Wednesday, August 17, 2011

Baca lah

Selamat menyambut Nuzul AL Quran. 


Sudahkah anda meluangkan barang beberapa minit beriktiqaf sempena hari ini?

Apakah ertinya turunnya Al Quran pada kita?  Apa yang anda dapat lihat pada kitab yang bernama Al Quran yang mungkin telah berhabuk di almari rumah anda?  Adakah ianya semata-mata sebuah buku seperti mana-mana buku biasa yang anda miliki?

Adakah ianya digunakan seperti mana yang kita canang2kan....sebagai panduan umat Islam?  Al Quran dan Sunnah? Tahukah bahawa ianya telah mencetuskan banyak idea yang meliputi segenap bidang ilmu sains, politik, sosial, ekonomi mahupun ilmu astronomi?  Anda pernah kaji isinya?  Hingga terasa hebatnya kitab yang bernama Al Quran itu? Mukjizatnya?  Beruntungnya kita memiliki buku yg sering terbiar itu????

Hmmm... mari kita renungkan dan bersyukur ke hadrat Ilahi...kerana anugerahNya yg maha Agung ini.

Sunday, August 14, 2011

Tersalahkah?

Sedang acik duduk beristirehat mnunggu masa untuk berbuka puasa, tiba-tiba terdengar bunyi pintu sedang dibuka... besungguh-sungguh bunyinya cubaan membuka pintu rumah acik tersebut.  Lalu acik pergi ke ruang tamu, di mana acik boleh lihat bayang orang yang cuba membuka pintu itu.

Nampak ada kaki orang...sahlah, memang pintu rumah acik yang cuba dibuka itu.  Lalu acik masuk ke bilik memakai tudung menutup aurat...takut gak kalau penceroboh ke..atau orang yang ada hal mahu berjumpa acik ke.  Anak acik kata orang tu ada mengetuk pintu.  Tapi acik tk perasan pulak bunyik ketukan.

Bila acik bukak pintu, dah tak ada sesiapa dah.  Hmmm...agaknya orang tersalah rumah kot...

Bila tinggal di rumah apartment ni, macam-macam hal boleh jadi.  Acikpun pernah tersalah rumah sendiri.  Pintu rumah semua serupa.  No. rumah pun serupa.  Yang membezakannya cuma tingkat berapa je. Kalau tak tengok lif berhenti di tingkat berapa, harus lah kita akan tersalah rumah. Menonong je ke pintu yang kita rasa rumah kita, dan terus memutar anak kunci untuk membuka pintu.  Bila pintu tak juga dapat dibuka, baru terfikir nak tengok tingkat berapa.  Sahlah salah rumah.  Apa agaknya perasaan tuan rumah sebenar ketika itu.  Tentu menyangka ada orang nak menceroboh, atau pencuri.

Bulan-bulan puasa ni perkara camni mungkin boleh jadi.  Perut lapar, mata dah kelabu, badan dah lemah.  Tk sempat nk perati tingkat berapa.  Dah bayangkan nak cepat sampai di rumah..nak baring...nak buka puasa ke..nak berehat.

Moral cerita;

Berhati-hati ketika hendak ke destinasi.  Jangan tersesat, tersalah jalan. Kalau tersalah jalan, atau tersalah laku, perbetulkan lah. Kembali ke jalan yang benar dengan segera.  Sebelum perkara lebih buruk berlaku pada kita. 
ihsan dri padangperi.blogspot

Friday, August 12, 2011

Balik berbuka di kampung




Hujung minggu lepas balik kampung lagi.  Ambil pakej buka puasa dan bersahur dengan emak acik.  Sian pulak mikirkan dia bebuka dan bersahur sorang-sorang. 

Kakak acik dan keluarganya pun balik sekali. Meriah pulak balik kampung kali ni.  Macam Pra Raya pulak.  Bila lagi nk bkumpul camni kan... walopun minggu sebelumnya acik dah balik, mantai kononnya, tpi masa tu tak sempat sahor atau buka puasa sesama emak acik lagi.  Ye lah, orang kata, sementara masih ada emak ni, kena hargai semampu yang boleh masa untuk bersamanya kan.  Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.


