Sunday, November 23, 2008

Buta???

Pagi ni Yanie bukan TV9 dan lepas tu dia tdo depan tv tuh tk seseda diri. Acik yg menyibukkan diri melayan sms dgan kawan acik, pegi ler intai2 citer kat tv tuh. Memula acik ingat nk tau tentang berita terkini tragedi gempa bumi di Sumatera.

 Malam tdi masa kejadian tu acik lom tidur lagi...tetiber kul 1 pagi lebih tu, kuar biter kt TV2 (tgk citer aper tah...kuarge negro yg memacam ragam tuh..)..pehtu citer Rocky.. berita tu kuar kat ruangan line tu je..

Risau la acik kalu belaku gempa bumi kt negara jiran tu. Acik sms kawan acik tu, suh dia berjaga2. Jgn tdo mati. kang kalu bergegar apartment kami ni..idak le sedo... (dia mang tk seda2 sampai pagi pun..)

Bukan aper acik beriyer ngingatkan dia tu. Dulu masa dia duk dekat ngan umah acik (tingkat bawah sikit..) dia sanggup naik tangga, gi tarik tangan acik ajak turun tangga dari aras 13 tu ke bawah..sebab masa tu berlaku gegaran akibat gempa bumi kat Sumatera tu gakla... maka acik dengan botol kicap dan cili sos yang baru dibeli itu, berlari2 lah turun sesama penghuni lain kat apartment nih... tak sempat simpan barang2 sbb belum bukak pintu rumah lagi masa tu...baru jer sampai umah...

Kami duduk dengan penuh debaran menunggu arahan untuk boleh naek smula ke atas rumah. Lif semua dah di matikan dalam kejadian tersebut... sampai magrib...ke isya' tah...kmi tetonggok kat lobby tuh.

Lelama acik kener kuar gak untuk ambil zirah yang baru sampai dengan bas Mayang Sari kat Serdang...acik ajak sekali kawan acik tu ikut sama...takut weeehh..klu gempa bumi...chances nk slamat kalu lambat turun tu..mang susah la nk kata 50-50 gak... mayat pun payah nk jumpa klu bangunan ni runtuh.. nauzubillah..


















Balik ke citer tadi..acik nengok la tv tu...citer dari satu tajuk ke satu tajuk...temasuk citer Rosnah Mat Aris nafikan kawin orang muda tuh... (pesalahnyer ye...wat per nk nafikan..)

 Pompuan yg dah bnyk umur kalu kawin ngan orang muda...adalah sesuatu yg blh menimbulkan gossip dan ada pihak yg nentang. Tapi kenapa kalu org lelaki umoq 50 kawen dgn pompuan muda umoq 20, org tk baper nak ngata??

....ye ker...ala...org ngata la jugak...dah tu..payahla nk kawen tk nk kasik org ngata...kener carik yg sebaya, se status, sepadan, se kaya..se miskin, sesama cantik dan ensem.. Tak per la..kita lupakan semua tu.. kita ke tajuk asal.




 Lepas tajuk tu, pengacara Secawan kopi n nasik lemak tu bawak citer tentang Cina Buta pulak.. Yg acik nk bebelkan kat sini...kenapa sebut Cina Buta' ? Kenapa tk panggey 'melayu buta'???? sebab kebanyakan yang terlibat dengan kes Cina Buta ni adalah orang melayu. Kenapa tk panggey Tenok Buta ke... Kambing Buta ke... Lembu Buta ke.. sebab mereka yang menceraikan isteri sesuka hati, mengikut pasaan marah, sampai tk hengat donia..tk mikir lidah yg Tuhan bagi tu nak jatuhkan talak sesuka hati sampai habih limit kenkadang tu skali gos.... aper hal??? Pehtu da nyesal la

kenkonon.giler talak giler meroyan smua ada... kata tk sengaja la..tk sedar la...tk niat la... suka ati je.. dan pehtu lagi, mula la nak carik cina untuk dibutakan..wat per??? Cina tak buta tau...ngko tu yg buta....huhu..errrkk..pesal lak aku yg telebih emo nih...hehe Nampaknya Dewan Bahasa dan Pustaka patut celik mata untuk tukar istilah2 nih smua...kaji balik kesesuaiannya...acik lebih rela klu kata Blind Malay Man..meh la bangsa ku..kita kukuhkan iman dan takwa, cergaskan minda, satukan warga...majukan negara. Sekian, Dari acik, Pencinta Damai.

5 comments:

Ungku Nor said...

mak aihh..

acik ni nak piyed ke cik?

hik hik hik.

Tijah Lawa said...

hidup acik!!!
tijah sokong acik!!!
*pujuk suh buat tag nihhh!!!

lupakanje said...

ungkunor,
apokobondo ehh tuh..

Jah..
acik dah ado gamba anggun ntuk kau...heheh...tawon dopan je lah...

manlaksam said...

Acik,
Pak Man baca dan senyum aje...boleh ke?
Terima kasih kerana ziarah lori Pak Man.

lupakanje said...

salam Pak Man,
senyum satu sedekah..:)
Tima kasih gak sbb sudi singgah sini.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-