Wednesday, December 31, 2008

Kematian itu-2

Acik sambung kisah semalam. Al kisah...kejadian malam sebelum kejadian tragis itu, anak sulung Arwah bergaduh dengan arwah....ibunya dan arwah adiknya. Acik tak tahu apa puncanya. Tetapi si kakak yang keras hati, merenyuk dan menghempas2.

Si adik yang lembut hati dan selalu mengalah siap menghidangkan makan malam untuk si kakak, lantas memujuk kakaknya makan.

Namun si kakak tidak mahu dan masuk ke bilik dengan menghempas pintu. Kenapa acik ceritakan ini. Kerana, keesokan harinya, si kakak menjadi seorang yang paling menyesal dan sudah pasti tidak akan memaafkan dirinya sendiri seumur hidup. Sudah semesti ia kesal, kerana menyakitkan hati ibunya dan tidak menghargai kasih sayang adiknya. Takkan nak bagi sebab, tak tahu yang ibu dan adiknya akan pergi tak kembali esoknya??

Kini tinggal si kakak menguruskan keluarga walau ayah ada....tetapi memandangkan dia yang sulung, pastinya bebanan menjaga adik yang tinggal di serahkan di pundak kedua bahunya. Tidak dapat lagilah dia merajuk tidak menentu, keras hati merengus lagi kecuali pada ayah dan adik2nya ....tapi rasanya...apakah dia tidak akan mengambil iktibar lagi dari apa yang telah berlaku pada ibu dan adiknya...??? Kisah benar ini menyebabkan acik teringatkan anak-anak acik.

Maka acik sambung secara tk rasmi, pesanan acik pada anak2 acik. Anak2 yang selalu bergaduh sesama sendiri....tengking menengking sesama sendiri. Bukan satu doa..tapi, acik bayangkan, andai berlaku pada mereka...tiba2 Allah ambil antara mereka...tentu mereka akan menyesal....kerana adik beradik tidak ramai.... seorang adik, seorang kakak dan seorang abang. Takdir Tuhan tidak kita ketahui. Masa tidak menanti kita. ..dan masa tidak akan berulang semula.

Seandainya dalam masa dan peluang yang ada, kita sia2kan dengan bergaduh, tidak bantu membantu, tiada timbangrasa sesama saudara sendiri...tiada kasih sayang dan tk boleh berbincang bebaik sesama mereka...alangkah menyesalnya nanti seandai berlaku pada anak2 acik nih....tiba2 Allah ambil salah seorang..atau berapa orang yang Allah mahu, apakah tidak akan rasa rugi masa yang berlalu yang tidak dipergunakan seperti sepatutnya??? Apakah tidak menyesal dengan layanan kasar dengan adik beradik yang tidak sempat dibaiki... Bukan hanya pengajaran untuk anak...untuk acik pun sama...menyebabkan acik takut untuk mensia2kan anak yang ada.

Acik takut nak marah2 mereka apabila tidak dapat mengerjakan suruhan acik ataupun tidak dpt memenuhi kehendak acik....kerana, mana tahu...dalam pada kita marah2....sekejap lagi...ataupun esoknya...Tuhan ambil dia...tentu acik pun menyesal kan...???!! aaarrghh...

Hari Sabtu kemarin, acik kontrol diri agar tidak sakit hati dengan si kakak...sehingga hari Ahad. Kalau acik sakit hati, tentu dia akan berdosa. Kalau acik tersinggung, tentu dia berdosa juga. Cuba kalian cadangkan, apa yang acik patut buat, apabila seorang anak, merajuk dengan kita....dengan tidak bercakap dengan kita, tidak makan masakan kita..... puncanya semata2 sebab kita menegur dan membebel kepadanya.....???

Acik cuba agar tidak terasa....walau sebenarnya acik terasa.... sehingga acik rasa, salahkah aku sebagai ibu, menegur anak, untuk kebaikan anak itu??? Apabila berlaku kemalangan trajis ini, acik bersyukur, kerana selepas si kakak buat hal itu, Tuhan tidak ambil dia.... atau Tuhan tidak ambil acik...(sudah tentu si kakak akan menyesalkan...kerana merajuk dengan acik...) Alhamdulillah.... Bagaimanapun, di sini, acik nyatakan awal2....seandainya anak2 berbuat salah dengan acik, acik maafkan.... Takut, tiba2 Allah ambil nyawa acik..mereka akan rasa bersalah kerana tidak sempat minta maaf dengan acik.

Dan tidak salah rasanya kalu acik minta maaf awal2 dengan diorg, sekiranya teguran acik menyebabkan diorg berjauh hati.... sesungguhnya, acik hendakkan kebaikan dalam hidup diorg...mungkin acik tidak dapat menjalankan sepenuhnya tanggungjawab acik sebagai seorang ibu yang baik..kerana acik sendiri tidak sempurna..acik nak mereka tahu....walaupun ibu/ummi diorg ni tidak baik, tapi sentiasa mahu mereka jadi lebih baik dari acik. Mahukan masa depan diorg lebih terjamin... dunia dan akherat. Moral of the story, - sayangi mereka yang ada selagi mereka ada di hadapan kita. Hargai dan hormati mereka, selagi berkesempatan. - layanlah orang yang menyayangi kita seperti sepatutnya kerana mereka bukan selamanya dapat bersama kita. Sekian.

Tuesday, December 30, 2008

Kematian itu...

Bukan nak cerita tentang cerita histeria...tentang citer hantu atau jin. Tapi nak kongsi berita kematian ngeri hari ini. Pagi ini, acik seperti biasa, ceria dan cergas masuk ke pejabat. Punch card..ehh..lewat sikit...sbb ingatkan hari ni coti..

Selepas bancuh air, minum seteguk dua, acik memulakan tugas hari ini dengan merancang satu projek besar bersama bos acik, puan Lin, ato lebih suka dipanggey Lyn jer.. Sedang kami rancak merancang berbincang smbil makan kacang... tiba2 acik terdengar nada dering tipon acik yang membawakan lagu pimp...berbunyi dengan lantangnya memecah kesunyian pagi itu. acik jawab, lalu terdengar suara yang amat acik kenali, suara Busu, adik ipar acik yg bunyinya amat cemas dan pilu, menyampaikan berita kemalangan kakaknya bersama anak perempuan ketiganya.

Anaknya meninggal di tempat kejadian, sementara si ibu, cedera parah. Lalu acik ucapkan, Innalillahi wainnailaihi rojiuuuunn..
Lyn suruh acik cuti pegi ziarah mangsa dan keluarga mangsa...lalu acik berdesuppp mengemas dan bergerak pergi. Sempat acik telefon emak acik, mengajak pergi sama ikut melawat jenazah.

Sungguh tk percaya, acik memandu dari putrajaya hingga ke tol pedas Linggi dalam tempoh 30-35 minit... Alhamdulillah selamat kali ni...selamat dari kecelakaan dan selamat dari speed trap.. Masuk kat tol pedas linggi, gi balik kampung jap ambil mak acik, zirah yang dah ekspot kat sana tuh, dan sorang mak sedara ikut sama.

Kemudian bedesup lagi pandu keter ke arah Tampin. Kali ni mandu penuh kesopanan dan kesusilaan. Sebab bawak orang tua ye kakak2 dan anak2.... Sampai di hospital Tampin, acik dapati ramai saudara mara berhimpun lalu bertemulah acik dengan mereka. Ada tu yang mang dah lama tk jumpa acik, ye lah...semenjak arwah meninggal dunia 6 tahun yang lepas. nampaknya, sekali lagi, acik mengunjungi tempat yang sama, di mana dulu arwah di letakkan dan di uruskan sebelum disemadikan di tanah perkuburan.

Hmmm..acik terlambat rupanya... Kak Lang, panggilan utk kakak ipar acik tu...telah juga menghembuskan nafas terakhir di samping anak perempuannya. Ingatkan sempat bertemu setelah banyak tahun acik tk berjumpa dengan arwah...salah saper?? aciiikkk la salah...sbb malas nk gi jumpa dia.... dan ipar2 yg lain, melainkan kak long dan busu je...tu pun kalu raya...sesekali..huhu Bagaimana kejadian berlaku?? Ini version cerita yang acik dengar dari Izan, anak buah acik yg disayangi...

Pagi itu, Kak Lang dan anaknya itu keluar, menaiki motor mahu membeli sayur mayur, untuk persiapan jualan mereka. Mereka berniaga...kedai makan di Kendong... ala..tempat banyak jual lemang kat Tampin tuh... Agaknya mereka berhenti seketika di tepi jalan di hadapan kedai2 yang ada di situ...tepi jalan ye..bukan tengah jalan.. mungkin nak menyeberang ke...atau apa ke...hanya arwah yang tahu.

