Saturday, February 28, 2009

Komen Membina

Minta komen tentang klip video yang acik ambil masa Hari Bertemu Pelanggan KPM di Perlis. Tapi sebelum tu, biar acik yang komen.

Nampak gayanya menjadi tradisi pulak bagi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengadakan pertandingan Karaoke atau nyanyian budak-budak sekolah boleh kata setiap kali program Hari Bertemu Pelanggan diadakan. Setelah beberapa kali mengikuti HBP ini sebagai petugas, acik berpandangan bahawa tidak sepatutnya diadakan acara yang sebegini.

Nampak unsur-unsur tidak sihat yang akan timbul. Lihatlah gaya mereka dan gaya penonton yang seakan menyokong dan menjerit2 histeria. Itu pandangan saya !... Matlamat KPM antaranya:

Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan dan sejahtera. Kalau dibiarkan dan apalagi digalakkan anak-anak bangsa menyanyi begini, apakah matlamat itu akan tercapai?

Bila ada yang dibenarkan membuat persembahan yang sebegini, maka akan ramailah lagi anak-anak yang terdorong sama...berlumba-lumba mahu menjadi penghibur. Hinakah profesyen seorang penghibur? Bergantung pada individu penghibur itu sendiri. Kalau yang nyanyi begini, acik rasa ok lagi.
di lounge Putra Palace Hotel, Perlis

Cadangan acik untuk Hari Bertemu Pelanggan KPM ni...should be ok kalau buat persembahan Koir (mmg ada...) Nasyid, pancaragam, dan lain-lain aktiviti yang sihat untuk menarik pengunjung.

Tak perlu lah suruh budak2 yang bersih dan menunggu dicorak ini untuk menyanyi. Nanti makin ramai lah yang tak minat nak belajar, sebab nak masuk program realiti... Mungkin ada yang kata, apa salahnya, setakat hiburan...

Kan ada cara lain untuk berhibur.. selain dari cara yang sebegini... Kalau karaoke lagu patriotik, pun boleh juga... hiburan juga kan.. Ok...cuba lihat komen membina anda yang lain.

Friday, February 27, 2009

Hari Bertemu Pelanggan - Perlis 2

Ingat lagi gambar ni..?? Ekcelli ni gambar penyanyi di kelab malam lounge di hotel tempat acik menginap sepanjang di Kangaq Perlis. Suara dia sedap gak..kat bawah nanti acik letak video clip dia nyanyi ye..





















Ni waktu MB Perlis datang merasmikan majlis.
Ni Dato' K... Timbalan Ketua Setiausaha KPM Garang tau..hehe






 
sorry, acik tatau nama penyanyi yg sopan ini. Tapi ada acik denga, sorang blogger lain ada sama waktu ni... acik tk kenal.....tapi ada org sampaikan kat acik yg dia ada menyaksikan penyanyi ni waktu dia buat pesembahan...mesti duduk dedekat acik masa tu... wahh...n that blogger adalah silent reader acik kat sini...iye ke??













Taman Rekreasi Melati ... hmm..damai sungguh kat situ..acik rasa endak je mancing kat tasik nih. Bergambar di tepi Tasik Melati...ehh...tu ka nama dia.??












 Maria, Natrah dan saper tah..

















 Macam mau beli ja...tak de la...posing je...hehe
.. Kat Padang Bosa kak Pah oooii....ader piuk moraaaaaaaaahhhh sgt.,..reger RM17 hinggit...for the whooooole set... tapi hak menan...heheh..kan mass kankankan..













Sedapnyer kener peluk camnih...muahaha..(siler abaikan mamat kat bakang kami tu......) Acik akan paparkan lebih banyk gambar sepanjang acik kat sana. ..dan dgn dihburkan lagi lagu minah nih... Memang mabelles Perlis... (senornya tgh tk ada mood nk hapdet...agaknya penat tk ilang lagi..err...joging tk penat eekk.)

Tuesday, February 24, 2009

Pertemuan Yang Pertama - (Perlis 1)

Salam semua, sonok mang sonok bangat pi perlis...sepanjang jalan, acik sentiasa membaca doa, Allahumma yassir wala tua'ssir... agar kenderaan yang dipandu oleh Natrah the Drifter itu tidak ditimpa petaka mahupun disaman. Sesungguhnya acik seorang pemandu yang berhemah...tak macam minah sorang ni. Masa dalam perjalanan, kami bedua besembang tk pedulik saper...




ye lah..sesekali jumpa drifter brutal cam dia..memacam la kmi betukar2 cerita, sehinggakan acik yg pendiam tepaksa ubah imej...pecaya ato tidak...ni pers taim acik dpt sembang pepanjang dgn si Natrah nih..sbb kami dari Dept yang sama...tapi, blok bangunan lelain. Sesedar, da sampai kat Sg Perak. Benti sarapan/makan tghari kat situ. Pehtu sambung pejlnn yg dah mula panas terik.










Memula kami konvoi 3 keter. Pehtu acik tatau la mana hilang 2 keter yg lain...sbb asik besembang je. Sampai dedekat Alor Setar, ujan turun dgn lebatnya. Kelajuan keter perlu dikurangkan...(slama ni dikurangkan bila nmpak kamera speed trap je..) -banyak betul ye speed trap ke arah utara ni. Masa tu acik mesej tanpa henti dgn Masnurin, bagi laporan terkini kat dia. Menurut Mas, kat Perlih dah lama tk ujan. Panas giler. So acik kata, jangan risau... nanti acik gi karoke kat Perlih, nescaya akan turunla ujan...di samping acik mintak bantuan ungkunor gak nyanyi sesama..
(stetment ini telah disalahgunakan oleh Masnurin untuk memfitnah acik ...)

Bukan!! bukan salah acik menyebabkan ujan turun kat perlih. Memandangkan acik tidak akan mengumandangkan suara ella acik ni kat sana. kerana acik tau, suara acik akan habis bertaburan di booth BT itu.

Err..panjang benarkan citer acik..tak pe la..acik summarize. Acik mang pakar meringkaskan cerita...apa lagi klu suruh memanjangkan cerita...should be no poblem. Jangan gisau Masnurin...acik tk torpedo kau kat blog nih...acik jenis baeeekkk... kekeke..

Oklah...kami stay kat Putra Palace Hotel, Kangar.. dan kmi mula bertugas pukul 9 pagi keesokan harinya. Pepagi dah ramai orang sopping kat Kangaq ye..sebab pagi lagi dah ramai yang mai lawat kami. Acik mang tunggu knkwan yang kat Perlis ni yg kata nk mai..tpi dlm pada tu memikir...camner aku nak ngelat kua dari booth ni dan lepaks dgn diorg.. tak boleh jadi...biler boss mai pulakkk memantau kami, tepaksa la acik berkhidmat dengan skima nyer.

Perlukah acik stop citer di sini??? ado yg dah tesonggok2 membaca... acik sambung sok je lah...atopun ngkorang je sambung sok baca..?? Mana satu nak??? Acik sambung la..memandangkan acik tgh ada mood nih. Sepanjang masa melayan pengunjung ke booth kami tuh, acik berhati2 agar tk terkena dengan Mas.

