jauh perjalanan yang sepatutnya dekat itu, berjaya juga acik sampai kat rumah dia.. Tertengkot2 jalan nak bukak pintu pago.. Dia nak pegi kedai DObi, ambil baju...nak drive..sakit2 tu.. jadi acik offer nak gi antar dia ke kedai dobi itu.

Tetiber tipon acik bunyik...Pn Haida di talian, ngajak deting malam ni pulak... uwaaaaaaaaaaahh..tk blh tolak, sebab acik dah rindu nak jumpa Marissa Zoey . acik kat Putraheight ni...nnt acik cober la sampai sana kul 8.00 ..

Lepas buat appointment, acik masuk dulu umah kakak acik tu...menjamu anak tekak dan usus perut ni dengan nasik beriani...sungguh sedap...yum yumm Kakak acik tawar diri nak tunjuk jalan balik ke Putrajaya...tpi acik kata, Tak payahlah....acik tk penah sesat lagi kalu jalan balik..!!

Ha!! cakap lagi....aper...acik sesat ngko... again...jalan dekat jadik jauh.. Alhamdulillah, sampai gak dalam kegelapan malam. Cecepat solat maghrib yang dah kat penghujung... Kemudian besiap utk deting kat Alamanda pulak...demi cucu Mak Tok itu...ALamanda sanggup ku rempuh.. tengokla gambar yang zirah tolong ambilkan... Pn Haida blanjer acik dgn zirah makan2..pehtu puas dah dokong Marissa, perut pun semua dah kenyang... acik balik la. Tamat kisah hari Sabtu.. Tengok marissa tu...comei kan??? Geram tgk dia.. Marissa n Mak Tok.

Saturday, January 17, 2009

Mengingati Mati

Acik tatau lah...semenjak dua menjak ni, risau pasal kematian. Bagaimanakah agaknya cara kematian aku..
  • sakitkah
  • eksidenkah
  • dibunuhkah
  • dalam tidurkah
  • bencana alamkah
  • atau apakah?????
Bilakah agaknya masa tu...
  • subuhkah
  • pagikah
  • tengaharikah
  • petangkah
  • malamkah
Dan lagi merisaukan..di mana tempat aku mati...??
  • Di rumahkah
  • Di masjidkah
  • di ofiskah
  • di pusat beli belahkah
  • di panggung wayangkah
  • di pusat hiburankah
  • di taman bungakah
  • di hospitalkah
  • di tengah jalankah???
  • atau di manakah tempat yang mungkin aku tkkan terfikir??
Tambah risau lagi, ketika itu aku agaknya sedang buat apakah??
  • apakah aku sedang makan beriyer..
  • apakah ketika aku sedang tidur?
  • apakah ketika aku sedang berkaraoke..
  • apakah ketika aku sedang terbahak2 ketawa..
  • atau ketika aku sedang belajar, membaca buku maupun mendengar ceramah
  • atau ketika aku sedang menyampaikan ilmu..(err..cikgukah aku..)
  • atau ketika aku sedang mengumpat sedara ku sendiri
  • atau ketika aku sibuk dengan kerjaku di pejabat
  • atau ketika aku sdg betenggek atas kursi ini, menaip blog??
  • atau ketika aku sedang berlari2 anak berjogging di taman
  • atau ketika aku sedang kursus di mana2..
  • atau aku masa aku sedang memilih ikan di pasar
  • atau masa aku sedang berleter kat anak aku...
  • atau masa aku sedang baca Al Quran
  • atau ketika aku memandu
  • atau ketika aku main boling??
  • atau ketika aku sibuk membancuh bahan untuk buat puding karamel??
  • atau ketika yang aku tk pnah pikirkah?
Bersama siapakah aku ketika itu..
  • apakah aku seorang diri di rumah,
  • atau mungkin bersama anak2 yang mengadap sekujur tubuhku
  • atau mungkin sedang bersama kawan2 yang sesama bgumbira
  • atau mungkin bersama kawan yang mahu bersama2 ketika duka
  • atau mungkin bersama mak aku yang sentiasa mengambil berat tentang aku
  • atau mungkin dengan lelaki yang tidak patut aku bersamanya...nauzubillah
  • atau mungkin bersama lelaki ensem yang aku tk kenali...yg tetiber nampak aku rebah di mana2...tepi jalan ke..
  • atau mungkin bersama doktor
  • atau mungkin bersama bos aku
  • atau mungkin bersama Osama laden..
  • atau mungkin bersama Uji Rashid???
  • atau mungkin bersama tok guru aku yang ensem kat masjid
  • atau mungkin..dengan sesaper sajer yang aku tk penah terfikir..
Dan lagi apakah yang menyebabkan kematian ku..
  • ditembakkah..perangkah?
  • ditikamkah
  • sakit apakah..tecekik? stroke?kencing manis?jantung? buahpinggang?denggi?chikungunya?kanser?darahtinggi?kena santau?
  • dipukulkah
  • diracunkah
  • atau apakah??? atau tk besebabkah?????








