Thursday, October 30, 2008

Layan jiwang..

Terkadang aku lupa.. 


 terkadang aku terlupa
bahawa aku bukan sendiri di dunia ini


terkadang aku terlupa
bahawa aku akan sendiri di 'sana' nanti


terkadang aku terlupa
pada semua janji ku


terkadang aku terlupa
bahawa hidup ini tidak lama


terkadang aku terlupa
bahawa pahala yang ku kumpul tk sebanyak mana


terkadang aku terlupa
bahawa aku ini banyak berdosa


terkadang aku terlupa
untuk menjalankan perintahNya


terkadang aku terlupa
untuk bersyukur kepadaNya


terkadang aku terlupa 
untuk mengawal amarahku


terkadang aku terlupa
manusia sekelilingku hanya wasilah ku ke sana


terkadang aku terlupa
aku hanya insan yang hina


terkadang aku terlupa
pada kesilapan lama


terkadang aku terlupa
setiap yang berlaku ada hikmahnya


terkadang aku terlupa
kedut di kulitku semakin nyata


terkadang aku terlupa
kawanku siapa lawanku siapa


terkadang aku terlupa
cara mencari ketenangan abadi


terkadang aku terlupa
lalu aku terleka


terkadang aku terlupa
lalu aku banyak ketawa


terkadang aku terlupa 
lalu aku menangis meratap yang telah tiada


terkadang aku terlupa 
lalu aku mengharap pada yang tak suka


terkadang aku terlupa
siapa aku ini....
apa aku buat di sini...
kenapa aku bersikap begini..
di mana iman dan takwa ku pergi..
bagaimana aku menjalani hidup ini...
bila aku akan pegi mengadap Ilahi...
Memang aku selalu terlupa..
kerana aku ajar diriku untuk mengatakan..
LUPEKANJE......

Apakah aku benar2 terlupa???
bukan kerana aku bangsa yang selalu terlupa..
tetapi kerana aku makhluk Tuhan yang bernama manusia yang sering terlupa..

 lebih parah lagi...


terkadang aku terlupa 
untuk melupakan perkara yang patut aku lupakan...

  KC layannnnnn...

Wednesday, October 29, 2008

Perjalanan ke Ipoh

Pukul 9pagi kami seramai seploh org memulakan perjalanan ke Ipoh menziarahi staf yang kematian ayahnya semalam tu... konvoi 2 keter..
keter yang eskot Gen2 kami....
Biler la planning nk gi Cameron kami ni nak menjadi...
Tengok keter ni, tingat lak kat Phua Chu Kang!
Berehat makan masa balik kat sini. Beli jambu batu, jambu madu dan yang sewaktu dengannya...sempat gak tu.
tengokla minah ni..sedih jer roper dia..sebab kener patuhi undang2 jalanraya..pakai seat belt belakang...duduk bedua, blh la pakai sorang satu seat belt tu..tpi klu bertiga kat bakang, ini lah gayanya kongsi seat belt belakang.... adoiiii...tecekek leher aku..
Jauh lagi ke nak sampai???
Jauh jugak eekk perjalanan kami. Dari pagi keluar dari pejabat, sampai di pejabat semula dalam pukul 5 petang jugak.. sebab aper lambat sangat ???? Dah tu.... sampai sana pun lambat...sebab apa lambat??? Sebab mencari jalan tk jejumpa..!!!!

Remote Control tarak betul. Perjalanan yang sepatutnya 2setengah jam, jadik 3setengah jam... huhh...sempat deme2 tu nak bernostalgia lagik dalam kesesatan yang nyata tuh. Dan aku??? Bukannya reti nak duk diam dalam keter...orang tua yang salu luper dah tua ni, mang tk leh klu tengok orang tidur...

buhsannnnnnnnyeeeeerr... Acik nyelit tetengah seat driver ngan co pilot dia....dan ngaco habih diorg tu... haa.jangan hingat yang duk belakang tu ada chance nak tidur......huhu..best kan jalan dengan aku... komfem dalam ati diorg ni akan kata:


"NYESAL AKU HIKUT TRIP NI DENGAN MAKCIK KEPOH SORANG NI !!" Takpun: "KALAU AKU TAHU, AKU TAK AJAK MAKCIK POKPEK NI IKUT SAMA...!!"

 Yang paling aku suka, biler keter lalu kat corner...aku paling suka corner belah kanan....empukkkk..!!!... corner belah kiri...... ehhhhh...pesal sakit2 jer badan aku.......??? heheheh...

dahhh dahh...jgn marah... acik tk kutuk lagi...!! Nk tengok aku diam, biler dah sesat jalan. Aku tanak campur..baik aku dendiam je...sebab aku mang trauma bab carik jalan nih... aku diam bukan sebab takut pun...tapi sebab aku nak nengok mana diorg yg pandai jalan ni nak bawak kitorang...hahahah... so, tk ada la jari jemari bengkok yang akan tuding kat aku yang bagi cadangan ke sana ke sini.


Ha...dah diam kat bakang tu...KC dah tidur ka??? kata Cik Ida.. Mana ada.... acik tengah SMS nih.... acik jawab balik...(masa tu tgh layan ungkunor yg asik dok buat Puding Karamel...huhu..)

Mang klu diam tuh, layan sms ler...tk de maknenya satu perjalanan yang mana acik mendengkur... sekurang2nya acik dapat melihat jalanraya yang banyak perkara menarik untuk rakaman Vcam buruk acik nih.

