Sunday, August 30, 2009

Apo nk kato

Sekejap lagi nak balik kampung. Nak buka poser dgn emak acik. Sementara anak2 ada balik bercuti ni. Sepanjang minggu ni mood tk baper nak ada untuk update blog... tah le.

Semenjak syira sakit aritu, acik cam kehilangan mood itu. Sekarang SYira dah semakin pulih... Alhamdulillah. tapi mood acik tk pulih lagi...ni nk cober pulihkan semangat smula...heheh

Dalam bulan puasa ni kat opis ada buat Tadarus Quran waktu rehat..sbb tu acik idak lepak sgt kat depan PC taim rehat. Kerja pun melambak2 .. balik rumah, nk siap utk buka puasa pulak. Sbb tu jugakla gaknya acik idak baper ader mood nk membebel kat sini.
Awal poser...acik buka puasa sowang2... salu la sembang2 malam betemankn tipah vogue yg juga buka poser sowang2...mengkesiankan diri kami memasing. pehtu, anak acik si Zayani balik bawak kawan2 dia..buka poser. Beli memacam utk pewot diorg. *pewot acik nompang je.. Bila kawan2 dia tawu acik buka poser sorang2...kawan2 dia marah... naper kau tk temankan ummi buka poser...dah la duk dekat sini je...!! Tk per..nnt kita buka poser hari2 kat sini.... !
 
Maka itulah kisahnya, buka poser ku meriah 2-3 ari tu dgn adanyer bebudak UPM tuh... ada sekali tu, opismet aka jiran acik pulak buka poser dgn acik. Makan apa? tu toksah tanya la..acik masak sendiri...sbb tk rajin nk gi PARAM tuh...makan nasik je pun...sedap ato tk sedap...ngko makan je la..berkattt ...hehe

Jemaat, Hazirah balik coti dengan ieqa (kazen dia...)... petang dah dekat nk buka poser, diorg sampai. Acik masak cam ribut je..sampai daging tk sempat empok...sbb nk kejau dia kat stesen komuter. Hantam la...sampai je umah, dah azan..maka kami buka poser ngn kurma standby acik kat dalam keter, lokasi, di besmen parking kuarters acik nih.

Shahmah pulak balik tgh malam...nek bas...huhu..ingatkan dia nek motor yg dia beli tuh.. tayar botak la umi...tk bani bawak la pulak..! Memuler dia suh amek kat Putrajaya Sentral..pehtu kensel.. suh amek kat Puduraya sbb dah tk de tren dah nak balik Ptjya....

WHATT? PUDURAYA??? tetengah malam buta ??? Oh tidakkk..!!! Akhirnya, acik amek dia di R&R Serdang...besama sorang kawan dia.. letih kami nih.. maka balik je umah, tdo ngan lena...lalu terlepas bersahor. Namun acik sempat gak minum dan makan sepinggan...*ko lepas diri je kan acik..!!

Hari Sabetu, acik ngan kazen acik gi Kepong, nk amek mak sedara yang dapatkan rawatan kat spital Selayang. Sebelum tu ngantar Ieqa ke Putraheight...teruih gi Kepong...sbb kata kakak acik...jalan dari situ lagik dekat klu nk gi Kepong..huh....dekat??? jawoh gak...bek la acik ikut jalan aritu lagik.

Balik dari Kepong, acik masak memasak sebagaimana sorang ibu yang solehah buat untuk anak-anaknya... kali ni masak daging gak.. masak rendang kari daging utk di makan dengan nasik...dan goreng kuey teow... cukup aaa tu...tk yah gi beli kat PARAM pun kinyang. Dan subuh ni....acik telajak dari sahor laaaagikkks...... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

Saturday, August 29, 2009

kenapa?

Tak hapdet2 nih..?? Sebab tk ada idea laa.. idea smua terbang....tk kembali lagi. Dahla..kira dah hapdet ni. Sekian.

Wednesday, August 26, 2009

Morning Pray

Give her strength to fight the pain.... Siti Norsyarira, my officemate that still struggling to survive from the pain of the uninvited sickness... Now, still in ICU...unconscious (the moment I vst her yesterday..) ... location: Hospital of Kuala Pilah. hope today will be better than yesterday..we miss you dear...get well soon.

