Friday, November 28, 2008

Happy Birthday Zirah

Semalam, 27hb November, hari lahir Hazirah yang ke 17.... Subuh dia bangun solat subuh..heran pulak aku...sbb salu kena kejut sikit punya payah. Tapi subuh semalam, elok pulak bangunnya...(err..pagi ni tk bangun lagik tuh..) Dia anak bungsu dalam keluarga.. dan tahun ni merupakan tahun akhir di sekolah... Pasni acik dah tak ada anak kat sekolah menengah dah. Acik kener berterima kasih gak dengan zirah ni...sbb kan dia...acik dapat merasa naek ambulans 17 tawon lepas..
Masa tu, nk besalin kan dia... malamnya acik dah rasa sakit. Apa lagi...mak acik panggey la bidan kajaan kat Kalan Dian (Pengkalan Durian) tuh.. bidan tu dgn penuh kesabaran nunggu acik membuahkan hasil... tapi sampai subuh...tk gak banak2 ehhhh..
Lelama...dia ilang gak sabar....dia tipon ambulans...mai amek acik..hantar ke Hospital Besar Seremban...(sekarang dah nama Hospital Tuanku Jaafar)...
Sajer je zirah ni nk besalin kat sepital... dan nk kasik mak dia naek ambulan..ngan lampu ateih van tu yg bpusing2 warna warna...dan bunyi yg memekakkan tinger ..huh...
Sesampai je Spital tu...acik dimasukkan ke Labour room dan di post mortem bersalinkan....sbb kejap je..pehtu dah kuar budak kecit nih..
Comei la kan...untung dio..sbb jadi cucu kesayangan atok n nenek...dari kecik, dia banyak duk ngan atok n nenek...da besar ni baru lah ngan acik.. sebab tu...asik bocokau yo dgn kakak n abang dia..biler tah nk bebaik budak2 nih..
Hazirah membesar dengan sempurna sebagai seorang kanak2 cerdik yang poyo... Dari awal persekolahan dia selalu (selalu...bukan sentiasa ye..) menduduki tiga tangga teratas dalam carta kedudukan dlam kelas.. bangga? hmmm..not too soon...hinggalah dia berjaya mendapat 5A dalam UPSRnya... ini adalah permulaan kalau dia nk tunjuk kebijaksanaan dia.
PMR, cemerlang juga, walaupun tk score penuh. And now, SPM....we just wait and see and pray.
Pelajaran anak2 penting....tapi bagi acik, kejayaan sebenar seseorang anak apabila dia berjaya menjadi seorang anak yang taat pada perintah Allah dan Rasul, menghormati ibubapa dan org2 tua dan yg sekelilingnya...menjadi seorang yang bertanggungjawab, baik budi bahasa, dan berani menghadapi cabaran hidup...(bnyk lagi...maleh nk tulis)
Apapun, sempena ulangtahun kelahirannya ini...acik mendoakan kejayaan untuknya dunia dan akherat, dimurahkan rezeki, dikurniakan iman dan takwa, kesihatan yang baik, diberikan ketenangan dan dimudahkan dalam segala urusan, serta dijauhkan segala kejahatan, kesusahan dan bala bencana...aamin.

11 comments:

Ungku Nor said...

Happy besday untuk Zirah.
all the best in life..hehe

malam kang acik bawak dia selebret kat jonis tak?
leh la berkenalan..;D

lupakanje said...

tq...
tak yah bawak dia..kaco meeting org tetua...

KAKTINY said...

eee... dengkinyer acik.. pe salah nyer bawak dia.. acik beli le kek sebijik.. kita selebret utk dia.. (ke acik takut rahsia 'gelakan' achik terbongkar.. kahkahkah...)

bawak ler acik.. no hal punyer.. leh jadik anak angkat no. 2 den plak.. kahkahkah.. (dok ngumpul anak angkat sementara nunggu anak sendiri besar.. kahkahkah...)

lupakanje said...

mano boley dio campur ong tua nyer hal..nnt dia banyak komplen ..hehe
ooo..ni kes tgk vdeo klip tu yo..haha..jgn nk korek2 rasia tau...haha..
senornya kakak dio nk banjo dio tgk wayang mlm nnt...antu fighter!

Ungku Nor said...

eh Tiny. ko nye besday bila?
dah lepas kan??

tade laa..akak baru nak ofer belikan kek..tak jadik la cemtu..keh keh keh

KAKTINY said...

ches ches ches.. akak tuh.. tak eklas nyer soklan tau.. bluweakk...

besday mmg dah lepas.. yang tahun lepas punya.. tahun ni BLOM LAGIK... (hah.. mesti cuak dengar kan kan kan... wakahkahkahkahkah....)

besday den nanti den booking penuh JONI ALAMANDA sok.. kahkahkahkah...
(iyer lah sgt tuh.. hihihihi..)

putera said...

Allah selamatkan kamu,
Allah selamatkan kamu,
Allah selamatkan Zirah n family,
Allah selamatkan kamu...

hehehe.. petanda awal menjadi anak yang berjaya di masa akan datang... chayok2!!!

sya said...

Selamat Ulangtahun Zirah moga sentiasa menjadi anak yg solehah..

achik dia memang nak dilahirkan kat spital

Tijah Lawa said...

akak ucapkan selamat hari jadi pada adik yer? semoga panjang umo murah rezeki gittew! jaga mak tu elok2. maklum la...panjang langkah eh tu sok!!!

lupakanje said...

ungkunor,
hehe...besday tiny lom lgi...kener la nnt buatkan dia kek...(buat...jgn beli...bru best..!!)

Tiny,
Muat ke nnt klu nk booking Johnny tuh...ramai nk jemput nih..kita bukak meja kat luar Johnny..bru boleh..haha..
(acik nk tapau klu nk selebrit nnt..hehe)

lupakanje said...

putera,
mekasih atas doa tuh..aamin. Moga Allah makbulkan doa kenkawan nih.

sya,
betul la...Tak ndak kuar kt tilam rumah..dia nak tilam spital gak...
kekecik da pndai milih...moga besau nnt reti la milih jalan idup yg benar.

Tijah,
Mekasih, aaminn...makbul ndaknya doa aunty Tijah nih...nnt acik smpaikan ucapan tuh.
...err...dah kantoi mlm ni..dia da jmpa blog ni..
ni ler akibatnya share PC...cehh!!

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-