Wednesday, October 31, 2012

Berita Gembira Sahabatku

Pernah diceritakan kisah seorang sahabat accik yang berkahwin dengan bekas kekasihnya.  Malam tadi accik disampaikan berita gembira tentang beliau.  Baru sebulan lebih berkahwin, udah mengandung !  Tahniah buat pasangan itu.  Moga Allah merahmati kalian sekeluarga.

Alhamdulillah syukur nikmat...  memang sesuatu yang tidak disangkakan.  Segalanya ketentuan Allah. Takdir Ilahi.

kredit untuk google di mana gambar ini ditemui.

Dalam usia hampir menjangkau setengah abad.. Allah Maha Pemurah, mahu mengurniakan cahaya mata buatnya.   Anak terakhirnya, berusia 19 tahun.  Maknanya telah lebih 19 tahun tidak hamil, kini.. Tora datang lagi !!!!!  Alhamdulillah...hehe

Baru2 ni ada juga terbaca atau kat tv agaknya, accik pun tk ingat, tentang seorang nenek yang berusia lebih 60 tahun, bersalin baby, kembar lagi...  ajaib kan...kuasa Tuhan, tiada yang mustahilnya.

Moga sahabat accik tu akan selamat dan sihat sehingga lah berjaya melahirkan anak yang akan dibesarkan oleh ayah ibunya dengan sihat dan menjadi anak yang soleh/solehah, sepertimana anak2 lain yang telah berjaya di didik dengan jayanya. Aamin, Ya Robbal A'lamin.

Terima kasih pada anak saudara sahabat itu yang telah menyampaikan berita gembira ini.  Tak sangka, Allah masih mahu accik mendapat beritanya yang jauh di negara orang, walaupun ia sendiri tidak menghubungi accik dan kawan2 lain lagi. Allah Maha Pengasih lagi Penyayang.  Org yang tidak pnah dikenali pun, blh terus menyambungkan persahabatan kami dalam keadaan tanpa di duga dan disangka.  Walaupun tanpa bayangnya. Terima kasih NurAleeya Natasha.

Sunday, October 28, 2012

Aidil Adha datang lagi

Hari raya korban datang lagi...  Diucapkan selamat Hari Raya pada smua.

Tahun ni dapat daging sampai tk muat nak simpan dalam peti ais.  Biasanya tak macam ni.  Tpi sebab tahun ni kakak Accik buat korban, maka dpt la lebih terlebih2 pulak.

Macamana accik nk elakkan dari tak makan daging tu????  Huhu..

Kolestrol....tekanan darahh...smua nak kena jaga setiap kali raya datang.  Tak kira la raya apa.   Melainkan raya cina ngan raya India dan raya Kristian.

Abih camno???  Tak makan nnt, membazir pulakkan!!! Yakin je lah.  Penyakit itu datang dengan izin Allah.  Rezeki jgn di tolak.. *errr...abaikan sambungan dia...  Bala' jgn dicari....

Mari kita cuba cover dengan makan asam2 (boi) ...epal ijo, bawang putih, celery, dll yg sewaktu dengannya.  InsyaAllah...
Tahun ni tk pegi beraya memana.... hanya ke sini arah tujuan kami...



Program menziarah kubur demi kubur...gambar di atas di kuburan arwah Abah accik..
Sebelum tu kami ke lokasi di bawah, menziarahi kubur arwah nenek, sebelah emak dan sebelah abah accik.  Waktu kat situ, emak accik bawak gi lawat kawasan perkuburan lama ni.. Kira tempat bersejarah lah ni..orang2 awal yang terlibat dengan pembukaan kampung accik....yakni, Kampung Linggi. Atau mungkin alim ulama' yang pernah hidup di zaman dulu2 sebelum kelahiran emak accik lagi nih.