Memang tk tringat langsung nak tanya dia roper camner. Tapi acik ingat dua clue je..dia bawak anak pompuan dan semestinya menjinjit beg yg berisi ikan pekasam... dan muka misti muka nebes... sebelum tu, Mas ada habaq..(ehh..tetiba betuka slang lak..kan..err...) dia pi nnt dgn kuina. Acik tk pnah masuk blog kuina...tak pe le...nnt acik blh bekenalan lak dgn kuina. ya lah...kami da janji nak saling terjah menerjah.. Mas penah tanya acik, nnt acik pakai baju roner aper... acik habaq, acik pakai baju putih... tapi boleh ke dia carik...sbb smua kat situ kener pakai baju roner putih..hehehe.. so, acik koba kat Mas...nnt acik ikut instinct acik..

Camtu lah nampaknya... dalam kesibukan acik melayan pengunjung yg tk putus2 tu...tetiber ada satu cahaya yg menyilaukan mata acik...menyebabkan mata acik memandang ke arah luar booth... terlihatlah dua dara pompuan jelita yg muka cam blurr je.. tak mcm roper cikgu, atau pengunjung yg ada kemusykilan agama tentang program tajaan cam coti blajar pun...

lalu acik tinggalkan bebudak yang tengah rancak memberikan acik soklan demi soklan bonus itu, terkapai2 mereka melihat acik melangkah keluar dgn senyuman lebar bak jambu batu merekah.. dengan ucapan ... "kureng asam makcik ni....patot ka dia tinggaikan kita...!!"

acik salah org?? hmm.. dari suara dia...acik tau yg mana masnurin ittuu.. sudahla...tk yah nak nyamar2 lak suh kuina nyamar jadik mas pimpin tgn nurin... tak de maknernya... lihatlah gambar yang tk ada kat mana2 blog nih.. (kali ni acik tk nak la totop2 ato blurr kan gambau..) Ni masa kami memula jumpa...yer...acik terjah keluar. Nampak tak minah yg bawak belon tuh... Ha...jgn tak tau..gambar ni cctv satu lagi yg hambek. Jgn hengat Mas je blh mamarazi kan acik..acik guna khidmat papparazzi jgn tatau...heheh.. Muka Nurin lagi nebes....kankan..




































Muka kuina ni cam pengurus wakenabebb.....suka ekkk..subhat nak pekena orang...

















Dan dengan morah atinya (moga tambah dimorahkan rezki..) masnurin bagi acik ni smua... senornya acik tk mengharapkan smua pemberian... acik hanya mahukan pertemuan dan perkenalan... itu sudah cukup menambat tali persahabatan. bagaimanapun, pekasam tuh tetap menjadi harapan... ko jgn nk pitnah acik kato acik meroyan klu tk dpt ikan pekasam tuh..kehkehkeh...

Tima kasih mas dan kuina...tanpa kuina, siapa lah masnurin, nak dtg naek bas gi Kangaq....renti kan lahh..!! Pertemuan kami akhiri bila bos acik dah jeling2 paku.. bukan acik sukakan pertemuan singkat ini...kalu buley acik nak ikut gi umah sama...tpi...tapiii...Mas tk ajakpoooonn... hehhe.. Tak de la...gurau je... senornya, acik memang sukakan pertemuan singkat camni... lagi rasa nak jumpa lagi...lagi rasa gindu...tk gitu...sebab tk puas jumpa.

Cukupla dulu kisah pertemuan ni dalam siri 1 ini...sebab acik sendiri da mengantuk menulis..aper lagi la orang yang membaca.. (besyukurlah sbb acik tk buat N3 sampai 44 msurat............) letih blm hilang...baju masih belum siap dicuci...

Sensasi

Memandangkan acik masih dlm tempoh edah berehat...setelah rasa letih yg amat sgt merempoh ujan ribut kat Perlis...maka acik anto gambo ni je utk tatapan pengunjung kt sini hah..ni dia.. Ngkorang jangan tk pcaya acik gi karok... tgkla gaya anggun acik ni. Inilah penyebab bumi perlih dibasahi ujan sepanjang acik kat sana...
Nanti acik citer lagi...simpan schedule utk citer ke Perlis sepanjang sebulan nih...
Banyak ulasan dan huraian serta cadangan2 untuk kerajaan Perlis pikirkan nnt...hah..tu dia.!!
kehkehkeh... naek gisau MB perlih nih...gempak...jgn tk gempak.
Tapi klu nk cepat, ikuti perkembangan kat Blog Masnurin....

Monday, February 23, 2009

Menteri itu dipermainkan

tajuk je centu...ni bukan citer politik... ni rakaman sorang menteri sewaktu merasmikan Hari Keluarga di Kementeriannya...tahun 2008

Sunday, February 22, 2009

Sepi Sendiri

Ni isi yang terakhir dari email yang acik dapat. Jika kau pikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berlalu begitu saja... Allah SWT sedang menunggu bersama denganmu. Mati itu dinantikan ...tapi acik takut mati., kerana bekalan tidak seberapa. Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelepon ... Allah SWT selalu berada disampingmu. Kekadang, itu yg acik rasa. Betul... rasa sunyi sesangat, rasa cam dah tak ada kawan je... rasa semua orang dah lupakan kita. Tapi tulah, semuanya takdir Tuhan...biler rasa centu, acik terus menyibukkan diri dgn kije... maka banyaklah kerja yang dapt disiapkan. Sekian

Saturday, February 21, 2009

Cuba dan Cuba lagi

Sambung lagi..(sabtu ka)  
Ketika kau pikir bahwa kau sudah mencoba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi...  

Allah SWT punya jawabannya... 
Itu lah kan...Allah yang Maha Mengetahui.......acik mang dah cuba sedaya upaya..but still failure. baper kali dah acik menduduki peperiksaan..tapi tak punnn berjaya lagi...kenkawan doakanlah, moga tercapai harapan mak acik dan acik...  

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan ...  

Allah SWT dapat menenangkanmu.  

Ye...marilah mengadu pada Tuhan....InsyaAllah tidak akan tertekan. muhasabah diri...memikirkan kekurangan diri...maka jiwa akan tenang..

Friday, February 20, 2009

Menangislah

Ni acik dapat dari email yang di forwardkan merata2...acik akan buat huraian acik sendiri ..apa yg acik rasa blh dikaitkan dengan ayat2 cinta itiu.. Ketahuilah Olehmu Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia . Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha.
ye.. acik mang dah letih blajar betahun...habih berbelas ribu...tpi sampai la ni tk dapat2 lagi kerja yang bergaji lebih sikit... Acik merungut...acik mengeluh...tak dapat berbelanja seperti orang lain. ...tk macam cikgu2 diploma, yg msuk U..pehtu temuduga skit...dah naek gred...dan naek gaji...walopun di kalangan mereka ada yg bukan blaja bebetulpun...assignment pun upah org buat...... masa pekse pun ada yg meniru...(cikgu tuuuu...) ...sedangkan aku nih, bljar mencuri waktu, di tengah kesibukan kerja...membesarkan anak..bayaran belajar tanggungan sendiri... Hingga ada masanya acik lupa nak bersyukur...dan mengingati nasib orang lain yang lebih malang lagi...kerja pun langsung tiada. Makan kais pgi makan pagi...kais petang, makan malam. Lelama, acik sedar...bahawa Tuhan itu memang tahu, kenapa dan mengapa smua itu berlaku. Lihatlah....acik masih lagi mampu berdiri tegak, berperut buncit...setelah makan sedap2...jalan jauh2.... sebabnya, acik tau pendapatan acik ciput. Lalu acik berhemah dalam berbelanja... acap kali apa yg tinggal dalam bank itu adalah dalam jumlah aras bahaya..tpi mencukupi..Alhamdulillah... Acik tak blh kawan dengan orang berada...nnt dia asik terasa hati sbb acik tk nak temankan dia pegi sopping..dan acik tk blh bekawan dengan orang susah..nnt acik gak yang fenin dengar keluhan dia...lalu acik pun menangis sama-sama sebab nak tlg, . Tu yang tk gema... Acik tetap berdoa, moga Allah akan terus menrahmati dan memurahkan rezeki acik...moga acik dpt menjadi mukminat yang bersyukur
Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih... Allah SWT sudah menghitung airmatamu. hmm..dulu ...lelama airmata tu dah kering....acik kan susah nak nangis....!! Harap2 acik akan mudah menangis mengenangkan dosa acik yg banyak......moga dpt keampunan dari Allah swt Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w . bersabda, Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat... Sekian.

