Sunday, June 20, 2010

Satu lepas sudah

Syukur Alhamdulillah, sorang anak acik, si Nur Zayani udah habis belajar.  Sekarang sedang berusaha mencari kerja tetap. Moga Allah murahkan rezekinya, mudahkan urusannya.

Shahmah pulak, dah tamatkan Diplomanya dengan jaya, dan meneruskan perjuangannya dgn mendaftarkan diri untuk sambung bajar peringkat degree di Uitm Shah Alam pula.

Sementara Hazirah, berjaya mendapatkan tempat ...yang sama dengan abangnya.... untuk berjuang, mendapatkan gulungan ijazah setelah berjaya menamatkan pembelajarannya di Matrikulasi....kata orang, belajar di Kolej Matrikulasi, tough...kena bersungguh2....kalu tak, sesia je lah masa setahun atau 2 tahun yang dihabiskan di sana tu..klu gagal. Alhamdulillah, Hazirah berjaya mengharungi pahit getir selama ia di Matrik itu. Walopun cukup makan je pointer yang diperolehinya, namun, dgn kehendak dan kurnia Tuhan, dia berjaya menempatkan diri, untuk mengikuti bidang kursus yang dimintanya...tidaklah kena lelong...syukurr lagi..moga dia akan berusaha lebih gigih dari sebelum ni, untuk mencapai kejayaan di menara gading itu kelak.

Tu je nak citer.  Tujuan, untuk mendapatkan doa kalian juga...moga Allah permudahkan urusan dan murahkan rezeki anak2 acik nih...Bukan senang utk senang.  Bukan senang nak lalui smua ujian2 sebelum ketemu kejayaan dan kebahgiaan.

Acik nak mereka rasa kesusahan, sebelum menikmati kesenangan. Jangan harapkan senang dahulu, tapi kelak susah kemudian.  Lebih2 lagilah, kalu kesenangan di dunia, yang boleh mencipta kesiksaan di akherat...jadilah insan berilmu yang beriman dan bertakwa.
Aamin.

hmmm...lama acik tk hapdet..sbb tiada idea...sejak,
-
-
-
-
-
-
-

berebut PC dgn diorg ni.  Tak lama lagi diorg dah masuk belajar...maka acik tk la berebut lagi...dan ilham, akan mudah dtgnya untuk menaip dalam keadaan aman damai....yaaaaaahoooooooooo....hehehe..insyaAllah...

Sekian.

Monday, June 14, 2010

Mengapa




MENGAPA OH MENGAPA?










Mengapa seseorang Yahudi dibolehkan menyimpan janggut untuk mengamalkan kepercayaannya. ..






...tetapi bila seorang Muslim berbuat demikian, dia dianggap ekstrim dan pengganas?


________________________________________






Mengapa seseorang rahib boleh meliputi keseluruhan tubuhnya kerana memperhambakan diri kepada Tuhannya...










...tetapi bila seseorang Muslimah melakukan begitu, dia ditekan?


________________________________________










Mengapa bila wanita barat menjadi surirumah,


dia dihormati kerana dikatakan berkorban untuk keluarganya. ..






...tetapi bila wanita Islam berbuat begitu, mereka kata, "dia mesti dibebaskan!"


________________________________________






Mengapa mana-mana gadis boleh ke universiti dengan berpakaian mengikut kesukaannya kerana punyai hak dan kebebasan...






...tetapi bila seseorang wanita Muslim memakai hijab, dia tidak boleh menjejakkan kakinya ke universiti?


________________________________________






Mengapa bila seseorang kanak-kanak meminati sesuatu bidang, dia dikatakan punyai bakat...






...tetapi bila seseorang kanak-kanak meminati Islam, dia dikatakan tak berguna?


________________________________________






Mengapa bila seseorang Kristian atau Yahudi membunuh, agamanya tidak dikaitkan... tetapi baru sahaja seseorang Muslim didakwa melakukan jenayah, nama Islam turut diadili!






Mengapa bila seseorang berkorban diri untuk melihat orang lain hidup, dia amat disanjungi.. .






