Tuesday, December 30, 2008

Kematian itu...

Bukan nak cerita tentang cerita histeria...tentang citer hantu atau jin. Tapi nak kongsi berita kematian ngeri hari ini. Pagi ini, acik seperti biasa, ceria dan cergas masuk ke pejabat. Punch card..ehh..lewat sikit...sbb ingatkan hari ni coti..

Selepas bancuh air, minum seteguk dua, acik memulakan tugas hari ini dengan merancang satu projek besar bersama bos acik, puan Lin, ato lebih suka dipanggey Lyn jer.. Sedang kami rancak merancang berbincang smbil makan kacang... tiba2 acik terdengar nada dering tipon acik yang membawakan lagu pimp...berbunyi dengan lantangnya memecah kesunyian pagi itu. acik jawab, lalu terdengar suara yang amat acik kenali, suara Busu, adik ipar acik yg bunyinya amat cemas dan pilu, menyampaikan berita kemalangan kakaknya bersama anak perempuan ketiganya.

Anaknya meninggal di tempat kejadian, sementara si ibu, cedera parah. Lalu acik ucapkan, Innalillahi wainnailaihi rojiuuuunn..
Lyn suruh acik cuti pegi ziarah mangsa dan keluarga mangsa...lalu acik berdesuppp mengemas dan bergerak pergi. Sempat acik telefon emak acik, mengajak pergi sama ikut melawat jenazah.

Sungguh tk percaya, acik memandu dari putrajaya hingga ke tol pedas Linggi dalam tempoh 30-35 minit... Alhamdulillah selamat kali ni...selamat dari kecelakaan dan selamat dari speed trap.. Masuk kat tol pedas linggi, gi balik kampung jap ambil mak acik, zirah yang dah ekspot kat sana tuh, dan sorang mak sedara ikut sama.

Kemudian bedesup lagi pandu keter ke arah Tampin. Kali ni mandu penuh kesopanan dan kesusilaan. Sebab bawak orang tua ye kakak2 dan anak2.... Sampai di hospital Tampin, acik dapati ramai saudara mara berhimpun lalu bertemulah acik dengan mereka. Ada tu yang mang dah lama tk jumpa acik, ye lah...semenjak arwah meninggal dunia 6 tahun yang lepas. nampaknya, sekali lagi, acik mengunjungi tempat yang sama, di mana dulu arwah di letakkan dan di uruskan sebelum disemadikan di tanah perkuburan.

Hmmm..acik terlambat rupanya... Kak Lang, panggilan utk kakak ipar acik tu...telah juga menghembuskan nafas terakhir di samping anak perempuannya. Ingatkan sempat bertemu setelah banyak tahun acik tk berjumpa dengan arwah...salah saper?? aciiikkk la salah...sbb malas nk gi jumpa dia.... dan ipar2 yg lain, melainkan kak long dan busu je...tu pun kalu raya...sesekali..huhu Bagaimana kejadian berlaku?? Ini version cerita yang acik dengar dari Izan, anak buah acik yg disayangi...

Pagi itu, Kak Lang dan anaknya itu keluar, menaiki motor mahu membeli sayur mayur, untuk persiapan jualan mereka. Mereka berniaga...kedai makan di Kendong... ala..tempat banyak jual lemang kat Tampin tuh... Agaknya mereka berhenti seketika di tepi jalan di hadapan kedai2 yang ada di situ...tepi jalan ye..bukan tengah jalan.. mungkin nak menyeberang ke...atau apa ke...hanya arwah yang tahu.

Tiba-tiba, dari kejauhan kelihatan sebuah lori treller panjang datang dengan lajunya...(mesti la lajukan...) ..jalan tu lurus...cuma, depan sikit tuh, ada simpang nk ke Tol highway Alor Gajah /Tampin... Entah macamana, sebuah kereta proton iswara agaknya, menghalang perjalanan lori tersebut, (agaknya kereta tu dari mana tah....mungkin dari simpang??? hanya Tuhan dan saksi kejadian yang tahu.,..dan drebar lori tu mesti tau..)

Pemandu lori mahu mengelak dari melanggar kereta, lalu melanggar dua insan yang tidak bersalah itu..... huhuhu... kalian bayangkanlah...sebuah lori treller yang punya tayar bukan 4, bukan 5 bukan 6... melenyek 2 insan yang lemah itu, menyeret tubuh kerdil mereka hingga beberapa meter ke hadapan dan terhenti apabila melanggar tiang..aper tah.. atau tembok somthingla...sebab muncung lori itu dikatakan remuk....aaaaargghh.....acik tak dapat bayangkan sehinggalah acik lihat sendiri keadaan mayat2 mereka. ...sadissss... Itu yang Izan ceritakan...bab langgar tiang tu, acik ubah kot..sbb tk ingat dah. Dik da, atau nama penuhnya Norlida, sebaya dengan zirah...sedang menunggu keputusan SPM.

