Friday, December 26, 2008

Pesanan ibu - anak perempuan

Anak2 dah besar. Tapi perangai kekdg menguciwakan hati seorang ibu. Apa yang aku inginkan dari seorang anak perempuan yang belum aku nampak ujud dalam diri mereka..??










# Suka mendekatkan diri dengan Allah...ke arah membina diri menjadi anak yang solehah. Yang ada sekarang ni, tidak gemar pada apa2 yang berkaitan dengan program agama. Lebih suka sesuatu yang melalaikan. jarang sekali nampak memegang atau membaca Al Quran, kitab2 agama tidak menarik minat mereka...solat sunat langsung tiada, apa lagi mahu menonton rancangan2 agama di tv...lebih2 lagi lah menghadirkn diri di majlis ceramah agama.

#Mengerjakan solat fardhu di awal waktu. Yang berlaku sekarang, menunaikan solat di hujung waktu atau langsung tinggalkan tiang agama itu..khasnya subuh dan Isya'.


#Budi bahasa dalam pergaulan sesama adik beradik. Saling hormat menghormati lebih2 lagi pada orang tua. Sayang menyayang sesama adik beradik. Tolong menolong dengan lemah lembut dan berhikmah, menjaga pakaian dalam dan luar rumah... luar rumah ok lagi...dalam rumah,

Ya Allah.. ingat wahai anakku....sesama saudara pun, ada hadnya.. belajar setinggi mana pun, andai tiada berbudi bahasa, tidak ada gunanya sijil yang bergulung itu...


# Sikap ringan tangan dengan kerja rumah kalau boleh, biarlah apabila disuruh, terus bangun dan bertindak seperti yang diminta. dan berbuat sebelum diminta...ertinya peka...tahu, apa yang patut dilakukan dalam situasi2 tertentu, masa tertentu, orang tertentu..tempat tertentu. tak perlulah sehingga perlu disediakan jadual kerja.. kalu terpaksa...akan ummi kuat kuasakan.

Apa yang berlaku sehingga hari ini, kalian sering mengabaikan ummi kalian yang dhoif ini... bila ummi bercakap, kalian tidak peduli.

Sebab tu, kekdg, ummi rasa lebih baik ummi bercakap dengan dinding, dengan pintu, dengan kerusi...sbb dah tentu mereka itu tidak dapat bertindak menjawab...hati ummi tidakkan sakit... betul kan, dindingggg... betulkan, pintuuu... kalian ketawa bila ummi tegur dinding... dinnnngg...sembahyang dinnnng....maghrib dah masuk waktu....mehla kita sembahyang... pintttttu...meh kita masak pintuu...kita dah lapar la..mehla kita masak ye...

Ummi teringin kalian datang ke dapur bila melihat atau mendengar ummi memasak. Ummi teringin mendengar kalian bertanya, macamana masak tu ummi...bagi kami terai masak tu ummi... atau lebih sedap di dgr... ummi gi lah duduk, biar kami yang masak...adeiiihh..sonok kan kalau ada anak2 pompuan yang centuh...

Kita perempuan...tanamkan lah minat untuk mempelajari sebanyak mungkin jenis masakan dan jahitan.
 

#Bangun tidur awal pagi...bukan tengahari. Rezeki itu datang pada awal pagi. Bangunlah solat subuh dan uruskan diri, pakaian kotor dibasuh, tenggekkan air dan apa2 sahaja kerja yang blh dibuat pada awal pagi...kemudian baru duduk membaca Al Quran atau berehat..(tk sebutpun bertenet ye..) .

Sebenarnya ummi amat sedih bila melihat kalian tidur sehingga tengahari. Kejut pun tak sedar. Gempa bumi pun kalian tkkan sedar.. Kalau tika itu ummi sakit atau sesiapa yang perlukan bantuan kalian..apa akan jadi...?? Mungkin tika kalian sedar, ummi dah tiada lagi di dunia ini...waktu itu kalian baru mahu menyesal...agaknya lah...

Tika ummi demam sedikit kemarin, ummi sengaja mahu menguji kalian, minta pertolongan menyediakan makanan dan lelain... hmm...masih belum lulus...dan nampaknya, ternyata, ummi akan hidup terbiar andai mengharap bantuan kalian di masa hadapan...

Apa akan jadi andai kalian telah menjadi isteri kelak. Apakah ada jaminan bahawa kalian boleh berubah sikap? Sebaiknya, latihlah diri dari sekarang untuk menjadi wanita yang mampu menjaga satu keluarga sendiri kelak. Kerana menjadi wanita bukannya senang.

Terlalu banyak ujian dan dugaannya. Lihat sahajalah ummi kamu ini....yang ada pada ummi, hanya semangat ingin lihat kalian berjaya dalam segala hal di dunia dan di akherat. Kalian bukan tak ada kebaikan...ada...ummi akur, bahawa setiap orang anak ummi, ada kelebihan memasing yang tersendiri.