Tuesday, August 25, 2009

PTK ituh

Hari ni acik exam PTK buat kali yg ke berapa tah... paper 1 dah lulus dengan cemerlang nya... (tah camner leh lulus, aku pun tatau..sbb tk study pung....hahah..) Ni paper 2.... Khusus... ingat nak study malam tadi. Tapi...acik rebah...bersama juadah berbuka poser yang over okehh...!! Nur Zayani n d gang tetiber dtg menyerbu... maka jadikla majlis berbuka poser ku yang salu hambar.... kini menjadi meriah giler... tapii.... daya ketahanan mata ku amat lemah.... lalu, sepemergian mereka.... aku tumbang... lalu aku pasrah untuk peperiksaan ini...... hahahaa... Katanyer...klu tk lulus cemerlang gak yg ni...tk leh amek dah...hingga ke tempoh tertentu.. Ye ler...stended acik ni...mesti lulus baik nyer...cumer tk cemerlang... jenis ni yg tk leh amek lagi. kalu nak amek gak lagi...kener dptkan result yang serendah2 mungkin, tapi jgn kasik gagal...bikin malu je....errr...boley lakk!!! ...heloooo...saper nak result rendah..?? dan...mcmana nak kasik lulus cemerlang pulakkk... pernah dulu pulun study sampai amek2 cuti.... tapi result...tetap sederhana... pehtu dah tk koserr nak study.... jawab je laaa.. (da tau nk pekse... pesal tk study dari awal dulu lagiiikk !!! )

Sempena bulan yang molia ini, acik harap adalah limpah kurnia dari Ilahi, merezkikan acik dgn result cemerlang utk peperiksaan kali ni.. klu tk, tutup kodai la acik...utk daftar amek pekse lagi pasni...lalu..tak dapek la naek gaji di tangga teratass...ewaaahh.. errr.. ye ler... P1 , pehtu P2... (acik da lepas ni...) kini acik mengejar tangga gaji P3.... cipot je pung...tpi ...naek la sikit...hehhe..

Syukur Alhamdulillah atas apa yang direzekikan pada ku..

Monday, August 24, 2009

Dia dah pandai...

Jumaat lepas selepas waktu kerja, acik balik kampung dengan anak sulung acik, Nur Zayani... *apa motif sebut nama penuh dia? Nak amek berkat dari nama dia... salu sebut Yanie....Yanie... cahaya dia pi mana? Nur Za salu dicicirkan dari sebutan.

Jadi, doa tiap kali kita sebut nama dia, da ilang... Erti nama dia dalam bahasa Arab, Cahaya yang cantik...klu tk silap acik la. .. so, sempena Ramadhan yang mulia ni, acik nk sebut nama dia slengkap mungkin... bia jadik satu doa...doa seorang ibu tuh... jgn memain..

OK...teruskan penceritaan. Waktu bergerak dari Serdang, dalam pukul 6.30... err..lebih mungkin. Salah acik gak. Balik je dari kerja, lepak lagi depan PC...tk sedar hari dah makin petang menjejak ke malam... tk muak2 ke duduk depan PC tu...!! (Tempelak diri sendiri nih..!!)

Senornya Nur zayani yg mintak di delay kan waktu bertolak kami, sebab dia masih dgn kerja2 di lab nya... ummi dia terlajak je.. sesampai je di kolej nya.. acik terasa nk serahkan stering dan seluruh badan kereta pada dia... Dia pulak bawa roomate senama dia, si Nur Zayani Kassim... dahh...dua cahaya yang cantik berada di dalam kereta itu... adakah yakin aku memberikan stering kereta padanya? Yakin boleh!!! Aku sedar akan risikonya, dalam keadaan jalan yang sudah tentu masih sesak, di mana, masing-masing mahu pulang berpuasa bersama keluarga di kampung petang ini. Tak aper.... aku nak cuber terai test si Nur Zayani ini.

Maka dengan kondifen nyer...dan seronoknya dia sebab diberikan kepercayaan memandu petang itu. Bermulalah perjalanan yang membosankan menuju ke arah negeri beradat itu. Memula jalan agak lancar... tapi, sampai di nilai, jalan dah mula perlahan. Sebelum Nilai lagi sebenarnya. Acik memantau cara pemanduan Nur Zayani...

Ada dua kali termati injin.. tak apa.. di maafkan.. *Dalam ati kata... JAHANAM KETER AKU... Jalan amat perlahan... hari semakin gelap... perancangan nak ikut tol Pedas Linggi... biasanya acik ikut tol Seremban PD. Tak pe la..nk mudahkan pemanduan minah nih. Nur Zayani Kassim yang duduk di belakang memang tidak lelap dari awal perjalanan lagi. Belum yakin yang padu okeh.
Di pondok tol, acik mengingatkan dia... rapat lagi dan lagiii..nanti tangan tk sampai nk swipe kad Tach en go tuh.. dia amat konfiden yg tangan nya akan sampai... ye..masa kat tol Serdang, tgn sampai... lepas dan lulus...


Tapi di tol Pedas Linggi itu, tangan tidak sampai. Memaksa si pemandu buka pintu kereta untuk menyampaikan swiping kad T nG itu. Bila misi berjaya (swipe kad itu) maka dgn gembira Nur Zayani itu menekan minyak meneruskan perjalanan. Ada bunyi ..... Crackkkkk!! ..... sewaktu tayar mula bergolek meninggalkan pondok tol. Nur Zayani itu kata, batu agaknyaa ! Lalu beliau memandu dengan penuh gembira sebab perjalanan telah sampai ke destinasi.

