Tuesday, March 17, 2009

Peperiksaan yang tidak mengujakan

esok (ehh...arini lah..) exam PTK lagi buat sebahagian dari kakitangan kerajaan macam acik...tarikh peperiksaan tk sama. Yang pastinya, acik pekse ESOK....(ehh..arinilah..) jam di PC ni dah nunjukkan pukul 12:57 pagi.

Acik pulun study ke?? Ooohh tidakkk !!...malasssss aku nak bajar. Alasan.. Nanti, kalu acik bajar, acik pass cemerlang..pehtu dpt naik gaji ke tangga P3... habih tu.... klu da sampai P3...acik nak gi mana pulak... ???
Dindingnya sampai P3 je... tak ndakla..hehehe Kalau acik dah P3... tahun akan datang, taim orang pekse, acik da tk boleh pekse.

Kener la acik jaga opis. Tk ndak laaa... Alasan lagi.... kalau acik dah tk leh amek pekse lagi...habih tu....buku dan nota yang bebanyak tu apa gunanya.. nescaya akan berabuk la sbb dah tk de org nak baca lagi....nk punggah lagi carik kat merata tempat dalam rumah ni. Alasan lagi... Acik ni mudah kesian kat orang... nanti....kalu acik lulus... dan kenkawan tk lulus.... nnt acik kesiannn kat diorg.... tak best la tak dpat sesama lulus... kan ke kita dah bejanji untuk sehidup semati... tapi klu acik dpt lompat tangga gaji...diorg tk dpt... kan ke kesiaaaaan diorang...!

Alasan lagi..
tempoh perkhidmatan acik blm cukup seploh tahun lagi...kalupun acik lulus, acik bukan blh naik pangkat pun lagi....nak kener gak tunggu smpai cukup seploh tahun kije.... so, stakat naik gaji ciput tu...baek le acik naik cam pergerakan gaji biasa tetiap tahun tu...tk per.. acik tk kisah... huhu.. Acik tiap kali nak pekse....akan carik balik mana buku rujukan acik..pastu masukkan dalam briefcase ke...beg ke...

Tahun depannya pulak, acik guna beg lain pulak...jadi puas mencarik beg mana acik letak semua buku dan nota rujukan tu... dah tetiap tahun tukar beg... lepas abis pekse, beg tu tecampak ke mana tah...kekadang acik nak cepat, mencarik beg, tak jumpa, acik capai mana yang ada..sumbatkan buku dan isik perut beg tu tah memana yang kemudiannya acik lupa.. tu yang acik kener punggah balik stor dan lemari mencarik buku rujukan... teruknya perangai kan....

Cuber tgk lemari buku cklah tu...tesusunnnn je buku dia... hatta, anak-anak dia pun sayang dn reti jaga buku deme tuh. tapi lemari acik...tonggang langgang... pedulik haper... tapi sayang buku...sayang nak buang... ye ler.. mana tau..sok sok acik further study, amek master...pehtu amek phD..smua buku2 tu bguna tau... buku matematik Zayani masa dia tingkatan 3 pun acik simpan tau!! Takkan nk buang...ingat dapat free kaa?????? simpan...amek berkat...haha..

Tapi tu lah...taim2 nak pekse cam ni.... setengah malam ni je acik keje mencarik buku...lepas dah selonggok jumpa (tu tk habih lagi...mana buku arahan keselamatan akuuuu !!!! Mana buku Tonggak 12 akuuuu...!!!) ..err..sambung.. lepas dah longgok buku tu...acik dah letih... ngadap PC ni pulak... dah leka..

Jap lagi mesti acik ngantuk pulakkan...dah agak dah...hahaha.. Habih... bila acik nak baca buku nih??? tak yah baca lah.... klu baca pun, bukan lulus cemerlang... sbb ada orang tk study pun blh lulus cemerlang....dan sebaliknya yang study, takat lulus ciput je...marah nampak...!! ehh...tak marahhh... acik sukerr...!