Tiba-tiba, dari kejauhan kelihatan sebuah lori treller panjang datang dengan lajunya...(mesti la lajukan...) ..jalan tu lurus...cuma, depan sikit tuh, ada simpang nk ke Tol highway Alor Gajah /Tampin... Entah macamana, sebuah kereta proton iswara agaknya, menghalang perjalanan lori tersebut, (agaknya kereta tu dari mana tah....mungkin dari simpang??? hanya Tuhan dan saksi kejadian yang tahu.,..dan drebar lori tu mesti tau..)

Pemandu lori mahu mengelak dari melanggar kereta, lalu melanggar dua insan yang tidak bersalah itu..... huhuhu... kalian bayangkanlah...sebuah lori treller yang punya tayar bukan 4, bukan 5 bukan 6... melenyek 2 insan yang lemah itu, menyeret tubuh kerdil mereka hingga beberapa meter ke hadapan dan terhenti apabila melanggar tiang..aper tah.. atau tembok somthingla...sebab muncung lori itu dikatakan remuk....aaaaargghh.....acik tak dapat bayangkan sehinggalah acik lihat sendiri keadaan mayat2 mereka. ...sadissss... Itu yang Izan ceritakan...bab langgar tiang tu, acik ubah kot..sbb tk ingat dah. Dik da, atau nama penuhnya Norlida, sebaya dengan zirah...sedang menunggu keputusan SPM.

Seorang anak yang rajin dan menjadi harapan ibu dan ayahnya...sentiasa membantu ibunya berniaga di kedai selain dari 3 lagi adik beradik perempuan (sahaja) yang lain. Kak Lang..seorang isteri yang rajin dan tabah dengan pelbagai ujian hidup, sepanjang penghidupannya, memerah keringat mencari rezeki menanggung keluarga memandangkan suami tidak ada pendapatan tetap. Mungkin ada antara kalian yang pernah berhenti menjamu selera di Kendong, di warung kecilnya...acik dgn arwah suami dulu mang salu lepak kat kedai makan dia nih... arwah suami acik sayang sangat kakak-kakak dia....dan sangat ambil berat tentang anak2nya..

Lama kami menunggu untuk melihat jenazah. Kata mereka, mayat hancur bak daging kisar...huhu...acik bayangkan daging kisar Ramly Burger... ohhh tidakk!! Pembantu forensic keluar, mengatakan lambat lagi...mereka mahu menjahit cebisan daging mayat, terutama mayat Dik Da. Kata Izan, kepalanya ibarat tempurung kelapa yang pecah...otaknya bersepai di atas jalan..tubuhnya hancur.... aaaahhh...menderitanya jasad itu.

Ada sekumpulan jururawat pelatih yang masuk mahu mengkaji mayat...ketika mereka keluar, ada yang tampak mahu termuntah...tentu dahsyat sekali keadaan mayat2 itu...itu sebelum mayat disambung2 dan dijahit..tak dapat, dan tk hendaklah acik bayangkan. Kemudian akhirnya, saat yang kami nanti2kan pun tiba. Kami dibenarkan masuk ke bilik mayat. Acik dengan keyakinan yang padu, bahawa acik tidak akan takut..tidak akan muntah dan tidak akan rasa apa2, melangkah masuk menuju ke arah mayat2 itu...tapi aper yang jadi???

Acik rasa donia bergoyangg.....rasa nak pitam, bila melihat keadaan mayat. Luluh rasa hati kami yang melihat..apa lagilah yang si suami rasakan, si anak yg tinggal rintihkan. Wajah mereka cuba dibaiki sebaik mungkin, penuh jahitan. Tentu mereka sakit waktu tubuh mereka dijahit begitu...sedangkan kalau memandikan mayatpun, kita diminta perlahan2 kerana setiap sentuhan kita terasa amat pedihnya pada jasad yang baru ditarik nyawanya itu...pedih tarikan nyawa itu masih belum hilang...apa lagilah ketika tubuh di jahit.. ditusuk jarumm...uuuuhh....kasihannnn jasad itu... Al Fatihah..

Wajah yang dulu senyum menyambut kedatangan acik, kini ..... kaku... kembang...tidak lagi bulat kepalanya..kerana telah dihimpit tayar lori berkali2.... bibir sumbing dijahit hanya cukup syarat meletakkannya ditempatnya semula. Mata yg pecah tertutup rapat... kaki tangan yg hancur dijahit juga... Alhamdulillah..masih ada rupa jasad manusia... tidaklah seperti daging kisar yang mereka ceritakan. Cuma otak memang hancur, bercampur batu...yang terpaksa pekerja hospital membersihkan memilih buang batu2 itu..
Semoga roh kedua mereka akan dirahmati Allah, akan mendapat pengampunan Allah, akan dimasukkan dalam golongan orang-orang yang selamat dari siksaan api neraka, akan dijauhkan dari siksaan kubur....aaamin. Dari penceritaan acik tadi? dapat kalian bayangkan...bagaimana acik boleh rasa nak pitam??? Iktibar peristiwa hari ini...
  • Sentiasalah kita mengingati mati, kerana malaikatul maut itu datang tanpa membuat temujanji.
  • Banyakkan berbuat amal ibadat, kerana hanya itu bekalan kita ke akherat kelak.
  • Jauhkanlah segala larangan Allah, kerana itu akan mengheret kita ke dalam unggun api neraka.
  • Sentiasalah bertaubat...taubat yang sesungguhnya taubat yang menyesali dosa2 yg telah kita lakukan. Kerana orang yang sempat bertaubat sebelum matinya, akan dikira seperti seorang yang baru lahir ke dunia, bersih tanpa dosa...sekiranya taubat itu diterima Tuhan.
  • Berdoalah, agar mati kita dalam Husnul Khotimah.... keadaan baik. Mati dalam beriman. Mati dalam keredhaan suami atau ibu bapa...mati tanpa berhutang... tanpa redho, tanpa penyelesaian hutang, urusan kita di akherat akan terhalang.
Banyak sungguh iktibar dari kematian ini. Tak mampu acik nak sebutkan di sini. Baca lah sendiri kitab2 agama yang menceritakan tentang mati. Acik memang suka cerita tentang mati. Maafkan acik ye. Kerana terlalu banyak peristiwa kematian yang telah acik alami..tetapi yang ini paling ngeri yg pernah acik saksikan.

Arwah ayah acik dulu pun mati kemalangan juga, tapi keadaan mayatnya sempurna... entahlah...bahagian masing2... Lepas dapat menatap wajah kedua mereka buat kali terakhir, acik balik. tak tunggu pun selesai kebumi kerana acik ada urusan dunia yang lain yang acik nak buat sebagai seorang yang masih bernyawa di muka bumi ini... mendaftarkan zirah di kelas memandu..langsung acik dah balik kampung nih...!! Yang penting acik dapat iktibar dari kematian ini.

Banyak iktibar.... Ada lagi satu kisah dicelah2 kematian ini... sebuah kisah yang pasti menjadi iktibar semua...seandainya terbuka hati kalian dengan cahaya hidayah Ilahi...maka pasti kalian akan insaf dan mengubah diri sekiranya perlu...esok pagi lah acik ceritakan...

pesanan ibu -anak perempuan dan lelaki 2

Biar acik sambung lgi pengharapan dan pesanan aritu yang sekerat jalan comer.. Belum habis lagi...sebab terlalu banyak dalam kapla otak bekarat ni. Tapi cam biasalah...dinihari nan sunyi, baru ada mood nk menaip. Biler dah ada mood, ngantuk pulak...ha..tu lah dia.. Pesanan seterusnya;

# Ummi teringin sangat anak lelaki ummi, rajin bersembahyang berjemaah di masjid atau surau. Kerana hanya seorang anak lelaki yang ummi ada. kalau yang seorang ini tidak campur masyarakat, bagaimana kelak, apabila kita memerlukan bantuan masyarakat sekeliling?

Dari itu wahai anak bujangku, rajin2lah hadirkan dirimu ke surau, mengikuti program agama..bersolat jemaah bersama yang lain. Banyak perkara baik yang akan dapat kamu pelajari jika kakimu itu kau langkahkan ke tempat yang baik. Takkan nak harapkan solat jumaat seminggu sekali sahaja baru kamu nak ke masjid... namun ummi bersyukur, kerana kamu masih tidak termasuk dalam golongan yang meninggalkan solat...kerana jika itu berlaku, kamu ibarat telah meruntuhkan tiang agama....