Adakah mayat aku sempurna? busuk berulat?? tk ada kaki? tak ada tangan? hangus rentung? tesenyumkah aku? atau terjelirkah lidah aku? atau bersepaikah otak aku? atau tebaraikah isi perut aku? akan terjagakah aurat aku? apakah ada orang yang akan menjagakan aurat2 aku? apakah mayatku akan dikasari? dirobek2? dihiris2? dirodok pisau bedah untuk dipost mortem? apakah mayat aku menakutkan orang lain yang hidup? apakah mereka yang melihatku merasa sedih dan mengambil pengajaran dari pemergianku? apakah aku akan dikutuk? apakah aku akan dipuji? apakah aku mati dalam beriman? atau aku mati ketika melakukan kemungkaran..(nauzubillah..)

 

Aku selalu bicarakan bersama kawan...bahawa aku takut, seandainya aku mati seorang diri di rumah. Kerana aku sering tinggal seorang diri...dan aku akan terus sendiri begini sampai mati..







Andai aku mati sendiri? tentunya akan berulat mayatku seperti yang sering berlaku. Anak2ku semua dengan urusan masing2, dan hanya sekali2 balik bercuti. Kalau mereka dah bekerja, dah berkahwin..tentu lagi jarang balik. Aku tk kisah, kerana aku suka hidup seorang diri. Tapi bila fikir tentang mati...aku takut pulak mati sendiri.

Tak per lah..sesungguhnya kita disunatkan mengingati mati. Aku akan terus risau begini...sehinggalah ajal mendatangiku. Aku tidak mahu lupa bahawa aku akan mati satu hari kelak. Aku takut matiku dalam situasi yang aku tidak ingini.

Aku akan terus berdoa, Allahummahtim a'laina bihusnul khotimah... Wa la tahtim a'laina bi suulkhotimah... (bacaan dalam jawi..jgn ikut bacaan rumi sgt ye..takut tk betui ejaan...nnt lain maknernya..) erti doa, Ya Allah, semoga kesudahan aku dalam kebaikan dan jgn la kesudahanku dalam ketidakbaikan, kejahatan..atau keburukan..dan yang semakner dgnnya.. Sekian.

Friday, January 16, 2009

Program Masjid Putra

Hari Isnin lepas acik menghadiri taklimat pembukaan untuk semua kelas2 yang diadakan di masjid Putrajaya. Ramai jugak yang datang. Menurut ustaz pengerusi ni, tu semua biasala.. memula ramai..lelama tinggal berapa kerat je lagi yg tetap setia mengikuti kelas2 yang diadakan tuh. Harap2 acik idak la macam tu.

Tahun ni azam baru, acik akan tinggalkan gelanggang badminton untuk hadir ke kelas agama. Kita kekadang...(selalupun...) leka... dah memacam petanda akhir zaman yang kita terima..tapi apa tindakan kita??? Kita tukang sebar email...tapi kita sendiri tak ambil iktibar...(acik la tu..) So, demi tahun yang baru ni, acik berazam membuat baikpulih dalam diri yang banyak kekurangan ni. Harap2, kelas2 yang acik pilih ni, idokle sekerat jalan acik ikut...cam tawon lepas..sebab nk maen badminton, acik sanggup luperkan ustaz yg ensem tuh..errrr.. idok le..acik insap ye..

Gambar menunjukkan antara yang hadir dalam majlis taklimat.

 Ustaz kata...klu kita dah blajar..kita beramal...jgn masuk kanan..kuar kiri.
 
Payahkan...acikla.. kekadang.. kita ni mang suka buat mender yang dilarang... tapi yang disuruh, kita tk buat. Banyak! bukan sikit2 orang yang berpenyakit camni...contoh, parking... kita dah disediakan tempat yang memang tempat letak keter...besar, selesa gitu..tapi kita tetap pilih parking di tempat yang bukan tempat parking. '



Ustaz yang ajo Feqah... ustaz Najib pensyarah UIA

 



















Selain dari itu, yang selalu... buang sampah.. kita ada disediakan (selalunya la) tempat buang sampah..tpi kita suka jugak buang di tempat yang bukan tempat buang sampah.

Banyak nikmat Tuhan sendiri yang kita salah gunakan. Contohnya tangan, Tuhan suruh banyak bersedekah, tapi kita gunakan untuk perkara yang Tuhan larang...mencuri misalnya, meraba mender yang tk patut diraba, membelasah orang..


Imam Masejid Putra yang bagi ucapan perasmian kelas kami.
 
































Deretan Tok2 Guru yang bakal ngajar kami..isk..paler saper duk lindung gambaq tok guru acik nih..

Itu jer lah acik nak bebel arini. Sibuk lagi kat pejabat...balik umah letih gilos..kononnya..hehe.



APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-