Wednesday, December 29, 2010

Ada yang kita tak nampak

Banyak perkara di dunia ni yang kita dapat lihat. Dekat, mahupun jauh. Yang jauh sudah tidak menjadi hal untuk kita melihatnya.  Apa lagilah yang dekat. Tapi, ada yang dekat sangat dengan kita, kita tk dapat lihat.

 Contohnya, apa yang ada di belakang telinga kita...kita tk dapat lihat, melainkan kita potong cuping telinga tu.  Eh..tak ada la.  Melampau pulakkan.
Gambar dari gugel.

Boleh je, zaman sains dan teknologi ni, kita suruhlah anak atau isteri ambil gambar belakang telinga kita, pastu dapat la kita tengok.
Banyak perkara yang mustahil di dunia ni kini dah tak jadi mustahil. Cuma yang perlu, gunakan otak.  Tapi ramai je manusia tak tahu nak guna otak mereka macamana. Hanya keimanan seseorang itu yang boleh menentukan samada otak digunakan untuk kebaikan atau untuk kejahatan.

Cermin2 lah diri masing-masing, samada kita telah berbuat baik pada yang lain, ataupun kita telah menzalimi mereka. 
Contoh tidak dapat melihat yang dekat itu membawa erti, hendaklah kita sentiasa bersangka baik, kerana setiap apa yang kita sangka, belum tahu betulnya, kerana banyak perkara yang kita tdk dapat lihat, selain dari yang zahir di mata kita. 
Adakalanya, tidak mengetahui itu lebih baik dari tahu...


Tuesday, December 28, 2010

Apa khabar mereka di sana


Siapa yang tahu, apa nasib kita selepas kita mati kelak?  Sebagai orang Islam, kita percayakan pembalasan Tuhan atas setiap sesuatu yang kita lakukan sewaktu hidup di dunia. Baik dibalas syurga, mungkar, dibalas siksa Allah. 

Malam ni tadi acik menonton buat kesekian kalinya lagi, filem Allahyarham P Ramlee.  Amat kasihan beliau di sana.  Beliau memang seorang seniman yang kreatif yg berbakat yang punya banyak kebolehan terutama di bidang seni. Tetapi apabila lakunan yang menunjukkan aksi2 yang menyalahi hukum agama, larangan Tuhan yang dilakukan dalam babak2 tertentu terus dipertontonkan,  anda rasa, apa yang berlaku di sana? Acik pasti, rohnya menangis ....teriak...menyuruh kita hentikan tayangan tersebut...minta kita hormati beliau... 

errr..apakah salah stetment acik ni? Acik pun antara yang bersubahat kerana menontonnya...Moga Allah ampuni arwah dan ampuni kita semua.


Saturday, December 25, 2010

apa nak buat

Hari ni duk rumah aje.  Rumahku syurgaku.  Tak ada idea dan tak ada mood nk pegi mana-mana.
Acik nk kemas stor yang macam nk runtuh penuh dengan macam-macam tok nenek.

Sambil-sambil tu, acik nak buat experimen, pasang bunyi panggil burung Walet... nk tengok, datang tk burung-burung tu kat rumah ala rumah burung acik ni...err..err...

Nanti klu ramai yang datang, bulih buat sarang kat balkoni acik yg ciput sekangkang orang utan ni, pastu bulih la acik kutip hasil dari sarang burung tu kan... sekurang2nya untuk kegunaan sendiri.  Salah satu faedah sarang burung walet ni, adalah awet muda. Pendekata, banyak lain lagi faedah2nya... ni acik dpt dari pencarian acik di laman web yang ado...
Gambar dipinjam dari http://cozyeslife.blogspot.com/2010/05/apa-hebatnya-sarang-burung-walet.html
Mekasih dong..


Manfaat sarang burung layang-layang ( Walet )

# Kajian perubatan Cina di Beijing mendapati sarang burung walet menjadikannya agen pemutihan kulit dan juga baik untuk kesihatan mata. Bagi penghidap asma, ia juga menjadi agen terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuatkan paru-paru. Hasil daripada eksperimen dan penelitian menunjukkan bahawa sarang burung bermanfaat sebagai:
Acik -  yeaaayy....nak gak kulit putih...
# Zat kolagen yang terkandung dalam setiap sarang burung walet dapat melancarkan pembuluh darah, meningkatkan nafsu makan serta memperbaiki saluran pencernaan.
Acik -  errr..tang selera makan ni rejek...
# Sarang burung walet dapat mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Ini juga adalah nutrisi yang bagus untuk paru-paru dan menguatkan saluran pernafasan.
Acik -  ni baguss..
# Pengambilan sarang burung walet ketika kehamilan dapat mengurangi rasa sakit pada punggung, memperkuat paru-paru bayi yang dikandung. Juga dapat mempercepat proses penyembuhan setelah melahirkan.
Acik - no komen..acik tk ngandung dah...hehe
# Untuk wanita, pemakanan secara teratur dapat meningkatkan daya metabolisme, memperbaiki kulit serta melambatkan proses penuaan.
Acik -  yesss..yesss...
# Untuk orang tua, pemakanan secara teratur dapat menguatkan urat dan tulang serta meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.
Acik -  tak payah minam susu Anlene lagi..
# Untuk kanak-kanak, sarang burung berkenaan dapat membesarkan daya serap nutrisi yang ada pada setiap makanan dan memperkuatkan paru-paru.