Ummi cemburu pada kawan2 yang mempunyai anak2 yang tahfiz Al Quran...alangkah bertuah mereka itu. Anak2 mereka sudah pasti membantu mereka di akherat kelak.



Dari itu wahai anakku...walaupun kalian bukan Hafiz Quran, berkawanlah dengan mereka yang tahfiz Quran ini.... moga tempiasnya dapat ke kamu juga..(bukan tempias air liur ye..)

# Ummi mahu kalian mendalami ilmu agama. Kita hidup berpandukan Al Quran dan Sunnah. Seandainya kalian tidak mempunyai ilmu Al Quran dan sunnah itu, bagaimana kalian mahu menyelesaikan masalah kehidupan kelak???? Andai ummi mati, tahukah kalian, bagaimana mahu menguruskan jenazah ummi???








Andai kalian bertemu jodoh, kalian tahukah apa yg patut kalian lakukan pada suami/isteri kalian dan apa yang patut kalian jauhi???

Apakah kalian telah habis tahu tentang semua hukum hakam dalam perlakuan kehidupan kita sehari2???

Apa yang haram, apa yang wajib, apa yang harus, apa yang sunat, apa yang makruh di lakukan????




Kalian tahukah apa yang boleh menyesatkan akidah kalian? Kalian tahukah bagaimana mengawal perasaan amarah, kalian tahukah ilmu tasauf dan kepentingannya dalam hidup??? Kalian fahamkah ilmu Tauhid yang tiap seorang hamba Allah itu wajib tahu???

Kalian telah habis kah mempelajari lantas boleh mengamalkan bab thaharah, Haji, zakat, ilmu munakahat, muamalat, dan hukum jenayat dalam kitab fekah??? Sudah betul kah tajwid bacaan Al Quran kalian, selain dari mengharapkan apa yang kalian telah pelajari sewaktu kecil dulu???

Telah fahamkah semua erti ayat Al Quran yang telah kalian baca....terutama dalam bacaan solat kalian??? uuuuuhhhh...banyak sekali cabang2 ilmu Allah ini yang perlu kalian pelajari... ummi sendiri masih belum tamat mempelajarinya.

Penting...memang semua itu penting, untuk membentuk kalian menjadi mukmin yang sejati. Jangan setakat jadi muslim...ramai yang boleh jadi muslim, tapi tk ramai yang boleh jadi mukmin... mengucap 2 kalimah syahadat sudah menjadikan kalian muslim... memiliki keimanan dan ketakwaan yang kental, baru boleh bergelar mukmin...

Contohnya, kalian perlu pastikan kalian miliki sifat2 Mahmudah...melebihi sifat2 Mazmumah. Milikilah sebanyak mungkin sifat terpuji. Dan jauhilah ke semua sifat2 mazmumah. Barulah kalian akan memiliki ketenangan dalam kehidupan meskipun pelbagai ujian yang melanda kalian. Milikilah sifat syukur, kerana dengan itu, kalian tidak akan mengeluh apabila mendapat rezeki sedikit atau diuji dengan kesusahan.

Milikilah sifat sabar, agar segala ujian yang melanda, mampu kalian terobosi... Milikilah sifat redha, agar kalian sentiasa sedar bahawa segala apa yang kalian miliki, ada lah dari Allah...pinjaman dariNya, bukan milik kita selamanya... Ingatlah anakku, kita tidakkan sempurna, akan tetapi kesempurnaan itu boleh dicari. Ummi sendiri terlalu tidak sempurna, dan sedang membentuk kesempurnaan menjadi ibu yang baik kepada kalian.



# Bergaul lah dengan jiran tetangga kerana mereka kelak tempat meminta bantuan, apabila dalam masalah. Jangan kalian tidak mempedulikan jiran kalian, kerana mereka adalah antara tanggungjawab kalian. Menghormati jiran. Saling tolong menolong sesama jiran tetangga. Jangan sesekali pentingkan diri sendiri apabila hidup berjiran.

Contohnya, membuka radio dengan suara yang kuat, mengganggu jiran sekeliling. Mengetuk lantai..seandainya tinggal di apartment seperti kita sekarang ini. Dari itu, kalian fikirlah dahulu sebelum melakukan sesuatu pekerjaan dalam rumah, samada akan menganggu jiran atau tidak. Hendaklah kalian hormat menghormati, tegur menegur sesama jiran, kenal mengenali dan bantu membantu. Yang ummi lihat sekarang, kalian tidak mikirkan hati jiran.

Kekadang, kalian buka radio atau menonton tv dengan suara yang kuat..tanpa fikir berkemungkinan ada anak kecil yang mahu tidur, atau jiran yang letih pulang dari kerja yang ingin beristirehat . Tidak ada beza kalian dengan jiran2 kita yang sering mengganggu kita dengan bermacam bunyian. Nanti ummi sambung lagi pesanan ummi nih (mcm besyarah rasanya..). Rasanya dah terlalu berat pesanan yang ummi berikan kali ni...

Tapi, besar pengharapan, agar kalian dapat menunaikan hasrat ummi ini...yang penting, ummi telah menjalankan tugas ummi mengingatkan.

Sunday, December 28, 2008

Walimatulurus di Pantai, NS/ Kemangkatan Yamtuan Besar

Kemaren, acik berkonvoi lagi bersama 3 buah kereta lain untuk menghadiri majlis walimatulurus Norayadi , ofismate kami...ni perkahwinannya yang kedua. 6 tahun, selepas suaminya meninggal dunia....puas gak si Ajim ni memujuk dia agar menerima lamarannya...akhirnya ada gak jodoh mereka..terbukak gak hati si Nora menerima dia..

Pukul 11.30 baru bertolak dari Tol Bangi... mengikuti highway Plus ke Tol Senawang Seremban. Mula-mula acik ingat nak bawak diorg ikut masuk di Tol Labu seremban....tapi memandangkan jalan jem giler...acik mengikut cadangan Hazramy untuk ikut Tol Senawang ajer..yaaaahhh.. acik pun rasa kat situ ada jalan shortcut nk gi ke Pantai... bukan pantai Port Dickson..ni Pantai yg tk ada laut punya...daerah nak ke Kuala Klawang.

Dulu  masa Yanie bersekolah di MRSM Kuala Klawang, acik mang salu ikut jalan ni...arwah suami yg drive....acik menyandar jer. Arwah meninggal ketika Yanie di tahun akhir di Kuala Klawang (Tingk.3) ...maka lepas tu, acik kener la berani2 kan diri drive masuk jalan bukit tangga yang bengkang bengkok...

Sib la perjalanan kami kali ni, hanya setakat di Pantai...sikit je ada bengkang bengkok tuh... klu tk, mabuk gakla...sementelahan pulak...waktu bangun pagi tadi, acik rasa semacam je...cam nak pitam...nmun acik bertahan, memikirkan harapan kawan2 yg tatau jalan nih...hehe..so.. I'm the bonzer okehhh.... Alhamdulillah, kami selamat sampai.


Lihatlah kegembiraan kami .. Gambar waktu selesai makan..muka kenyang tuh..









Bersembang bertemu kawan lama Kak Yas









Ahli rombongan paling muda.Hepi je dia..
Maria...kidnap anak orang..












Pelamin yang dah kosong..





mai lambat lagi!! hmm..muka emo...tatau sebab aper..







Ni muka Blogger Putera Jebond... yang ikut sama.. alaaa...terasa terasing pulak kunun...dusyummm baru tau..!!







Asik ngambik gambo je..lenkali jadik co pilot acik!









Maria bejumpa kawan lama, Melly..yang jadik pengapit prantin.








Photo credit to Putera.. wajah ceria sbb perut udah kenyang.



















Wajah gembira perantin... Nora n Ajim.. moga depa bahgia hingga ke akhir hayat.

Seperti biasa, dalam kita bergembira...ada yang berdukacita. Sewaktu kami sedang havoc berpokpek, DJ jemputan, mengumumkan kemangkatan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan, Almarhum Tuanku Jaafar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman pada pukul 11.45 pagi.

Tak ramai yang perasan dengan pengumuman tu termasuk acik. Acik just dgr DJ sebut nama Yamtuan Besar...tapi tak tahu apa dah jadi dengan Yamtuan itu.. Sedih..tapi acik sedar, bahawa setiap yang bermula, pasti ada akhirnya, setiap yang hidup, pasti akan menemui ajalnya...tanpa mengira siapapun...apa pun darjatnya....tua ataupun muda..