Sekian.  Malas nk cerita.  Paler fenin makan dagin banyak nih..huhu

Wednesday, October 24, 2012

Tambah Koleksi Buku

Hari ini pesanan buku MPH online acik dah sampai.. bertambah 4 buah buku tulisan ustaz Pahrol M.Juoi lagi.  Dah hampir memiliki ke semua buku tulisan beliau. Sikit lagi ...baru lengkap koleksi ni.



antara koleksi favourite


BUku yang baru habis di baca.  Tpi mahu diulangbaca lagi.

Buku yang sedang/baru nak mula di baca.

Terima kasih kepada MPH online dan Buku Online kerana membekalkan buku ni pada accik.

Membaca menambah pengetahuan dan memandu amalan.!!

Thursday, October 18, 2012

Coklat itu sedap..adventure bermula

Hari coklat se dunia...

Semalam gi kilang coklat Beryl's lagi...dah baper tawon tk pegi memborong coklat kat situ.  Rindu nak menggelumangkan diri dgn coklat... :)

Tapi beli sikit je.  Takut tak dpt kawal makan coklat nanti...selagi ada...selagi tu takkan brenti nak makan.


Ini je ok.  Acik gila coklat tiramisu...beside, coklat bittersweet Camior, dan almond...dannn...semua suka laaa.. tapi yang ada kismis tk berapa nak suka.

Sekian, update arini.  Nak bersiap, untuk ke satu adventure.  Senarai barang nk bawak;
-Ma'surat untk amalan / surah Yasin...(tak apa...dah ada dlm keter)
-kemah
-pisau lipat
-air
-lilin/mancis  (aper la..org skrt tk pakai mancis...pakai lighter sudeh...)
-duit secukupnya, dokumen pengenalan diri, pasport..err.
-kamera/videocam (walopun dah wosak)
-henpon jgn lupa top up...klu perlu subscribe internet untuk beberapa hari ni.
-peralatan yang sepatutnya untuk adventure ni.
-baju dan pakaian luardalam secukup pakai
-buku bacaan
-laptop ...eh..nak bawak jugak ke.
-charger phone..charger laptop
-deodorant, takut badan bebau nanti..
-bedak nyonya
-ubat kolestrol...jangan lupa makan tetiap malam.
-torchlight.
-ubat sapu/gamat
- kotak/plastik untuk isi hasil tangkapan..
-kain buruk/tuala

hehehe..ye...accik nk gi mancing ni...  Kuantan...here I come.....

Tuesday, October 16, 2012

Di mana kan ku cari



aku masih mencari, Cinta Ilahi...
Yang goyah di hati

Yang tidak dirasai
Yang belum ku miliki

kerana dunia memenuhi
tidak langsung mempeduli

ikut sahaja rasa hati
yang hilang dikesali
yang tiada dikejari

sedang cinta Ilahi, 
sentiasa di sisi
tidak langsung diperhati
dan dinikmati
kerana hati yang telah mati
iman tipis sekali
takwa entah ke mana pergi
semakin jauh berlari
semakin sepi
dan sunyi

bila masa akan pergi
bila izrail dtg mengunjungi

yang hilang tidak lagi dinanti
yang jauh tiada lagi masa nak dicari
tpi tetap dalam mimpi
dan kekal di hati
kerana ia anugerah Ilahi Robbi
moga yg dicari ditemui
di Sana nanti.


Sunday, October 14, 2012

Richie ren and Teddy Bear


Once upon a time...  I was addicted in watching this Chinese TV series. Legend of Condor heroes.  Love the hero & heroin .  Richie Ren (Yang Guo) & Jacklyn Wu (Xiaolongnü)



Rainy weekend with the teddy bear ... rain eh?


If u missing somebody/ies....pray for them. 



Saturday, October 13, 2012

Teman di kala Sepi mencengkam

Teman di kala sepi.

Andai kau rasa sunyi, rasa sepi....jangan kau cari yang lain dari Allah untuk menjadi pendamping diri, untuk kau sayangi, untuk menghibur hati. Itu pesan temanku dulu, Ketenangan abadi, buat mereka yang membasahkan lidah dengan kalamullah.

