Monday, April 22, 2013

Fasa Penyerahan Pertama

Fasa pertama sebelum menyerahkan anak kepada orang lain....

20 April 2013, anak sulung accik ini telah melangsungkan pertunangan dengan pemuda pilihannya. Tarikh yang bersamaan dengan hari lahirnya mengikut tahun Masihi. Syabas bete.... semoga Allah temukan jodohmu dengannya jika itu yang terbaik dan telah ditakdirkan untuk kamu.
Kawen cocopek !!

Jaga lah mulut

Kerana mulut, badan bisa binasa...waduhhh....
Kekadang kita tidak menyedari bila mulut kita telah menghiris, mengecik ngecutkan hati insan lain. Dari itu, pelihara dan kawal lah lidah dan anggota lain kita dalam mengeluarkan kata-kata.  Jangan berkata-kata mengikut sedap rasa, tk mikir rasa orang lain..
*Peringatan untuk diri sendiri.
ambi dari:    laman web ni.

Thursday, April 18, 2013

Jangan ada benci



 
Lagu khas untuk semua parti-parti politik dan juga parti tupperware tidak terkecuali...
Selamat berkempen untuk PRU 13.

JANGAN ADA BENCI (CASEY)

( 1 )
Andainya ada di antara kita nanti
Berubah hala serta memungkiri janji
Jangan ada benci
Suka dan duka dilalui
Jadikan kenangan di sudut hati
( 2 )
Andainya cita-cita tidak kesampaian
Ikatan murni terputus di pertengahan
Jangan dikesalkan
Jangan lantaran kegagalan
Kita berdendam saling bermusuhan
( 3 )
Ungkit-mengungkiti
Sakit-menyakiti
Memusnahkan diri
( 4 )
Kita harus tabah dan bersedia
Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
Kadangkala yang berlaku
Di luar kemahuan kau dan aku
( ulang 2 & 3 )
( ulang 3, 4 & 1 )
Di sudut hati



:)  :)   :)   Keharmonian dan keamanan dan kedamaian negara kita pelihara bersama.  Jangan musnahkan nikmat ini hanya kerana merebut kuasa. 

Kami pencinta damai.

Wednesday, April 17, 2013

Kopi 3 + 1


Kopi 3+1..  memang sedap. Tapi, katanya, tak elok di amalkan.
Apapun, kita manusia ni, memang selalu buat apa yang dikatakan tk elok tu. Orang kata jangan isap rokok, tapi itu gak yang dicarik, suruh jauhi dosa, itu gaklah yang dilalui hari2, kata jangan makan mee segera selalu, itu gak yang sedap dan yg di teringinkan. 
Serupa lah macam minum air botol/tin/kotak.  Dah kata dah, kandungan gula tersangat banyak...tpi... itu gak yang di carik.
Accik ni....ketagih kopi 3+1 ni.  Satu hari mesti pekena sepeket pepagi...hmmmmm... eksperimen diri ke??  Nak tengok penyakit apa yang akan dapat nanti???? Silakan lah wahai accik....kok apo2 hal sok sok...tanggung sendiri.  Jgn nyusahkan orang lain...!!

Sekian.

Thursday, April 11, 2013

Dua perkara yang dirugikan

Tanyalah Ustaz pagi ni...
Ustaz kata...
Manusia ni selalu merugikan 2 perkara, Masa dan Kesihatan.


Betul tu ustaz. 
Dari hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang."
Ada masa, ada kesihatan, tapi tidak beramal ibadah. Menangguhkan melakukan ibadah. Sibuk dengan urusan dunia katanya.  Sedangkan akherat itu kekal abadi tempat kita dihidupkn semula selepas mati nanti.  Dan mati itu datangnya tiba-tiba. Tidak pasti di mana dan tidak menunggu sama ada kita bersedia atau tidak. Sama ada bekal kita telah cukup atau sebaliknya. Tidak menanti usia tua atau tidak menunggu sehingga kita mendapat sakit.

Sekian, peringatan untuk aku yang selalu terlupa dan sengaja melupakan ilmu.  Moga Allah sentiasa beri kita petunjuk dlm mengamalkan Islam dan matikan aku dan kita semua dalam husnul khotimah...aamiin.

Monday, April 1, 2013

Keyboard Shortcut

Mari kita main2 dengan Keyboard shortcut ni.... kalau mahir, mouse rosak tidak akan jadi hal pada kita.... kerja pun blh lagi pantas.


The General Shortcuts

We’ll kickoff the list with some really general shortcuts that you often used.
  • CTRL+C (Copy)
  • CTRL+X (Cut)
  • CTRL+V (Paste)
  • CTRL+Z (Undo)
  • Delete (Delete)
  • Shift+Delete (Delete the selected item permanently without placing the item in the Recycle Bin)
  • CTRL while dragging an item (Copy the selected item)
  • CTRL+Shift while dragging an item (Create a shortcut to the selected item)
  • F2 key (Rename the selected item)
  • CTRL+RIGHT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next word)
  • CTRL+LEFT ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous word)
  • CTRL+DOWN ARROW (Move the insertion point to the beginning of the next paragraph)
  • CTRL+UP ARROW (Move the insertion point to the beginning of the previous paragraph)
  • CTRL+Shift with any of the arrow keys (Highlight a block of text)
  • Shift with any of the arrow keys (Select more than one item in a window or on the desktop, or select text in a document)
  • CTRL+A (Select all)
  • F3 key (Search for a file or a folder)
  • Alt+Enter (View the properties for the selected item)
  • Alt+F4 (Close the active item, or quit the active program)
  • Alt+Enter (Display the properties of the selected object)
  • Alt+Spacebar (Open the shortcut menu for the active window)
  • CTRL+F4 (Close the active document in programs that enable you to have multiple documents open simultaneously)
  • Alt+Tab (Switch between the open items)
  • Alt+ESC (Cycle through items in the order that they had been opened)
  • F6 key (Cycle through the screen elements in a window or on the desktop)
  • F4 key (Display the Address bar list in My Computer or Windows Explorer)
  • Shift+F10 (Display the shortcut menu for the selected item)
  • Alt+Spacebar (Display the System menu for the active window)
  • CTRL+ESC (Display the Start menu)
  • Alt+Underlined letter in a menu name (Display the corresponding menu)
  • Underlined letter in a command name on an open menu (Perform the corresponding command)
  • F10 key (Activate the menu bar in the active program)
  • RIGHT ARROW (Open the next menu to the right, or open a submenu)
  • LEFT ARROW (Open the next menu to the left, or close a submenu)
  • F5 key (Update the active window)
  • Backspace (View the folder one level up in My Computer or Windows Explorer)
  • ESC (Cancel the current task)
  • Shift when you insert a CD-ROM into the CD-ROM drive (Prevent the CD-ROM from automatically playing)
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-