Thursday, December 31, 2009

Perangkap

Jangan memerangkap diri anda sendiri dan jangan biarkan anda di perangkap oleh segala tipu daya dunia.

Tuesday, December 29, 2009

Kerna DIKAU....

Bukanku sengaja...
mahu melukakanmu..
menghancurkanmu...
tidak menghargaimu...
aku bukan sekejam yg kau sangkakan...
Tapi segalanya telah berlaku... sekelip mata.....
Rupa asal yang sempurna...
Yang tersisa.....
Shawl pemberian Pn. Haida dan suaminya ini telah lama menjadi harta sentimental value ku... dari tahun 2008 lagik..

Tpi, dik kerana kelalaian hamba Allah ini...... maka kini telah hancur sebahagian dari sudut nya, menjadikannya cacat seumur hidup.... sobs... Maafkan acik Pn. Haida...kerana tidak menjaganya dengan baik... Apa yang berlaku, shawl kesayangan acik ini telah termasuk ke dalam mesin shredder ketika beliau itu sedang menghancurkan lembaran2 kertas tidak di gunakan.....
Naper kau mesin skalik shawl acik yg kau finjamm tuh nurullll !!!! huwaaaaaaaaaa...!!!
*Nurul.... ko jaga... !! Acik sedang menyiapkan senarai apa2 yg patut utk kau gantikan, sekiranya shawl yg sama rupa dan kualiti tak dpt kau cariganti semula!! Kenkawan ada cadangan tak...?? hehehe... apakata mintak iphone satu.....err...
Malam ni kau pasti tk lolap tido ... oohh..malam ni kau mintak tulun acik antar kau ke puduraya sbb kau nak balik kamfung kannnzz.... dan kereta kau akan besama acik dalam tempoh seminggu ini...??? HAHAHAHA... *gelak setan udah kuar....
Shahmah.... yanie.... ngkorang nak gi jenjalan tak minggu nih....? hehehhehe....jommm...kita gi kameron hailen ke.... gi genting ke... ataooo....err...gi Singapore...? gi kenduri kawin sahabat acik... linaa.....??

~Selamat pengantin baru buat cikgu lina dan cikgu Muslim.~

huhu.... di manakan ku cari gantinya.....!! Shawl ku...!!! Kan...tak pepasal kau jadik modal acik hapdet blog arini..

Monday, December 28, 2009

Esok kerja

Dah berapa hari tidak di update. Kenapa? Sebab PC kat rumah ini terpaksa dikongsi bersama dua anak yang bercuti. Jadi, sebagai seorang ibu mithali, kena lah bagi laluan pada mereka yang nak bermain game dan chatting dan donlod movie... errr... mithali sangatlah kan... Itu cuma alasan untuk tidak update entry di blog. Tapi sungguh haiiihh.. sementelahan pula dengan minggu cuti krismas ni. banyak movie2 menarik dimainkan di TV. Acik ambil peluang menonton, setelah sekian lama, asik menonton PC aje.

Kemudian, di kesempatan PC tidak dapat dimonopoli oleh diri nan sorang nih, maka barulah lemari baju yang penuh ni, dapat dikemaskan. Nampak! Hikmah setiap kejadian. Kalau dulu, hanya berebut guna PC dengan Hazirah. Tapi dalam bulan Disember nan syahdu ni, acik terpaksa jugak berebut dengan Nur Zayani. Iaitu, semenjak lappy dia rosak.

Selain dari itu, minggu ni, acik masak laksa. Uwaaaaaaaaaaahh...udah bertahun2 acik tidak masak laksa...tetiber, minggu ni pulak acik masak .... Bukan sebab apa....aritu balik kamfung, mak acik bagi bunga kantan.

Dah bbrapa kali dah dpt bunga kantan, tapi telah acik persiakan. Namun kali ini, acik dan 2 org anak yang ada nih, makan ler pepuas2. Sedap ato tak sedap....perut kami je. Janji tk ada yg sakit perut memakannya. Masa gi carik ikan kat Mydin bakang rumah ni...tk ada pulak jumpa ikan yang sedap dibuat laksa.

Last2 jumpa ikan sejuk beku kat cecelah sudut barangan beku itu. Ikan mambung. Ikan jugakkannnzz..!! Alhamdulillah, habis dah...hehehe...cerita je la kat sini. Minggu ni acik gi serbis keter dengan Chai yok.... kat Seri Kembangan. Rasa murah fulakk. Biasanya kena bayar lebih RM100. Tapi kat situ, tak sampai pun RM100.

Anyway, Shahmah kata, Alerrrr.... mesti guna minyak itam murah tuh... yg bukan sintetik....!!
Ye ler...mana la acik tawu... janji murah...ekekkee.. Hmmm... sebut pasal Shahmah, dia udah balik ke kolejnya di Seri Iskandar.

Cuti dia belum tamat... tapi dia dipanggil untuk menjadi Fasi untuk kemasukan siswa siswi baru di kolejnya.. nnt dia balik semula untuk mengambil baki barang yang masih tinggal...dan motorsikalnya. Nur Zayani pun baru acik antar pulang ke kolej malam ni...