# Dipilih sebagai makanan yang amat baik kepada para perokok selain dapat mengurangkan kesan yang ditimbulkan daripada nikotin dan mencegah serangan barah.
 Acik -  ni bagus utk siperokok2 tegar itu...  dan tang mencegah barah ni, elok ntuk semua.

Mekasih lah atas info yg diambil dari blog ni....
http://anizyn.blogspot.com/2010/01/khasiat-sarang-burung-layang-layang.html
Dia ni pun amek dari mana gak eh...  syukran, tima kasih, thank you, toche, nandre, arigato lah pada yg senaraikan info ni..
err..bingit lak tingo acik nonga munyik nih...huhu..
nnt ado gak risiko eh kan...  misti banyak berterabur bahan buangan burung2 ni..kotor la umah acik pulak..pehtu, misti pencemaran bunyik gak...hmmm...kono pikir2kan...tpi kemudian lah tu....klu banyak lak dtg sok, acik bronti lah...heheh..

Sunday, December 19, 2010

dah ada anak nanti tau lah mcmana rasanya

Hari pertama  - pukul 8 malam
Hari kedua  - pukul 10 malam
Hari ketiga - pukul 11 malam
Hari keempat - pukul 12 malam..eh....tgh malam.
Hari ke lima - pukul....entah....den dah tdo...
Hari ke seploh minggu ke dua .....  pukul 5.30 pagi??????? 

Ni kerja ke atau apa?

Statement di atas adalah time balik kerja anak acik yg dah habis belajar tu.  Memula acik bersyukur sebab dia dah dapat kerja.  Start kerja minggu lepas. Tapi lepas tu, acik pikir nak suruh dia letak jawatan je.  Tengok la waktu balik dia...!! Gaji statik...walaupun sekali ganda dari gaji kerja kerani kontrak yang dia pernah kerja aritu...setakat sekali ganda...ada aku kesah??
Kalau kerja balik sampai subuh...Lepas tu, tak telefon kata balik lambat ke...ada kat mana ke...
Acik telefon dia, tk dapat pulak tu.

Malamnya ada acik telefon, tanya..ada kat mana??  dia bagitau, ada dengan kawan-kawan opis, minum..
Fine...taim tu dah pukul 10 lebih...acik ingat lelepas tu, dia balik la...so, acik tidur dulu.
Sedar-sedar, pukul 5 pagi, acik pegi intai kat depan, tempat dia selalu tegolek tidur sbb tk sempat masuk bilik...  tapi kali ni dia tak ada...kosong..gelap je kat depan tu.  Acik intai bilik dia..adik dia sorang je.
Acik intai bilik Shahmah...pun tak ada orang... Shahmah pun tk balik??? Pdhal kata nak balik malam.!!

Acik telefon shahmah...hmm..dia jawab, kan abang kata klu tk balik malam, balik sok pagi!!  balas dia.
Ok..alasan diterima. Mungkin sebab dah tua, acik tk ingat apa yg dia cakap masa keluar siang tadi.
Dia balik ke rumah sewanya di Shah Alam..dan keluar berjumpa kawan-kawan di sana.

Tapi kakak dia ni....???
Sangat la kecut jantung seorang ibu tua ini.. Nak suruh jangan bimbang???

Dia kerja di syarikat kontraktor yang semua pekerjanya adalah lelaki..!

Tak bimbang ke????
serupalah macam kalu dia atau anak2 lain keluar dengan kawan-kawan, tk balik-balik sedangkan jam dah pukul 8 malam...hati mula bimbang...jantung pun tk normal jadiknya.

no no no...mother dont like this...

Apa lagi la bila dah pukul 5 pagi ..tk gak bebalik..!! Acik tk senang duduk, kereta si Shahmah guna pulak tu.  Takkan nak naik motosikal yg dia tinggalkan tu nak ncari kakak dia..walopun dulu aku kaki rempit gak
Tak pe...acik keluar ke tempat parking kereta subuh-subuh gelap yg tk brapa gelap tu (ada lampu kan..)  Mana tau, kekalau dia tetidur dalam kereta. Pernah 2 hari lepas, kawan acik bagitau acik, nampak dia tidur dalam kereta.  Letih sangat lah tu.

Tika sedang mencari-cari tu, mata acik disuluh dik lampu sebuah kereta yg datang dari arah jalan masuk ke apartment ni...silau... bila kenderaan tu dah dekat, baru acik nampak, dia lah tu.!!! Dalam ati bersyukur amat, sebab dia masih hidup, segar bugar  lagi.

Dia boleh tanya kita pulak..
Umi nak gi mana??? 

eh eh eh ehhh......kita yg patut tanya dia..... pegi mana?? Dari mana....!!!

Dari opis la...kerja banyak..bulan ni je sebab baru start kije ni.....Nak siapkan..bulan depan ok la kot...
amboii...kerja sampai tk ingat nak balik rumah...dah lah tk geti-geti nak telefon kata balik ke...tk balik ke...tebalik ke... (mula lah aku membebel!!)
Dah!!!!...berenti je keje kat situ....buat surat letak jawatan sekarang jugak !! menyusahkan atiperut orang je hari2....dah ilang sabar dah ni.

Dia tak tau ke kita bayangkan sesuatu yg buruk cam yg selalu tengok kat tv, baca kat surat khabar tu...kekalau keluar dengan orang lelaki, pehtu diorg bagi minum serbuk apekebenda...kasi pensan pompuan, pehtu bawak lari...buat apa suka kat pompuan tu.....

Takpun jadi apa-apa kemalangan, dik sebab mengantuk dan letih sangat....  

tak risau?????? tak bimbanggg lagiii??? Nak think positive gak???  Nak open minded?? Takkan nak tunggu kena baru nak beringat. Dah terhantuk baru nak terngadah !