Thursday, February 19, 2009

aku kan pergi jua

Setiap yang bermula, akan berakhir, setiap yang baru, akan jadik lama. Setiap yang bertemu, akan berpisah. Setiap yang datang, akan tetap pulangnya.. aper tah acik merapu marang sekeper nih..tk berapa nak ada mood nak menaip ... Senornya acik dengan komfemnya...( Dgn diizin Allah) akan pegi ke Perlis negari te utara Mesia untuk bertugas di hari bertemu pelanggan selama 4 hari termasuk hari perjalanan pergi dan balik bermula dari ari jemaat. memula rasa sonok..pehtu dah rsa macam tk sronok...sebab baru tau, kener betugas dari pukul 9.30 pagi hingga 9.30 malam......biler masa nak berpoyer2 dgn kenkawan kat sana????? (heheh...sensiang dan niat nk poyer2 ngan teman2 yang berstatus warganegeri di sana) apalagi nk belebor2 kat swimming pool hotel tu...tk sempat acik...lupekanje lah niat awal nk test power woman of atlantic acik nih. Pehtu, yg memang tk sonok, tak dpt nak tenet la pat ari tuh. Tapak program tu pulak panas bedentung...tk de air cond cam kat opis ni...mesti beminyak2 muko acik yg dah mula menampakkan kekerepotannya ini... Cobaan acik untuk mintak bawak laptop blm tentu bejaya..klu bawakpun, hentah ada access tah tidak... hokey knkawan, nnt acik nak buat N3 berschedule...klu gajin la...klu idak, besawang la blog territory acik ni untuk pat ari je... saper2 yg behampiran, jemputla mai ke HBP kami kat Kangaq nu... pada yang berkenaan, jangan lupa, aktiviti kita akan besambung sepulangnya acik nanti... errr..memang taim tu tk de aktiviti kan.. :) Doakan pejalanan kami selamat, pegi dan balik sok..

Tuesday, February 17, 2009

Ringg ringggg

Ni acik hantar kat kawan satu bahagian petang tadi melalui email.. idea ni muncul setelah acik bertemu dengan sorang pelanggan yang datang ke pejabat kami.. bercerita dengan genangan air mata...
Aper yg acik hargai, adalah compliment dari beliau tentang staf di bahagian kami setelah di bandingkan dengan bahagian lain sewaktu dia berurusan...

Acik passkan kat kkwan opis tu...sebab mahu kami teruskan budaya menghormati tetamu. Mahu kami sentiasa ingat, bahawa jgn sesekali kita tersalah arah komunikasi...kerana komunikasi itu bisa meruntuhkan perpaduan, dan bisa jua merapatkan jurang yang dalam. Tersalah gaya bicara, akan tersalah juga lah tafsir orang lain terhadap organisasi kita.
Tersalah memek muka, akan menambah benci orang pada kita. 

















Biarlah wajah kita tidak jelita,
tanpa tepek bedak tebal di muka...
tanpa calit gincu merah menyala...
Namun senyuman yang sentiasa dijaja,
nescaya membawa cahaya
dan menambah ceria alam sekitar kita....

********************************************************
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Selamat Sejahtera
Saya ingin menyampaikan beberapa berita gembira buat staf ##################, terutama yang bertugas di kaunter pertanyaan dan juga mereka yang melayani tetamu-tetamu yang berkunjung ke pejabat kita.
Telah banyak kali saya mendengar pujian dari tetamu yang datang tentang perkhidmatan kaunter dan semua staf kita yang berurusan dengan mereka.

Kata mereka, kita tidak seperti staf atau petugas kaunter di Bahagian lain yang kadang-kadang bercakap kasar dengan mereka dan tidak melayan mereka sepertimana yang sepatutnya layanan diterima oleh tetamu.
Perkara ini adalah pengalaman antara kita sendiri sekiranya berkunjung ke bahagian lain…betul tak?
Bagi saya, berita seperti ini perlu dimaklumkan pada semua di sini untuk menaikkan semangat antara kita untuk membaiki perkhidmatan kita di masa hadapan agar lebih mantap, gembira dan ikhlas dalam menjalankan tugas harian. 

Prestasi sedemikian perlu kita teruskan. Puji-pujian seperti ini tidak akan membuatkan kita rasa telah cukup baik, sebaliknya menjadikan kita lebih berhati-hati di masa hadapan agar perlakuan kita sewaktu bertemu tetamu tidak akan mencalar imej organisasi kita.

Teguran-teguran sesama kita adalah perlu untuk menjana dan memperbaiki perkhidmatan yang dapat memuaskan hati pelanggan.

Mari sama-sama kita terus membaiki pertuturan kita, perlakuan kita, perkhidmatan kita, persekitaran kita, pengetahuan kita, pergaulan kita dan diri kita agar kita mendapat kepuasan dalam menjalankan tanggungjawab kita di sini dengan gembira dan ikatan ukhuwah yang kukuh dan berpanjangan.

*************************************************

ok...tu ler dia. Bagi mereka yang pernah ke pejabat acik...klu ada aduan, ketidakpuasan hati...seperti cikgooden dll, harap tegur lah kami...kami sedia menerima teguran membina.

Tapi jgnlah datang menyerang cara ganaz kat kami. Ada sesetengah tu, bawak rombongan keluarga 2 kereta (acik nyorok balik tiang okeh...), mahu meminta kami meluluskan permohonan mereka...ada juga yang marah2...

Kita ni manusia ... ada kalanya kita tersalah laku, maka tegurlah
apabila kami tersalah bicara, maafkanlah
kerana kami juga manusia
yang tk sama cita rasa
tak sama rupa dan budi bahasa...
ada yang baek...maka baekla layanan yg diterima

Cita-cita acik selepas ni, adalah ....
menghapuskan bunyi telefon berpanjangan yang menanti diangkat...murni tak cecita kita tuh? hheheh..
Mungkin sesuatu yang tidak mustahil apabila di cawangan acik ni nanti, akan payah untuk mendengar bunyik telefon, kerana telefon tu baru je nak bunyik, staf dah brebut2 angkat... 

lebih bagus lagi, tak sempat nk dengar ringing tone...panggilan telah dijawab...maknernya, panggilan tu klu dari China lah kan.... aliran gelombang suara tu baru sampai Thailand, kami dah dpt kesan lalu terus hangkat telefon tu hingga pemanggil yang sedang mengunyah kuaci akan tertelan kuacinya...sebab tk sempat nak kunyah, da ada org jawab panggilan dia...hehehe...tak pakai dah arahan dalam pekeliling yang kata kener jawab telefon sebelum deringan ke tiga...













