Wednesday, September 30, 2009

Gegar di Putrajaya

Balik dari kijer tdi...ketika sdg duduk..acik rsa kosi begoyang..... acik kuar ke ruang tamu, tgk akuarium guppy acik berkocak kuat airnya... wahhh...gempa bumi lagiiik.. lalu acik kluar rumah dah dpati jiran2 lain smua da kelam kabut turun ke bawah.... acik dari tingkat 14 bersama join diorg turun tangga...huhu...sib bek turun..klu naik tangga smpai tingkat 13....alangkahhh.. acik nengok memasing amat cemas....seret anak...tudung pung luper pakai.... sipar pun tak pakai!!.. acik sendiri lupa nk bawak ic ka..apa ka...klu mati..mati katak la aku owang tk kenal... bila keadaan agak reda...acik naik atas smula...amek ini kamera....hehhe dan lelain yg agak2 fenting...temasuk deduit baki yg ada...huhu.. Sekian...siaran lintas langsung dari Presint 14 Putrajaya...*acik dah naik pun..solat magrib....tawakal je... sempat lagik amek gambo abang bomba nih..hehhe... Doakan keselamatan kami yg duk di kayangan nih.

Yang menggembirakan

Setiap orang mahu hidup mereka gembira. Apa yang menggembirakan hati ngkorang??? Apakah apakala:
1. Hajat dan impian terlaksana?
2. Surprise...
3. Waktu bersama kawan-kawan
4. Atau bersama anggota keluarga
5. Atau ketika duduk sorang-sorang kat rumah

Bagi acik, akan datang gembira itu bila tiada sedih....hehhe..sungguh subjektif kan..
Acik penah buat satu draf entry...tentang betapa gembiranya acik, bila acik masak sendiri...lalu acik makan sampai habis, tanpa ada baki walopun dalam kuali... ni masa bulan puasa...tpi entry tu tk jadi di publish.
Memang gembira sangat rsanya masa tu. Sebab, di ketika tu, ramai yang melakukan pembaziran dengan membuang makanan lebihan buka puasa mereka. Acik rasa sungguh beruntung kerana acik tidak melakukan perkara yang menyedihkan itu. Alhamdulillah... Acik rasa gembira gak bila acik dpt gembirakan orang lain....sebagaimana gembira bila orang lain gembirakan acik...

Pastu, satu yang amat menggembirakan acik...bila acik dapat menjalankan tanggungjawab solat 5 waktu dalam keadaan yang havoc, hiruk pikuk, kesibukan di sekitar acik... di penghujung hari itu adalah yang bakal menentukan samada acik gembira dgn diri acik ato tidak....klu acik lalai...maka jelas lah...acik tidak rasa gumbira dengan kekurangan itu. lagi gembira, bila anak2 acik menghormati, dan menghargai manusia lain...termasuk acik dan adik badik mereka yang lain ... akan rasa amat sejuk perut ni..

Lain-lain : Bila acik dapat buat perkara yang acik suka nak lakukan....maka acik akan gembira. Contohnya, cam gi brenang... gi camping...gi mancing..... gi jogging.... gi men badminton....gi men bowling..... gi kick boxing....errr.. Yang tingin nak rasa, antaranya gi men Go Kart....eeee..tingin laa... ader sesaper nak bawak tk??heheh..
Yasmin, aunty Gondrong finjam gambar K...
nak main paintball (eee...aku buang tebiat haper...) ..nk men gop....nak drive bot laju.....nak bawak kapatebang....errr...
Pehtu, bila org yang disayang gembira..maka acik akan gembira.... saperkah mereka? kaum krabat acik dan mereka yang menyayangi acik laa...
ehh..banyak sungguh perkara yang menggembirakan kannnz...