Ku baca tulisan penulis kegemaranku...  Kenali Tuhan yang mengujimu... di blog Genta Rasa itu... berulang-ulang kali.  Namun aku masih perlu terus mengulangi dan memahaminya.

MASA UNTUK BERDOA (BERDOALAH 2)


12 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA 


  • Semasa Lailatul-Qadar. 
  • Ketika hujan turun. 
  • Ketika memulakan dan setelah selesai solat. 
  • Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan. 
  • Di tengah malam. 
  • Di antara azan dan iqamah. 
  • Ketika sujud dalam solat. 
  • Ketika iktidal akhir dalam solat. 
  • Ketika khatam (tamat) membaca 30 Juz al-Quran. 
  • Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur)
  • Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.
  • Di antara waktu zuhur dan asar. 


Berikut beberapa dalil daripada Al-Qur’an dan Al-Hadith berkaitan doa:

Hadis Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w bersabda:
Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan (Imam Muslim) 

Hadis Muaz r.a katanya:
Aku diutuskan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda: 
Engkau akan mendapati golongan Ahli Kitab, oleh itu dakwahlah mereka supaya mengucap Dua Kalimah Syahadat. Jika mereka menerima Dua Kalimah Syahadat tersebut, ajarkanlah mereka bahawa Allah mewajibkan kepada mereka mendirikan sembahyang lima waktu sehari semalam. Sekiranya mereka tetap mentaati perintah tersebut, ajarkanlah pula kepada mereka bahawa Allah mewajibkan kepada mereka agar mengeluarkan zakat. 
Jika mereka tetap mentaatinya, beritahulah mereka supaya berhati-hati terhadap harta mereka yang sangat disayangi dan takutlah doa orang yang teraniaya kerana doa mereka adalah mustajab (Imam Muslim) 

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada 
mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (2:186)

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan. (7:180) 

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina. (40:60) 

Sumber dari email yang diforwardkan entah dari siapa, dan entah dah berapa lama. Moga Allah rahmati semua yang memberi dan memanjangkan ilmu ini. Ilmu yang baik, kita panjang2kan. Moga kita dapat beramal.

Friday, October 12, 2012

BERDOALAH 1

DOA YANG MAKBUL

  • Orang yang terdesak.
  • Orang yang teraniaya/dizalimi.
  • Anak yang berbuat baik terhadap kedua ibubapanya.
  • Doa seorang Muslim yang tidak berbuat zalim & tidak memutuskan silaturrahim.

TANDA-TANDA DOA YANG MAKBUL:

  • Terasa sesuatu yang menakutkan.
  • Menangis tatkala berdoa.
  • Terasa menggeletar.


CARA-CARA BERDOA:

  • Bersungguh-sungguh semasa berdoa. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yangbersungguh-sungguh semasa ia berdoa".
  • Menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh kekhusyukkan kerana Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai.
  • Hendaklah makanan, minuman, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.
  • Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.
  • Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna, dimulai dengan bertaubat, istighfar, hamdalah serta selawat ke atas Rasulullah  s.a.w & para sahabat.
  • Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu (al-fatihah dan sebagainya).

Wednesday, October 10, 2012

Tak mahulah...

Sangat letih dengan dunia dan hal2 dunia ini.
Banyak nya kerja.  Tensen. Otak tak blh nak mikir nak update blogpun. 

Tengok bunga Tulip ni, sejuk sikit ati...
 
Minggu lepas, accik terima jemputan kenduri kawin sorang kawan.  Beliau sambut menantu yg pertama atau mungkin yang kedua. Buat di dewan di Putrajaya ni. Bukan dewan komuniti di kuarters...bukan..

Accik sorang yang dijemput.  Tidak di mention kan anak-anak atau keluarga.
Accik tanya, blh tak ajak kawan...beliau jawab, dah cukup kuota. Err....ok.

Bila sampai harinya, accik tk pi. Accik pun dah bgitau dia.  Tak dapat la nk pegi.  Sebab accik sorang.  Nanti perempuan tua ni macam kera sumbang. Tidak ada kawan.  Takkan nak harap dia yang pastinya sibuk melayan sedara mara dan tetamu lain yang datang.

