Sunday, March 15, 2009

Ujian Tuhan

Sebenarnya, orang yang diuji itu adalah orang yang amat bertuah kerana Tuhan telah memilihnya untuk di uji... di hujung stiap ujian itu ada nikmat yang tiada ternilai sekiranya kita bersabar.

Sekiranya kita menemui jalan buntu untuk menyelesaikan permasalahan kita, maka berserah pada Tuhan...solat istikharahlah, mohon agar apa jua keputusan kita, apa jua yang akan berlaku seterusnya, adalah atas dorongan dan kehendak Ilahi Rabbi, bukan atas kehendak nafsu dan hasutan syaitan laknatullah.

Moga akan Allah dorongkan kita membuat keputusan yang betul. Moga Allah bantu dan beri kekuatan pada kita. Moga Allah beri ketabahan pada kita. Berdoalah sentiasa agar kita diberi petunjuk dan hidayah, dan di permudahkan urusan dan dijauhkan dari kesusahan. Moga kita semua mendapat ketenangan dan kebahgiaan dalam penghidupan di dunia dan di akherat.

Tidak ada apa yang lebih menggembirakan seorang manusia itu, melainkan hati yang tidak gundah gulana...klu hati tk tenang, manakan gumbiranya... Jadi, ceriakn hidup anda...lupakan kedukaan, dan serahkan pada Allah menentukannya.. Sekian. ...syahdu je bunyiknya kan... heheh.. Sajer bedoa di pagi senin nih...

Moral of the story: Pakailah talipinggang belakang keledar tika duduk di belakang atau di depan.

8 comments:

kakpah said...

ada kalanya kita lupa yang diri kita diuji dan kita mencipta rungutan demi rungutan.
Kita lupa yang itu adalah ketentuanNya.
Semuga kita tidak bersama mereka yang lupa itu.

Gud moning cik. Wes sarapan? Acik poi kojo yo. Kpah cuutiiiiiiiiiiiii.. yei yei

lupekanje said...

kita jeles tau Kpahh..eeeii..geram kpah ni...org kijer dia coti..
mai hantar sarapan kat acik..lapar nih..hehe..

eilawaniey said...

betul betul betul!!!(gaya upin dan ipin)

sokong sokong sokong!!!(gaya saya la pulak!)

sya said...

Kalau tak diuji.. bukan manusia kot

xiiinam said...

Moral dari cerita ini, iaitu pakailah talipinggang kaledar itu.....sangat sampai kepada ckLah. Mendalam sangat sampai ke tangkai hati....

lupekanje said...

eila..
nak chat tgk webcam gakk...huhu..

sya,
ada beza sya..org Beriman yang diuji dengan org tk beriman yg juga di uji..
biau ler kita jadi org beriman yg diuji..

cklah..
kita smua begitu kann...ati ni kener dijentik2 selalu bia dpt hadapi persoklan dan permasalahan dgn waras...

Hamirdin b Ithnin said...

Pernah baca Tafsir Al Azhar oleh HAMKA?

Kau tiru macam dia.

Gunakan perkataan Tuhan.

lupekanje said...

salam prof..
saya hanya hamba Allah yg sering perlu mengingatkan diri untuk kembalikan segalanya kepada Allah..

hamka? hanya Tenggelamnya kapal Van Der Wicjk. .. 30 thn lepas :)

sykrn.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-