Perut memasing dah lapar. Bila sampai di rumah mak acik, memasing melompat turun dari kereta..menuju ke dalam rumah.. Tapi si Nur Zayani yang memandu itu.... buat muka blurr??? Mana beg akak????? Nur zayani Kassim lagik blurr... Kan kau bawak tdi ? !! Alamakk.... jangan-jangan yang bunyik cracckkkk... tdi tu beg akakk... !!! Alahai ummii....dalam beg tu ada duit RM500...!!!

Duit kutipan peserta2 yang bersama dia dalam misi Projek Final Year dia di Teluk Intan, Perak nak gunakan pada esok harinya.. tak ketahuan arah dia.... saper suh letak beg kat tepi pintu !!! Lalai yang membwa rugi diri sendiri. Ala...akak tk pasan beg tu jatuh..! Acik diam je... tk leh nak memarah... masuk dulu dalam rumah dan solat Maghrib, doa pada TUhan, moga akan bertemu kembali beg itu... pehtu amek kunci keter, mendrift bersama Nur Zayani itu menuju ke pondok Tol Pedas Linggi. Sib la tk baper jauh dari rumah mak acik.

Katanya dalam beg itu ada bekas cermin mata dia... purse buruk dia... dn beberapa barang lain. Handphone??? Akak tetinggal kat kolej...uiihh....terang-terang dah nampak hikmahnya tertinggal handphone itu...Alhamdulillah.. Sesampai di Pondok tol itu, dia terus bergegas bertanya pada petugasnya.

Acik perati kegelabahannya dari dalam kereta aje. Pehtu acik nampak dia menghala ke arah pejabat pengurusan di situ. Sebentar je..dia dah keluar....dengan menyandang beg yang dikatakan hilang itu...!! Fuhhhh.. Alhamdulillahhh..semuanya ada..yang rosak, hanya tempat cermin mata sahaja...itu yg berbunyi Crackk...waktu tayar kereta menggeleknya tu.. masuk2 jer dalam kereta, dia kata.... Cepat-cepat jalannnn....jgn lelama kat sini...akak maluuuu!!! aiiikk...aper nak maluu..... kata acik. Sebab pakcik tu tadi check dalam beg nih... dlm beg ni ada suar dalam akakk !!!
uwaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh.... wakakakakakakaaa.... acik gaser nak bukak pintu kejap....nak golak bebesar kat luar keter....

Sebab itu ropernyer dia kemalu-maluan.. Kami balik kampung untuk bersahor je dgn emak acik... adik dia si Hazirah balik naik bas bersama kawan se Matriknya, bernama Nadirah...dah ada menunggu dari siang lagi... Well.... Nur Zayani dan Nur Zayani... Hazirah dan Nadirah... 4 orang nih... di jamu spesel dik nenek diorang... masak rendang okeh...!!

Kalau sya ada..dengan acik....baru cukup korum... pasangan sama nama ekkk sya....heheh...dah lama sya tk datang kampung acik..pokok bunga idup ke??.. Lepas makan sahor dalam pukul 4.30 pagi, kami bergegas bergerak balik ke Serdang semula kerana Nur Zayani akan meneruskan kerja2 projek Final year nya di T. Intan, Perak itu...( ada sawah ke kat sinun???..klu lapar tk ada makanan taim nk buka poser...blh la gi umah ckLah ye....heheh..) ...dan acik serah stereng lagik pda Nur Zayani ituh... jangan harap acik nak tdo..walopun mata amat mengantuk okeh...

Kerana pemantauan dan tugas sebagai pemangku pemandu atau co pilot perlu di jalankan. Dia kekadang tk pasan kekalau ada hanjeng yang melintas...atau kobau kat tongah jalan itu. Kena berhati2 memandu dalam gelap. Anyway, acik nak ucap tahniah pada Nur Zayani, kerana semakin menunjukkan improvement dalam pemanduan nya. (walopun dalam ati kata... JAHANAM KETER AKU !!!) Moral of the story; -Jangan letakkan barang berharga di tepi pintu sewaktu memandu. Besar kemungkinan akan terjatuh apabila pintu di buka. -practise makes perfect..

Sunday, August 23, 2009

Dia bukan P Ramlee...

Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terserempak dengan kuiz ini di laman Fesbuk anak acik si Shahmah...