 Cuma 2 jenis panggilan jer yg tidak akan dijawab...
1. panggilan sewaktu kami sedang bercoti
2. panggilan setelah tamat waktu kerja (opis hour)
tambahan...
panggilan yang ketika itu telefon rosak...hehehee
itu cita2 acik satu masa yg tatau bila blh telaksana...so, klu tipon acik kat opis skrg ni, tk serupa cam yg acik citer atas tu...jgn la marah....sbb tu adalah cita2 je kannnkann..klu blh nak la tecapai.
Sekian

Monday, February 16, 2009

pc problem

Sebenornya tk de apa poblempun dgn pc ni...otak acik yg poblem.... acik cuma rasa beku sangat sepanjang weekend lepas..bukan sejuk beku.. beku..jumud..cam tak tau nak tulis apa. Okeh...tu ayat intro..yg biasanya akan memanjangkan cerita gak. Bia la acik citer kisah acik minggu ni. Sabtu, tak pegi mana! AKhirnya pergi kijer...sampai petang. Bosannya. Tapi acik dapat menyiapkan kerja yang tertunggak. Kat opis, ada RMT... (rancangan Makanan Tambahan) Ni bukan RMT sabtu...ni RMT minggu lepas...ada teh tarik tuu..biskut cik jijah.. perkongsian dengan chaiyok, lyn, kak ti, nurul dan ofis mate yang lelain. Acik bawak gak..ikan goreng ngan kerabu aper tah, yg si zirah bawak malam tu...dari tk ada saper yang nak makan...baik kongsi kat opis nih.. Tingat malam tu...acik gi pasar malam sensorang...beli murtabak 2 keping dgn kuey tiaw kegemaran si zirah.... acik makan murtabak tu je sekeping...dan tinggalkan kuey tiaw atas meja depan utk zirah.. pehtu acik yang keletihan, tido.. sesedar dah tgh malam, acik tgk zirahpun dah tdo, pas balik dari kerja...(balik tgh malam okeh..) ada pulak 2-3 bungkus lauk yang dibawaknya, agaknya dari cafe tempat dia kijer tu... Sahla dia dah kinyang...dan tk sentuh pun kuey tiaw yg acik belikan tuh.. huhh..lenkali tak hingin belikan dah...nak makan, beli la sendiri....getus hati acik.. well...acik mang tk suka pembaziran. Pekerjaan syaitan itu. Tgk, acik dah membazirkan kuey tiaw dan murtabak itu....acik panaskan jugak kue tiaw pagi2 ..tpi rasa dan tak sedap dah.... last2 tk ada saper makan gak...buang je.. Esoknya acik gi kijer...ehh...idak le...memula acik pegi opis gak...ninggalkan kunci pejabat kat knkawan yang bekerja... pehtu acik bekejar pegi ke semejid Putra...ada kelas kuliah pengajian umum . Ingatkan ustaz najib, rupa2nya ustaz lain... Ustaz Adni dari Sklh Ibni Khaldun. Tajuk kuliah, hak2 wanita. Mengantuk gak. Tapi kontrol, sebab nak act kat gubesar aritu, nanti dia urut lak acik....sib baik dia duk depan. Acik nengok dia urut makcik kat sebelah dia yang tesenggok2 tetdo... Nak kongsi Ilmu ke? malasla nak citer kali ni... cuber suh lyn lak citer kat blog dia...hehhe oklah...acik share sikit je ye...(kedekut ilmu la pulak kali nih..) Ustaz tu habaq.. Ada ramai wanita yang kecoh2 nak menuntut hak persamaan dengan lelaki. Ong laki kuar keje, pompuan pun nak kijer... ong laki maen bola sepak, pompuan pun ndak gak... ong laki bawak kapatebang... pompuan pun nak bawak kapatebang... Ong laki jadik pemimpin negara, ompompuan pun ndak gak. Ustaz tu kata lagi....dalam Islam, kaum wanita tidak ditindas. Tidak disuruh bekurung dalam rumah ajer...boleh sama ngan lelaki...tapi ada caranya...ada batas2nya...ada syarat2nya. Tak ada beza antara lelaki dan wanita... Sebab isteri rasulullah pun kluar rumah jugak, berjuang dan berjihad jugak, bekerja menyampaikan ajaran Rasulullah jugak. CUba tgk bukti persamaan antara lelaki dan wanita. Lelaki buat salah, bedosa hukumnya wanita buat salah, bedosa gak hukumnya lelaki wajib pegi Haji wanita pun wajib pegi haji lelaki ada tanggungjawab wanita pun ada tanggung jawab lelaki kawin dapat pahala wanita kawen pun dapat pahala (tapi wanita tk leh kawin 4 yo...cam lelaki...bab ni tk sama...) (lagi satu, lelaki blh ceraikan isteri, isteri tk leh ceraikan suami...) apo??? ndak pesamaan gak bab ni??? hancuss dunia ni klu pompuan yang pegang kuasa menjatuhkan talak ! lelaki tak leh buat maksiat wanita pun tak leh buat maksiat.. so...sama je kan....heheh bezanya...ada sikit... kaedah nyer berbeza. Sebab wanita itu dijadikan dari tulang rusuk kiri lelaki. Dikatakan kalu nak diluruskan, kena lah pelahan2... kalu nak luruskan dengan kasar...dengan tukul besi, maka akan patah lah ia...membawa makna bahawa wanita itu lemah jua.... tenaga wanita tak sama dengan tenaga lelaki. Ada pompuan2 kat sini yang nak bantah??? sila angkat tangan dan kaki... Tapi tk dinafikan bahawa ada lelaki yang lebih takutkan lipas dari isteri...sila angkat tangan saper2 yg berkenaan... heheh..(anak acik la sok kot...huhu...) Jadi, macam keluar bekerja....mencari nafkah...kalu ada suami, suamilah yang wajib.... isteri boleh juga...kalu nak bantu suami... tapi kenalah ikut saluran yang betul....antara lain, dengan izin suami.... kalau tk diizinkan, maka bedosa lah wanita yakni isteri itu... Kisah benar: Wanita ini telah dipaksa buat keje sain perjanjian yg beribu ini di hotel 5 bintang....tengok...sedihkan muka dia...muahaha.. selain dari itu, sewaktu keluar, jagalah maruah suami...jgn sampai berbuat dosa, apa2 jer lah perkara yang mendatangkan dosa...kerana kelak, suami jua yang mendapat sahamnya.... dan lagi, kerja itu, biarlah kerja yang bersesuaian dgn kewanitaannya, dan bukan kerja yang haram dalam Islam...contoh paling senang, jadik pelacur, nauzubillahh... Kan salu kita dengar cerita, bagaimana suami melacurkan isteri kerana mahu mencari lebih wang.... sesungguh, mereka itu di kalangan orang2 yang sesat. Mintak jauh lah kita dari semua perkara tersebut.. errrr..acik rasa acik dah over the ustaz....ustaz tu tk citer pun kebanyakan dari yang acik citer tu...acik ikut kepahaman acik je...heheh....sorry geng... but the point , still the same... Yakni, pompuan blh keluar bekerja...tapi jagalah pakaian, jaga pergaulan, jaga perbuatan. bukan pompuan jer kena jaga semua tu....lelaki pun kena jga, setiap kali kita semua melangkah keluar mencari rezeki saban hari.. Maka sahlah bahwa lelaki dan perempuan itu memang sama je...semua kita terikat dan terkurung seandainya kita memandang Islam itu dari sudut yang sempit...okeh. Hampir terlupa pulak, ustaz ada cerita...pasal mereka yang 'memperjuangkan hak wanita' itu...sebenarnya dik kerana itu lah bertambahnya berlaku kehancuran dalam ummah... antara lain yg acik paham maksud ustaz ni, apabila seorang wanita khasnya yang bergelar ibu keluar bekerja, anak2 kurang mendapat didikan, (tak semua la..) lalu ramaila anak2 yang kurang ajar tak berajar....lalu menjadi sampah masyarakat yang tidak mengenal hukum hakam Islam... tu antaranya... Acik baru nak rujuk nota acik yg sempat acik catat nih.. ustaz menyebut.: Antara hasil dari pejuang2 pesamaan wanita dan lelaki ini, adalah:
  1. Di barat, berlakunya keruntuhan keluarga
  2. berlaku pelbagai perkara keji - ramai anak2 yang lahir tanpa diketahui siapa bapanya.
  3. timbulnya penyakit yang tak penah timbul sebelum ini...penyakit2 ganjil yang tidak ditemui ubatnya dll. Pesanan ustaz ni kat semua muslimah (wanita yang beragama Islam) ... Fahamilah agama Islam itu betul2.... jangan terima hukum yang lain dari hukum Islam.
Acik catit 5 mukasurat ye.... dan acik boleh huraikan hingga 50 ms....takut tak muat la kat sini...heheh... Lepas abis kuliah, acik balik umah...memandangkan umahku sorga ku... mana lagi nak pegi.... selain dari mandikan ikan2 guppy acik tu...dan tdo sepanjang petang..nak pegi joging...rasa letih la pulak...memberpun tak de...sbb tgh sibuk cedok air kat perigi....memandangkan bekalan air di kwasan semenyih ditutup hingga hari ini...hehhe.. Ni bukan acik...ni anak acik, si yani... perenang yang slalu kalah dgn ummi dia...huhuu.. Nak pegi brenang, tk de la pulak baju renang muslimah ni..kat putrajaya ni smua pool kener pakai swimming suit.dah la campor laki pompuan.... adeiihh....acik mana ada baju renang..salu pakai kain batik je..(hahha...cuber la skodeng...) ...bila tah nak beli...nk carik yang murah je...sbb acik ni marhaen yg amat....tunggula sesaper gi Jakarta, acik nak ituttt...ehhh..bukan !...acik nak kirim... Sekian.