Moga Almarhum di Rahmati Allah dan moga rohnya diberkati, dan diampunkan segala dosa, diterima segala amalnya.... dijauhkan dari siksaan kubur dan siksaan di akherat kelak... klu di dunia, ia digelar raja yang berdaulat, di alam barzakh, di padang mahsyar, di hadapan Allah...kini setaraf dengan manusia yang lain...hanya amal jariah sewaktu hidup sahaja yang akan menentukan tempat di mana akan diletakkan... ditutup kata2 di Entry ini dengan memohon semua mensedekahkan bacaan Al fatihah buat Almarhum Tuanku Jaafar. Acik,

Friday, December 26, 2008

Pesanan ibu - anak perempuan

Anak2 dah besar. Tapi perangai kekdg menguciwakan hati seorang ibu. Apa yang aku inginkan dari seorang anak perempuan yang belum aku nampak ujud dalam diri mereka..??










# Suka mendekatkan diri dengan Allah...ke arah membina diri menjadi anak yang solehah. Yang ada sekarang ni, tidak gemar pada apa2 yang berkaitan dengan program agama. Lebih suka sesuatu yang melalaikan. jarang sekali nampak memegang atau membaca Al Quran, kitab2 agama tidak menarik minat mereka...solat sunat langsung tiada, apa lagi mahu menonton rancangan2 agama di tv...lebih2 lagi lah menghadirkn diri di majlis ceramah agama.

#Mengerjakan solat fardhu di awal waktu. Yang berlaku sekarang, menunaikan solat di hujung waktu atau langsung tinggalkan tiang agama itu..khasnya subuh dan Isya'.


#Budi bahasa dalam pergaulan sesama adik beradik. Saling hormat menghormati lebih2 lagi pada orang tua. Sayang menyayang sesama adik beradik. Tolong menolong dengan lemah lembut dan berhikmah, menjaga pakaian dalam dan luar rumah... luar rumah ok lagi...dalam rumah,

Ya Allah.. ingat wahai anakku....sesama saudara pun, ada hadnya.. belajar setinggi mana pun, andai tiada berbudi bahasa, tidak ada gunanya sijil yang bergulung itu...


# Sikap ringan tangan dengan kerja rumah kalau boleh, biarlah apabila disuruh, terus bangun dan bertindak seperti yang diminta. dan berbuat sebelum diminta...ertinya peka...tahu, apa yang patut dilakukan dalam situasi2 tertentu, masa tertentu, orang tertentu..tempat tertentu. tak perlulah sehingga perlu disediakan jadual kerja.. kalu terpaksa...akan ummi kuat kuasakan.

Apa yang berlaku sehingga hari ini, kalian sering mengabaikan ummi kalian yang dhoif ini... bila ummi bercakap, kalian tidak peduli.

Sebab tu, kekdg, ummi rasa lebih baik ummi bercakap dengan dinding, dengan pintu, dengan kerusi...sbb dah tentu mereka itu tidak dapat bertindak menjawab...hati ummi tidakkan sakit... betul kan, dindingggg... betulkan, pintuuu... kalian ketawa bila ummi tegur dinding... dinnnngg...sembahyang dinnnng....maghrib dah masuk waktu....mehla kita sembahyang... pintttttu...meh kita masak pintuu...kita dah lapar la..mehla kita masak ye...

Ummi teringin kalian datang ke dapur bila melihat atau mendengar ummi memasak. Ummi teringin mendengar kalian bertanya, macamana masak tu ummi...bagi kami terai masak tu ummi... atau lebih sedap di dgr... ummi gi lah duduk, biar kami yang masak...adeiiihh..sonok kan kalau ada anak2 pompuan yang centuh...

Kita perempuan...tanamkan lah minat untuk mempelajari sebanyak mungkin jenis masakan dan jahitan.
 

#Bangun tidur awal pagi...bukan tengahari. Rezeki itu datang pada awal pagi. Bangunlah solat subuh dan uruskan diri, pakaian kotor dibasuh, tenggekkan air dan apa2 sahaja kerja yang blh dibuat pada awal pagi...kemudian baru duduk membaca Al Quran atau berehat..(tk sebutpun bertenet ye..) .

Sebenarnya ummi amat sedih bila melihat kalian tidur sehingga tengahari. Kejut pun tak sedar. Gempa bumi pun kalian tkkan sedar.. Kalau tika itu ummi sakit atau sesiapa yang perlukan bantuan kalian..apa akan jadi...?? Mungkin tika kalian sedar, ummi dah tiada lagi di dunia ini...waktu itu kalian baru mahu menyesal...agaknya lah...

Tika ummi demam sedikit kemarin, ummi sengaja mahu menguji kalian, minta pertolongan menyediakan makanan dan lelain... hmm...masih belum lulus...dan nampaknya, ternyata, ummi akan hidup terbiar andai mengharap bantuan kalian di masa hadapan...

Apa akan jadi andai kalian telah menjadi isteri kelak. Apakah ada jaminan bahawa kalian boleh berubah sikap? Sebaiknya, latihlah diri dari sekarang untuk menjadi wanita yang mampu menjaga satu keluarga sendiri kelak. Kerana menjadi wanita bukannya senang.

Terlalu banyak ujian dan dugaannya. Lihat sahajalah ummi kamu ini....yang ada pada ummi, hanya semangat ingin lihat kalian berjaya dalam segala hal di dunia dan di akherat. Kalian bukan tak ada kebaikan...ada...ummi akur, bahawa setiap orang anak ummi, ada kelebihan memasing yang tersendiri.

Tetapi, ummi perlu juga lihat kekurangan kalian, dan ianya perlu dan boleh dibaiki...kerana kekurangan itu kekadang blh menggagalkan kita dalam menghadapi ujian hidup ini. Jangan biarkan hidup kalian diselubungi kekurangan...

Ummi mahu kalian sentiasa kuat dan tabah...Ingin melihat kalian di kasihi Allah dan segala makhluk2Nya... Ingin kalian pandai hidup berdikari. Ini adalah sebahagian amanat ummi seandainya berlaku apa2 pada ummi sehingga tidak sempat meninggalkan pesanan...seperti Allahyarham ayah kamu dulu... nanti senang2, ummi sambung lagi.

Thursday, December 25, 2008

Semalam di Kuala Lumpur

demamm...ye demamm..tpi merayap tetap merayap. Sebab bukan senang nk jumpa orang miawww miaaww nih..

Jadi..acik gagahkan jugakgi ke KL petang selepas waktu kerja. Tapi seblm tu..merata acik kener settlekan hal lain dulu lepas balik kijer tuh. Memula, ngantor opismet gi Putrajaya Sentral...pehtu balik umah, Yanie paksa makan yg dia masak selepas acik solat Asar.
















Pehtu sekali lagik ngantar dia gi Putrajaya Sentral gak sbb dia nk kejo ERL ke KL gak..adeeiihh.. pehtu baru acik gi Serdang amek kak iza...jalan mang jem la..tatau nak habaq..taim2 org balik kije...pempaham jer lah...maka acik celok ikut jln lebuh silikon...hmm...jauh gak..hehhe..

Kami gi parking keter kat Tasik Selatan, naek LRT jer..hehe..tk koser nak drv keter sesak2 jalan tu.. Sampai dedekat kul 8 gak kat Hotel Palace tuh... sib sempat Maghrib.

Pehtu duk pok pek pok pek kat dlm bilik jer...riuh rendah..sebab lama tk jumpa. Gayer jer cam blogger tegar...mana pegi mesti online...hehhe... tonggang langgang bilik tu kami keje kan..errr..




























Kanak2 selalu menjadi mangsa deraan orang dewasa kannn..sian elly nih.
















Last sekali acara amek gambar kat depan Balai Polis Masjid India... Yer...sesuatu yang amat unik sekiranya anda dapat bergambar di hadapan masjid di Malaysia yang berada di India... wahhhh... bukan masjid la...tapi balai polis.... kener tahan kat lokap sebab buat bising dalam hotel depan balai polis tu baru tau!. sungguh mengganggu ketenteram awam...!

Malangnya acik tk ada gambar tuh...sbb acik tukang amek gambar untuk kamera suri..tk masukla gambar tu kat sini...kener tgk kat blog suri gamaknya. kok ada..

Kami balik sebelum pukul 11 malam.. walaupun malam masih muda....kami tepaksa meninggalkan suri dengan kak Atie dia... depa pun nak brehat kan..sbb sok nya dah nak terbang balik ke Kuching..