Pendek cerita....gembirakan hidup anda... jangan selubungi hidup anda dengan perkara yang menyedihkannnnn..
Kalu nak sedih gak...gi tengok citer Industan ke...citer Indonesia cam citer bawang futih Bawang merah tu ke...
citer feberet yg bisa buat aku menangis..
Dalam idup ni kita ada beberapa rasa je...tk banyak..
1. rasa gembira
2. rasa sedih Ini dua rasa yang utama...lain-lainnya;
3. rasa marah
4. rasa bosan
5. rasa hairan / keliru /blurr
6. rasa geram
7. rasa rindu
8. rasa benci
Semua-semua rasa tu tu kalu tk ada, hidup tak akan bermakna... sama la seperti masak asam pedas, tk taruk cili..atau asam...ato garam...hambar lah rsanya...sehambar hidup ini... langsung idup tu tadek adventure.
Kita perlu bancuh ramuan secukup rsa, lalu lazatlah masakan tu.
mak aiihh..sodap ehh..
Tapi jangan lah berlebihan...ibarat telebih letak cili dlm masakan...nanti cirit birit...saper yang susah...???
Kalu telebih gula..... nanti kener lak kincin manis.. sama la cam asik bersukaria je....akhirnya, jadi terlalai....
kalu garam telebih...kang darah tinggi la fulakkk..

Sesekali kener nangis...cuci mata.. kener ada sesikit episod sedih dlm idup...ato gembira hingga mengalirkan ayaq mata?? (acik coci mata dlm simingpul...ekekek...)
Sekian..idea ku hambar semenjak dua menjaks nih.

Monday, September 28, 2009

Jamuan hari raya KPM 2009

Baru lepas menghadiri jamuan hari raya KPM 2009. Acik tk makan yang lain..kcuali ni... tk reti nk jemu ke makan satey?heheh...beshh.. acik senornya da kenyang....kan lepas belasah 6-7 ketul ktupat pulut yang cik ida bawak kat opis sebelum turun ke dataran di mana jamuan hari raya di adakan... Jadi...napesu makan dah jadi kureng... nyesalkann..heheh.. Tengok orang berpusu-pusu camni, lagi la ilang selera nak makan...dengar kabo, memacam jenis makanan yang ada...western ke... east Asia ke..Malaysia food ke...smua adooo... Tak koser den nak berebut2 berasap dan berasak2 tuh..huhu.. Walopun ada hidangan kambing bakar yang menyelerakan ni... tgk...vvip pun kener beratur tunggu giliran nak dptkan habuan kamben bakar...! Nyumm...yummm... collegue acik yg bebenar berjaya melaparkan perut diorg..lalu menikmati makanan sepenuh rasa. Pemotong kamben yang begitu berhempas pulas...beberapa hekor kamben telah menjadi mangsa mereka.
Ni...si June dan Nat menunggu giliran nak makan char kuey teow panass.....huhu... bopoluh2 kauuu....hehehe...acik golak yo tgk kesungguhan diorg nak makan..
Jamuan raya kali ni tk sempat bergambar dengan Mamak menteri Pelajaran..sbb kawasan jamuan terlalu luas...tk tercapai oleh kaki nak melangkah ke kanopi menteri....
So...konklusyennyer...acik gi just nk gi amek gambo yo..huhu...ghugiii..ghugiiii... Sekian.

dah habis raya

acik tk de aktiviti raya yang menyeronokkan. Hanya Raya seperti tahun2 lepas gak. Busan...tawon ni lagi busan...sbb tak gi raya mana2.

Hari ni 9 hari raya. Sementara menunggu hari raya ke 30...akan berderetan lah org membuat open house.... okeh..siler jemput acik..walopun acik tk pegi..hehe

Ada yg nk di cerita...tapi sbb tertunggak..dah luper..

Yang ingat, hari sabtu lepas, acik balik lagi, hantar mak balik kampung...sementelahan, nk hantar Hazirah balik ke kolej pada hari Ahadnya.

Dan pecaya lah, acik telah memandu dengan sangat berhemah. Duduk di lane paling kiri... had kelajuan antara 80-110kmj sahaja. Kalu terlebih tu, sebab pentingkan keselamatan juga... sebelum terkepit dgn lori ato bas itu.

