Sunday, October 17, 2010

Nak tukar

Its time to change my blog skin....template ni cam dah corrupted je.  dalam pada tu, berkemungkinan akan link yang akan terhilang..tu yg malas nak tukar template. Maafkan daku.

Friday, October 15, 2010

Ke puncak jaya

9hb Oktober 2010. Awal lagi dia dah bersiap.













Dah sampai.. di tempat letak kereta. Waktu ni, dah ramai yang dah tiba bersama keluarga masing-masing. untuk.....





















Ye...
Akhirnya anak acik si Nur Zayani berada di kemuncak pengajiannya (stakat ni lah..)


















Sangat gah rasanya ketika itu. Mesti sama juga yang mereka ini rasakan ketika melangkah masuk beramai-ramai ke ruang dewan yang menanti. ...!!!
Tunggu chanselor..naib chanselor..dll ....debor lagi...







Konvokesyen UPM ke 34. (2010)













Konvokesyen UPM ke 27 (2003)














Cuba tengok gambar dua gambar ni..... kami dua branak, salam orang yang sama....di dewan dan pentas yang sama....
Yang lain, cuma umur... dan tahun gambar diambil.
Ye.. 8 tahun lepas, acik duduk di dewan yang sama, sebagai penerima...tahun ni sebagai penonton, menyaksikan anak yg terima ijzah pulak. Kejap je masa berlalu kan...















Ini Raimi, kawan Yanie yg jadi fotografer kami aritu...gigih memetik punat kamera sony nya. Mengambil gambar posing merapu anak2 acik.


Dalam dewan tk bleh amek gambar. Kena tunggu lepas upacara tamat, baru lah bergambar sakan.




Konvo dan bunga + Bear tak boleh dipisahkan. Tapi masa acik dulu tader pun org bagi bunga bebanyak camni...huhu...nak gakk..nak gakk..











Dengan nenek tersayang.














Aksi wajib....baling motar.





















Dengan ummi dan adik beradik

Ulasan berita bergambar;
Acik bersyukur, akhirnya anak yg ini berjaya mendaki menara gading ini ...dan akan diikuti oleh adik-adiknya, insyaAllah. Moga segala kebaikan buat mereka, dijauhkan dari kejahatan dan kesusahan serta moga diberi ketabahan utk melalui kehidupan yang lebih mencabar setelah meninggalkan alam pelajar ini.
Tinggalkan kampus, tk bermakna tamat sudah zaman menuntut ilmu. Setiap hari, kita akan mempelajari perkara baru dalam hidup. Sylibus nya tk menentu. Akan di pelajari bila2 masa. Belajarlah cara menyelesaikan setiap persoalan penghidupan yang akan terus mendatang dari masa ke semasa.
Sekian.

Friday, October 8, 2010

Reunion

segalanya pasti... Dah blh buat reunion dengan kawan-kawan sekolah rendah acik. Seronoknya...!!!
Untuk melahirkan keseronokan itu, acik buka satu lagi gelanggang blog khas untuk kawan-kawan sekolah rendah acik yg ada yg dah 34 tahun tk berjumpa.

Perasmian blog http://srjklinggi76.blogspot.com Selain dari di Facebook, di mana mereka dapat acik kesan dan hubungi. Terima kasih pada kawan-kawan yang memberikan respond positif tika pencarian acik ni di samping mereka memberikan semangat baru untuk kami mengadakan Reunion selepas 34 tahun..

errr.... entry ni sebenarnya nk menerai setting baru acik..bukan baru sebenarnya, tpi acik switch balik ke 'old editor' yang acik rasa lebih selesa menggunakannya...ye lahh..orang tua kan...payah nak terima pembaruan...hehhehe.. Ok..meh kita terai letak gambar... senang tak macam dolu-dolu..










Wahhh....ternyata lebih friendly user...pada acik la.

Thursday, October 7, 2010

Peranan berkata-kata


Sambungan Semalam punya email.





Moral of the story:
Hati2 bila nak berkata2....
kekadang kita anggap kawan rapat, mulut main cakap lepas je...pehtu tk tau org tu terasa dengan kita.  Kann.. dah pecah ukhuwah... ingat dah jadi kawan rapat, blh guna mulut tanpa diinsurankan ke???

*Peringatan utk aku yg salu lupa..huhu..
Selamat hari raya....dah penghujung syawal dah... dosa ku banyak kerana mulutku yg berkata, dan tanganku yg menaip melakar perkataan di blog dan di henpong nih...huhu..




Wednesday, October 6, 2010

Cari salah sendiri

Sangat tertarik dengan email yg di terima melalui mail group Yahoo ni...

NO POINTING FINGERS



A man asked his father-in-law, "Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?"

The father-in-law answered in a smile, "Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you."

We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves.

 If we forgive the others, others will ignore our mistake too.


hmmm...acik sendiri slalu menuding jari mencari salah orang lain dan lupa salah dan kelemahan diri sendiri.
Acik juga adakalanya susah nak maafkan salah orang... mulut kata maafkan, tapi hati masih mengenang.. kira tk betul2 maafkan lah tu kan..

