Monday, March 30, 2009

MALAM JUMAAT KLIWON -Terus mendidik hati -2

Setelah taklimat pengenalan, kami dibawa masuk ke kawasan 'kem' itu..ditunjukkan kepada sekumpulan khemah yang siap dipasang oleh jurulatih kami; Yang perempuan nak khemah sebelah mana? Yang dekat dengan bilik air atau kat tempat terang di tepi sungai?? Ada muka-muka yang dah berubah, membayangkan bagaimana la duduk dalam khemah ni..mesti tak seronok... kalau duduk dekat bilik air...mesti berbau busuk..lalu.. Tak apa, kami prefer khemah dekat sungai... Kata sorang yang berpangkat kakak dalam kumpulan kami. Kemudian kami terus dibawa mengikuti jalan yang berlopak-lopak, (sedangkan di sebelah sana, ada jalan berturap yang cantik disediakan....) acik mmikirkan bahawa jurulatih ini telah memulakan motivasinya...ok...layan je...sebab beg acik kecik je...dibandingkan dengan beg orang lain yang bebesar dan payah nak lalu jalan denai itu...ha....rasakan..saper suh bawak beg bebesar...hehe...jahat acik kan..bukan nak tolong pun.. Seterusnya kami tiba di satu dewan sementara untuk kami letak barang-barang kami...sebelum dibagi2kan khemah. Taklimat taaruf ringkas sesama kami yang memang dah kenal pun. Mana-mana yang belum memakai pakaian yang sesuai, diminta bersalin pakaian. Kami dimaklumkan bahawa program akan bermula malam itu juga...iaitu program Nite Tracking dan Solo Drop !!!!....bayangkan, di malam jemaat keliwon itu...kami akan dibawa masuk hutan....dan ditinggalkan seorang diri dalam jarak2 tertentu...!! Acik memula ingatkan jurulatih tu main2 je... Releks jer la..mana boleh diorg betiga je nak kawal dan jaga keselamatan kami yang hampir 30 orang ni...mesti diorang nak takut2kan kami je. Acik penah jungle tracking siang hari..bukan malam... ingatkan nak bawak owling jer dlm kawasan tu.. sampai acik betaruh seposen dgn kawan sorang ni kata, mesti bukan masuk utan...hehhe Lepas minum petang makan mee kari yang keras dan tanpa pelbagai eksesoris, (tapi sedap, agaknya sbb kami kebuluran..) kami akhirnya diberi tempat penginapan...yaa..ternyata bukan khemah2 itu... jurulatih hanya mahu menguji kami... kami diberi bilik bertaraf zero bintang...Alhamdulillah... ada tilam spring...ada kipas...ada bilik air yg berbau dlm bilik...cukupla.. walopun tk ada tv, tk ada komputer... huhu... 3 hari lah kami akan duk dalam bilik tu.. dari duduk dalam khemah kat tepi sungai tu.. lepas meletak barang, berkemas ala kadar, kami bersiap turun ke dewan makan lagi utk makan malam...kemudian lepas solat maghrib, masuk dewan, diberi taklimat tentang nite treking kami tu.... acik siap ada bawak toslait...kompas.. just incase okeh.. jurulatih mengumpulkan smua torchlight yang peserta bawa...tak bagi bawa pun !! (tapi acik sorok toslait acik..!!) buat apa bagi dia...hehhe.. Sekumpulan penunjuk arah dari pasukan rescue...err..entah..cam bomba nyer orang jer..pakai celoreng2 merah ...dah bersiap...kali ni baru acik percaya bahawa kami memang akan meredah jalan ke hutan pangsun itu di malam jumahat itu... adeeiiihhh.... ramalanku tidak benar belaka. Kami diarahkan pakai stokin... dan masukkan kaki seluar dalam stokin...ye betul...!! macam orang noreh getah pepagi tuh... sebab takut pacat masuk dlm sluar..!... yaaaaaargghh... Rasa2nya, cikgu-cikgu suka tak kalu dapat ikut program camni ciklahh....??? hehhehe... Kami dibawa berjalan melalui rumah2 orang melayu, jauh...jauh...dan semakin jauh, agak2 25 minit.... dan acik peserta paling depan, berjalan dengan semangat dan gagah... mengikuti sorang jejaka yang diam je...acik pun diam la...dah dipesan jangan banyak