Tuesday, November 18, 2008

Ficus deltoidea - Mas Cotek

Kesinambungan dari lawatan acik ke Expo aritu, acik nak cerita tentang Mas cotek nih.. Emak acik ada tanam beberapa batang dekat rumah. Kalau tak silap, dia beli pokok ni pun dari Expo pertanian beberapa tahun yang lepas di tapak expo yang sama. Jadi, balik dari expo pertanian yang bebaru ni, dia bekalkan acik seikat dedaun Mas Cotek ni untuk acik jadikan minuman rasmi acik..huhu. Khasiatnya....hmmm..banyak sungguh. Tuan/puan boleh lah baca sendiri kat laman web yang berkaitan. Antaranya kat http://www.bio-asli.com/Herba/e_Herba/e_mascotek.asp Atau kat sini je lah yang standardnya... http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Emas_Cotek Dan banyak lagi laman web yang bagi maklumat tentang daun herba ini. Antara khasiatnya, memecahkan lemak..err..blh ke.., kurangkan kandungan kolestrol, melancarkan perjalanan darah, awet muda, membuang toxic dalam badan, darah tinggi, kencing manis, lemah jantung dan banyak lelain penyakit. Acik plagiatkan maklumat dari wikipedia tentang kandungan daun Mas Cotek ni untuk sesajer nak mengisi N3 acik yg kekurangan idea nih..hehe..(dah biasa memplagiat assignment yer..)
  1. Flavonoid
    • Anti-oksida yang kuat bagi membantu mengekalan peredaran darah yang sihat
    • Bertindak sebagai anti-radang dan anti-rival
  2. Tannis
    • Menegangkan tisu yang kendur, mengeringkan perembesan air yang berlebihan (ciri-birit) dan melindungi tisu rosak seperti ekzema atau melecur
  3. Triterpenoids
    • Membantu membuang serta mengeluarkan kahak dan membantu menyerap nutrient
  4. Phenols
    • Membantu mengurangkan serta menghilangkan bengkak dan bertindak sebagai antiseptik
Acik baru amalkan minum 2 hari ni.. tengoklah camner kesannya nanti, dalam masa beberapa tempoh yang belum pasti berapa lamanya. Errr.. kot kot la tetiber acik berubah dari nenek kebayan, menjadi puteri gunung ledang pulak..hehhe... Masa dekat expo aritu, orang tu ajar, ambil jer daun yang dah warna kunin tu..kemudian rendamkan dalam air panas, dan minum ja gitu-gitu. Air yg orang tu bagi testing, ada warna kekuningan. Tapi biler acik buat sendiri cam yang dia cadangkan tu, tak ada warna kunin pun. ..dia tk kata kener rebus daun tu pun. ..sebab ada kawan acik kata, kena rebus...ahh..suka ati acik la. Jadi malam tadi, acik perah2 daun tu...ha ngkau....baru roner dia jadik kunin...baru real..ye tak..heheh.. Betul ke cara acik tuh? Siler tegur dan bagi panduan kat acik untuk dapat lebih khasiat yang maksimum dari daun tersebut sebelum stok habis... err.. takut nnt acik jadik cam PAPAYA pulak sbb terlebih khasiat...heheh.. Sekian.

5 comments:

zino said...

kena cari maklumat tepat sebelum buat tu.. nanti kok jadi benda lain hehe

Ungku Nor said...

saya minum yang campur memacam suma skali tu cik..ehehehe

lupakanje said...

salam zino,
itula sesubuh ni carik maklumat..kok jadi spiderwoman ke...ok gakkan..tpi kok tetiber badan naik gatal2 ke..payah la pulak nk menggaruk..heheh

salam ungku..
ni mesti jenis takut makan ubat akar kayu...klu dh cmpur memacam tu..memacam la lagi khasiat nyer ye...
tak per, acik makan sejenis ni jer dulu. Itupun dah terkandung 4 jenis
bahan yg berpekdah...(dah abih kaji ke kandungannya???) tah tah ader lain2 kandungan yg blh ubat demam chikungunya misalnya..??

putera said...

how about that price??? is that expensive?? quite expensive?? moderate?? cheap?? or not bad... hehehe...

lupakanje said...

price...??? at no cost at all...heheh

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-