Thursday, May 7, 2009

Menarik pulak footnote sahabat ni..(2)

dannn..satu lagi footnote sahabat tu... it’s amazing when stranger become friends but it’s sad when friends become stranger . Kawan dalam hidup kita datang dan pergi... kata pepatah, berkawan biar seribu...(ato lebih)...berkasih bio ler satu... (Rabbul Jalil) Berkawan ni macam musim... bUlan ni kita rapat dengan orang ni... bulan besoknya...orang lain pulak.. biasa lah..memula kenal...kita akan rapat dan cuba mengenali hati dan budi masing2... tpi klu tk serasi... jangka hayat perhubungan sulit itu akan bertahan hanya seketika... Bagi acik...sesaper pun yang pernah menjadi kawan acik..selamanya acik kenang... yang zaman sekolah rendah dulupun acik cari biler tetiber terkenang dan teringat... Selain dari itu, mungkin faktor masa dan jarak juga menentukan jangka hayat sesuatu persahabatan itu. Acik akan mudah rapat dgn seseorang.... terutama bila ada sesuatu yang istimewa padanya. Ada sesuatu yang acik dapat darinya.. contohnya, seorang tu... dia kata, kalau sesaper jadik passenger dia dalam kereta, jangan harap nak dengar lagu-lagu tu semua..sbb dia akan pasang ayat Al Quran dari start dia memandu hingga sampai ke destinasi yang dituju. Macamtu jugak sorang tu tegur acik...kata, dia seronok klu acik pasang ayat2 suci Al Quran kat blog acik... dari pasang lagu2 jiwang tu... huhu... Kemudian seorang lagi pulak cerita, Dia sebelum keluar rumah, akan pastikan rumahnya bersih dulu.... Sorang ni pulak ajar acik masak memacam... Seorang yang lain pulak kata, anak2 dia, tk pernah pun melawan cakap dia.... mereka hormat dan patuh pada ibu dan bapa. Seorang lagi pulak..suka marahkan acik kalu acik tk pegi klinik bila sakit...dia ingatkan acik; sok sok...anak2 tu saper nak jagoo...!!! Jadi, acik jadikan sikap mereka itu semua sebagai panduan hidup acik... bila nak pasang lagu jer dalam kereta, acik teringat pada entry dia di blog... dan acik akan malu sendiri... huh..buatnya aku mati eksiden ketika dgr lagu2 sesia nih... so...otomatik acik tukar ke bacaan Al Quran.. Kalu kat blog pun..acik tingat yg tegur pasal lagu2 tu... lalu acik tukau ayat2 suci Al Quran.. (tapi biler acik jiwang...acik tukau balik ke lagu jiwang...hingga tahap kewarasan acik balik ke normal semula...huhu...) Ketika melihat rumah besepah2...acik teringat pulak kat kawan sorang lagi ni...lalu acik kemas la ala kadar Bila anak melukakan hati acik...acik teringat pulak kawan sorang lagi ni...lalu acik menadah tangan berdoa, agar anak2 acik pun boleh jadi seperti anak2 mereka yang bebaik itu. Tak apa...kalau kita buat perkara yang baik kerana orang lain... asalkan ianya kebaikan... lalu kita harapkan ianya akan sebati dalam kehidupan seharian kita kelak... Itulah kita dalam berkawan ini... yang baik kita jadikan tauladan....yg tk baik, kita jadikan sempadan...bukan kutukan... Kerana kita manusia yang tidak sempurna... ada kelebihan, ada kekurangan... Bos merangkap sahabat acik kata, acik ni kkdang terlalu mahu kan kesempurnaan..biler ada yang salah, acik marah...acik tk suka.. tapi acik sendiri lupa yang acik pun ada kekurangan.. itulah dia.. kita serupaaaaaaaaaaa..kita serupaaaaaaaaaaa.. Hari ni acik cuti...dan kejap lagi acik nak kuar makan2 dengan kenkawan pok pek yang dah lebih 10 thn kami berkawan... Alhamdulillah...ukhuwah antara kami masih berterusan... suka dan duka kami jadikan ramuan dan perencah untuk mengindahkan kehidupan ini...sayang kamu smuaaa...

4 comments:

kakpah said...

kawan yang nak bodokah-dokah ngan kito, ramai. Yang nak samo-samo monangih seciput yo. Nak buek camno kan.
kalau kito susah ngadu yo lah kek kawan yag nak mondonga koluh kosah kito. Best friend kakpah suami yo mo anak-anak. Kawan lain ghamai gak tapi taknak nyusahkan diorang lak.

Kawan yang sobona e kan cik, kalau kito buek salah dio akan togur. Sobab dio taknak kito torus buek salah. Kalau ado kawan yang monogur tu jangan kito kocik ati lak. Sobona e dio sayang kek kito. tapi toguran ikhlas lah. Bukan toguran yang nak monjatuhkan maruah kito.

Cukup la sampai sini. dah tolobeh komen lak.

lupekanje said...

betul la tu kpah oooii..
tq
tdi acik gi makan kat Bangi...kat restoren nasik ulam....sodap kakk...memacam ado..
acik makan ikan pari bakar dengan ulam daun selon n bendir...+ kuah asam..+ robung masak lomak cili api....fuuuuhhh..sodap kak..
sib tk podeh robung tu.

kakpiah said...

betoi apa yg kakpah buat entri tu.. eh.. komen tu..
ngahahaha!! ampon kak pah...

dan satu lagi..
kenkadang walopon kita baru kenal.. kita akan dapat rasa sama ada kita boleh serasi atau tidak dgn seseorang tu..

yg penting kita cari la kawan yg benar.. bkn heret kita skalik ke pintu neraka..
nauzubillah..

psst.. acik.. kek piah acik tingat maso bilo?
wakaka..

lupekanje said...

WOs/Ros,
Perenggan kedua tu acik tk baper nak stuju skrg ni.
kenkadang walopon kita baru kenal.. kita akan dapat rasa sama ada kita boleh serasi atau tidak dgn seseorang tu..Penilaian belum boleh dibuat waktu baru kenal...mcm acik ni..1st impression mesti ko nmpak baek... tpi lelama..mesti kau nmpak buruknya...lalu...kau akan brubah ayat.... sesungguhnya..kita tk serasi bersama....uwaaaaaaaaahh

Kat kau... acik salu tingat biler acik gelabah... sebab org gelabah, penilaiannya tk boleh dipakai..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-