Eh..tader kaitan dengan gambar ni ekk?  Ni cuma gambar anak acik si Shahmah dengan neneknya. Yang ditugaskan emak acik kait rambutan.  Baki-baki rambutan yang ada di pokok nan sebatang ni...untuk di agih2kan dengan mak sedaranya dan yg nak di hantar ke masjid.

Kuih istimewa yang mak acik buat hari tu untuk berbuka puasa... Serabai ...cecah dengan kuah durian.!! memang sedap.  Bukan semua orang reti buat kuih ni. Walaupun ramuannya hanya tepung dan santan sahaja.  Kalau tk betul kepekatannya, payah nak jadi sarang-sarang/lubang2 di atasnya. Dengan acuannya pun yang payah nak dicari . Siapa tau, kat mana ada jual?

Sekian. Berita yg tk di update. Selamat beramal di bulan Ramadhan.  Jangan sesiakan bulan yang Rasulullah katakan sebagai bulan umatku....semoga mendapat berkat malam LailatulQadr.

Saturday, August 6, 2011

Mati itu tiba-tiba

Kemarin, hari khamis, awal pepagi kat opis tu, acik dengan rajinnya mengangkat kotak, menolak troli, menyusun, mengemas dan membaikpulih fail-fail yang telah ditutup. 5M tu ye.

Bilik fail itu amatlah luas, dan ruangan untuk unit acik, adalah di hujung sekali.  Sangatlah sunyi. Bila igt kata orang, syaitan di rantai di bulan puasa, acik tidaklah takut. Malaikat je..yg pasti ada...malaikat maut lagi lah tk penah coti dari betugas.

Tapi sebenarnya menurut kata Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz, syaitan itu tidak dirantai, cuma amalan yang mungkin kita lakukan dalam bulan ramadhan ini mampu merantai syaitan dari bermaharajalela.  Itu acik dengar waktu beliau dijemput memberikan ceramah ramadhan pada Jumaat semalam.


Sambung cerita tdi... maka acik mengerjakan fail2 itu seorang diri di celah2 lemari yang tersusun sepanjang bilik fail itu.  Tetiba acik rasa kepala acik sangatlah sakit.  Bila menolak2 atau tertolak rak-rak sliding tu, acik rasa bagai nak pitam...seolah-olah rak tu nak menghempap acik je. 

Acik mula memikirkan yang bukan-bukan. Sampai tangan bekerja, acik pikir, kalu lah tetiba aku ni tumbang dan tak bernyawa kat celah lemari ni, sorang pun tak tahu. Maka akan berulatlah mayat aku kat sini, atau akan jadik cam cicak kering tersepit celah pintu...

Pastu, apa akan jadi kat anak2 aku yg masih lom mampu menjaga diri dan tk cukup di ajar lagi tu..?

Pasal harta acik tk kisah, sebab acik memang tk ada harta.  Hutang, rasanya hutang sendiri tak ada, kecuali hutang kereta.

Acik pikir lagi, kalu aku mati lah hari ni, kalu orang jumpa mayat aku tentu sempat tanam hari jemahat...err...aku telepas la dari siksa kubur..aamin... tu kalu orang jumpa.  Kalu tk, tesepit la aku kat sini. Memang amat beruntung (bgi yang beruntunglaa...) pada orang yang mati bulan ramadhan, hari jemahat.  Eh...hari ni, hari Khamis, blh kira hari jemahat gak kan...sbb tanam hari jemahat...errr..

Pastu otak acik menerawang lagi, kalu la aku mati arini, klu diorg jumpa mayat aku ni, mesti diorg antar kat sepital, dan doktor mesti nak post mortem mayat aku...siat-siat kan...keruk2 jantung aku...nak carik punca aku mati.  Sudah tentu lah sebab jantung tk berdenyut lagi...err..

Acik terdengar ada suara orang...acik jerit.. "Siiiittiii.....engko ke tu...?"

"Iyer Nek Chah.... (diorg ni mmg panggey acik Nek Chah kat opis...) ..kenapa???"

Acik berjalan mencari Siti di celah2 lemari tu... hah..jumpa pun.

"Ni ha..nk pesan....acik rasa lenmacam ni...kepala sakit sangat... Kalu tetibe acik mati kat sini, ko pesan kat diorg, kata jangan post mortem mayat acik ye..!! "

Siti terkedu agaknya..
"Apalah Nek Chah ni, merapik..."

errrk...
Terus dia tinggalkan acik merapik sorang diri kat celah-celah lemari tu. Biasanya klu dah siap2 pesan camtu, panjang lagi umur...hehhe..wallahualam...