cakap...takut penghuni hutan marah bising2... Di tengah perjalanan, sorang tumbang..pitam...sebab jalan dalam hujan renyai2 pulak tu...minah ni tk blh kener hujan katanya... lalu dipanggil kenderaan bantuan, lalu dia selamat!! duk dlm keter..... hampeh kau Sal...!! hehehe.. Senornya dia rugi...sebab tk merasa pengalaman duk dlm utan memalam. Perjalanan kami semakin gelap dan sempit...cahaya hanya dari atas langit yang kekadang dilindungi dedaun pohon hutan hujan tropika yang tinggi2 itu...jalan semakin tidak rata...dan acik berjalan mengikut tapak kaki pemandu ensem di hadapan acik tu... Bunyi malam dalam hutan memang mengasyikkan...asyik????..heheh..terpulang...bagi acik.... I laik de saun... bunyi cengkerik....bunyik unggas2...ungka2.... dengkuran kera2....bunyik arus sungai.... sesekali bunyik daun bergeseran, menandakan ada sesuatu yang bergerak di dalam belukar berhampiran. Masih terus berjalan... sesekali acik terpaksa melompat mengelakkan lopak2 atau selut di atas jalan yang dah tak berturap itu. Orang belakang acik sesekali rapat dan memegang tgn acik, ketakutan... tpi acik elak2kan nak bepegang2 kat tgh utan nih... bahaya...hahaha.. ngko jalan la sendiri..! kami terus jalan dan jalan masuk lebih jauh ke dalam hutan belukar tersebut. Akhirnya acik merasakan bahu acik disentuh.... diminta berhenti....rupa2nya yang lelain semua dah mendapat tempat masing-masing di belakang... acik yang paling hujung.... Tapi acik tk la seram sgt...sebab 2-3 orang pemandu duduk tak jauh dari acik... sesekali terdengar mereka berbual. Acik berdiri tecegat cam askar bertugas tu. Hingga pemandu jalan tu menegur suruh duduk.. tak per lah cik...saya suka bediri je... kata acik... idak le berdiri manjang..biler acik letih, acik bertenggong...nyangkung..tpi duduk atas tanah itu?? noooo.... nanti pacat naik...muahahha.. Sesekali mereka meninggalkan tempat itu meninjau peserta lain di belakang.... lalu, acik tinggal la sorang kat ujung jalan yang tiada lagi berpenghuni itu.. hmm... acik berserah je ...idak le takut pun.. harap2 tk ada ler rimau jadian yang keluar bagi salam kat acik .. Acik mengambil kesempatan di tempat yang sebegini untuk mendekatkan diri dengan Tuhan..bermuhasabah..ingat dosa...memohon keampunan....berzikir, berbisik, berdoa... membayangkan betapa kerdilnya aku ditengah2 pepohon yang tinggi. Memikirkan bagaimana makhluk dalam hutan itu hidup...pohon yang berlomba2 mendapatkan cahaya matahari.. pokok2 itu juga bersaing dan berlomba untuk hidup. Acik dongak ke atas dan pikirkan...kalau manusia, saling berdengki-dengkian, pepokok ini pun sama... sikap mementingkan diri yang ada pada jenis memilit....yang tidak memikirkan bahawa perbuatan melilit itu, pasti akan mengganggu pembesaran pokok yang menjadi mangsa lilitan mereka... mereka bukan sengaja mahu berlomba..tetapi mereka terpaksa, untuk survive... yaa...survivor... acik mengangguk sorang2 dalam gelap itu. Tapi acik rasa, pepohon itu pasti tidak akan bersangka buruk sesama mereka seperti manusia. Pepohon itu tentunya tidak memikirkan untuk mendapatkan keadilan dalam hidup mereka, seperti kita manusia. Yang penting, mereka hidup aman damai dalam hutan ini, mereka hanya berlomba untuk hidup sahaja...bukan untuk mendapat kelebihan dalam hidup. Mereka makan untuk hidup... bukan hidup untuk makan... hmm...namun tetap kelihatan, pohon yg gagah, akan ke hadapan..akan tinggi dan kuat mengalahkan pepohon yg lain...tak begitu? pohon yang kecil....tetap di bawah...mengharap cahaya di celah2 daun pohon yang besar...itupun kalu ada belas kasihan pepohon besar gagah