Maafla.  Acik banyak guna tanda seruan dalam entry kali ni...nak berseru seru kali ni.
Acik bukan nak kata anak acik tu keluar berpoyer2...bukan..bukan... dia kalau balik lambat, buat kerja.  Kalau dia tipu, mang kena tipu lah acik...  Memang beruntung la pihak-pihak yang dapat dia sebagai pekerja.  Sebab dia sangat tinggi tahap komitmen pd kerja yg diserahkan pada dia. Selagi tk siap, selagi tk puas hati, dia tkkan brenti membuatnya..
Tapi kenkadang sikap macam ni melampau-lampau pulak...dah la tk update dengan kita yg risau kat rumah ni.

Tipu?  Jangan berani nak tipu acik.  Nanti mati beragan..penahkan, acik kena tipu, ingatkan sorang hamba Allah tu kerja cari rezeki sangat teruk, sampai tak balik-balik...subuh baru balik...akhirnya, acik tau, rupa2nya dia bukan gi kerja..tpi...dot dot dot...cuba lupakan..tpi smua tu tetap permanent dalam ingatan. Pengajaran, jgn pecayakan sangat manusia ni...(mmg acik terpedaya jugak....sgt kecewa...)


Kalau taim diorang kecik-kecik dulu, senang kawal...sebelum pukul 6 ptg....semua mesti dah ada kat rumah. Tapi bila dah besar-besar ni, macamana nak kawal??
Kekadang orang lain nasihatkan...jangan la bimbang. Jgn mikir benda tk baik jadi kat anak..doakan mereka.

hmmmm...

Ngkorang ada anak sok sok...ngkorang tau la camner acik raso...!!!

Sekian.

Wednesday, December 15, 2010

Hujung minggu yg penat


Hujung minggu acik kali ni memang amat padat. Malam Sabtu lagi acik udah bergerak ke pantai timur. Terengganu !! Ke satu majlis perkahwinan seseorang yang acik tak kenal pun.  Errr....camne leh jadik camtu ?  Sebenarnya anak angkat acik si Raimi kat rumah tu yg tetiber masukkan nama acik dengan Hazirah dalam senarai ahli rombongan cik kiah tuh.  
Yang kawin ni salah seorang staf UPM. Raimi salah seorang staf di UPM jugak.  Memandangkan bas yang disediakan tu 'amat' lah kosong, maka ketua rombongan suruh bawak sesaper je ahli kuarge atau kenkawan yang nak pegi.  Free beb....takkan nak tolak.
Tujuan acik sebenarnya nak kluar barang seketika dari Putrajaya ni.  Nk hirup udara kat tempat lain pulak. Nak jenjalan.  Anggota rombongan lain pun sama...tujuan utama, nak serang tempat beli belah kat pantai timur tu...  Rantau Panjang... ye...walopun majlis perkahwinannnya di Terengganu (sempadan)..tapi yang kami kunjung, adalah Rantau Panjang...tak kisah la..

Raimi (gambar)   ...Bertolak dari malam, subuh baru sampai daerah Kelantan. Ikut jalan Grik.. subuh-subuh tu acik yang duduk sorang 2 seat...  *satu seat letak beg...heheh...punya la selesa. ...dikejutkan cik Leha, yang acik seret sekali ikut rombongan cik kiah nih... Bangun....bangun...tengok gajah !!! 
Adeiihh...anak2 gajah merayau2 kat belukar tetepi jalan tu...memang tk penah acik saksikan.  Rasa cam ada kat Siam lak...tak pun cam kat dalam taman negara ..
Sang mentari yang baru nak memancar