Hmm...gitu lah, tiap kali nk ke majlis kenduri kawin, accik pasti teragak2 untuk pegi...sebab accik sorang diri.  Maka nya...jangan la berkecil hati klu accik tk penuhi jemputan2 kalian.

Tak dinafikan, wajib penuhi jemputan walimatul urus atau lelainnya.  Tpi bnyk hal lain yg juga blh mengharuskan untuk tidak menghadirinya.  Moga dimaafkan, dan Allah ampunkan dosaku jika ianya merupakan satu dosa.

Monday, October 8, 2012

Sepuluh Tahun Berlalu Sudah

Rupa-rupanya dah 10 tahun 17 hari arwah meninggalkan acik.
Bermakna dah lebih satu dekad acik hidup bersendirian tanpa insan tersayang itu. 
Ye...hidup dan terus hidup.  Survive seperti mana orang-orang lain yang belum lagi kehilangan orang tersayang itu. Syukur...syukur.  TakdirNya memberikan banyak hikmah kepada kehidupan acik.
Acik terus gembira dan berduka menikmati sisa kehidupan yang ada ni, dengan menanti bila pula tiba giliran acik untuk ke sana.
Ingat anak2ku...ni model kubur umi nnti tau..jangan berlebih2 dalam membina hiasan kuburku.
Gambar 2 anak perempuan accik tika menziarah kubur Nek Nyang mereka.  Entah esok lusa, giliran mereka ziarah kubur acik pulak (Sila pakai sopan sikit ye !!).  Moga matiku dalam Husnul khotimah.


Syukur Alhamdulillah.  Allah telah bagi kekuatan dan ketabahan.  Al fatihah buat Allahyarham suamiku yang telah pergi di subuh hari, tika dalam lenanya...pada 14 Rejab 1423 bersamaan 21 September 2002.

Hari ini dah 3670  hari beliau meninggalkan segala di dunia ini.  Dia yang Allah pinjamkan pada kami, ahli keluarga dan kawan-kawannya.  Dan dia yang meninggalkan dunia yang menjadi transitnya untuk ke sana.  Moga ada amalannya yang akan dapat menjauhkan dari segala siksa Allah atas dosa2nya...Moga Allah ampunkan...ampunkan suamiku ya Allah, ampunkan, ampunkan ya Rob.

Moga Rohnya damai di sana dan diampunkan segala dosanya, dijauhkan dari siksa kubur dan bakaran api neraka di akherat kelak. Berkat ketaatan beliau pada Allah dan RasulNya,  ibu dan bapa, berkat segala amal kebaikannya yang suka membantu tak kira siapa, moga akan menyebab ia tergolong penghuni Jannatul Firdaus.

Ampunkan dosaku ya Allah...moga aku dapat bertemu orang-orang yang aku sayang di jannahMu kelak ya Allah.

Berikan aku ketenangan hidup di dunia dan akherat. .  Aamin.

Uban dah berterabur.
Gigi dah semakin gugur. 
Kulit dah semakin kendur.
Mata dah semakin kabur.
Ingatan dah makin tak teratur.

Mati itu sangat hampir...sangat dekat dengan kita...dan semakin dekat. Persediaan?

Sunday, October 7, 2012

Apa yang disukai?

Salin dan share je.. ilmu utk kita sama-sama fikirkan dan amalkan.  Takmo orang kata, cerita pasal ilmu memacam, tapi diri sendiri tak amal.  

Ini cerita pasal kisah rasulullah berbual dengan para sahabat ni, dah banyak dikongsi di merata laman web, blog ke.....facebook ke.. So, hari ni giliran acik ni pulak nak tampalkan di blog acik yang sempoi ni. Terima kasih kepada Noor Jannah Dini yang tulis kisah ni di wall FB nya, mnyebabkan tepikir nk kongsi sama juga...benda yang baik, elok la dihebah2kan. Moga kita semua mendapat rahmat, taufik dan hidayah Allah untuk mengamalkan setiap ilmu yang kita baca. Lebih baik baca/menulis perkara yang ada manfaat nya, dari perkara yang sia-sia.  Ye tak? Kekadang terlagha juga... astaghfirullahala'zimm


Alkisah....

