Tuesday, March 31, 2009

Juara Renang itu - Terus Mendidik hati-3

Hari kedua, pepagi kami yang letih dah tepaksa turun untuk bersenam poco-poco... tak ambik gambo sbb acik mang suka senam ni.. jadi kamera diletak jejauh. sempat ekkk memain kat celah pokok.. Selepas senam, bersarapan dan terus ke taklimat cara membuat rakit dan langkah2 keselamatan ketika berakit. Sebenarnya, ikut plan asal, kami kener berakit di sungai berhampiran. Tapi selepas pasukan bomba tu pi servey, sungai tidak berapa selamat sebab malam tadi hujan lebat. Jadi kami hanya akan berakit di kolam ini.... !! Sebelum berakit, sempat la acik menyebok nengok bebudak UITM ni ber flying fox... angan2 ku punah belaka untuk turut sama bergayut terbang cam bebudak ni...sebab kata trainer, ciri2 keselamatan kat situ tk berapa bagus...tk menepati SIRIM... dan mereka tidak mahu merisiko kan peserta-peserta mereka. Kami bina rakit sendiri menggunakan tiub tayar yang disediakan. Setiap pasukan kena buat sendiri..... dan pada masa ni, kerjasama ahli pasukan adalah diperhatikan. Lepas siap rakit..kami diuji dengan Water Confident. Bukan uji, tapi dilatih untuk yakin ketika berada dalam air...setelah diberi life jacket....semua dikehendaki masuk dalam kolam yang dalam maksimumnya 9 kaki. uiiiiiiihhh... acik tak dapat bayangkan....dalam tu.. Jadi, acik tak brani nak maen2.. ikut jer arahan abang bomba. Kami di ajar tentang langkah2 keselamatan dan cara menyelamatkan diri apabila di dalam air... gambar tak ambik....sebab acik amek bahagian okeh... lagipun ujan...kamera acik tk water proof.. Susah gak guna life jacket... silap2 boleh tetonggeng dan teminum banyak la air ijau tuh... muahahha.. ada la orang tu.. Lepas semua dah yakin, kami mula berakit... satu rakit naek lapan orang. Nak mengayuh pun tak reti....rakit acik berpusing2 tak jalan..orang lain dah ke depan....kami asik berpusing2... bukan acik yang kayuh yer...acik duk tetngah... kayuh dengan kaki je. Berkat usaha dan kerjasama kumpulan acik, akhirnya kami berjaya sampai ke destinasi dan memotong kumpulan lain yang mulanya mengetawakan kami....hahaha...seronok kan... semua kener renjis air.... lenguh tau kaki acik... yang lagi lenguh, mulut ni ha...letih menjerit ala-ala PLKN.. Kerja berpasukan perlukan kesefahaman dan kerjasama. Baru lah ada kejayaan. Itu yang acik pelajari dari acara berakit ini. Selepas berakit, program seterusnya, masih dalam air.... game single life... kami dikehendaki masuk ke dalam air dan menangkap sorang sebiji bola pingpong yang mempunyai markah di setiap satunya... seutas tali di rentang hingga ke hujung kolam...dan kami dikehendaki berpaut pada tali tersebut setelah mendapatkan bola. Bestnya... Masa2 camni, acik tunjukkan kepakaran acik berenang...eksen la.... gi tangkap bola yang jejauh... ye...boley la eksen....sebab pakai life jacket....kehkehkeh... Selesai game yang meletihkan itu, kami balik ke bilik dan bersiap untuk makan tengahri serta solat zohor.. kemudian sambung lagi....game dalam air jugak.. kecut acik ni... dah la memang kecutpun...heheh Kelihatan dalam gambar, kami bermain..aper ke namanya... silent message ke aper tah.. sorang bagi isyarat...yang lain meneka bentuk apa yang perlu mereka buat dengan tali tanpa menjatuhkan tali ke dalam air... lenguh tau tangan acik. Ni ahli kumpulan acik... yang tk menang gak. Acik menggunakan khidmat seorang ahli yang kebocoran yang tk boleh turut sama berendam untuk mengambil gambar2 anggun acik nih... nampak tu...acik sedang memberi arahan gambaran kepada kumpulan satu lagi utk membentuk bintang... jenuh diorg mikir...ntah2 apa2 yang acik isyaratkan..... Untuk pengetahuan...kolam ini lebih cetek dibanding dengan kolam sebelum itu... (kawasan ni memang penuh dengan kolam2...yang ada ikan di dalamnya..) dan kolam ini juga lebih ijau airnya..... yaaaargh.. tapi bukan air lumpur ye puan masss.... air nya datang dari bukit... air bukit yang disalur masuk ke kolam2 di sini... kata sorang pekerja di sini, air ni bagus dan boleh mengawet mudakan setiap yang mengamalkan mandi di situ.... hah...ngkau...saper nak awet muda...mai la datang ke Nurlembah Pangsun ini. Selepas game ni, kami ikuti game lain pulak...baling botol dengan kelapa... tak payah la cerita...boring je... lepas tu kami minum petang. Hujan turun lagi. Juru latih memberi kami pilihan samada nak teruskan atau berehat.... maka sesetengah memilih untuk balik berehat di bilik sementara sebahagian besar lagi memilih untuk menyambung....main di kolam.... hah...apa lagi... berendammmmm sakan... memacam game bebas yang jurulatih tu ajak kami bermain... termasuk game bola....ehh ...buah kelapa yang dijadikan bola.... riuh rendah bila kumpulan yang ada 2-3 kerat lelaki itu tersalah carik bola... lain bola yang yang dicarik....lain bola yang dijumpa.... air kan keruh...mana la nampak bola.. yang lelaki tu lah... habih bola jurulatih pun nak direbutnya...muahahaha.. sib la juru latih lelaki.. Tapi acik baik..acik tak telibat ye...hehhe... bila acik perasan, raba meraba berleluasa dalam game tersebut....acik mula menjauhkan diri... aisay...ini tk best la... Kemudian kami main game police sentri... letih mengejar dan dikejar dalam air. Akhir sekali petang tu...kami buat gaya bebas dan aktiviti bebas, ada yang belajar berenang... merayu acik ajau diorg brenang...tapi acik sendiri tk reti brenang...camner nak ngajar orang.. stakat nak membenam2 kan diorg tu....boleh la...hehe. Letih sungguh malam tu... dannn...mood acik bertukar menjadi tambah letih biler tengok urusetia datang... kekecewaan dan menci mendatang. Lalu tiada keseronokan lagi.. Tiada keceriaan lagi di wajah acik...kenapa??? Lihatlah beza gambar di bawah ini... Sebelah kiri ni gambar kumpulan kursus kami... di sebelah kanan kumpulan motivasi yang pergi tahun lepas di Genting Highland... dengan consultant yang sama... Lihat keseragaman mereka dengan kesempoian kami.. sungguh tidak adil.. !!! jangankan nak beri kami pakaian seragam tuh... kertas sehelai pun kami tak dapat sepanjang kursus... perbelanjaan berhemah kununnn.. acik sengaja tak bawak buku nota sebab mikirkan akan dapat semasa berkursus.. acik nak kurangkan berat beg. memang acik sorang yang suka mencatit setiap kali ada ceramah atau kursus.. tapi kali ni, acik memang sempoi...relekss ..mendengar bagaikan seorang genious yang masuk segala apa yang didengar. Dah lah...malas nak mikir... urusetia yang tidak setia... Acik perlu jadikan diri acik seorang yang bersyukur kerana dihantar berkursus tanpa sebarang bayaran. bersyukur kerana dapat memacam pengalaman dan kesedaran sepanjang kursus. Acik perlu kurangkan sifat amarah acik. Acik perlu mendidik diri untuk memaafkan dan redha Moral of the story, -bekerjasama adalah penting dalam kerja berpasukan -kebijaksaan penting apabila ketikanya sampai untuk membuat keputusan. -Disiplin perlu ada dalam kerja berkumpulan hatta ketika bersendirian pun perlu ada disiplin diri. -tanamkan sifat redha dan saling bermaafan dalam diri -jauhkan sikap amarah..kerana marah hanya akan menghilangkan keceriaan, menyebabkan orang lain menjadi mangsa... :)