Contohnyer tempat peranginan nih.... Lata Kijang.... hmmm...dah bepuluh tawon acik tk gi sini... best kan....tk dpt nk fokus bebetul dan cecantik dlm keadaan kamera ni dah something wrong...tk sharp fokus dah..dan dalam keadaan keter bergerak laju.

Ader something yang bikin kecoh sekejap ... biler driver comei kami dgn co pilot tetiber menjerit ke saspenan... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh...ingat bebetui polis....roper2nya gambar je.......!!!

acik yg leka besms, memula tuh tertnya2...apermender kecoh ni.. keter pun tetiber jer jadik pelan... kisahnya, masa tengah syiok tekan minyak belomba dengan eskot kami, keter WMQ tuh, tetiber yg dok depan ni nampak ada polis tengah hambik gambar keter kitorang.. speed trap ka gamaknya...... serta merta kurangkan kelajuan yang memangnya masa tu senornya mengikut kelajuan yang ditetapkan....(aper nak gisau???)

Bagus gak letak gambar gitu...sekurang2nya kita takut la sikit nk bawak lelaju...espesyeli orang cam acik nih......hahaha. Masa memula nak pegi tu, ada lah 2-3 orang pegawai ni dah risau tengok aku bawak VidC aku..


Aikkk....gi umah orang mninggalpun nak hambik gambar ke??? laaaaaaaaaa...jangan gisau la... acik tau la mana-mana tempat acik leh guna kamera ni dan mana tempat yang acik tk perlukan kamera... Welll....acik memang 'Mamarazzi' yang amat digeruni di opis nih...sebab dah terlalu banyak gambar candid diorg dgn aksi tk senonoh yang acik dah hambik..!!...hahahah... baru tau. Tapi rasanya berbaloi, kerana kami pergi untuk menziarah teman sekerja yang dalam kedukaan.

 Hari ini hari dia...esok lusa mungkin hari kita. Kebenaran dari big bos untuk kami keluar meninggalkan pejabat amat kami hargai...(walaupun kami kener tong tong..) Alhamdulillah, setibanya kami di rumah teman tersebut, majlis pengkebumian telahpun selesai. Allahyarham meninggal secara agak mengejut setelah demam beberapa hari.

 Dalam masa yang sama, adik beradik yang lain serta ibunya tidak senang duduk kerana menjaga abangnya yang telah tidak sedarkan diri dari minggu lepas (Koma). Sebab itulah apabila mendengar berita pemergian ayahnya, semua orang terkejut, kerana yang sakit adalah orang lain, yang pergi dulu, orang lain pula. Begitulah keadaannya penghidupan kita ini.

Bila-bila masanya dikehendaki Tuhan, maka akan pergilah orang yang kita sayangi, tk kira usia, tk kira sihat atau tidaknya, tk kira samada kita bersedia atau tidak...maka oleh sebab itu, kita perlulah sentiasa mempersediakan diri, untuk ke alam sana. Persediaan apa?? Persediaan iman dan takwa. Perbekalan amal dan jariah.

Penyelesaian hutang di dunia..(jangan hidup dalam keadaan sentiasa berhutang..nanti nyusahkan kita di alam barzakh dan jugak nyusahkan yang hidup untuk menyelesaikannya..).. Kita hidup di dunia ini ibarat musafir...pengembara..singgah seketika di dunia untuk mengumpul perbekalan untuk meneruskan perjalanan kita menuju ke alam yang kekal abadi...

Seringkali kita terbaca, 'perjalanan kita masih jauh' .... kekadang, perjalanan itu, mungkin kejap lagi akan sampainya, atau esok lusa akan sampainya, mungkin makan masa berhari2...bertahun2....perjalanan kita tidak menentu biler kan tibanya.... itulah perjalanan di dunia. Perjalanan yang masih jauh itu adalah perjalanan ke akherat. ..memandangkan sehari di dunia, bersamaan dengan beribu ribu Tahun di akherat. Setelah duduk bertanya khabar barang seketika dan menghulurkan sumbangan hasil kutipan department kami, kamipun meminta diri untuk berangkat pulang.

Berhenti makan di R&R Tapah, memang lapau... masa kt umah teman tadi tu, jual mahal biler diajak makan... cam tk baper baikpun nak makan2 kat umah orang sedang bersedih... (mangpun tk elokpn makan2 klu gi ziarah orang yg ditimpa musibah..)..

selesai makan dan solat...kami teruskan perjalanan yang semestinya aku tkkan benarkan diorg tidur di waktu pejabat nih..(hahah..)...walaupun perut dah kenyang. Dan seperti termaklum, kami selamat sampai pada pukul 5 petang.

ALhamdulillah... Sampai jer..punch card, dan balik rumah, bersiap...pegi maen badminton... fuuuuhhh...dah dua bulan lebih tk main. Si Syawal ni..(maklumla dah ujung Syawal...) dok buli acik dgn hantaran bola tangkis yang sungguh mencabar stamina acik.... letih betul layannn..