itu.....nampaknya ada juga persamaan pokok2 itu dengan sikap manusia. Yang kuat akan tetap menggunakan kuasanya menindas yang lemah. Yang berpengaruh, akan menggunakan segala kelebihan yang ada pada mereka. Sementara yang lemah akan mengikut dan pasrah sahaja. Lepas tu, acik memikirkan camner la gelap dalam kubur, mesti lagi gelap...klu tk ada cahaya keimanan yang tolong acik kelak... hiiiii...takut pulak.. acik insaf seketika... berdoa mohon keampunan Ilahi...berdoa untuk rakyat palestin..dan orang2 Islam yang tertindas..untuk smua yang terlintas di pemikiran acik... mohon tumbuh2an dalam hutan itu mendoakan acik... Mohon segala yang bernyawa dalam hutan agar mengamin kan doa acik... Acik nampak daun2 bergerak2.... errr.... air ujan yang menimpa rupanya... acik tenung jauh2 ke hadapan..mungkin sungai di situ....sebab dengar bunyinya begitu hampir... Datang seorang pemandu, minta acik duk ke tengah jalan sikit...jangan tepi sangat dengan belukar .. acik akur je...agaknya pemandu tu dengar acik cakap sorang2..dia lak yang jadik takut..hehhe.. Lama jugak acik tercegat kat situ dengan kawan2 lain yang entah apa jadi kat mereka di belakang sana tuh.. dalam 45 minit... acik bawak henpon..tpi tk berani bukak... takut cahaya henpon tu akan menarik serangga2 yg ada kat dlm belukar tersebut. Tapi endak juga tgk...intai di sebalik jeket acik... huh.. si Mas ni nganto sms .... ngatakan bahawa dia sedang menonton cerita KLIWON...yang amat menakutkan.... ceh....bebetul tk kena masa! Sesekali, si pemandu datang rapat dan rapat kekejap menyangkung tk jauh dari acik...kekejap duk belakang acik... ni nak nakutkan aku ke...nak jaga aku... heheh... acik buat tatau je..cam tk de sesaper .. sebab pemandu tu pesan, kalu ada sesaper datang yang menyerupai mereka....jangan di tegur...atau jangan ikut mreka...kecuali diberi password yang dah dimaklumkan. Pehtu balam2 di belakang acik...nampak kawan sorang yang takut tdi tu terduduk... melunjur kaki... kaki dia dah cramp... 2-3 orang pemandu jln tadi datang membantu.. tak tau la bantu apa... acik masih tegak di tempat acik.. Tak lama selepas itu, acik nampak sorang datang dekat acik... dalam gelap tu, dia pandang acik...acik pandang dia balik.. lama kami bepandangan.. pehtu baru dia tegur... nak balik tak? ndakla... jawab acik. apa password? tanya dia lagi.. BOLA... jawab acik. Lalu acik diminta mengikut ke sekumpulan kawan2 lain yang sudahpun berkumpul. Fuhhhh.. Alhamdulillah...dah tamat ujian malam ni. Acik duk bayangkan nanti buatnya dia hanya menguji acik tanya nak balik ke idak.. lalu acik jawab.... "COBAAAAAAANNN" Cam dalam cerita P Ramlee tuh..hehheh.. lelama aku gak yg tk bebaliknya...tepaksa pulak pasukan penyelamat masuk mencarik...hahaha Perjalanan balik ok dan lancar... di pertengahan jalan, kami diminta naik landrover Ford Ranger ...bebetul cam PATI kami rasa, disumbat kat dalam tu... tapi oklah... tk payah jalan jejauh lagi. Berbagai pengalaman yang dpat kami kongsi sewaktu dalam gelap tu. Ada 2-3 orang yang ternampak jugak 'mender' yang meremangkan bulu roma temasuk bulu idung gak... contohnya, nampak orang dekat dengan kawan yang lain...padahal, tak ada sesaper pun berdekatan.. Yang pasti... balik ke bilik, kami solat isya' dan terus lena tidur...tk hengat apa dah... Syukur...syukurrr..Alhamdulillah... Ni gambar keesokan harinya... selepas berpoco2...hehe Gambar masa nite tracking tak ada...sbb acik tinggalkan kamera.. lagipun gelap...vid cam yang tk ada flash tu tkkan dpt merakam gambar apa2pun.. Nanti cerita pengalaman mandi dalam air lumpur pulak...!