Sabtu itu tepat taim makan, acik sampai di Seremban. Adik ipar acik jemput dtg open haus beliau.... so, dgn kereta yang mcm lori itu, (pnuh barang2 Zirah dan Mak acik..) acik pun pegi, tpi smpai depan rumah beliau...kelihatannya amat ramai orang. Hazirah membuat bantahan tidak mahu masuk...lalu acik ikut je arahan dia... baekkan ummi dia..

Tapi sebab waktu zohor telah masuk, kami gi tumpang solat di rrumah Mak sedara di Pancor Jaya... Hapwey...tapaw nasik ayam Hainan kak Lina di Pancor..... fuuuhhh..sodap...patutla nasik ayam kat situ fofular amat... dia taruk nasik dan isik ayam dengan lumayan skalik.

Sedang menikmati nasik ayam tesebt...muncul sepupu acik n familynya... adeiiihh...tecekik nk ngabihkan nasik yang bnyk itu... sebab acik telah diserbu oleh kanak2 ribena.... *saper kata acik tak suka kat bebudak...??? tgkk je gambar tuh...bukti..bahawa bebudk suker kat acik..huhu..

Last jumpa diorg, kecik lagi...acik pun tk baper nak ingat...tapi pertemuan kali ni agak berbeza...sbb mereka semua telah menjadi ahli Pet Society di Facebook !!! Dan mereka telah memanggil acik 'AUNTY GONDRONG!!!' ..* Gondrong adalah nama acik di facebook okeh..

Amat riuh rendah di rumah no. 676 Pancor Jaya itu. Ketiga2 budak tecit itu menemuduga tuanpunya pet yang bernama Gogon ini..... untuk disiarkan di akhbar New Strait Times..err...err..
Antara isik minit mesuwarat (AGM) Pet Society Members kli ni...:
aunty gondrong...can u buy me the blue dress...for my pet..
aunty gondrong, did u play farmville??
aunty gondrong, why dont u come to my party...
aunty gondrong, I hv change my pet name...
aunty gondrong, I saw gogon hungry....u didnt gv him food.... uwaaaahh..
aunty gondrong, what other games that u play in facebook...
adeiiiiihh.... dpt bayangkan betapa bz nyer acik melayan diorg tuh...sungguh petah berkata2..
hinggakan acik tk prasan si adik (Rayyan) duduk sebelah acik dan tolong acik abihkan nasik hayam acik.... huhuhu..... siannya dia...suap sendirik lak tu...tekejut mummy n daddy dia tgk anak makan sndiri... tk de org pantau...huhu...!

Rayyan: Tunggu la..sok sok aku pun nk register akaun kat Pet Society....heheh...

Ok..tu citer ari sabtu.

Ahad, antar hazirah pepagi balik ke kolej. Takut jalan jem kannnzz... Alhamdulillah...

pergi dan balik, selamat... kereta pun dah sedap drive.. Tukar tayar baru, brek baru.. baru serbis lagik.. baru basuh... minyak penuh ... Alhamdulillah...

Balik dari Koler Pilah, singgah lah rumah adik ipar semlam tuh..kli ni tkdek gangguan anak2 yg banyak songel...tanak singgah la..itulah..ini lah.....

sorang2 je...dan...makanan yg mnunggu acik... sungguh lumayan jugak...hahah...da lah makan sowang2...

Sampai tataw nk makan apa.. Nsik goreng, roti jala, pulut kuning cecah kuah kari, msak lemak cili api cendawan n tulang rusuk lembu...popia goreng...tahu sumbat....

tesandar acik nak makan gak sesemua tuh... lepas dah kenyang, acik permisi... dah tengahari.. memang taim mengantuk dah tuh.

Dahla memandu sorang2... otak dah tk dpt mikir...nk kaco saper utk tolong layan acik smbil mandu... sesekali tertekan gak minyak hingga kelajuan 12okmj...sikit je lebey kan.

Alhamdulillah...selamat jua sampai ke putrajaya pada pukul 2 petang...lebey kurang.