Monday, March 30, 2009

MALAM JUMAAT KLIWON -Terus mendidik hati -2

Setelah taklimat pengenalan, kami dibawa masuk ke kawasan 'kem' itu..ditunjukkan kepada sekumpulan khemah yang siap dipasang oleh jurulatih kami; Yang perempuan nak khemah sebelah mana? Yang dekat dengan bilik air atau kat tempat terang di tepi sungai?? Ada muka-muka yang dah berubah, membayangkan bagaimana la duduk dalam khemah ni..mesti tak seronok... kalau duduk dekat bilik air...mesti berbau busuk..lalu.. Tak apa, kami prefer khemah dekat sungai... Kata sorang yang berpangkat kakak dalam kumpulan kami. Kemudian kami terus dibawa mengikuti jalan yang berlopak-lopak, (sedangkan di sebelah sana, ada jalan berturap yang cantik disediakan....) acik mmikirkan bahawa jurulatih ini telah memulakan motivasinya...ok...layan je...sebab beg acik kecik je...dibandingkan dengan beg orang lain yang bebesar dan payah nak lalu jalan denai itu...ha....rasakan..saper suh bawak beg bebesar...hehe...jahat acik kan..bukan nak tolong pun.. Seterusnya kami tiba di satu dewan sementara untuk kami letak barang-barang kami...sebelum dibagi2kan khemah. Taklimat taaruf ringkas sesama kami yang memang dah kenal pun. Mana-mana yang belum memakai pakaian yang sesuai, diminta bersalin pakaian. Kami dimaklumkan bahawa program akan bermula malam itu juga...iaitu program Nite Tracking dan Solo Drop !!!!....bayangkan, di malam jemaat keliwon itu...kami akan dibawa masuk hutan....dan ditinggalkan seorang diri dalam jarak2 tertentu...!! Acik memula ingatkan jurulatih tu main2 je... Releks jer la..mana boleh diorg betiga je nak kawal dan jaga keselamatan kami yang hampir 30 orang ni...mesti diorang nak takut2kan kami je. Acik penah jungle tracking siang hari..bukan malam... ingatkan nak bawak owling jer dlm kawasan tu.. sampai acik betaruh seposen dgn kawan sorang ni kata, mesti bukan masuk utan...hehhe Lepas minum petang makan mee kari yang keras dan tanpa pelbagai eksesoris, (tapi sedap, agaknya sbb kami kebuluran..) kami akhirnya diberi tempat penginapan...yaa..ternyata bukan khemah2 itu... jurulatih hanya mahu menguji kami... kami diberi bilik bertaraf zero bintang...Alhamdulillah... ada tilam spring...ada kipas...ada bilik air yg berbau dlm bilik...cukupla.. walopun tk ada tv, tk ada komputer... huhu... 3 hari lah kami akan duk dalam bilik tu.. dari duduk dalam khemah kat tepi sungai tu.. lepas meletak barang, berkemas ala kadar, kami bersiap turun ke dewan makan lagi utk makan malam...kemudian lepas solat maghrib, masuk dewan, diberi taklimat tentang nite treking kami tu.... acik siap ada bawak toslait...kompas.. just incase okeh.. jurulatih mengumpulkan smua torchlight yang peserta bawa...tak bagi bawa pun !! (tapi acik sorok toslait acik..!!) buat apa bagi dia...hehhe.. Sekumpulan penunjuk arah dari pasukan rescue...err..entah..cam bomba nyer orang jer..pakai celoreng2 merah ...dah bersiap...kali ni baru acik percaya bahawa kami memang akan meredah jalan ke hutan pangsun itu di malam jumahat itu... adeeiiihhh.... ramalanku tidak benar belaka. Kami diarahkan pakai stokin... dan masukkan kaki seluar dalam stokin...ye betul...!! macam orang noreh getah pepagi tuh... sebab takut pacat masuk dlm sluar..!... yaaaaaargghh... Rasa2nya, cikgu-cikgu suka tak kalu dapat ikut program camni ciklahh....??? hehhehe... Kami dibawa berjalan melalui rumah2 orang melayu, jauh...jauh...dan semakin jauh, agak2 25 minit.... dan acik peserta paling depan, berjalan dengan semangat dan gagah... mengikuti sorang jejaka yang diam je...acik pun diam la...dah dipesan jangan banyak cakap...takut penghuni hutan marah bising2... Di tengah perjalanan, sorang tumbang..pitam...sebab jalan dalam hujan renyai2 pulak tu...minah ni tk blh kener hujan katanya... lalu dipanggil kenderaan bantuan, lalu dia selamat!! duk dlm keter..... hampeh kau Sal...!! hehehe.. Senornya dia rugi...sebab tk merasa pengalaman duk dlm utan memalam. Perjalanan kami semakin gelap dan sempit...cahaya hanya dari atas langit yang kekadang dilindungi dedaun pohon hutan hujan tropika yang tinggi2 itu...jalan semakin tidak rata...dan acik berjalan mengikut tapak kaki pemandu ensem di hadapan acik tu... Bunyi malam dalam hutan memang mengasyikkan...asyik????..heheh..terpulang...bagi acik.... I laik de saun... bunyi cengkerik....bunyik unggas2...ungka2.... dengkuran kera2....bunyik arus sungai.... sesekali bunyik daun bergeseran, menandakan ada sesuatu yang bergerak di dalam belukar berhampiran. Masih terus berjalan... sesekali acik terpaksa melompat mengelakkan lopak2 atau selut di atas jalan yang dah tak berturap itu. Orang belakang acik sesekali rapat dan memegang tgn acik, ketakutan... tpi acik elak2kan nak bepegang2 kat tgh utan nih... bahaya...hahaha.. ngko jalan la sendiri..! kami terus jalan dan jalan masuk lebih jauh ke dalam hutan belukar tersebut. Akhirnya acik merasakan bahu acik disentuh.... diminta berhenti....rupa2nya yang lelain semua dah mendapat tempat masing-masing di belakang... acik yang paling hujung.... Tapi acik tk la seram sgt...sebab 2-3 orang pemandu duduk tak jauh dari acik... sesekali terdengar mereka berbual. Acik berdiri tecegat cam askar bertugas tu. Hingga pemandu jalan tu menegur suruh duduk.. tak per lah cik...saya suka bediri je... kata acik... idak le berdiri manjang..biler acik letih, acik bertenggong...nyangkung..tpi duduk atas tanah itu?? noooo.... nanti pacat naik...muahahha.. Sesekali mereka meninggalkan tempat itu meninjau peserta lain di belakang.... lalu, acik tinggal la sorang kat ujung jalan yang tiada lagi berpenghuni itu.. hmm... acik berserah je ...idak le takut pun.. harap2 tk ada ler rimau jadian yang keluar bagi salam kat acik .. Acik mengambil kesempatan di tempat yang sebegini untuk mendekatkan diri dengan Tuhan..bermuhasabah..ingat dosa...memohon keampunan....berzikir, berbisik, berdoa... membayangkan betapa kerdilnya aku ditengah2 pepohon yang tinggi. Memikirkan bagaimana makhluk dalam hutan itu hidup...pohon yang berlomba2 mendapatkan cahaya matahari.. pokok2 itu juga bersaing dan berlomba untuk hidup. Acik dongak ke atas dan pikirkan...kalau manusia, saling berdengki-dengkian, pepokok ini pun sama... sikap mementingkan diri yang ada pada jenis memilit....yang tidak memikirkan bahawa perbuatan melilit itu, pasti akan mengganggu pembesaran pokok yang menjadi mangsa lilitan mereka... mereka bukan sengaja mahu berlomba..tetapi mereka terpaksa, untuk survive... yaa...survivor... acik mengangguk sorang2 dalam gelap itu. Tapi acik rasa, pepohon itu pasti tidak akan bersangka buruk sesama mereka seperti manusia. Pepohon itu tentunya tidak memikirkan untuk mendapatkan keadilan dalam hidup mereka, seperti kita manusia. Yang penting, mereka hidup aman damai dalam hutan ini, mereka hanya berlomba untuk hidup sahaja...bukan untuk mendapat kelebihan dalam hidup. Mereka makan untuk hidup... bukan hidup untuk makan... hmm...namun tetap kelihatan, pohon yg gagah, akan ke hadapan..akan tinggi dan kuat mengalahkan pepohon yg lain...tak begitu? pohon yang kecil....tetap di bawah...mengharap cahaya di celah2 daun pohon yang besar...itupun kalu ada belas kasihan pepohon besar gagah itu.....nampaknya ada juga persamaan pokok2 itu dengan sikap manusia. Yang kuat akan tetap menggunakan kuasanya menindas yang lemah. Yang berpengaruh, akan menggunakan segala kelebihan yang ada pada mereka. Sementara yang lemah akan mengikut dan pasrah sahaja. Lepas tu, acik memikirkan camner la gelap dalam kubur, mesti lagi gelap...klu tk ada cahaya keimanan yang tolong acik kelak... hiiiii...takut pulak.. acik insaf seketika... berdoa mohon keampunan Ilahi...berdoa untuk rakyat palestin..dan orang2 Islam yang tertindas..untuk smua yang terlintas di pemikiran acik... mohon tumbuh2an dalam hutan itu mendoakan acik... Mohon segala yang bernyawa dalam hutan agar mengamin kan doa acik... Acik nampak daun2 bergerak2.... errr.... air ujan yang menimpa rupanya... acik tenung jauh2 ke hadapan..mungkin sungai di situ....sebab dengar bunyinya begitu hampir... Datang seorang pemandu, minta acik duk ke tengah jalan sikit...jangan tepi sangat dengan belukar .. acik akur je...agaknya pemandu tu dengar acik cakap sorang2..dia lak yang jadik takut..hehhe.. Lama jugak acik tercegat kat situ dengan kawan2 lain yang entah apa jadi kat mereka di belakang sana tuh.. dalam 45 minit... acik bawak henpon..tpi tk berani bukak... takut cahaya henpon tu akan menarik serangga2 yg ada kat dlm belukar tersebut. Tapi endak juga tgk...intai di sebalik jeket acik... huh.. si Mas ni nganto sms .... ngatakan bahawa dia sedang menonton cerita KLIWON...yang amat menakutkan.... ceh....bebetul tk kena masa! Sesekali, si pemandu datang rapat dan rapat kekejap menyangkung tk jauh dari acik...kekejap duk belakang acik... ni nak nakutkan aku ke...nak jaga aku... heheh... acik buat tatau je..cam tk de sesaper .. sebab pemandu tu pesan, kalu ada sesaper datang yang menyerupai mereka....jangan di tegur...atau jangan ikut mreka...kecuali diberi password yang dah dimaklumkan. Pehtu balam2 di belakang acik...nampak kawan sorang yang takut tdi tu terduduk... melunjur kaki... kaki dia dah cramp... 2-3 orang pemandu jln tadi datang membantu.. tak tau la bantu apa... acik masih tegak di tempat acik.. Tak lama selepas itu, acik nampak sorang datang dekat acik... dalam gelap tu, dia pandang acik...acik pandang dia balik.. lama kami bepandangan.. pehtu baru dia tegur... nak balik tak? ndakla... jawab acik. apa password? tanya dia lagi.. BOLA... jawab acik. Lalu acik diminta mengikut ke sekumpulan kawan2 lain yang sudahpun berkumpul. Fuhhhh.. Alhamdulillah...dah tamat ujian malam ni. Acik duk bayangkan nanti buatnya dia hanya menguji acik tanya nak balik ke idak.. lalu acik jawab.... "COBAAAAAAANNN" Cam dalam cerita P Ramlee tuh..hehheh.. lelama aku gak yg tk bebaliknya...tepaksa pulak pasukan penyelamat masuk mencarik...hahaha Perjalanan balik ok dan lancar... di pertengahan jalan, kami diminta naik landrover Ford Ranger ...bebetul cam PATI kami rasa, disumbat kat dalam tu... tapi oklah... tk payah jalan jejauh lagi. Berbagai pengalaman yang dpat kami kongsi sewaktu dalam gelap tu. Ada 2-3 orang yang ternampak jugak 'mender' yang meremangkan bulu roma temasuk bulu idung gak... contohnya, nampak orang dekat dengan kawan yang lain...padahal, tak ada sesaper pun berdekatan.. Yang pasti... balik ke bilik, kami solat isya' dan terus lena tidur...tk hengat apa dah... Syukur...syukurrr..Alhamdulillah... Ni gambar keesokan harinya... selepas berpoco2...hehe Gambar masa nite tracking tak ada...sbb acik tinggalkan kamera.. lagipun gelap...vid cam yang tk ada flash tu tkkan dpt merakam gambar apa2pun.. Nanti cerita pengalaman mandi dalam air lumpur pulak...!