...tetapi bila seseorang warga Palestin melakukannya untuk menyelamatkan diri, keluarga, rumahtangga dan masjidnya,


dia dikenali sebagai seorang pengganas?


________________________________________






Mengapa bila seseorang memandu kereta mewah dengan cara bahaya, keretanya tidak pernah dipertikaikan. .






...tetapi bila seseorang Muslim melakukan kesalahan, orang kata ia adalah kerana agama Islamnya!


________________________________________






Mengapa kita terlalu percaya kepada akhbar...






...tetapi selalu persoalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quranul Karim?

 
 
 
Tempel dari email yang diterima.

Thursday, June 10, 2010

Awas Promoter perkhidmatan Telekomunikasi


Sangat geram dengan promoter2 telekomunikasi dan yang lain-lain yang suka memaksa orang lain melanggan perkhidmtan atau barangan yang mereka jual....
Kekadang, bila kita lalu tepi atau depan mereka, mereka akan tahan, dan halang perjalanan kita.  Pada kita yang dah biasa dan faham dengan tektik-tektik mereka ini, tak apa lah.  Tak layan. Tapi pada yang tidak berpengalaman, akan mudahlah terpengaruh setelah dipengaruh dengan kata-kata manis mereka.

Ini yang telah berlaku pada salah seorang anak acik... bila mana tiba-tiba sampai bil telefon tertunggak, padahal tak pernah pun guna telefon bimbit yang berbil.

Hangen okeh....!!!  Yang dia pegi sign borang yang promoter tu bagi, buat apa....

Kan dah kena klentong....!!  Berhutang....dapat surat notis hutang dari syarikat pengutip hutang tu lagi.!! Silap2 nanti datang carik pulak rumah ikut alamat yang dibgikan tuh...!

Lagi satu, silap2, nama dah jadik black list sebab ada hutang.  Saper yang susah nanti?  Mereka dan keluarga mereka!!!

Nak bayar jugak....for nothing???? Tak guna pun servis tu.....?? Oh tidakkkkk!!!  Baik acik yang idup ibarat kais pagi makan pagi ni guna duit sebanyak itu untuk perbelanjaan makan pakai anak beranak.

Acik dah antar surat ugutan...errr..boleh la katakan ugutan.  Kalau tak dibatalkannya utang anak acik tu....acik akan panjangkan surat tu pada pengerusi dia... mesti ada pesbuk dia kann?????

Tak pun, acik antar kat Persatuan Pengguna....atau kat Kementerian Dalam NEgeri, atau kat Kementerian Wanita Keluarga dan Masyarakat...acik akan antar kat sokabar.....kat pesbuk semua...

Ha...cuba la main2 dengan acik ni...jangan pandang sebelah mata okeh!!

Moral of the Story:
Jangan mudah terpedaya dengan promoter2 jalanan....nnt tak pepesal tepaksa begolok gadai...
Promoter2....jgn memaksa orang menjadi pelanggan.  Pastikan anak2 yg masih bawah tanggungan, mendapat kebenaran dari ibubapa untuk membeli atau melanggan perkhidmatan mereka.

Sekian.

Thursday, June 3, 2010

Jam Dua Pagi


Dah lama tak berceloteh kat sini.. bersawanggg lagi blog ini.  Ni gambar dah lama. Masa mula-mula di opis baru tempat acik bertugas.  Dan ni jamuan pertama acik msa menjadi warga di sini. Kelihatan dalam gambar ni, pegawai-pegawai dan kakitangan yang sedang menjamu selera.
Ni pulak, CC kat sini ... 

 
antara makanan yg kami diorang bawa..potluck ni..


Bebaru ni juga di pejabat ni dilakukan reshuffle di kalangan pegawai. Dan antara yang terbabit, bos kami juga.  Belum sempatpun kenal beliau.. Dan mulai kemarin, kami dapat lady bos sebagai pengganti.  Bye bye and welcome.


Ayatku ayat statik. Entryku entry statik. Kaku, beku.
 Tarikh Entry mula ditulis: 21/5/2010.
 Tarikh Entry dipublish:  arini.





APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-