Shahmah took the Siapakah Anda di Zaman P Ramlee quiz

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*
and the result is P Ramlee
anda saling tak tumpah macam P Ramlee
Ini jawapan dari Kuiz itu.... sebelum ni pun ada knkawan dia kata dia ader roper P Ramlee... dia abaikan je...tpi biler masuk kuiz nih...kuar stetment dari kuiz yang main rawak je menjawab nih... gasernya mesti dia nak beguling2 golak pasan agaknya.... Cuber tgk idung dia...mana ada srupe P Ramlee pung... mengongg la kuiz tu.. Ada ke fatot? camner dia leh sesat ke arah goper P Ramlee lak? Kenan kot? Acik minat sangat kat P Ramlee??? ooohh...tidakk...besa2 ajer... Tapi dia memang berbin kan Ramli... bukan Ramlee... bukan P Ramlee... Cer tgk beza ato persamaan muka diorg nih... ada ke sruper?
















P Ramlee ahli mozikk... Shahmah.... ohh tidaaaakkk... TIDAK ADA KETURUNAN KU YANG MENJADIK AHLI MOSIKK !!!!


















Lebih-lebih lagi lah bukan Mat Rempit.....





























Tatapiiiiii.... anak ku adalah ini..... KONTRAKTOR BERJAYA..... !!
pekejadah P Ramlee duk ataih bumbung gini??

hehhe... omak yg brangan.....lebey pulak kan. Oklah.... nak besahor dah ni... itu ler...gara2 tdo awal... sesubuh taim org tdo, acik merapu... bukan nak tahajud ato baca Quran kannnz.. oke..oke...nk pegi la nihh... Sekian.
 

Friday, August 21, 2009

Sudah Mati kah?

Dah mati kah aku..

Sekali lagi...aku tringat, kalau aku mati...macamana gaknya..

Pagi ni, aku macam kaku....kaki lurus...tgn di sisi kiri dan kanan seolah gitu selesa tidak mahu bergerak. Mata ku celik. Kelip2 tapi kepala tidak bergerak. Dari pembaringan, aku lihat PC buruk aku masih beroperasi sendiri. Melalui YM aku yang memang sentiasa online, aku dapat dengar lagu dari radio CBS yang aku onkan..lagu-lagu Inggeris 70an...adeiiihh...naper tidak aku pasangkan ayat suci Al Quran...irama nasyid ke.... idak la matiku membawa pendengaran akhir yang sia-sia ini.

Aku lihat di atas dadaku....ada kitab Hidayatussalikin, yang aku nak baca, tapi mengantuk sangat lalu ia hanya bertenggek di situ...*mana tau, aku dpt ilmu laduni....segala ilmu dari kitab tu akan menyerap masuk ke dada ku... yaaa..kan org kata 'ilmu di dada?' hehehe..

Sekurang2nya ada kebaikan terakhir yang aku lakukan semasa ada nyawaku...niat untuk menuntut ilmu. Ketika itu, aku baru sahaja lepas mandi... memang awal giler aku mandi hari ni. Sebab tu aku ngantuk semula... dengan menyarung pakaian bersih. Mudahkan..orang yang menguruskan aku, kalu aku betul2 mati....

errr....orang menguruskan aku? Aku tepikir... akan adakah orang yang tahu bahawa aku telah mati di kamar sepi ku ini sendirian?

Anak-anak? Diorang tkkan tipon aku kalu diorang tk ada keperluan... aku pun kekadang tk sempat ngangkat tipon klu tipon bunyik.... orang mana tau aku dah tk ada nyawa...KALOOO laaa.. Kawan-kawan? diorg aper pedulik? ader ke yg nak tipon aku? Kecuali kalu ader hal je laaa.. ader ke hal diorg kalu taim aku mati nih..?

Maka akan berulat lah mayat aku ketika di temui pada hujung minggu nanti...tu pun kalu si Yanie tu rasa nak carik makanan, balik rumah.. (iyer...dia balik klu dia rasa lapar dan kat kolej tk ...de makanan...dan poket dia kering jerkk....errr...) ...atooo...dah tinggal tulang nnt, baru mayat aku ditemui?

aarrrghh...tk dpt aku bayangkan. Sambil mata aku tekelip2 lagik di pembaringan, aku bayangkan, ada tak orang yang melawat jenazah aku yang dah berulat ni? Sedara mara? Kawan-kawan? Diorg datang tak?? Ngkorang datang tak???? Ngkorang adiah Fatihah tak kat aku??? Ngkorang ngumpat aku tak kat ujung mayat aku? Ato ngkorang akan puji-puji aku atas kebaikan yang aku tk buatpunnn..... toksah la reka2 kebaikan aku... cukupla katakan aku ni baik masa idup aku...gerenti aku rsa tenang.... dari ngkorang kata aku banyak utang (err..aku ada utang ke...) ...kata aku banyak musuh...kata aku tamak...huhu.. kata aku salu kener tipu...kata aku ni buduss... isk...(aku mang kekdg bodoh jugak...)

Aku bayang takat tu je...taim mandi , kapan, masuk kubur smua tu aku lom bayang lagik...