 Habih main badminton pukul 7.30 (septutnya 8.00mlm) acik balik dulu dengan CIk Yus. tu pun tk balik umah terus.. tapi pi umah Pak Tam Tapa, pak sedara baper pupu tah kat tingkat 9 kuarter presint 16 tempat kami maen badminton tu...dah dedekat 2 thn dah asik kata nk pegi umah dia...semenjak acik pindah ke Putrajaya ni lah.... setelah hari2 lalu.. dan tetiap kali lalu sebut2 ...'biler la nk singgah'.....berkali2... akhirnya malam tadi gakla sampai serunya pi umah dia... rerupernya dia kener gak wabak sakit Chikungunya tuh... dan dia tak tau gak yg gamai kaum kabat lain yang jugak kener demam tuh sebab dia ingat dia sorang jer teruk kener chikungunya tuh...hehhe..

Tapi dari cerita dia...mang bunyik cam tesiksanya dia...sampai 5 ari masuk ward kt sepital putrajaya....awat tak habaq..acik sampai rumah dedekat pukul 9 malam gak... (memandangkan dpt coti ong pompuan, tu yg senang ati pi merata2 dan balik memalam gini...heheh..) yang acik tuju dulu, ikan guppy acik la...bagi depa makan malam... hah..cam biasa, mesti ada korbannya sekor dua...da biasa dah...

generasi anak sulung guppy acik pun dah tinggal beberapa ekor gak...sebab ramai yg dah innalillah...dan ada yang acik bagi2 kt kenkwan. Pehtu, tetiber acik dapat mesej mms antor gamba kat bawah ni.... heheh...dah besa cucu nenek...

Nih baby Mirza yg comei tu... thnks Puan Sya.

Sekian, laporan hari semalam.. 29hb Oktober 2008.

Tuesday, October 28, 2008

jamuan raya yg happening

Semua ahli keluarga BT. Konyang wehhh.. Sedang menjamu selera atau buat perbincangan mengenai bayaran???? OUM? Kontrak Perjanjian???? Pengacara Perhimpunan/Jamuan
SESI BERGAMBAR
'Gadis' Gediks aksi terrlampau..hehehe
Bersalam-salaman, bermaaf maafan...
Duit rayer jangan diluper..
Jejaka idaman 1
Jejaka idaman 2
Gadis Pojaannnn...pompuan melayu terakhir.
Abaikan insan tk berwajah kat bakang tuh.. (ini bukan pengambaran cerita Hantu Siang ye...) Berita gempur! Wanita Bersuami Dua ! Dalam bersuka, ada yang berduka. Selepas jamuan Hari Raya Bahagian kami di sini, salah seorang dari kami menerima berita sedih. Ayahnya telah pulang ke Rahmatullah.. Tak dapat acik nak katakan apa. Takziah, sabar dan redho sahaja lah perkataan yg mampu di ucapkan buat Husna dan keluarga. Moga roh ayah Husna itu akan dirahmati, diberkati, dijauhkan dari bala bncana di alam kubur dan di Padang Mahsyar kelak...tidak ada apa yang boleh menenangkan arwah, selain dari doa anak yang soleh dan solehah...AL Fatihah. Sekian.

Monday, October 27, 2008

Hari Ahad

Acik masih di kampung. Bangun pepagi, basuh kereta yg dah tk seruper kereta. Pastu acik tgk laman rumah mak acik tu dah panjang kemuncup dan rumput2.. Rasanya baik acik mesin rumput. Nak tunggu acik balik lagi, tah biler..

Kat rumah tu, mang acik sorang jer lah yang tolong mak acik bab2 merumput ni. Selagi ada kudrat di badan. Mesin rumput acik beli dan hadiah kt mak acik masa acik kayer kejap dpt duit EPF 2 thn lepas. Kira dah banyak jasa mesin tu.

Acik adiah kt dia..tpi acik gakla yg gunakan..sebab mak acik mana la larat nak sandang mesin rumput tuh...maun dia tumbang.. sebelum ni dia ada mesin rumput tolak tu.. tpi dah bocor tangkinya. Tk kose lak nk bwak gi repair. Acik beli mesin tu dengan harga RM250. Tu pun GB SK dato' Akhir Zaman yang tolong belikan.

 Kalau dikira jumlah upah yg dibayar pada orang yang ambil upah mesin rumput....dah balik modal beganda2 dah la mesin rumput tu. Acik bersyukur sangat, sekurang2nya mesin tu banyak berjasa pada kami. Jadi, acik kerjakanlah rumput yg nampak menyemakkan mata di hadapan rumah tu...















Dah tk mengherankan dah klu perempuan mesin rumput. Cuma mang jarang2 la nampak. Tapi bagi acik yg dah lama hidup berdikari ni, acik kener belajar buat semua tu.

Kena berani mencuba dan tk mengharapkan bantuan orang lelaki lain...payah... mintak tolong laki org nanti kener fitnah...mintak tolong org bujang pun, fitnah... baek buat sendiri semua.. Sebab dlm keluarga acik, dah tk ada org lelaki.


 Yang ada, si Shahmah, tpi stakat ni dia nmpak cam hikut pangai ayah dia...tk rengan tangan utk buat kerja2 yg biasanya org laki yg buat nih. Kerja2 yg sesenang, dia ndakla buat klu disuruh. Ada yg kata, sbb acik boleh buat, maka dia tk nak buat. Cuber kalu acik dah tak ada, mesti dia buat gak. Salah acik gakla...tk tegas dlm hal membantu keluarga nih.