Hmmm...boley? tinggal pesanan camtu? .

Memang risau, bila kenang2kan, bagaimana arwah suami acik dulu matinya tetiber, tak ada sakit, tak ada demam... dan ramai yg lain yang acik dengar termasuk sorang anak remaja bekas ipar duai acik, yang tetiber je meninggal dunia dalam tidur...ianya amat menakutkan.. ye kawan-kawan.  Mati itu datang tiba-tiba.  Berdoalah sentiasa moga mati kita dalam keadaan baik, sempurna dan tiada cacat cela, tanpa derita kesakitan dan tanpa menyusahkan orang lain menjaga kita..  Mati mengejut tu, agak sadis juga, kerana kita tidak sempat meninggalkan sebarang pesanan buat yang kita sayang.  Cam pengalaman acik.

Sebab itu, perlulah kita semua bersedia dengan wasiat masing-masing tetiap sebelum tdo.

Alhamdulillah, acik tk sempat lagi mati celah lemari hari tu..mungkin hari lain, di tempat yang lebih mulia...aamin. .

Tapi hari Khamis tu memang acik rsa sangat sakit kepala ni....kat opis acik melepek je...mahap boss...acik bebetul tak larat boss..Acik bertahan sehingga buka puasa...cam ada angin kot atas paler. Tekak rasa kembang nak temuntah..acik tahan hingga lepas masukkan air dan sekeping dua makanan waktu buka puasa..lepas tu semua tersembur keluar, temasuk panadol actifast 2 biji yg acik telan. Lepas muntah, acik solat maghrib dan terus tdo lena hingga tengah malam..bangun la pulak.  Rasa2 kepala, ada lagi..  tapi dah tk sakit. Alhamdulillah..blh gi kije.dan dpt hadir diri di kuliah tazkirah ramadhan itu Dato' abu Hassan Din.



Sekian antara kisah di bulan Ramadhan ini.

Buat Anak-anak

Password Please

Limited viewer only

Friday, August 5, 2011

Ramadhan telah tiba

Ramadhan yang tiba, membawa bersama ibadah puasa...

Selamat berpuasa semua kawan-kawan blogger.

*ni sebenarnya keluar dari list draft entry acik... maka acik sambung je.

Sebelum bepuasa, seperti tradisi tahun sudah2., acik balik  kampung.  Mantai??? oh tidakk!! Tak ada mantai pun kat umah omak acik.  Sebab dia sorang2...tak tedaya..dan tak kuasa.

Acik balik untuk mesin rumput je senornya.... dah mesin...tgk bersih je..senang hati..sebelum raya nnt harus kena mesin sekali lagi. Harap2 Allah berikan kesihatan dan kekuatan untuk acik agar dapat buat semua tugas-tugas itu.

Selain dari mesin rumput, acik balik membantu emak acik menghabiskan hasil tanaman beliau seperti gambar di bawah.  

 Seronoknya kutip hasil titik peluh emak acik ni.  Tanaman yg menghijau ini hanya boleh didapati di pasar sahaja bagi orang yang tinggal di bangunan tinggi menjulang cam acik nih. Kalau dahulu, acik tinggal di kuarters sekolah, rumah teres, acik bulih gak berkebun camni, tpi sekarang, acik tak dapat lagi.
Jadi, makan je lah hasil orang yang ada tanah dan tanaman ini....hehhe.. berbudi kepada tanah tidak akan rugi.
Serai...di trim kemas...persediaan untuk dikorbankan menjelang syawal nanti, guna untuk merendang ayam atau daging...kejap je ni...akan merimbun lah ia.

Nampak gambar kat atas ni? Baju dan sebotol air warna merah.  Emak acik letak kat pokok rambutan ni untuk menakutkan kera-kera yang banyak mengancam hasil buah2an orang kampung tahun ini.  Ramai yang tidak sempat merasa buah2an tahun ini sebab kera-kera tersebut. Mula-mula dengan meletakkan air sirap merah tu, memang sangat berkesan.  Kera tu tk berani datang.  Tpi lama-lama, kera tu pun dah pandai. Agaknya dilihat botol tersebut tidak memberi kesan bahaya langsung, maka mereka berani kembali berkongsi rezeki dengan manusia.  Hmmm..tu yang mak acik tambah dengan menggantung baju pulak.. janji berusaha menjaga hasil buah-buahan untuk dirasa oleh anak cucunya.
Alhamdulillah.





