Tuesday, November 18, 2008

Ficus deltoidea - Mas Cotek

Kesinambungan dari lawatan acik ke Expo aritu, acik nak cerita tentang Mas cotek nih.. Emak acik ada tanam beberapa batang dekat rumah. Kalau tak silap, dia beli pokok ni pun dari Expo pertanian beberapa tahun yang lepas di tapak expo yang sama. Jadi, balik dari expo pertanian yang bebaru ni, dia bekalkan acik seikat dedaun Mas Cotek ni untuk acik jadikan minuman rasmi acik..huhu. Khasiatnya....hmmm..banyak sungguh. Tuan/puan boleh lah baca sendiri kat laman web yang berkaitan. Antaranya kat http://www.bio-asli.com/Herba/e_Herba/e_mascotek.asp Atau kat sini je lah yang standardnya... http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Emas_Cotek Dan banyak lagi laman web yang bagi maklumat tentang daun herba ini. Antara khasiatnya, memecahkan lemak..err..blh ke.., kurangkan kandungan kolestrol, melancarkan perjalanan darah, awet muda, membuang toxic dalam badan, darah tinggi, kencing manis, lemah jantung dan banyak lelain penyakit. Acik plagiatkan maklumat dari wikipedia tentang kandungan daun Mas Cotek ni untuk sesajer nak mengisi N3 acik yg kekurangan idea nih..hehe..(dah biasa memplagiat assignment yer..)
  1. Flavonoid
    • Anti-oksida yang kuat bagi membantu mengekalan peredaran darah yang sihat
    • Bertindak sebagai anti-radang dan anti-rival
  2. Tannis
    • Menegangkan tisu yang kendur, mengeringkan perembesan air yang berlebihan (ciri-birit) dan melindungi tisu rosak seperti ekzema atau melecur
  3. Triterpenoids
    • Membantu membuang serta mengeluarkan kahak dan membantu menyerap nutrient
  4. Phenols
    • Membantu mengurangkan serta menghilangkan bengkak dan bertindak sebagai antiseptik
Acik baru amalkan minum 2 hari ni.. tengoklah camner kesannya nanti, dalam masa beberapa tempoh yang belum pasti berapa lamanya. Errr.. kot kot la tetiber acik berubah dari nenek kebayan, menjadi puteri gunung ledang pulak..hehhe... Masa dekat expo aritu, orang tu ajar, ambil jer daun yang dah warna kunin tu..kemudian rendamkan dalam air panas, dan minum ja gitu-gitu. Air yg orang tu bagi testing, ada warna kekuningan. Tapi biler acik buat sendiri cam yang dia cadangkan tu, tak ada warna kunin pun. ..dia tk kata kener rebus daun tu pun. ..sebab ada kawan acik kata, kena rebus...ahh..suka ati acik la. Jadi malam tadi, acik perah2 daun tu...ha ngkau....baru roner dia jadik kunin...baru real..ye tak..heheh.. Betul ke cara acik tuh? Siler tegur dan bagi panduan kat acik untuk dapat lebih khasiat yang maksimum dari daun tersebut sebelum stok habis... err.. takut nnt acik jadik cam PAPAYA pulak sbb terlebih khasiat...heheh.. Sekian.

6 comments:

  1. kena cari maklumat tepat sebelum buat tu.. nanti kok jadi benda lain hehe

    ReplyDelete
  2. saya minum yang campur memacam suma skali tu cik..ehehehe

    ReplyDelete
  3. salam zino,
    itula sesubuh ni carik maklumat..kok jadi spiderwoman ke...ok gakkan..tpi kok tetiber badan naik gatal2 ke..payah la pulak nk menggaruk..heheh

    salam ungku..
    ni mesti jenis takut makan ubat akar kayu...klu dh cmpur memacam tu..memacam la lagi khasiat nyer ye...
    tak per, acik makan sejenis ni jer dulu. Itupun dah terkandung 4 jenis
    bahan yg berpekdah...(dah abih kaji ke kandungannya???) tah tah ader lain2 kandungan yg blh ubat demam chikungunya misalnya..??

    ReplyDelete
  4. how about that price??? is that expensive?? quite expensive?? moderate?? cheap?? or not bad... hehehe...

    ReplyDelete
  5. price...??? at no cost at all...heheh

    ReplyDelete
  6. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna

 Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya.  Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...