Certain2 hal, acik tegas. Tapi dlm hal kijer kt rumah, acik akui, acik tk straight...tk suka nak beleter sebab kekecik dulu acik salu kener leter...dan acik tk nak anak2 acik tk suka acik sbb beleter kt diorg... Nasihat2 jugak...tpi acik tk gema memakse kalu dah diorg tk ndak... pastu siap la acik nyindir penuh bemakner kt diorg.

Acik silap tak bagi2 keje kat diorg utk tanam semangat bantu membantu dlm keluarga. Ni lah salah satu silap acik. Acik penah test Shahmah, suh mesin rumput, kejap je dia buat...dah menggigil tangan dia. Nanti acik nk test lagi..heheh.. lelama mesti dia biasa. Teringat masa peringkat awal acik guna mesin ni.. memang lepas selesai, tangan acik menggigil2.

Penah sekali tu, masa acik nak mesin, tetiber lalu la pulak mak acik dekat dengan mesin ni...haper....kener libas la dengan pastik mata mesin rumput nih..sib pakai tali pastik tuh...buatnya acik guna mata pisau....maun teputus kaki mak acik tuh. Kener tali pastik pun tebelah gak betis dia. Sian dia..kalu ada kencing manis tu, mau melarat..
Alhamdulillah dia tk ada kencing manis... Lepas dari tu, emak acik dah serik.                                    

















Dia tk dah sesajer duk depan mesin rumput tu klu acik tgh memesin...heheh Selesai mesin rumput, acik berkemas nak balik dah. Puas hati tgk rumput dah pendek..

















Emak acik ikut sekali balik ke Putrajaya. Dan dari situ, acik akan hantar ke Putraheight, rumah kakak acik yg still tk sihat (maybe chikungunya) ... ibu kan..risau bila dengar anak dia sakit. Selagi tk pi tengok, dia tk puas hati.

 Sedangkan dia sendiri pun tk baper nak sihat pun. Lepak kejap kt umah acik, lepas zohor acik antar dia. Macam biasa, acik mesti sesat dulu sebelum jumpa susur jalan nak ke Putra height tu...hentah haper2 aku nih...dah bepuluh kali pi, still tk hengat2 jalan. Tu lah dia....hati tk bersih, susah nak ngingat...pelupe!!

Taim balik, tak pulak acik sesat...jumpa je pulak jalan tu..hehhe Letih gakla arini...tpi belah malam, sempat lagi pegi Alamanda sat, beli shampoo...sebab stok shampoo kt umah da habih.. Yanie kata, kt kedai bawah kan ada jual... Acik jawab, ala...umi da lama tk pi Alamanda... cehhh... bebetul gi carik shampoo je ...+ roti kat roti boy....dan ubat kt farmasi....pehtu balik..mandi n tdo!!.

 Mang buang boreh yo... menambah letihkan badan yg dah mang dah letih kulu kilir arini. OK lah. Tu jer cerita hari Ahad acik... Sekian.

Perjalanan ke Pontian

Dari malam sabtu lagi acik dah keluar meninggalkan Putrajaya sorang diri menuju ke kampung. Ternyata perjalanan malam yg gelap tu, akan amat membosankan klu tidak kerana kesudian ungkunor melayan acik di sms..rapuan demi rapuan, yg jadikan acik cam org kureng waras ...diingatkan, jgn tiru aksi ini, sewaktu anda memandu... Dont drink and drive ..ok..acik ubah dan tambah...
Dont sms, eat, drink and drive... tpi ader satu yg bukan kita sengaja nak jadi waktu kita drive...... ngantokk....

Alhamdulillah acik sampai kul seploh lebih ke kampung. Yer...acik tido awal...sbb kt kg tk ada PC..tk ada laptop...tk ada apa yang bernama komputer berinternet. Kul 4 subuh, acik da bangun bersiap utk bergerak ke Pontian. Ikut perancangan, acik nak bergerak kul 4.00 tapi dah bangun pun pukul 4...apernye...ader lebey sikit la itu jam. Pukul 4.30 bergeraknya.

Maka memandu la acik dengan penuh kesopanan dan kesusilaannya sepanjang lebuhraya Utara-selatan tu bersama penumpang tunggal...mak acik. Jam 5.42 berhenti solat di Perhentian Pagoh. Memang ngantuk sungguh rasanya. Nk kaco ungkunor, takut dia mendengkur lagi. Biler ngantuk, acik makan gula2 hacks. 

Ader satu ketika, tk tahan mengantok, acik mintak air kopi dari emak acik. Dia pun tuangkan, dan acik terus nk minum...nak nyembur gakk..sib baik mentain sebab panas giler air tu... Pukul 6.30 sampai di Machap, acik dah rasa yang acik akan sampai terlalu awal. Acik kontrol kelajuan sederhana acik...maka akhirnya acik memasuki tol simpang renggam pd pkl 7.15 pagi. Dan tiber di MRSM Pontian pukul 7.30 ...padan muka aku..kuar awal giler lagi...pehtu bawak laju kemaen lak tuh..al maklum, itu jalan ana yg punya...teruih luper diri cam besa..


Progrem belum tentu start kul 8.30pagi. nunggu depa2 ni sampai berarak masuk..dekat kul seploh. tiber la giliran si Hazirah ni dengan muka demamnye..pointer tk cukup bagus..tpi cukup melayakkan dia menerima sijil MRSM ni gak.