Awal kami sampai kat Rantau Panjang.  Orang niaga pun lom bukak kedai.  Tpi kedai makan dah ada dah.  Jadi, kami pegi makan dulu.  Pekena nasi Dage..
Mandi??? Memang sah tk mandi sesemua kami.  Pedulik apa.  Ada yang nak tanya ke?? hehhe
Gerai yang baru dibuka
Lepas makan, kami memantau la...sehingga kul 11 pagi.  Baru lah bergerak ke rumah perantin di Besut, Terengganu.  Ada rumah rehat disediakan.  Oklah, walopun tuan rumah kata tak de air, hingga acik tk brani nak mandi...sebab utamakan air yang ada untuk yang pepenting...apa lagi..mandi P.Ramlee la. Musafir...mang gini lah adatnya.
Lepas dah sesiap bersalin pakaian, kami gi jamu selera kat rumah pengantin ... lepak2 hingga pengantin berarak, besanding.  Agak lewat.  Ke...memang adat orang Ganu, pengantin datang dalam pukul 3...??
Elok jugakla...sebab kami pun lambat sampai dan besiap. Sempatla rakam ketibaan, perarakan dan persandingan pengantin. 
Terima kasih atas layanan baik keluarga pengantin walopun tk kenal kami..hehe
Lepas selesai, kami balik...singgah cuma di satu kedai kopok lekor je.  Pastu pusing balik ikut jalan Grik pulang ke Kuala Lumpur.
Kawan lama yang tetiba jumpa dalam bas....seronokla..
Tak do gajah dah.  Kok ada pun, acik tk sedar..pensan dalam bas.  Acik sedar beberapa kali bas berhenti di beberapa setesen minyak dan R&R.  Tapi tak larat nak turun merayau atau gi tandas ke. 
Akhirnya kami sampai jugak.  Dekat pukul 5 pagi  hari Ahad !!  Alhamdulillah.
Hari Ahad tu pulak.acik ada terima beberapa jemputan kawin gak.  Tapi tk dapat nak pegi.  Sebab mak acik dah tipon suh balik kampung, ada kerja yang dia mintak tulun...maaflah kenkawan yang naik pelamin tu...sebab acik tk dpt nak penuhi undangan tersebut.
Dalam pukul 11, si Shahmah sampai dari Shah Alam, barulah kami bergerak ke arah kampung.  Shahmah yg jadik driver.  Memandangkan ummi dia letih berjalan  tk hilang lagi. Tengahri sampai di kampung.  Selesaikan urusan, pastu rehat kejap.  Rehat?  huhu...manader nak rehat.  Acik kan tk leh tgk rumput kemuncup panjang.  Cuaca pun elok paneh ehh... lalu acik capai mesin rumput, lalu gi tarah rumput kat laman rumah emak acik tu.  Sementara driver pun tidur.  Bia la dia.  Shahmah sekrang kije part time jadik promoter Unifi TM. Merayau dari rumah ke rumah, daerah ke daerah untuk memasarkan talian internet tersebut. (Klu gi umah ngkorang, tk langgan pun tk per....kasik la dia air barang segelas penghilang dahaga...)..sian anak aku...kumpul duit nak beli motorsikal. Minggu ni dia kat Damansara.  Esok lusa ntah kat mana-mana tah.
Result semester satu untuk pringkat degree dia dah kuar.  Dan dia dapat lagi anugerah dekan..Alhamdulillah...moga kecemerlangan berterusan.  Hazirah tk dapat improve nampaknya semester satu  dia ni.  Harap2 semester akan datang, dia akan berusaha lebih gigih lagi.  Untuk diri sendiri.  Bukan orang lain. Jangan leka dgn internet...dengan game....dengan kawan-kawan.  InsyaAllah, pelajaran akan mantop..
sambung cerita hujung minggu..bila driver da cukup rehat, maka kami teruskan perjalanan pulang ke Putrajaya. Senang hati....tanggungjawab dah terlaksana.



Pengantin: Nina & Azhar


Zirah & CIk Leha

Minggu depan *kalu idup lagi... ke mana pula kita...



 






Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal hijrah 1432

Dah melangkah ke tahun 1432 dah kita hari ini.  Mari kita pastikan bahawa tahun ini akan menjadi tahun yang lebih baik dari tahun yang lepas. Bagaimana tu ye?


Usia semakin meningkat. Dah makin tua.  Makin tua, makin sensitif.  Makin mudah tesentap. Kekadang, hal kecik2 pun boleh jadi sentap.  Boleh jadi sedih. Melarat2 la pula memikir.  Dari sekecil-kecil perkara, mikir ke sebesar-besar perkara.  Jawapan acik kepada perkara sedemikian cuma lah..  "Ngkorang tunggu la ngkorang dah tua nanti...rasa lah camne acik ni rasa....!!"  heheh

Ingat, makin tua, makin matang?  Makin sabar dengan dugaan yang ada di sekeliling?  Entahla...iduppun dah tak lama lagi.  Kalu boley, tk mau la ada sedih-sedih...tak mau lah ada kekecik ati...tpi tu lah  yang jadi...semakin kita meningkat usia.


Sedangkan yang muda-muda pun mudah terasa.  Nak kena jaga ati gak...apa lagi la yg tetua cam acik ni.  Saper nk jaga ati kita???   Kita sendiri la mau jaga. 

Semoga nikmat yang Tuhan berikan, hingga mampu mara ke tahun 1432 ini, ku pergunakan dengan sebaik-baiknya, menjadi hambaMu yang bertakwa...yang hampir denganMu...yang mengasihiMu lebih dari segala yang ada di dunia ini....takut dengan neraka Mu, cintakan syurgaMu....mentaati suruhanMu, menjauhi laranganMu...gembira dan bersyukur dengan ujian-ujianMu, gembira dan bersyukur dengan segala nikmat anugerahMu dan ketentuanMu.

Aamin.


Salam Maal Hijrah buat semua pengunjung setia lupekanje...

Monday, November 29, 2010

Konvokesyen


Sabtu, 27 Nov 2010 punya cerita.

Akhirnya giliran Shahmah pula untuk berkonvo.
Acik demam pulak taim tu..tpi sebab bukan selalu dpt tengok dia konvo, acik gagah2kan jugak..Tahniah untuk Shahmah.
Seawal subuh, pukul 3 pagi acik dan kuncu-kuncu acik bergerak dari Putrajaya ..Zayani sebagai driver, dan kami yg lain sebagai penumpang.  Alhamdulillah, sampai juga...tk sesat..cuma telajak kat satu dua tempat sahaja.



Perarakan masuk graduan-graduan... Tk boleh amek gambar...tpi acik buat tk geti je...amek gak.     
Sedang beratur menunggu giliran nama dipanggil.
Masa yang dinanti......



Selesai, cecepat suh amek gambar...sebab ummi nk balik cepat....tak tahan dah lembik...kedemaman...


Panas sangat terik...sebab tu muka masing2 berkerut menahan silau dan panas mentari.  Tpi acik tetap rasa sejuk.





Di samping hari penuh bermakna buat Shahmah, ianya juga merupakan hari istimewa buat Hazirah, adiknya.  Kerana hari ini adalah Hari Ulangtahun kelahirannya yang ke 19.  Happy birthday to Hazirah.
Sekian, update serengkas-rengkasnya...sebab masih weng-weng kepala ni.