Sunday, March 29, 2009

Terus mendidik hati -1

Hati acik masih kotor. Masih berkarat dengan mazmumah. Masih perlu diservice, dibaikpulih agar acik dapat terus menjadi insan beriman, hamba bertakwa. Setelah 3 hari 2 malam menghadiri kursus motivasi yang mengetuk hati, acik terus tahu, bahawa acik tidak lagi sempurna, dan terlalu banyak kelemahan yang perlukan usaha gigih untuk membaikinya. Acik masih lalai dan selalu lupa diri. Lupa asal usul. Lupa untuk mengamalkan yang baik dan meninggalkan yang sepatutnya ditinggalkan. Di hari kami bertolak, kami semua dengan wajah gembira, meninggalkan pejabat, menaiki bas yang disediakan menuju ke lembah damai itu. Yaa...acik pun gembira sampai gi kaco ck lah yg sedang jadik Mc majlis maulud nabi katanya... dan...dalam majlis tu, tetiber kluar nada dering doraemon menandakan masuknya sms acik.. heheh...mahapla cklah..sekali lagi acik ingatkan..lenkali klu jadi mc, jangan lupa matikan henpon canggih cklah tu...ekekeke.. Sesampai di tempat yang dituju, iaitu Nurlembah Pangsun, Hulu Langat, Selangor, maka kami turunla dari bas dengan disambut oleh encik comel dari Smart Builder Consultant itu... kami dah mula rasa semacam bila dia kata kami akan terus menjalankan aktiviti...sebab ada yang masih memakai pakaian pejabat...kata jurulatih itu, kami akan dibawa melalui jalan berlumpur menuju ke khemah kediaman kami...aaaaarghhh..kenapa la tk pakai baju yg sesuai dari awal lagi...!! Mulalah kami menyalahkan pihak yang septutnya memaklumkan kami perkara itu. Nampak.... dari awal lagi telah terserlah kelemahan kami...saling menyalahkan... sedangkan...apa yang kami dapat sekiranya saling menyalahkan, sama erti dengan mencari salah orang lain???? Apa yang kami dapat??? Perkara yang telah berlalu....tk ada maknanya kalau saling salah menyalah.... Apa pengajaran sepatutnya yang kami simpan dan amalkan??
  • Sentiasa bersedia.... apa2 halpun, kita perlu bersedia untuk apa2 keadaan.
  • Jangan memanjang2kan cerita...benda dah lepas...
  • Perkara yang lepas jangan dikenang.
  • jangan ulang perkara yang sama sekiranya lain kali menganjurkan/mengikuti program seperti ini.
  • Dalam hidup, jangan saling salah menyalah, tetapi cuba cari salah diri sendiri. (penganjur / urusetia pogrem mesti suka aku cakap camni...hmmm...jgn nak lepas diri camni okeh...kalau anda jadi penganjur...perlu juga ambil iktibar..!!!) ..program perlu tersusun dan berjadual.

