kira blh baca la... yang boleh kita kongsikan bersama sebagai panduan hidup kita. Ianya adalah pesanan Rasulullah s.a.w.:
1. Banyakkan menyebut Allah dari menyebut manusia
2. Banyakkan menyebut akherat dari menyebut dunia
3. Banyakkan menyebut kejahatan dari menyebut kebajikan
4. Banyakkan menyebut mati dari menyebut hidup
5. Banyakkan menyebut aib diri dari menyebut aib orang lain
----------------------------------------------------------------------
Yang berlaku, kita amat mengurangkan pada apa yang patutnya kita banyakkan itu. Dan berlebih banyak pada yang sebaliknya....
---------------------------------------------------------------------
Berita serantau...
Aper dah jadi pada kepimpinan melayu kita???....lu pikirlah sendiri... acik jarang mendengar berita radio ke...baca paper ke... tpi petang semalam sewaktu menunggu kawan sorang ni datang....acik terbukakla radio kegemaran acik, Sinar Fm...yang mengudarakan suara pembaca berita... tentang rasuah pemimpin kita. Acik tak suka bicara tentang politik negara...tapi tentang salah laku manusia yang tidak berubah2 dari zaman dahulu lagi. Manusia yang memiliki sifat mazmumah yang tidak dibersihkan, akan terus melakukan kesalahan demi kesalahan. Begitu jualah acik. Moral of the story, bersihkan lah hati anda dari sifat mazmumah. Takpun, serapkan isi2 tonggak 12 dalam setiap diripun udah bagus aper..... (acik tatau la jawab betul ke idak pasal tonggak 12 ni masa pekse semalam...huhu)
--------------------------------------------------------------------
Berita dari Putra Perdana Park, Putrajaya...
Dua orang blogger yang dah dua minggu tak berjogging... petang Isnin semalam pegi jugakla jogging. Memandangkan lelemak yang dah naik lemak... Dua orang itu telah berjaya mengabiskan dua round... oohh tidak..!!!.. tiga round keliling taman pada petang itu...di sulam selangi dengan bualan yang rancak dan gelak ketawa manjer serta cungapan kemongahan... sabau jer ler.. Maaf, tak ada gambar, sebab dedua memang konsentret jogging sakan... Majulah sukan untuk negara...
Wednesday, March 18, 2009
Banyakkan menyebut
Ketika menyelongkar buku nota lama acik yang berusia lebih 25 tahun, acik terjumpa satu catatan acik yang menggunakn tulisan jawi,
kira blh baca la... yang boleh kita kongsikan bersama sebagai panduan hidup kita. Ianya adalah pesanan Rasulullah s.a.w.:
1. Banyakkan menyebut Allah dari menyebut manusia
2. Banyakkan menyebut akherat dari menyebut dunia
3. Banyakkan menyebut kejahatan dari menyebut kebajikan
4. Banyakkan menyebut mati dari menyebut hidup
5. Banyakkan menyebut aib diri dari menyebut aib orang lain
----------------------------------------------------------------------
Yang berlaku, kita amat mengurangkan pada apa yang patutnya kita banyakkan itu. Dan berlebih banyak pada yang sebaliknya....
---------------------------------------------------------------------
Berita serantau...
Aper dah jadi pada kepimpinan melayu kita???....lu pikirlah sendiri... acik jarang mendengar berita radio ke...baca paper ke... tpi petang semalam sewaktu menunggu kawan sorang ni datang....acik terbukakla radio kegemaran acik, Sinar Fm...yang mengudarakan suara pembaca berita... tentang rasuah pemimpin kita. Acik tak suka bicara tentang politik negara...tapi tentang salah laku manusia yang tidak berubah2 dari zaman dahulu lagi. Manusia yang memiliki sifat mazmumah yang tidak dibersihkan, akan terus melakukan kesalahan demi kesalahan. Begitu jualah acik. Moral of the story, bersihkan lah hati anda dari sifat mazmumah. Takpun, serapkan isi2 tonggak 12 dalam setiap diripun udah bagus aper..... (acik tatau la jawab betul ke idak pasal tonggak 12 ni masa pekse semalam...huhu)
--------------------------------------------------------------------
Berita dari Putra Perdana Park, Putrajaya...
