Saturday, May 16, 2009

pesanan buat diri sendiri

lihat aku yang berjiwa seni... (ehh...akukah??)
seorang diri...di tengah kota metropolitan ini.
 dulu ada seseorang di sisi...
 tapi Allah pegang pada janji...
bahawa segala yang kita miliki bukan abadi.....
 jadi.. aku tiada masa nk sakit-sakitkan hati
soal remeh temeh kehidupan di dunia ini..
walau berkali dilukai tiada siapa yg peduli...
namun aku tetap di sini.. berdiri....
belum tumbang lagi... tegap..gagah..beraniii...
dan menggembirakan hati..
dengan kawan-kawan yg sudi..
meskipun hanya sekali..
 sambil mengingatkan diri...
agar jangan lupa Ilahi..
menadah tangan meminta simpati..
memohon dimurahkan rezki..
dan dijauhkan dari dengki mendengki..
semua mazmumah perlu dihindari
hiaskan diri dengan mahmudah terpuji...
 ehhh..panjangnya puisi..
maaf...hanya mahu berkongsi hihihi..

6 comments:

kakpah said...

cik, idup di dunio ni kono tompuhi sogalo asam garam kehidupan. Dah memang lumrah alam: ado yang suko ado yang bonci. ado gombiro ado sodeh. ado yang boduit ado yang pokai manjang. ado yang buruk ado yang cun molocun. ado yang idup dah moningga pulak.

Kito kono lah hadapi somo tu kan cik.. Janji yang Satu nun tak dilupokan. Idup sonang lenang apokojadah e kalau tak bosyukur.

Kito ni pulak janji ...janji...janji... nak banyakkan amal ibadat tapi ... kadang-kadang tu lupo atau buek-buek lupo.
Haih.......

lupekanje said...

tu yg salu jadi kan kak pah. Kita ni ibarat paku....sekali kotuk...sekali masuk eehh...tk kotuk...tk masukkk...
ibarat burung kat sawah padi...sekali halau...skali poiee eh..pehtu dtg dio balik..pehtu halau lagi...poiee deehhh...datang balikk...
ehhh...bekaitan ke..? hehhe..
tk apa kak..kita saling ingat mengingatkan yo..

kakpiah said...

acik nih kretip dan inobatip la..
nih puisi ciptaan sendrik ker nih?
menarik.. menarik...
espesiali ayat terakhir tu..
"hihihi"

wakaka..
sempoi jer..

lupekanje said...

piah..
letih tauu..
bukan senang acik nk cipta puisi abstrak ni...
ader ke ayat hihihi tu je yang kau nampak...
sungguh piahh...kau tlh mengeciwakan acik...kehkehkeh...

sabiqahAnuar said...

lama da tak singgah sini...puitis sungguh

lupekanje said...

ieqa,

takper...mung gi siapkan kijer dulu...klu sng2, mari lagi dehhh..hehhe..tetiber windu kat ieqa...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-