16 comments:

kakpah said...

cik, bagi aku duit bebanyak pun tak nak le aku cik.... duduk lam utan. aku ni penakuuuutttt.....

err..tak do bunyi mongaum ko lam utan tu.

Ma_sUyinFiqah said...

den penah ikut solo camp tu...den meratib sensorang..mola2 kuat tapi pastu pelan sebabnya tertido. Huhuhu mang takut ler..masa tu umo den 18 tahun. Tapi skrang den tak takut.....yelah Nurin tak takut inikan pulak den. Den takot bawak keto yo.

MinahranggieE said...

besnyer ....kem motivasi yang minah pergi takder pun nite tracking... boleh ler orang luar join the club acik weh.... dalam hutan camni la kita boleh tengok the true colors dalam diri seseorang tuh

lupekanje said...

salam kpah..
heheh...nak seret kakpah pi hutan ..pehtu kita bekemah sesama...heheh..

Mas,
tetido tu yg tak tahan tu....
klu penunggu kubur dtg....nak kata cobaaaaaaaannn pun tk dengar..heheh..

MR..
ni bukan club...bahagian nya pogrem je...heheh..jom buat club...heheh...beshhh.

Kak Nora said...

Acik,
'Solo camping' memang mengerikan bagi yang lemah semangat. Masa kak dulu, kena buat khemah sendiri. Kak memang tak pandai dirikan khemah, lalu tiup wisel. Jurulatih ingatkan emergency, segera datang. Rupanya problem dirikan khemah. Itu kan emergency juga, bagi akaklah!

lupekanje said...

kak nora..
haha..memang mengerikan tu...mesti merungut jurulatih tu kat akak kan...heheh..
anyway...saya suka adventure...tpi kkdg takut tu datang jugak...kita kan manusia biasa gak..

Shifu67 said...

ko jungle tracking pakai penunjuk jalan kira ok la tu... aku dulu hanya dibekalkan dgn peta dan lampu picit je... jln dalm 5 org satu group... kat hutan.. hutan betul (bukan belukar belakang rumah org cam gini)... hutan simpan Bukit Beruang, Melaka... sesiapa yg sesat... hanya akan dicari pagi esoknya... jadi kena tido dlm hutan tu la... group aku sesat gak... tapi tersesat ke taman mini malaysia... jauh la punya sesat... tapi boleh balik tumpang lori... hehehe. (dan itu pengalaman pada 1997.... hahaha. Kalau la ni, mintak mahap la nak buat keje ni semua)

lupekanje said...

shifu,
best gak centu...tu la acik pikir..kira yang kami buat ni senang lagi..sbb ada eskot...yg berat nye...kener duk dlm gelap ditempat yg penuh pacat...heheh..

xiiinam said...

Errrr...aku tarik balik kejelesan aku hari tu...buleh dak?



tak jadilah jeles....



Aku balik dulu yee....
Tak pe...tak pe...
korang pegilah....
tak payah ajak aku...
tak pe......





muehehehe

xiiinam said...

Tumpang lalu;
Kalau tak sesat...bukan shifulah namanya.....harap tampang je macho he..he..

lupekanje said...

cklah...
ha.. tulah ... kan acik dah habaq dah...tk kira...nak suh kpm buat kusus mtivasi camni utk cikgu2 convent tu....hehhe...
layannnnnnnnn...

lupekanje said...

kpahh...
apesal....dah..gi amek spek...kasik upgrade power...
bukan ke kpah orang pers jengok blog acik arini tdi...heheh...
mata da klabu la tu...kehkehkeh..
kejap gi saya pi umah kpah...siapkan jemput2 pisang sepinggan yo..

Tijah said...

acik ado nampak kerando terobang ak? wakakaka...

Shifu67 said...

ko tak payah la cadang buat kursus motivasi cam gini utk cikgu convent tu... kang ada lak yang pakai spek hitam masuk utan tu

baik ko buat kejohanan lastik getah gelang dgn main guli... mesti diorang sonok

lupekanje said...

tijah..
kalu ado..mesti kranda tu acik suh pegi ke rumah kau tij...hahaha

shifu,
sian cikgu convent tu tau..tak baek usik dia..tak per la....
main getah ngn maen guli pun bukan senang tau shifu...susah tu....

Suri said...

Rugi akak tak buat flying ober tu! hehe! tp bule buat kat apartmen akak tu buat jalan pintas ke rumah jiran sebelah atau seberang jalan. Solo camping masa kite dulu, ada member lelaki dapat replika kunci hotel 5 bintang kununnya. Sebenarnya tapak khemah diorang tu adalah tapak kubur lama..... kita lak solo camping, tu laa detik yg ditunggu2 sbb tu jer masa membuta takde gangguan sampai terjaga.... sekian, imbas balik kem rejang.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-