Sunday, May 24, 2009

Di manakah ini..

Di manakah ini... dengan angin yang bertiup gemalai.... Nyior yang melambai..... Pastinya damai... sekiranya dapat ku bersantai..... apakah di tepian pantai? Di mana jejaka ramai yang mengintai... si gadis yang berlarian di pasiran putih, halus, yang permai... ehmmmm..kalu la dapat berbaring dengan kerusi malas...duduk kat bawah pokok ni....masa panas2 gini... errr...ader kemungkinan dpt minum air kelapa muda ...ato.... harus dihempap buah kelapa yang gugur itu.. Tetapi..... - - - - ku sangka panas hingga ke petang..... errr ...errr.... ehh...salah peribahasa... - - huh..ini lah dia... saper yg nak besantai kat atas bangunan nih???? tongah pokannnn...tongah panehhh.... ....mana ada pantai..... camner ekkkk... blh tanam kelapa kat atas bangunan ni... acikpun tk pasti sama ada bangunan ni terbengkalai ataupun sedang dalam pembinaan.... tpi stakat nak minum air kelapa muda tu.. rsanya tk ada masalah kan... hehe.. ehh... ye ke pokok kelapa..atau pokok pinang je.... wakakaka.... lokasi gambar: Di zoom dari bus stop stesen komuter Serdang... bangunan di Seri Kembangan atau berhampiran dengan Mines Resort.... sewaktu ambil hazirah hari Jumaat lepas.

20 comments:

xiiinam said...

Kesian pokok kelapa tu....
Berjuang untuk hidup
Terasing
Dengan cara yang lain
Dari komuniti dia...

Tidak berpijak di bumi nyata....

xiiinam said...

Eh..silap...
Dah ter 'personifikasi' untuk pokok kelapa kerana memberikan sifat manusia kepada dia...


Bukan 'berpijak'

Tetapi

Tidak 'berakar umbi' di bumi nyata...

hanim said...

sy hari2 klu boleh nak masuk lab je kat utm ni. sbb ade ekon! wahaha, panas oke skudai... sib baik xmekap. klu x mmg sia2 la, kua umah je mekap cair! hehehee

kuIna LadyInRed said...

angin kuat... takut diterbangkan...

lupekanje said...

ckLah,
ckLah,
gitulah...bukan kehendaknya hidup menumpang di bangunan kongkrit itu...
kemungkinan benihnya di bawa beburung yg terbang...
Mesti ada hikmahnya kan...
sekurang-kurangnya, kita tahu, ada benarnya pepatah yg mengatakan ulat dalam batupun blh hidup...

Sesuatu yang luarbiasa, blh berlaku...dgn izin Tuhan..
bygkan...biasanya pkok hidup di tanah...
tapi...lihat...pokok itu blh hidup juga di simen kongkrit...mcm tk pcaya gak...Subhanallah..
CUkup dengan zat matahari...siraman air hujan...

agaknya laa....klu pokok tu bukan sengaja manusia tanam..hehe..
klu manusia tanam...diorg la yg jaga dan baja pokok tu...rasanyer?

lupekanje said...

hanim,
panas2 gini, kesihatan pun mau jaga tau... acik ni dah 2 minggu sakit tekak...tk hilang2 gak lagi...

kuina,
pegang kat pokok tu klu takut diterbangkan angin......
camner la gaknya mangsa2 ribut topan yg diterbangkan angin tuh...
klu rumahpun berterbangan...orang pun mesti terbang cam superman gakkan...pehtu terhempas, tersadai kat mana2...idup atau mati...antara dua tuh.

Tijah said...

ok la tu cik. bleh gak feeling seperti berada di dubai kan?

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

mata acik dah semakin 'tajam' rasanya..ha ha ha

kakpah said...

salam. mak oi lamo e kakpah tak datang sini. Osah botul bizi e cik. kalah najib wakaka..
Hati tu meruntun nak memblog tapi apokan dayo fizikal tak mongizinkan. namo e pun dah uwan kan. Ponek yang amek. Malam tadi kol sombilan dah tobungkang. Sampai ko subuh. Nak suruh bibik ngurut, dio pun dah tobungkang gak ha..ha..

Acik apo koba. Sehat ko. Tengok gamba pokok nior tu toringat kek kampung. Maso akak kocik marin pokok nior molambak ke ghumah. Skang dah tak ado. Asek kono panah potir yo. Apo cik? kau nak bosantai bawah pokok nio tu? Elok yo tu cik..... Kakpah galakkan.

lupekanje said...

tijah,
kat dubai jah??? tk yah la bayangkan DUbai...dubai pun dah banyak bangunan tebengkalai...heheh


cikgooden,
mata acik makin tajam??? hmmm...adakah setajam duri ? hehhe



KakPah,

sesamo tebungkang kak??? Bahayo nih..klu dipukau org...satu tk tinggal kak...nauzubillah..

akak ni jaat tawww..suka la klu acik kono panah petir gak kat bwh pokok nior tuh...hehhehe..

arsaili said...

salam...urban agriculture tuh..ahaha

sabiqahAnuar said...

sy ingt pokok penang..hehhehe nyior rupanya..lawak gile ade pokok atas bgunan tu, kalu lumut ke, logik gaks, hehehe

lupekanje said...

arsaili,
salam...kemajuan di Malaysia kan...

ieqa...
tanam sayur, pokok dragon fruit...akak penah tgk kt atas bumbung....
tapi klu tanam nyior...tk penah lagi...heheh..
err...tk komfem la...tu pokok nyior atau pinang..tk leh zoom dah tu...

INNA AB said...

salam acik...
msa bca mula2..mati2 dok ingt tepi pantai.bca sekerat je..x hbs...
msk x ke dua..rupernya ...masyallah..mcm x caye je..betoi ka?

lupekanje said...

aikk..tk tdo lgi ye..ingatkan acik sowang2 je di maya pada ini..heheh

betui la tu...klu tk caye...gi kat stesen komuter serdang..pandang ke arah mines resort...gunakan mata zoomm...hahah..baru blh nampak pokok nih...
inna kat mana nih?

INNA AB said...

1st time tido kol 3..sib baik abe dh hnyut x sedaq..he..he..
tntu dh tau kat ane kan?nun..di utara .Sempdan..trcmpak dr timur ke utara...hu..hu..

lupekanje said...

heheh...peghelih kaa...
naper la masa acik gi sana aritu tk kenai lagi kan...

irbika said...

tertipu den! mati-mati ingat kat pantai mana tadi!

INNA AB said...

ya..ka?..xpa2..lps ni mai lg ek..tp cti sklh ni nk blk besut.nk blk cium mak!hu..hu..rindu banget wei...

lupekanje said...

irbika..
pantai anganku semata...heheh

inna AB
Baguih anak mak...wokeh..balik kg jgn lupa bawak balik kepok bebanyak..heheh

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-