Thursday, March 26, 2009

Sebut Jangan Kenangpun jangan

Klip video ni sesajer je...gambar hanya dipilih secara kebetulan dan tiada kaitan yang hidup maupun yang dah tiada...dan tiada kaitan dengan lagu. Acik akan kembali dalam tempoh 2-3 hari lagi. Laman blog ini masih dalam pembaikpulihan. Kalu tk boleh masuk atau bermasalah nak masuk, tak payahla masuk. Tatau la nak buat camner lagi. I letihh tau mikirkannya.... Acik nak gi berakit2 ketepian dulu...berkursus di Ulu Langat 3 hari... hehehe.. selamat hari raya... Maaf zahir bathin.....Jumpa lagi.

Tuesday, March 24, 2009

Lesen memandu

Jari jemari acik hampir pulih...Alhamdulillah, berkat doa kkawan yang prihatin, idak le jari acik kener kerat...hehe..
dah boleh menaip laju semula dah... semalam bengkak camni... mendenyut2...rasa nak demam.
Acik pegi klinik atas nasihat kenkawan. Dan doktor kata kener geget binatang bisa....ubat dah dimakan.
Arini masih bengkak..tapi kurang denyut...hanya jantungku yg berdenyut....
Tapi jantung berdenyut kencang bila zirah yang gagal dalam ujian memandu, ketika ujian parking... dan katanya untuk repeat, kener bayau RM150.
Pehtu si Mas bagitau, kata bayaran yg dikene kan senornya jauh kurangnya dari bayaran itu.
Ada tak antara kenkawan yang tau pasal ni untuk komfemkan, sebelum acik talipon sendiri si pengajar tu menanyakan bayaran apakah itu yang dikenakannya....
Kalau tak ada percanggahan maklumat, acik akur je lah...dah dia gagal dan itu adalah caj yg dikenakan untuk mengulang ujian tersebut.
Kalau bayaran itu tidak sepatutnya dikenakan, acik blh la bantah dan buat aduan apa yang patut nanti... (suka ngadu eekk...)
Bukan senang tau org susah cam acik nak dptkan RM150.... bukan macam main street racing kat Facebook tuh...kejap je dah bejota duit acik..hehe...alangkah..

Monday, March 23, 2009

Gambar Hujung Minggu

Gambar yang tk sempat di download pada N3 hari sebelum ini. Hari Ahad: Bertugas di DK UPM Hari Sabtu: Bertugas di Dewan Intec, Uitm... jawab dik jangan tk jawab. On way balik, sempat snap gambo nih...sesajer..

Lokasi: Presint 2/3, Putrajaya

Malam, berenang-renang ke tepian... dan lepas tu, ngidap sakit jari kelengkeng nih... adeeiihh..makin bengkak ku rasa... bila masa tesalah raba pun acik tatau... kener gi sepital tak ngkorang??? (Alhamdulillah jari kelengkeng je yg sakit...masih boleh mengetuk keybod menghapdet blog...heheh) Pehtu, kaki kanan kremp... sampai sekarang rasa sakit lagi kat betis bunting padi acik... lalu acik sapukan minyak urut Mestika dan acik balutkan cecantik.. cantikkan.. Patut kah acik amek MC je arini (Isnin)? (dasar malas nk kijer...!!!) Notes untuk partner jogging: Kener rehat dulu....temasuk aktiviti renang 200m Hari Jumaat: Menziarah baby di Pinggiran Putra Mohd Ammar Hakim (Ummi: Pn. Liza -auntie zaza) yang lahir minggu lepas di Hospital Putrajaya. Eeee..geram budak ni...cubit nanti barutau...!!

Saturday, March 21, 2009

Insak di Uitm dan UPM

Hari ni acik bertugas di Dewan Intec Uitm Shah Alam bersama cik ida dan en. azlan... Semalam Shahmah balik (pukul 2 pagi baru sampai rumah dari Seri Iskandar) bersama 3 orang rakannya. Bukan balik bercuti. tapi ada lah misi dia besama geng dia tu yang idak pun diceritakan kat acik. Maklumla...memasing dah besar. Bukan smua cerita nak dikongsi dengan kita kan...(bunyi cam majuk je...ehh..idakla...) Sempena kepulangannya itu, acik mengambil kesempatan untuk memperalatkan dia untuk menjadi penunjuk jalan ke Shah Alam... sesungguhnya, acik dan knkawan yang ditugaskan itu, tidak tahu jalan ke sana. Takut la kekalau tesesat...kan ke akan mengganggu tugasan kami itu. ( idakler susah sgt mencarik jalan tu klu mata terang... :) ) Jadi, pepagi bute acik kejut dia solat subuh, pehtu nganto ummi dia ni hingga ke Shah Alam...ternyata diapun bukannya reti sangatpun.. berapa kali masuk U turn gak... Tak per...janji keikhlasan hatinya nak membantu ummi n the geng itu ada, walaupun masih keletihan perjalanan pulang masih belum hilang. Senornya dia suker sgt kalu suh jadik drebar nak bawak acik gi memana . Kami tiba tepat pada masa yang kami rancangkan. Alhamdulillah.. Dan tugas kami jalankan sebaik mungkin...memastikan siswa-siswi uitm yg terpilih dapat menduduki peperiksaan pemilihan tawaran biasiswa KPM itu.... Balik dari Seksyen 17 Shah Alam , acik dengan cik ida melilau mencari jalan balik....idak le kalut. sebab untuk pulang, kami tidak mengejar masa. Beberapa kali kami tersalah masuk...u turn dan carik semula jalan di mana kami ikut sewaktu pergi... (kami ikut Highway Elite) Tapi asik jumpa highway persekutuan ngarah ke KL. Lelama acik tipon sya sebab acik tau, dia amat pakar dengan jalan di shah Alam ni. Hmm.. Alhamdulillah, bertemu jugak akhirnya jalan yang kami carik. Puas jugak makan angin. nasib baik bukan acik yang drive... klu tak..mesti membebel je acik..heheh Memang dalam usaha mencari jalan, peranan mata dan memori adalah amat penting. Mata perlu nampak tanda jalan yang ada. Kalu tk nampak..alamat terlepas la...kener la carik U turn untuk berpatah semula. Memori perlu baek..untuk mengingat kembali jalan yang telah dilalui sebelum itu... balik rumah, acik nonton tv3 cerita industan. sesekali nonton tv...tu pun sbb ada daya penarik dalam cerita tesebut menyebabkan acik tersedu2 menangis... Idakle jiwang sangat. Tapi citer lakonan Rani Mukharjee dengan Amitabh blacan tu sungguh berkesan... ada moral di sebalik story okeh ! Ianya berkisar tentang seorang budak perempuan yang bisu, pekak dan buta dan lemah otaknya. Bukan down sindrom...sekitar tu jugakla... Kemudian bagaimana usaha si amitabh blacan untuk membuktikan bahawa dia boleh berjaya seperti orang lain yang sempurna sifat. Wlopun dia lambat pick up... tpi akhirnya berjaya memperoleh segulung ijazah...tpi ketika itu, cikgu dia pulak dah nyanyok...addeeeiihhh...sedey tau taim tuh... sengguk2 I nangis tau.... tk dpt kontrol laa mata nih.. acik rasa nak carik bahu sesaper jer masa tu...tpi tak ada bahu sesaper pun... Moral of the story, hendak seribu daya..tk endak seribu dalih... Seseorang itu perlu terus berusaha tanpa berputus asa untuk mencapai kejayaan walau apa sekalipun kekurangan yang dimilikinya. usaha tangga kejayaan..setiap orang dikurniakan kelebihan dalam diri mereka samada sedar atau tidak... kekurangan sifat fizikal tidak akan menjadi sebab untuk tidak berusaha...ishh..banyak sungguh unsur pengajaran dalam cerita tu... elok gak tengok. Tapi yang kureng sikit tu ada gak... di mana, si Rani akhirnya rasa terjatuh centa kat orang tua tuh masa adik dia kawin...sebelum tu dia tak tau pun kawin tu aper..bila cikgu dia cerita...dia pun tingin gakk...uwaaaaaaaaaaahh... anyway, acik puji lakunan si Rani dlm pilem ni. Bukan senang nak belakun jadik org buta, belajar bahasa isyarat smua tu walopun tk banyak kena hapal dialog. Esok, bertugas jaga pekse insak (peperiksaan Inventori Sahsian Keguruan) ni lagi. Kali ni dekat UPM Serdang pulak... jadi, dalam keadaan ekonomi poket ku yang kritikal ni... elok jugakla dihantar betugas dedekat ni ajer.... masa terisi dan tk terbiar dengan sia-sia. Kalu sempat, balik dari bertugas tu, acik nak pegi masjid Putra. Ada kuliah umum tajuk untuk wanita...(alam rumahtangga) yang disampaikan oleh ust Najib. ..InsyaAllah...pukul 10-12 tgh. Menarik kalau kita semua dapat hadir beramai2... ayoh... knkawan, kita tambah ilmu, ingat mengingati yang terlupa, dan mencari cahaya iman dan keinsafan dalam majlis taman sorga itu.