Petang, gi hantar nurzayani lak gi kolej.. hantar barang dulu..pastu dia balik semula ambil motor di rumah.

aaarrghh..maleh arr nk citer gimana pristiwa motor kawan yang dia bawa, pancit tengah jalan ...(pada malam harinya..)..pendek citer ..kami tinggalkan ajer motosikal tersebut di Masjid Uniten berdekatan dengan tempat kejadian...tawakal je..pagi ni baru dia akan bawa pomen repair motor tersebut.

Sekian. Nanti nk citer jamuan KPM tengahari ni. kalu rajin pegi la...huhu.

Friday, September 25, 2009

Rumah terbuka

Ngkorang masih behari raya? Masih berkunjung ke rumah2 yang terbuka dan dibuka? Acik tengah mencarik kekalo ada yang buat rumah terbuka yang jamu camni... acik nak pegi... Entry buhsan slepas rayer.... huhu..

Thursday, September 24, 2009

Hari raya itu



Kemeriahan malam raya...BBQ n men mecun. errr..meriah ke? Hentahla..

Untitledtiga jejaka in the family...
Untitledturn shahmah salam umi..  
semua salam memain je kan... patot tak?

Anak2 mintak mahap...pesal diorg memain jerk...? *kaki acik lebam sebab dihimpit anak yang seberat 58kg..... sewaktu bergurau2 ngan diorg.

 Sedara mara yang datang berkunjung. Acik tawon ni tk pegi memana pun..duk umah je..kubur pun tk pegi...tak mcm biasa..

  Amir wafiq Uploaded with the Flock Browser - http://www.flock.com Pak Cu Kemal n Pak Cik Ayob

Cucu sdara acik...(weii...aku da jadik nenek nih...)
Amir wafiq Amir wafiq




Nenek n cucu..







Ni kenapa ni? Bekas air tu gosak..jadi si shahmah mengetest..

Ngantukla... I will let the pictures tell the story.



Untitled Ridwan dan Firdaus... Sesi besalaman... udah ptg baru nak salam2...ape daaaaa.. cium tangan aku cepattttttttt...!!! adeiihh... abang da dpt.... rayer 

Tuesday, September 22, 2009

Tentang Aku...

Acik ni sorang yang garang...tk baper nk tunjuk suka kat bebudak. Bagaimanapun, ada beberapa jenis bebudak yang blh ubah sikap acik, dari garang...kepada penyayang.. 1. Budak yang pandai amek ati acik... cam kat opis tu, anak si Hazreen... Aina...umur dia dalam lingkungan 3 tawon kot. Acik marah dia...sergah2 dia...takut2kan dia dgn bunyi gimau....auumm..auumm.. (keji giler acik ni kan..!!.) ..tapi satu hari tu.... dia datang kat acik.. dia kata, "I am sorry.." 2. Budak yang cam dalam video clip kat bawah nih... bila kita marah, dia buat kita ketawa dan tk jadik nak marah dah..... Bukan orang lain pun...budak ni pangkat cucu sedara ngan acik... Salu acik bgitau knkwan dan kat blog ni pun ada... bahawa acik sok sok, tk mo lah jadi bibik, jaga cucu duk umah anak. BIa acik duk umah orang tua2 je...ramai knkwan pun. Tapi kalu cucu acik tu cam budak tecit nih...acik rela gi temankan dia memain...huhu... cam tk pecaya aku cakap camni...kannnz..

Sunday, September 20, 2009

Perutusan Raya 1430/2009

tetiber rsa sahdu... mahapkanlah acik, selama kito beblog kek sini ... acik sodar..sapo acik... salu nyusahkan idup owang... salu buek org tekelujat..buat orang marah..buat org tesinggung..buat orang gayat... buat orang menyampah ke... walo apo pun kesalahan acik yg dah acik buek kat ngkorang... bia la acik ngaku salah yo... acik server kekurangan...tak kayo reter... tpi kaya rasa.... raso marah.. raso sayang.. raso sodih.. raso gumbira.. nak kato kayo budi..tkndo.. body yo ando.. tu pun dah goheeee..errr.. dah tu..dahh.. senornya, tu lah dio..sobab ehh...acik nk mintak mahap sesemuo tu yo..dosa acik kat ngkowang..dri awal hingga terkini dan akan dtg... (past, present and future tense...) okeh. Memaso rayo ni lah acik nk mintak mahappun...klu tk rayo...raso cam tk opisyel lak...(adoo lak kannnz..)
SELAMAT HARI RAYA UNTUK SEMUA KAWAN-KAWAN DAN PENGUNJUNG lupekanje.blogspot.com