Sunday, November 14, 2010

Apa erti kawan

Maksud acik, kawan lama...
Hmmm..hari untuk berreunion dah makin hampir....ujung minggu depan nih.

Sekarang kira dah final phase, dalam usaha acik mengumpulkan kawan-kawan lama.  Macam-macam ragam yang acik jumpa.  Syukur Alhamdulillah, kebanyakan mereka menyambut baik usaha acik ini.  Kepuasan acik, kerana dapat mengumpulkan mereka semula.

Bukan senang...err..senang gak la...zaman sains dan teknologi,...dengan perkembangan komunikasi tanpa sempadan, acik duduk je depan PC ni sampai gelemer perut...mencari mereka.  Kalau tak kat internet, menggunakan talian telefon.  Hubungi orang sana, hubungi orang sini.  Link sana, link sini...maka hampir 70% dapat acik hubungi. Ye lah tu...

Kekadang Allah bantu.  Nak carik sorang, dapat jumpa dua orang.  kekadang dpt 3 orang sekali.  Yang seriknya, kalau orang yang selalu pindah randah.  Kat luar negara lak tu...nk mencariknya, penin mata, ngadap komputer nih.  Tapi hasilnya, amat berbaloi.  Bukan baloi nilai wang ringgit.  Tapi baloi nilai kasih sayang, persahabatan dan persaudaraan yang tidak ada harganya.  ..berbaloi baloi baloi....

Ujian dalam pencarian tetap ada.  Maklumlah, manusia kan banyak ragamnya.  Termasuk kita sendiri.  Bagi acik, ujian terasa berat bila sang sahabat tidak menunjukkan minat untuk kembali menjalin persahabatan.  Agak kuciwa.  Tapi kita diajar untuk bersangka baik.  Mungkin dia ada masalah.  Mungkin dia kesibukan yang amat sangat.  Mungkin ada hal yang tidak boleh diterangkan pada acik...ok...ok...acik think positive.
 Itu pd mereka yang acik hubungi, melalui telefon suara mahupun sms... yg langsung tidak menunjukkan kegembiraan kerana mereka dihubungi oleh celebriti popular cam acik..hehe...gurau je.

Ada yang jawab hendak tak hendak je...ada yang langsung tak nak cakap dengan acik dan tidak pulak mahu menelefon semula, andai kata sibuk la masa acik telefon tu.  Memula ingatkan kawan2 yang pandai2..yang kaya-kaya tu yang sangatla payah untuk diajak berjumpa.  Mula lah ada rsa kecit dalam ati...maklumla..aku ni misekin, rupaku buruuukk..otak tak pandai mana....tk glemer...heyyy...!!! WTF....(What The Ferangai...) ...no no no...I dont like that....tpi tak semua pula mereka yang begitu.


Namun seperti biasa, bila Allah uji kita, Allah bagi juga kita nikmat.  Nikmatnya, acik sangat terhibur bila di kalangan sahabat itu, ada yang sangat berjaya hidup mereka, mahupun yang hidup mereka sedang-sedang, ala kadar...dan serba sederhana, menyambut baik perancangan untuk ber reunion ini.  Baik budi bahasa mereka, yang masih srupa dulu...bukan macam deme yg lain tdi tu, yg blh dikatakan, 'Demo lo ni tidok serupo mulo
Tok berani kawe no tego..' ..walopun mereka tidak dapat menghadirkan diri...sekurang-kurangnya berikan sokongan moral...semangat persahabatan, serlahkan rasa persahabatan seperti mana dulu...sama-sama beratur masuk kelas. Sama-sama nyanyi lagi negaraku.  Sama-sama ucap 'selamat pagi cikgu'...sama-sama kena marah dengan cikgu.

Ahhh...terlupa pula.  Tidak semua yang kita mahukan dari orang lain itu akan kita perolehi.  Sebagaimana tidak semua yang orang lain mahukan dari kita, akan mereka perolehi...sbb kita tidak ada nilai-nilai seperti yang mereka kehendaki itu.

Sekian..ehhh..da abis?

Wednesday, November 10, 2010

Update

Aku yang tidak sempurna...dan aku yang tidak layak untuk syurgaMu...
Malu untuk menikmati rahmatMu yang tidak terkira Kau limpahkan. 

Syukur..hanya itu kupanjatkan.

Monday, November 1, 2010

Sangat tidak ada

tidak ada mood untuk menghapdet ini blog....sebab apa..?

Inginku pergi jawoh dariiiiimu...
agarku kenal arti rindu ini...

ingin aku menyelami dirimu...
err...apa aku merapek ni..

Ok..ni bukan sebab N9 kalah dengan kelantan...dan bukan juga sebab
lelain....tapi sebab acik sekarang sibuk mengatur pelbagai strategi untuk melengkapkan senarai kehadiran Reunion yang bakal kami hadiri tak lama lagi.... yeaaaahaaaaaaaaaaaaa...

Macamana pun, acik nak cerita pistiwa hari ini...sangat mengharubirukan.
Spt maklum, sejak Julai aritu, acik tidak lagi bergelar pemandu kereta 'Knight rider' itam ituh kerana si Shahmah tlh mengambil alih penggunaannya. Acik juga tidak menumpang keter si Nur Zayani, anak sulung acik itu...kerana acik sangat baran...sbb dia selalu lambat dan membiarkan acik menunggu dengan tidak sabarnya...(acik memang lemah sikit bab menunggu nih..)  sebab acik bukan jenis suka menunggu...dan tak suka juga orang mnunggu acik lelama..