Friday, February 13, 2009

Dari Masjid Putra

Salam Jumaat. Sempena hari yang mulia ini, acik nak berkongsi ilmu melalui kelas Feqah yang acik ikuti pada hari Rabu lepas di Masjid Putrajaya. Tajuk masih berkisar tentang Tayammum, seperti yang Lyn cerita sedikit sebanyak kat dalam blog dia minggu lepas. Minggu ni dia tk pegi kelas sebab terpaksa out station... Acik rujuk pada nota yang ustaz beri, antara lain, penyebab2 tayammum..
  1. Terhalang menggunakan air sebab ada musuh di tempat air (kat bilik air ke...lipas tk temasuk musuh ye...) atau takut memudharatkan penyakit
  2. sumber air jauh lebih dari 2km. (kalu setakat kat depan rumah tu ada air, tk de makne nya tayammum..)
  3. Cuaca terlalu sejuk dan tidak mampu memanaskannya
  4. Yakin tidak ada air dah.
Pehtu ustaz ada kabo, sesuatu yang berlaku yang boleh membatalkan wudhu' tetapi sebab ianya berlarutan dik sebab penyakit, (tak boleh kontrol) contohnya cam angin yang kuar kat bawah tuh, maka tidak akan membatalkan wudhu'.... tapi klu dah lepas menunaikan solat, batal lah... Sesatu keharusan itu untuk memudahkan kita beribadah, tetapi bukan untuk kita beralasan untuk malas berusaha mengembalikan wudhu' kita... Satu lagi yang biasa berlaku pada wanita, darah haid yang tak henti2....wajib ia bersembahyang apabila telah sampai had maksimum darah itu dikatakan haid. Lebih dari itu, dikira darah penyakit, maka sembahyang wajib didirikan. Mesti bersihkan darah, berwudhu' , lapikkan anu tuh dan segera menunaikan solat. Begitu juga jika cedera yang menyebabkan darah mengalir tk henti2.... darah itu tidak dikira najis sekiranya ia mengalir. Ia akan jadik najis apabila terpisah dari badan. Contohnya menitik di lantai.... maka darah dilantai itu adalah najis. Perkara ini perlu huraian lanjut...sila belaja sendiri.. :) Yelah..kkdg kita malas nak bersolat, dengan alasan, selsema lah, tekentut2 lah... sendawa lah... aiiiikkkk....??? sendawa ??? cehh...ada pulak yang soal...sendawa batalkan ayo sembahyang ke... mana adaaa...!!! Tapi memang ada yang tk belajar, kata sendawa itu membatalkan sembahyang atau wudhu'. Dan ada gak yang menambahkan kompius, kata korek idun batal air sembahyang..... cehhh.. Dah...pi balajar lagi..... Perkara lain yang yang disampaikan pada kelas malam tu, adalah tentang kemudahan bersolat untuk yang sakit. Konklusyennyer...tidak ada halangan untuk menunaikan solat...walau dalam apa keadaanpun... dalam keadaan payah macamana pun, ada kaedah tertentu utk kita jalankan jugak kewajipan kita nih... contohnya, klu tk leh bediri, duduk...tak leh duduk, baring...tk leh baring, guna isyarat mata...klu matapun tk leh gerak...guna isyarat hati... Ada yang kononnya tk larat berdiri, bersolat duduk... tapi taim nak seret krusi nak duduk tu, dia larat lagi...maknanya, dia tk leh la nak ngade2 besolat duduk pulak.. tak de maknenyer yer...sekurang2nya sewaktu angkat takbir, perlukan berdiri, untuk orang2 yang cenggini... ye ler...tk larat nk bediri lelama senornya tuh... Ustaz tambah sikit tentang masalah bayi yang berusia 4 bulan ke atas yang mati dalam kandungan...atau keguguran, wajib di uruskan mayatnya kerana sifat yang telah lengkap...memandikan, kapankan dan solatkan. Tapi tk perlu ditalkinkan...soklan lanjut, pegi la tanya ustaz.... Dah..itu je yang acik nak kongsi kali ni. ..ader banyak lagi yang disampaikan malam tu...ni hanya sebahagian utk perkongsian kita nih. (acik tk tidur kat dalam kelas kali ni ye..) Sebab acik duduk kat sebelah sorang gubesar.... adeeeihh..dia ni rajin tul menanyer... (cam acik ni reti sgt...) acik baru nak telena, dia kuit acik...tanya memacam.. tima kasih cikgu...sebab selamatkan acik dari ketidoran...

Thursday, February 12, 2009

Kerja itu..

Kerja banyak hari ni...bos tk ada sampai esok. So, acik akan menyibukkan diri di meja ini saja...menyiapkan kerja2 ini... Ucap selamat bertugas pada blogger semua. Sekian.