Kad untuk semua...dari acik.
Moral of the story; Kesalahan bukan sengaja Kelukaan tetap dirasa sayang masih ada persaudaraan kekal selama walauku tau, lukaku dan lukamu tetap ada... entah apa2.. lupekan sahaja anggap kita tak pernah bergurau senda berkenal mesra dan bertegur sapa barulah tenang jiwa dan raga. (err..boleh ke centu?? )

Saturday, September 19, 2009

Siaran langsung: Siri Balik Kampung -3

Schedule entry. Taim ni acikmesti tengah bz mesin rumput kat kg...pehtu tulun masak..dan tulun makan..err... malam la.. pehtu. Yanie akhirnya balik sesama..tk jadik naik komuter...memikirkan risiko yg tepaksa dia hadapi klu balik sendiri. kul 10.30 bru begerak dari Ptjya...setelah mendapat bingkisan yg di kirim oleh Cikgu Ely... muaaaahhhs....tima kasih bebanyak... kuih raya yang amat diperlukan utk hari raya ini....hehhe... nanti acik dload gamba....ni tk sempat....masa naip ni....tekocoh2 nak begerak balik.... mesti jalan dah jem ....huhu.. entah sempat entah tidak nak serbis keter ni... Acik bawak balik aper tau??? Pancing.... kot2 la sempat gi mancing...hehheheh... Ok..esok hari raya... schedule entry da siap.. Selamat behempas pulas la kenkawannnn ye... kalu men mercun tu..hati2....... err...ditujukan khas pada org yang menulis entry ni...wakakkaka... buang tebiat betui aku... selamat masak memasak.... Sekian untuk hari ini..

Friday, September 18, 2009

Siaran langsung: Siri Balik Kampung 2 - Terminal 2 Seremban

Hari ni cuti acik bermula sehinggalah Selasa nanti. Pasti cuti yang membosankan.Pagi ni ingat nak bertolak awal balik kampung..tapi...jeng jennngg... acik menanti satu seprais dari seseorang.. patutnya terima semalam...anyway... despatcher tu tk dpt serah pada acik, sebab tak ada orang kat rumah..acik masih di pejabat.

Janjinya pagi ni lah... so, acik akan tunggu...tima kasih lagi sekali Ely.. Perancangan asal nak balik servis kereta kat kampung... err..dari haritu kata nk servis kereta..idak ler juge teman pegi2 lagi... sebab kemalasan yg teramat. Selepas subuh kemarin, emak acik tipon, ajak gi pasar ... jadinya, task seterusnya adalah membawa emak ke pasar. Acik raser nk tukau plan....gi pasau dulu...pehtu baru servis kereta... amacam..?? sesuwai kan.. Tiba-tiba Yanie telefon, kata nk ikut pulak balik kampung sesama. Memuler tk mo...sbb ada kijer dia yang blm selesei.

Tetiber kata ndak pulak ikut. Maka acik tepaksa menyempang ke Serdang pulak dulu nnnt. Agaknya dia risau jadi cam adik dia malam tadi. Dari Matrikulasi Koler Pilah petang...malam baru sampai Seremban, sebab jalan yang jem melekit lekat... merungut2, bawak beg berat..berhimpit dalam bas.. hujan... Nenek nya bukan main risau...takut tak ada bas lagi nk sampai ke kampung... acik?? risau gak.

Tapi bio la dia..belajar idup susah dan bedikari sikit... klu acik nk gi amek pun, acik lak tesangkut dalam jem kereta tuh... Acik cuma kata kat dia...berdoa lah, agar ada bas lagi. Dan Tuhan makbulkan doa tu... bas patut habis pukul 6.30. Zirah dan sepupu nya sampai Terminal dalm pukul 7 malam.. agaknya dedua tu dah nak nangis kot... agaknya da mula nak nyalahkan mak ayah (err..ader ayah ke..), tak pedulik kat diorg..bio kan diorg susah payah centu...tk nk amek diorg..huhu...