Tetapi, ummi perlu juga lihat kekurangan kalian, dan ianya perlu dan boleh dibaiki...kerana kekurangan itu kekadang blh menggagalkan kita dalam menghadapi ujian hidup ini. Jangan biarkan hidup kalian diselubungi kekurangan...

Ummi mahu kalian sentiasa kuat dan tabah...Ingin melihat kalian di kasihi Allah dan segala makhluk2Nya... Ingin kalian pandai hidup berdikari. Ini adalah sebahagian amanat ummi seandainya berlaku apa2 pada ummi sehingga tidak sempat meninggalkan pesanan...seperti Allahyarham ayah kamu dulu... nanti senang2, ummi sambung lagi.

12 comments:

Kak Nora said...

Salam perkenalan. Sangat setuju dengan rintihan hati ummi. Munkin salah satu sebab terpengaruh dengan program-program TV seperti drama,telenovela, teletron dan apa lagi yang saya tak reti nak sebut. Ini semua ujian Allah.Banyakkan doa dan perlu bersabar.

HappyIrfa said...

salam acik cen..
macam penah dengar je ayat ni.
ye..dr mak saya.masa masih dibawah jgaan mak,sy cukup bosan dengar dia membebel.tp bila berumah tangga dan hidup sendiri,baru saya sedar dan rindukan bebelan dr ibu.harap anak acik baca ..

Abahnajwa said...

Acik...

Abah nak pinjam ya apa yang acik tulis ni nak share dengan Najwa...Boleh ya cik?

Tijah Lawa said...

terharu sey baco ni cik. tapi betul la, jadi anak ppuan mmg kena tau serba serbi. tak kirala setinggi mana pun pelajaran dia nanti.

lupekanje said...

salam kak Nora,
Tggjawab ibu amat beratkan..apa lagi klu semua bebanan masalah itu di galas dibahu seorg sahaja.

Irfa,
Acikpun dulu centu gak..salu kener leter..heheh...sbb tu acik tk suka beleter kt anak..(tk leter...tpi teruih blasah anak..huhu..)harap diorg membentuk pribadi tanpa leteran..tpi nampaknya, leteran itu memang satu keperluan...

Abahnajwa,
silakan...andai smua anak yg sedang membesar dan remaja dpt manfaat, sebarkanlah..moga mereka lebih bersedia menghadapi ujian dalam membentuk keluarga bahagia. Rasanya semua ibu bapa menghadapi masalah gini..temasuk mak acik dulu..heheh...

Tijah,
Acik ado laie keinginan kat anak yang blm acik meraso...anak lelaki lak..pasni acik cito kan..bukan wang ringgit, bukan umah bosar godang, bukan keto spot, bukan menantu dan bukan jugak cucu...(ehh..ndak gak yg last tuh..hehe)

sabiqahAnuar said...

kak chah...insoff sy rasa..rasa rendah diri..
nice entry kak chah..igatan utk sy juga sbgai anak pmpuan..

lyn said...

seingat saya lah kan, masa kita jadi remaja memang camtu . sikit sebanyak lah. tapi bila dah ada rumahtangga sendiri, pandai pulak tu, tabiat lama cam otomatik hilang. harapnyer dorang berubah bila sampai waktu itu....tapi kalau boleh berubah sekarang alhamdulillah... amiiiin

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

baguh sungguh haih artikel ni acik...nak kena save.

tapi baguih lagi la org tu...dah nampak org tak tegoq...aku mana la kenai acik haih...ha ha ha.
Ya..mamat botak itu la aku..ha ha ha

lupekanje said...

ieqa,
I'm sure, ieqa anak yg baek..hehehe

lyn,
there always a reason to change kann..itu harapan akhir acik utk diorg berubah...kekalau kawin tu akn mengubah sikap seseorang..hrp2 klu btemu jodoh diorg...akan brubah le hendaknya.

cikgooden,
Acik tk pasan langsung masa tu...malam tu je...bila tetiber acik tringat pnah tgk gamba cikgu yg cam rekrut tuh...trus acik bukak blog cikgu carik gambar tu dan pastu acik yakin..cikgu la yg acik nmpak tuh..heheh...org tua...lambat recall...yg acik carik, sorang yg berambut penuh...cam kartunis tuh..hahah..

en_me said...

hi akak itteww, salam tahun baru hijrah 1430..

lupekanje said...

en_me,
ye..sama2 selamat menyambut ketibaan Tahun Baru Hijrah.

putera said...

hehe.. rintihan dari seorang ibu pada anak2nya.. terasa jgk sedikit sebanyak ni.. hehe.. ape pun, alangkah bagusnya kalau la anak2 KC dapat membaca post ni.. mesti diorang insaf.. huhu.. manusia ni tak de yang sempurna, ade saje kelemahan... huhu.. btul kan??

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-