Belum lagi bayang soal mungkar nakir...belum lagi bayang padang mahsyar...neraka...

syurga? aku tanak bayang...kerana aku tawu... syurga terlalu jauh ntuk ku gapaiii.... aku banyak dosa... tatau la..sama ada Tuhan ampunkan dosa aku ato tidak....sebab terlalu besar dan banyak dosa aku... aku tanak bayangkan surga itu... tpi jawoh di sudut atiku kecil ku...aku mengharap agar dosa ku diampunkan. ..itu je yg aku mahu dari Rabbul Jalil...KeampunanNya, keselamatan aku dari api neraka ituu... errr..aku dah langkau....gi terus bayangkan neraka pulakk...iskk.. Nauzubillahiminzalikk...

Akhirnya aku cuba bangunn...dan ternyata...aku belum lagik matii... Alhamdulillah...aku masih bernyawa dan berpeluang memohon keampunan dn petunjuk Ilahi Rabbi...

Sekian.... ader perhimpunan bulanan jap gi... tapi perasaan yg aku alami pagi tadi, buat aku jadik fendiam hari ni..... aku takuuuttt...takooooottt...takut mati sensoranggg....!

Thursday, August 20, 2009

Alangkah indah

Alangkah indah hidupku, biler aku dapat menggembirakan semua orang..
Meskipun aku menangis..

Bisa membantu mereka yang memerlukan...
Walaupun aku serba kekurangan..
Alangkah syukurnya,
klu aku dapat mengikat kembali silaturrahim yang terputus antara sahabat.... maupun saudara....
Sebagaimana syukurku jika mampu mendamaikan antara dua suami isteri...

Tapi bagaimana? Sedang aku sendiri punya ramai yang memusuhi ku...

aku sendiri hidup sunyi...dan berduka....

Aaaaahhh..aku tak pedulik...
aku mahu stiap orang yang aku kenali gembira hidup mereka.......

aku benci airmata.... aku benci kata nista.....
Aku pencinta kedamaian....
aku pencinta kasih sayang...

tapii...aku jua tidak sempurna...

kerana tidak ada manusia yang sempurna... yang tidak melakukan kesilapan....

Kekadang aku disalah tafsirkn kekadang aku salah tafsirkan

Kekhilafanku... sering mengundang perpisahan...

Namun aku pasrah...segalanya berhikmah..
aku sedih... aku simpati... itu je yg aku ada... untuk mereka....
Dan doaku.... mereka kan ketemu bahagia..
Hidup dalam gembira bukan dalam berduka.

Sekian.

Wednesday, August 19, 2009

FISHING TRIP

AMARAN: KISAH NI AGAK PANJANG. KLAU TAK SUKA MBACA, TK KISAH LA KALU BACA KAT ENDING JE ATAU TENOK GAMBA JE... errr...

Setelah tarik2 tali kejap jadik kejap tk jadik, akhirnya acik pergi jua menyambut panggilan pulau itu....memancing. Sekarang masih rasa letih yang tak hilang lagi. Hari Sabtu, pagi-pagi ..(tk gak pagi... da dedekat tghari gaks) acik bertolak pulang ke kampung sorang2. Sementelahan Yanie pun tk ada.... gi buat projek final year dia di celah mana tah, kat estet Perak tuh..

Dari kampung, petang baru bergerak bersama sepasang somi isteri yang memang dri dulu rajin gi mancing...yg salu ajak acik... sbb dia tau acik giler mancing..cumer...tk dak geng jer.. Senarai barang-barang yang nak di bawa dah disemak... antara lain, baju, suar, kemah, parang, lampu ayam, pancing dan eksesorisnya, mancis, ketas sokabar, baju ujan, jeket, toslait, ubat-ubatan dann makanan....DAANNN PALING FENTING...AIRRRR.. acik wat sandwic sardin je...

Masa kat umah emak acik tuh tdi. Cukupla...klu makan bebnyk, takut susah nak carik tempat nak melabur...tpi acik bawak gak sebekas buah betik...haha...nayer kenkwn yg makan tuh..sbb acik makan sikit je pun. Acik ikut je mana diorg nak bawa. Konvoi kereta. Kami mengarah ke Port Dickson. Dari kampung acik ke tempat tu, tak jauh rupernya... kejap je da sampai..dlm 10 mt, sambil mandu, sambil bagi repot kat tipah vogue...yg warning acik suh pandu hati2... baru nak jawab sms nak kata 'ok', tetengok, da sampai.. aper kess kannz? (kalu bawak pelan, 50kmj, akn mkn masa 1 jam je) ...aler.. lepas pekan Pasir Panjang tu je.. kat Sg. Sekawang ruper2nyer.

