Sunday, November 2, 2008

Recycle..

nampak cam pemukaan planet marikh kan.. amender nih..??
ader lobang plak...aper kah??? Nampak dah.... tempurung klapa laaa... Siap taruk jangkasuhu lagi tuh... nak kasik sesuai suhu air... Untuk ikan-ikan ini hidup dalam keadaan sihat...dan panjang umur...harap2la. Huh....buat lobang cecantik kat tempurung tu...ikan2 tu..tk kira la ikan guppy ke aper ke...mesti gumbira...
Untuk peminat Guppy jer.. letak tempurung mang cantik dan ader gunanya...bukan acik sesajer reka cerita... jgn letak tempurung kelapa yang baru pulak..hahah...jgn marah ..lenkali nuntut habih2...hahah.. ni lah ropernya tempurung yg 'sesuai' letak kt akuarium comei kiter...acikpun blm letak lagi..tunggu balik kg sok sok...acik dah target kat mana ada cecelah rumput/semak kt bakang umah tuh..hehhe.
Ini antara pertanyaan tentang tempurung ni yg dikemukakan oleh pengunjung you tube tuh.. zerocel
That round cave thing is it a cocunut ?
Yes, it is ... it's for decoration but I heard Ancistrus are also breeding in it but I never had this luck.
yes the cocanuts look great as little caves aspecially the moss coverd ones:)
In another tank I have one it is covered with algues but looks quite like as moss and still looks good. Hmm...nampaknya lumut blh tumbuh kat tempurung tu....lantas..lumut tu sudah pasti boleh menjadi makanan ikan2 tersebut... selain dari menjadi hiasan, tempat ikan2 bermain, dan tempat pembiakan ikan itu.. Ni kulit kerang hiasan yang Ustazah Mina bagi kt acik, tpi sbb dah kopak...acik semadikan kt sini..bejasa gak kat ikan2 nih..Nampak tak ikan tu maen nyorok2 kt kulit kerang ni...??
ni ikan Bandaraya acik....yg puan Lyn bagi...menakutkan sikit roper dia kan...ikan ni mesti saksikan banyak sejarah tuan lama dia. Umur dia gitu panjang skali gaknya...tuan lama dia tk pedulikkan dia sekian lama pun, dia masih idup gak...setia temankan. tapi memandangkan tuan dia rasa sedih biler tgk ikan ni...lalu dia serahkan hak penjagaan kat acik...lalu ikan ni jadi saksi pada sejarah2 hidup acik pulak.
Senornya nk tunjuk kat ungkunor, batu karang yg acik carik sendiri kat Bt 12 Port Dickson... hehe.. Ha... ni pulak, tempat selit surat dari cengkerang laut...dari langkawi nih...ikan acik suka duk cecelah kerang nih...maen nyenyorok gak..
hehe...ni lah antara eksoseris resaikel acik kt tank ikan acik nih.. Ikan mati?? mang mati...dah tk larat acik bagi nama dah....tpi keturunannya tk putus2...meriah lagi...sementelahan pulak nk dapat tank baru yg nyebabkan acik dalam dilemma nih.. MANA AKU NAK LETAAAAAKKK??? Yanie kata, Umi beli la meja atau lemari baru.... Heran lak aku...dia tk lak memarah biler aku kabokan yg mungkin aku akan dapat tank ikan baru lagi...ader orang nk sedekah... Cuma dia suh aku beli tempat nk letak tu nanti... Ni yg acik tk baper nk gemar...menambah perabut umah... acik kan duk kuarters je..sok2 kener pindah lagi...taim tu nanti, akan terasa sakitnya ngangkat bembarang umah ni..sebab tu acik suka umah kosong je...dari dipenuhi prabut2 beberat. Meja makan pun acik guna meja pastik lipat tu je..senang sok2 klu pindah..kosi pun kosi pastik.. Yg beberat kt umah ni, smua mak acik yg bagi...tk sampai ati dia nengok acik duk ataih lantai, tdo ataih totoo.... tpi taim pindah lagi nanti, acik gaaaaaaaaaaaaakkk yg siksanya.. tak pe lah..nnt acik mikirkn mana nk letak akuarium baru nih. Yg nak bagi tu kata minggu ni dia bawak. Harap2 dia lupa la...acik yg tamak ni tk sanggup nk tolak pemberian dia..hahaha..

4 comments:

sabiqahAnuar said...

kak chah..cam tau2 jee permukaan planet marikh- da penah singgah sana kers???
hhehehee

Ungku Nor said...

ACIK - ye ke saya nuntut tak abih??
bukan SIFUUUUU saya yang very the vogue tu yang perturun ilmu tak selosai ke..
keh keh keh ;p

Shifu67 said...

Ungku Nor.... tengok tu... tempurung... tempurung.... bukannye sabut kelapa, hahaha! mujur tak keracunan guppy ko!

Ni kes tok guru ajor tak habis lg, dah nak derhaka le ni!

lupakanje said...

ieqa...
ade..ader...dalam mimpi...hehhe..
best tau mimpi pi planet marikh..pehtu tetiber oksijen abih..tepaksa la cecepat balik ke bumi..haha
sekian, versi mengarut lepas assembly KPM arini.

ungkunor,
inilah akibatnya klu masa cikgu ngaja, anak murid tdo...hahah...

shifu,
betui dah tempurung dia tu...cuba tmpurung lom cukup poses lagi...
takpe..semangat nk amalkan ilmu dia cukup tinggi.. high level tuh...kehkehkeh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-