Suatu hari, ketika duduk bersama para Sahabatnya, Baginda Sayyidina Nabi Muhammad SAW bersabda ~

“Di atas dunia ini aku suka akan 3 perkara:”


1- Wangi-wangian/bau-bauan yang harum.
2- Isteri/perempuan yang solehah.
3- Ketenangan semasa solat.

Lalu Saidina Abu Bakar ra. menyampuk..’Wahai Rasul Allah, aku juga mempunyai 3 kesukaan dalam dunia ini!”

1- Melihat wajah Rasullullah.
2- Mendermakan hartaku seperti permintaan Rasullullah.
3- Suka anakku Aisyah menjadi isterimu ya Rasullullah.

Kemudian Saidina Umar ra. pula berkata..”Kamu benar wahai Abu Bakar, aku juga mempunyai 3 kesukaan atas muka bumi ini..”

1- Mencegah kemungkaran.
2- Menyuruh kepada kebaikan.
3- Berpakaian sederhana.

Selepas itu Saidina Othman ra pula berkata..”Kamu benar Umar, aku turut mempunyai 3 kesukaan..”

1- Memberi makan orang yang lapar.
2-Memberi pakaian kepada mereka yang tiada pakaian.
3- Membaca Al-Quran.

Kini tiba pula giliran Saidina Ali ra..”Benar ya Othman, aku juga mempunyai 3 kesukaan!”

1- Melayan tetamu.
2- Berpuasa di musin panas.
3- Berperang pada jalan Allah.

Sedang asyik mereka bercerita turunlah Malaikat Jibri menyapa Rasulullah dan berkata:

“Wahai Rasulullah, mendengarkan perbicaraan kamu, Allah telah memerintahkan aku untuk berjumpa denganmu dan menyuruhmu menanyakan apakah kesukaanku sekiranya aku menjadi penghuni dunia!”

Lalu Rasullullah bertanya,”Apakah 3 kesukaanmu wahai Jibril jika engkau menjadi penghuni bumi ini?” Malaikat Jibril menjawab:

1- Aku suka menunjukkan jalan yang benar kepada mereka yang sesat.
2- Aku suka mendampingi orang yang beriman.
3- Membantu ahli keluarga dan kaum kerabat yang didalam kesusahan.

Akhirnya Allah sendiri berfirman, “Aku mempunyai 3 kesukaan kepada hamba-Ku!”

1- Orang yang bersungguh-sungguh membuat ibadah kepada-Ku.
2- Orang yang sentiasa menangis kepada-Ku.
3- Orang yang apabila diuji, mereka bersabar.


Tu dia...tempelanku...utk tatapan sendiri dan sesapa je. Banyak sungguh moral of the story...bukan sebarang story.  Panduan hidup dari Allah, malaikat, Rasullah dan para sahabatnya untuk kita.

Panduan dari pelbagai sudut. Kegemaran kesukaan yang baik untuk kita amalkan sepanjang hidup kita yang tk lama di dunia ini.  Kegemaran atau hobby yang mulia untuk dibawa ke akherat.

Satu lagi, moralnya, Rasulullah dan sahabat, juga duk lepak2 berbual sesama mereka.  Bualan mereka adalah sesuatu yang menjadi ibadah.  Perkongsian ilmu, perbincangan yang baik.  Bukan macam kita, banyak menceritakan pencarian dunia semata...bergossip...banyak ketawakan orang..menceritakan aib orang..


*aku ler teww.... 
Ampunkan dosaku ya Allah.  