Tapi mang acik tk penah masuk tempat tu lagi. Pendek citer...(kalu dpt dipendekkanla..) kami parking keter kat depan umah kampung kat situ..dan naik bot ke Pulau... Pulau Asam nama dia. Laut amat berombak dan acik rasa amat gayat juge okeh.. tak brani nak kuarkan kamera amek gambar masa pegi tu...takut tecampak kamera kat dlm laut tu plak. Tapi acik guna hp je.. Hp lak tk leh donlod...sbb guna infra red je...amat la antik nya hp acik tu kan..tk pe, janji leh sms. Pjalanan dalam bot makan masa dalam 5 minit je....terumbing ambing merempuh ombak tu, kejap pun gaser cam lambat sungguh sampai. Yeszz... fulau yang comel je... Sesampai je...terus susun2 barang dan besiap utk menyerang ikan2 di air. Explore pulau dulu.
Kat pulau ni ada satu tandass... Seramkan nampaknya....sorangpun tk bani nak guna...kata Dak Nur...tandas tu tesumbat pasir..
Kami terus dan berterusan sampai la petang, malam dan subuh, duk mancing..mancing...dan mancing.... Sepanjang mancing, acik sempat men sms bagi laporan kat Dak Wos...yang amat gumbira sbb akhirnya dpt masuk dlm tonemen boling sama2 dgn tipah. Di samping Masnurin yg sik kutuk acik suh mancing kat Pet Society jekk...aperkah...??? hehhe Pehtu ada sowang kawan lak sms suh acik bagitau dia klu dah azan sbb dia berada di tempat yg tk dgr azannn... adeiiihhh... acik kata.. acik lagi jauh dari tempat yang dengar azann.... Cuaca mendung..petang tu dah ujan renyai2. Kami cecepat pasang kemah sesiap. pehtu sambung mancing. (luper lak amek gambar kemah..) ..ni le pasangan somi isteri yg baek ati ajak acik mancing tuh...veli sporting couple... Ni laluan masuk ke kawasan perkhemahan kami.Ni dak Nor... kawan acik masa kijer kat sekolah dulu..sgt rajin ..tk mcm acik...dan dia salu dpt ikan..huhu.. acik? dapat gakkk...! tapi asik terbelit tali pancing kat reel jer.... geram la... Tgk la fancing dia yg mahal..aciknya fancing yg beli kat pasar malam jerk...huhu Hari semakin gelap, lalu kami tinggalkan pancing2 tu tepacak kat pantai, untuk pergi mengumpulkan kayu api untuk dibuat unggun malam nnt. Lama jugak Dak Nur ni nak nyalakan api... klu orang zaman purba tu intai kami masa tu, mesti diorg gelakkan.. Tapi kiranya, Nur lagi sabar dari acik la... klu acik, lagi lambat api tu nak nyala.. minyak tanah tk bawak..hanya yg ada dlm lampu tu je. Sib ada sokabar, dedaunan kering, jadikkan umpan api. Akhirnya menyala lah api dengan maraknya...dgn bantuan Budin, sominyer dak Nur tadi. Dia gi hangkut tunggul bebesar yg acik tk larat nak hangkut..err...alasan. Masa tu dah gelap dah. lampu ayan dan lampu berbetri diorg menambah terangkan dunia kami tuh.

Kami amek hasil tangkapan iaitu.. udang dan ketam sahaja yg dijala oleh Budin, lalu kami bakarkan di atas api yang marak menyala tdik.. pehtu kami makan dengan rakusnya hingga selesai tinggal kulit2 bertaburan je... sedappp...manisss... (ader owang antar sms, kata ta elok makan tuh..nnt kener gout...!)...alahai....5-6 tawon skali je...hahah.. Lepas dah kenyang, kami sambung mancing lagik dan lagik.. Ni umpan yang kami gunakan..cacing punpun...masa tangkap gambar ni, cacing tu dah tk bertenaga, tk fresh cam masa awal2 tuh. Ni tapak perkhemahan kami...(semua gambar2 acik ambil pada hari kedua....) sbb tu nmpak clear. Malam tu, mak acik tipon, bagi laporan bahawa di kampung, hujan ribut dan kilat sabung menyabung sedang berlangsung. Dia risaukan keselamatan acik kat pulau ni. Acik kata kat dia, Don wori Mom.. ai yem ok.. Mak acik kata... LEAVE THE PLACE NOW !! Errrr....mana ada bot kann??? No, I cant mom...!! pray for my safety ...ok mom.. gud nite... Lalu acik teruskan aktiviti mancing.

Dalam pada tu, acik dongak ke langit....dan nampak kilat dari kejauhan...dan nampak awan semakin hitam dan gelap telah memenuhi langit. isk... nampaknya hujan dah nak sampaipun. tAWU tAKottt....hehehhe.. lalu acik kensel kan mancing tu...dan masuk ke dalam kemah je. Kawan acik laki bini tdi dah lama dah masuk kemah diorg.