Harapkanlah kasih sayang Allah

Marilah kita didik diri kita agar mengasihi Allah lebih dari segalanya. Mengharapkan Allah untuk segalanya dari mengharap dari manusia.
Moga akan tenang jiwa kita..akan damai hati dan nurani kita.
Kita tak boleh jangka bila kita akan kehilangan, kerana ianya bukan termasuk dalam perancangan kita. Tapi perancangan Allah.
Ku seru untuk diriku, yang sering merasa sunyi dan sendiri....yang masih mengharapkan manusia untuk menemaniku. Aku selalu lupa yang manusia lain itu tidak selalu dapat menemankan aku...lalu aku akan sedih.... ertinya, hatiku masih kotor, masih tidak merasakan kehadiran Tuhan yang tidak pernah lupa padaku...sebaliknya aku yang selalu terlupakan kehadiran Tuhan, lalu merasakan diri sendirian.
Jadi wahai diri, jangan sesekali bersedih bila apa yang kau mahukan tidak tercapai. Tapi kau tetap sedih dan menangis tersedu-sedu, apabila apa yg kau hajatkan, tidak tercapai. Kan kau sendiri yang selalu kata,..... segala apa yang berlaku, ada hikmahnya. Tapi kenapa kau sering terlupa...lalu sering berhati duka...bila bencana menimpa...
Kan kau juga yang selalu menasihatkan orang lain, bahawa zikirullah itu boleh menenangkan hati. Namun kau masih menyanyi dan menari. Kononnya menghibur hati...bukankah sepatutnya kau mengaji..membaca ayat-ayat suci Ilahi.
Kau juga rajin berkata, jangan mengharap kasih sayang lain dari Allah, kerana kita akan kecewa, kerana kasih sayang yang lain dari kasih sayang Allah itu hanyalah sementara, sesementaranya dunia ini. konon je tu...hakikatnya, kau terus mengejar kasih sayang manusia... kau tahu kasih sayang manusia yang ibarat bunga...habih madu, sepah dibuang... bila mereka membenci dirimu, kau sedih dan berduka... Pernahkah kau memikirkan, bahawa Tuhan amat mengasihi hambaNya? Walau kau tidak mempedulikanNya, apakah Dia kisah??? Dia tetap, ArRahman, Ar Rahim... Maha pemurah, Maha mengasihani hambaNya....tidak cukupkah kasih sayang Allah buatmu???? Sehingga kau meratap hiba dan merayu sendu kerna hilang kasihnya manusia.
Aku selalu ulang kata lagi, aku tidak ada perasaan, tapi kenapa aku sedih juga, kenapa aku marah, kenapa aku rasa macam2...? Maknanya aku memang ada perasaan, dan adakalanya perasaan aku tu sama macam perasaan manusia lain jugak...kerana sememangnya aku adalah manusia. Yang punya begitu banyak kelemahan. Menyebabkan aku terus membuat kesilapan dalam kehidupan. Ampunkan dosaku wahai Tuhan... Maafkan aku wahai teman.

Thursday, March 19, 2009

I need a shoulder please

Hari ni tensen sbb line tk baper clear...sejak akhir2 ni memang gini la line se Malaysia. Sajer nk layan lagu nih... Shoulder to Cry. Life is full of lots of up and downs But the distance feels further When it’s headed for the ground And there’s nothing more painful Then to let your feelings take You down *It’s so hard to know The way you feel inside When there’s many thoughts And feelings that you hide But you might feel better If you let me walk with you By your side Chorus: And when you need A shoulder to cry on When you need A friend to rely on When the whole world is gone You won’t be alone Cause I’ll be there I’ll be your shoulder to cry on I’ll be there I’ll be your friend to rely on When the whole world’s gone You won’t be alone ’cause I’ll be there * All of the times When everything is wrong And your feeling like There’s no use going on You can’t give it up I’ll help you work it out And carry on * Side by side With you till the end I’ll always be the one A shoulder to cry on To firmly hold your hand No matter what is said or done Our love will always continue on Chorus: Everyone needs a shoulder to cry on Everyone needs a friend to rely on When the whole world’s gone, you won’t be alone’cause I’ll be there I’ll be your shoulder to cry on I’ll be thereI’ll be the one to rely one When the whole world’s gone, you wont be alone’cause I’ll be there And when the whole world is gone You’ll always have my shoulder to cry on _____________________________________________ Komen acik; Does everyone really need a shoulder to cry on???? Acik tk.... sebab acik hanya perlukan toler...atau tisu kalu acik nangis...muahahahha... arini acik senornya tekenangkan kisah masa dedulu, waktu acik capai kejayaan ini...(sesekali, tayang gambo sendiri..kelaka je roper makcik ni kan...hehe)

acik sedih...hingga tk sanggup nak dongak tgk muka Sultan Selangor yang masih bujang itu...lantas terlepas peluang untuk melemparkan senyuman mesra buat baginda.

Sedey mengenangkan orang yang tesayang tk ada di sisi waktu berada dipuncak yang rendah jer tuh.

Tpi apa nak kisah, omak acikkan masih ada, anak-anakpun ade....kakak acik ada...anak buah ada masa tu...

Masa tu rasa nk nangis...tpi tk ada tisu...tepaksa tangguh nangis hingga dpt tisu...

so.... I really dont need a shoulder to cry on.... instead of a box of tissue paper....aper lah Tommy Page ni...klu dapat la bahu sesaper masa nak nangis tu..camner klu kuar yg pekat2 tu..habih la bahu dia...sian dia...kener lak tukar baju...

anyway...I love the song...hihih..

Wednesday, March 18, 2009

Banyakkan menyebut

Ketika menyelongkar buku nota lama acik yang berusia lebih 25 tahun, acik terjumpa satu catatan acik yang menggunakn tulisan jawi, kira blh baca la... yang boleh kita kongsikan bersama sebagai panduan hidup kita. Ianya adalah pesanan Rasulullah s.a.w.: 1. Banyakkan menyebut Allah dari menyebut manusia 2. Banyakkan menyebut akherat dari menyebut dunia 3. Banyakkan menyebut kejahatan dari menyebut kebajikan 4. Banyakkan menyebut mati dari menyebut hidup 5. Banyakkan menyebut aib diri dari menyebut aib orang lain ---------------------------------------------------------------------- Yang berlaku, kita amat mengurangkan pada apa yang patutnya kita banyakkan itu. Dan berlebih banyak pada yang sebaliknya.... --------------------------------------------------------------------- Berita serantau... Aper dah jadi pada kepimpinan melayu kita???....lu pikirlah sendiri... acik jarang mendengar berita radio ke...baca paper ke... tpi petang semalam sewaktu menunggu kawan sorang ni datang....acik terbukakla radio kegemaran acik, Sinar Fm...yang mengudarakan suara pembaca berita... tentang rasuah pemimpin kita. Acik tak suka bicara tentang politik negara...tapi tentang salah laku manusia yang tidak berubah2 dari zaman dahulu lagi. Manusia yang memiliki sifat mazmumah yang tidak dibersihkan, akan terus melakukan kesalahan demi kesalahan. Begitu jualah acik. Moral of the story, bersihkan lah hati anda dari sifat mazmumah. Takpun, serapkan isi2 tonggak 12 dalam setiap diripun udah bagus aper..... (acik tatau la jawab betul ke idak pasal tonggak 12 ni masa pekse semalam...huhu) -------------------------------------------------------------------- Berita dari Putra Perdana Park, Putrajaya... Dua orang blogger yang dah dua minggu tak berjogging... petang Isnin semalam pegi jugakla jogging. Memandangkan lelemak yang dah naik lemak... Dua orang itu telah berjaya mengabiskan dua round... oohh tidak..!!!.. tiga round keliling taman pada petang itu...di sulam selangi dengan bualan yang rancak dan gelak ketawa manjer serta cungapan kemongahan... sabau jer ler.. Maaf, tak ada gambar, sebab dedua memang konsentret jogging sakan... Majulah sukan untuk negara...

