Ada kuliah umum tajuk untuk wanita...(alam rumahtangga) yang disampaikan oleh ust Najib. ..InsyaAllah...pukul 10-12 tgh.
Saturday, March 21, 2009
Insak di Uitm dan UPM
Hari ni acik bertugas di Dewan Intec Uitm Shah Alam bersama cik ida dan en. azlan...
Semalam Shahmah balik (pukul 2 pagi baru sampai rumah dari Seri Iskandar) bersama 3 orang rakannya.
Bukan balik bercuti. tapi ada lah misi dia besama geng dia tu yang idak pun diceritakan kat acik. Maklumla...memasing dah besar. Bukan smua cerita nak dikongsi dengan kita kan...(bunyi cam majuk je...ehh..idakla...)
Sempena kepulangannya itu, acik mengambil kesempatan untuk memperalatkan dia untuk menjadi penunjuk jalan ke Shah Alam... sesungguhnya, acik dan knkawan yang ditugaskan itu, tidak tahu jalan ke sana. Takut la kekalau tesesat...kan ke akan mengganggu tugasan kami itu.
( idakler susah sgt mencarik jalan tu klu mata terang... :) )
Jadi, pepagi bute acik kejut dia solat subuh, pehtu nganto ummi dia ni hingga ke Shah Alam...ternyata diapun bukannya reti sangatpun.. berapa kali masuk U turn gak...
Tak per...janji keikhlasan hatinya nak membantu ummi n the geng itu ada, walaupun masih keletihan perjalanan pulang masih belum hilang. Senornya dia suker sgt kalu suh jadik drebar nak bawak acik gi memana .
Kami tiba tepat pada masa yang kami rancangkan. Alhamdulillah.. Dan tugas kami jalankan sebaik mungkin...memastikan siswa-siswi uitm yg terpilih dapat menduduki peperiksaan pemilihan tawaran biasiswa KPM itu....
Balik dari Seksyen 17 Shah Alam , acik dengan cik ida melilau mencari jalan balik....idak le kalut. sebab untuk pulang, kami tidak mengejar masa. Beberapa kali kami tersalah masuk...u turn dan carik semula jalan di mana kami ikut sewaktu pergi... (kami ikut Highway Elite) Tapi asik jumpa highway persekutuan ngarah ke KL. Lelama acik tipon sya sebab acik tau, dia amat pakar dengan jalan di shah Alam ni. Hmm.. Alhamdulillah, bertemu jugak akhirnya jalan yang kami carik. Puas jugak makan angin. nasib baik bukan acik yang drive... klu tak..mesti membebel je acik..heheh
Memang dalam usaha mencari jalan, peranan mata dan memori adalah amat penting. Mata perlu nampak tanda jalan yang ada. Kalu tk nampak..alamat terlepas la...kener la carik U turn untuk berpatah semula. Memori perlu baek..untuk mengingat kembali jalan yang telah dilalui sebelum itu...
balik rumah, acik nonton tv3 cerita industan. sesekali nonton tv...tu pun sbb ada daya penarik dalam cerita tesebut menyebabkan acik tersedu2 menangis...
Idakle jiwang sangat. Tapi citer lakonan Rani Mukharjee dengan Amitabh blacan tu sungguh berkesan... ada moral di sebalik story okeh !
Ianya berkisar tentang seorang budak perempuan yang bisu, pekak dan buta dan lemah otaknya. Bukan down sindrom...sekitar tu jugakla...
Kemudian bagaimana usaha si amitabh blacan untuk membuktikan bahawa dia boleh berjaya seperti orang lain yang sempurna sifat.
Wlopun dia lambat pick up... tpi akhirnya berjaya memperoleh segulung ijazah...tpi ketika itu, cikgu dia pulak dah nyanyok...addeeeiihhh...sedey tau taim tuh... sengguk2 I nangis tau.... tk dpt kontrol laa mata nih.. acik rasa nak carik bahu sesaper jer masa tu...tpi tak ada bahu sesaper pun...
Moral of the story, hendak seribu daya..tk endak seribu dalih... Seseorang itu perlu terus berusaha tanpa berputus asa untuk mencapai kejayaan walau apa sekalipun kekurangan yang dimilikinya. usaha tangga kejayaan..setiap orang dikurniakan kelebihan dalam diri mereka samada sedar atau tidak... kekurangan sifat fizikal tidak akan menjadi sebab untuk tidak berusaha...ishh..banyak sungguh unsur pengajaran dalam cerita tu... elok gak tengok. Tapi yang kureng sikit tu ada gak... di mana, si Rani akhirnya rasa terjatuh centa kat orang tua tuh masa adik dia kawin...sebelum tu dia tak tau pun kawin tu aper..bila cikgu dia cerita...dia pun tingin gakk...uwaaaaaaaaaaahh...
anyway, acik puji lakunan si Rani dlm pilem ni. Bukan senang nak belakun jadik org buta, belajar bahasa isyarat smua tu walopun tk banyak kena hapal dialog.
Esok, bertugas jaga pekse insak (peperiksaan Inventori Sahsian Keguruan) ni lagi. Kali ni dekat UPM Serdang pulak... jadi, dalam keadaan ekonomi poket ku yang kritikal ni... elok jugakla dihantar betugas dedekat ni ajer.... masa terisi dan tk terbiar dengan sia-sia.
Kalu sempat, balik dari bertugas tu, acik nak pegi masjid Putra.
Ada kuliah umum tajuk untuk wanita...(alam rumahtangga) yang disampaikan oleh ust Najib. ..InsyaAllah...pukul 10-12 tgh.
Menarik kalau kita semua dapat hadir beramai2... ayoh... knkawan, kita tambah ilmu, ingat mengingati yang terlupa, dan mencari cahaya iman dan keinsafan dalam majlis taman sorga itu.
Ada kuliah umum tajuk untuk wanita...(alam rumahtangga) yang disampaikan oleh ust Najib. ..InsyaAllah...pukul 10-12 tgh.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
semuga mendapat ilmu yg bermanafaat dari pengajian itu..
ReplyDeletezino, kelas tu dibatalkan?? huwaa..camner leh jadik camni...huhu...
ReplyDelete