Monday, March 9, 2009

Sudah betulkah bacaan anda?

Tibalah masanya, acik buat ulasan selari tentang kursus yang acik hadiri minggu lepas... hehe...macam aper pulak kan.

Acik sebenarnya mengikuti kursus Tahsin Al Quran selama 4 hari di Hotel Putra KL.(asik duk kat putra je kan..aritu kat perlis hotel Putra Palace..) yang menyelitkan acara saringan pemilihan ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Bahagian di Kementerian Pelajaran ini.

 Dalam kursus tu di ajar dan dibetulkan bacaan segi suara, fasohah, taranum dan Tajwid. Acik masuk betanding??? Oooohhh tidakkk!! Hanya nak menambah ilmu.. biler lagi dapat peluang belajar pecuma camni kan. Orang duk sebut2 taranum...acik ndak gak belajar taranum bagai.. ye ler...kat TV blh....tpi tak sama la gi jumpa tok guru dia sendiri berdepan dengan depa2 yang tesohor dalam bidang tu.

Masa bengkel, diminta semua membaca. Dan terserlah lah kejahilan kami ni dalam bidang tajwid lagi..bukn setakat tajwid....Makhraj pun tk betul..!!! Sebutan huruf pun tk betul .... banyak kali la ustaz tu betulkan sebutan 'ain, tk gak menjadi2....asik sengau je kat idung... bukan kat idung eeekk? kat tengah kerongkang lah...kata ustaz ensem tuh.

Sebut Allah pun tk betul!!! lam tebal... dan jgn gerak bibir .. ha...letih tau pegang bibir jgn gerak. Antara Tok Guru yang ngajar sepanjang kursus .


Ustaz Haji Che Yahya Daud Johan Qari Antarabangsa 1999








Ustaz Hassim bin Harun










Ustaz M.Refain bin Mat Yasin






Ustaz Amirahman Finalis AQ








Sedikit rakaman yang sempat acik ambil semasa kursus.




 
Ha.....cuber kawan2 sebut 'ain..dah betui belum? Kalau tk betul, siler betulkan makhraj anda. Baek la gi blajar Iqra' balik. Jenuh kener marah dgn ustaz amir tu...tk per..marah2 sayang kan ustaz kan..akak2 ngko ni mang dah gelap ati baru nak bajar.
 
Acik tk jumpa kat mana diamnya clip vid tentang sebutan Allah tu...nnt klu jumpa, acik masukkan. So, konklusyennyer...hendaklah kita belajar dan terus belajar membetulkan ilmu yg tk seberapa yg ada kat kita untuk kita terus amalkan. Kalau selama ni kita baca dlm solat kita, kita sangkakan dah betul pun, tpi... rupa2nya banyak lagi yang perlu diperbetulkan... Mari kita bertaranummm..yaaaaa Rabbbb...

5 comments:

xiiinam said...

Alhamdulillah...
Untung Achik dapat peluang belajar dengan nama2 besar...



ckLah dulu belajar dengan ayah sendiri je...Ustaz Z..

Errrr...Pak Zahan jatuh cinta pandang pertama pada ckLah masa dia jadi hakim musabaqah (ckLah seorang peserta) Walaupun ckLah baca ala-ala qariah dari Uganda, Trinidad Tobago atau Timor Leste...tapi dapat no 3 jugak. ckLah syak Hakim menyeleweng...dia bukan menghakim, tapi cari calon isteri....

Ha..ha...tu yang jarak umoq kami jauuuh tu...hi..hi..

zino said...

belajar dan terus belajar....

lupekanje said...

salam cklah,
untungla ada ayah nak ajo...
kiranya musabaqah tu membawa kenangan manis meninggal kesan indah sepanjang hayat la cklah yer..hehe
Pak Zahan terrer mengayat tuh..sambey2 bagi markah..bagi menderem ayat gak kat ayah cklah..haha..
simpan lagi tk adiah tu???
Acik blajar stakat nk tau je cklah..tk ndak masuk btanding..tpi klu ada tuan hakim yg mcm Pak Zahan tu ..ndak la..hehehhe..(golak gatal nih..)

zino..
selagi ada daya...kita misti terus belajar kan..

kakpah said...

haah cik, kita wajib baca Quran dengan tajwid yang betul. Kalau baca alfatihah tak betul nanti boleh sebabkan sembahyang kita tak sah.
Kita ni banyak yang tak tahu. Kalau tak tahu eloklah rajin-rajin belajar. Jangan pula tak tahu tapi tak mahu belajar.

lupekanje said...

yo kak pah..
ramai yg malu nk blajar...sbb da tua...err.umur da banyak..
jadi..jangan ler kita malu..meh la blajar...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-