Acik sehari suntuk ni menunggu cikgooden kat opis...tapi tk nampakpun bayang dia...tapi rerasanya ada nampak Livina dia...mana la cikgooden ni...datang ke tk datang kat opis acik... Entahler ... okeh... pagi ni acik nk gi kijer... coti??? yer...memang coti..tpi dik kijer banyak..... acik akan kijer bila peluang kijer ada.

Petang pulak kakak acik ajak gi kenduri makan2..kat umah saper tah..konon nk suh acik tunjuk jalan..cam la acik tau jalannya....huhuhu... sekian.

Wednesday, December 24, 2008

Jamuan Grand

Semalam, dalam kedemaman, acik menyahut seruan jamuan yang dibuat di opis...ramai yang dah start coti.. so, tk baper ramai la yg memeriahkan..tapi makanannya...manggg aii..kuss semangat. Masa acik sampai, diorg dah nak baca Yasin...acik join jer kat luar...dgn beberapa orang lain yang lewat datang gak.












Habis baca Yasin dan doa selamat oleh CC Ramli, jamuan bermula. Tapi minah ni stuck kat bilik baca yasin tu...sebab kaki sesemut / kebas...hehehe..sabau jer la.. birthday girl pulak tuh.. heheh..happy birthday Ana.. Tini, Yati dan Ana.


























Dekat luar, PSU Cik Tina dan Akauntan Pn. Erlina dan Kak Aziah sedang duk santai, sementara nunggu nak amek makanan. Baju sama ekkk...kebetulan.. cam pepakat lak dedua orang nih. (Cik Tina doakan acik yg baek punya...tpi acik smash balik doa tu kat dia..hahaha... aaaminn..)




























Amvoii...gadis2 julita itew.. ehh..gadis...yang buncit di tengah itu juga gadis??? heheh.. mahap ye.. itu PA bos...yg telah berpunya..sebelah Yati, Wani..pun moncet gak... mari kita lihat..siapa dulu besalin..













Tiba-tiba dari pintu belakang, KPSU Pn Azian muncul dgn EO Cik Azizah.. Hai puan.. baru balik dari mana ni?? "Peace !!!" Ha...ye laaahh..hepi lah tu...arini akhir mai opis..sok dah start coti bajar.. tk fenin lagi ngan poblem opis ni.. kami la tepaksa trus fenin yekk...hehe













Roper2nya pn Azian ngan cik jijah dtg dari Alamanda... beli ni.... 2 large bucket KFC Original resepi..uwaaaaaaaaaahhh.. Alhamdulillahhh.bestnyer. marvellous..!!!














Yummy yumm.. Abahnajwa tolong jgn kasik Affif ngan ayeip tgk nih.. sian dia..heheh.. tak pe bah..suh Ain goreng sendri..lagi best per..













Selain dari itu. makanan utama..laksa Utara..mang mabelles..!!..sorry Ied...acik tk tolong siang ikan malam tdi..

























DAN....Kek penama tah... dari Sikret Resepi
...sumbangan puan Norahizan.. teharu sungguh acik... ni memang jamuan penutup tahun nih nampaknya..Rogi la depa yang coti..

Pulut kuning dan rendang buatan Kak Nab pun ada... Kek Karot air tangan Bos acik... Pn Lin Kek Coklat..err..saper buat aa?? lupa nk tanya.. banyak sangat makanan nihh !!



Okeh...stat makan..






















Ehhh..sebelum tu.. siler potong kek dulu...hehhe... nyibuk je..

Ader jurugambar Profesional di kalangan PKS kami nampaknya... nanti acik mintak gambar dari dia.tambah kendian. Vcam acik ni dah cam org nya...kelabu asap dah..

Kesimpulan dari jamuan yang diadakan pada hari ini, 23 Disember 2008, adalah yang paling istimewa dalam idup acik dan mereka yang lain .. naik tegak perut duduk lepas makan...

Diucapkan jutaan terima kasih pada penganjur jamuan ni..orang kuat semestinya Cik Ida, Pn Lin, Ied.. . terima ksih pada VIP2 jemputan kami, Cik Muna, Pn. Azian, PSU2 dari Unit LD dan Pra, Pn Noor Erlina, PEK/EO2 Unit Pra dan LD, Yati dari bilik SUB, Tini, Kak ziah dari Kewangan... tima kasih tidak terhingga pd penaja2 makanan hari ini... Pn Norahizan (SR), Pn. Azian (KFC), Kek dan lain2 sumbangan Pn Lin (Tiramisu tk de ke...heheh..demand laks..), kueh2 dari sumbangan unit pra.. krim puff pusing..(tk sempat rasa sbb dh kinyang..adeeihhs..tringat2 pulak) 3 buku kek coklat.. dll banyaknya kuehh.. kek coklat bulat..sumbangan saper yek...telupa la acik..agar2 bemacam jenis, pulut kuning dan rendang kak nab..IEd yang hempas pulas buat laksa spesel. ..

Sumbangan tenaga dari semua unit... Liza dan Wana yg kata sakit2 tgn menghiris bawang dan cili dan ulaman laksa... Kak Tie..kak Nab dan yang lelain yg tolong hidang..potong2 buah..Zuraidi dan CC Ramli dan semua PKS2 yang meramaikan majlis ini...

kalau ada yang terlupa sebut tu, mintak maaf la ye.. pendek cerita...semua yang hadir dan malah yang tk hadir pun ada buat sumbangan, lalu acik hadiahkan ucapan Terima kasih yang tidak terhingga...mewakili mereka yang berdua lagi yang menyambut Hari Lahir Hari ini...KPSU Cik Muna dan PT Pn Rohana Ismail.  

Sesungguhnya...hari ini memang Hari INi dalam Sejarah... happening...dalam demam.. emmm..balik umah, tdo..pehtu acik rasa cam tk leh bangun ..kapla sudah tambah berat... ha..gemo lagi...pegi makan memacam lagik...kan dah demam semula.. masa jamuan tu pun dah tk larat senornya nak ambek gambar..sbb tu ramai yang acik tk sempat ambik gambar diorg...tk mcm kebiasaan acik...

Terasa penambah tuaannya..walaupun memang umur kita hari2 meningkat.... kubur sudah semakin mendekat...dunia sudah semakin menjauhh...
anytime gakla acik blh tinggalkan donia yang fana ini...cuma, persoalan tidak terjawabnya...aperkah dalam husnul khatimah ataupun Su'ulkhatimah...apakah dalam iman, atau dalam kesesatan, apakah dalam kesempatan bertaubat...atau dalam kelalaian. Marilah kita doakan kebaikan untuk kita di akherat kelak.... aaaminn.. Sekian.

Tuesday, December 23, 2008

Jefridin punya cerita

Acik domam arini...rasa nk amek coti...tpi opismet + bos paksa mai kijer... tgkla camner... kalu lalat larat acik pegi la kije... Dorang ni nak buat makan2 kt opis... makan laksa bagai.. Bos yang nak mola coti bajar pun katanya akan datang...

Apesalahnya acik tk datang.... dah acik tk larat... acik dah la tk contribute apa2 pun utk jamuan nih.. tk nolong siang ikan punn.. Ni tgk ni...idung acik dah melecet dah acik tenyeh....tesombat lagi..ketatt!!! tk leh nk napass... kener nganga mulut...baru bernyawa rasanya... bunyi napas kan maen kuat...nk puaskan benapas... tokak kan maen porit nih...

Malam tdi anakku yang rajin...telah membuat membelikan bubur nasik McD... perhhhh... acik suh diorg masakkan bubur..tpi dik kerajinan dorang...beli je...sungguh membazir... duit je lah..bubur tu licin acik makan..

Yani siap warning.. ha..makan...tolong jangan bagi kakak !!.. Sungguh bermakna itu... ye.. wlupun kamu jeling2 bubur ini... uhhh..tk sampai ati... nah..sesudu je.... cehhh... Sementara dia makan burger prospereti.....ahhh..tak reti acik nyebutnya..

Asalnya dia nak gi naik motor...ngan zirah. Tapi acik tk bagi...sebab motor tarak lampu..nanti kener saman. Aderke dia tanya, Ummi..kat putrajaya ni polis tahan tak kalu motor tk de lampu??? Ha...nak tau terai la... sebelum ni tk penah tahanpun..akak lepas je aper... ...hahaha..camner klu arini kena tahan??

banyak duit mak ngko nk bayo saman? Habih tu...camner akak nak pi Alamanda nih... Tak yah gi... masak sendiri je... Tapi tk sampai hati la pulak.. dalam dedemam tuh, acik pakai 2-3 lapis baju ngan stokin... gi anto diorg gak... keter gi parking kat depan opis tu je...pehtu cober tdo dalam keter... (tk dptpun...sbb tk sesodap tdo ataih katil..)

