Monday, November 29, 2010

Konvokesyen


Sabtu, 27 Nov 2010 punya cerita.

Akhirnya giliran Shahmah pula untuk berkonvo.
Acik demam pulak taim tu..tpi sebab bukan selalu dpt tengok dia konvo, acik gagah2kan jugak..Tahniah untuk Shahmah.
Seawal subuh, pukul 3 pagi acik dan kuncu-kuncu acik bergerak dari Putrajaya ..Zayani sebagai driver, dan kami yg lain sebagai penumpang.  Alhamdulillah, sampai juga...tk sesat..cuma telajak kat satu dua tempat sahaja.



Perarakan masuk graduan-graduan... Tk boleh amek gambar...tpi acik buat tk geti je...amek gak.     
Sedang beratur menunggu giliran nama dipanggil.
Masa yang dinanti......



Selesai, cecepat suh amek gambar...sebab ummi nk balik cepat....tak tahan dah lembik...kedemaman...


Panas sangat terik...sebab tu muka masing2 berkerut menahan silau dan panas mentari.  Tpi acik tetap rasa sejuk.





Di samping hari penuh bermakna buat Shahmah, ianya juga merupakan hari istimewa buat Hazirah, adiknya.  Kerana hari ini adalah Hari Ulangtahun kelahirannya yang ke 19.  Happy birthday to Hazirah.
Sekian, update serengkas-rengkasnya...sebab masih weng-weng kepala ni.

Sunday, November 14, 2010

Apa erti kawan

Maksud acik, kawan lama...
Hmmm..hari untuk berreunion dah makin hampir....ujung minggu depan nih.

Sekarang kira dah final phase, dalam usaha acik mengumpulkan kawan-kawan lama.  Macam-macam ragam yang acik jumpa.  Syukur Alhamdulillah, kebanyakan mereka menyambut baik usaha acik ini.  Kepuasan acik, kerana dapat mengumpulkan mereka semula.

Bukan senang...err..senang gak la...zaman sains dan teknologi,...dengan perkembangan komunikasi tanpa sempadan, acik duduk je depan PC ni sampai gelemer perut...mencari mereka.  Kalau tak kat internet, menggunakan talian telefon.  Hubungi orang sana, hubungi orang sini.  Link sana, link sini...maka hampir 70% dapat acik hubungi. Ye lah tu...

Kekadang Allah bantu.  Nak carik sorang, dapat jumpa dua orang.  kekadang dpt 3 orang sekali.  Yang seriknya, kalau orang yang selalu pindah randah.  Kat luar negara lak tu...nk mencariknya, penin mata, ngadap komputer nih.  Tapi hasilnya, amat berbaloi.  Bukan baloi nilai wang ringgit.  Tapi baloi nilai kasih sayang, persahabatan dan persaudaraan yang tidak ada harganya.  ..berbaloi baloi baloi....

Ujian dalam pencarian tetap ada.  Maklumlah, manusia kan banyak ragamnya.  Termasuk kita sendiri.  Bagi acik, ujian terasa berat bila sang sahabat tidak menunjukkan minat untuk kembali menjalin persahabatan.  Agak kuciwa.  Tapi kita diajar untuk bersangka baik.  Mungkin dia ada masalah.  Mungkin dia kesibukan yang amat sangat.  Mungkin ada hal yang tidak boleh diterangkan pada acik...ok...ok...acik think positive.
 Itu pd mereka yang acik hubungi, melalui telefon suara mahupun sms... yg langsung tidak menunjukkan kegembiraan kerana mereka dihubungi oleh celebriti popular cam acik..hehe...gurau je.

Ada yang jawab hendak tak hendak je...ada yang langsung tak nak cakap dengan acik dan tidak pulak mahu menelefon semula, andai kata sibuk la masa acik telefon tu.  Memula ingatkan kawan2 yang pandai2..yang kaya-kaya tu yang sangatla payah untuk diajak berjumpa.  Mula lah ada rsa kecit dalam ati...maklumla..aku ni misekin, rupaku buruuukk..otak tak pandai mana....tk glemer...heyyy...!!! WTF....(What The Ferangai...) ...no no no...I dont like that....tpi tak semua pula mereka yang begitu.


Namun seperti biasa, bila Allah uji kita, Allah bagi juga kita nikmat.  Nikmatnya, acik sangat terhibur bila di kalangan sahabat itu, ada yang sangat berjaya hidup mereka, mahupun yang hidup mereka sedang-sedang, ala kadar...dan serba sederhana, menyambut baik perancangan untuk ber reunion ini.  Baik budi bahasa mereka, yang masih srupa dulu...bukan macam deme yg lain tdi tu, yg blh dikatakan, 'Demo lo ni tidok serupo mulo
Tok berani kawe no tego..' ..walopun mereka tidak dapat menghadirkan diri...sekurang-kurangnya berikan sokongan moral...semangat persahabatan, serlahkan rasa persahabatan seperti mana dulu...sama-sama beratur masuk kelas. Sama-sama nyanyi lagi negaraku.  Sama-sama ucap 'selamat pagi cikgu'...sama-sama kena marah dengan cikgu.