Seorang anak yang rajin dan menjadi harapan ibu dan ayahnya...sentiasa membantu ibunya berniaga di kedai selain dari 3 lagi adik beradik perempuan (sahaja) yang lain. Kak Lang..seorang isteri yang rajin dan tabah dengan pelbagai ujian hidup, sepanjang penghidupannya, memerah keringat mencari rezeki menanggung keluarga memandangkan suami tidak ada pendapatan tetap. Mungkin ada antara kalian yang pernah berhenti menjamu selera di Kendong, di warung kecilnya...acik dgn arwah suami dulu mang salu lepak kat kedai makan dia nih... arwah suami acik sayang sangat kakak-kakak dia....dan sangat ambil berat tentang anak2nya..

Lama kami menunggu untuk melihat jenazah. Kata mereka, mayat hancur bak daging kisar...huhu...acik bayangkan daging kisar Ramly Burger... ohhh tidakk!! Pembantu forensic keluar, mengatakan lambat lagi...mereka mahu menjahit cebisan daging mayat, terutama mayat Dik Da. Kata Izan, kepalanya ibarat tempurung kelapa yang pecah...otaknya bersepai di atas jalan..tubuhnya hancur.... aaaahhh...menderitanya jasad itu.

Ada sekumpulan jururawat pelatih yang masuk mahu mengkaji mayat...ketika mereka keluar, ada yang tampak mahu termuntah...tentu dahsyat sekali keadaan mayat2 itu...itu sebelum mayat disambung2 dan dijahit..tak dapat, dan tk hendaklah acik bayangkan. Kemudian akhirnya, saat yang kami nanti2kan pun tiba. Kami dibenarkan masuk ke bilik mayat. Acik dengan keyakinan yang padu, bahawa acik tidak akan takut..tidak akan muntah dan tidak akan rasa apa2, melangkah masuk menuju ke arah mayat2 itu...tapi aper yang jadi???

Acik rasa donia bergoyangg.....rasa nak pitam, bila melihat keadaan mayat. Luluh rasa hati kami yang melihat..apa lagilah yang si suami rasakan, si anak yg tinggal rintihkan. Wajah mereka cuba dibaiki sebaik mungkin, penuh jahitan. Tentu mereka sakit waktu tubuh mereka dijahit begitu...sedangkan kalau memandikan mayatpun, kita diminta perlahan2 kerana setiap sentuhan kita terasa amat pedihnya pada jasad yang baru ditarik nyawanya itu...pedih tarikan nyawa itu masih belum hilang...apa lagilah ketika tubuh di jahit.. ditusuk jarumm...uuuuhh....kasihannnn jasad itu... Al Fatihah..

Wajah yang dulu senyum menyambut kedatangan acik, kini ..... kaku... kembang...tidak lagi bulat kepalanya..kerana telah dihimpit tayar lori berkali2.... bibir sumbing dijahit hanya cukup syarat meletakkannya ditempatnya semula. Mata yg pecah tertutup rapat... kaki tangan yg hancur dijahit juga... Alhamdulillah..masih ada rupa jasad manusia... tidaklah seperti daging kisar yang mereka ceritakan. Cuma otak memang hancur, bercampur batu...yang terpaksa pekerja hospital membersihkan memilih buang batu2 itu..
Semoga roh kedua mereka akan dirahmati Allah, akan mendapat pengampunan Allah, akan dimasukkan dalam golongan orang-orang yang selamat dari siksaan api neraka, akan dijauhkan dari siksaan kubur....aaamin. Dari penceritaan acik tadi? dapat kalian bayangkan...bagaimana acik boleh rasa nak pitam??? Iktibar peristiwa hari ini...
  • Sentiasalah kita mengingati mati, kerana malaikatul maut itu datang tanpa membuat temujanji.
  • Banyakkan berbuat amal ibadat, kerana hanya itu bekalan kita ke akherat kelak.
  • Jauhkanlah segala larangan Allah, kerana itu akan mengheret kita ke dalam unggun api neraka.
  • Sentiasalah bertaubat...taubat yang sesungguhnya taubat yang menyesali dosa2 yg telah kita lakukan. Kerana orang yang sempat bertaubat sebelum matinya, akan dikira seperti seorang yang baru lahir ke dunia, bersih tanpa dosa...sekiranya taubat itu diterima Tuhan.
  • Berdoalah, agar mati kita dalam Husnul Khotimah.... keadaan baik. Mati dalam beriman. Mati dalam keredhaan suami atau ibu bapa...mati tanpa berhutang... tanpa redho, tanpa penyelesaian hutang, urusan kita di akherat akan terhalang.
Banyak sungguh iktibar dari kematian ini. Tak mampu acik nak sebutkan di sini. Baca lah sendiri kitab2 agama yang menceritakan tentang mati. Acik memang suka cerita tentang mati. Maafkan acik ye. Kerana terlalu banyak peristiwa kematian yang telah acik alami..tetapi yang ini paling ngeri yg pernah acik saksikan.