Many people are afraid of losing face
Ego lah tu... rasa amat memalukan kalu kita mengakui kesalahan kita.
Bilalah agaknya dapat memiliki hati yang bersih dari tompok2 mazmumah ....

Stetmen ni pun menarik sangat,

Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you.

Dalam Islam sendiri, kita tahu bahawa jodoh seseorang itu telah ditetapkan Allah, perempuan yg baik, untuk lelaki yg baik. ..tpi ada jugak perempuan yg terdera dik kerana dapat suami yg tk brapa nak baik. 
Ada lelaki yg baik pula, dpt isteri yg tak braper nak baik gak...
Saper nak jelaskan?

Pada acik, itu semua adalah ujian dalam penghidupan. tanpa ujian, kita tk akan dapat meningkatkan tahap keimanan dan pendekatan kita dengan Allah.  Kita mungkin lupa untuk bersyukur.  Kannn..!!






Saturday, October 2, 2010

Tak habis-habis lagi - Mercun

Arini 23 Syawal...tapi masih kedengaran bunyi mercun berdentam dentum, kerana gembira dengan 'hari raya' ini. Apakah ada pengecualian membakar mercun dgn syarat2 tertentu, mengikut undang2 tertentu yg telah ditetapkan..? Polis tidak tegas kah, hingga membiarkan masih ramai 'bergembira' dgn mercun yang terbang, meletup sana sini tanpa mikirkan risiko kebakaran dan kecederaan bahkan kematian...manusia tidak pernah insaf, walaupun banyak kejadian buruk yang berlaku keliling mereka.

Kat Putrajaya ni pun orang berani sangat main mercun, walaupun polis kerap buat rondaan...  tak takutpun kat Pak & Mak polisi itu.

Orang cina raya pun tk beriya main mercun sampai beminggu2...

Acik sendiri, hari raya ini mmg mengakui, ada membeli dan bermain mercun seludup...*ye...akupun salah sama...

Tapi hanya membahayakan diri sendiri...sbb mercun tu kecit je...mercun mancis katanya...balingpun sebijik sebijik...dan anak2 acikpun penakut nk main ...acik je yg brani, maka acik je lah yg lebih2 main...heheh..

Tapi acik merasa amat bengang dan kesal dengan penduduk lain di kampung acik, yang melampau2 bermain mercun, yang bahaya, yg blh menyebabkan kebakaran dan kecederaan pada diri sendiri dan orang lain juga.
Mana tidaknya, acik jumpa 2-3 batang kayu mercun terbang tu kat atas bumbung rumah emak acik kat kampung...  ngkorang rasa tk bahaya ke camtu????  Patutlah kuat sangat kedengaran bunyik mercun tu...rupa2nya atas bumbung rumah sendiri.  Nak diamkan jugak?

Manalah agaknya mak ayahnya yg membiarkan anak2 bermain itu.... atau mak ayahnya kah yang main mercun itu...???
Takkan cuma nak harapkan polis yg melarang dan menghalang.!  Polis ni pun sama....tak penahpun nampak dtg buat pemeriksaan bila ada orang main mercun pun...

Mercun yang rampas2 tu, polis dan kastam lah yg bagi2 kat anak cucu kot???  Atau jual, buat bisness... ada yg buat camtu kan?  ada..tapi tk kata semua polis/kastam yg centu...

Mak ayah sendiri yang perlu tegas melarang.  Barulah kecelakaan dapat dielakkan.

Banyak blog yang buat tulisan tajuk tentang mercun ni....  gambar acik pinjam dari sini..; http://26ramd.blogspot.com/2010/02/tokey-mercun-dah-kaya-raya-kita-jadi.html


Friday, October 1, 2010

Tangguh

Kita marah klu penerbangan kita ditangguhkan. 
Kita bengang klu kelulusan pinjaman kita ditangguhkan
Kita sakit ati, kalu gaji kita ditangguhkan pembyarannya.
Kita naik nyampah, klu keputusan sesuatu kes tu, ditangguh untuk siasatan lanjut lagi..
Tapi kita tk rasa nak marah pun...klu kita tangguhkan solat kita...


Perut lapar la..nk makan dulu...kang tk khusyuk semayang sbb pewot lapar.

Bila dah makan, Alaaa..kjap lagi laa... nk tdo dulu la....ngantuk nih..
atau....alahaii...Isya kan panjang waktunya....tetengah malam kang semayang la..

Last-last, telelap...sampai ke Subuh..!!!  Aper kes..?  Tiang agama pun goyang.  Patutla agama Islam semakin terhina....sbb umat Islam sendiri yang menggegar goyangkan agama ini...


Tiada ketaatan, tiada ketakwaan, tiada kecintaan...terhadap Tuhan yang Maha Menciptakan segalanya ini.



APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-