Tuesday, March 17, 2009

Peperiksaan yang tidak mengujakan

esok (ehh...arini lah..) exam PTK lagi buat sebahagian dari kakitangan kerajaan macam acik...tarikh peperiksaan tk sama. Yang pastinya, acik pekse ESOK....(ehh..arinilah..) jam di PC ni dah nunjukkan pukul 12:57 pagi.

Acik pulun study ke?? Ooohh tidakkk !!...malasssss aku nak bajar. Alasan.. Nanti, kalu acik bajar, acik pass cemerlang..pehtu dpt naik gaji ke tangga P3... habih tu.... klu da sampai P3...acik nak gi mana pulak... ???
Dindingnya sampai P3 je... tak ndakla..hehehe Kalau acik dah P3... tahun akan datang, taim orang pekse, acik da tk boleh pekse.

Kener la acik jaga opis. Tk ndak laaa... Alasan lagi.... kalau acik dah tk leh amek pekse lagi...habih tu....buku dan nota yang bebanyak tu apa gunanya.. nescaya akan berabuk la sbb dah tk de org nak baca lagi....nk punggah lagi carik kat merata tempat dalam rumah ni. Alasan lagi... Acik ni mudah kesian kat orang... nanti....kalu acik lulus... dan kenkawan tk lulus.... nnt acik kesiannn kat diorg.... tak best la tak dpat sesama lulus... kan ke kita dah bejanji untuk sehidup semati... tapi klu acik dpt lompat tangga gaji...diorg tk dpt... kan ke kesiaaaaan diorang...!

Alasan lagi..
tempoh perkhidmatan acik blm cukup seploh tahun lagi...kalupun acik lulus, acik bukan blh naik pangkat pun lagi....nak kener gak tunggu smpai cukup seploh tahun kije.... so, stakat naik gaji ciput tu...baek le acik naik cam pergerakan gaji biasa tetiap tahun tu...tk per.. acik tk kisah... huhu.. Acik tiap kali nak pekse....akan carik balik mana buku rujukan acik..pastu masukkan dalam briefcase ke...beg ke...

Tahun depannya pulak, acik guna beg lain pulak...jadi puas mencarik beg mana acik letak semua buku dan nota rujukan tu... dah tetiap tahun tukar beg... lepas abis pekse, beg tu tecampak ke mana tah...kekadang acik nak cepat, mencarik beg, tak jumpa, acik capai mana yang ada..sumbatkan buku dan isik perut beg tu tah memana yang kemudiannya acik lupa.. tu yang acik kener punggah balik stor dan lemari mencarik buku rujukan... teruknya perangai kan....

Cuber tgk lemari buku cklah tu...tesusunnnn je buku dia... hatta, anak-anak dia pun sayang dn reti jaga buku deme tuh. tapi lemari acik...tonggang langgang... pedulik haper... tapi sayang buku...sayang nak buang... ye ler.. mana tau..sok sok acik further study, amek master...pehtu amek phD..smua buku2 tu bguna tau... buku matematik Zayani masa dia tingkatan 3 pun acik simpan tau!! Takkan nk buang...ingat dapat free kaa?????? simpan...amek berkat...haha..

Tapi tu lah...taim2 nak pekse cam ni.... setengah malam ni je acik keje mencarik buku...lepas dah selonggok jumpa (tu tk habih lagi...mana buku arahan keselamatan akuuuu !!!! Mana buku Tonggak 12 akuuuu...!!!) ..err..sambung.. lepas dah longgok buku tu...acik dah letih... ngadap PC ni pulak... dah leka..

Jap lagi mesti acik ngantuk pulakkan...dah agak dah...hahaha.. Habih... bila acik nak baca buku nih??? tak yah baca lah.... klu baca pun, bukan lulus cemerlang... sbb ada orang tk study pun blh lulus cemerlang....dan sebaliknya yang study, takat lulus ciput je...marah nampak...!! ehh...tak marahhh... acik sukerr...!

Dah lama tau nak pekse, dah lama dibagitau tarikh nak pekse, naper hari akhir baru nak baca buku??? sibuk la.... mana ada masa nak baca buku??? Nak gi joging lagi, nak gi brenang lagi, nak gi gathering ngan blogger lagi...nak hapdet blog....nak jawab komen kat blog... blm lagi masuk nak buat OT, nak gi jadik volunteer mesin rumput kat kampung....jadik driver anak gi antor balik kampung... nak layan permintaan anak yang kat serdang tu., nak gi umah ong kenduri..nk gi shopping...nak gi tolong orang melayu niaga...nak gi otstesen..dll

Lagipun, kitorang kan ke genious...!! Tak payah la belaja.. nak kata lulus, udah lulus dah... walopun tk dpt 4... tak per la..janji lulus mulus...tu jenis lulus yang bajar sebelum masuk dewan tuh...hahaha.. golak lagii !! Rotan kang..!! .. camnerpun tk belajar nya....acik mang jujur orgnya.. (riak kan maen kau ye acik..!!!) ... acik jawab mana yang acik rasa jawapannya...ala...objektif... itamkan je kat paper omr tuh.. acik tk meniru... omak acik ngajar...toksah meniru maso pekso...bedoso! Senornya pekse tahun ni boleh bawak masuk buku carik jawapan.... ape cer????? kalu pun bawak buku masuk... lom tau jawapan tu (dah la nak carik payah..sbb buku tobal..) betul... pengajaran dari peperiksaan KPSL N27 yg acik amek...bawak buku..blh cari jawapan..tpi kandasssss jugaaaaaaaaaaaaakkk... ingat laluan senang ke nak rait bagi markah penuh kat kami ..??

Musykil senornya cara pemeriksa dan pemberi markah peperiksaan PTK ni....bebetul ka diorg check paper kitorang ni..?? dah la...acik dah ngantuk pun. Walau apa pun yang acik Puaka Niyang Rapikkan kat atas tadi tu...acik mohon doa rakan2 sekelian moga acik mendapat Rahmat Tuhan sentiasa... tu jer nak. (jobo lak aku kan...haha..)

Mana anak2 aku ni...tk ndak ke tlg doakan ummi dia.....huhu... (dah...aku tk bgitau diorg...) Sekian, Kalau tk dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya...

Sunday, March 15, 2009

Ujian Tuhan

Sebenarnya, orang yang diuji itu adalah orang yang amat bertuah kerana Tuhan telah memilihnya untuk di uji... di hujung stiap ujian itu ada nikmat yang tiada ternilai sekiranya kita bersabar.

Sekiranya kita menemui jalan buntu untuk menyelesaikan permasalahan kita, maka berserah pada Tuhan...solat istikharahlah, mohon agar apa jua keputusan kita, apa jua yang akan berlaku seterusnya, adalah atas dorongan dan kehendak Ilahi Rabbi, bukan atas kehendak nafsu dan hasutan syaitan laknatullah.

Moga akan Allah dorongkan kita membuat keputusan yang betul. Moga Allah bantu dan beri kekuatan pada kita. Moga Allah beri ketabahan pada kita. Berdoalah sentiasa agar kita diberi petunjuk dan hidayah, dan di permudahkan urusan dan dijauhkan dari kesusahan. Moga kita semua mendapat ketenangan dan kebahgiaan dalam penghidupan di dunia dan di akherat.