Well....I hv to be proud of her... ni kejayaan berjaya menamatkan sekolah hingga form 5..diorg ni siap baling mortar lagi tu...sib bukan mortar bom...heheh...(tahun sesebelum ni mana ada pakai mortarboard.. ) hah...begayer sakan la..pekse belom lagi nih...!

Tak ada pun amek gamba ngan umi n nenek kan... tak per...konvo bebetul nanti mesti amek gamba... Selesai makan bekal ayam masak merah dgn nasi tomato, pehtu solat zohor, kami pun begerak balik pukul 1.20 ptg. Perut kenyang, mata mesti lagi ngantuk...panas lak tu...letih lagi.. tapi


Alhamdulillah, dalam keadaan tayar tk baper nak ada bunga....acik selamat sampai...berhenti hanya untuk isi minyak sahaja... dan kami sampai rumah kampung dalam pukul 4.30..lebih kurangla..

































Penatnya..tapi acik teringatkan jemputan rumah terbuka kawan acik kat Seremban .. lalu acik tipon sorang kawan kat Rantau, ajak pi sama ke BSS.. Hmm..mang lama tk jumpa diorg ni. Sejak bertukar ke Putrajaya, mang jarang sgt bekumpul dgn diorg. 

So, langsung acik dah pegi Rantau tu, cam biasa, acik pegi mancing kat kedai akuarium tu...mancing ikan guppy lagi!!!... kali ni tambah dengan ikan neon pulak. Comey dan cantik ikan ni kan...acik sukeee.. aritu beli, tapi tk sempat 2 hari dah habih mati...huhu.. ni acik beli skali seploh ekor.. ikan neon mak acik ader yg idup lagi 2 ekor.  Aritu dah nazak...tpi kehendak Tuhan segalanya, ikan tu tak jadi mati...belum sampai lagi ajal dia.

Acik akan buat kajian lebih tentang ikan neon tetra ni. Mesti membelanya akan jadi lebih menarik. Mengikuti hayat ikan ni kenkadang sungguh menyeronokkan. oh ye... sebelum acik pegi kedai ikan tu...kawan kita sorang ni dah serang dulu kedai katak tu dan dh pilih ikan yg ensem2 tu untuk dia. so, tinggal la kat acik ikan yg tk baper nak ensem dan yg tk baper nak peknen....hahahah.... dan akhirnya mengakukan...yg ikan n akuarium temasuk katak yang dijual kat rantau tu memurah kannnn????? sampi terbeli pulak akuarium baru kt situ dik sbb murah gegilernya...hehehe..

Tapi sesungguhnya acik gumbira biler dengar, dalam menghadapi kematian demi kematian ikan2 peknen dia... (yg baru beli je dah seploh ekor innalillah...betui ka? ke 8 ekor dah dipusarakan???) ..akhirnya berjaya menyaksikan ikannya banak....cover lagi yg mati tu...hahaha... suke nyeerrr..

Berlakulah babak2 sadis, sorang diva yang unibers duduk membidankan ikannya branak......mengira, sekor demi sekor... anak ikan yang kuar dari perut ibunya...dan cecepat asingkan anak tu sbelom dimakan ibu ikan tu sndiri...heheh...sebijik dah jadik cam acikk..kahkahkah.. kirenya, tu lah saat yg paling indah..biler ikan yg kiter bela tk sampai beberapa jam...banak kembar 16 hekor..... Okeh.. citer seterusnya, acik pun gi fetch kawan kt Rantau tu gak..dan zooooooommm gi ke BSS. 












Tak ada gambar yg acik tingat nk ambik kt sini. Kawan tu pun sibuk memandangkan dia tk ada assisten.. kami hanya jalankan tugas kami mengabihkan aper yg dihidang je...hmm..mang mabeles soto nasik impit dia tu..rasa nk tambah...tpi malu..hehe.. lgipun, dah buat janji spontan pulak nk jumpa diva unibers kt SJ tu..temu jnji kami kat Pasar Malam...pehtu ikut je dia bawak gi umah dia kt SJ yg bersebelahan je dgn BSS. Klu ikutkan, tk puas jumpa petang tu...dah nk maghrib..so, kawan yg ikut acik ni pun nak balik cepat.

Tak pe la kan...janji acik dah jumpa. Pasni lom tau lagi jumpa...mahapla...memang keadaan acik masa tu cukup untuk dipanggil serabai, selalunya tk mcm tu sangat..tpi taim nk jumpa ungkunor...acik jadik centu... cam org giler talak...heheh.. thx bekalkan jagung utk dimakan waktu memandu..cehhh..!! Balik je rumah, acik jalankan tugas memasukkan ikan2 yg dibeli tadi ke dalam akuarium.. ternampak la dik mata ayu acik ni akan 3 ekor ikan jantan guppy yg dah weng weng jer keadaannya. ..sudah!! takkan nk mati gak..blm sempat bagi nama lagi. Acik asingkan kt tempat lain.

Lalu acik terai teori emak acik yg pernah hampir kehilangan ikan neon tetra dia suatu ketika dulu. Tau aper yg dia lakukan?? Dia masukkan ubat anti klorin kt bekas ikan yang weng weng tu... esoknya, emak acik tekejut beruk sbb tgk ikan tu idup segar bugar semula.. Itulah juga yg acik terai buat kat ikan guppy jantan acik tu sebelum acik masuk tidur...sok paginya, acik tgk idup lagi...dan sihat pulak tu... Alhamdulillahhh... acik masukkan smula ikan tu kat dalam akuarium kecil emak acik tu. ..sehingga taim entry ni ditaip, ikan2 tu masih idup lagi. Sekian, peristiwa sabtu yang padat.

