Friday, May 1, 2009

Cutikah ?

Hari ni Hari Pekerja. Cuti Hari Pekerja. Tapi acik akan pergi bekerja hari ini. Kenapa tidak cuti? Kerana acik adalah pekerja. Pekerja tidak mementingkan cuti...sebaliknya perlu bekerja. Kalau cuti pun... ala....sehari je.... Takper lah, biar orang lain pergi bercuti, tapi acik masuk opis dan bekerja. Kerana itulah dunia acik. Kerja!! Kerja!! Kerja!!! Sampai emak acik kata, 'kau keje tk ada cuti2 ke????' Adeiiihh... acik tidak menyalahkan kerja. Tiada siapa memaksa acik ke opis pada hari tidak bekerja. Kerana acik rasa opis itu adalah rumah no. 2 acik... amat bahagia rasanya duduk di dalam opis itu. Mungkin ada faktor2 yang menyebabkan acik gini, sebab acik tidak mampu untuk ke sana ke sini makan angin macam orang lain. Acik perlu menggunakan pendapatan yang ada untuk perkara penting untuk terus hidup. Acik bukan pekerja yang berpendapatan 4 angka pun... macam owang lain. Sebab tu gakla acik rasa baik acik gi kije...walopun coti. Orang lain blh la gi cuti dengan suami dan anak-anak. Tapi acik, mana ada somi tercenta kan.. anak-anak??? Mana ada kat umah... smua kuar blajar... coti pun belum tentu ada rumah. Ade je pojek diorg...sama ada urusan blajar ato jnjalan dgn knkawan... Acik hanya harapkan kenkawan yang masih lom ader kuarge, ato yg sama status dgn acik yg ndak ajak acik berpoyer2 gitu. Acik makan angin ke kampung je...utk jengok emak. Acik makan angin gi ngantar anak belajar je.. utk diorg berjaya di dunia. Acik makan angin, masa kener otstesen je...sebab semua ditanggung...boleh claim gitu.. Kalu makan anginpun, di kawasan Putrajaya ni je...percaya atau tidak, acik tk abih lagi explore kawasan pelancongan kat Putrajya ni. Taman Botani tu pun acik tk penah masuk. Taman Warisan tu stakat gi makan2... itu semuapun, biler ada geng ajak..klu tk...baikler aku makan telur goreng kat umah...dah kenyang gak. Tapi kan...semalam, acik gi main bowling.... ala..sesekali.. dengan kenkawan opis....hmmm.... nampaknya dah makin lemah prestasi menghantam botol2 itu. Dah lama tk main kan... its ok... nanti acik pektis kat rumah....baling botol2 air jus tuh... nak gi berenang...hmm..partner brenang dah tipon pepagi...ajak gi. Tapi acik dah nak gi kije...tk dpt la hikut... jogging dah lama tk pi..brenangpun asik tk leh jer... ok lah. Acik nak gi kijer ni. membebel pepanjang pun tk de gunanya. SELAMAT HARI PEKERJA UNTUK SEMUA YANG BERGELAR PEKERJA Sekian.

14 comments:

Tijah said...

slamat hari buruh cik. ala. dok umah pun bukan buleh rehat cik. lagi ramai umat lagi byk lak rekues eh nak mkn itu ini. baik la kojo kan? hahahaha

zino said...

selamat hari buroh... tapi macam mana boleh kerja ni.. kena minta OT 4 kali ganda tu.. sepatutnya hari ni semua pekerja kena cuti..

lupekanje said...

tijah..
betul tu..
duk umah lagi penin...klu asik tdo..klu ngomeh...ponek lak...tk la cuti hari pekerja namo ee kan..hahha..

zino,
acik gi round kat area umah angah tdi tu... cantik gak kan..tpi lagi cantik umah acik..hehhe...(tk nk kalah...) ..

jane said...

salam acik,

ok ok...gi lah keje....! (sambil sinsing lengan nak lap2 lantai...air teh tumpah pulak!!! - tensen!)

xiiinam said...

...Orang lain blh la gi cuti dengan suami dan anak-anak...

...Acik hanya harapkan kenkawan yang masih lom ader kuarge, ato yg sama status dgn acik yg ndak ajak acik berpoyer2 gitu....


APAKAH?

lupekanje said...

salam jane..
hehe..lapp...lappp...nanti melekit2..
hari pekerja pun kener keje ekk...dah..gi lah jenjalan.

ckLah,
Apakah apanyer?? tk de mender ..hehe..
dah..gi siang ikan tu. Jgn lupa basuh tgn dgn sabun...nanti busuk hp E90 nk reply sms acik..heheh..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

samat gi kerje la acik...kalu itu yg acik nak buat..



gi la shoping....terapi gak tu..ha ha ha..

kakpah said...

selamat bekerja la cik. Kito perempuan ni mano ado cuti-cuti. Namo yo cuti, duk umah kojo gak. Ni ha.. kpah ni aplly cuti dah lulus dah tapi kono gak poi tesco. Umang ai ghamai e orang kek tesco. Bolago-lago buntut. Lomeh dibuek e.

Acik poi blaja swimming dokek alamanda tu ko. Anak ajak kpah poi blaja swimming ke situ. Ih.. malu lak uwan nak pakai swiming sut kahkah..

lupekanje said...

cikgooden,
ye..tima kasih cikgu..acik dah buat 3 perkara juga pada hari pekerja tahun ni...betul gak ye..gi shopping pun blh, sbb banyak barang rumah dah habih...hehhe.

kpah,
belago buntut tu yang tak koser acik...acik belaga buntut kat pasar malam tadi..demi nk mencari roti arab utk omak kat kampung...poi gakla pasar malam tuh.
brenang kat alamanda??? mano ado kolam renang kat alamanda kak...
tapi kat Presint 16 belakang Alamanda tu ado la...acik pnah tgk diorg bajar...kata sorang teman, RM70 sehingga 4 kali ke, camne gak ehh..pehtu klu beli baju renang dgn dio, ado murah sikitla...tak sampai seratus setengah. Ala...uwan bajar brenang pun tk apa dhooo..pesalahnyo...
jommmm...pakat brenang reramai..kat presint 9 ado kolam asing. Kat presint 16, campur laki pompuan...

suhaila-ab said...

salam kenal....bagus la dapat keje...saya nak keje tp tak dapat...walaupun 3 hari cuti...tapi tak memberangsangkan sgt la...acik jemput datang umh jalan2...

suhaila-ab said...

salam kenal....bagus la dapat keje...saya nak keje tp tak dapat...walaupun 3 hari cuti...tapi tak memberangsangkan sgt la...acik jemput datang umh jalan2...

irbika said...

tengah buleh kojer ni pulun ler... nanti sampai masa dah badan kena rehat, rileks la plak... tapi koje-koje gak kesihatan jaga yer cik...

lupekanje said...

salam kenal suhaila,
Acik mang suka gi kijer...slagi ada pluang tuh...slagi tk ada hal yg nk diuruskan..
acik dah gi jlnjalan dah...sronok gak..nnt acik pegi lagi ye..

irbika..
acik banyak gak rehat...errr..ngko ni..bleter cam sorang tu pulak..suh jaga kesihatan..hehhe..
ye laaa...acik brehat ari ni....heheh...
pasal mimpi tu..hmmm...acik rsa cam tk pnah jumpa pun org tu..tpi kenal...:|

hanimndroid said...

tetiba terlintas dlm fikiran saya."kerja itu ibadah!". dan saya pun xdo nak monday2 blues dah. kojo daro, kojo....(err, saya ni sng nak demotivated, sbb keje xde gaji kan kekdahnya)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-