Sunday, December 28, 2008

Walimatulurus di Pantai, NS/ Kemangkatan Yamtuan Besar

Kemaren, acik berkonvoi lagi bersama 3 buah kereta lain untuk menghadiri majlis walimatulurus Norayadi , ofismate kami...ni perkahwinannya yang kedua. 6 tahun, selepas suaminya meninggal dunia....puas gak si Ajim ni memujuk dia agar menerima lamarannya...akhirnya ada gak jodoh mereka..terbukak gak hati si Nora menerima dia..

Pukul 11.30 baru bertolak dari Tol Bangi... mengikuti highway Plus ke Tol Senawang Seremban. Mula-mula acik ingat nak bawak diorg ikut masuk di Tol Labu seremban....tapi memandangkan jalan jem giler...acik mengikut cadangan Hazramy untuk ikut Tol Senawang ajer..yaaaahhh.. acik pun rasa kat situ ada jalan shortcut nk gi ke Pantai... bukan pantai Port Dickson..ni Pantai yg tk ada laut punya...daerah nak ke Kuala Klawang.

Dulu  masa Yanie bersekolah di MRSM Kuala Klawang, acik mang salu ikut jalan ni...arwah suami yg drive....acik menyandar jer. Arwah meninggal ketika Yanie di tahun akhir di Kuala Klawang (Tingk.3) ...maka lepas tu, acik kener la berani2 kan diri drive masuk jalan bukit tangga yang bengkang bengkok...

Sib la perjalanan kami kali ni, hanya setakat di Pantai...sikit je ada bengkang bengkok tuh... klu tk, mabuk gakla...sementelahan pulak...waktu bangun pagi tadi, acik rasa semacam je...cam nak pitam...nmun acik bertahan, memikirkan harapan kawan2 yg tatau jalan nih...hehe..so.. I'm the bonzer okehhh.... Alhamdulillah, kami selamat sampai.


Lihatlah kegembiraan kami .. Gambar waktu selesai makan..muka kenyang tuh..









Bersembang bertemu kawan lama Kak Yas









Ahli rombongan paling muda.Hepi je dia..
Maria...kidnap anak orang..












Pelamin yang dah kosong..





mai lambat lagi!! hmm..muka emo...tatau sebab aper..







Ni muka Blogger Putera Jebond... yang ikut sama.. alaaa...terasa terasing pulak kunun...dusyummm baru tau..!!







Asik ngambik gambo je..lenkali jadik co pilot acik!









Maria bejumpa kawan lama, Melly..yang jadik pengapit prantin.








Photo credit to Putera.. wajah ceria sbb perut udah kenyang.



















Wajah gembira perantin... Nora n Ajim.. moga depa bahgia hingga ke akhir hayat.

Seperti biasa, dalam kita bergembira...ada yang berdukacita. Sewaktu kami sedang havoc berpokpek, DJ jemputan, mengumumkan kemangkatan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan, Almarhum Tuanku Jaafar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman pada pukul 11.45 pagi.

Tak ramai yang perasan dengan pengumuman tu termasuk acik. Acik just dgr DJ sebut nama Yamtuan Besar...tapi tak tahu apa dah jadi dengan Yamtuan itu.. Sedih..tapi acik sedar, bahawa setiap yang bermula, pasti ada akhirnya, setiap yang hidup, pasti akan menemui ajalnya...tanpa mengira siapapun...apa pun darjatnya....tua ataupun muda..

Moga Almarhum di Rahmati Allah dan moga rohnya diberkati, dan diampunkan segala dosa, diterima segala amalnya.... dijauhkan dari siksaan kubur dan siksaan di akherat kelak... klu di dunia, ia digelar raja yang berdaulat, di alam barzakh, di padang mahsyar, di hadapan Allah...kini setaraf dengan manusia yang lain...hanya amal jariah sewaktu hidup sahaja yang akan menentukan tempat di mana akan diletakkan... ditutup kata2 di Entry ini dengan memohon semua mensedekahkan bacaan Al fatihah buat Almarhum Tuanku Jaafar. Acik,

7 comments:

afiq said...

al fatihah untuk baginda...

lyn said...

acik,

si yani muncung je, maleh nak bertapa kat kampung kot.

putera said...

hehe.. dusyummm!!! habis bengkak muka den.. kui kui kui... memang tak pasan pasal ape Dj cakap tu, ape pun, takziah u KC selaku warga N9.. al-Fatihah untuk almarhum...

en_me said...

hi adek itteww, salam maal hijrah dari me dikejauhan ..

Ungku Nor said...

esok NS cuti ke cik?
tapi cam tak je kan??

satu je sy tak setuju, dorang kebumikan jenazah lambat sangat. tak baik..

lupekanje said...

afiq,
tima kasih, dari acik bgi pihak keluarga baginda.

lyn,
yanie tu muncung sbb aper tah...bukan dia yg nk kener eksport ke kampung...zirah tuu..

YM putera,
gi lah ziarah...ehh..kebumi arini kan..lepas asar..

lupekanje said...

ungkunor,
alahai....gindunya kat ungkunor...ada bawak balik cempedak di luar pagar tak???
Betul tu...acikpun tk baper sedap ati biler di kaboan nk tanam arini..(senain) mayat tu dari sabtu membawak ke senain..lama kan.. entahlah ungku..para ulama' diam je..mufti NS tk kata apo..apo nk kito katoan...dik sobab menunggu anak yg kat luar negaro..tepaksolah jenazah duk lamo kat atas pentas tuh..apo tah namo dipanggil ehh pontas tuh..kat balairong seri istana tuh..
kalu acik laa...anak kt ujung donio ko..kek manopun...acik mati yo...tanam yo..diorg tu nnt poie yo lah kt kubur acik bacoan doa..sedokahkan fatihah..dek sobab adat gak eh..tepakso tunggu..nk lantik pongganti eh tah sapo..
ungkunor tk poie ko ziarah?? ngangkat sombah buat kali akhir..??? errr...pokat bona lak raso ehh loghat acik kali nih..bekabunggg nih..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-