Aku rindukan sahabatku yg sering mengajakku membuat kebaikan dan meninggalkan kemungkaran....Moga Allah pelihara sahabat itu dan keluarganya walau di mana ia berada. Akanku bina kekuatan sendri dgn izin Allah, berpandukan peringatan2 yang kau tinggalkan buatku wahai sahabat. Beri aku sedikit masa ya Allah..krn aku msih lemah..taufik dan hidayahMu kuharapkan terus.


Saturday, October 6, 2012

I made it at last but Not Least

Setelah mencuba dari 2007...pekse...pekse...pekse...
Malam tadi, sorang kawan mesej, gtaw, keputsan pekse dah kuar. Accik baca sambil lewa je mesej tu..sbb dah di pembaringan..Malas nk ilangkan mood 'sweet dream' accik sebentar lagi tu...sbb yakin accik akan saksikan sesuatu yang mengecewakan kat skrin komputer tu...
Tapiii..
Alhamdulillah... lulus rupanya, bila accik bangun pukul 4 pagi, bukak komputer smula dan cuba menyelusuri laman web JPA tu, mencari ruangan penyemakan keputusan.
Accik pun heran camne boleh lulus.  Sebab rasanya tk blh nk jawab..pehtu tk sempat jawab abis pun. Dari tahun 2007 tu asik jawapan 'KANDAS' je yang accik terima.

Ini smua mesti kerja Allah. Berkat doa sorang ibu, doa anak2, doa dari semua sahabat2 baik accik...


Taknak pesoalkan semua tu....janji LULUSSSS !!! Letih taw...dah tua2 kena amek pekse. Lepas ni mak tanak pekse dah.  Hak lulus ni tk menjanjikan apa2 kelebihan pangkat dan gaji pun.. CUMA....janji tk amek lagi pekse ni...heheh

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulilllah.

Friday, October 5, 2012

Jangan Aku Dihukum

Apabila ada yang berbuat salah, tersilap, terkhilaf, nasihat...jgan lah kita menghukum mereka .  Menghukum itu kerja Allah.  Kita sebagai hamba, perlulah memaafkan dan menasihati mereka itu.
Jika nasihat tidak mahu digunapakai, serahkan pada Allah.


Itupun kalu mereka itu benar2 salah.  Kekadang berlaku, mangsa yang tidak bersalah telah dijatuhkan hukuman.  Dalam sistem kehakiman dunia kerap berlaku begitu kan...! Berapa banyak sangatlah ilmu yang manusia tahu....hal-hal tersembunyi, tersirat, banyak yang kita tidak ketahui.  Habis banyakpun, yang kita tahu, hal-hal yang tersurat semata.



Kredit utk laman web ini.
 
Ye..kita bukan Allah yang Maha Mengetahui, Maha Adil, Maha penyayang, Maha pengampun, Maha Bijaksana, Maha pengatur segala.
Setiap kejadian yang menimpa kita, tak banyak yang kita tahu, rahsia disebaliknya.  Hanya Allah.  Allah yang Maha Mengetahui


Dialah Yang Awal dan Yang Akhir Yang zahir dan Yang Bathin; dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.
[Al Hadiid:3]


Peringatan untuk diri sendiri.

Tuesday, October 2, 2012

Suami yang paling baik

Rasulullah s.a.w bersabda; Orang yang paling baik antara kamu adalah orang yang paling baik terhadap keluarganya. Dan aku adalah orang yang paling baik antara kamu terhadap keluargaku.

Sungguh.  Sanggupkah suami-suami zaman ini melakukan sepertimana yang Rasulullah lakukan, apabila pulang larut malam dari kerja dakwah dan kerja memimpin masyarakat, di kala isterinya sedang lena tidur, baginda tidak akan mengetuk pintu atau membuat bising memanggil minta dibukakan pintu, sebaliknya, lebih rela membentang kain rida'nya untuk dijadikan alas tidur di muka pintu sahaja !!!

Anda mampu? 

Bab akhir Cinta kerana Allah- Ust Pahrol Mohamad Juoi.
Di manakanku simpan cinta itu- kekal di hatiku.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-