Wednesday, February 11, 2009

Kawan Lama

Hari Sabtu aritu acik menghadiri satu walimatul urus di MPS Seremban. Pasangan dalam lingkungan usia 50an... dah jodohkan...bak kata orang tua tu, kalau jodoh tk kemana...
MB yg paling ensem tu pun turut sama dlm majlis.
(acik sedara gak dgn MB nih...sedara seislam ye ckLah...hehe)

Dari kejauhan, acik nampak sorang ni...bepoluk2 arab la kejap..dia ni kawan acik yang lebih 5 tawon tk jumpa...amvoii amvoii dia.. semenjak da jadik mak datin nih...idak le ingat lagi kat teman... Ye le...sibuk dengan urusan kemasyarakatan ekk..
Dulu kami sama sekolah...masa sekolah rendah. Tapi sebab dia lagi pandai dari acik..lepas la dia ke sana sini...tk cam acik yg duk je kat kampung tanam obi kayu.. Kami betemu semula ketika dia masih menjadi pensyarah kat INTI College. Sekang da tk kije....duk hikut dato' ke sana sini jer gaknyer.. Yang kawin ni kakak dia. Sebab tu dia sibuk jadik penyambut tetamu. Apapun sahabatku, moga bahagia dan dirahmati Allah sentiasa seisi keluarga.

Tuesday, February 10, 2009

Malam yang Dingin

Apo ko bondo ni???
 







 Ha..ni lah dio...kemuncak fountain water di hadapan masjid Putrajaya..di tengah padang di malam2 buto gitu.
 
 








Tengok tu..rusuhan ko?? Perkelahan dan rehlah (samer je maknenya..)di Dataran Putrajaya rupernya.

 


 Sronot kan..bepoluh2 maen kojar2..









Orang tua pun dating gak??? Aper? ingat org muda je bulih??
 
















Sebenarnya malam senin kemaren acik bertiga dgn Lyn n Chaiyok sesama merapu melepak kat Dataran Putrajaya. Bawak bekal yang ditapau.. (tk nak ingatlah kisah mamak yg kejar acik, sebab acik luper amek kuah rojak itu..)
Makan...borak..makan ...borak...pehtu cik ida paksa acik amek reket...sbb tk tahan tgk org dedekat kami duk maen badminton....(gian la tu...org ajak pi maen kat court tk mo..).maka kami dengan tk sedar dirinya, maen la ..tk hengat mata rabun...
Memang saban malam..terutamanya malam cuti umum, ramai 'berkelah' kat Dataran ni. Tk kiralah nak buat apa... anda bayangkan je tempat ni di tepi pantai....ada yang bawak tikar...bawak bekal makan2....bawak beskal, roller blade, skate board (sib la tk de yg bawak jet ski..ato motobot laju n banana boat..), ada yg bawak bola, keter remote control, dll yg sewaktu dgnnya...Piah...tk de konsert okeh..!!
heran gak..naper diorg tk bekelah je tepi tasik yang ada banyak kat Putrajaya nih...tk boleh kot...takut ader boyer...hehe..
22hb nih ada pertandingan memancing dari pukul 06:00 AM - 03:00 PM .. ikan bebesar kat tasik tu tau....jemput..jemput...pada kaki pancing.. tempat di Sisiran Tasik Taman Botani, Presint 1, Tasik Putrajaya .. Pada yang berminat boleh hubungi En. Nasri di talian 03 - 88877345 .
Acik??? tingin sgt nk join... tapi acik berangan untuk terpilih gi bertugas di Hari Bertemu Pelanggan di Perlis pada tarikh itu. Dan acik dah mencalonkan diri sendiri untuk ke sana..hehe..so far, tak ada pihak lawan yang sudi bersaing dengan acik...heheh..ade harapan pegi..klu tk, acik gi mancing la..hehe.
okeh...sekian.

Saturday, February 7, 2009

Ini lah kisahnya

biler tengok gambar anak2 cikgu melah masa kekecik tuh, acik tingat lak kat anak2 acik pulak. Dulu diorg pun besar tu jugak. Sekarang dah besar dan panjang... dah pandai mendegilkan diri...dah pandai lukakan ati ummi dia. Sementelahan pulak, ummi dia pun dah makin tua..maka makin la sensitif metip...(baru sedo aku udah tua ke..???) seminggu dua ni hati acik terus terluka dan dilukakan oleh anak-anak. Salahkah acik sebagai ibu, tersinggung dan kuciwa dengan sikap anak2??? yang dah tak nak ikut cakap acik dah? Si adik dah kerja...dan terus bekerja, meskipun acik melarang sudah. Kenapa acik melarang? sedangkan acik jugak menggalakkan dulu? Tak tau lah...tapi ati seorang ibu...ada deria rasa keenam.. tu yang acik suruh dia berenti 24jam aritu. Tapi dia tk pedulikan arahan dan permintaan acik itu. Acik sedih. Dia keluar subuh gelap...dan balik pun gelap...pernah hingga mencecah subuh. Ada tak ibu yang tak risau, bila anak begitu? Acik cerita pada nenek dia. Memula nenek dia ..yakni emak acik, sokong 100 % keputusan acik ...tpi masa balik kampung, si adik dah kasik psiko nenek dia dgn janji2 manisnya hendak berubah sikap, hendak buat yang bebaik.. lalu si nenek berpaling tadah dan marahkan acik pulak, yang tetap dengan keputusan acik untuk tidak membenarkan dia bekerja. Dan nenek dia merajuk pulak...sampai kensel plan nak pi piknik dgn kami. Acik sebe salah.. nnt acik lak sakitkan ati mak acik...maun je acik cakap dgn mak acik tu.. "this is my daughter, let me decide for her...." (mak acik reti cakap omputeh okeh...!!) Tapi nanti mesti emak acik tu meraung2 nangis kata acik melawan dia...kata acik sombong..kata acik tk kenang budi dia jaga acik dan anak2 acik.... aarrrrrrghh..acik tensen.. Hasil perbincangan kakak acik dengan emak acik...rupa2nya emak acik tu merajuk, dan katanya, acik pilih kasih....antara anak2....dan bla bla bla... (tk payah citer la apa dia kata lagi....pilu ati acik...) si adik muncung sepanjang di kampung... (sekrg...umi dia plak muncung..mang buruk ropernya...) Lepas dari balik kampung tu, acik decide...biler si adik atau anak2 lain tanya nk buat apa2, atau nak gi memana...acik akan kata.. "SUKA ATI LAH...!!!" kalu dah itu yang mereka mahu... tapi memang acik tk ikhlas.. khasnya biler acik sebenarnya tk membenarkan. Well...nnt dikatakan pulak acik pilih kasih.. acik benar2 terluka... Meh acik nak pejelaskan istilah sayangkan anak menurut pemahaman acik. Acik berpegang sesikit pada peribahasa melayu... sayangkan anak, tangan2kan... Pada acik, apabila acik selalu marah, selalu menegur...itu tandanya acik sayang... dan kasih sayang itu tidak boleh ditimbangkira dengan memana penimbangpun. Sekiranya seseorang anak itu taat, tak sakitkan hati dan tahu hormat orang tua ...maka mereka itu akan mendapat kasih sayang acik.. Sebaliknya, acik akan rasa amat keciwa, marah dan bermcm rasa yang bercampur baur, tanpa perisa., sekiranya anak2 itu tidak taat, tidak patuh dan yang sewaktu dengannya. Acik tidak mengharapkan apa2 dari mereka, melainkan ketaatan dan respek mereka pada acik...sebagai seorang ibu yang melahirkan mereka. Meskipun acik tidak menabur harta kepada mereka....kerana acik tidak berharta....acik hanya mampu menabur air liur, menasihatkan mereka dan memberi tunjuk arah jalan mana yang patut mereka tuju... Kali ni, acik amat sedih, marah dan tesinggung dan keciwa...apabila seorang dari mereka...dan mungkin dua orang sudah, mahu melepaskan diri dari kawalan acik, sebelum tiba masa mereka mendapat kebebasan membuat keputusan itu. Betullah..tidak semua apa yang kita mahu, akan kita dapat. Acik mahu mereka mengikut kata acik...tpi mereka tidak mahu ... susahkah mematuhi kehendak acik...untuk kebaikan mereka juga??? Kenapa mereka mahu membantah dan tidak mempedulikan cakap acik sudah?? Apakah mereka tidak pernah memikirkan betapa acik membesarkan mereka sendirian, tanpa ada bantuan sedikitpun dari orang yang bergelar ayah.... kini, belumpun mereka tamat pengajian, sudah mahu melukakan hati ibu yang seorang ini??? Nampaknya acik telah diuji dengan perangai anak2 remaja... payahkan.. Bila anak2 tidak lagi mahu mendengar kata, acik rasa acik sudah tidak punya siapa lagi dlm hidup ini..... acik terus sendirian....seblum masanya... Acik rasa acik telah tidak punya anak...yang ada hanya insan2 yang menumpang di rumah kuarters ini....yang menunggu masa untuk meninggalkan acik kelak... Dulu acik salu cakap dgn dinding... sekarang pun acik cakap dgn dinding...sesungguhnya dinding itu lebih memahami acik, dari mereka2 itu.... apakah kerana mereka tinggal di asrama dari usia 12-13 thn....maka mereka tidak memerlukan acik dalam hidup mereka??? Mereka rasa mereka cukup sombong untuk menghormati ibu tua yang belum baper tua ni????? Moral of the stori... entah..carikla sendiri... klu jadi mak..bebanyakla sabar dgn pangai anak klu jadik anak..bebanyakla sabau dgn pangai mak.. klu idup nak slamat, rezki nak berkat....jagalah hati orang tua.. klu ada anak...elak la dari nenek jaga...kcuali nenek yg tahu batas2 apa nak ajar kat anak kita.. klu ada mak, toksah sakitkan ati dia... klu ada anak..toksah sakitkan ati dia.. ehh..perlu ke camtu... Sekian...bebelan hari ini...sbb ni , maka acik idak baper ada hati nk berblog sehari dua nih....maafkan acik.. (elehh...cam la ada org nk tunggu N3 baru aku hari2..hehe..) Acik tringat satu je... klu ada timbul masalah dalam hidup....muhasabah diri lah... mungkin kifarah dari dosa kita yang lalu, atau pembalasan atas perbuatan lepas...atau mungkin Tuhan mahu menguji kita kerana mahu meningkatkan tahap keimanan kita .....