Dua orang blogger yang dah dua minggu tak berjogging... petang Isnin semalam pegi jugakla jogging. Memandangkan lelemak yang dah naik lemak... Dua orang itu telah berjaya mengabiskan dua round... oohh tidak..!!!.. tiga round keliling taman pada petang itu...di sulam selangi dengan bualan yang rancak dan gelak ketawa manjer serta cungapan kemongahan... sabau jer ler.. Maaf, tak ada gambar, sebab dedua memang konsentret jogging sakan... Majulah sukan untuk negara...
kira blh baca la... yang boleh kita kongsikan bersama sebagai panduan hidup kita. Ianya adalah pesanan Rasulullah s.a.w.:
1. Banyakkan menyebut Allah dari menyebut manusia
2. Banyakkan menyebut akherat dari menyebut dunia
3. Banyakkan menyebut kejahatan dari menyebut kebajikan
4. Banyakkan menyebut mati dari menyebut hidup
5. Banyakkan menyebut aib diri dari menyebut aib orang lain
----------------------------------------------------------------------
Yang berlaku, kita amat mengurangkan pada apa yang patutnya kita banyakkan itu. Dan berlebih banyak pada yang sebaliknya....
---------------------------------------------------------------------
Berita serantau...
Aper dah jadi pada kepimpinan melayu kita???....lu pikirlah sendiri... acik jarang mendengar berita radio ke...baca paper ke... tpi petang semalam sewaktu menunggu kawan sorang ni datang....acik terbukakla radio kegemaran acik, Sinar Fm...yang mengudarakan suara pembaca berita... tentang rasuah pemimpin kita. Acik tak suka bicara tentang politik negara...tapi tentang salah laku manusia yang tidak berubah2 dari zaman dahulu lagi. Manusia yang memiliki sifat mazmumah yang tidak dibersihkan, akan terus melakukan kesalahan demi kesalahan. Begitu jualah acik. Moral of the story, bersihkan lah hati anda dari sifat mazmumah. Takpun, serapkan isi2 tonggak 12 dalam setiap diripun udah bagus aper..... (acik tatau la jawab betul ke idak pasal tonggak 12 ni masa pekse semalam...huhu)
--------------------------------------------------------------------
Berita dari Putra Perdana Park, Putrajaya...
Dua orang blogger yang dah dua minggu tak berjogging... petang Isnin semalam pegi jugakla jogging. Memandangkan lelemak yang dah naik lemak... Dua orang itu telah berjaya mengabiskan dua round... oohh tidak..!!!.. tiga round keliling taman pada petang itu...di sulam selangi dengan bualan yang rancak dan gelak ketawa manjer serta cungapan kemongahan... sabau jer ler.. Maaf, tak ada gambar, sebab dedua memang konsentret jogging sakan... Majulah sukan untuk negara...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...
Cik, buku kek ateh tu antik boto la. Buleh masuk musium tu. Dokek samo tuo e mo abah akak.
ReplyDeletejoging? huhu..den pun dah lamo dah tak bejoging ni. Lomak dah banyak koliling pinggang.
kpah..
ReplyDeletetu gambo kat google..hehhe..tah buku sihir mano tah den kutip...
Joging arrr...kami idakle jog sgt..jenjalan, bakar lomak yo..hihi
hehhee kak chah sempat jogging lagi tu, erms nampak gaya saya pon kena bertindak ni, nt kak chah maintain genteng!!!
ReplyDeletepas jogging makan bape pinggan nasik? Ekekek jangan mare hah? Yolah den tau lah mesti acik makan ngan potai joruk dan ikan pekasam kan??
ReplyDeleteieqa,
ReplyDeleteyeee...dsempatkan jugak...
klu tk..tambah tebal lah lelemak kat pewot nih...
Mas,
malam tdi tk makan..huhu..
tetido....sampai kul 3.30pgi tesedar....sib pewot tk nyanyi..klu tk, mau gak kuarkan jeruk potai ngan ikan pekasam tuh.
Semalam dua orang adik aku dari Putrajaya tepon...aku tak berapa dengar suara mereka.....hujan lebat macam kilat sabung menyabung...katanya ada gegaran dengan bacan 5.2 pada skala ritcher.........
ReplyDeleteOoooo...ade makcik joging rupanya...he..he..
cklah jeles la tu...
ReplyDeletemakcikkkk.....tgk sikit cklah tu...dia dah sorok tracksut ngn baju dia bawah katil tuh...nk pi jogging...
cisss... ni betul-betul tipah tertipu
ReplyDeletetak per kpah..tetipu kekecik camni tk per..acik pnah tetipu bobosa lagi...hahaha..
ReplyDelete