Acik sebenarnya mengikuti kursus Tahsin Al Quran selama 4 hari di Hotel Putra KL.(asik duk kat putra je kan..aritu kat perlis hotel Putra Palace..) yang menyelitkan acara saringan pemilihan ke Majlis Tilawah Al Quran Peringkat Bahagian di Kementerian Pelajaran ini.
Dalam kursus tu di ajar dan dibetulkan bacaan segi suara, fasohah, taranum dan Tajwid. Acik masuk betanding??? Oooohhh tidakkk!! Hanya nak menambah ilmu.. biler lagi dapat peluang belajar pecuma camni kan. Orang duk sebut2 taranum...acik ndak gak belajar taranum bagai.. ye ler...kat TV blh....tpi tak sama la gi jumpa tok guru dia sendiri berdepan dengan depa2 yang tesohor dalam bidang tu.
Masa bengkel, diminta semua membaca. Dan terserlah lah kejahilan kami ni dalam bidang tajwid lagi..bukn setakat tajwid....Makhraj pun tk betul..!!! Sebutan huruf pun tk betul .... banyak kali la ustaz tu betulkan sebutan 'ain, tk gak menjadi2....asik sengau je kat idung... bukan kat idung eeekk? kat tengah kerongkang lah...kata ustaz ensem tuh.
Sebut Allah pun tk betul!!! lam tebal... dan jgn gerak bibir .. ha...letih tau pegang bibir jgn gerak. Antara Tok Guru yang ngajar sepanjang kursus .
Ustaz M.Refain bin Mat Yasin
Sedikit rakaman yang sempat acik ambil semasa kursus.
Ha.....cuber kawan2 sebut 'ain..dah betui belum? Kalau tk betul, siler betulkan makhraj anda. Baek la gi blajar Iqra' balik.
Jenuh kener marah dgn ustaz amir tu...tk per..marah2 sayang kan ustaz kan..akak2 ngko ni mang dah gelap ati baru nak bajar.
Acik tk jumpa kat mana diamnya clip vid tentang sebutan Allah tu...nnt klu jumpa, acik masukkan.
So, konklusyennyer...hendaklah kita belajar dan terus belajar membetulkan ilmu yg tk seberapa yg ada kat kita untuk kita terus amalkan. Kalau selama ni kita baca dlm solat kita, kita sangkakan dah betul pun, tpi... rupa2nya banyak lagi yang perlu diperbetulkan...
Mari kita bertaranummm..yaaaaa Rabbbb...
Alhamdulillah...
ReplyDeleteUntung Achik dapat peluang belajar dengan nama2 besar...
ckLah dulu belajar dengan ayah sendiri je...Ustaz Z..
Errrr...Pak Zahan jatuh cinta pandang pertama pada ckLah masa dia jadi hakim musabaqah (ckLah seorang peserta) Walaupun ckLah baca ala-ala qariah dari Uganda, Trinidad Tobago atau Timor Leste...tapi dapat no 3 jugak. ckLah syak Hakim menyeleweng...dia bukan menghakim, tapi cari calon isteri....
Ha..ha...tu yang jarak umoq kami jauuuh tu...hi..hi..
belajar dan terus belajar....
ReplyDeletesalam cklah,
ReplyDeleteuntungla ada ayah nak ajo...
kiranya musabaqah tu membawa kenangan manis meninggal kesan indah sepanjang hayat la cklah yer..hehe
Pak Zahan terrer mengayat tuh..sambey2 bagi markah..bagi menderem ayat gak kat ayah cklah..haha..
simpan lagi tk adiah tu???
Acik blajar stakat nk tau je cklah..tk ndak masuk btanding..tpi klu ada tuan hakim yg mcm Pak Zahan tu ..ndak la..hehehhe..(golak gatal nih..)
zino..
selagi ada daya...kita misti terus belajar kan..
haah cik, kita wajib baca Quran dengan tajwid yang betul. Kalau baca alfatihah tak betul nanti boleh sebabkan sembahyang kita tak sah.
ReplyDeleteKita ni banyak yang tak tahu. Kalau tak tahu eloklah rajin-rajin belajar. Jangan pula tak tahu tapi tak mahu belajar.
yo kak pah..
ReplyDeleteramai yg malu nk blajar...sbb da tua...err.umur da banyak..
jadi..jangan ler kita malu..meh la blajar...