Kali ni Shahmah pulang bawak berita gembira lagi.. acik vangga la untuk dia... moga dia kan terus berjaya dan kan terus berusaha berjaya dalam hidup di dunia dan di akherat terutamanya. Doa ni bukan untuk dia je..bahkan untuk semua anak2 acik..(kang ader lak yg kata pilih kasih...huhu..)
Sebagai adiah untuk kemenangan ni, acik bawak dia bejalan balik kampung..tpi dia yang drive..heheh.. sabo je la ummi dia ni.. Acik nak tulis citer bebaik je kali ni. Tak nak citer yang membengangkan paler hotak..
Acik balik kampung pagi Sabtu. Jalan idakla sibuk sangat lagi. Terus je turun kat Tol Pedas Linggi. Semenjak dua menjak ni suka ikut tol situ...sebelum ni acik suka masuk kat tol PD Seremban. Bukan apa kluar pagi tu, si Zirah kena attend peperiksaan berkomputer untuk pembelajaran mendapatkan lesen memandunya.
So, 8.30 pagi le kena sampai. Sementara tu, acik bawakla emak acik gi Pasar, beli lauk aper yg patut... memandangkan pasni tokei2 pasar akan bercuti. Selalu kita dengarkan, Orang Cina berhari raya... orang melayu tak makan..
Aper lak tuh... dah..kedai tutup, klu yg niaga tu smua cina, makanya, idak ada la tempat membeli gamaknya. Tapi skrg tidak la camtu sangat. Klu jadik camtu, orang2 melayu ni tepaksa la belik stok ikan sayur bagai...untuk sehari dua. Orang cina ni kalu cuti, idakla lama cam orang melayu...kekadang raya pose, seminggu tutup kedai.
Orang Cina tutup kedai sehari je..atau mungkin 2 hari.. pehtu dah bukak meniaga smula. Petang, acik bejaya goda dan pujuk sya singgah umah emak acik...dah dia ondewey balik kampung gak..ala..pesalahnya singgah jap..hehe.. kan kata nk bunga sundal malam.. kat sini ada bunga sundal malam je tau..fomfuan sundal tadak ! Riuh rendah petang tu.. sesampai je sya, tak lama pastu, kakak acik n family lak sampai.
Ni arif n Amiza sempat gak acik ajak maen badminton kampung style.. gelanggang satu lagi kat depan dipenuhi dik Zirah n cousin dia... bepeluh2 si Arif..
Mak dia pulak sesi lawatan ke Taman herba emak acik... ha, ngko, tu la pasal acik suh datang gak...kan dapt amek anak pokok lada itam bagai, selain dari sundal malam tuh.. mak acik lak masa tu mood tgh baek... Nnt sambung, N3 kedua..kisah cuti kali ni...
kalau zino balik kampong pun tol pedah linggi la tompek e.. apo kaba e orang kampong..
ReplyDeletelaa..dh besar-besar rupanya anak acik ni...ingatkan belum kawen...(kes kawan baru menjenguk kenai!)
ReplyDeleteTahniah...dianugerahi anak2 yang menyejukkan perut....doakan untuk anak2 ckLah ya...
huhu sonotnye...tahniah kak chah, msti bngga ngn shahmah, sejuk perut =)
ReplyDeletezino,
ReplyDeletepodeh linggi mang elok sikit jalan ee...banding ngan jalan rasah rantau tuh...tpi tu lah..kkdg acik nk nyinggah rantau...boli ikan guppy...tu yg ikut gak jln rantau tuh..heheh.
cklah,
gitu ler gamaknya..anak da bebesau..maknya makin banyak umur tpi kkdg telupa dah tua...mekasih..
ieqa,
blh la bangga sesikit...akak ngko ni senornya mang suka klu anak dpt banggakan kuarger..tpi lagik suka kalu anak yg taat pd ibubapa.
tuuu deh. sombong la tu lalu senawang tak menyapo. huhuhu
ReplyDeleteTIJAH, dio mang tak lalu senawang pun..senawang takdo port nak buek drift hehehe
ReplyDeleteAchik, semalam sya dah jadi tukang kebun seharian memanam sume anak pokok2 tu. Memang dah tua bangat agaknya memula tu ingat sume temu2 tu tapi bila tanam tak ingat dah nama dia..
ReplyDeleteTima kasih le sebab tima sya anak beranak ngan meriahnya
tijah..
ReplyDeleteala..bukan kau balik ttj ke jah..??
ungkunor..
acik mang tk leh drift sbb guna khidmat dreber minggu ni..heheh
langsung tk ngarah ke senawang kali nih..tpi shahmah ada bawak keter lalu senawang kot..gi amek barang dia kt umah kawan aritu..gi tk tmn seri empangan aritu?
sya,
ReplyDeletetanamla sesemua tu..sok klu acik nk guna, acik gi je umah sya...tk yah gi balik kampung..
acik tk leh nk menanam, sbb duk di puncak kayangan..
sori la..acik tk pndai layan tamu..
SALAM ACIK..
ReplyDeletesaya pun suka tanam2 ni..
suka hati bila buleh makan hasil tanaman sendiri
eh lupa..tahniah utk shahmah
irfa,
ReplyDeleteoke..nnt acik nk dtg melawat pokok2 yg telah ditanam tu...
thanks irfa.
acik, kek kampung tak do tanam cili api ko. Ala oghang kampung mano boleh kurang cili api nih. Bila masak lauk kalau tak berasap telinga tak sah.
ReplyDeletekpah...
ReplyDeleteadoo..
tu bawak balik sepastik...tpi acik tk baper nk makan cili nih...bawak balik sepastik..keringpun sepastik..hehe..
sundel bolong ader x cik?
ReplyDeletenak sekor..
eieieieie.. tatotttt!!!
Piah,
ReplyDeletebunga tu mang acik simpan kasik kat kau Piah..biler nk mai amek...hehe
tak poie pun cik..
ReplyDeletedah malam. sey elegik bawak keto memalam..
salam kak,
ReplyDeletemisi tingkat atas dah dapat lom?
ungkunor,
ReplyDeletesimpan tolo nk buat pudin karamel tu dulu...
suri,
misi tingkat atas?? apekebender? tk paham acik...