Thursday, February 5, 2009

PELUANG BELAJAR DI JEPUN

Peluang belajar di Jepun untuk guru2 yang layak. Untuk info lanjut... kat sini. (Guru perlu memohon melalui KPM). Baca syarat untuk melayakkan diri memohon. bagi bukan guru dan bukan kakitangan kerajaan boleh terus gi laman Web JPA .. dan baca syarat2 yang ditetapkan. Sekian, terima kasih. Tuntutlah ilmu walau ke negeri Nippon.

bilakah masanya

Malam khamis biasa lah...acik mengunjungi masjid utk hadir kelas fekah/Tafsir.. Ringkas je kali nih...sebab acik cumer ingat satu jer yg ustaz tu dok kata kat kami malam ni.. Kita akan semakin hillang kawalan terhadap anak2 kita @!!!! Sekian.

Tuesday, February 3, 2009

Berita untuk cikgu

Minggu lepas ni acik tk baper banyak aktiviti...pehtu sik tetinggal je kamera....aper kes...blogger tegar tk bawak kamera...kan tijah kankankan.. so, no kamera, no hapdet.  

 


















Gambar hanya hiasan. Tidak kaitan dengan entry kali ni. Rindu kat pegawai sorang tuh...jgn marah acik yek puan..sbb tk jumpa aritu...lenkali je kita deting ngan marissa.

Tapi nengokkan sang lelabah spiderman dah mula manjat nk buat sawang...acik nulis la seksikit.. janji tuliskannn.. nnt ungkunor kata acik dah njangkit virus dia lak..hehhe... setelah mencipta puisi menayangkan kegeraman hati pada bebudak ni...acik rasa otak ni cam tk leh mikir dah.

Bos suh check dokument utk iklan tu pun, tah aper yg acik cek... Sebab tu, hari senin baru ni...setelah bertapa beberapa jam kat opis, walopun opis tutup sempena Hari Wilayah...acik rasa sungguh bahagia,..(ye...bahagia sangatla dgn munyik tipon yg cam kat bursa saham tuu...)

aper cecikgu ni tk reti2 ke yg kami ni tgh coti2 mesia????.. pehtu sok masuk sokabar kata payah nak tipon org kementerian....kata kami tk hangkat tipon.... uwaaahh.... cuber ler cikgu hingat balik, biler cikgu tipon tuh??? pukui brapa??? Ni bukan nak kutuk cikgu la..tpi org2 yg salu memarah sbb kami tk hangkat tipon (cikgu je yg berurusan ngan kami)...

acik bukan nak kata apa...tpi nk habaq, acik salu balik kijer lewat... dan salu sgt dalam pukul 6 tuh, tipon bunyik lagi...huhu.. dan masa coti...sabtu ahad, maupun coti umum... biler acik dgn rajin nya angkat..(klu acik OT).. cikgu tu kata... ooo..mahap...saya lupa arini ari sabtu... adeiihh... Tapi yang kat luar negara tu ada hampun gakla..sbb depa nya taim lain..sesekali depa lupa nk tgk jam malaysia pukul brapa.. memang tk dinafikan...payah nk tipon kementerian.

Kami nak tipon kementerian lain mahupun JPA pun payah gak.. Nak tau sbb aper? Dulu acik tk kijer kementrian, acik kutuk gak kementerian. Bila dah kije kat sini...ha...baru tau.. patoott la payah nak hangkat tipon... Antara sebabnya... - tak ada orang kat meja.. * sebab gi kursus * sebab coti/sakit * sebab gi ceramah/seminar * sebab gi entertain tamu yang datang walk in. * sebab engage kat tipon lain * sebab sedang berada di bilik atau aras lain, berjumpa bos atau urusan lain. * sedang menyiapkan sesuatu yang urgent * sedang menghadiri mesyuarat * sedang solat * sedang... ehemm ehemm..ala...ngkorang tkkan tatau... tu ha...gi kat bilik temenung.

Yg tak rajin pegi bilik temenung, acik la...... acik salu menahan...tkpun acik kurangkan makan n minum air...sbb takut cikgu komplen tipon tak angkat.. - Orang yang ada, tk nak angkat..sebab bukan program diorang..tak semua la centu...kekadang, orang tu baru pindah pejabat...tk reti nk jawab lagi. kalu hangkat pun, tk reti nak jawab...

bukan ke nanti buang bil tipon orang tu je... tapi acik tk centu... (puji diri lagik nih..) kalu acik perasan tipon orang lain bunyik, acik mang suka perabih bil tipon diorg tu..acik mang rajin hangkat... siap besembang bekenalan lagi....ha... ngko.. - tipon yang line nya tu dah tk de orang guna... (antu aper nk angkat.??) - staf tu pekak... (mana nak dgr tipon bunyik..)..tabaek tau...hina orang pekak...