Tidak ada apa yang lebih menggembirakan seorang manusia itu, melainkan hati yang tidak gundah gulana...klu hati tk tenang, manakan gumbiranya... Jadi, ceriakn hidup anda...lupakan kedukaan, dan serahkan pada Allah menentukannya.. Sekian. ...syahdu je bunyiknya kan... heheh.. Sajer bedoa di pagi senin nih...

Moral of the story: Pakailah talipinggang belakang keledar tika duduk di belakang atau di depan.

Friday, March 13, 2009

Keputusan itu

Penantian kini telah berakhir bagi mereka yang menunggu keputusan SPM. Begitulah juga dengan acik anak acik yang bungsu, Hazirah dan yang sewaktu dengannya. acik tak pegi temankan dia ambil result...atas sebab-sebab tertentu. Tapi dia pergi sendiri dengan menumpang kawannya. Pepagi lagi acik gi hantar dia ke rumah kawan dia di Presint 9. Mereka sepatutnya bertolak awal memandang perjalanan yg makan masa sekurang-kurangnya 4 jam ke Pontian. Bila agak-agak dah sampai, acik sms zirah, tanya apa keputusannya. Tapi dia suruh telefon.. lalu acik call... Adik dapat lebih kurang je dengan abang n kakak... Hmm.. Alhamdulillah..oklah tu.. Ada bau-bau kehampaan dalam jawapan acik tu?? Ooohh tidak..! acik tk kisah berapa pun dia dapat. Ni kira lagi baik dari Shahmah 2 tahun lepas... Kira lagi bagus dari kakak dan abang. Dengan result begini, acik rasa tidak ada masalah untuk lanjutkan pelajaran di peringkat seterusnya seperti mana masalah yang dihadapi oleh Shahmah dulu. Itu sajer yang acik harapkan dari SPM diorg ni..sebab SPM adalah laluan penting untuk menentukan tempat belajar diorang selepas itu. Yang penting, DAPAT PELUANG dan DAPAT TEMPAT di IPTA. Kalau dpat cemerlang lagi bagus...kan. Tahniah untuk zirah... ummi dia dulu lagi terukpun resultnya... ni dah dikira bagus.. lepas ni, kalau da dpt peluang masuk IPTA nanti, jangan sesiakan, untuk mencatat kejayaan yang lebih mantap ..okeh.. Zirah kata tk mau masuk matrikulasi, kalupun dapat.. tengok dulu camne... klu otak bagus, matrikulasi laluan express untuk ke universiti. Tapi kalau apa-apa jadi, sijil Matrikulasi tidak lebih nilainya dari sijil SPM sendiri...maksud acik, kalau dah masuk Uni, tetiber tk lulus ke.. nak berhenti separuh jalan ke.. maka nilai sijil matrikulasi itu tidak boleh membantu untuk bekerja..melainkan kerja2 yg menggunakan sijil spm. Tapi kalau ambil diploma atau ke politeknik.. kemudian kalu ada rezeki, ambil degree, dah dapat 3 sijil dalam hidup di dunia ini. SPM, Diploma, degree. Jadi kalu mintak kerja taraf degree tk dapat, blh mintak jawtan yang perlukan diploma... sekarang kan bukan senang nak dapat kerja.. itu pikiran dengkat acikla.... pengajaran dari si kakak yang dari matrkulasi.. pernah dia rsa give up nak blajar dulu, sampai suruh carikan jodoh, kawin kan je dia...tensen belajar...heheh.. dia sedar, kalu dia berenti dan kerja...kerja yang blh dimintanya hanya macam ummi dia ni lah...jadik la kerani je.. Maka ada baiknya juga si zirah tunggu jawapan dari KPT untuk permohonan IPTA nya. Harap-harap dapat tempat dedekat sini jer..samada UKM, atau UPM.. kalauuuu dapat la.. idakler susah sgt nak ngantar nak ngambik dia sok sok.. Semalam si Yanie, kakak dia sms acik.. Umi nak pegi Pangkor tak??? Bayar RM40.. ikut trip Kolej akak.. wah...bestnya...acik tk penah pegi Pulau Pangkor lagi...dan tringin nak pegi sana..siankan.. Hmm..ummi ada pogrem kot....nanti lah pikir dulu.. balas sms acik. Dah nak pergi baru nak offer...so tk sempat nak pikir lama...takut acik ada buat appointment dengan sesaper.. selalu dh acik telupa pogrem.. Sepupu acik si Fazlur pesan, masukkan la dalam henpon tu untuk ingatkan acik... aaaahh..!!! tu yg salu tk ingat...asik lupeeeeee je. akhirnya acik rsa acik tk nak pegi lah..masa tk baper nak sesuai. dan acik tk ada geng kalu pegi. Nanti acik kener buli dengan budak2 UPM tuh..huhu.. tk pegi, rasa nyesal pulak. Tak apa lah...nanti adalah masa dan ketikanya yang dah tecatit bahawa acik akan sampai ke Pangkor tu... bukan rugi sangatpun.. -acik memujuk ati gitu.. Sekian.

Thursday, March 12, 2009

To say, or not to say

Sometimes, explanation can be the solution. Sometimes, to say the truth, make situation worst. Sometimes, we have to keep our mouth shut, and be hypocrite..sometimes, we have to follow where the river flow to find the way out.. Which way u wanna choose.... ??
SPM result will be out today...what will hazirah get??? If she really work hard...she will deserve to get excellent result. .. mother always the first to get anxious...

Wednesday, March 11, 2009

Aku yang bersalah

Tidak ada manusia yang sempurna. Begitu jugalah aku ini... uwaaaaaaaaahh..stetment sentimental pagi ni. Terkadang, diri ini terlalu mahukan kesempurnaan, mahukan segala kebaikan dan membenci ketidakbaikan... maka akibatnya, perkara tidak baik juga yang berlaku. 

















Kalau kita menyakiti orang, terkadang kita tidak menyedarinya. Tapi kalau orang menyakiti kita, cepat sungguh kita sedar dan tersentap lantas melenting gitu.

Kita serupa...kita serupa.. Kita lupa, asal usul kita, kita lupa apa sebenarkan misi dan visi kita waktu dilahirkan ke dunia ini dahulu. Ada sorang kawan yang aku jumpa. Sungguh sempoi kata-katanya bila kami bercerita... samada betul-betul diamalkannya atau tidak, aku tidaklah tahu. tapi aku suka quote kan kata-katanya itu ..... " .......tak apalah... kita think positive je... mungkin dia bla bla bla.... !!" jadi bila dah cakap centu, tutup kes. Idaklah melalut2 lagi cerita kami.. bagus kan centu! (Natrah....acik tingat kat kau nih...heheh) ....

Setiap kali aku rasa nak marah kat seseorang..bila aku ingat..aku akan pujuk hati aku.. baik aku sangka baik...ato think positif... tapi bila aku telupa..aku tetap dgn think negatif aku...melenting dan melatah gitu. 

Misalnya, ada orang over take aku kat highway dengan gaya macho yang sungguh kureng beradab... tika aku blh bersabar dan ingat diri...aku akan kata.. tak per lah...orang tu mungkin nak cepat.... bini dia nak besalin... ato mungkin dia sakit perut...nak tekucil dah tu..

Tapi jangan tika aku mood tk baik....jaga ngkoo....aku kejau sampai lobang cacing !!!! (best racing dalam ujan balik dari kampung aritu..acik 'rasa' acik monang..kehkehkeh...) -sila abaikan stetment ini...! Contoh lain, kalu jalan jem masa nak keluar dari pejabat... ada kereta yang potong q aku dari sempang di sebelah aku... sebijik keter aku lepaskan...dua bijik keter aku lepaskan...keter ketiga...sorry...mana boleh jadik... tkkan smua nk tekucil kott...hehhe..

 Nanti pemandu kereta kat belakang aku marah kat aku pulak, for being so sporting on the road...heheh.. Entahla..acik ni cam dah lari dari tajuk. Sekian.

