Monday, May 18, 2009

Rambut itu...

Subuh ini aku terjaga.. batukku menjadi-jadi... lalu aku ke bilik air, membuang lendir yang bersarang di kerongkongan... dengan cahaya samar dari bilikku, ku lihat ada sesuatu yang bersinar di kepalaku.. kuselak rambutku... sehelai uban... ku cabut ia.. lalu kuterlihat lagi.... sehelai...putih cantik berkilatnya... ku cabut lagi... ada lagi... ku cabut jua.. dan lagi...dan lagi.. wahhhh...sejak bila tumbuhnya bagaikan lalang ini? Peringatan dari Allah telah sampai lagi buatku.. aku tidak perlu mencabut perutusan mulia ini.. lalu ku biarkan ia bertahta bersama-sama si hitam yang lain Ibarat surat saman yang tiba..apakah aku perlu membuangnya...??? Walaupun aku benci mendapatnya? walaupun aku tk suka disaman...?? tak suka dengan peringatan polis itu? dik kerana kekhilafan aku??? Tidak...aku perlu menyimpannya...agar pembayaran dapat ku lakukan kemudian kelak. Tapi rambut putih ini, adalah dari Allah.... terlalu istimewanya... Aku tidak perlu buang.. Nanti aku lupa! Bahawa hidupku bukan lamapun lagi.. aku tk boleh lalai dan lupa dengan asyik bersukaria.. melayan perkara yang sia-sia berpoya-poya leka mencari harta... tapi...amal tiada yang kutambah, hanyalah dosa bertimpa-timpa. Oklah....dah pukul 5 pagi...aku nak tidur sejam lagi... Esok aku perlu bergegas ke tempat kerja dan menghadirkan diri di Inspen..kursus 2 hari. Semoga Allah berikan penghujung hayatku dalam keadaan bertaubat....dan keadaan yang mulia untuk terus mulia di sisiNya. Donald Trump ni pun banyak uban...

14 comments:

kakpah said...

good morning. makan nasi lomak ko.

baru nak tumbuh uban ko cik. Palo kpah ni dah bagaikan bungo lalang dah. Kok cabut mau botak. Donald trump tu pun hensem berambut putih(bluekk). Botullah tu ck. Amaran. Supayo kito tak lupo diri.

Cik, mehlah datang konduri rumah kakpah sabtu ni. Nak malu apo. Kakpah pun orang gak. macam acik.

lupekanje said...

kak..
ado gak...colah2 rambut yo..
tu lah dio email pringatan dari Allah...

kkdg acik lupo, acik buang...raso menyomak yo kat kepalo..

kkdg acik kawal diri..jgn buang. anggap tu mencantikkan kepalo..

Konduri? alamak..ni jomput bebetul ke..? Klu org jemput, bedoso tak kalu tk pegi..? ala..tak yahla jemput....tk yah la ..acik tk nak la bdoso...huhu..

jap aa..acik check...acik ado idung tk gak eehh...heheheh..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

kursus lagi acik?...ha ha ha, makin bertambah la uban tu, haih...

(kakpah buat kenduri ker?..)

en_me said...

weiii, teww donald trump vukann manyak uban larr akak.. ekeke, manyak duittt ghitewww

izawani/JEEN said...

Wah kak, ada uban ker ? Itu rambut gatal tu kot ? Masa saya kecik, mak suka suruh saya cabut rambut putih... katanya gatal.

Now, mak tak suruh cabut lagi rambut putih, sebab banyak sangat rambut dia warna putih.

Tapi, kepala mak kat tengah tu botak, bukan sebab gugur, tapi dia suka suruh orang cabut rambut dia kat area tu...

Kata orang, kepala saya kat tengah tu pun botak gak... tapi saya tak tau, saya tak nampak...

Tapi.... kata tukang gunting... rambut saya lebat sangat... huhuhu...

Tah mana satu saya nak percaya...

sya said...

Achik.. org kata kalau dah jumpa satu jgn dicabut nanti makin banyak tumbuhnya

Ungku Nor said...

*tengah aminkan entri acik dengan penuh kusyuk*

lupekanje said...

ckgu oden
bengkel...mang raser nak tambah putih rambut di kapla ni..bukan putih je...dah makin jarang rasernyer...


En_me,
haah ler...Donald Trump tu mang banyak duit...tapi dia mesti banyak masalah..bukan senang nak senang gakks..heheh

lupekanje said...

Jeen,
ha..tu lah...mikir takut botak tu, tk jadik nk cabut uban..tpi dok gatai nak cabut gakk..camner tu...hehhe



sya,
Kkdg cam betul gak kata org tua tuh....biau je dia tumbuh kannn...

lupekanje said...

ungkunor...

Tima kasih ungkunor..doa org yg sedang sakit ni dimakbulkan...
doa la lelebih sikit utk acik...hehehh

iina said...

takpo.. yang putih itu lawa.. cam anita sarawak dulu semua putih hehehe ;) skrg dah hitam balik kot..

lupekanje said...

iina,
dio tu mcm2 kaler pun jadik....hehehhe

kakpiah said...

pedehal acik..

Rantaro pon dah ada uban per...
siap nangis2 lagik bila saya bitawu dia cpt tua sbb dia asek begadoh ngan saya..
wakaka!!!

lupekanje said...

piah,
ngko ni....nayer jer kat budak tuh...ader ke dikato eh rantaro ado ubannn...ko bia botul piahh...!!!

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-