So, acik membuat keputusan menaiki kenderaan awam...public transport untuk pergi dan balik kerja..sgt payah ok...terutama di peringkat awal...al maklum, dah berpuluh tahun tidak pernah naik bas..

sib baik la ada opismet yg sesama temankan...ajarkan...dan tahankan bas...heheh

Kisah hari ni...salu blaku kat org lain...tpi bru pers taim belaku pada acik... 

Acik OT arini...pegi, anak antar...balik, acik tunggu bas je...  tunggu punya tunggu punya tunggu...bas pun mai...acik tgk nombor...betul la..bas ni nak ngarah ke rumah acik...acik pun naik ..bayar duit tiket dan duduk ontok.

tapi naper bas ni gi arah lainnn....aaahhhh..sudah..!! aku udah salah bas...bas ni gi ke Ptjya Sentral...
akan lalu di rumah acik..tpi tak tau lah kul baper sampainya nnti.  Acik diam je kat belakang...memikirkan nanti akan sampai jua...cma lambat sikit (eh) lambat banyak...

Acik rasa kembong perut makan angin...dibawak dik driver tu.  Beliau msih tk tau penumpang sorang yang nak ke arah lain nih...acik diam je....sbb pegang peribasa,..bia lambat asal selamat.

Tapi bila bas ni lalu sekali lagi tempat acik naik tu..acik dah naik marah...lalu ke depan...tanya drebar comey tu...
"encik...bas ni senornya nak gi arah mana??? naper depan tulis lain...tpi pegi tempat lain...?" !!!!! bengangg tul..

Dia leh tanya...eh...awak nak gi mana? 

"Mana lagi...cam yg tetulis kat depan bas ni lah...tpi tk gak sesampai asik bepusing2...dah kembung perut dah makan angin nih."

Baru lah drebar tu kembali ke pangkal jalan.  Acik ni dah la lapar..tk makan tengahari sepanjang bekerja lebih msa hari ni...lagi la cepat naik marah...rsa nk telan je drebar tuh....sib bek dia cepat insap...

Tu pun dibawaknya lagi acik dan penumfang2 lain pusing2...gi alamanda la...gi Mydin lah...sengal tul....perut ku udah bunyi2...dia tader dengar ka???

Akhirnya sampai jua ke destinasi.  Drebar bas tu tk brani bukak pintu depan..sbb tanak tgk muka acik yg sedang marah...dan yg mungkin akan marah dia lagi..siap kau...aku da amek no. plate bas....nk buat aduan...

Sebenarnya bukan tk penah jadi...kerap....belaku penumpang terkeliru dengan signbod arah bas di putrajaya ni.  Dah lah masa dia nak dtg ikut suka je...memang kembung dan pitam acik dibuatnya hari ini.  Camne nak suh org gunakan sistem Park & ride klu hal2 kecik camni pun tk leh nak jaga...eeeeeeeeeeeeehhh..pakkal je aku tader keter buat masa ni.  Kalu tk...tak hengen aku naik bas ni ..



Sunday, October 17, 2010

Nak tukar

Its time to change my blog skin....template ni cam dah corrupted je.  dalam pada tu, berkemungkinan akan link yang akan terhilang..tu yg malas nak tukar template. Maafkan daku.

Friday, October 15, 2010

Ke puncak jaya

9hb Oktober 2010. Awal lagi dia dah bersiap.













Dah sampai.. di tempat letak kereta. Waktu ni, dah ramai yang dah tiba bersama keluarga masing-masing. untuk.....





















Ye...
Akhirnya anak acik si Nur Zayani berada di kemuncak pengajiannya (stakat ni lah..)


















Sangat gah rasanya ketika itu. Mesti sama juga yang mereka ini rasakan ketika melangkah masuk beramai-ramai ke ruang dewan yang menanti. ...!!!
Tunggu chanselor..naib chanselor..dll ....debor lagi...







Konvokesyen UPM ke 34. (2010)













Konvokesyen UPM ke 27 (2003)














Cuba tengok gambar dua gambar ni..... kami dua branak, salam orang yang sama....di dewan dan pentas yang sama....
Yang lain, cuma umur... dan tahun gambar diambil.
Ye.. 8 tahun lepas, acik duduk di dewan yang sama, sebagai penerima...tahun ni sebagai penonton, menyaksikan anak yg terima ijzah pulak. Kejap je masa berlalu kan...















Ini Raimi, kawan Yanie yg jadi fotografer kami aritu...gigih memetik punat kamera sony nya. Mengambil gambar posing merapu anak2 acik.


Dalam dewan tk bleh amek gambar. Kena tunggu lepas upacara tamat, baru lah bergambar sakan.




Konvo dan bunga + Bear tak boleh dipisahkan. Tapi masa acik dulu tader pun org bagi bunga bebanyak camni...huhu...nak gakk..nak gakk..











Dengan nenek tersayang.














Aksi wajib....baling motar.





















Dengan ummi dan adik beradik

Ulasan berita bergambar;
Acik bersyukur, akhirnya anak yg ini berjaya mendaki menara gading ini ...dan akan diikuti oleh adik-adiknya, insyaAllah. Moga segala kebaikan buat mereka, dijauhkan dari kejahatan dan kesusahan serta moga diberi ketabahan utk melalui kehidupan yang lebih mencabar setelah meninggalkan alam pelajar ini.
Tinggalkan kampus, tk bermakna tamat sudah zaman menuntut ilmu. Setiap hari, kita akan mempelajari perkara baru dalam hidup. Sylibus nya tk menentu. Akan di pelajari bila2 masa. Belajarlah cara menyelesaikan setiap persoalan penghidupan yang akan terus mendatang dari masa ke semasa.
Sekian.