Malas nak citer la... staf tk ramai kat kementerian acik nih. Satu program, dihandle dik sorang staf...campur sorang pegawai kenkadang tuh... bile sorang kener gi mesuwarat...sorang MC...

dah tk ada org kat meja..yg blh di paskan panggilan hangit cikgu. Takper...klu ngkorang tipon tk de org angkat, sila tipon acik... sbb acik mang salu lekat kat tempat duduk acik... bz tau...errrr.
   































Tgk tipon acik sampai 2 tuh...diorg kata acik tamak tipon...idakle...klu tk acik amek tipon tu, saper lagi nak amek...sbb tuan asal tipon tu dah pindah tempat lain...acik la tukang jawab klu ada org cari dia..!! Macam acik ngan bos acik... lagik kasiannn.. bos acik pegang sampai 8-9 pogram..

acik sorang bantu dia dalam 6-7 pogrem. Si Wana bantu bos acik tu untuk 2 pogrem lagik.. fenin gaks.. sib la acik ni tk ada anak kicit...so, jarang sgt coti... coti biler sakit ati jerk..ahaks.. Ha...Cklah, Myza (eh..cikgu ka?? ) dan cecikgu yang lain, ni ader satu pengumuman advance ni...lom kua paper lagik...tpi blh la sampaikan kat knkawan kat sekolah tuh...


cikgooden tak yah...sbb dia dah dapat coti bajar... Cklah kato nk bajar dah...jemput la mai jumpa acik kat sini... nak gi bajar kalu, endak tk endak, misti mai jumpa acik kat sini...sbb klu acik tk buatkan surat...ngkorang tk leh nk tinggalkan sekolah..hahahah..(gelak samseng Kampung Dusun..).. ala...tipon je pun tk pe..yang ye nyer klu dpt surat yang banyak salah eja tuh..tu acik gak yg sengaja buat....(gelak lagik...)

Bukan aper cklah... acik takut nk jumpa guru yang pandai membomoh cam cklah... anyway cklah, acik nak pesan...klu nak masuk kat lobi opis acik tu nanti, cklah toksah pakai spek itam ye..takut telanggar cermin cam aritu ye puan... acik pesan je...sebab acik pun da penah langgo cermin kat lobi tu sesubuh golap masa gi kije....dik sbb bersihnya di bersihkan hari2 dik pekerja Indon itu...

beza nya ngan cklah...org tk nampak acik..klu ada pun, security tuh..mesti dia gelak2 goling2 dlm ati kan.. hampeh nyer cermin yang tk bdosa itu...dahlah... luper kan cklah..tah camner tekluar lak citer lama cklah ... ok..ok..acik lupekanje.. Sambung nih.. Pogrem CBTG (Cuti Belajar Tanpa Gaji ye anak2...) akan ditawarkan secara berjemaah slepas ni.

Sesaper yang rasa muda lagi...(bwah 40 thn...) rasa banyak duit nak bajar sendiri , sbb gaji tkkan dibayar... syarat2 lain, sindrik carik ye ... gi kat laman web Kementerian okeh.. (blm kuar lagi kot..) acik mudahkan pencarian tawaran2 tu kat blog cawangan acik tu ha.... btkpm.blogspot.com ..nanti acik pos kan n3 tentang syarat2 basic utk makluman.. err..ke dah ada dinyatakan...nnt carik balik. Buhsan ekk..acik nak citer lain senornya tadi..

oklah..acik sambung. Lepas duk kat opis, menyelesaikan hapdet sistem sispadu kami, yg mngandungi maklumat guru2 yang bercuti blajar dalm Kursus Sijil Kelayakan Profesional untuk Pemimpin Pendidikan Kebangsaan - NPQEL 2008 (dulu dikenali sebagai NPQH), acik naik bukit Shangrila..ke taman Putra perdana... jogging.. hmm..boring pulak jog sorang2...

maka acik kaco sya.. yg baru nak melandingkan kapla ke bantal...hahaha.. ... dan dengan pakserela...sya join gak acik setengah jam kemudiannya. Bawak eskot skali. Mekasih sya...sbb temankan acik yg tgh tensen. Acik rasa sonok klu dpt gi jogging...rasa release sikit ketensenan... apalagi la dpt tgk pemandangan yang


sungguh mengasyikkan dari puncak bukit di taman Putra PErdana tu.

Balik udah dekat malam. Tak sedar, sembang2 ngan sya...kami dah dpt buat 2 pusingan... + 2 1/2 pusingan acik sensorang masa tunggu sya tuh... masa sungguh cemburu dgn kami. Lalu matahari semakin tenggelam.. langit semakin gelap gelemak..sebab ari nak ujan pun ye gak. Takpe..janji kami dah sempat dpt 2 round berjalan2 kat situ.. lari??? belum blh lagi...masih berat tulang temulang kami nih...sebelum balik, sya ulorkan hasil tanaman dia kat acik..waahh...dapat acik merasa tanaman dari titik peluh sya ittew.. balik tu memang rasa nak online..tpi dah tk larat...

acik terus pasang kelambu, dan rebah di kamar nan sepi itu...membiarkan Tijah the gojes menjerit2 memanggil2 kat YM tuh...aahhh...taim acik ngintai dia ngan si Piah, tk de pun nampak online...tk kose la acik nak mengembuzz ngembuzz orang tu....kang salah hembuzz pulak tetengah malam nih. Petang ni jogging lagik...target dengan sya sekurang2nya 3 kali kan...so da dpt 2 kali.. sya tk cukup lagi nampaknya...sbb jalan yg jem jadik penghalang keretanya melepasi kesesakan jalanraya. Lenkali sya, pasang sayap kat keter ittew...so boleh terbang cam knight Rider...

Anyway mang acik rasa nak pitam arini..maka tk sampai 2 round, acik balik..amek zirah, dan pegi ke pasar malam presint 2..membeli ikan dan yg sewaktu dgnnya, sbb peti es da lama kosong..aritu sempat beli sayur je kat pasar...

pehtu gi deting ngan sya kat Bonda Bistro Presint Diplomatik tuh...heheh.. thx sya, sbb meluangkan waktu dengan acik kepoh nih. oklah..acik nak beradu sudah. Kelambu dah pasang...tilam dah bontang an... nk lolap yo ni...sok nk bgn pagi gi kojo rerajin...sobab kojo bos bagi somalam tk siap lagi... bawak balik umah..konon nak buat...tpi ni lah dio kojo acik.... hapdet blog !!!

Monday, February 2, 2009

Bila Kita Tidak Lagi Diperlukan

Segala kata2 pun tk akan dipakai...dituruti Terasa diri tidak lagi dihormati Terasa tidak lagi punya kuasa atas mereka Terasa telah sampai masanya Aku menjaga diri sendiri Agar tidak lagi terluka begini lagi Aku kini tk peduli dan memeningkan kapla otak sendiri merisaukan mereka di sana sini buat lah sesuka hati Kerana kata2 aku dah tak bererti lagi Nanti jangan kata aku tk peduli kerana memang aku kini dah tk peduli setelah hati aku disakiti... oleh darah daging sendiri Biarkan aku sendiri kerana memang dari dahulu aku sendiri susah senang sorang diri tanpa sesaper di sisi kengkadang ada la teman menemani tu pun kekdg mereka tetiber pergi Dan aku akan terus begini Tanpa sesiapa yang memahami apa yang aku ingini bukan duniawi Tapi, Lu pikirla sendiri... Sekian.
APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-