Arwah ayah acik dulu pun mati kemalangan juga, tapi keadaan mayatnya sempurna... entahlah...bahagian masing2... Lepas dapat menatap wajah kedua mereka buat kali terakhir, acik balik. tak tunggu pun selesai kebumi kerana acik ada urusan dunia yang lain yang acik nak buat sebagai seorang yang masih bernyawa di muka bumi ini... mendaftarkan zirah di kelas memandu..langsung acik dah balik kampung nih...!! Yang penting acik dapat iktibar dari kematian ini.

Banyak iktibar.... Ada lagi satu kisah dicelah2 kematian ini... sebuah kisah yang pasti menjadi iktibar semua...seandainya terbuka hati kalian dengan cahaya hidayah Ilahi...maka pasti kalian akan insaf dan mengubah diri sekiranya perlu...esok pagi lah acik ceritakan...

11 comments:

lyn said...

takziah ye acik. sian kat anak2 kakak tu. dari cite tu memang sadis kejadian tu. semua tu ketentuan allah. kita hanya mampu berdoa moga rohnya dicucuri rahmat. amiiin. sok keje ke? saya cuti tau.

lupekanje said...

sok kijer..InsyaAllah..alahaii...tepospon la pojek kita..tak pe...mesti dah pesan kat Wana kan????...nanti acik teruskan.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

takziah acik. alfatihah.

semua kita pasti mati, tapi mati kemalangan amat ngeri. teringat sepupu di lenggong. mati kemalangan, dua bijik kereta, 7 nyawa terkorban. Sepupu saya n suami dan ank bongsu. kereta satu lagi..4 orang...Sedih melihat jenazah...

sabiqahAnuar said...

alFatihah...takziah kak chah

Ayu said...

takziah... acik saya tunggu kisah selanjutnya

aishifa said...

takziah untuk keluarga acik.

sukasuka said...

alfatihah.......takziah untuk acik

Ungku Nor said...

kereta yang cuba dielak oleh lori tu pe citer cik?
terus pecut ke??
memang la orang kata dah ajal tapi kalo dia tak masuk lane lori tu, takde la lori tu sesaje nak langgar dua beranak tu..
dia yang patut dipersalahkan..haihh.

apapun, AlFatihah untuk arwah berdua.
Tuhan saja Yang Mengetahui hikmah atas setiap kejadian..

Acik pun pehni, takyah la set taiming dari putrajaya sampai pedas setakat setengah jam je lagi.

lupekanje said...

cikgooden,
doa slalu moga kita semua dijauhkan dari kemalangan ngeri centu. Ujian amat berat utk yg ditinggalkan.

ieqa,
tima kasih, pristiwa ni amat sadis utk jadik pristiwa penutup tahun ni buat anggota keluarga mangsa.

ayu,
tq, acik kener tulis cepat, sbelum tlupa. Tpi ni tgh sibuk...nnt taim rehat acik cuba.

ishifa,
tima kasih...

Ied,
thx...drive keter bebaik yer..

ungkunor,
Tima kasih. Kat sokabar arini ada kuar gambar dn cerita...kat BH online dll pun ada kuar...citer tentang apa jadi kat keter tu...tatau mana yg betul. Ada kata dia lari, ada kata dia gi repot polis. Agaknya dia tk pasan lori tu mai dari jauh...Jalan kt situ mang bahaya..tetiap tahun ada makan mangsa...nak cadangkan taruk bonggol je kat situ..tak pun trapik lait..ye...naper tk letak trapik lait kannn....
Errr...balik dari Tampin tu, acik bawak keter penuh kesopanan dan kesusilaan...mang tk laju dah. Ntah kenapa..otak acik sik tebygkan arwah2 tuh...dgn badan yag bejait2..uwaaaaaaaaaa..

sya said...

Sedih bila baca.. bahagian mereka berdua dah Allah tentukan begitu, bahagian kita .. wallahualam ..

Semuga Allah tempatkan mereka di kalangan hambanya yg solehah. Amin

lupekanje said...

sya,
betul, sebab tu acik risau kat anak2 yg ada ni...kalau acik yg pegi dulu, tau ke diorg uruskan acik nanti...uwaaa..serah pd Ilahi..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-