Saturday, November 8, 2008
Not to blame anyone 2
Sambung sikit. Nak cerita pasal ikan acik. Kemarin acik dapat...malam tadi dah tinggal sekor je ikan yang si Eddie bagi tuh..(ehh..eddie ke nama budak tuh...yanie...siler betulkan..)
Malam memula tu ada lima ekor. Pagi tu dah tegolek sekor...ikan patung tu..tinggal sekor ikan patung dan sekor ikan belida dalam besen dan 2 ekor ikan patung dalam akuarium tuh.
hari jemahat, acik tinggalkan di rumah, lalu acik pegi keje.
Balik dari kijer, yg dalam akuarium tu dah tegolek sekor.... tinggal sekor je ikan patung tuh.
Yang dalam besen, ikan patung dah tegolek, tinggal lah ikan belida seekor diri.. tu pun acik tengok dah weng weng..lalu acik kuarkan dari besen, dan letakkan dalam sinki dapur...
Apalagi.... siapkan ramuan, acik semelih dan acik goreng , pehtu buat masak ikan goreng belada... hmmm...yum yummm.. sodap, setelah digoreng garing dan di masak sambal...
Sekarang ni tinggal lah si ikan patung sekor diri dan acik akan bela dia sampai ujung hayatnya...tk tau la baper lama boley tahan tuh..kesian lak kat dia.. okeh..acik janji tkkan makan dia kalu dia mati nanti..sebab dah ada perasaan kesian kat ikan tuh.
Moral of the story,
memula tu acik nak salahkan si Eddie yg mancing tuh..naper la dia sakitkan ikan tuh, cuba kalu dia tangguk je...idak le ikan tu terluka kener mata pancing ke...lantas.. nyawa ikan tu blh la panjang sikit...
tapi biler acik ingat balik akan takdir...ingat balik n3 sebelum ni...acik tk nak la blame budak tu ke...blame air ke...blame ikan tu sendiri ke sebab tk panjang umur dan tk sempat gemuk lagi...
Acik salahkan diri acik sendiri yang tk nak siang jer terus ikan tu lepas dapat.... dan terus buat masak goreng belada gitu....huhu...tima ksih kat eddie ke aper tah nama budak tuh...
Lain-lain hal, pagi ni ikan guppy acik yg betina bernama Sri Dewi, tegolek gak matinyer dalam keadaan yang sadis sekali... tinggallah sekor jer ikan guppy betina dewasa yang peknen kat dalam tank tuh. Yang lelain semua bebudak lagi dalam 50-60 ekor jer....lambatnya nunggu diorang..ehh...diaikan besar dan banak lagi..!!!
Sekian.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
sedapnye nampak ikan goreng belada tuhs, tu gambar real kak chah masak ke??? hehehe da lei bukak restoren laaa gini =)
ReplyDeletearitu aku bawak ikan puyu hidup dr penang...sekali mati dlm pejalanan daaa. 21 ekor plak tu. baru cadang nak top up akuarium. lelast buat goreng cili api jer.
ReplyDeletecer tanya k.ungku, ntah2 ikan gapi dia pun dah selamat buat goreng belado...kan leh caye dia tuh!!! wakakaa!!!!
ieqa...
ReplyDeletegambar tu cedok dari gogel je...hahah..yg akak masak lagi mabelles dri yg kt gamba tu...wa cakap luuu..(sapa lagi mau puji....)
jah...
sedapnyer puyu gorengajopunsodap...
stakat ni acik cayo, ungkunor tuh tk goreng ikan2 guppy dio...sobab anjib jago bebetul...ngan gimau McD dio...hahah..
Tapi dio ado ati nak bukak kilang blacan ikan guppy..sib la ikan guppy yg dio bela bnyk yg mati..klu smua yg peknen tu banak...harus dia dah siapkn signboard "BELACAN GUPPY CAP DUBAI" hahaha...
ungkunor domam2 jgn marah2....nnt meroyan....eerkk..
dah nasib ikan tu nak kena goreng belada .. nak buat cam mano hehe..
ReplyDeleteye lah...jgn sesiakan rezeki yang ada...hehe
ReplyDeletetakpe cik, yang last tu saya book!!
ReplyDeleteehehehe
anjib pun tk cukup makan tu...kener ancur2kan, buat kuah laksa....huhu..
ReplyDelete