Friday, October 24, 2008

Berita bergambar

Kat Opis, pepagi lagi da dapat sumbangan kek ni dari Lyn...(bos acik tu lahh..) kek ni acik namakan kek tikar mengkuang...desert pas makan nasik lomak yg En. Azlan sponsor sebagai sarapan pagi ni..di hari jemahat yang mulia ini. Moga rezeki pada yg bersedekah tu akan bertambah berlipat ganda lagi...aaaminn. kamera kekurangan cahaya...nampak belah atas je jadikla.. hmm...pastu...dengan tk dijangka2kan...caw. Pra Perkhidmatan menjemput kami mengabihkan makanan2 yg diorg bawak utk jamuan hari raya peringkat cawangan diorg... tgk ...sesedap kan.. Jamuan cawangan kami (Caw. Latihan da lepas aritu dan masa tu acik balik kg...masa emak acik kener demam chikungunya tu...) ni lagi...mee soto/nasi himpit dan geng2nya yg menunggu untuk dibaham bersama.. depa ni la penganjur jamuan caw. Pra Perkhdmtn, begambar dengan bos diorg..yg tunduk tu bukan dri cawangan diorg ye..,dia insan senama dgn acik ..sajer mencelah kt situ..haha.. sempat menggediks kan diri...bini hazli nih...hahah...balik jgn lupa masak telur tebu tuh.. Kat bakang tu bos acik, nk sambung operasi program separuh masa dgn biasiswa...hempas pulas diorg dlm sminggu nih. Ni, insan2 yang tk hengat donia kalu dah ngadap makanan tuh.. tuan rumah...heheh.. "makan le kak..amek gambo je..!" "tak per..amek gamba pun acik da kenyang...huhu.." ni lagi satu kapla tuan rumah..tgk tu..nak makan pun tk sinang..(tapi..mana tumpahnya isik mangkuk tuh? bocor kot...cer tgk kat lantai kok ader tumpah...???) tipon tk renti2 bebunyik.. nampak siyes jer tuh..oke..pelan2...jangan nangis ye nakk...heheh..kener pelangkung aku ngan dia ni nanti...hahah.. Lepas abih round kedua tadi tu..(round petama nasik lemak..)...acik gi Open haus kt Presint 11 plak... best naik keter Grand Livina org nih... wahhh...ader tibi...ader cctv lagik tuh. camner nk tgk map nih??? Takper la...kita dengar gadio je udah le.. acik kener kumpul gotah segerap bebanyak dulu, agak2 4 tawon, nk beli mender ni masuk kat Knight Rider acik..heheh.. ha...ni hidangan kt umah datin senah ni ... tengokla ..betapa jaga kesopanan dan kesusilaan masa kat sini... Ehh..camner gambo ni dah tekebawah... ni jamuan kt Pra tdi ye..heheh Lepas makan jangan lupa basuh pinggan!!! Okei..setelah balik dri umah datin tadi...tiberlah masa sesi bergambar kami... nampak..muka yg beseri2 sebab da kenyang giler nih.. montok dan montel sungguh rasanya acik mereka nih... Ini Ied..dia brangan je..mana tau satu ari jadik kenyataan. ni kembar KC... imbau kembali jaman graduat dulu....masa dia graduat, dia tk mampu nk senyum, tu yg dia pinjam jubah org ni buat bgaya gediks sekali... .sian dia...tk dedapat keje lagi..brangan je la bolehnyer...huhu.. ha..ni lah dia org yg bergraduat yg sebena2 nya...hahah.. Cukuplah ... acik berehat seketika. Pas ni nak besiap, balik kampung, sok nk begerak kul 4 subuh, menuju ke selatan semenanjung.... MRSM Pontian...here I come... Ayer Itam....here I come...(kok larat laa....dan kok ada request dari ibu tersayang...) Sabo jer ler... pesanan penaja buat yg kat Edmonton dn yg kat cork tuh...rindu2lah kt kami tgk kami bejamuan tu ye...hehhe.. Sekian..Ahad acik online smula.tk pun esok malam...hehe..(nnt tk sempat lak beli guppy...) InsyaAllah.. Mahap zahir batin smua. oooopps...satu lagi pesanan.. buat sya....sorry....tk dpt gi OH tuh... tarikh sama lak dgn graduation si zirah nih...sorry ya.. tahun depan kot...kekalu idup lagi..n kekalau sya buat OH lagi...heheh... Dan akhir skali...tatau la kok ada lagi pesanan pas ni.. ungkunor...bolo ikan yg baru boli tu bebaik..... moga ikan guppy tu panjang umurnya....heheh.. acik chiaw dulu.... wassalam.

