Thursday, February 28, 2019

Bersabarlah dalam menempuh Bahtera Kehidupan Berumahtangga

Wahai anak, wahai sahabat, wahai manusia sekeliannya,

Sekiranya kita belum kawin, kita selalu risau..Bila aku nak kawin.
Bila dah kawin, risau menjadi bertambah banyak. Bukan menghilang. Mahupun berkurang

Dari itu wahai semua, bersyukurlah selalu.  Sentiasa basahkan lidah dengan zikirullah,
hiaskan hatimu dengan rasa syukur ke hadrat Ilahi.
Nescaya kehidupanmu akan menjadi damai sedamai air di tasik.
Kehidupan kita bukannya lama di sini  
Singgah seketika di dunia nan fana ini.
Carilah kebahagiaan hakiki 
Untuk kehidupan yang kekal abadi

Ada seorang ahli sufi (Syaqiq al Balkhi) mengatakan antaranya;
Berbuatlah dosa kepada Allah
Selagi kamu rasa kamu mampu menghadapi siksaNya di sana kelak.
Himpunkanlah pahala sebesar mana syurga yang kamu perlukan.

Beramallah demi syurga sebesar kedudukan syurga yang kamu kehendaki.

Friday, February 22, 2019

Harumkan bau nafasmu

Assalamualaikum dan Selamat pagi. 
Hari ni Jumaat 22/2/2019 .  Pagi-pagi dah turun ke Cafe beli gula-gula di atas.  Sebab apa?  Malam tadi makan sambal petei...hehhee...nak jaga bau nafas kenkonon.
Almaklum, koje kat opis ni, nanti orang datang berurusan, sembang-sembang dengan kita, semerbak bau potai kan.  Sekurang-kurangnya ada usaha untuk menghilangkan bau tu.

Tak ada la nanti orang viralkan, staf kat opis si polan tu, mulut bau potai.  hadooii..
Zaman blogging dulu lom ada sebut sangat perkataan 'viral' kan.  Tapi sekarang ni, sikit-sikit viral, sikit-sikit viral.  Mulut bau potai pun viral.  hihihi...

Lainlah orang puasa.  Walau pun busuk, orang tak kata. Bau mulut orang berpuasa itu adalah harum di sisi Allah.

Pagi ni, sebelum kerja datang, sempat jeling tulisan-tulisan lama dalam blog ni.  Yang kelakar pun ada.  Rasa nk menulis pulak semula hari ni.  Hari ni je....esok lusa lom tau. hahah..

oklah.  Sekian dulu.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-