Sebagai adiah ngantar n nunggu.... selain dari bubur ayam tuh, diorg belikan acik CD karoke.. Jepridinnn !!!! uwaaaaaaaaaaa.... saper suh beli lagu ni....tk minatt !!! .. ehh..kan tdi ummi gak cakap nk CD Jepridin...

Wehhh...ummi memain jer la... baek kamu pulangkan balik!!!! Ala....tak mo la....akak dah penat jalan nih.... Wahh....ndak tak ndak...tepaksa lah acik menikmati lagu Jepridin ni... karoke sensorang... sbb diorg mesti tk minat lagu nih... ehh...sedap aper lagu Jepridin...cober la dgr...blh joget twist lagi...heheh..udahhh...udahhh....acik domammm nihh..

Ado sesapo nk antar puding karamel ke... milo dinosor ke... nasik paprik ke... kek coklat 3 tingkat ke.. . acik nk coooootiiiii....

Monday, December 22, 2008

Cerita hari Jumaat

waahh..lama rasanya tk update.. Hari Jumaat, waktu rehat keluar gi Alamanda. Main boling.. menemankan seseorang yang tk penah main boling... lepas tu gi makan2 kat Rasa...amek nasik campur je..sementara yang lelain tu amek ikan bakar...

Malamnya pegi pasar malam di Presint 2 dengan Shahmah dan zirah. Yani dan kawan-kawannya pulak balik... nk gi tengok wayang...cerita Histeria... huh!!

Anyway, acik belikan jugak makan feberet diorg tuh... buntut ayam, ayam rangka goreng dan laksa. Taim diorg balik, acik dah tk sedar diri...tah dah mimpi sampai ke Edmonton gak ehh..heheh.. Letih tahap otromen gamaknya. Mana tak letih, nengok ragam bebudak ni.

Si zirah majuk sampai tk gi beli pun kuey teow goreng kegemaran dia. Ni mesti bengang bila shahmah tegur dia bio kan ummi bawak barang beberat.... so, acik ni tk sampai ati, balik tu, terus goreng kuey teow sendiri...hmmm...lagi puas makan kan..wlupun tk sedap cam yg jual tu...ke, lagi sedap...hehhe.. Okeh...nk gi kijer dah ni...sambung lenkali.

Friday, December 19, 2008

Jumaat yang dinanti

Sebab besok cuti. Sapa yg tk suka cuti kan.. Tapi bukannya nak pegi manapun.

Semalam Shahmah bagi berita gembira lagi. Seperti yang pnah acik cerita kat sini, Sekali lagi dia bejaya dapat melayakkan diri untuk Anugerah Dekan buat kali ketiga dalam 3 semester yg dah dilaluinya..setelah result keluar.

Pointer makin naik. Hanya satu subject yg dia dapat B. Tahniah buat Shahmah. Syabass beta..Very good improvement. Semoga dia akan terus berjaya di dunia dan akherat. Acik kata, bagitau la kat 'bapak' kamu kejayaan kamu nih... dia jawab, cam la dia nk bangga ngan kejayaan anak dia...hmm ..tk koser la abang! sukati kamu ler..

Ni tgh mikir nak kasik adiah ape kat dia kali nih...sib la bru dpt gaji...hehhe..klu tak, hanya doa dan sekalung tahniah je lah buat dia.. Sepanjang minggu ni, yakni selepas dia balik dari bertugas di AUG sebagai sukarelawan selama hampir sebulan, dia sibuk suh carikkan tempat nak gi praktikal tahun depan. Tak tau la acik nak mencariknya...

Tapi acik cuba gakla nanya kenkawan kat pejabat... kot ada yg tau. Yg paling baik kalu dia dapat tempat praktikal yg dedekat sini je. Putrajaya Holding ke...Perbadanan ke ...sebab nanti klu jejauh, masalah transport pulak nk pegi.

Dia amek kursus 'Building' , so, perlukan sebuah syarikat yang membuat kerja2 construction. Pendek citer...nak kena carik Construction company untuk buat praktikal. Hmm..payah jugak. Lagi sehari setengah dia akan balik semula ke Sri Iskandar Perak.

Acik suh dia gi round sendiri carik tempat mana yang ada peluang. Diorang kata kat PJH tuh payah nak mohon kalu tk ada kabel. Tapi kalu dapat, memang la betuah..sebab dekat. Ada sesaper kat sini yang boleh tolong dia tak??? Tunjuk cara atau di mana dia boleh gi memohon ke...














Untuk Shahmah my dear son, teruskan usaha dan buktikan kemampuan untuk berjaya.. Jadikan kegagalan lepas sebagai pendorong untuk membina kejayaan yang tiada penghujungnya. Tak ada apa yg dapat lebih membahagiakan hati seorang ibu, melainkan melihat kejayaan anak2 dalam hidup mereka..

Thursday, December 18, 2008

Sweden language ke nih??

saper tau...blh tolong translatekan... Konsten att mala sitt eget kaffe Det ar nagot alldeles speciellt med att mala sitt eget kaffe De vackert morkbruna bonorna. Doften son sprider sig fran kaffe-kvarnen Den oslagbara smaken av kaffe som ar alldeles nymalet. Anpassa malningen efter den tillagningsmetod du vill anvanda. Tank pa att graderingen pa olika kaffekvarnar varierar, sa prova dig fram for resultat. Bukan aper...acik dpt dedaun herba mcm teh nih dari sorang cikgu yg balik belajar di Ireland ke mana tah..tpi takut lak nk minam...tah apa khasiatnya...tah2 nnt jadik superwoman ke..aper ke..payah lak nk gi kije...haha.. Sekian.

Ujian 2

Semalam cerita sampai perebutan kasut kan...kali ni acik sambung lagi.. lepas hanya dapat kotak kasut itew, acik lupekanje dan terus ke dapur..memikirkan nak masak apa lagi selain dari rendang dan nasik hempit yg dah acik masak dengan emak acik..

nampaknya tak ada sesuatu yang manis...acik teringatkan keinginan yg dah lama disimpan untuk membuat puding karamel. Nak tunggu ungkunor bagi...takkan adanya.. mana tknya..tetiap kali ungkunor ajak deting, acik tolak mementah.

Jual mahal pulak nk jumpa diva unibers pojaan ramai dan ahli lembaga pengarah Johnnys itew..ialah..siyapa lah acik.. hanya seekor ikan guppy yg bebila masa akan mati...hahah.. tk ada lah...acik begurau je...

kekdg kita ada masalah yg tidak dapat nk dielakkan.. sambung citer balik.. maka acik bukak blog karma yg ada bagik resepi...mula lah acik menyusun bahan2 yg diperlukan. Untuk kepastian, acik sms ungkunor, menanyakan gimana ya mahu membikin puding itue..

agaknya ungkunor maleh nk menokan butang2 comei henpon comei dia tu, maka dia tidak la mengkedukutkan kredit dia cam acik...menelefon acik memberikan resepi yang bebetul... aiiihh..yg bagi kat Karma tu tk betul ka??

Idakle..yg tu untuk acuan kicik.. Ooooo...panjang Ooooo acik biler diterangkan dik ungkunor. Ungkunor kata guna seploh bijik telur.. 10?????????? mcm tepanjat acikkan..bukan 2 yek...heheh..bukan 5... kalu sepuluh kekdahnya habih la telur yg baru acik beli td tu...acik mana penah beli telur lebih dari seploh biji sekali beli???

Ada perkara lain yang acik pikirkan bila kata seploh bijik telur itu.... Bayangkan betapa tingginya kandungan kolestrol puding ini kelaks.. uwaaahh.. buruk lagi lah kelak mata acik nih... Tak aper lah..takkan acik nk batalkan projek mega acik ini...

memandangkan ungkunor yang amat bermurah hati menelefon acik dari bengkel kereta itu semata2 mahu memberikan resepi yang betul untuk puding karamel ini...akhirnya berjaya jugak menghasilkan puding yang comei itu.

Di samping Puding karamel..Yanie n friend buat projek Kek Batik...dah kenkawan dia nak blaja cara buat kek batik yang salu ...salu?? si yanie bawak balik ke kolej sesebeblum ini..

Zirah tepaksa batalkan projek puding trifle (ke aper tahnamanya) memandangkan ummi dia telah mengkhatamkan susu cair di rumah ini.untuk membuat Puding keramel... hahah cukupla citer ni dulu...acik letih nih...nk tdo pulak.(waktu n3 ditaip da larut malam okeh...!!..wassalam.