Ahhh...terlupa pula.  Tidak semua yang kita mahukan dari orang lain itu akan kita perolehi.  Sebagaimana tidak semua yang orang lain mahukan dari kita, akan mereka perolehi...sbb kita tidak ada nilai-nilai seperti yang mereka kehendaki itu.

Sekian..ehhh..da abis?

Wednesday, November 10, 2010

Update

Aku yang tidak sempurna...dan aku yang tidak layak untuk syurgaMu...
Malu untuk menikmati rahmatMu yang tidak terkira Kau limpahkan. 

Syukur..hanya itu kupanjatkan.

Monday, November 1, 2010

Sangat tidak ada

tidak ada mood untuk menghapdet ini blog....sebab apa..?

Inginku pergi jawoh dariiiiimu...
agarku kenal arti rindu ini...

ingin aku menyelami dirimu...
err...apa aku merapek ni..

Ok..ni bukan sebab N9 kalah dengan kelantan...dan bukan juga sebab
lelain....tapi sebab acik sekarang sibuk mengatur pelbagai strategi untuk melengkapkan senarai kehadiran Reunion yang bakal kami hadiri tak lama lagi.... yeaaaahaaaaaaaaaaaaa...

Macamana pun, acik nak cerita pistiwa hari ini...sangat mengharubirukan.
Spt maklum, sejak Julai aritu, acik tidak lagi bergelar pemandu kereta 'Knight rider' itam ituh kerana si Shahmah tlh mengambil alih penggunaannya. Acik juga tidak menumpang keter si Nur Zayani, anak sulung acik itu...kerana acik sangat baran...sbb dia selalu lambat dan membiarkan acik menunggu dengan tidak sabarnya...(acik memang lemah sikit bab menunggu nih..)  sebab acik bukan jenis suka menunggu...dan tak suka juga orang mnunggu acik lelama..

So, acik membuat keputusan menaiki kenderaan awam...public transport untuk pergi dan balik kerja..sgt payah ok...terutama di peringkat awal...al maklum, dah berpuluh tahun tidak pernah naik bas..

sib baik la ada opismet yg sesama temankan...ajarkan...dan tahankan bas...heheh

Kisah hari ni...salu blaku kat org lain...tpi bru pers taim belaku pada acik... 

Acik OT arini...pegi, anak antar...balik, acik tunggu bas je...  tunggu punya tunggu punya tunggu...bas pun mai...acik tgk nombor...betul la..bas ni nak ngarah ke rumah acik...acik pun naik ..bayar duit tiket dan duduk ontok.

tapi naper bas ni gi arah lainnn....aaahhhh..sudah..!! aku udah salah bas...bas ni gi ke Ptjya Sentral...
akan lalu di rumah acik..tpi tak tau lah kul baper sampainya nnti.  Acik diam je kat belakang...memikirkan nanti akan sampai jua...cma lambat sikit (eh) lambat banyak...

Acik rasa kembong perut makan angin...dibawak dik driver tu.  Beliau msih tk tau penumpang sorang yang nak ke arah lain nih...acik diam je....sbb pegang peribasa,..bia lambat asal selamat.

Tapi bila bas ni lalu sekali lagi tempat acik naik tu..acik dah naik marah...lalu ke depan...tanya drebar comey tu...
"encik...bas ni senornya nak gi arah mana??? naper depan tulis lain...tpi pegi tempat lain...?" !!!!! bengangg tul..

Dia leh tanya...eh...awak nak gi mana? 

"Mana lagi...cam yg tetulis kat depan bas ni lah...tpi tk gak sesampai asik bepusing2...dah kembung perut dah makan angin nih."

Baru lah drebar tu kembali ke pangkal jalan.  Acik ni dah la lapar..tk makan tengahari sepanjang bekerja lebih msa hari ni...lagi la cepat naik marah...rsa nk telan je drebar tuh....sib bek dia cepat insap...

Tu pun dibawaknya lagi acik dan penumfang2 lain pusing2...gi alamanda la...gi Mydin lah...sengal tul....perut ku udah bunyi2...dia tader dengar ka???

Akhirnya sampai jua ke destinasi.  Drebar bas tu tk brani bukak pintu depan..sbb tanak tgk muka acik yg sedang marah...dan yg mungkin akan marah dia lagi..siap kau...aku da amek no. plate bas....nk buat aduan...

Sebenarnya bukan tk penah jadi...kerap....belaku penumpang terkeliru dengan signbod arah bas di putrajaya ni.  Dah lah masa dia nak dtg ikut suka je...memang kembung dan pitam acik dibuatnya hari ini.  Camne nak suh org gunakan sistem Park & ride klu hal2 kecik camni pun tk leh nak jaga...eeeeeeeeeeeeehhh..pakkal je aku tader keter buat masa ni.  Kalu tk...tak hengen aku naik bas ni ..



APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-