Tapi dik sebab dia dekat je... nanti dia balik lagi sebab banyak lagi barang yg tinggal... isk...budak femfuan kannnzz... memacam mak nenek nak dibawaknya. Hazirahpun, yg balik bercuti Krismas dari hari Rabu aritu, dah acik hantar balik kolej di Kuala Pilah.

Sepanjang cuti, dia asik duk menung depan PC acik nih.... buat pendaftaran permohonan UPU / kursus apa yang nak dipilihnya untuk meneruskan pengajian selepas matrik kelak. Sibuk nanyer acik... mana la acik tawu. Acik kata, ikutla, apa kursus yang dia rasa dia mampu ikut. Dan pikirkan juga dari segi kerjaya juga. Entah apa lah yg dipilihnya.

Moga pilihannya tepat dan dapat. Pencapaiannya di Kolej tidak begitu memberangsangkan. Setakat ni hanya cukup untuk melayakkan beliau terus belajar di kolej tersebut. Kata orang, kalu result tk bagus, akan dilelong...maksudnya, akan di beri kursus yang tk baper nak laku. Atau kursus yang bukan yang jadik pilihan pelajar....betul ke? Kakak dia pun kata mcm tu. Entahla... acik pasrah je. Di samping mendoakan kejayaannya di dunia lebih2 lagilah di akherat.

waaaaaaaaaahh...semua mereka akan tamat pengajian tawon depan.... terutama Nur Zayani. Shahmah, masih memikirkan sama ada akan teruskan ke pringkat degree atau gi kerja.... Hazirah, akan menyambung ke pringkat Universiti pulak InsyaAllah. Sekejap je kan...

Tuesday, December 22, 2009

Malam itu / Malang itu...

Jumaat lepas, acik dengan sorang teman, ke Presint 3, Putrajaya. Ini gara-gara Shahmah lah, yang bgitau dia nak pi tengok Pertandingan Pancagaram Pancaragam Peringkat World..nak pinjam keter sbb takut ari ujan. Jadi, acik yg masa tu nak gi beli barang dapur kat Alamanda, kensel...ajak Chai yok gi sama ke Presint 3 tu...

alerr...sesekali, endak le nengok pertandingan pringkat dunia kenkononnya tuh. Acik gi antar keter kat Shahmah, pehtu lompat masuk keter Chai yok, menuju ke arah yg sama dgn Shahmah. Sampai2 kat situ, ujan punyer la lebat..maka acik ngan chaiyok gi ke Taman Warisan.

Hujan tk turun lagi kat situ. Kami menjamu selera dulu.. acik makan ladna kuey tiaw...Chai yok makan kuey tiaw goreng..ehh..ntah le...udah lupa. Pas kinyang, kami ke Presint 3 smula... ujan udah kurang. Kami parking kereta dan jalan masuk ke kawasan pertandingan itu akan di adakan. Tak ramai orang pun masa tu. kami baca kat banner iklan, katanya mula pukul 5 petang... tgk jam di henpon, udah lebih pukul 5.30...naper tk mula lagi... tak per...kami sabar menunggu... dan tunggu...dan tunggu... tanya shahmah...shahmah pun angkat bahu...tataw.

Udah pukul 7.... peserta sudah ramai nampaknya. Tapi duk pektis2 lagi. Ujan turun semula... sib ada payung...duk lagi kat tempat yg di sediakan tuh... acik ajak Chai yok balik...tpi dia kata, kereta udah kena blok...tk leh keluar..adeiihh.. terperangkap di sini.

Lalu kami teruskan melepak di situ antara endak dgn tanak.. Tah pukul baper tah, baru la mula. Mahathir Lokman jadik MC nampaknya. Masuk Astro...siaran langsung di ESPN...huh.. Malaysia World Band Competition... (MWBC) siap suruh kitowang sorak dan tepuk kekuat...sbb satu donia tgk Mesia kat ESPN.. ye.. tgk acara yg basah kuyup tuh..!

Ramai gak yg datang. Yang bawak baby kekecik...yg bawak emak ayah yang dah tk larat nak jalanpun ada.... ujannn la... balik je umah...lagi best..!! Lain la cam kami nih... terperangkappp...!!!! huhu Memula keluar pasukan pancaragam dari Afrika Selatan. Merah bajunya... (Hidup Rumah Merahhh !!! ) errr.. hujan turun semula.... centu la..kejap turun, kejap brenti... Pehtu pasukan2 lain dari Thailand, Indonesia dan Malaysia (yang sempat acik tgk )