Acik je semangat belebih nak mancing tanpa henti. Beberapa minit pastu, hujan disertai kilat petir yang sabung menyabung pun berlaku... Adeiiih...kemah acik banjir. Air dapat masuk melalui segala celah udara yang ade. Acik selamatkan kamera dulu..masuk dlm pastik awal2.

Syukurlah, air yg masuk, gi arah kaki je... err..tapi lelama, tempias2 tu smua masuk kena gak kat acik dan bembarang sesikit...kerana hujan lebat sgt dan angin terlalu kuat bertiup.. sib la tak cukup kuat untuk terbangkan kemah acik yg kocik nih..acik sarungkan jeket jeans yang acik bawak.. keliling dah lembap dah..

Habihla kemah pinjaman dari CIkIda ni basah....huhu..dah acik yg rasmikan kemah baru orang ni. Sepanjang hujan ribut tu, acik duk berzikir, sambil tangan ketik ketak ketik ketak, tekan sms antor kat org yg blm tidor lagik tu. Masa tu dah lebih pukul 12 tgh mlm .. kiranya, klu jadik apa2 kat acik malam tu, orang terakhir yang acik sms tu lah jadik saksi..yg acik bukan mati lemas.... errrr...kan tipah kannnn... sib kau nk layan acik malam tuh... ilang rasa takot acik taw...walopun kau kutuk acik...sbb gi tempat yg bahaya centu. Acik tau,
Tipah je yg lom tdo...sbb dia still excited sbb jadik juara bowling malam tu...heheh neway tipah.... ianya sungguh menyeronokkan...

Satu pengalaman...yg mencabar...adventure gitu. Lebih kurang 45 minit je hujan... acik telelap juga dalam kesejukan tuh. Tapi kejap je pun. sakit tengkuk tdo atas beg .. Acik tk dgr bunyik ribut lagi. Hanya bunyi kilat dan guruh bedentam dentum.. tupun cam da jawoh je bunyiknya.... Alhamdulillah.... lega...ujan da brenti. Acik tarik zip khemah dan kluar melihat keadaan sekeliling. Unggun api yang susah payah kami nyalakan tu, dah tepadam...komfem laaa...sbb kener ujan tuh.

Acik berjalan sorang2 ke pantai.... tgk pancing, kot2 mengena ikan pari ke.... tapi tadak laa... Dan acik dongak ke langit.... Subhanallahhhhhh... indahnya ............ Maha Suci Allah yang menjadikan alam ini. Setelah begitu ngeri dipukul ribut tdi... kini langit bersih....ada bulan tersenyum.... ada bintang bertaburan.... iskk.. tak dapat digambarkan dengan perkataan. Masa tu sekitar pukul satu pagi...lalu dalam cahaya bulan samar2 tu, acik meneruskan aktiviti memancing...

Acik memang centu...mancing nyer pasal, tak tdo pun tk per.. giler ke??..... dah hampir 3 tawon acik tk mancing camni tau. Jadi acik tkkan buang masa...bukan senang orang Putrajaya nak dtg mancing..hehe Mujur acik uzur dtg bulan..jadi idak le menyukarkan untuk bersolat...cam masa mancing kat pulau tahun2 dulu tuh. Budin keluar juga mancing sekejap..Dak Nur dah lama ke alam mimpi...sampai tk sedarpun yg kemah dia juga banjir masa ujan tu....pehtu Budin pas pancing dia yg mahal tu kat acik..suh acik take over...dia nak sambung tdo... cehhh.. acik bukan jenis suka guna barang orang...takut rosak okeh..! Dan itu lah yang berlaku pada pancing dia...acik tersangkutkan kat batu...huhu ..

Bila dah tk dapat tarik..acik tinggalkan dan guna pancing murah acik balik...padan muka acik.. Ikan? dapat gak sekor dua ikan gelama yang cecomel tu. BUkan apa...masa kami datang ni..ada orang pasang jaring keliling pulau...jadik, ikan bebesar tk lepas masuk... yg lolos, ikan kekecik je lah nampaknya..itulah rezeki kami.... susah jadi nelayan kannnz.. Lupa amek gambar ikan..senornya tk nak kamera busuk ikan..hahah ni ikan dah masuk pastik baru tingat nak tangkap gamba. Lelama, haripun siang. Acik masih di pantai. Bagi makan ikan je...yg dpt nyer sikit.. Tapi acik puas hati. Dapt menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan...amat permai melihat laut yang dah tenang...idak lagi bergelora..langit yang biru..









Matahari da mula mancar.... cerah ...indah...Subhanallah.. Kami berkemas, kata dreba bot tu...nk mai amek kul 9 pagi.. lepas siap mengemas...tunggu la..sambey rayau2 keliling fulau... tangkap gamba sendiri..tangkap gamba batu...pokok...laut...burung camar..err...cicak.. Layan pemandangan ni...Nak mancing lagik, umpan lak da abis..pancing pun dah dikemaskinikan.