Friday, October 8, 2010

Reunion

segalanya pasti... Dah blh buat reunion dengan kawan-kawan sekolah rendah acik. Seronoknya...!!!
Untuk melahirkan keseronokan itu, acik buka satu lagi gelanggang blog khas untuk kawan-kawan sekolah rendah acik yg ada yg dah 34 tahun tk berjumpa.

Perasmian blog http://srjklinggi76.blogspot.com Selain dari di Facebook, di mana mereka dapat acik kesan dan hubungi. Terima kasih pada kawan-kawan yang memberikan respond positif tika pencarian acik ni di samping mereka memberikan semangat baru untuk kami mengadakan Reunion selepas 34 tahun..

errr.... entry ni sebenarnya nk menerai setting baru acik..bukan baru sebenarnya, tpi acik switch balik ke 'old editor' yang acik rasa lebih selesa menggunakannya...ye lahh..orang tua kan...payah nak terima pembaruan...hehhehe.. Ok..meh kita terai letak gambar... senang tak macam dolu-dolu..










Wahhh....ternyata lebih friendly user...pada acik la.

Thursday, October 7, 2010

Peranan berkata-kata


Sambungan Semalam punya email.





Moral of the story:
Hati2 bila nak berkata2....
kekadang kita anggap kawan rapat, mulut main cakap lepas je...pehtu tk tau org tu terasa dengan kita.  Kann.. dah pecah ukhuwah... ingat dah jadi kawan rapat, blh guna mulut tanpa diinsurankan ke???

*Peringatan utk aku yg salu lupa..huhu..
Selamat hari raya....dah penghujung syawal dah... dosa ku banyak kerana mulutku yg berkata, dan tanganku yg menaip melakar perkataan di blog dan di henpong nih...huhu..




Wednesday, October 6, 2010

Cari salah sendiri

Sangat tertarik dengan email yg di terima melalui mail group Yahoo ni...

NO POINTING FINGERS



A man asked his father-in-law, "Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?"

The father-in-law answered in a smile, "Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you."

We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves.

 If we forgive the others, others will ignore our mistake too.


hmmm...acik sendiri slalu menuding jari mencari salah orang lain dan lupa salah dan kelemahan diri sendiri.
Acik juga adakalanya susah nak maafkan salah orang... mulut kata maafkan, tapi hati masih mengenang.. kira tk betul2 maafkan lah tu kan..

Many people are afraid of losing face
Ego lah tu... rasa amat memalukan kalu kita mengakui kesalahan kita.
Bilalah agaknya dapat memiliki hati yang bersih dari tompok2 mazmumah ....

Stetmen ni pun menarik sangat,

Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you.

Dalam Islam sendiri, kita tahu bahawa jodoh seseorang itu telah ditetapkan Allah, perempuan yg baik, untuk lelaki yg baik. ..tpi ada jugak perempuan yg terdera dik kerana dapat suami yg tk brapa nak baik. 
Ada lelaki yg baik pula, dpt isteri yg tak braper nak baik gak...
Saper nak jelaskan?

Pada acik, itu semua adalah ujian dalam penghidupan. tanpa ujian, kita tk akan dapat meningkatkan tahap keimanan dan pendekatan kita dengan Allah.  Kita mungkin lupa untuk bersyukur.  Kannn..!!






Saturday, October 2, 2010

Tak habis-habis lagi - Mercun

Arini 23 Syawal...tapi masih kedengaran bunyi mercun berdentam dentum, kerana gembira dengan 'hari raya' ini. Apakah ada pengecualian membakar mercun dgn syarat2 tertentu, mengikut undang2 tertentu yg telah ditetapkan..? Polis tidak tegas kah, hingga membiarkan masih ramai 'bergembira' dgn mercun yang terbang, meletup sana sini tanpa mikirkan risiko kebakaran dan kecederaan bahkan kematian...manusia tidak pernah insaf, walaupun banyak kejadian buruk yang berlaku keliling mereka.

Kat Putrajaya ni pun orang berani sangat main mercun, walaupun polis kerap buat rondaan...  tak takutpun kat Pak & Mak polisi itu.

Orang cina raya pun tk beriya main mercun sampai beminggu2...

Acik sendiri, hari raya ini mmg mengakui, ada membeli dan bermain mercun seludup...*ye...akupun salah sama...

Tapi hanya membahayakan diri sendiri...sbb mercun tu kecit je...mercun mancis katanya...balingpun sebijik sebijik...dan anak2 acikpun penakut nk main ...acik je yg brani, maka acik je lah yg lebih2 main...heheh..

Tapi acik merasa amat bengang dan kesal dengan penduduk lain di kampung acik, yang melampau2 bermain mercun, yang bahaya, yg blh menyebabkan kebakaran dan kecederaan pada diri sendiri dan orang lain juga.
Mana tidaknya, acik jumpa 2-3 batang kayu mercun terbang tu kat atas bumbung rumah emak acik kat kampung...  ngkorang rasa tk bahaya ke camtu????  Patutlah kuat sangat kedengaran bunyik mercun tu...rupa2nya atas bumbung rumah sendiri.  Nak diamkan jugak?

Manalah agaknya mak ayahnya yg membiarkan anak2 bermain itu.... atau mak ayahnya kah yang main mercun itu...???
Takkan cuma nak harapkan polis yg melarang dan menghalang.!  Polis ni pun sama....tak penahpun nampak dtg buat pemeriksaan bila ada orang main mercun pun...