Yang herannya, tiap kali pasukan Mesia je... hujan turun.... Hujan turun je...pasukan pancaragam Mesia... sian tau, tgk bebudak tu bawak deram bebesar mandi ujan.... Taim pasukan Indonesia, ujan brenti pulak.... huhu.. Anyway, acik amat kagum ngan pasukan kat video clip nih.. SMK Sultanah Asma, Alor Setar, Kedah..(Wahhh...vengger orang2 Aloq Setaq !!) Walopun ujan, dan basah koyop... persembahan mereka maintain... manthop gitu... sayang, shahmah rakam tak abis... sebab betri yang dah abis... dan mereka adalah pemenang malam itu, buat kali ke berapa tah ... mmg mereka deserve to be the winner...full of discipline...thats how they can win... Tah camaner gaknya depa belatih..misti banyak yg tepaksa mereka korbankan hingga dapat menunjukkan performance centuh... camner gaknya pelajaran mereka... Tringat Shahmah dulu, masa sekolah menengah. Memang dia salah seorang anggota pancaragam sekolah... masuk pertandingan dan buat persembahan sana sini... kena kuarantin, utk prektis .. hinggakan dah dekat nk SPM pun, masih sibuk berlatih... tinggalkan kelas, tinggalkan tusyen. Pelajaran merudum dan acik resah gelisah...marah... Sampai gi jumpa Pengetua yg cemerlang tuh... (skrg udah dapat JUSA) *citer ni udah acik tulis suatu ketika dulu. Tapi nak ulang tayang lagi..tk fedulik...sbb amat kesal dgn hal ini... Pengetua hanya ketawakan acik... dia kata.... Dont worry la makcik... diorg ni geniuos...tk de masalah utk belajar... cesss...akan ku kenang stetmen tu sampai bbiler... walopun itu adalah takdir anakku....untuk tidak layak ke Matrikulasi...atau mana2 tawaran Universiti... sehinggalah tepaksa buat rayuan...! Acik bagi pandangan pun, pengetua tu tak amek pedulik.... acik bukan anti kokurikulumpun... tpi biar la balance... belajar dengan aktiviti.... tk smua budak blh belajar sendiri kalau tk masuk kelas. Budak yg bebetul genious...insyaAllah, memang boleh bajar sendiri. Jadi pengetua ni kena bijak camner nak murid berjaya... bukan nak sekolah berjaya..tapi nak murid berjaya.

Anak duk di asrama...bukan parent tau apa diorg buat... bukan parent leh kontrol aktiviti diorg... melainkan cikgu2 buat anak2 kita tu cam anak sendiri... guru kelas shahmah dulu bagus. Risau dgn prestasi dia.... tpi, klu udah pengetua tk anggap cam anak sendiri..payah gak la.. kalu lah itu pengetua turut sama risau bila tgk anak murid udah merosot pelajarannya, tentulah dia akan lakukan sesuatu untuk membaiki kelemahan itu. Tpi nak buat camner... kalau hanya tinggal kalau. Dik kerana nakkan sekolah tu dapat nama...sanggup korbankan masa depan anak2 .. sekolah dapat nama..pengetua pun lagi la naik nama.... iskk...

Lepas anak acik meninggalkan sekolah itu, baru la pengetua buat peraturan, kalu pelajaran merosot, tak boleh masuk kokurikulum... hmmm.. masa anak aku ada...tk mo lak buat centu... taim aku cadangkan centu, tk pandang sebelah matapun kat aku nih... sib la segala2nya masih belum terlambat buat Shahmah.. dia masih boleh menyesal dan berusaha lebih gigih lagi agar pisang tidak berbuah dua kali. Tapi, cam yg kita salu kata... segala yang berlaku, ada hikmahnya...kannn...tpi klu boleh, misti memasing tak mo anak kita mengalami nasib centu kann..!!... so, memasing, perhatikanla perkembangan anak masing2, agar kejayaan kan menjadi milik mereka. Sekian.

Monday, December 21, 2009

Aku, manusia biasa

Sejak akhir2 ni acik rasa tawar hati untuk menulis di blog. Tak tahu nak tulis apa. Memikirkan, sebelum ni rajin menulis perkara yang menyeru ke arah kebaikan.

Memberikan moral2 of the story for each story... Tapi hidup acik sendiri tidak sebaik mana. Selalu lalai dan leka. Membuat dosa juga...kecil dan besar.

Walaupun usia semakin senja...tapi masih alpa. Macamlah hidup masih lama. Jadi acik rasa macam tak layak lagi nk bercerita tentang perkara yg bebaik, kalau nnt diktakan cakap tk serupa bikin...kalau tercerita juga, itu untuk ingatkan diri juga agar insaflah..sedarlah...

Walo bgimanapun, acik masih ada cerita duniawi yg blh acik ceritakan di sini. Nanti, acik ceritakan. Terlalu banyak aktiviti sepanjang minggu ini yg blh acik ceritakan di sini. Nanti, selepas ini. akan acik ceritakan.