Syukur Alhamdulillah....bas pun teramat lewat...mungkin sebab jem juga...ato drebar tu yg jem... Pukul 8 malam, baru sampai bas tersebut... err...err... Yanie baru tipon ...(ke acik yg respon miskol dia?? huhu..) kata taknak ikut pulak! Kompius la aciikk..!! Neway...acik takutkan dia... dgn keadaan terkini di Seremban...
Terminal Dua Seremban (kredit untuk laman web ini.... mintak izin kongsi gambar)
Terminal One Seremban (kredit utk laman web ini ...mintak izin kongsi gambar)
Bas kini di Terminal 2 sekarang..bukan lagi Terminal 1. ...lagi jauh di atas bukit nuuun... sampai semalam Zirah ilang sabar...suh acik tulis aduan kat Surat khabar, mengeluh sebab kesukaran dalam segala hal, apabila stesen bas dipindahkan ke sana.... huhu.. acik tak tawu kat mana....tk dpt bayangkan lagi kesusahan secara detail.

Tapi yang pasti, mesti jauh dari Shopping complex (ehh..kat situ pun pusat beli belah kan??)...jawoh dari Komuter Stesen....jauh dari pusat bandar tak seperti Terminal 1 yang amat strategik.... Kalau orang tua mcm emak acik, memang surrender la nak pegi seremban naik bas lagik... terutama kalu dia nak gi buat pemeriksaan kesihatan kat Seremban.... seikkksaaaa..!! katanya. Sebab tu, acik kener standby selalu, bebila emak acik perlukan perkhidmatan acik.
Rasanya, pihak Majlis Perbandaran Seremban, Menteri Besar NS, perlu amik perhatian pada perkara seperti ini. seperti slogan Dato' Seri Najib Satu Malaysia - Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan
Jadi rasanya, dengan menyusahkan rakyat yang mahu berkunjung ke Seremban, bukanlah di atas laluan slogan tersebut... rakyat didahulukan. Tak apa...acik tk tgk lagi keadaan yang menyukarkan kaum kerabat acik yang menggunakan kenderaan awam tu...kalau dah tengok dan rasa sendiri..mungkin banyak perkara lagi yang acik boleh komplen atau bagi cadangan membina.

Yang pasti, jauh dari KTM....kalau jauh, menyukarkan penumpang komuter untuk mendapatkan bas pula...kalu hujan??? lagiiiii payah....kalau bawak banyak barangggg...lagiiiiiiiiiiiiiii payah!!!! Betul tak orang-orang Negeri Sembilan sekelian.....???? Kita yang tk guna pengangkutan awam ni memang tk terasa dan tak kisah...tpi bagi mereka yang bergantung pada semua tu???? Hmm...da lari tajuk...tolak markah karangan..

Yanie pulak kompius...tatau nak buat keputusan...nak ikut ummi dia ni ke...atau tanak.. Cadangan dia... menyusahkan idup orang lain...yakni.... adik dia, si Shahmah... suh datang amek dia kat kolej nanti...!!! .. Sebab dia bayangkan dia kener menapak jauh dari stesen Komuter tu ke terminal dua. Kalau dulu nak pegi terminal one pun bepeluh jugak... apa lagi la nk pegi ke terminal dua.... yang pasti melonggarkan segala sendi lutut...

Nampaknya sehingga acik menamatkan menulis entry ini, keputusan muktamad belum lagi dibuat...sabau je lah.. Shahmah pun akan balik arini...hmm..jap lagi acik nak menakut2kan dia pulak...heheh.. misti lepas ni dia tanak nek bas gi Seremban lagi...misti dia akan bawak motor sport seken hen dia tu balik jugak akhirnya nanti..hehhe... So, ini tiga beradik...akan berkumpul di kampung utk berhari raya....
Gamba raya tawon lepas.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-