sediakan payung

Pagi ni acik dpt email yg isik dia spt di bawah. Sebelum baca, siler sediakan payung atau baledi nk takung aper yg tekuar dari mulut...
Copot cahabat Ciput
catu cenje, ciput cia-cia came copot cambil cari cengkerik. ciputcuke cia-cia came copot cebab copot cahabat ciput.cemace ciput came copot cari cengkerik, ciput cakcikan catu cahyecerah. cahye cerah ciput cakcikan cangat cerah campai ciput camecopot cilau.cahaye cerah cube culik copot. ciput cangat cuak. ciputcepat-cepat camba copot cebelum cehaye cerah cempat culik copot.copot cangat cuak came. ciput came copot cepat-cepat cari chelter cambilcepat-cepat cembunyi.ciput came copot cembunyi cenyap-cenyap cupayecahaye cerah cucah cari ciput came copot.ciput cakap came copot, "chuuu... chuuu... cenyap... cenyapcopot...". copot cambung cakap, "copot cudah cenyap... ciput cenyapcamelah...". celepas cejam, cahaye cerah cudah chow cebab cucah cariciput cape copot.ciput came copot cangat cuke cebab cahaye cerah cudah chow. copotcenyum cambil cakap, "copot cayang ciput cebab ciput celamatkancopot...". ciput cenyum cambil chow came copot...cekian...