Sunday, December 20, 2009

Kawen sudah

Minggu lepas acik balik kampung untuk menghadiri walimatulurus kawan si Nur Zayani masa sekolah rendah dia. Last diorg jumpa, kiranya masa darjah enam...atau mungkin masa amek result upsr tuh. Pehtu, kalu jumpa pun, masa kat tengah jalan ke..ato kat pasar malam ke.. ha kau...sekali bekumpul...smua udah godang2.... ada yg dah jadik mak orang pun.. tengok je lah gamba nih.. Ni si penganten, Siti...yg masa kekecik belari2 main kekejar kat depan umah acik ngan bebudak lain .. Pehtu, ari Senin aritu, opis acik ada meeting bulanan.. lepas meeting, majlis sambutan err...err.. entah...biasa2 la...makan-makan, dan majlis perpisahan dengan beberapa org pegawai (PSU) yang naik fangkat lagi...naik gred..naik gaji... maka kena la kuar dari Bahagian/dept. acik nih. Tahniah Cik Sharifah Ratina... akan ke Kemen. Luarbandar dan Wilayah.. Garang nih...jaga2 orang sana...ekekeke.. Dan tahniah juga pada Pn. Wan Rosliza, akan ke Kemen. Pengangkutan Malaysia...sangat bagus komitmen beliau pada kerja... dan sgt teliti okeh!!..haha..saper la nnt duk bawah dia.. betuahla badan.... beliau baru jer beberapa bulan di bahagian acik, udah pindah lagik... dan tandanya, kami akan dpt pegawai baru lagiiikk...saper la yg betuah dpt kijer kat bahagian acik nih..hehe.. Ni pulak merai kan yg umur warga mas di bulan Disember nih.. ha kaw... dapat adiah tikar terbang okeh..!! Boleh terbang sampai negara Hindustan... zam alakazammm.. Dan ni staf baru kami... ganti yg bertukar keluar... masuk2 jer udah sambut besday... tahniah.. Selamat bejuang besama kami. Muda lagi nih...banyak2la besabar duk sebelah acik...ekekke.. Dalam banyak2 hidangan aritu....ni jer yg acik pandang dan belasah bebetul aritu... Lemonade cheese cream kek... (err..tu ka nama dia...?) yg dibuat oleh cik Sharifah Ratina... Thank u cik tina.. sgt sedap..!! Pasni cik Tina udah tadek...saper la nk buat kan acik cheese cake tuh lagik??

sekian.

Tuesday, December 15, 2009

keter saper tah nih..

Suka acik kat plet nombor kereta ni.... NAG4 ato NAGA !!













Acik jumpa dlm perjalanan balik lepas menghadiri walimatul urus di kampung ari ahad lepas. Ampun ye, pada tuanpunyer keter sbb publish gambar.
 
Rasanya ada tak orang yg booking nombor KER4 ....atau MAW45
atau RAJ4 ...
atau BAL4 ...
atau NAN4 atau NAN1 (err...misti ada org guna nih..)

tk pun NAN48
Ada satu no. plate keter di letakkan harga RM37,000 iaitu DAT4 .....aperkah..??
Dan dri laman web yg acik tgk nih...yg paling tinggi regernya... PHS1 (RM150,000)!!!!
 Giler tak??? Plet ajer tuh..!!
 
Saper la gaknya guna keter plet no. BAB1 (misti asik kener sumpah je...ekekeke...)

Monday, December 14, 2009

Inilah dia hidup

Di setiap celahan kegembiraan,
ada kepiluan yang tersembunyi,

Di setiap kegelapan yang menyelubungi ada cahaya yang mengintai masuk
Di setiap keriuhan dan gelaktawa ada yang jiwanya sunyi dan kesepian
Di setiap tragedi ngeri dan menakutkan ada nikmat dan hikmat yang tidak pernah dipikirkan Ada sesaper yang kesah???


Nota: Al fatihah buat Allahyarham Mohd Ariff Abdul Kadir, pengantin yang terkorban dalam kemalangan jalanraya di Jalan Kangar-Padang Besar, Perlis 12 Disember lepas.

Sunday, December 13, 2009

boling di Alamanda

Malam Jumaat aritu Shahmah bagitau, Abang dapat Anugerah Dekan lagik... ummi kena bagik adiah...!! huhu... di kala kantong ku yg hanya penuh habok ini... acik hanya tesengeh manjer.... Tahniah ajer la..moga akan terus berjaya dgn cemerlang gemilang terbilang. Malam tu gak, dia gi kuar selebrit dgn knkawan dia yg ada kat sini. Balik tu, dia bagi adiah kat acik... sekepin coklat.... huhu... malu nya... patutnya ummi dia yg bagi adiah...

Pagi sabtu, acik gi keja... nak kumpul duit beli adiah utk Shahmah... sian bunyiknya kan..huhu.. tak de maknernya.. hanya ke pejabat untuk menyiapkan kijer yang terbengkalai kemarin. Sehingga hampir pukul 3, acik bergerak ke Alamanda Super Bowl.

Tengok tipahvogue berboling. Udah lama tak jumpa .... err...last jumpa masa tipah ada tournament anjuran Kementrian Kewangan aritu.. tk la lama sangat kan.. hehe..

Lihatkan aksi tipah. Urut tengkok sendiri. Masa ni dia kata dia nampak bintang kat tetepi mata dia. .. ha...udah fenin la tu... tak dpt buat banyak strike lagik masa ni.. Tapi pastu, tetiba jer tipah bersemangat... buat banyak kali










strike.... !


bravo tipah... Tahniah kerana BNM dapat tempat ketiga . Kenkawan tipah pun semua hebat2 gak main... Seronok tgk diorang main tepuk2.
Pasukan lain mang hebat2 gak pemboling depa... dasat weeiihh... bandingkan dgn acik yang bola salu masuk dlm longkang je... haha.. aper kes kannn...!! Ari ni nk balik kampung, bawak Nurzayani gi walimatul urus kawan baik dia masa sekolah rendah dulu.




Hmmm...udah kawin si siti tuh... dedulu memain memasak dan kejar2 sesama ngan yanie . Sekarang udah kijer...dan udah kawennn... Nurzayani tah biler gaknya.... Turut sama dalam rombongan acik nanti adalah Nurzayani, roomate kembar dia.

