Tuesday, December 9, 2008

Cerita sebelum Eid Adha

Selamat Hari Raya Eidul Adha buat semua. Dari hari sabtu, acik tidak berkesempatan sangat nk update blog ni. Sabtu itu acik balik kampung, dengan Zirah. Singgah di Rantau, emak acik yang membuat pemeriksaan gigi palesunya masih belum siap lagi, lalu acik mengintai di kedai ikan/katak, nak menambah koleksi ikan guppy acik. Malangnya, sekor pun tarak...kata nyonya tu, ikan guppy 'sulah abit' ..kener tunggu stok baru sampai. Frust gakla...

Acik sms Ungkunor...tpi dia wat tk layan dah...mentang2 dia dah tanak bela guppy dah..tk layan citer guppy acik lagi...heheh
 
Lepas mak acik dah selesai betulkan gigi palesu dia...kami terus balik umah kampung... dan sesampai di kampung, terus ngap nasik lemak yang lembik yang kami beli di Rantau. Alhamdulillah..kenyang gakla wlopun lembek..
Dah lama acik dengar rintihan rasa mak acik yang kata kt kampung dah makin banyak kera. Kera-kera itu bukan setakat masuk merayau kat luar, bahkan masuk ke dalam rumah, pergi ke dapur, pandai buka tudung saji dan buka peti ais !! Acik nak buat aduan pada Jabatan Perhilitan. Atau pihak pentadbir kampung dah buat?? Kalu dah buat, kenapa masih tiada tindakan dan perubahan?

Wah...nampaknya acik kener check dulu dengan mereka. Nanti dikata pula bertindak tk ikut prosedur. Kalu ikut acik, ndak jer panggey Karam Singh Walia tv3. Amek gambar kera2 yg ganggu ketenteraman dan keselamatan kampung tu.. errr....sebenau nya saper yg ganggu saper ekkk??? Tapi dalam kes ni, acik tetap kata kera tu yang ganggu ketenteraman kampung acik. Kitorang dah lama tinggal kat kampung ni...yang kera2 tu masuk pesal...

Tempat kera2 yang mungkin telah diceroboh tu bukan urusan kami. Tu urusan tokey2 tanah yang dah jual tanah2 mereka untuk dibuat pembangunan. Sampai territory kera2 itu dicabul dengan ganasnya. Di sodok...diratakan tanah2 mereka... pokok2 tempat bergayut mereka ditebang... hingga tunggul pun tk tinggal. Sebab itulah kini mereka terpaksa bergayut di talian2 telefon. Sampai mengendong dan mengandung anak. Sungguh!!... acik tk sempat ambil gambar.

Masa diorang...ehh..diakera lalu, acik tak teringat la pulak nak snap gambar atau rakam video clip. Berduyun2 lalu di depan rumah mak acik sambil jeling2 manja kat acik...selamber rock je... cam rombongan Mak Cik Kiah. Dari anak...hingga ke nek moyang dia lalu hari2 kat depan rumah.

Kira2nya paling kurang lalu 2 round.... satu trip pegi balik. Makin hari makin berani. Memula dia yg takut kat kita..pehtu kita lak jadi takut kat dia. Dah tebalik... oklah..lenkali acik citer lanjut pasal kera2 ni.. Jadi, memandangkan mak acik nak balik bandar... (instead of balik kampung) kener la buat langkah2 keselamatan yang patut...

Dia dah siap beli dawai dan kawat, nak pasang kat kerawang2 depan rumah... sebab anak kera dah reti nak masuk ikut situ...nanti punahla tunggang langgang dalam rumah dikerjakannya sepemergian mak acik nanti...takut dah orang tua tu. Beriyer la acik manjat bagai melilit dawai tuh. Tpi rasanya kalu direngkuh dik kera2 tu...boleh ajer lepas...maklumla...kudrat pompuan yang buat. Eloknya letak dawai berduri tu kan..hehhe..lenkali la..

Lepas selesai kerja mendawai depan rumah tu, acik capai peralatan mesin rumput dengan uniform sekali.. rumput dah panjang giler...semak rumah.. nak raya ni, rumput mau trim baek punya.. cam biasa, acik mesin je...nk menyapu dah tk larat...cam India yg salu amek upah mesin rumput tu... yang sapu, mak acik la...hehe..kejam kan.. But I tell u wat... mesin pun dah penat haper...heheh.. Selepas selesai mesin rumput...duduk2 kejap..solat...makan...dan kami bergerak balik ke Putrajaya semula.

Bawak mak acik sekali...sebab dia nak bersolat raya di Masjid Putra... Itu jer lah nk cerita...nanti acik taip lagi.. lately, acik cam sibuk semcm je. nak nulis cam tk de mood...kat opis lak sibuk...tk sampai ati nk curik masa tulih blog.. kijer melonggok...

Kat rumah, anak2 ada.. cam ilang idea... berebut PC satu hal, lelebih lagi sejak lap top si Shahmah rosak.. ni dia dah balik bertugas di AUG... idak le brebut ngan dia...tinggal berebut dgn zirah jer lah..huhu.. anyway...I hv the veto power okeh...!! maleh nk tempel gambar kali ni... lusa ada tugasan luar yang memerlukan acik meninggalkan PC ini.. acik tk akan online untk 3 hari...atau mungkin 4-5 hari??? Saper yang kisahpun..heheh..acik je yg ketagih nnt nk menaip... Sekian...

2 comments:

Ungku Nor said...

saya masih bela guppy aper.
tu yang anak2 dia beranak aritu..mana ada buang cikkk..;p

cuma tanak beli guppy yang besar2 je skang.
takut nanti kena marah..ahakss

lupekanje said...

ye ler...bunyik cam frust ngan guppy yg mati tu je...hahah...
ungkunor tanak bela ikan guppy bebesar lagi...tapi yg kekecik tu nnt akan besar...yg besar tu nnt akan mati la jugak gamaknya...kenkdg kekecik pun dah mati tegolek gak cam guppy acik...huhu..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-