Thursday, October 23, 2008

Hari yg tk baper nak kecoh

Hari ni, pepagi dah dengar briter kureng baek.. Lagu raya kumpulan koir untuk Perhimpunan Bulanan Selasa depan kami dibatalkan... alahaii...tk best la.. Tak per...ngkorang nyanyi gakla...tk kisahla klu ujan ribut pun...hahah..(kira sokongan paling padu nih..)... tu sib baik acik tk masuk. Klu acik masuk...kilat petir sambar menyambar... ancusss..! Pehtu, tetiber je acik kener tarik jadi AJK urusetia pengurusan Hari Perhimpunan menggantikan Kak Nab...uwaaaaaaaaaahh...tk pepasal..kener betugas bhgn sambutan tetamu plak..pagi tu jugak la pulak kener panggey mesuwarat.. Tugas petama acik, mengkomfemkan kehadiran penerima anugerah ibu n baby mabelles sepanjang bulan ini.. punyer la semangat, acik teruih sms diorg yg tgh bepantang..dan tgh sibuk melilit bengkung.... menjemput bagai. Tetiber acik dimaklumkan bahawa hanya anak petama dan anak yg dilahirkan smasa berkhidmat jer dpt adiah... uwaaaaaahh.. camner ni...dah antar sms jemputan.. pn azian n pn haida tk layak..tpi pn haida layak dapat adiah bertukar ke kementerian lain... pehtu sib baek la pn azian jawab sms...kabo yg dia tk layak..sebab dia banak anak ke3.... teng qiu boss... siap sindir acik lagi, kata acik nampaknya dah lebey bz dari KPSU... bz mesuwarat sana sini...hahaha... dah bos smua banak...tepaksa la acik hambik alih keje bos...kehkehkeh.. Tapi acik rasakan..patut bagi la adiah gak kat yg banak tk kira lah anak ke baper...sbb bukan senang tau banak ni..so, pesalahnya meraikan mereka yg dpt baby tuh... baru la sonok staf kt bahagian ni...(komfem banak tetiap tahun..memana yg blh banak lagi tu...hehe...) Pehtu dlm mesuwarat ni gak...diputuskan, bahawa koir tetap akan nyanyi lagu rayer..sbb nanti perhimpunan tu..tk lak rasa cam Perhimpunan hali laya...aura tu kureng.. Alaaa...takbir pun okeh aper... Satu lagi perkara penting yg dibincangkan...(ehh..kandungan mesuwarat, bukan rasia ke... hantamla labuuu...) tentang makan2.... bestnyer...puan fairus... u know my taste.... satey sorang 12 cucuk.... ehh...bukan ke... 6 cucuk satey ayam...6 cucuk satey daging... "Mana ada...6 cucuk satey SAHAJA, engko ni...nk makan lebey je, kijer tanak....klu nk lebih, gi duduk dekat org yg tk suka satey..." kata Puan Fairus......kehkehkeh..(harap2 ramai la tk dtg nanti..so bahagian depa tu, acik kebas la... lalalalala ...) Selain dari tu, Pn Fairus da order smua makanan hali laya....melainkan roti canai... ala...acik nak roti canai gakk...nak keripap...nak tiramisu...nak laksa...nak nasik kerabu....nk nasik dagang..nasik beryani..nak mee rebus ...nak tomyamm.. "Bolehhh...boleh BLAHHHH...." kata pn Fairus.... kebabbbbom acik.. mintak lagi yg tk diorder dik org... alahai pn. fairus...lap u.. order je la aper jer...smua acik balun...kcuali cekodok guppy...kahkahkah.. Dalam diam, acik buat email, arahkan staf2 lain bawak potluck makanan yg jadi idaman acik tuh... waaaaaaaahh..manyak cantik aku... Ok..habih citer mesuwarat. Kat satu sudut lain, acik n de geng bincang tentang satu pakatan jahat untuk bos acik... puan lin aka lyn...sempena kejayaan beliau sehingga berjaya naik menerima scroll ijazah pertama dlm majlis Konvokesyen kt UPM semalam... (best nyer...acik dulu, tk ada saper nak buat shock camni...sobss... dah la..mender da lepas...sayu la kenkonon..) Ok...pakatan jahat kami berjalan lancar. Cik Ida n Pn. Noor n Ied.. gi kuar beli bunga ros merah...pehtu kami letak ataih meja dia dendiam, masa dia kua gi mana tah masa rehat tu. Entah biler masa dia masuk.. tetiber acik dengau dia panggey"... KC.!!!!...." pehtu dia diam... aaahh sudahhh.... acik pun tk nyahut..sbb dia tk ulang panggey 2 atau 3 kali....tah tah dia nangis tgk bunga tu kot... cecepat acik bekumpul ngan geng pakatan jahat tadi.. syyyyyhh...dia dah gi kat meja dia.. belum laaa...dia belum tau lagi... kata Ied... sudahhh..dia panggey acik tadi dari meja dia...pehtu dia diamm..mesti dia nangih dah kot.. tulahh..acik da kata tk yah bagi surprise centu kat dia...kan dia dah nangih... iskk...KC ni...tk kisah la...dia mesti gumbira..kiter bio dia layaaann dulu.. kata cik ida... okehh..okehh.. acik masuk balik kat dalam... pehtu dengar suara Pn Lin .. ".. ehhh... APER NI KENKAWANNNNNN.....!!!!!!.." hahah...bermula la episod lompat2 dan jerit2 kami tk hengat donia...ruper2nya dia tk pasankan bunga yg kt depan mata dia tu... terlalu leka dgn keje2 betimbun gak atas meja. Pehtu, sampai la apek ensem ngantar dua lagi jambangan bunger spesel untuk Pn.Lin.. dia solat masa tu. Jadik..cam biasa kami yg gema nyebok ni, tolong la seadanya utk tandatangan kt resit apek tuh...pehtu kami bikin kecoh lagi.. Susun cecantik ataih meja dia..padahal itu bunga bukan kami yg punya..apalagi yg kami beli..tak per..bunga yg kami surprise tdi tu nmpaknya lebih mabelles.. Ha..cecepat susun sebelum Pn. Lin datang.. Hambikla gambo kita ngan munger kita ni.....hambikla....!! amboi2...minah 2 org ni...dia lak lelebih posing kt bunga tu.. yg menanduk bakang tu awatnya...rajin betui En. Shah ni menyokodeng kami....kekekke.. mang tk leh dengaq kami memekak kt sebelah tempat dia.... (dlm ati dia dok kata...memekak betui pompuan ni, tk leh tgk aku senang......!!) Ha..ni lah dia kiriman bunga spesel yg kedua dan ketiga Pn. Lin dapat..acik booking teddy bear tu klu pn. lin tk ndak... (muka tk malu betuii... bluweeeeakk..!!!) ala...tk nk bagi tu...bagi ferro roce tupun jadikla...hahah.. Tak habih kt situ... acik dipakserela utk sesi begambar bersama sekali lagi...dengan memakserela En. Shah untuk jadik jurugambar kami... atas alasan ada yg join sama dlm pakatan jahat tdi yg tk hambik gamba bersama yg diraikan lagi tu dannn... tukang amek gambar tk ada dalam gamba... acik la tu.... ha...ndakk sangat gamba acik...hambik kau...hehhe.. pastikan tk terserempak kat dalam LRT ke...kat puduraya ke..kat kedai ikan kt Rantau ke... Ni namanya lebih sudu dari kuah..lebih saiz kasut dari kaki sendiri.. heheh... pn noor sempat bagi posing terlebih ayu... siler abaikan orang bedua kt bakang tu yg tk pepuas dgn bunger fero roce tuh.. Alhamdulillah, ceria wajah pn Lin...jgn sedey2 ye nak yerr...nanti ilang seri...hahaha... (abaikan sipar jepun tu...) Tu la keje acik spanjang hari ni... selain dari tu, acik dibekalkan dengan makanan lebihan dari jamuan puspanita dan makanan dri bilik operasi pemilihan penerima biasiswa pelajar PPP separuh masa (HLP)..so, termaklumlah...acik yg rajin ni takkan masak balik nanti untuk makanan berbuka pose....jeki jgn ditolak..tk elok membazir ..hambik je klu org bagi. Untuk makluman gak...gas dapur acik dah dua ari abih... ader sesaper nak pi tolon belikan....hehehe....bio ler dulu tong gas tu. mentara tahap kerajinan memasak acik berada pada paras beku sekarang ni...(sajer nk suh ungkunor tersayang masakkan utk acik..muahahaha) kener bluweak acik ngan ungku nnt.... ajak jumpa sik nk ngelak je kankankan...hehhe.. Moral of the story: 1. Dah tetua, jgn masuk koir...nnt kener joget... lenggang mak limah...hahaha.. 2. Gembirakanlah sahabat2mu, kerana ianya akan menghilangkan kesedihannya. 3. Kalu ada org bagi bunga...cecepat amek gamba...sebelum bunga tu layu. 4. Jgn nyibuk kalu orang lain yg dapat adiah.. 5. Kurangkan makan satey sbb satey mengandungi bahan karbon yg blh nyebabkan sakit kanser klu diambil /dimakan berlebihan. Senang cerita, bersederhana lah dalam makan apapun. 6. Klu nk adiah, banak la reramai dan tetiap kali lepas banak, pegi mintak tukar keje kat bahagian lain...sbb hadiah hanya diberi pada anak pertama yg lahir sewaktu di bahagian itu sahaja..!!! (bagus tk aidia acikk???) 7. Jangan biakan gas dapur anda habis lelama...kerana tahap kerajinan memasak lama kelamaan akan pupus.... Sekian.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-