Ni lah buah rambutan yang terselamat.  Tak termakan juga.  Banyak walaupun tk sebanyak tahun-tahun sebelumnya.

Ini pula kebun kecil emak acik.  Dah 3 kali balik kampung acik dapat merasa sayur-sayuran hasil tanaman emak acik ini.  Kacang buncis on the way.  Kailan, dah tinggal setengah batas. ...kangkung, ada lagi tu. Sawi dah blh jadi benih dah.  Bayam pun.
Bulan puasa ni memang mak acik tk payah beli sayur kat pasar pun.  Alhamdulillah. Best tau bila dapat makan hasil tanaman sendiri.

Moral of the story...kalau ngkorang ada tanah, berbudi lah pada itu tanah.

Sekian.  Selamat berpuasa.

Wednesday, August 3, 2011

Berpindah

Ini minggu lepas punya cerita.  Berpindah pejabat...dekat je.  Dari aras 6 ke aras 3.  Dah semakin rendah.  Senanglah acik nak menyelamatkan diri kalu berlaku gempa bumi lepas ni. Tak begitu?  Think positif ok....  pdhal, penat yg amat berpindah ini..tk kiralah pindah rumah ke, pindah opis ke....  pokoknya, daunnya, dahannya...penat bangat!!...saper yg penat?  Ni haaa...kuli2 bawahan tukang hangkat barang ni.  Pegawai mana la rsa penat cam kami...sbb pegawai bagi arahan jerk...huhu..tk kisah lah..keje jadik pegawai pun sgt memenatkan, sampai bawak ke rumah mikirkan kije pejabat kan??? sedangkan kami, kuli2 bawahan ni, kije stakat kat opis, balik rumah, bulih rehat.

Saper bilang gitu????  meh acik cubit skit...! Abis tu..penat2 hangkat kotak beberat tu...tk ke bawak ke rumah jugak.... !!! sengal..lenguh...teseliuh lutut...  mengidap acik weeehhh..nk tidur pun tk lena...nahan lengan, dan pinggang yg rasa cam mletup2 ngangkat bembarang tu.  Kalu ada yg ngurut tk pe ler...ni tanggung sendiri..

Kependekan cerita, tgk le gamba.  Masa hangkat kotak2 dokumen, tk sempat nk tangkap gambar.  nak kener kutuk dgn diorg ni???  hehhehe.. 
Jadi, amek gambar taim beristirehat...take five tu je..

Alhamdulillah ada pegawai yg 'belanja' makan piza Dominoes....acik makan sampai konyang bebetul...hehehe..

Eh...dah bulan poser kann..heheh..peristiwa ni berlaku sebelum poser aritu....jgn tgk lelama ini gambar.
  


 Berebut2 makan lepas angkat barang.


Berehat seketika lepas menurunkan barang dari troli...lepas angkat barang, angkat orang pulak...erkkk..



Berkat kerajinan...acik dihadiahkan cek berjumlah 7 jota ni...memula nk bagi yg 11 jota...acik tk mo...banyak sangat. Nnt kena hisab kat akherat..hehe

Setakat Mock Cheq...aperkejadahnya acik oooii..


Sajer memain, setelah penat bekerja.  Lepas ni tolong lah boss...jangan pepindah lagi....ponek kitowang taw...

Kan ke bagus kalu upah org je hangkat smua barang2 tu.....huhu..  apakan daya, kajaan makin semekin, tak mampu nk bagi kementerian peruntukan yg mencukupi utk semua tu.  Kena lah buat sendiri.  Udahlah ramai yg dah tukar jantina ....spesis lelaki dah semakin pupus.. pompuan lak kena tukar jantina buat kije lelaki...

Abih tu...klu peranakan smua jatuh, dahhh tk leh nk ngandunggg kaaann..saper yg susah?? saper nak lahirkn lagi anak2 utk pelapis pengangkat barang akan datang??? Takkan lelaki2 yg dah tukar jantina tu??? bulih????

sekian, Ampun maaf semua...
Selamat berpuasa dan beramal di bulan yang mulia ni.










APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-