Semalam, 27hb November, hari lahir Hazirah yang ke 17....
Subuh dia bangun solat subuh..heran pulak aku...sbb salu kena kejut sikit punya payah. Tapi subuh semalam, elok pulak bangunnya...(err..pagi ni tk bangun lagik tuh..)
Dia anak bungsu dalam keluarga.. dan tahun ni merupakan tahun akhir di sekolah... Pasni acik dah tak ada anak kat sekolah menengah dah.
Acik kener berterima kasih gak dengan zirah ni...sbb kan dia...acik dapat merasa naek ambulans 17 tawon lepas..
Masa tu, nk besalin kan dia... malamnya acik dah rasa sakit. Apa lagi...mak acik panggey la bidan kajaan kat Kalan Dian (Pengkalan Durian) tuh.. bidan tu dgn penuh kesabaran nunggu acik membuahkan hasil... tapi sampai subuh...tk gak banak2 ehhhh..
Lelama...dia ilang gak sabar....dia tipon ambulans...mai amek acik..hantar ke Hospital Besar Seremban...(sekarang dah nama Hospital Tuanku Jaafar)...
Sajer je zirah ni nk besalin kat sepital... dan nk kasik mak dia naek ambulan..ngan lampu ateih van tu yg bpusing2 warna warna...dan bunyi yg memekakkan tinger ..huh...
Sesampai je Spital tu...acik dimasukkan ke Labour room dan di post mortem bersalinkan....sbb kejap je..pehtu dah kuar budak kecit nih..
Comei la kan...untung dio..sbb jadi cucu kesayangan atok n nenek...dari kecik, dia banyak duk ngan atok n nenek...da besar ni baru lah ngan acik.. sebab tu...asik bocokau yo dgn kakak n abang dia..biler tah nk bebaik budak2 nih..
Hazirah membesar dengan sempurna sebagai seorang kanak2 cerdik yang poyo... Dari awal persekolahan dia selalu (selalu...bukan sentiasa ye..) menduduki tiga tangga teratas dalam carta kedudukan dlam kelas.. bangga? hmmm..not too soon...hinggalah dia berjaya mendapat 5A dalam UPSRnya... ini adalah permulaan kalau dia nk tunjuk kebijaksanaan dia.
PMR, cemerlang juga, walaupun tk score penuh. And now, SPM....we just wait and see and pray.
Pelajaran anak2 penting....tapi bagi acik, kejayaan sebenar seseorang anak apabila dia berjaya menjadi seorang anak yang taat pada perintah Allah dan Rasul, menghormati ibubapa dan org2 tua dan yg sekelilingnya...menjadi seorang yang bertanggungjawab, baik budi bahasa, dan berani menghadapi cabaran hidup...(bnyk lagi...maleh nk tulis)
Apapun, sempena ulangtahun kelahirannya ini...acik mendoakan kejayaan untuknya dunia dan akherat, dimurahkan rezeki, dikurniakan iman dan takwa, kesihatan yang baik, diberikan ketenangan dan dimudahkan dalam segala urusan, serta dijauhkan segala kejahatan, kesusahan dan bala bencana...aamin.
Happy besday untuk Zirah.
ReplyDeleteall the best in life..hehe
malam kang acik bawak dia selebret kat jonis tak?
leh la berkenalan..;D
tq...
ReplyDeletetak yah bawak dia..kaco meeting org tetua...
eee... dengkinyer acik.. pe salah nyer bawak dia.. acik beli le kek sebijik.. kita selebret utk dia.. (ke acik takut rahsia 'gelakan' achik terbongkar.. kahkahkah...)
ReplyDeletebawak ler acik.. no hal punyer.. leh jadik anak angkat no. 2 den plak.. kahkahkah.. (dok ngumpul anak angkat sementara nunggu anak sendiri besar.. kahkahkah...)
mano boley dio campur ong tua nyer hal..nnt dia banyak komplen ..hehe
ReplyDeleteooo..ni kes tgk vdeo klip tu yo..haha..jgn nk korek2 rasia tau...haha..
senornya kakak dio nk banjo dio tgk wayang mlm nnt...antu fighter!
eh Tiny. ko nye besday bila?
ReplyDeletedah lepas kan??
tade laa..akak baru nak ofer belikan kek..tak jadik la cemtu..keh keh keh
ches ches ches.. akak tuh.. tak eklas nyer soklan tau.. bluweakk...
ReplyDeletebesday mmg dah lepas.. yang tahun lepas punya.. tahun ni BLOM LAGIK... (hah.. mesti cuak dengar kan kan kan... wakahkahkahkahkah....)
besday den nanti den booking penuh JONI ALAMANDA sok.. kahkahkahkah...
(iyer lah sgt tuh.. hihihihi..)
Allah selamatkan kamu,
ReplyDeleteAllah selamatkan kamu,
Allah selamatkan Zirah n family,
Allah selamatkan kamu...
hehehe.. petanda awal menjadi anak yang berjaya di masa akan datang... chayok2!!!
Selamat Ulangtahun Zirah moga sentiasa menjadi anak yg solehah..
ReplyDeleteachik dia memang nak dilahirkan kat spital
akak ucapkan selamat hari jadi pada adik yer? semoga panjang umo murah rezeki gittew! jaga mak tu elok2. maklum la...panjang langkah eh tu sok!!!
ReplyDeleteungkunor,
ReplyDeletehehe...besday tiny lom lgi...kener la nnt buatkan dia kek...(buat...jgn beli...bru best..!!)
Tiny,
Muat ke nnt klu nk booking Johnny tuh...ramai nk jemput nih..kita bukak meja kat luar Johnny..bru boleh..haha..
(acik nk tapau klu nk selebrit nnt..hehe)
putera,
ReplyDeletemekasih atas doa tuh..aamin. Moga Allah makbulkan doa kenkawan nih.
sya,
betul la...Tak ndak kuar kt tilam rumah..dia nak tilam spital gak...
kekecik da pndai milih...moga besau nnt reti la milih jalan idup yg benar.
Tijah,
Mekasih, aaminn...makbul ndaknya doa aunty Tijah nih...nnt acik smpaikan ucapan tuh.
...err...dah kantoi mlm ni..dia da jmpa blog ni..
ni ler akibatnya share PC...cehh!!