Tuesday, March 10, 2009

Penyapu lidi

Sesuai tak kalu gunakan penyapu ni...untuk jadikan perumpamaan...??? Sebenarnya banyak sungguhkan perumpamaan yang boleh kita buat dengan penyapu. Antaranya, bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Cuba adik-adik ambil sebatang lidi penyapu...patahkan..bolehkan??? Senang sangatkan.. Cuba pula ikatkan lidi2 tu macam penyapu sebelah ni... Patahkan....ada boleh??? tarakkk boley kan..!! Cuba pulak ikat penyapu lidi tu longgar.. kalu kita guna untuk menyapu...komfem berterabur lidi dia kan... Jadi..kita perlu ikan kuat-kuat. Barulah penyapu itu berfungsi dengan baik. Kalau ikat tk kuat...satu lepas satu lidi akan cicir... kalau dapat diikat semulapun, penyapu tu dah jadi kecil. Yang cicir itu belum tahu lagi akan dapat memperkukuhkan dirinya di penyapu lain, ataupun ianya hanya akan dipatah-patahkan lalu dibuang di tempat sampah??..atau akan kembali bersatu dengan penyapu lama untuk berkhidmat dengan penuh dedikasi kepada tuan penyapu itu. Begitulah juga dengan kita. Kalau setakat bersatu kat lidah je...tpi tk berusaha untuk memperkuatkan ukhwah, makan akan terbarailah jua kebersatuan kita...(err..guru bahasa Melayu, siler betuikan perkataan ini...) ..seperti mana terbarainya lidi-lidi penyapu itu. Apakah cara untuk kukuhkan ikatan perpaduan kita..? Bukan hanya makan-makan bersama..bukan hanya jalan-jalan bersama Sebaliknya, adalah persefahaman dan kenali hati budi setiap ahli. Bertolak ansur sesama sendiri Yang silap, tegur berdepan, jgn di belakang Yang tak betul, pebetulkan Jangan membesar2kan perkara yang kecil Jangan melibatkan orang lain dalam apa2 salah faham yang berlaku. Mengalah dan melupakan atau dengan kata lain, tidak simpan di dalam atau berdendam adalah tips terbaik untuk kekalkan keharmonian. Bersangka baik sesama sendiri...amat perlu. Acik tulis ni setelah diri ini insaf...kerana berjalan di atas landasan keretapi, sedangkan berjalan atas landasan keretapi adalah salah di sisi undang-undang. Sekian.

Monday, March 9, 2009

Sudah betulkah bacaan anda?

Tibalah masanya, acik buat ulasan selari tentang kursus yang acik hadiri minggu lepas... hehe...macam aper pulak kan.

Acik sebenarnya mengikuti kursus Tahsin Al Quran selama 4 hari di Hotel Putra KL.(asik duk kat putra je kan..aritu kat perlis hotel Putra Palace..) yang menyelitkan acara saringan pemilihan ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Bahagian di Kementerian Pelajaran ini.

 Dalam kursus tu di ajar dan dibetulkan bacaan segi suara, fasohah, taranum dan Tajwid. Acik masuk betanding??? Oooohhh tidakkk!! Hanya nak menambah ilmu.. biler lagi dapat peluang belajar pecuma camni kan. Orang duk sebut2 taranum...acik ndak gak belajar taranum bagai.. ye ler...kat TV blh....tpi tak sama la gi jumpa tok guru dia sendiri berdepan dengan depa2 yang tesohor dalam bidang tu.

Masa bengkel, diminta semua membaca. Dan terserlah lah kejahilan kami ni dalam bidang tajwid lagi..bukn setakat tajwid....Makhraj pun tk betul..!!! Sebutan huruf pun tk betul .... banyak kali la ustaz tu betulkan sebutan 'ain, tk gak menjadi2....asik sengau je kat idung... bukan kat idung eeekk? kat tengah kerongkang lah...kata ustaz ensem tuh.

Sebut Allah pun tk betul!!! lam tebal... dan jgn gerak bibir .. ha...letih tau pegang bibir jgn gerak. Antara Tok Guru yang ngajar sepanjang kursus .


Ustaz Haji Che Yahya Daud Johan Qari Antarabangsa 1999








Ustaz Hassim bin Harun










Ustaz M.Refain bin Mat Yasin






Ustaz Amirahman Finalis AQ








Sedikit rakaman yang sempat acik ambil semasa kursus.




 
Ha.....cuber kawan2 sebut 'ain..dah betui belum? Kalau tk betul, siler betulkan makhraj anda. Baek la gi blajar Iqra' balik. Jenuh kener marah dgn ustaz amir tu...tk per..marah2 sayang kan ustaz kan..akak2 ngko ni mang dah gelap ati baru nak bajar.
 
Acik tk jumpa kat mana diamnya clip vid tentang sebutan Allah tu...nnt klu jumpa, acik masukkan. So, konklusyennyer...hendaklah kita belajar dan terus belajar membetulkan ilmu yg tk seberapa yg ada kat kita untuk kita terus amalkan. Kalau selama ni kita baca dlm solat kita, kita sangkakan dah betul pun, tpi... rupa2nya banyak lagi yang perlu diperbetulkan... Mari kita bertaranummm..yaaaaa Rabbbb...

Sunday, March 8, 2009

Kampungku Jauh di mato

Sabtu, acik balik kampung lagi. menunaikan tanggungjawab yang asik tertunggak je...
Memula acik kuarkan ni....
Pastu keluarkan pulak menate bawah ni...
Ha..tengokla semaknya kat umah mak acik ni...yang memaksa acik menyimbah peluh tanpa perlu pegi bejoging.. Hasilnya ................ni lah dia yg termampu dik tulang ompek korat acik ni ha... Pepetang sikit, acik mengoje kan ni plak... dah 2 minggu tk bebasuh. Hingga hasilnya dapek gini.... jadik la....sep gk sikit duit acik, blh simpan poie Mokah... aaminn.
Tampi, maso dlm pejalanan balik ke Ptrjya..... hari pun hujannnn.... maka keter tu balikla ke asal...!! Tapi idak le ralat macam hantar gi cuci kat kedai kan??? hahaha... Itulah...Tuhan balas sobab omak suh bemalam je kat kampung... tampi acik dogei yg amat....ondak gak balik.. sodih gak eh omak acik tuh.. Tak po lah omak ooii...bokal ayam goreng belado omak tu, sei makan seksikit sampai ompek ari ompek malam....bia lamo sikit tahan ehh.. (kan...jimat laie duit den..blh simpan gi Mokah ...) Sok sok...kalu rumput panjang laiee...omak sms lah yo... bodosup sei balik kampung. (sapo nak kursus mesin rumput dongan acik, copek mendaptar....satu eksesais yang sungguh efektif!!) Prinsip kojap...tapi korap tu... menyojukkan ati omak gakkan...kankan... dari tk balik langsung. Sekian adernyer.

Saturday, March 7, 2009

Khasiat Bunga Raya

Dikatakan bahawa ekstrak dari bunga raya mempunyai faedah kesihatan yang sama seperti meminum teh . Bunganya mengandungi antioksidan yang membantu mengawal tahap kolesterol dalam badan. Kajian terhadap haiwan menunjukkan ekstrak bunga raya boleh mengurangkan kolesterol pada haiwan, dan ia juga boleh membantu manusia. Selain dari itu, masa kekecik dulu acik salu amek daun bunga raya ni, diramas2 lalu lendirnya acik sapukan ke kepala. Hasilnya...rambutku yang ayu....lebat, hitam dan sihat gitu... tapi tu duluuuu... sampai pernah acik blender bebanyak (botak pokok bunga raya emak aku kejekan..) pastu masukkan dalam botol, simpan kat dlm peti es... untuk digunakan kat kapla. hmm...hari ni balik kampung lagi.. selamat berhujung minggu pada semua. Berhati-hati di jalanraya. Lokasi gambar: Linggi Hati yang tidak tenteram ..moga Tuhan beri ketenangan jiwa padaku.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-