Wednesday, December 17, 2008

Ujian 1

Seminggu dua ni acik macam kono sampuk. Tangan ni tk leh sangat menaip nak becerita sakan. Ko...sobab tk do mondo yg jadi yg nak di citera kan kat sini?

Mano bolih tk do kan... Mesti ada.. Mungkin sbb banyak sangat blog. So, bila ada citer....dah lari ke blog lain....hehehhe tk mungkin tk ada cerita. Nak citer tentang anak2 sepanjang cuti yang tk cuti ni lah..(sib tk buat blog khas untuk anak2 je..)

Semua anak2 sedang bercuti, tapi tidak sepenuh cuti mereka ada di rumah. Yang confirm ada, si zirah..tu pun rasa nk ekspot ke kampung, nak suh amek lesen memandu. Tapi dia tk nak lak duk kampung lagi...tk ada internet katanya...uwaaaaaaaaaahh...

Si Yani, awal cuti ada...tapi minggu sebelum raya korban aritu dia dah pegi melapur diri sebagai sukarelawan bertugas kat AUG ...di UKM Bangi... sib la raya balik gak. walaupun plan asal dia kata raya pun tk balik..















kawan2 dia si Aney ngan combi pun ikut sama. SOnok gak la raya...sebab mak acik nk raya kat Putrajaya je.. bebudak pun ramai... meriah gi solat sunat hari raya kat masejid Putrajaya... Pehtu balik rumah...makan...makan...dan makannn... keluarga kakak acik pun lepak kat umah acik. Selain dari makan, aktiviti mengkaroke pun ada. Riuh rendah... heheh..acik mesti la tk lepas peluang mengkarok kan diri...

Eh...ni citer raya... dah citer ekkk sebelum ni.. ntah..kompius.. Sambung citer pasal Yani tdi.. pas raya, dia balik bertugas semula kat Bangi. Sampai la ke hari ni...busy bebeno gaknya ngangkat bakul atlet...muahaha...rasakan kamu.

Shahmah pun sama. lagi awal dah pegi bertugas jadik sukarelawan kat AUG di Shah Alam. ..dapat baju, suar ngan kasut freee.... tu yg suka yoo.. ... balik raya sehari dua hari tu je..minggu ni baru balik umah.

Masa dia nak balik raya dia sms... *umi, saiz kasut umi aper??* Wah...acik mikirkan... anak aku nak adiah kasut ke kat aku...?? bestnya...ni mesti dapat kasut lebih.. Balik malam tu...dgn eksaitednya acik nk nengok roper kasut yg dia bawakkan tuh...uwaaaahh.. berebut lak dengan Yani.... "kasik kakak la....!!! umi tk muat...."

Ummi dia tk mau ngalah... Hah...tengok ni...muat la...Shahmah bawak untuk umi...kamu lak nyebok..!! Yani tekan ujung kasut tuh... hahaha... banyak kosong... ummi yang tamak kan...hahahha..

Yani gelakkan acik... kasut gedobos nih... "kasi kakak je la...takkan ummi nak pakai! ni saiz akak... kehkehkeh"... dia gelak lagi... mang kasut tu besar pun... Shahmah bio je kami berebut. Zirah pandang terkelip2....sebab dia lagi komfem tk leh bertanding dengan Ummi maupun kakak dia..sebab kaki dia lagi gedabak...saiz 7-8.

Double saiz kaki ummi dia.. so..sensiang dia dah out...tak layak untuk berebut kuasa ... Sebenaunya, saiz kaki acik ngan Yani..tk le jauh beza sangat..
Yani saiz 5.... tpi kenkadang dia blasah je kasut acik...
acik pun blasah gak kasut dia..wlupun ada ekstra sikit...ala..sikit je...ong kan pasan pun...hahah..














Akhirnya kami capai kata sepakat. dengan di adili oleh Shahmah... Yani amek kasut tu, tapi bagi acik baju kayak idaman ati acik yang dia dapat masa masuk bertanding kayak AUG aritu.... hahaha... settle...

Nak bawak gi kursus...kenkononnya... Tapi... ada had penggunaannya...lepas balik kursus, pulang balik !!!!!!!!! uwaaaaaaaaaaaaa... Habih tu...kasut tu...mang la tkkan pulang balik... kalu pulangpun...aper jadahnyer.... bukan muat pun...

Tak adil....tak adil.... tapi masa dapat baju tu...tk rasa lagi ketidakadilan dalam perbicaraan.. dah lelepas tu baru terasa... hahhaa.. tak ada la... mak ngan anak.. boleh ke berkira sangat...(sesekali kener gak bekira !) Oklah....acik nak jalankan tanggungjawab jap lagi.. lenkali sambung... -------------------------------------------

Tuesday, December 16, 2008

The Best

hidup ni penuh adventure...enjoy it babeh...

Monday, December 15, 2008

Akhirnya kau pergi jua

(sambungan dari tajuk yang lepas..) Hari Ahad, akhirnya acik dapat juga hadirkan diri ke walimatul urus sepupu acik, Noormalini & Rizal setelah pulang dari 'kursus' motivasi diri.

Pepagi selepas subuh dah bergerak ke Pancor Jaya di Seremban..di mana BiHun dan Karipap pusing si Sheila dah tunggu untuk acik baham...hehhe.. Mak acik pun dah tunggu kat situ... lepak2 sehingga kul 11 lebih baru pegi rumah pak sedara yang menyambut menantu tu. Acik lapar lapor diri sebagai wakil pihak perempuan ke rumah pihak perantin lelaki..

Lebih kurang sepuluh buah kereta berkonvoi ke Kg. Sg Raya, Pasir Panjang, Port Dickson... Well...pempaham la kalu dah konvoi.. leader dia bekas Mejar tentera...pak sedara acik tu...so, kener ikut perintah dia sepanjang berkonvoi...dari seremban hingga ke Sg Raya tu.

Tersiksanya bila memandu kener dalam barisan...uwaaaahh!! Takut ada yg tk jumpa jalan... hehhe.. ala....stakat sg raya acik nak sesat...?? lelap mata pun blh sampai...hahah..(sesekali cakap besar...)

Bila sebut Sg. Raya ni, acik tingat sungai Linggi... biler sebut sungai Linggi ni, acik tingat boyer udang galah dan ikan baung/sembilang...biler sebut ikan ...acik tingat mancing.. waduhhhhhhhh....lama dah tk mancing nihhhh..

Letih ni...tk koser nk citer pepanjang lagi.. layan je lah gambo yg acik sempat amik errr... dua jer dah lah..hehe.. letih dah upload gambar kat FB acik...dan kat sini pun ada...



Friday, December 12, 2008

bUkaN aKu Tak mAhU pEgI

Tulisan ini telah di schedulekan untuk terbitan. (penulis akan tiada untuk sehari dua.. membawa diriberkursus) Kenapa aku tk suka hadir sama dalam majlis saudara mara..?? Biar aku jelaskan di sini.. peristiwa beberapa tahun yang lepas...memang amat merubah sikap aku. Aku dah pernah cerita kat sini. Dan mungkin akan aku cerita lagi...dan lagi...dan lagi.

Aku sebenarnya amat rindu untuk berkumpul dengan saudara mara. Tapi, apakah mereka masih berpandangan negatif terhadap aku??? Aku sering merasakan bahawa aku sepatutnya mendapat simpati mereka.

 Mendapat bantuan dan kasihan dari mereka... tapi aku tk mahu itu semua. Bahkan aku tk pernah mahu meminta bantuan mereka. Tak apa kalu mereka tidak membantu aku, walau susah mcamana sekalipun aku ini....tpi..tolong...jangan kutuk aku. tolong jangan bersangka buruk dengan aku...tolong jangan tohmah aku dengan fitnah-fitnah yang tidak sepatutnya. Yang tidak pernah aku terfikir mahu lakukan.... dan bukan jenis aku untuk melakukan semua itu.

Aku bukan jenis tamakkan harta mahupun tanah ranah semua. Aku bukan jenis dengki dengan kesenangan orang lain. Aku bukan jenis yang pentingkan diri sendiri.
 Aku bukan jenis busuk hati... aku bukan jenis mahu menindas orang lain...terutama saudara mara sendiri.

















Aku bukan juga jenis yang mahu menuntut hak beriye, kalu ada pun hak aku.. hak itu adalah rezeki, andai kata rezeki itu tak ke mana, kita tk tuntutpun, ia tetap akan Tuhan bagi pada kita dengan apa cara pun. Kalau kita rasa hak kita, tapi tak dapat pada kita..itu namanya bukan la rezeki kita, dan akan ada lah hikmahnya menanti. Itu pegangan aku.