 Shahmah pulak udah pegi dulu... semalam..naek motor, gi walimatul urus kat rumah kawan dia di Pedas. Terus menginap di rumah neneknya di kampung. Rindu selalu nak gi ziarah sorang adik di PD, tapi tak gak lepas2...

InsyaAllah, buat adik Junai acik di Bandar Baru Sunggala Podeksen, ada rezeki, kita jumpa semula... Pehtu, sorang adik kat Seremban, Nurul Azla, yang baru bersalin..err..baru? dah nak abeh pantang dah.. tah biler kita dpt jumpa. Tah tah udah balik JB... huhu..mahapkan akakmu dik. 

Tingin sangat nk jumpa, nak siyum baby tuh... nak feluk arab ngan nurul. Bila gaknya.... tunggu la..jgn balik dulu. Pehtu, bekas hosmet tersayang, Ida kat Sikamat.... biler tah kita nk deting lagik... datang la kat sini... amboii... gi makan angin ngan pamili... tk hengat..

Untuk sya... biler kita nak brenang sesama lagik...?? Eh...macam nak tujukan lagu je kan.. Oklah... pada Woss ... acik tujukan sebaris ucapan... 'taim gaji nnt jangan lupa planning main masak2 kita...!' Acik booking tolong basuh pinggan je la ye woss....heheh Sekian.


Thursday, December 10, 2009

Mendung tak bererti hujan

Minggu ni sempat jogging 2 kali dah. Hari Isnin dan Rabu. Hari Selasa sebab ada hal, tk dapat nak join bos acik pegi jogging. Memula tu agak tak berminat nak jogging, sebab melihatkan cuaca yang gelap dengan awan hitam yang berarak, memang cam nak hujan. Tapi atas semangat yang ada pada bos acik dan cik Ida, kami berjaya juga harungi waktu2 mendung gitu. Tercapai juga hasrat kami. Betul lah, mendung tidak bererti hujan. ALhamdulillah, walaupun tk banyak round yang kami dapat.. yang penting target untuk 'memeluh'kan diri telah tercapai. Pembakaran lemak telah berlaku juga akhirnya, setelah beberapa lama menepu dalam tubuh 'kerdil' ku ini.

Macam tu lah yang acik perhatikan kehidupan ini. Kita boleh ambil jadikan kiasan dalam mengharungi hidup penuh dogaan. Mendung tidak bererti hujan. Kekadang mendung hanya menguji diri, agar tidak keluar rumah. Membatalkan semua aktiviti2 di luar rumah bahkan aktiviti di dalam rumah juga, seperti basuh kain. Perlunya kita teruskan setiap yang telah dirancang, kecuali telah benar2 turunnya hujan.

Kita jangan terlalu cepat berputus asa, dengan memikirkan hari yang nampak macam nak hujan, lalu terus kensel semua perancangan yang baik itu. Kerana hujan belum tahu lagi turunnya. Kalu turun juga, apa susah...??? Kita lari je la carik tempat berteduh. Air jer kann??!! Begitulah dengan kehidupan kita. Andai berlaku sesuatu yang menyedihkan kita, jangan kita berhenti untuk tidak terus berusaha dalam hidup. Kesedihan itu tidak boleh dijadikan penghalang untuk kita trus maju, kerana sesuatu kesedihan itu bukan bererti the end of everything. Eh....tetiber acik tak tahu cakap melayu dia apa.... oohh...ok... kesedihan atau kedukaan, bukan bererti kesudahan untuk segala-galanya.

Kita mesti bangkit untuk berusaha lebih gigih agar hidup ini akan lebih bermakna. Kita lupakan mendung itu ... dengan harapan mendung akan berarak pergi, lalu akan terpancarlah mentari yang menyinari hidup kita. Tidak selamanya mendung itu akan melindungi mentari kita. Ia akan berarak pergi juga akhirnya nanti. Cuma, kita jangan berhenti berdoa, jangan berhenti mengharap.

Sebaliknya, kita teruskan juga penghidupan kita seperti biasa. Andai turun hujan samada rintik2 mahukan hujan ribut, carilah tempat berteduh seketika...tempat berteduhpun, kener carik tempat yang betul2 boleh meneduhkan... setakat bawah pokok, bahaya juga, takut dipanah petir pulak... huhu Kalau basah dik hujan pun, apa salahnya...sekali lagi nk ulang...hanya air hujan kann... tapi kalu di panah petir? tadek ampun dah biasanya...

Tiap kesedihan, hanya sementara. Tidakkan selamanya. Cuma, waktu melaluinya, memang amat menyakitkan. Tapi percayalah... ia nya hanya bersifat sementara. Manusia selalu berkata, walaupun telah sembuh, parutnya tetap ada, terkadang, parut berdarah juga kembali. Hmmm... kalau berdarah, tidak selamanya juga akan berdarah. Ubati ia. dengan ketabahan dan kekuatan diri yang ada. Sekian...moga aku jugakan terus tabah dalam hidup ini.

Tuesday, December 8, 2009

Terkena...

Bila Izrael datang memanggil jasad terbujur dipembaringan..... Itu lagu yang fofular sepanjang zaman... acik suka lagu ni dari bebudak dulu, hinggalah sekarang ni pun.

