Friday, November 21, 2008

Penipuan?

Sehari dua ni acik kebekuan ilham. Bukan sebab kesibukan menjadi ibu mithali seperti yang ader orang gembar gemburkan tuh.

Menjadi Ibu mithali memang dah jadi amalan acik..khasnya ketika anak2 balik bercuti sekolah/semester. Yanie dan Shahmah dah balik bercuti. Dan acik sebenarnya tidaklah amek berat sangat tentang mereka di rumah, memandangkan mereka dah bebesar, pandai engkoranglah nk buat apa...terutama tentang penyediaan makanan mereka.

Hari pertama mereka balik tu, acik rajin siapkan makanan... kebetulan baru balik dari beli lauk pauk mentah dari Mydin. Keteringinan masak tu memuncak. Jadi acik buat keputusan masak lauk untuk keesokan harinya yakni hari Rabu tu. Bangun tidurpun terawal subuhnya. Jadi acik buatkan mereka sarapan nasi goreng.

Tapi itu hari pertama mereka kat rumah. Hari kedua dan sehingga hari ini, acik dah lama tk masak apa2...pecaya lah. Sebab apa? Hari yang acik masak tu, bila balik dari kerja, acik tengok apa yang acik masak tu (masak asam pedas ikan cencaru + keladi) tk luak pun. ..takkan tk sedap kot...??

Shahmah pagi lagi dah keluar.. pegi lapur diri sebagai volunteer untuk AUG (Asean University Games) di Bukit Jalil untuk berapa lama, tidak pulak acik tanya. Nanti acik sms dia..lupa pulak nak tanya...tak lama lagi Yanie pulak gi melapor diri jadik volunteer kat situ.... Yanie? Rupa2nya dia tk gemo keladi.

Dan, dia kedemaman. Tak selera makan pun... cehh.. maka acik sorang gak yang makan... ni yang potong stim nak masak lagi. Kira lauk tu boleh makan 2 hari la...hahah.. Hari ketiga acik bangun pun lambat. Malamnya tak dpt hidayah untuk masak apa2. Pagi pun tak sempat menyediakan sarapan. Petangnya letih, gi maen badminton.

Makan apa yang ada. Senang hidup membujang ni. Yanie asik dengan favourite dia, nugget je. Dia dah besar...kalu lapar, pandai la masak sendiri. Semalam, dia ajak acik gi Alamanda. Tingin nak beli mushroom soup dan stok makanannya yang lelain...nugget, meggi, roti....dan yang sewaktu dengannya.

Pehtu dia beli roti boy dan CD industan ...wajib katanya. Pehtu boleh dia nyalahkan acik, sebab masa ngandun kan dia, acik tgk citer industan. Sebab tu citer Industan dah sebati dalam diri dia. Acik gak yang salah didikan. Ngaku jer lah.. Eh...aper cerita ni...tadi nak cerita lain. Acik senornya nak tampalkan vid clip ni je...ngkorang tengok sendiri la. Pehtu buat penilaian dan lu pikirlah sendiri. Kat Mesia dia dikenali seperti ini; Dan ini

Mungkin ramai yang tk boleh tengok video clip ni memandangkan you tube telah diblok. Pepandai lah ye...hehe. Sekian.

8 comments:

zino said...

nak tengok video ni kat rumah je kat opis ni.. tenet kelembapan.. hehe

Ungku Nor said...

ingatkan paprik smlm buleh la bawak buek lauk siang ni, sekali abih licin malam tadi dikojo dek anjib..adeihh..

agak eh sok-sok bebudak ni nak bebosar, buleh la ese rilek masak cam acik..kan cik?

K.Jah said...

tak goma deh keladi?? isk! rugi eh lak ai. tu sodap tuhhh!!! judu'an lak mo ikan masin joruk kan...kok sazah jamilah xleh makan tu doh. mencanak darah tinggi eh. lopeh tu klangkabut la minam teh misai kucing bagai...

sya said...

Acik kita ni kalau masak anak2 tak makan kekadang kecik hati kan? Sya kalau masak tenguk tak luak tu .. esuk lusa sya jadi malas masak.. pemalas jadinya tapi bila tenguk yg masak tu habis.. berkobar2 semangat

lupakanje said...

Salam
zino,
iyer..kt opis ni lagi tk leh bukak kcuali ikut jln bakang...hehehe..

Ungkunor,
udahler..klu reramai 6-7 org tu, mang jgn harap nk simpan..slagi tak abih, slagi tu blasah...
Err..ungku nk rehat?? tunggu Anis besar le..dia leh ambik alih tugas..kira ungku blh stat amek jawatan pengarah dari sekarang.heheh..

Jah,
teh misai kucin Jah...sodap gak tuh...hehe..tk naik darah pun leh minam kan..

sya,
Anak2 acik mang sonang bela. ada makanan pun tk per...tk der pun tak pe...sbb pepandai la carik. Tk biasakn timing makan tuh. Taim lapar, diorg pegi dapur...mang saluu kecik ati gak..
penah gak, dah siap masak, siap senduk..tapi tgk tk berusik! langsung tk bukak piok..tk jgk tudung saji..jawapan diorg..(mcm da pnah citer je..)
"Mana kitorang tau..salu bukak asik kosong jer!!..."
huuhu...bukan salah ibu batu belah btu betangkup!!

HappyIrfa said...

salam acik..
suka hati bila tgk apa yg kita mask org makan sampai abis.kalau makan cuit2 kecik ati.huhu

pB said...

salam acik


nak tengok bidio kelip ni kena tengok kat umah
sebab kat pejabat , tak leh tengok...

kena bar ...

lupakanje said...

salam Irfa,
Tu lah..acik nk gi umah Irfa...masak la aper pun, nnt acik makan..klu tk abih, acik nak tapau...heheh

Salam pB,
Acik pun tk leh..pos N3 dari rumah, dah siap pesan, sbb tau..opis Kajaan normally akan blok video clip...klu blh bukakpun slow sangat2.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-