Sebab terkadang, orang sanggup bermusuhan kerana mahu menuntut hak...sanggup tuduh menuduh, fitnah memfitnah demi menuntut hak... bukan.... aku bukan jenis yang sanggup bersusah payah mahu menuntut hak... sindri tau lah... kalau rasa ia hak aku, biarlah org itu sendiri datang beri pada aku... kerana orang tau... ianya milik aku... maka akan dipulangkan kepada aku...

bukan setelah aku bersusah payah datang meminta, merayu, memohon berulang kali baru orang serahkan pada aku...aku tk suka itu semua... sekali lagi aku ulang... itu pegangan aku. Hak bagi aku, adalah sesuatu yang aku usahakan untuk diri aku sendiri... itu adalah hak aku.

 Hak, dari orang lain, yang patut aku dapat, contohnya bayaran nafkah.. aku senang bertolak ansur. Kerana bagi aku, itu adalah rezeki. Pada pihak yang patut memberi nafkah, itu adalah tanggungjawab, .... kalau tak bagi.... lu pikirla sendiri..... bukan aku yang jatuhkan hukuman meskipun aku tak kisah. Hukum Allah itu ada.

 Dan balasan Allah itu ujud. Aku jenis yang mahu menolong orang ketika diminta...selagi terdaya... orang tak minta pun aku tolong..apa lagi jika orang minta. Aku jenis tidak suka meminta bantuan orang sebaliknya suka hidup berdikari, selagi aku boleh.

Aku memang jenis yang sempoi..dan tak tahu bergaya macam orang lain. Aku tau, aku tk cantik, apa lagi dalam usia yang meningkat remaja tua..

Aku tidak berharta... memang aku tidak berharta macam saudara mara lain. Aku tidak punya rumah sendiri aku tidak punya tanah walau sepastik skalipun aku tidak punya emas berlian aku tidak punya simpanan masa depan yang tk tentu lagipun aku tidak mampupun nak makan2 kat KFC atau pizza hut atau kenny rogers bagai..

Apa lagi la nak melancong dalam, lebih2 lagi la ke luar negeri.. aku tidak ada perancangan hidup masa tua.... ehh...ader...aku salu merancang untuk hidup di rumah orang-orang tua..

Apakah sebab aku tiada semua itu..maka saudara mara sesuka hati mahu memfitnah aku tamakkan tanah??? tamakkan harta???








Aku sangkakan seorang yang membesar bersama aku, bermain bersama, makan tidur pun bersama, amat mengenali aku. Rupa2nya tidak. Bahkan menyebar fitnah tentang aku kepada saudara yang lain.

Semua mereka aku rasakan menuding jari bersetuju mengatakan bahawa aku mahu membolot segalanya... padahal..semuanya berlaku kerana aku mahu membantu... mahu menolong mereka mendapatkan bahagian mereka.

Memudahkan urusan mereka. Tapi, tiada terima kasih yang aku terima...bahkan kutukan demi kutukan..tuduhan demi tuduhan semata. Hingga sanggup mahu mengheret aku ke rumah pasung... (dah lama tk guna perkataan ni..)

Aku mengaku, niat aku memang baik...cuma aku tersilap cara, tak memanggil semua sewaktu keputusan dibuat oleh nenek... Tapi, tk boleh kah mereka terima sahaja apa yang telah mereka terima? Kalau dah ditakdirkan itu rezeki mereka??? Kenapa masih mahu berkira? Sekarang siapa yang tamak????

Benarlah.... harta boleh menyebabkan adik beradik berputus saudara.. Apakah dik kerana silapcara aku menyebabkan mereka jatuh meskin?? Hidup merempat tak bertempat cam aku ni????









Walaupun aku tiada harta semua itu, namun;
  • Aku ada anak2 yang mabelles...
  • aku ada kereta buruk yang masih dalam hutang..untuk memudahkan aku uruskan hidup ku sendiri
  • aku ada kekuatan diri aku sendiri yang tidak ada pada pompuan2 lain..
  • aku ada kerja sendiri walaupun pendapatan blm sampai pun 4 angka...
  • aku masih ada tempat berteduh menggunakan rumah yang kerajaan sediakan..
  • aku tk penahpun mintak tolong saudara mara...untuk membesarkan anak2 aku... untuk pengajian mereka... (tapi mak aku yang tolong...)
  • Dan aku ada komputer dan streamyx... untuk menemani aku waktu sunyi... (mang aku bnyk abih duit kat mender ni...)
















Aku lalui smua ujian hidup aku dengan sukses sekali... Alhamdulillah Aku berharap untuk menjadi seorang yang bersyukur dengan nikmat yang Tuhan berikan.

Yakin dengan rezeki Tuhan.. Aku tak hingin walau seplastik tanah mereka itu ...kerana aku tahu, walaupun aku menolak satu benua tanah kalau ada orang nak bagi pun... namun aku tetap akan dapat juga...tanah perkuburan!

 Apa lah yang mereka risaukan.. jangan la risau wahai saudara mara ku yang tamakkan tanah itu... aku memang membawa hati yang lara...kerana sikap dan tuduhan kalian. Maka janganla hairan sekiranya kalian tidak melihat aku di majlis2 kalian wahai saudara2ku... aku tak suka melihat wajah2 hipokrit orang yang menuduh aku...

Aku memang menanti... ada antara kalian yang mengaku bahawa kalian tersilap menuduh aku...namun sehingga hari ini, aku masih tidak mendengar perkataan itu.

Aku tulis ni sempena majlis walimatulurus sepupu aku yang tidak dapat aku hadiri minggu ni walaupun kad istimewa dilayangkan untuk aku..sorry..ketiadaan aku, tidak akan menghilangkan seri majlis itu. Suka aku maklumkan, sepupu ini tidak terlibatpun dlm ulasan selari aku di atas, tapi mereka yang terlibat itew, pasti akan hadir dalam majlis tersebut...maafkan aku.. aku tk mampu kerana aku begitu terluka ..uwaaahh . . jiwang karat sungguh aku. Buat sepupuku ayu, jika membaca n3 ini, jgn bimbang, hari mengantar tu nanti aku akan datang.. InsyaAllah..kalau tak demam. ..

Thursday, December 11, 2008

I love Data

Asik data....data.....data.... tapi kalu sistem update tentu tak ada masalah dengan data kannnn. Gambar tiada kaitan dengan N3











Mintak la data apa pun komfem dapat bagi... Lagi satu, Perlukan sistem yang friendly user senang nak tarik data walau apa yang diminta aku still tk rasa current sistem ni mesra pengguna sebaliknya... payah dan sungguh memayahkan.

Memang tk nak salahkan pihak yang meminta data.. yelahhh... kejap nakkan data cikgu di luar negara kejap nakkan data cikgu sekolah menengah kejap nak data cikgu ikut bangsa kejap nak data cikgu yang gi luar negara yg tk bebalik kejap nak data cikgu yang dalam tanggungan kejap nak data cikgu yang dah tamat bajar kejap nak data cikgu yang amek master kejap nak data cikgu yang amek pHd kejap nak data cikgu ikut negeri kejap nak data cikgu yang dah kawin kejap nak data cikgu yang belum kawin.. aaaaaaaargggggggggggggghhh...

Cik AB... acik tk marah kat cik AB ...hehhe Hari tu mang memula rasa nak jadi kerani data je. Tapi biler dah tk leh nak provide data yang diperlukan, acik serender la...hehehe..cakap jer tk srupa bikin kannn..

Kalu nak klentong...mang kejap jer acik leh buat. Tapi acik ni jenis luruih bendul...biler data tk lengkap, acik mesti nak kener bukak fail smula.. tu yang jadik lambat kijer...sampai petang buat mender tu je laaaaaaaaa...

kejer lain tk dpt nak siapkan.... tensennnnnnnnnnnnn...mana tk tensen... ingatkan masa bos tak ada ni lah acik leh siapkan smua surat2 klulusan tuh...leh update sistem untuk cikgu yang belum di rekodkan... (kenkononla tu..bnyk masa buang buat kije lain kann kan kann...kutuk diri sendiri!!) tapiiii.... baru nak buat....dah pegawai ni mintak data ni pegawai tu mintak data tu... pegawai nunnnnn mintak data nuuuunn... Okeh...moral of the story...










I will do my best. I'm not goin to waste any of my time anymore. I will update and complete all the recent and previous Datas ..if possible..

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-