Mercun yang rampas2 tu, polis dan kastam lah yg bagi2 kat anak cucu kot???  Atau jual, buat bisness... ada yg buat camtu kan?  ada..tapi tk kata semua polis/kastam yg centu...

Mak ayah sendiri yang perlu tegas melarang.  Barulah kecelakaan dapat dielakkan.

Banyak blog yang buat tulisan tajuk tentang mercun ni....  gambar acik pinjam dari sini..; http://26ramd.blogspot.com/2010/02/tokey-mercun-dah-kaya-raya-kita-jadi.html


Friday, October 1, 2010

Tangguh

Kita marah klu penerbangan kita ditangguhkan. 
Kita bengang klu kelulusan pinjaman kita ditangguhkan
Kita sakit ati, kalu gaji kita ditangguhkan pembyarannya.
Kita naik nyampah, klu keputusan sesuatu kes tu, ditangguh untuk siasatan lanjut lagi..
Tapi kita tk rasa nak marah pun...klu kita tangguhkan solat kita...


Perut lapar la..nk makan dulu...kang tk khusyuk semayang sbb pewot lapar.

Bila dah makan, Alaaa..kjap lagi laa... nk tdo dulu la....ngantuk nih..
atau....alahaii...Isya kan panjang waktunya....tetengah malam kang semayang la..

Last-last, telelap...sampai ke Subuh..!!!  Aper kes..?  Tiang agama pun goyang.  Patutla agama Islam semakin terhina....sbb umat Islam sendiri yang menggegar goyangkan agama ini...


Tiada ketaatan, tiada ketakwaan, tiada kecintaan...terhadap Tuhan yang Maha Menciptakan segalanya ini.



Thursday, September 30, 2010

Keluhkesah

Tanpa pasrah, kita kan slalu rsa nak marah,
tanpa redha, kita kan asik tk puas hati dengan apa yg menimpa
tanpa tawakal, kita kan bertindak mcm org hilang akal..

 - KC

Sekian, entri ringkas hari ini....nk buang sawang jap..


Wednesday, September 15, 2010

Lawatan Kerja ke Arkib Negara Malaysia


 2 Sept lepas acik telah mengikuti satu gerombolan seramai 14 orang melawat dan mengikuti bengkel di Arkib Negara Malaysia.
Gambar di bawah adalah Ketua rombongan, Cik Anis bersama pegawai Arkib yang mengiringi dan memberi penerangan kepada kami.


Ketika kami dberi penerangan tentang cara-cara rawatan dilakukan ke atas satu dokumen yang dah reput.


Ni En. Norazam (klu tk silap la, nama dia ni...)  sedang memberi penerangan tentang fungsi-fungsi Arkib Negara dan peranannya dalam memelihara bahan sejarah negara.
Tu cara yang betul menutup fail.  Jangan tak sistematik hingga sukar nak di kategorikan bila dah dihantar ke Arkib.


Ini antara bahan/dokumen yang menerima rawatan baikpulih di Arkib ini. Kalau tk silap, dokumen ini berusia hampir 100 tahun.


Gambar di bawah, salah seorang yang bertanggungjawab mengasaskan pembentukan Arkib Negara ini ketika menjadi peneraju ANM yang pertama, Allahyarham Tan Sri Datuk (Dr) Haji Abdul Mubin Sheppard  (1957 - 1962).
*Gambar ni digantung di dinding di lobby pejabat ANM .

hmm.. atas ni gambar dekat beliau.  Maaf ye Arkib...acik celok dri laman web ANM.


Ini pula gambar berus cat.. apa kaitan dgn Arkib ye? Entah.  Tapi pegawai ni membuat kajian terhadap segalanya kot...  dia maklumkan kami bahawa ini adalah antara berus cat yang dibuat daripada bulu babi/khinzir. Kata pegawai berkenaan, ianya boleh dikenali, dengan melihat dengan teliti, bahawa bulu babi itu bercabang 3. (err.....rambut ngkorang ada gak kot yg bercabang 3?) ..tpi mmg ternyata, dengan mata kasar pun blh nmpk bahawa bulu babi itu bercabang...tak payah masuk bawah mikroskop.

Aritu acik membeli peralatan mengecat pagar rumah emak acik.. dan memang hampir smua berus yang dijual, memang dihasilkan dari bulu babi. 

Abih camno??? Cuma ada satu, yang Nyonya tu kata,
'Olang melayu suka cali ini melus.......'
Ada tulis Halal kat berus tu... pastu bukan dari bulu babi... lalu acik beli...harga lebih kurang je.
Ok..sambung cerita lawatan tadi... ni timbunan fail yang telah dihantar ke ANM ni untuk disimpan dengan baik.

Dan ini Encik yang buat kerja penjilidan ke atas dokumen atau buku-buku yang telah dirawat rapi.  Menggunakan kulit yang terpilih dan berkualiti. Mekasih encik ye...nampak letih je smua staf ANM nih... yelah...nyebok je kami datang bebulan poser lak kan..hehhe..

Kami pun letih gak...biasa lepas taklimat, ada jamuan, tapi kami jamu mata je lah...hehe

Bgimanapun, terima kasih ANM...kerana mengizinkan kami membuat lawatan ini. Baru lah kami tawu betapa besarnya peranan ANM dan betapa pentingnya memelihara dokumen-dokumen yang boleh menjadi bahan sejarah negara.

Sekian.



















APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-