Tapi, agaknya sebab acik ni udah tua.... (sedau pun..!!) satu hari tu, acik masuk kat satu kedai cd/dvd, ader sorang mamat sempoi jer...dgn suar skerat aper tah nama pesen bebdk skrg...dgn rambut tetegak gitu... datang tanya, acik nak beli apa.

Acik tgk dia atas bawah. Ehh...pekerja kedai ni ke... naper pakai selekeh camni... huhu.. acik geleng kepala... kata tk mo apa2...cuma nak tetengok je... Pehtu mamat tu pun blah gitu.. beberapa saat selepas tu, kuar satu lagu....lagu simut putih!! Lagu tdi tuh... kuang asam... sindir haku ke budak nih....!!

Okeh..pasni tk hengen haku masuk kedei ni lagik...baek gi beli cd morah kat carrefour lagi baguss... Iskk...geram tul acik masa tuh.... acik senornya nemankan si nurzayani nengok cd kat situ... jenuh gak kontrol marah...

Gini lah klu udah memangku jawatan 'org tua'..mula lah sensitif tk tentu hala kan... nampak beno takut mati...! Tapi kat lua sana...lagi ramai orang2 tua yang lagi teruk ketidaksedaran diri bahawa mereka udah tua. Masih leka, masih lalai, masih rasa umur panjang lagi, masih berdangdut dgn femfuan yang sebayer dengan anak femfuan sendiri.

Moral of the story; - Kalu nak keje kat kedai, pakai la kekemas, org pun yakin dan seronok nak datang lagik kedai tuh.... klu acik la tokei itu kedai, sensiang udah tak trima kijer kat kedai tuh. *err...tah tah budak tu anak tokei kedai kott....??? Ader aku kesah??? - elok gak, klu ada orang nak ngingatkan kita tentang kematian... tak kira la saper ato gimana caranya....kannnnzz..????!!!

Sekian. Eh...acik udah citer ke citer ni?? huhu...tk hengat la... citer udah lama...tpi tetiber teringat semula.

Monday, December 7, 2009

Orang German itu kata...

Welch mein Leben ist, wenn ich für andere nicht mehr nützlich bin
~Johann Wolfgang von Goethe~

What is my life if I am no longer useful to others.
mehla kita sesama tolong menolong antara satu sama lain. Kalau lah kita dapat rasa kemanisan membantu orang itu, maka kita sentiasa rasa ketagih utk sentiasa membantu dan akan rasa sedih yg amat, kalu kita tidak dapat membantu mereka yang memerlukan itu.
Banyak kisah antara kisah2 zaman Rasulullah dan zaman para sahabat mahupun zaman para Anbiya dan solefulsoleh..
Tapi acik terjumpa satu kisah di sebuah laman web berbahasa Indonesia. Menarik kisahnya. Suka acik nk kongsikan cerita tersebut dengan pengunjung di sini. Tapi acik ubah sikit ikut version acik... harap penulis citer ni tak marah la......
Bed time story ni..ye anak2.... ok...smua naik atas katil....tarik simut... acik nk cerita nih..
Begini kisahnya...
Satu malam tak la malam pun.... bahkan sudah masuk subuh...dalam pukul 1 pagi, di sebuah tempat di negara Philadelphia... sepasang suami isteri wargamas telah memasuki sebuah hotel yang kecil di pekan itu. Ketika itu hujan turun dengan lebatnya, disertai pula dengan angin ribut.

Gambar sekadar hiasan pinjam dari gugel
Menggigil kedua orang tua itu, lalu mereka menghampiri meja kaunter resepsyenis kat hotel kecil tersebut lalu bertanya kepada seorang pemuda yang tampaknya seperti pelayan di hotel tersebut.
"Nak, boleh kami menyewa bilik di sini malam ini...? "
Lalu jawab pemuda tersebut dengan ramah dan baik budi bahasanya.
"Maaf pak cik, makcik, bilik semua udah penuh... ada beberapa kompeni dah booking abih bilik2 nih... "
Terdiam kedua orang tua tu. Muka makcik tu udah mula berubah, cembeng... cam nak nangis dah... badannya menggigil kesejukan.
Lalu timbul rasa simpati si pemuda tadi.
"hmmm... tak apa la.... bilik saya ada.... kalu mak cik dgn pakcik nk tumpang, boleh je... tapi tk lah secantik bilik2 sewa yang ada kat sini.... ! Namun cukuplah untuk melindung pakcik dan makcik dari hujan ribut dan kesejukan subuh ini.." ...
Memula Pak cik dan Makcik tu musykil gak... budak ni bebetui ke???
Tapi setelah difujuk dan di yakinkan, bahawa beliau berniat baik, maka pakcik dan makcik tupun terima la offer pemuda tersebut.
Setelah siang, Pakcik dan makcik tu pun check out la... taim nak bayar, pemuda tu kata,
"Tak payahla....setakat menumpang di bilik kecil saya je...bukan bilik hotel pun... pakcik dan makcik adalah tetamu saya. Jadi, tidak perlu lah membayarnya...!"
Amat terharu pasangan orang tuha itu.
"Anak ni sepatutnya menjadi seorang manager dihotel yang terbaik di Amerika... " kata si Pakcik.
"Mungkin satu hari, saya akan membangunkan sebuah hotel untuk kamu...!" kata orang tua itu lagi.
Mereka bertiga ketawa sesama.... sudah tentu sipemuda menganggap ianya satu gurauan.
Setelah dua tahun peristiwa itu berlalu..... teng teng tenggggggggggg.!!!.. (cam intro dlm citer Pramlee...)