Tak abih story lagi...Akhirnya boat datang amek kami....dah tengaharipun. Sib bek tk dtg amek lepas ari raya cam kata masnurin tu..hampeh ko mass....takkan den nak rayo kat pulau nih...wakakaka.. ni masa dlm bot. Ada brani kua kamera..sbb laut dah tk bergelora..ombak sederhana aje... idak lah terumbang ambing sngat dah... Klu tgk muka memasing masa tu..mang amat letih kelihatannya.Muka tk mandi..hehe Tapi acik da mandi PRamlee...basuh muka dgn air tawar yang acik bawak.

Sampai jer di tepian pantai...kami kena lalu satu lagi ujian.... harung lumpur.... adeiiihh....awat tk habaq awai suh bukak kasuttt!!!... punyalah berat kaki nak di angkat mengharungi lumpur yang pekat bangat tuh...dengan kasut sandal yanie yg acik finjam nih...sib tk putus...hehhe.. Beselumat lumpur sampai ke betis seluar okehh...geli? dah tk de geli dahhh..kepaler ni dah weng weng dah...nak balik cepat. Kami bayar tambang...satu kepala RM10 jer...murah kannn???

Puas hati la...walopun kener rempuh lumpur tuh... mana tk lumpur... ujan lebat malam tadi tuh.. Balik kat umah emak acik...acik mandi2....(masa ni baru acik pasan suar yang acik pakai, koyAKKK !!! harap2 tk de la yg nampak...uwaaa... acik ada rsa something koyak msa kat fulau tu lagik..tpi acik hingatkan baju vest yg acik pakai tu yg koyak...so, wat slamber dog jer la....huhu...) pehtu siang2 ikan yang kawan2 acik bagi ...(semua) kat acik...(sbb diorg malas nk siang ikan kekecik ...! ) adeiiihh.... mata dah bebetul tk larat rsanya..

Indai acik ajak gi kedai pulak...nk beli beras dan barang2 dapur dia..... makanya, anak yang solehah ini tidak la membantah, walopun mata dah tk leh nak bukak dah... Balik dari kedai...acik terus kemas barang dan bergerak pulang ke Putrajaya.... dengan keadaan mengantukkksss... Ni lagik tipahvogue amat marah kat acik...dah la aritu buat dia gayat masa acik hangkut dia...tak per tipah..tima kasih atas kekonsenan Tipah tuh....acik akan salu ingat pesananmu.

Mengantuk kali ni mang tahap otromen.... hinggakan 2 kali acik bermimpi...ketika memandu tuh... baru nak stat mimpi, acik teseda...baru nak stat...acik tekan minyak...dan teseda lagik.. Fuhhh...mang bahaya... masa nak cari R&R Nilai, nak benti tdopun, acik nyaris langgar satu keter masa nak cilok masuk kat R&R yang nyaris nak telepas tuh.

Maknusia kan...selagi tk kener...tk beringat..tapi pecaya lah..acik sentiasa beringat.... cumer kekdang je tk teringat...huhu.. Acik dpt tdo seketika di R&R tu...tk lama...acik tk suka benti lelama sesatu tempat... perjalanan diteruskan. Kali ni mata dah segar sikit...sikit je. Alhamdulillah...perjalanan selamat berakhir di Putrajaya semula.. Ai yem so hepi... untuk pengalaman kali nih...sonok walopun letih ..

Tuesday, August 18, 2009

Anak-anak ikan ku..

Selepas beli 4 ekor ikan guppy jantan pada hari Rabu lepas, Khamisnya, acik dianugerahkan dengan kelahiran 24 ekor anak guppy... sungguh gumbira...sbb dah lama dah ikan guppy acik tk beranak-ranak... yang mati je banyak... Ikan yang beranak ni acik beli kat Bangi gak dalam 2 bulan lepas... Dalam bebanyak tuh, acik terperasan sepasang kembar SIAM!..SUBHANALLAH...uwaaaahh.. ingatkan kot perut dia tesangkut ke...tapi setelah di zoomm kan kamera..mang sah telekat.. sian ikan tuh.. nampak aktif ke sana ke mari. Saiznya sama dengan seekor anak ikan yang normal.. sama lah kalu kembar manusia gak...kembar biasanya kecil je...... Tapi... keesokan harinya, acik tgk si kembar dah tk bergerak. Dah kaku.. huhu... Akhirnya, mereka tk dapat survive.... dah ajal gak tuh. Hasil pembedahan setelah ikan mati.... dapat dipisahkan..memang terlekat di perut... Iskk...ikan pun ada yang kembar siam eeekkk.. bukan orang je

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-