Dah lama tau nak pekse, dah lama dibagitau tarikh nak pekse, naper hari akhir baru nak baca buku??? sibuk la.... mana ada masa nak baca buku??? Nak gi joging lagi, nak gi brenang lagi, nak gi gathering ngan blogger lagi...nak hapdet blog....nak jawab komen kat blog... blm lagi masuk nak buat OT, nak gi jadik volunteer mesin rumput kat kampung....jadik driver anak gi antor balik kampung... nak layan permintaan anak yang kat serdang tu., nak gi umah ong kenduri..nk gi shopping...nak gi tolong orang melayu niaga...nak gi otstesen..dll

Lagipun, kitorang kan ke genious...!! Tak payah la belaja.. nak kata lulus, udah lulus dah... walopun tk dpt 4... tak per la..janji lulus mulus...tu jenis lulus yang bajar sebelum masuk dewan tuh...hahaha.. golak lagii !! Rotan kang..!! .. camnerpun tk belajar nya....acik mang jujur orgnya.. (riak kan maen kau ye acik..!!!) ... acik jawab mana yang acik rasa jawapannya...ala...objektif... itamkan je kat paper omr tuh.. acik tk meniru... omak acik ngajar...toksah meniru maso pekso...bedoso! Senornya pekse tahun ni boleh bawak masuk buku carik jawapan.... ape cer????? kalu pun bawak buku masuk... lom tau jawapan tu (dah la nak carik payah..sbb buku tobal..) betul... pengajaran dari peperiksaan KPSL N27 yg acik amek...bawak buku..blh cari jawapan..tpi kandasssss jugaaaaaaaaaaaaakkk... ingat laluan senang ke nak rait bagi markah penuh kat kami ..??

Musykil senornya cara pemeriksa dan pemberi markah peperiksaan PTK ni....bebetul ka diorg check paper kitorang ni..?? dah la...acik dah ngantuk pun. Walau apa pun yang acik Puaka Niyang Rapikkan kat atas tadi tu...acik mohon doa rakan2 sekelian moga acik mendapat Rahmat Tuhan sentiasa... tu jer nak. (jobo lak aku kan...haha..)

Mana anak2 aku ni...tk ndak ke tlg doakan ummi dia.....huhu... (dah...aku tk bgitau diorg...) Sekian, Kalau tk dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya...

10 comments:

Tijah said...

osah baik eh acik tu kannnn????

hehehe!!!

kakpah said...

weh tijah dah masuk dulu.

acik pekso ari ni yo. relek la cik. macam ni la..
baco buku, tak pas.
tak baco buku pun tak pas gak.
lobeh baik tak yah baco buku. tak poning kopalo, wakaka...

anyway, solamat bojayo la cik. luluih nanti bolanjo kpah kek alamanda yo. kito pekono secret recipe.

dizz said...

ooo ada peksa PTK ke? patutlah sonyap ja...

jgn jadi cam kteh dah tak ambek dah periksa tu, dok tunggu CEUPACS kata berjaya ja hal mansuh PTK tu, tak suka dan tak menggambarkan compentancy pekerja, camno nak nilai hanya dgn duduk beberapa jam jwp peksa, hari2 buat koje lain, jwp peksa benda lain.

tapi ada kan circular baru semua tak dak peksa lagi tapi samada amali atau kursus? ada ke???, baru2 ni ja keluar peraturan baru kan? kalau kursus, end of kursus ada peksa lain lah jugak, bertapa seminggu 2, pastu jwp soalan, ok lah sikit dah tua2 tumpul ni.

lupekanje said...

tijah,
acik dah lamo tk purak2 baek camni..hahha..

kpah,
a ahla...sonang yo pekso tadi tu..
acik ikut abjad yg acik suko yo tdi...tak A...acik itamkan D...A..D..A...D....hahha..
da abih....leger acik ha...thn dopan azam baru..tk ndak ikut stail kpah tu dho....hahaha...tk yah baco yoo..

Kteh..
duk kementerian payahla nk wat centu...nnt kener sound nnt...hehe

sya said...

Achik sya tak baca yg lain tapi sya tenguk gambau.. illustrasi tu tunjukkan gambar dlm citer Harry Potter yg ke 7 - Deathly Hallow.. mcm Hermione baca Tales of the Beedle Bard..

lupekanje said...

uiiihh...tatau acik...acik celok gambau kat yahoo...pehtu edit...haha..tk tgk citer harry potter tu lagi...

iina said...

selamat jawab peksa yo.. bagus tuh cik.. lotak jawpan kek kaki camtu hehehehe.. nak tgk jwpan yo tgk kaki hehhe ;)

lupekanje said...

iina...
tima kasih..hehhe..elokla tu...kok kaki lawa centu tk po...ni kaki penuh kurap...wakakaka...peta ostolia jer ada....

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

selamat pekso acik!,,

jgn lak jap jap selak kain.. jap jap selak kain.. tgk nota kat kaki tu..ha ha ha

lupekanje said...

cikgooden..heheh.tq...tak bani nk selak2..
tuuu...pengawas ensem itu...asik jeling kat kaki acik jer...
cikgooden ok? relek ok..bajar mesti gembira...jgn stress2..hehhe..(kejer banyak manapun, sonyum kambeng yo...)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-