Satu hari, si pemuda yang hampir telah melupakan kejadian malam hujan ribut itu menerima sepucuk surat,

bersama tiket pegi balik ke New York untuknya. Isi kandungan surat itu mengingatkan beliau kepada peristiwa malam yang dingin itu.... baru lah beliau teringat kepada pasangan orang tua yang telah dibantunya itu.
Lalu pemuda bertuah itu pergi lah naik kapatebang ke Amerika Syarikat atau United States Of America... ke alamat yang telah diberikan dalam surat itu.
Sesampai di sana, pemuda itu terkezut yang bukan kekecik nya tekezut... tekezut giler !! bila beliau disambut oleh pasangan orang tua tersbut lalu di bawa pula ke sebuah bangunan hotel yang canggih...kira 7-8 bintang la .... lalu orang tua itu berkata,

Ini bukan hotel yang acik citerkan ni.. ni Pullman Resort kat Putrajaya.
"ini, hotel yang telah aku binakan untuk kamu. .... kamu kendalikan lah... aku lantik kamu jadik manager hotel ini. Kerana aku yakin, kamu adalah seorang manager yang baik, yang dapat memajukan hotel ini dengan kebaikan hati yang ada pada kamu."
Wahhhhh... pemuda itu rasa bagai nak pitam... tapi, misti la dia terima pelawaan orang tua itu. lalu dari seorang pelayan hotel, maka jadi lah beliau seorang manager di hotel terkemuka di Amerika Sarekat itu...
Itu lah ceritanya... dah...pegi tidur... dah malam ni... sok gi kijer ngantuk fulakk...

Moral of the story;
Sentiasalah berbuat baik dan ikhlas dalam menabur budi itu. Jangan pulak mengharapkan balasan. Allah Maha Mengetahui niat seseorang hambanya. Ganjaran besar menanti mereka yang ikhlas dalam berbudi. Kalau tidak di dunia, di akherat sana akan menerima balasan Allah.

*err...klu ubah plot citer tu camne?? tetiber org tua tersebut telah mencuri barang2 dalam bilik pemuda tersebut...lalu sebelum fajar menjelma, kedua orang tua tk sedar diri itu telah lesap bersama barang curian mereka. Lalu menangis lah pemuda itu teresak2....
Tukar moral of the story:
Jangan la menolong anjing yang tesepit...nnt digigitnya kita balik....
Satu soalan ala teka teki yang tipahvogue dan lain2 kawan2 tk dapat nak jawab,..
Kalau bahasa melayu untuk United States of America adalah Amerika Sarekat... apakah bahasa melayu untuk United Kingdom??? Ha...tolong jawab pada sesaper yang pandai basa Inggeris tu... hehhee..

Tambahan (20/06/2010) Tetiba baru nak carik maklumat pasal hotel berkaitan..cuba baca di wikipedia, mungkin cerita yang acik cedok dari  sini , cerita benar kan?..sebab semua nama yang disebutkan tu, ada dalam penerangan di wikipedia nih.

History

The Waldorf-Astoria at the original location, Fifth Avenue and Thirty-Fourth Street. Charcoal and pastel on brown paper by Joseph Pennell, ca. 1904-1908.

An Astor family feud contributed to the events which led to the construction of the original Waldorf-Astoria on Fifth Avenue.
It started as two hotels: one owned by William Waldorf Astor, whose 13-story Waldorf Hotel was opened in 1893 and the other owned by his cousin, John Jacob Astor IV, called the Astoria Hotel and opened four years later in 1897, four stories higher.
William Astor, motivated in part by a dispute with his aunt, Caroline Webster Schermerhorn Astor, built the original Waldorf Hotel next door to her house, on the site of his father's mansion and today's Empire State Building. The hotel was built to the specifications of founding proprietor George Boldt; he and his wife Louise had become known as the owners and operators of the Bellevue, an elite boutique hotel in Philadelphia, Pennsylvania, on Broad Street, subsequently expanded and renamed the Bellevue-Stratford Hotel. Boldt continued to own the Bellevue (and, later, the Bellevue-Stratford Hotel) even after his relationship with the Astors blossomed.
Seterusnya baca di http://en.wikipedia.org/wiki/Waldorf-Astoria_Hotel

Sunday, December 6, 2009

Separuh Jiwaku Pergi

Ye...separuh jiwaku terasa pergi bila blog ini tidak dihapdet... maka hari ini acik buat azam utk kembali menghapdet blog, seperti hari2 sebelum. kekecewaan, kesibukan, kekesalan tika menjalankan hari2 berlalu, menyebabkan ketidakkuasaan acik untuk update kisah dan coretan-coretan di sini.

Semua tu acik tak patut nak cerita kat sini. Takut kesal di kemudian hari, kerana kekadang kita tak sedar, dengan menceceh2 kat sini, kita telah mendedahkan kelemahan kita, atau peribahasa melayu mengatakan, Menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri. Atau membuka pekong di dada sendiri. Atau meludah ke langit, terkena ke muka sendiri. ..err... ada kaitan ke? Kekadang acik rasa tidak patut si Anang ni memanjang2kan lagi kisah pilu yang menimpanya. Sudahlah satu dunia tahu kisah kecurangan isterinya..ditambah lagi dengan tulisan dan ciptaan lagu yang menceritakan kekuciwaannya lagi. Kesian si isteri..

Berilah peluang padanya, mungkin beliau telah menyesal, tapi apa yang patut dilakukannya, kerana se antero donia mengetahui perlakuan dosanya. Beliau telah dihukum di dunia lagi oleh Allah. Aib sungguh.. usah ditambah2 lagi ke aibannya. Beliau adalah ibu kepada anak2nya... anak itu juga menanggung kemaluan ...errr.. keaiban atas perlakuan ibunya. Masyarakat di keliling akan terus berkata tentang kecurangan wanita itu... dan ahli keluarga akan menanggung rasa malu yang tidak berkesudahan. Sebab itu kita dilarang menceritakan keburukan aib suami atau isteri dalam Islam. Buruk akibatnya apabila kisah penghidupan kita diketahui orang lain.

Kerana yang menerima hukuman, bukan sekadar si pelaku dosa, tetapi juga ahli keluarganya. Kan lebih baik, apabila kita diuji sedemikian, kita carik salah sendiri... 'akukah yang bersalah, akukah yang tidak tahu mendidik isteriku....akukah yang lalai dalam menjalankan tanggungjawabku... apakah ini balasan buatku yang banyak melakukan dosa...lalai pada perintah Allah.. ' contohhh laaa tu...

Tapi apa yang berlaku yang dapat kita saksikan, adalah sebaliknya...kesalahan si pelaku yang dicari lagi. .. berilah mereka peluang...membaiki diri... mohon mereka mendapat taufik dan hidayah Allah. err...cam acik ni pembela KD tu pulak kan... bukan ! acik tk minat lansung pun kat depa tuh... cuma segi kemanusiaan, dia adalah manusia.... yang terkadang tergelincir, tewas dengan hawa nafsu... benteng keimanannya tidak kukuh, lantas beliau tunduk pada kemahuan hawa nafsu. Kita sendiri belum tahu... kita pun tidak punya benteng iman yang cukup kukuh lagi... Nasib kita belum tahu.... !! Maka, tatkala mendengar kisah2 seperti ini, beristighfar lah, dan memohon pada Ilahi, agar kita dijauhkan dari melakukan kekejian seperti itu.

Kehendak Tuhan juga, maka kecurangan beliau itu diketahui seantero donia...kerana setiap yang berlaku, adalah dengan keizinan Nya jua. Untuk memberi pengajaran kepada manusia lain yang bergelar isteri... dan lelaki juga, tidak terlepas.... kerana kalau dibuat kajian statistik, kecurangan yang dilakukan oleh spisis lelaki lebih kerap lagi dibandingkan dengan kecurangan seorang isteri. Maka di hujung minggu yang berkat ini, marilah kita sama-sama muhasabah diri dan berazam untuk melakukan lebih banyak kebaikan dalam hidup kita dan menjauhkan segala kejahatan dunia.

Moral: acik pun sesekali terlanjur mengutuk org gak kat blog ni kan....... tak per la... ni peringatan utk diri sendiri.. moga diri ini akan berubah ke arah kebaikan..teringatkan diri yang tidak juga sempurna.

Tuesday, December 1, 2009

Awal dan Akhir

Setiap yang bermula, akan berakhir... Setiap yang baru akan menjadi lama... Setiap yang bertemu akan berpisah...

Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan... kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru.. kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu... Jika yang bermula, akan ada akhirnya... Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya.. Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya yang entah di mana dan bila..

Detik permulaan, ketentuan Tuhan... Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan.. Yang baru, Tuhan yang jadikan Kelakkan usang, fitrahnya begitu..

Pertemuan, adalah keizinan Allah Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah Siapalah kita.. hanya hamba... yang tidak berdaya... cuma merancang, tapi selalu pincang, cuma berakal, kekadang hilang akal, cuma berusaha tanpaNya kita tk berdaya. syahdu pulak.. ni gegara blogger senior, Tipah Vogue la ni.. (wat per la aku link kan lagi... )...yg menutup tirai blognya.
Tak dapat lagi tengok gambar2 vogue Tipah kat blog..


Ni gamba pers taim jumpa tipah kat BNM...ingat lagikkan tipah masa tuh... lepas tu baru acik jadikkan rutin utk jengok blog tipah hari2...mulai arini...acik tk pyh dah pegi tipahvogue.blogspot.com ... kurang bebanan tugas acik sikit...hehe...(ader fulak..!!..tak de la..acik gegurau je..!.)

Tu pasal belaku gempa bumi 3 skala richtr tuh...tak per lah.. Moga ada kebaikannya buat Tipah selepas ini. Acikpun mungkin akan buat keputusan yang sama, bila tiba masanya, seperti yang dikatakan,

Yang bermula, akan berakhir, yang bertemu, akan berpisah. Nikmatilah kemanisan di blog ini, sementara kita masih diizinkan di sini.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-